Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19911)

Vierailija
5061/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, että joku on saanut karsimisen tehtyä! Tieto siitä antaa toivoa, että tämä urakka tulisi joskus loppuun asti tehtyä. 

Sama ongelma, tavaraa ei mene enää juurikaan kaupaksi torissa. Erityisesti kirjat, dvd:t, blurayt eivät liiku oikein mitään kautta. Vaatteita olen laittanut lähinnä vähänkäytettyyn, mutta sielläkin on myynti nyt tökännyt. Kaikki Marimekot kyllä menevät kaupaksi, oli ne mitä lajia vaan, eli ehdottomasti kannattaa merkit laittaa kiertoon, niille löytyy aina ottajia.

Onneksi sain hyvän vinkin kirjoihin liittyen, ja lähetin sähköpostia kaupunkimme kirjadivariin, jonne sain myytyä osan kierrätykseen lähtevistä kirjoista. 

Sama ongelma ilmaisten näytteiden ja kylkiäisten kanssa. En halua enää yhtään turhaa tavaraa ovesta sisään. Jos ja kun tietää mitä tuotteita haluaa käyttää, esm kosmetiikka, niin ei ole mitään intoa hankkia uusia purkkeja nurkkiin pyörimään kun kuitenkin päätyy käyttämään niitä tuttuja ja omalle iholle sopivia. 

Alennusmyynneissä en pyöri enää, koska jos oikeasti tarvitsen jotain, niin ostan sen minkä haluan. Toki hinta pitää olla järjen rajoissa, mutta en enää osta jotain vain sen vuoksi että se on ihan ok, ja edullinen. Se ok ja halpa jää kaappiin käyttämättä. Parempi ostaa yksi mieleinen ja jättää ne kymmenen "sinnepäin" olevaa halpista ostamatta. Lisäksi kiinnitän enemmän huomioita vaatteiden malleihin, että ne todella sopivat vartalolleni ja myös materiaaleihin, sähköisiä ja valmiiksi nyppyisiä keinokuituja en enää huoli. 

Tavaroiden karsiminen ja omien mieltymysten miettiminen on saanut myös aikaan sen, että olen tarkempi myös muista asioista mitä päästän elämääni. Käytän nyt enemmän aikaa itseilmaisuun luovilla tavoilla, askarteluun, käsitöihin, lukemiseen, kirjoittamiseen jne. Tuotokset eivät ole todellakaan täydellisiä, mutta minulle riittää tekemisen iloa ja se että saan toteuttaa itseäni. 

Niin kuin yksi aiempi kirjoittaja sanoi, myös minä olen kiitollinen tästä (pääosin) postitiivisesta ketjusta, jossa voi jakaa omia ideoitaan, onnistumisiaan ja oivalluksiaan. Näistä ei viitsi keskustella kaikkien kanssa, koska moni ottaa sen hörhöilynä ja tyrkyttämisenä. Itse iloitsen erityisesti siitä, että omalla kohdallani (ja varmasti myös monen muun kohdalla) kyse ei ole pelkästään tavaroiden raivaamisesta, vaan asiasta, joka vaikuttaa monella elämänalueella positiivisesti. 

Vierailija
5062/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On Kuopiossa kirpparilla enemmän myyjiä kuin ostajia. Harvoin näkee pöytiä niin täynnä mutta asiakkaat loistaa poissaolollaan. Eilisen myynti 1,5 €, kaksi CD:tä ja yksi kirja meni. Saatan ekaa kertaa tehdä tappiota viikon kirppisjaksolla. Masentaa kun piti saada tästä joulurahat, normaalisti tienannut ainakin satasen, usein kaksi. Mutta minkäs teet.

Miten omia tavaroitaan kirpputorilla myydessä voi tienata? Silloinhan myytävä tavara olisi pitänyt ostaa edullisemmalla hinnalla kuin millä sen kirpputorilla myy. Tai saada ilmaiseksi, kuluitta. Joulurahat saa helposti kasaan, kun pitkin vuotta ostaa vain tarpeellisen ja laittaa jok'ikisestä tulostaan osan säästöön.

