Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19766)

Vierailija
481/19766 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:42"]No voi herranjumala ihmiset. Se kyseinen vaate on ei-niin-täydellinen, eli ihan hyvä, jos siinä ei kerran ole mitään vikaa. Joten joo, kannattaahan se käyttää itse. Ihan naurattaa tämä sanojen valinta - käyttää väkisin loppuun. Eikä kukaan ole puhunut mitään epämukavasta olostakaan, vain sinä.[/quote]

Meillä taitaa olla niin erilainen käsitys hyvästä tai huonosta vaatteesta, että alkaa jo turhattaa tämä jankkaus. Mutta yritän vielä, jos kerran puhe epämukasta olosta tämän aiheen yhteydessä tuntuu niin hatusta vedetyltä. Minun mielestäni hyvän ja huonon vaatteen ero on selvä; hyvässä vaatteessa on hyvä olla, ja vaate on huono, jos olo siinä tuntuu syystä tai toisesta epämukavalta. Tällaisen vaatteen käyttäminen periaatteen vuoksi tuntuu siltä, että että sitä joutuu käyttämään väkisin.

Vaate voi olla ehkä, nykyaikainen, laadukas ja kallis, mutta jos siinä ei ole mukava olla, siinä on silloin jotakin vikaa, eikä sitä ole järkevä säilyttää. 

[/quote]

Lainaan nyt itseäni koska olen jo vastannut tähän:

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:51"]

Vaatteessahan on paljonkin vikaa jos se päällä tuntee olonsa epämukavaksi! Vaikkei vaatteen omistaja ole riittävän analyyttinen ymmärtääkseen mitkä ominaisuudet aiheuttavat sen epämukavan olon se ei tarkoita sitä että vaatteessa "ei ole mitään vikaa".

[/quote]

[/quote]
Koska joku on päättänyt alapeukuttaa tätä väännetään vielä rautalangasta: jos vaatteessa on epämukava olo, siinä vaatteessa on vikaa, ja se on silloin huono vaate (sille käyttäjälle).

Siitä tässä ei kuitenkaan millään muotoa ole ollut puhe.

Kyse on koko ajan ollut käyttämättä jäävästä, mutta ihan hyvästä vaatteesta, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa.

- 974, 978, 997, 998 (ja lukuisia muita koko ketjun olemassaolon ajalta)

Vierailija
482/19766 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:31"]

Tämä ketju on alkanut ahdistaa minua yhtä paljon kuin kirpputorit nykyään. Karsimisinnostus kun ei näemmä kulje käsi kädessä tavaran kunnioituksen kanssa. Olemassaolevaa tavaraa tulee "kunnioittaa", koska siinä on luonnonvaroja kiinni. Sillä ei ehkä ole enää mitään rahallista arvoa, mutta silti tavaralla on arvo tavarana niin kauan kuin se ei ole rikki ja kaatopaikalla. Mutta kun useimmille meistä on iskostettu, että arvo = rahallinen arvo.

Kiva juttu, jos haluatte itse aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, mutta fakta on, että tämä planeetta ei voi enää aloittaa puhtaalta pöydältä, vaan täällä on ihan helvetisti kaikkea tavaraa - jo moninkertaisesti yli koko ihmiskunnan käyttötarpeiden. Sille pitäisi nyt alkaa keksiä jotain käyttötarkoituksia ja kierrätystapoja. Siitä huolimatta, että joidenkin tiettyjen housujen kuosi ei nyt just ihan 100% nappaa.

[/quote]

Olipa hyvin sanottu! Olen täysin samaa mieltä. Roskis-ihmiset ja maanisesti omaisuuttaan uusivat tyypit ovat järkyttävän itsekeskeisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/19766 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:15"]Missään kohtaa tuossa ei puhuta jatkuvasta eikä holtittomasta ostelusta. Se ajatus on lähtöisin ihan sinun omasta päästäsi. En siis voi vastata kysymykseesi koska sen asettelu on valheellinen.[/quote]

Sanotaanko nyt niin, että se ajatus tuli päähäni siksi, että lainasit minun viestiäni, jonka perään suoraan kritisoit "kelpo tavaroiden" hävittämistä, jotta saa haalia uutta tilalle (=holtitonta ostelua?) , vaikka minä en missään kohti neuvonut ketään niin tekemään saati puolustellut sellaista toimintaa.  Ilmeisesti tämä lähti siitä, että puhuttiin niistä "ihan kivoista" vaatteista tarkoittaen eri asiaa - sinä käyttökelpoista, minä käyttökelvotonta.

