tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19913)
Onko teillä tähän aihepiiriin liittyen vinkata mielenkiintoisia dokkareita, blogeja, youtube-kanavia, instagram-tilejä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette tehneet vanhoille hiuslakoille, kynsilakoille ym jotka kuuluu ongelmajätteeseen? Täällä ainoa ongelmajätteen keräys on kaatopaikalla, johon menee julkisilla tunti suuntaansa ja pari kilometriä kävelyä päälle. Heittääköhän ihmiset noita vain sekajätteen sekaan, vaikea uskoa että kaikki autottomat jaksaisivat nähdä tuollaisen vaivan, kun se tuntuu itsestäkin paljolta vaikka ekologisesti elänkin.
Mulla nämä kaikki menee kirppikselle.
Kynsilakat yhteen minigrippiin ja hinta 1 e päälle.
Ne, mitä ei mene kirppiksellä kaupaksi vien fidaan.
Ei fiksuin ratkaisu, mutta nyt tarpeetonta ei juurikaan tule, määrät pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tähän aihepiiriin liittyen vinkata mielenkiintoisia dokkareita, blogeja, youtube-kanavia, instagram-tilejä?
Virve Fredman kirjoittaa blogia, jossa paljon tavan poistamiseen liittyviä kirjoituksia. Hänestä on tullut minimalisti, mutta aiempien vuosien kirjoitukset ovat todella inspiroivia myös tavaroiden vähennysvaiheessa taistelevalle. Hän kirjoittaa myös kosmetiikasta paljon, mutta kirjoitukset löytää hyvin aiheittain.
Sieltä haen usein uskonvahvistusta, kun työ jää junnaamaan.
Ostaja on vastuussa tuotteen asianmukaidesta hävittämisestä!!! Tätä kannattaa miettiä jo tuotetta ostaessa. Avattu kosmetiikka, saati sitten käyttökelvoton sellainen ei todellakaan kuulu hyväntekeväisyyskirpputorin lahjoituslaatikkoon. Huh, miten itsekästä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostaja on vastuussa tuotteen asianmukaidesta hävittämisestä!!! Tätä kannattaa miettiä jo tuotetta ostaessa. Avattu kosmetiikka, saati sitten käyttökelvoton sellainen ei todellakaan kuulu hyväntekeväisyyskirpputorin lahjoituslaatikkoon. Huh, miten itsekästä toimintaa.
Näinhän se on, mutta tunnustan tässä että itse vein kirpparipöytään aikoinaan käyttämättömiä / kerran kokeiltuja meikkejä ja kosmetiikkaa. Mulla oli esim. Diorin meikkejä ja Lushin suihkugeelejä. En esim pitänyt tuoksusta tai värit olivat väärät. Pussitin useamman tuotteen minigrippiin ja ne katosivat samantien pöydästä. Veikkaan, että tällaisen hygieniafriikin tuotteet eivät olleet kovin saastuneita.
Aikoinaan myös monet näistä nykyisistä influensereista myivät "vähän kokeiltuja" meikkejä. En muista oliko yllä mainittu Virve yksi heistä, mutta joltain ostin huulikiiltoja ja sain mieheltäni kauheat huudot "kuinka hirveää ja epähygieenistä, oletko hullu" :D Eihän kukaan enää nykyisin tekisi sellaista, ei myisi eikä ostaisi.
Enkä minäkään enää kehtaisi viedä kirpparipöytään meikkejä. Hajuvesipulloja ehkä, mutta siinäpä se.
Kynsilakanjämät voi sivellä/kaataa paperille ja kun lakka on kuivunut, paperin voi laittaa sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat englantia, suosittelen The Minimal Mom -kanavaa Youtubessa. Kanavan pitäjä Dawn on mukavan rauhallinen ja maanläheinen, ja hänen videoistaan puuttuu monille yhdysvaltalaisille kanaville tyypillinen ylitsevuotavaisuus ja teennäisyys. Oma elämäntilanne on hyvin erilainen, mutta silti olen saanut paljon ideoita ja tsemppiä Dawnin videoista.