Mulla ei jää tuloistani mitään säästöön, enkä saa edes hankittua tarpeellisia asioita, kuten lääkkeitä. Olen jo useana vuonna myynyt kirpputorilla omia lapsuudessa ja nuoruudessa saatuja asioita, isovanhemmilta jäänyttä tavaraa, isältä saatua tavaraa kun muutti pienempään, sukulaisilta saatuja vaatteita jotka eivät ole olleet sopivia, arpajaisvoittoja, kisapalkintoja yms. Kiillottuiko sädekehäsi yllä olevalla kommentilla?

Tällä tavalla voin tienata kirpputorilla. Siis normaalisti. Edes sen satasen siihen mun säälittävää jouluuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5063/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On Kuopiossa kirpparilla enemmän myyjiä kuin ostajia. Harvoin näkee pöytiä niin täynnä mutta asiakkaat loistaa poissaolollaan. Eilisen myynti 1,5 €, kaksi CD:tä ja yksi kirja meni. Saatan ekaa kertaa tehdä tappiota viikon kirppisjaksolla. Masentaa kun piti saada tästä joulurahat, normaalisti tienannut ainakin satasen, usein kaksi. Mutta minkäs teet.

Miten omia tavaroitaan kirpputorilla myydessä voi tienata? Silloinhan myytävä tavara olisi pitänyt ostaa edullisemmalla hinnalla kuin millä sen kirpputorilla myy. Tai saada ilmaiseksi, kuluitta. Joulurahat saa helposti kasaan, kun pitkin vuotta ostaa vain tarpeellisen ja laittaa jok'ikisestä tulostaan osan säästöön.

Idea on hyvä, mutta taitaa olla jo vähän liian myöhäistä toteuttaa tälle joululle. Siihen liittyen, voisiko palstalaiset laittaa kommenttia, voiko lahjat ostaa kirpparilta? Olen nähnyt kirppiksillä myynnissä Pentikin valmiiksi sellofaaniin pakattuja lahjapakkauksia myynnissä. Näitä missä on kynttilöitä, serviettejä, keittiöpyyhe tai muuta vastaavaa sälää. Eli osa näistä lahjaksi annetuista siirtyy suoraan kierrätykseen, miksi näitä ei siis voisi ostaa jo valmiiksi kierrätettynä, että ei tarvitsisi ostaa tavaraa, joka saattaa osoittautua lahjan saajalle tarpeettomaksi/epätoivotuksi. 

Vierailija
5064/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on paikallisen nettikirpparin sivuilla jatkuvasti ilmoituksia, joissa vaihdetaan erilaista tavaraa ( jopa huonekaluja) kahvipakettiin, kahviopaketteihin tai suklaalevyihin.

On koottu lasten/aikuisten vaatteista/kengistä tai muusta joutavasta roinasta "settejä" jotka vaihdetaan noihin kahvipaketteihin tai suklaaseen. Ilmeisesti toimii hyvin.

Ovatko siis Facebookissa? En ole Naamakirjassa, mutta olen harkinnut tilin avaamista saadakseni yhden väylän lisää myymiseen. Tai tosiaan vaikka vaihtamiseen. Kannattaisikohan.

Mä menin Facebookiin tämän takia. Yksi väylä lisää myymiseen ja mainio roskalavaryhmä. Ja olen tyytyväinen.

Vierailija
5065/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, itse inhoan kaikkea ylimääräistä, varsinkin halpaa ja varsin turhaa kulutuskrääsää. Tuota ongelmaa ei ole.

Koen, että jotenkin koko sielu on puhdas, kun koti on melko minimalistinen ja turhaa tavaraa ei suorastaan lymyile joka paikassa muistuttamassa, että "minutkin sinä hankit, mutta täällä vaan luuraan" tai "maltaita maksoit, mutta täällä vaan olen hukkana" tai "kunnosta minut, korjaa minut tai for god's sake edes kierrätä minut eettisesti!! 😂 Aivan hirveetä oisi mulle.