Mä en missään tapauksessa yrittänyt tai halunnut laittaa sanoja suuhusi, vaan mä tulkitsin ja koin niin, että sä väänsit mun mielipiteen joksikin, mitä en tarkoittanut, ja hyökkäsit melko kärkkästi sitä ja mun kulutustottumuksia vastaan. Lisäksi luulin joitakin viestejäsi, jotka olisivat selventäneet aika paljon, jonkun toisen kirjoittamaksi.

Anteeksi nyt kaikki, joita olen kiusannut tällä jankkauksella :D Lupaan, että tämä on mun viimeinen viesti aiheesta. Ja pahoittelut jankkauskaverillekin, jos koet, että olen kommentoinut viestejäsi hyvien tapojen vastaisesti. Minusta tuntuu, että olen tullut koko ajan ymmärretyksi väärin, eikä tarkoituskseni ole ollut ärsyttää tai väitellä.

Jatketaanko karsimista? :-D

Vierailija
484/19766 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:31"]

Tämä ketju on alkanut ahdistaa minua yhtä paljon kuin kirpputorit nykyään. Karsimisinnostus kun ei näemmä kulje käsi kädessä tavaran kunnioituksen kanssa. Olemassaolevaa tavaraa tulee "kunnioittaa", koska siinä on luonnonvaroja kiinni. Sillä ei ehkä ole enää mitään rahallista arvoa, mutta silti tavaralla on arvo tavarana niin kauan kuin se ei ole rikki ja kaatopaikalla. Mutta kun useimmille meistä on iskostettu, että arvo = rahallinen arvo.

Kiva juttu, jos haluatte itse aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, mutta fakta on, että tämä planeetta ei voi enää aloittaa puhtaalta pöydältä, vaan täällä on ihan helvetisti kaikkea tavaraa - jo moninkertaisesti yli koko ihmiskunnan käyttötarpeiden. Sille pitäisi nyt alkaa keksiä jotain käyttötarkoituksia ja kierrätystapoja. Siitä huolimatta, että joidenkin tiettyjen housujen kuosi ei nyt just ihan 100% nappaa.

[/quote]

Olipa hyvin sanottu! Olen täysin samaa mieltä. Roskis-ihmiset ja maanisesti omaisuuttaan uusivat tyypit ovat järkyttävän itsekeskeisiä.

[/quote]

Olen tätä ketjua silloin tällöin lueskellut ja samoja ajatuksia on herännyt mieleeni. Kyllä meillä todellakin on ensimmäisen maailman ihmisen ongelmat, jos tavaroiden määrä ahdistaa tai se, että ne ovat jotenkin epämääräisesti vääränlaisia - sitten heitetään kaikki suurieleisesti pois joko roskiin tai "köyhäinapuna" ja hankitaan tilalle uudet. Tietysti jos sitten ostaa kestävää tavaraa, johon "sitoutuu", jota korjaa ja huoltaa niin ok, mutta rohkenen epäillä monen kohdalla. Terveeseen materialismiin kuuluu todellakin tavaran KUNNIOITUS, sitä ei haalita hysteerisesti, mutta siihen ei myöskään suhtauduta yliolkaisesti "voi se on vain maallista". Ehkä ennen tavaran määrällä saattoi erottua sosiaalisesti, siis mitä enemmän sen komeampaa, mutta nykyisin tuntuu, että pyritään erottautumaan myös sillä, että "minulla on varaa heittää pois mitä vaan ja ostaa tilalle uusi". En mitenkään vastusta kaikkea roinanraivausta, mutta kukin voisi tykönänsä miettiä omia motiivejaan, jos asiasta tulee oikea villitys eikä mikään pitkäjänteinen, rauhallinen elämäntapa.