Itse vein myös aikoinaan kirpparille läjän kokeiltuja ja käytettyjä meikkejä. Ei edes mitään kalliita laatumerkkejä, vaan ihan Lumenea ym. Menivät kaupaksi. Nykyään ei tulisi mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse vein myös aikoinaan kirpparille läjän kokeiltuja ja käytettyjä meikkejä. Ei edes mitään kalliita laatumerkkejä, vaan ihan Lumenea ym. Menivät kaupaksi. Nykyään ei tulisi mieleenkään.
Pyöritän hyväntekeväisyyskirpparia ja meikit menee kaupaksi yllättävän hyvin vaikka on käytettyjä.
Itse en alussa laittanut niitä myyntiin ollenkaan, mutta joku myyjämme oli niitä laittanut ja hyvin kauppa kävi, niin nyt on myyty niitäkin.
Minulla myös on kokemusta, että meikit tekee yllättävän hyvin kauppansa. Myös tuollaiset puoliksi käytetyt kynsilakat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat englantia, suosittelen The Minimal Mom -kanavaa Youtubessa. Kanavan pitäjä Dawn on mukavan rauhallinen ja maanläheinen, ja hänen videoistaan puuttuu monille yhdysvaltalaisille kanaville tyypillinen ylitsevuotavaisuus ja teennäisyys. Oma elämäntilanne on hyvin erilainen, mutta silti olen saanut paljon ideoita ja tsemppiä Dawnin videoista.
The Minimalists on myös ihan ok, itse pidän enemmän näistä englanninkielisistä videoista ja sometuksista. Tuntuu, että niitä samoja asioita toistellaan sitten suomeksi käännettynä täällä, vähän samoin kuin superfood-aallon iskiessä Suomeen. Helpompi ja nopeampi seurata suoraan englanniksi ja isompi valikoima.
Mä oon käynyt parin v välein kirppiksellä myymässä.
3 v sitten muutettiin ja silloin kiertoon lähti paljon.
Kun oltiin muutettu, aloin purkamaan laatikoita, sillä hetkellä tarpeetonta tuli tosi paljon eteen.
Kävin sinä kesänä kirppiksellä ja viime vuonna.
Myymättömät vein seuraavalla viikolla Fidaan.
Ei kirppistavaralla tienaa. Just ja just saa käytyä kerran kaupassa.
Oon huomannut joka 2.n vko on hyvä mulle.
Tiedän mitä kaapeissa on ja mikään ei ole hukassa .
Vierailija kirjoitti:
Hulavannetta olin ensin myymässä, mutta hammasta purren päätin ottaa sen käyttöön. Huomasin niistäkin olevan torilla ylitarjontaa, tuskin kukaan ostaisi omaani, siinä on hampaanjälkiäkin.
Rankkaa tuo hulailu, jos tulee ihan purtua sitä vannetta. 😁
Joshua Becker postaa Youtubeen, tosi asiallista tekstiä, ja erityisesti pidän siitä, että hän artikuloi hitaasti ja rauhallisesti. Joidenkin tubettajien huutava tyyli ja korkealla äänellä kiihkeässä tahdissa puhuminen käy omalle hermolle, ja nostaa kierroksia. Suosittelen, hänellä on paljon ideoita miten päästä eteenpäin jos raivaaminen jumittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöritän hyväntekeväisyyskirpparia ja meikit menee kaupaksi yllättävän hyvin vaikka on käytettyjä.
Itse en alussa laittanut niitä myyntiin ollenkaan, mutta joku myyjämme oli niitä laittanut ja hyvin kauppa kävi, niin nyt on myyty niitäkin.
Uskomatonta, eikö ihmisiä pelota esim. huulikiilloista saatava huuliherpes tai silmämeikistä tarttuvat silmäsairaudet? Itse en edes lainaa ripsaria kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Kynsilakanjämät voi sivellä/kaataa paperille ja kun lakka on kuivunut, paperin voi laittaa sekajätteeseen.