Ostan hyvin hyvin harkitusti tavaroita enkä niitä mistään muualtakaan hamstraa, näin on paljon vähemmän pään vaivaa, enemmän tilaa, eikä tarvitse olla vastuussa hävityksestäkään. Olen oppinut kriittiseksi sen suhteen, tarvitsenko oikeasti jotain, useimmiten vastaus on, en.

Vierailija
5066/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idea on hyvä, mutta taitaa olla jo vähän liian myöhäistä toteuttaa tälle joululle. Siihen liittyen, voisiko palstalaiset laittaa kommenttia, voiko lahjat ostaa kirpparilta? Olen nähnyt kirppiksillä myynnissä Pentikin valmiiksi sellofaaniin pakattuja lahjapakkauksia myynnissä. Näitä missä on kynttilöitä, serviettejä, keittiöpyyhe tai muuta vastaavaa sälää. Eli osa näistä lahjaksi annetuista siirtyy suoraan kierrätykseen, miksi näitä ei siis voisi ostaa jo valmiiksi kierrätettynä, että ei tarvitsisi ostaa tavaraa, joka saattaa osoittautua lahjan saajalle tarpeettomaksi/epätoivotuksi. 

Ilman muuta voi ostaa ja lahjoittaa eteenpäin.

Itse teen tuota että annan saamiani lahjoja lahjaksi muille.

Vierailija
5067/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kierrätettyä voi antaa lahjaksi. Olen saanut ja olen antanut eikä kukaan ole pahoittanut mieltään. Kunhan tavara on ehjää ja siistiä.

Vierailija
5068/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten huomaan olevani nolo, kun haluan vielä jonkun aikaa pyöritellä tuota tavara- ja vaatekasaa. En tiedä, jaksanko yrittää myydä netissä. Jonkun yksittäisen vähän kalliimman ehkä.

...

En ole ennen myynyt netissä, en jaksa uskoa kenenkään ostavan tavallisia vaatteita edes halvalla. On tämä vaikeaa.

Yksittäisiä hyviä ja vähän kalliimpia kannattaa säilyttää, mutta pistä nyt hyvä ihminen pois sellainen tavara, joka ei kelpaa sinulle eikä kelvannut muillekaan kirppisellä. Ihan kuten sanoit, tavallisen ihmisen tavallisia vaatteita ei oikein kukaan halua.

Vierailija
5069/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeita karsittavia esim kuivuneet tussit ja vanhentuneet lääkepakkaukset

Vierailija
5070/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli äskettäin parikymmentä ilmoitusta tori.fissä. En saanut mitään myydyksi, totta puhuen ei tullut edes yhtään kyselyä, ei edes niitä hupiostajia tällä kertaa. Omasta mielestäni hinnat olivat sellaiset että itsekin olisin sillä hinnalla voinut ostaa mutta ilmeisesti kuitenkin liikaa. Lisäksi ehkä ostoa rajoitti se etten halua postittaa (joskus tavaraa hajonnut ja se vaiva paketoida ja viedä postiin, kytätä pankkitiliä jne). Mitä mieltä olette kirjojen myynnistä? Mulla oli kerran luettuja romaaneja 2€/kpl mutta ilmeisesti sekin on liikaa?

Ei kirjoja enää oikein osteta. Ihmiset ei halua enää säilöä kotonaan isoa kirjahyllyä, se ei ole samalla tavalla sivistyksen statusmerkki kuin jotain vuosikymmeniä sitten. Kirjoja luetaan edelleen, mutta niitä annetaan, lainataan kirjastosta ja kuunnellaan äänikirjoja. Ehkä ihan uutuuskirjoja ja jotain harvinaisuuksia voi saada kaupaksi. Vein omani kirjanvaihtohyllyyn. 