Vierailija
485/19766 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siivottua ainakin tuon yhden kaapin. Vaatteet (joista hakuaisin päästä eroon, mutta kukaan ei osta) tungin yhteen isoon laatikkoon: Ah mikä järjestys! Löysin kaapin perältä roskapussillisen kauhtuneita vaatteita.. roskiin vuan! Pehmolelut lensi jätesäkkiin ja pois huoneestani, niitä nyt moniin vuosiin oo tarvinnutkaan.
< P >
Ongelma tässä on äitini. Olin nakkaamassa rikkinäistä 1 luokan bratz reppua roskiin (sisällä oli ollut leluja mutta laitoin ne roskapussiin) niin hän tonkii sen takaisin ja on viemässä takaisin varastoon! "Jos sitä nyt joskus tarttis jossain". Nappasin repun ja tungin sen takaisin roskikseen, ja tuollahan tuo on vieläkin :D Muutenkin tuo osteli yhdessä vaiheessa minulle jotain aivan turhia kissakoristeita.. ainakin 2 isompaa ja 2 pientä. Ei mua kiinnosta, ärsyttää kun nyt joudun säilyttämään noita kun "ei hän voi niitä muualle ottaa".. muutenkin tuolla lojuu toinen iso pussi leluja. Ja kaappi pursuaa turhia juttuja. Tuntuu että minä olen ainoa, jota kiinnostaa noista tavaroista eroon pääseminen.. Olen siis 14 vuotias.
< P >
Huoneeni oli siinä 6-vuotiaana ihan järkyttävä kaatopaikka. Valehtelematta jouduin kulkemaan sivuttain kun jokapuolella oli leluja ja muuta turhaa.. aloitin sitten itse, 7-vuotiaana noista tavaroista eroon pääsemisen ja järjestelyn.. ja jatkuu se nykyäänkin. Aina tulee semmonen puuska että huoneessa on jotain turhaa, tarpeetonta ja ylimääräistä. Ja on nytkin, mutta vaikea se on eroon päästä kun kukaan ei osta fb-kirppareilla vaatteita, ja joku pieni tavara on "tunnearvoinen" tai "siitä on joskus maksettu niin myyn"(jota lopulta kukaan ei osta :/) Vaatteet on kyllä tosi hyväkuntosia mutta.. ei voi mitään.
< P >
Musta tuntuu että alan nyt pakottamaan ton hankkimaan sen kirppispöydän. Ei tää voi tälleen jatkua! Ois paaaaljon enemmän tilaakin jos nyt saisi myytyä jotain, ja myymättömät sitten roskiin!

Vierailija
486/19766 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ub

Vierailija
487/19766 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

bu

Vierailija
488/19766 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
489/19766 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:24"]

Täällä on useamman kerran kritisoitu sitä, että hävitetään kauhealla vimmalla kaikki ja ostetaan uudet tilalle. Itse en ole ostanut yhtään mitään sen jälkeen kun hankkiuduin epämieluisista tavaroista eroon ja käsittääkseni niin on käynyt monelle muullekin? Kovin paljon tavaraa ei tosin ollut alunperinkään ja lähes kaikki poistetut olivat tulleet jostain "perintönä" tai lahjana. Pienituloisena on ollut jotenkin vaikeaa sanoa ei lahjoituksille..

[/quote]

Mikä ongelma tässä nyt on? Onko kritiikin esittäminen sallittua siis ainoastaan jos 100% ihmisistä toimii "väärin"? Jos aihe ei koske sinua kohauta olkiasi ja jatka eteenpäin. Niitä ihmisiä joihin tuo kritiikki kohdistuu on kuitenkin paljon olemassa. Ja tässä ketjussakin heitä pyörii...

Vierailija
490/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistun uutena keskusteluun! :)

Laskin kaikki vaatteeni, kenkäni ym. ja pääsin melkein neljäänsataan. Tämä sisälsi kaikki vaatteet sukista alkaen. Tein konmarit ja kasasin kaikki vaatteet yhteen paikkaan, oli helpotus kun kamaa ei ollutkaan niin paljon kuin pelkäsin :D Vähensin vaatekaapista reilut kuusikymmentä kappaletta. Keräyslaatikkoon lähti isompi ikea-kassillinen tavaraa, muutaman kalliimman jutun olen myynyt fb-kirpparilla. Roskiin en ole heittänyt mitään, reikäiset topitkin käytin siivousrätteinä. Koruja karsin myös, kaiken käyttämättä jääneen rihkaman laitoin eteenpäin.

Kosmetiikan puolelta heitin pois vuosikausia vanhan suolasuihkeen, väärän värisen meikkivoiteen, huonon luomiväripaletin ja erilaiset shampoonäytepussukat. En enää "harrasta" kosmetiikkaa (eli seuraa kosmetiikkablogeja ja saa päähänpinttymiä must-have tuotteista). Ostan hyväksi havaittuja vakituotteita.

Paperit mulla on valmiiksi järjestettyinä ja karsittuina. Mutta eipä niitä vielä ole ehtinyt kertyä mitenkään sikana, kun olen alle kolmekymppinen.

Vierailija
491/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1056 jatkaa, että kosmetiikan osteluun auttoi, kun lopetti maanisen tarjoushaukkailun. Mietin hyvän tarjouksen kohdalla, tarvitsenko tätä tuotetta jo nyt, vai onko mulla jo pari suihkusaippuaa odottamassa käyttöä. Sama juttu sukkahousujen ja muun sälän kohdalla. Yleensä ehtii tulla vielä monet hullut päivät, 3+1 päivät ym. tarjouskampanjat ennen kuin mikään tuote pääsee oikeasti loppumaan :)

Vierailija
492/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:46"]En ole lukenut tätä pitkää ketjua, joten en tiedä onko tätä kirjaa jo kehuttu: Marie Kondo, siivouksen elämänmulllistava taika. Ostin kirjan stokkalta 29,95 e, mutta en kadu. Aivan ihana kirja, luin sen ihan hulluna ja samalla alleviivasin tärkeimmät. Aivan lyhyesti sanottuna; säilytä ainoastaan se mikä "tuottaa iloa" sinulle. Toinen tärkeä pointti on ehkä se, että kaikki taitellaan "pystysuunnassa" laatikoihin, myös sukat, joita ei siis laiteta kerälle.

Olen ottanut opiksi tästä kirjasta. Kaikki ylimääräinen pois hänen oppiensa mukaisesti. Kaapit ovat ihanan "puolityhjiä". Nyt taittelen kauniisti kaiken sukista alkaen. On minulla vielä tekemistä, mutta jonkinlainen sisäinen rauha tästä on tullut. Tsemppiä kaikille!
[/quote]
---
Itse en ole vielä lukenut kirjaa, mutta olen varannut sen kirjastosta. En nimittäin halua lisätä yhtään tavaraa tähän talouteen, mieluummin odottelen vaikka pari kk että saan kirjan käsiini. Netistä olen jonkin verran asiasta lukenut ja vaatekaappi on Konmarin mukaisesti järjestetty riveihin. Tuntuu ainakin tällä hetkellä toimivalta ratkaisulta ja saa nähdä saanko kirjasta vielä lisää vinkkejä vai onko ne parhaimmat niksit jo löytyneet netistä.
---
Minun pitäisi vielä järjestellä kuivakaappi ja itse asiassa jääkaapissakin taitaa olla siivottavaa. Astioita tunnustan myös omistavani liikaa, mutta niistä monet ovat minulle rakkaita ja koska olen vähän kömpelö, niin niitä kyllä välillä rikkoutuukin. Pitäydyn siinä, etten osta niitä lisää ja osalle olen keksinyt muita käyttötarkoituksia keittiön ulkopuolella.
---
Väärät shampoo-ostokset voi muuten kuluttaa käsi- tai suihkusaippuana loppuun. Minulla on aika herkkä päänahka ja sen vuoksi joskus tulee virheostoksia. Hoitoaineet taas voi käyttää loppuun karvanpoistossa sheivausgeelin tilalla. Yli vuoden vanhojen avattujen tuotteiden säilyvyys on vähän kyseenalaista ja joitakin vikaostoksia esim. muotoilutuotteiden osalta olen heittänyt roskiinkin, jos muuta käyttötarkoitusta ei ole löytynyt. Samoin myös meikkien kohdalla, esim. vanhat huulipunat ja ripsivärit kannattaa heittää pois hygieniasyistäkin.
---
Aura

Vierailija
493/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vinkkejä sinulle joka et ole ketjua kokonaan lukenut:

Aloita jostain pienestä, selkeästä kokonaisuudesta ja tee se kerralla loppuun, jos vain mahdollista. Tämä voi olla esimerkiksi yksi vaatekaappi, laatikko, lipasto tai vaikkapa koko eteinen, riippuen asunnon koosta ja tavaran määrästä. ota kohteesta kaikki tavara ulos ja käy läpi.

Etene järjestelmällisesti, eli käy jokainen keittion kaappi vuorollaan läpi, pyyhi tyhjennetyt kaapit ja asettele jäävät tavarat järkevästi takaisin. Älä siis poukkoile huoneesta toiseen. 

Ole kriittinen. tarvitsetko oikeasti asiaa x, käytätkö sitä koskaan? Esitä itsellesi kysymyksiä kuten: koska viimeksi käytin tätä? onko tämä käytännöllinen? montako näitä tarvitsen? 

Kerää kierrätykseen menevät, kirppis tavarat, paperijäte jne heti alusta omiin pusseihinsa (ikeakassit tässä hyviä), ja kerää ne yhteen paikkaan kuten eteiseen. Hävitä kaikki mahdollisimman järkevästi, äläkä anna jo poistetun tavaran jäädä enää nurkkiin pyörimään. Vie esimerkiksi yksi kassi asunnosta pois joka päivä.

Arvosta jäljelle jäävää tavaraa ja kohtele sitä hyvin, huolehdi että kaikelle on oma paikkansa

Mieti kulutustottumuksiasi. Miksi tavaraa on ylipäätään kertynyt hävitettäväksi asti ja miten estät kaappien täyttymisen uudelleen. Itseäni motivoi mm. ajatus siitä, että säästyneen rahan voi käyttää matkusteluun tai säästää.

Laske paljonko asiaa x omistat. Tämä saattaa herättää huomaamaan, ettei tarvetta uudelle tosiaan ole. löytyykö kaapistasi useat kymmenet farkut, onko kylpyhuoneen kaapit täynnä vanhentunuttta kosmetiikkaa vai oletko jemmannut vintille jätesäkillisien vanhoja laukkuja?

- tässäpä jotain mitä äkkiseltään tuli mieleen, terv. excel taulukko

Vierailija
494/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:03"]Joitain vinkkejä sinulle joka et ole ketjua kokonaan lukenut:

Aloita jostain pienestä, selkeästä kokonaisuudesta ja tee se kerralla loppuun, jos vain mahdollista. Tämä voi olla esimerkiksi yksi vaatekaappi, laatikko, lipasto tai vaikkapa koko eteinen, riippuen asunnon koosta ja tavaran määrästä. ota kohteesta kaikki tavara ulos ja käy läpi.

Etene järjestelmällisesti, eli käy jokainen keittion kaappi vuorollaan läpi, pyyhi tyhjennetyt kaapit ja asettele jäävät tavarat järkevästi takaisin. Älä siis poukkoile huoneesta toiseen. 

Ole kriittinen. tarvitsetko oikeasti asiaa x, käytätkö sitä koskaan? Esitä itsellesi kysymyksiä kuten: koska viimeksi käytin tätä? onko tämä käytännöllinen? montako näitä tarvitsen? 

Kerää kierrätykseen menevät, kirppis tavarat, paperijäte jne heti alusta omiin pusseihinsa (ikeakassit tässä hyviä), ja kerää ne yhteen paikkaan kuten eteiseen. Hävitä kaikki mahdollisimman järkevästi, äläkä anna jo poistetun tavaran jäädä enää nurkkiin pyörimään. Vie esimerkiksi yksi kassi asunnosta pois joka päivä.

Arvosta jäljelle jäävää tavaraa ja kohtele sitä hyvin, huolehdi että kaikelle on oma paikkansa

Mieti kulutustottumuksiasi. Miksi tavaraa on ylipäätään kertynyt hävitettäväksi asti ja miten estät kaappien täyttymisen uudelleen. Itseäni motivoi mm. ajatus siitä, että säästyneen rahan voi käyttää matkusteluun tai säästää.

Laske paljonko asiaa x omistat. Tämä saattaa herättää huomaamaan, ettei tarvetta uudelle tosiaan ole. löytyykö kaapistasi useat kymmenet farkut, onko kylpyhuoneen kaapit täynnä vanhentunuttta kosmetiikkaa vai oletko jemmannut vintille jätesäkillisien vanhoja laukkuja?

- tässäpä jotain mitä äkkiseltään tuli mieleen, terv. excel taulukko
[/quote] voi kiitos. Palaan tähän ajatuksen kanssa heti töiden jälkeen.

Vierailija
495/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin kaiken ylimääräisen ja kohtuuhyvän tavaran Afrikkaan. Kaverilla oli kontti jonne keräsi. Sinne menivät sähköjohdoista ja vanhoista kaukosäätimistä lähtien tavaraa. Olipas helppoa :)

Nyt joka kerta kun aukaisen kaappeja niin olen tyytyväinen kun tavarat ovat järjestyksessä.  

Vierailija
496/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii ostaa suzuki pv...se on hyvä
Ja pieni hetelmä ES...

Vierailija
497/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:16"]

Mä annoin kaiken ylimääräisen ja kohtuuhyvän tavaran Afrikkaan. Kaverilla oli kontti jonne keräsi. Sinne menivät sähköjohdoista ja vanhoista kaukosäätimistä lähtien tavaraa. Olipas helppoa :)

Nyt joka kerta kun aukaisen kaappeja niin olen tyytyväinen kun tavarat ovat järjestyksessä.  

[/quote]

Sähköjohdot ja vanhat kaukosäätimet tietenkin elektroniikkajätteeseen! Afrikassa on jo riittävästi jätettä. Tosin varmaan joku loukkaantuu tästäkin huomautuksesta.

Vierailija
498/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:35"]

Surullista, että niin monet harkitsevaan kulutukseen tai asianmukaiseen kierrätykseen viittaavat viestit leimataan "vänkytykseksi".

[/quote]

Mietin vieläkö tästä jaksaa vääntää mutta sanotaan nyt kuitenkin. Minä viittasin vänkytykseen, ja se kohdistui puhtaasti niihin kommentoijiin jotka eivät ymmärrä harkitsevaa kulutusta, asianmukaista kierrätystä tai jotka ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa sen suhteen kannattaako ihan hyvää, nopeasti kuluvaa vaatetta, jossa ei ole mitään vikaa, säästää.

Vänkytystä eivät ole ne fiksut viestit jotka yrittävät neuvoa näitä vänkyttäjiä oikeaan suuntaan.

Vierailija
499/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:33"]Yritetäänpä nyt muistaa ettei kukaan ole sanonut että olisi jotain pahaa poistaa elämästään turhaa, vanhentunutta romua. Tässähän on koko ajan puhuttu ihan hyvästä tavarasta, aiempia lainatakseni sellaisesta jossa ei ole mitään vikaa. Ja nimenomaan kulutustavarasta, kuten paidoista. Ohjenuorana voitaisiin varmaan sanoa että ne ns. nopean kierron (max pari vuotta kestävät?) kulutustavarat - joita joka tapauksessa joutuu piakkoin hankkimaan kuluneiden tilalle, ja joista jo olisi omissa varastoissa valmiiksi ihan hyviä versioita - on typerää poistaa ihan siksi että niitä nyt onkin pari liikaa. Kukaan ei ole sanonut ettei kymmenestä (ikuisesta) teräskattilastastaan saisi laittaa ylimääräisiä kiertoon.  Siis ihan yksinkertaisesti: jos paitoja kuluu vaikka kolme puhki vuodessa, ei ole hölmöä että voi ottaa kaapistaan seuraavat niiden tilalle. Jos sen sijaan vaikka niiden kattiloiden puhkikulumiseen menee 70 vuotta, niitä ei välttämättä kannata säilöä kaapissa odottamassa vuoroaan. Miten näin yksinkertaisesta asiasta on voitu saada monta sivua vänkytystä? [/quote] Niinpä, kun tässäkin viestissä jatketaan edelleen samaa.

[/quote]

Surullista, että niin monet harkitsevaan kulutukseen tai asianmukaiseen kierrätykseen viittaavat viestit leimataan "vänkytykseksi".

Keskustelun aiheena on tavarapaljous. Toi karsiminen itsessään on tärkeä osa keskusteua, ja vertaistuki auttaa eteenpäin. Mutta ihan yhtä tärkeää on keskustelu vaikka asianmukaisesta kierrätyksestä, ja on mielestäni vähän keskenkasvuista reagoida tähän tärkään aiheeseen "no joo, mä säilön sitten kaikki roskat kaappeihini".

Ja mikä on sitten ketjun ja karsimisen syvin tarkoitus? Helpompi elämä, jossa tavarat tai niiden säilytys eivät vie niin suurta osaa ajasta. Tämä vaatii mielestäni juurikin sitä motiivien tarkastelua. Jos mopo karkaa käsistä ja joutuu ostamaan uutta karsitun tilalle, tai tavarasuhde on niin kompleksinen, ettei paitaa, jossa _ei ole mitään vikaa_  suostuisi pukemaan missään oloissa päälleen, on edelleen tavaran vanki, vaikka kaappi kolisisi tyhjyyttään.

Meillä naisilla on paha tapa määritellä itseämme materian kautta. Se näkyy tällä palstalla monina ilmiöinä: korkokenkäkeskusteluina, merkkilaukkuväittelyinä, polkkatukastakin saa elämänkatsomuksellisen väännön. Tavaran vähentäminen voi viedä kohti suurenpaa itsetuntemusta, tai sitten se on vain välttämätöntä ja kipeää (esim. kuolinpesät). Se voi myös olla ihan samanlaista tyhjiön täyttämistä kuin shoppailu. Siitä, että ihmiselle kelpaa vai se yybertäydellinen ja täsmälleen oikeanlaisia tunteita herättävä paita, on tehty jonkinlainen hyve, jalostuneen maun merkki, sen sijaan että herättäisiin miettimään, pitäisikö tunteiden tulla jostakin muualta kuin siitä paidasta.

Olen käynyt näitä kysymyksiä läpi omien karsimisprojektieni myötä ja voin kokemuksesta kertoa, että se niukka ja täydellinen vaatekaappi on myös saavuttamaton ideaali, ikuisuusprojekti.

Vierailija
500/19766 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:35"]

[/quote]

Mietin vieläkö tästä jaksaa vääntää mutta sanotaan nyt kuitenkin. Minä viittasin vänkytykseen, ja se kohdistui puhtaasti niihin kommentoijiin jotka eivät ymmärrä harkitsevaa kulutusta, asianmukaista kierrätystä tai jotka ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa sen suhteen kannattaako ihan hyvää, nopeasti kuluvaa vaatetta, jossa ei ole mitään vikaa, säästää.

Vänkytystä eivät ole ne fiksut viestit jotka yrittävät neuvoa näitä vänkyttäjiä oikeaan suuntaan.

[/quote]

Pitkä viestini edellissivulla ei ollutkaan kohdistettu sinulle, vaan tuolle toiselle, joka väitti viestisi olevan "ihan samaa" (vänkytystä, oletan). Olen kanssasi ihan samaa mieltä kaikesta, mitä kirjoitit. Ilmaisin itseäni vähän epäselvästi, ja näköjään kirjoitusvirheitäkin oli kiitettävä määrä...