Kynsilakkapullon voi jättää myös auki kuivumaan, sen kuivuttua pullon voi heittää sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en alussa laittanut niitä myyntiin ollenkaan, mutta joku myyjämme oli niitä laittanut ja hyvin kauppa kävi, niin nyt on myyty niitäkin.Uskomatonta, eikö ihmisiä pelota esim. huulikiilloista saatava huuliherpes tai silmämeikistä tarttuvat silmäsairaudet? Itse en edes lainaa ripsaria kaverille.
Ripsiväriä ei ole myyntiin laitettu, mutta kerran olin lajittelemassa tavaraa ja asiakas näki huulipunan ja kysyi saako ostaa.
Kokeili siinä sitä samantein huuliinsakin eli meitä on monenlaisia ihmisiä.
Toisaalta joku joka kammoksuu vieraan huulipunaa voi ravintolassa täysin vieraan kanssa alkaa pussailemaan ja lähteä jatkoille joissa hygieniaa testataan monella tasolla.
Lauantain kirppismyynti pelasti meidän myyntijakson kun sieltä myyntiä tuli himpun päälle 100 e. Viikon jaksolta kertyi siis onneksi voittoa 120 e. Tavaraa jäi taas myymättä, osa meni Konttiin ja osa roskiin, muutama asia myös paikalliselle käsityökerholle askarteluun. Joulutavaralle oli ilmeisesti kuitenkin liian aikaista, ehkä marraskuun loppu olisi ollut parempi. Jotenkin olin virheellisesti ajatellut että tänä vuonna ihmiset panostavat siihen joulukotiin.
Saadaan joulupöytä laitettua tänäkin vuonna, siitä olen kiitollinen. Onneksi on kirpparit.
Karsiminen on kyllä helpottanut vuodessa, montaa asiaa katsellessa tulee ennemmin ajatus että empä mä tuotakaan oikeasti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös on kokee mustta, että meikit tekee yllättävän hyvin kauppansa. Myös tuollaiset puoliksi käytetyt kynsilakat.
---
Uskon, mutta ihmettelen silti. Kuka ostaisi toisen ihmisen käytetyn hammasharjan? Hiusharjan? Huulipunan? Puuterinjämän? Ripsivärin?
Halpismerkeiltä esim Essence saa uusia meikkejä halvemmalla, jos rahasta on tiukkaa.
Näkisin, että globalisaatio ja sen myötä tavaroiden halpeneminen on syynä tähän - ei niinkään elintason nousu. Eihän elintaso ole merkittävästi Suomessa noussut parinavuosikymmenenä. Muistan vielä, että 2000-luvun alussa oli turha unelmoida mistään uusista 5 €:n farkuista suoraan kaupasta. Olin silloin teini ja jouduin maksamaan omista VeroModan farkuista 90 €, eikä laatu ollut edes poikkeuksellista. Toki kesti n. 2 v. verrattuna nykyajan farkkuihin (n. 6kk). Silloin oli myös Huuto.netin kulta-aikaa, kun kaikki oli uutena oikeasti kallista.
Menee suoraan lajiteltuna roskikseen, jos on huonolaatuista tavaraa, eikä kukaan huolinut ilmaiseksi. Ei niitä kannata raahata kierrätyskeskusten riesaksi. Tulee suurempi hiilijälki, kun kierrätyskeskukset rahtaavat myymättömät tavarat kehitysmaihin. Parempi, että päätyy tässä vaiheessa energiaksi lämmittämään jonkun kotia.
En anna myöskään enää huonolaatuisia vaatteita eteenpäin kierrätyskeskukseen, mitä ei ole kelvannut ilmaiseksi muille. Hyvä tarkoitus saattaa viedä jonkun afrikkalaisen elanon. Tätä dokkaria kannattaa katsoa: https://areena.yle.fi/1-50278158