Vierailija
5071/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis Pentikin lahjapakkaus on ihan yhtä hyvä lahja kirpparilta ostettuna kuin Pentikin liikkeestäkin. 

Vierailija
5072/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on myös hamstraaminen vähentynyt. Ennen keräsin kaikki tuotenäytteet ja kylkiäiset, nyt usein kieltäydyn niistä. Olen kaukana minimalistista, mutta turha tavara stressaa enkä halua sellaista kotiini. 

Vierailija
5073/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla tullut vaateähkyä, siis sellaista tunnetta, että kaikkea on liikaa ja vääränlaista? Mun ongelma on tietysti tavarapaljous, mutta myös se, että olen laihtunut tosi kivasti ja homma etenee. Mikä tarkoittaa sitä, että haen laatikoita ja pussukoita hyllyiltä ja varastoista ja sovittelen ennen pieniä vaatteita. Off topic: se on kyllä niin tyydyttävä tunne, kun ennen kireä mekko vaan solahtaa ylle. Mutta se ahdistava asia ei ole ne yhä liian pienet vaatteet vaan NE TYPERÄT JA JÄRJETTÖMÄT vaatteet.

Miksi minulla on kymmenittäin polyesteripörhelöitä kun en käy edes missään bilettämässä? On salsamekkoa valuvilla olkapäillä, piukkaa kukkakuvioista jättihihoilla ja etumuksella, joka paljastaa 80% rinnoista. On niin lyhyttä, että just pakaran peittää ja vaikka minkälaista reikää ja kuviota ja ties mitä. Haaveilen siitä, että kaikki vaatteeni ovat mustia, että saan pukeutua koko ajan vain perusvaatteisiin ja ennen kaikkea mukaviin vaatteisiin. En halua koskaan enää käyttää korkoja.

Onko tää nyt vanhuutta? Vai järjen valo, joka nyt on syttynyt entisen vaatehullun päähän?

Kyllä on vaikeaa niiden halpojenkin vaatteiden pois laittaminen.

Minullakin on ongelmana nuo typerät ja järjettömät vaatteet! Tai mulla ei ehkä ole niitä kymmenittäin, mutta liikaa silti. En itsekään biletä käytännössä ikinä, joten tarvetta jollekin biletopille ei vain tule. Nuorempana kävin kyllä baarissa ym. enemmän, mutta en silloinkaan niin paljon, että olisin oikeasti tarvinnut kaikkia noita hörhelöitä, joita silloin hankin. Kumman vaikeaa on kuitenkin luopua noista.

Vierailija
5074/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavara on menettänyt täysin rahallisen arvon kun sen kerran on ostanut (ellet ole panostanut johonkin haluttuun merkkiin). Sen näkee siinä että melkein kaikesta pyritään ilmaiseksi eroon erilaisissa roskalava-ryhmissä. Paras arvo käyttöarvo.

Vierailija
5075/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat kirjastojen vaihtohyllyihin, vai onko niitä nyt korona-aikana? Tai sitten revit kannet irti ja sivut jätepaperiin. Ikävä kyllä, tavallisia kirjoja ei osta kukaan.

Lastenkirjoja voi yrittää tarjota koulujen tai päiväkotien kirjastoihin.

Vierailija
5076/19911 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuton yhteydessä on hyvä hetki luopua turhasta. Päätimme, että laitamme kiertoon tai kaatikselle mahdollisimman paljon tavaraa. Lähti pussitolkulla vaatteita, astioita sekä vanhoja kulahtaneita petivaatteita ja pyyhkeitä. Myös pari huonekalua lähtee hävitykseen. Ihanaa luopua turhista tavaroista!! Kiva tunne, kun kaapit eivät enää pursuile.

Vierailija
5077/19911 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin teko on hyvää harjoitusta. Nyt kun on "tosi kyseessä", olen helpottunut siitä että olen ns. harjoitellut karsimista pitkään. Jostain ilmestyi täysvaihde päälle. Lisäsin volyymiä ja kierroksia. Monta jätesäkillistä on mennyt roskiin, mm. korjattavia vaatteita, joitain huonekaluja joita edes kierrätyskeskus ei huolisi, kaikkea sellaista jossa olen nähnyt tuunauspotentiaalia. Monta säkillistä menee myös kiertoon. Minusta tuntuu, että en ole vielä edes täydessä vauhdissa. Säästän niitä voimia lähemmäs muuttoa. Terv. se muuttaja.

Vierailija
5078/19911 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että karsimisessa kehittyy samoin kuin missä tahansa taidossa. Monelle on varmasti käynyt niin, että urakan edetessä käy uudestaan läpi jonkun tietyn kohteen (esim jonkun kaapin tai hyllyn) ja miettii, että miksi ihmeessä säästin asian x ekalla kerralla.

Aamun kevennys. Kaksivuotias leikki sängyllä, jossa oli paljon leluja. Halusin mennä sängyn päätyyn istumaan, joten huitaisin leluja sivuun. Lapsi totesi tähän: "liikaa tavaraa". Mistä lie oppinut?

Vierailija
5079/19911 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 10v karsimisen. Edelleen taistelen ja tavaramäärä alkaa olla hallinnassa (melkein). Olen vuosien aikana tehnyt monta kierrosta samalle kohteelle esim jotain samaa kaappia karsinut useita kertoja, aina löytyy jotain poistettavaa.

Vierailija
5080/19911 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lehtiartikkeli löytyi ja siinä Hopen työntekijä pöyristyneenä sanoi, että jotkut kehtaavat tuoda jopa VUOSIA vanhoja vaatteita sinne lahjoituksena. Pitääkö ne hyväkuntoiset, käyttökelpoiset, ehjät vaatteet oikeasti laittaa roskikseen vain sen takia, että ne ovat vanhoja? Vauvan body, taaperon kolitsipuku ja Reiman toppahaalari on ihan varmasti samanlaisia tänä päivänä kuin 5 vuotta sitten. Miksi ne ei hopellekaan kelpaa, jos ovat ehjiä ja puhtaita?

Kyllä kelpaa, jos ovat ehjän ja puhtaan lisäksi nykyaikaisia! 80-luvun tuulitakkia ei kannata viedä, 5 vuotta vanha Reima kelpaa taatusti. Lastenkin vaatteissa muoti muuttuu, mutta usein vaatteita kierrätetään joko hankkimalla niitä kirppareilta tai säästetään sisarukselta toiselle, joten muutaman vuoden takaisia vaatteita on paljon käytössä. Jossain kuitenkin tulee se raja vastaan, kun vaate alkaa olla vanhanaikainen. Lisäksi toki jotkut mallit ja kuosit ovat ajattomampia kuin toiset.

Mulla oli kirppispöytä vuokralla aika lailla tasan kaksi vuotta sitten, ja myin 1-3 vuotiaiden vaatteita, jotka on valmistettu 10+ vuotta sitten, eli silloin kun lastenvaatteissa oli retrobuumi. Oli froteeta, velouria, värikkäitä kuoseja, paljon ruskeaa, aikanaan tosi haluttuja vaatteita. Pojille ei haluttu ostaa mustaa ja harmaata. Mun kirppispöydästä ne mustat ja harmaat housut meni ensimmäisenä, ruskeat viimeisenä. Selkeästi myös ne aikanaan muodikkaat kuosit myivät huonoiten ja "tylsänä" pidetyt meni ensimmäisenä. Jos ostamassa on ollut 1-3-vuotiaan esikoisen äiti, niin hän tuskin koskaan on edes nähnyt noita retrovaatteita kauppojan hyllyillä, ja veikkaan, että hänen silmiinsä ne näyttävät vanhanaikaisilta, ovathan ne olleet muodissa 10 vuotta ennen häen lapsensa syntymää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi