tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19913)
Aion kyllä viedä kierrätykseen seuraavaksi joitakin kuppeja ja muita astioita, joilla on vain käyttöarvoa. En sentään ihan kaikkea säästä. -Se tavaravuoren pyörittelijä.
P.S. En halua hakea toimeentulotukia sun muita, jos suinkin pärjään ilman. Siksi olen tavallaan köyhempi kuin "oikeat köyhät". Oma valinta, en valita.
Tavaran myyminen ja jopa lahjoittaminen tuntuu olevan tosi hankalaa nykyään. Ihmiset ei enää tarvitse muiden vanhaa tavaraa kun elintaso on noussut niin että on varaa ostella enemmän ja kaikesta on saatavilla uusi ja halpa Kiina- tai Ikea-vastine. Suomessa köyhätkin saavat sosiaalitukia sen verran, etteivät tarvitse enää muiden "almuja" vaan voivat ostaa kaupasta uutta tavaraa. Mikä tietysti on hyvä asia, mutta vaikeuttaa tavarasta eroon hankkiutumista.
Mitä te muut teette tavaroille jotka ei mene kirpparilla eikä FB roskalavoilla kaupaksi? Laitatteko vain roskiin?
Kyllä laitan roskiin sellaiset tavarat, mitä ei kukaan halua, mutta odotan esim. puoli vuotta. Vuodenajallakin on merkitystä. Kesällä ei mennyt suksia ilmaiseksi, mutta todennäköisesti joku tulee hakemaan sitten kun on kunnon lumipeite. Toinen vaihtoehto on, että kerään samantyyppiset tavarat yhteen kuten maljakot. Jos niitä on sitten kunnon kasa niin menee nopeammin.
Roskiin = eli kierrätyskeskukseen? Eikös sinne voi ehjää tavaraa viedä, vaikka ei ostajaa osu kohdalle?
Vierailija kirjoitti:
Roskiin = eli kierrätyskeskukseen? Eikös sinne voi ehjää tavaraa viedä, vaikka ei ostajaa osu kohdalle?
Myymälähän se kierrätyskeskuskin on, tuskin sieltä menee sen paremmin kuin kirppiksiltä tai FB:n roskalavalta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymälähän se kierrätyskeskuskin on, tuskin sieltä menee sen paremmin kuin kirppiksiltä tai FB:n roskalavalta ilmaiseksi.
Kierrätyskeskuksessa tavara on huomattavasti kauemmin tarjolla kuin kirppiksellä tai roskalavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksessa tavara on huomattavasti kauemmin tarjolla kuin kirppiksellä tai roskalavalla.
On toki, mutta onko se ekologisempaa raijata autolla kaupungin toiselle puolelle viemään hyllytilaa järkevältä tavaralta, kuin laittaa oman roskakatoksen metallinkeräykseen tai polttojätteeseen.
Muutettiin 60 neliöstä 120neliöön ja nyt on tilaa liikaakin, tuokaa tänne niitä romuja :)
Ei vaan, muuton yhteydessä heitin raakasti roskiin tai kierrätykseen sellasita rojua jotan en ole tarvinut vuosiin. On outoa, että joka kaappi ei ole tungettuna täyteen rojua. Toisaalta nyt sitten voin valittaa jostain uusista asioista, aina pitää olla jotain mistä valittaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka pyörittelee tavaravuorta. Pari kysyi, miksi ihmeessä haluan niitä säästellä. En halunnut marista, mutta olen hyvin pienituloinen, ja haluaisin oppia kunnolla ompelemaan. Materiaalia olisi vaikka kuinka. Aikaa vaan ei ole niin paljon, että voisin viettää kolme viikkoa ommellen putkeen, että saisin kaiken uusiokäytettyä.
Minulla ei myöskään ole paljonkaan vaatteita, ei esimerkiksi yksiäkään housuja (parit lökäpöksyt vain), joten mietin, josko vaateläjästä saisi muokattua jotkut käyttöön. Käytän legginssejä ja hameita, jos joku miettii.
Lisäksi pienikin raha kelpaisi. En osta oikeastaan koskaan mitään, paitsi hajonneen tilalle ehjän, ja senkin käytettynä. Pakostakin tulen laskeneeksi, että jos nuo kauniit hameet saisin kympillä myytyä...
No, kyllä varmasti "tulen järkiini". Mutta annan itselleni aikaa. Eikä sitä tiedä, jos olisi kiva pyykkikori ensi vuonna ruman muovisen tilalla. Tilaa meillä.on valtavasti, mutta haluaisin joskus koko talon käyttöön ja kauniiksi.
Ymmärrän tuon ajatuksen, että vaatteita voi ajatella myös tulevien ompelutöiden materiaalina. Säilöin itse myös pitkään sillä perusteella vaatekasoja. Sitte valkkasin vain parhaat päältä ja vein loput Konttiin. Täällä on myös sellainen kierrätyskauppa joka myy vaatteita kilohintaan jolloin esm. trikoisen tpaidan hinta on noin 50 senttiä. Ajattelen, että tämä kauppa voi säilöä näitä materiaaleja, ja jos tarvitsen jotain ompeluja varten, niin hinta on sopivan pieni.
Saanko kysyä, että jos rahat ovat tiukilla, niin miksi iso koti? Yleensä pienemmissä on pienemmät kulut.
Muita, joille lahjat tuottaa harmaita hiuksia? Niitä tulee lapsille pyytämättä ja yllätyksenä. Oon alkanu sanomaan omasta mielestäni selkeitä lahjatoiveita. Esim äidilleni sanoin, että lapsi tarvitsisi uuden paidan koossa 86cm. Näytin, millainen meillä oli aikaisemmin koossa 74cm ja miksi se oli mielestäni hyvä. No synttäreinä paketista paljastui body oikeassa koossa kyllä, mutta paita olisi ollut paljon kätevämpi. Kaverille, joka halusi tuoda lahjan, lähetin ihan linkin, millainen juomapullo olisi hyvä lahja. Tämä oli kuitenkin ostanut samalta merkiltä aikuisten juomapullon, jossa on pelkkä korkki, joten taaperolle vielä liian hankala.
Tiedän, että tämä kuulostaa pikkumaiselta niuhotukselta (saa alapeukuttaa) ja tiedän että olemme etuoikeutettuja, kun meitä halutaan lahjoa. En vain millään haluaisi meille mitään, mille ei niin tule käyttöä ja luonnonvarojen tuhlaaminen lahjoihin, jotka eivät ole toivottuja ahdistaa myös. Olen sanonut, ettei lahjoja tarvitse tuoda, olen sanonut, että käytetty kelpaa vallan mainiosti, mutta monet haluavat ostaa jotain uutta. Miten tämän vallalla olevan lahjomiskulttuurin saisi järkevämmäksi? T. Joulukin tulossa....
Ostatte itse oikeanlaiset ja lahjoitatte vääränlaiset lahjat eteen päin vaikkapa Hopelle, menee niille ketkä eivät ole nirsoja.
Vierailija kirjoitti:
Ostatte itse oikeanlaiset ja lahjoitatte vääränlaiset lahjat eteen päin vaikkapa Hopelle, menee niille ketkä eivät ole nirsoja.
Ymmärrän pointtisi ja tiedostan hyvin, ettei kaikilla ole varaa nirsoilla. Haluan silti herätellä keskustelua siitä, miten, miksi ja milloin annamme toisillemme lahjoja. Kuinka moni onkaan tässäkin keskustelussa tuskaillut sitä, mitä tehdä lahjoille, jotka haluaisi pois nurkista pyörimästä, mutta ei voi koska x, y tai z.
Tänään on pessimistinen olo, joten toteanpa tähän loppuun vaan että turhaa tavaraa on jo maailma täynnä, älkää ostako sitä lisää uutena itsellenne tai muille.
Kyllä niitä ei-sopivia ja itselle tarpeettomia lahjoja voi antaa eteen päin ilman omantunnontuskia, meneepähän käyttöön.
Itse olen jo pari v päättänyt joka kk laitan 10 tavaraa pois. Eli joka 3.s päivä laitan yhden.
Eilen vein kirppikselle 5 banaanilaatikollista. Oon kerännyt nämä kesäloman jälkeen.
Ja sen jälkeen vietin pari h kellarissa, jatkan vkonloppuna .
Tähtään saan jouluun mennessä kellarin tyhjäksi.
Karsimista olen tehnyt jo pitkään.
Nyt tuntuu ollaan lähellä hyvää lopputulosta.
Mitä olette tehneet vanhoille hiuslakoille, kynsilakoille ym jotka kuuluu ongelmajätteeseen? Täällä ainoa ongelmajätteen keräys on kaatopaikalla, johon menee julkisilla tunti suuntaansa ja pari kilometriä kävelyä päälle. Heittääköhän ihmiset noita vain sekajätteen sekaan, vaikea uskoa että kaikki autottomat jaksaisivat nähdä tuollaisen vaivan, kun se tuntuu itsestäkin paljolta vaikka ekologisesti elänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette tehneet vanhoille hiuslakoille, kynsilakoille ym jotka kuuluu ongelmajätteeseen? Täällä ainoa ongelmajätteen keräys on kaatopaikalla, johon menee julkisilla tunti suuntaansa ja pari kilometriä kävelyä päälle. Heittääköhän ihmiset noita vain sekajätteen sekaan, vaikea uskoa että kaikki autottomat jaksaisivat nähdä tuollaisen vaivan, kun se tuntuu itsestäkin paljolta vaikka ekologisesti elänkin.
Kyllä kotitalouskäytössä olleet kynsilakat ja hiuslakkapullot menevät sekajätteeseen. Isoja eriä yrityksistä kerätään erikseen, ja nekään eivät ole ongelmajätettä. Nykyään puhutaan vaarallisesta jätteestä, ja sitä ne eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Käyttökelpoiset antanut kaverille.
Tyhjät metallipullot metallinkeräykseen.
Vajaat käyttökelvottomat pakkaukset olen vienyt sinne keräykseen, jonne ne kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka pyörittelee tavaravuorta. Pari kysyi, miksi ihmeessä haluan niitä säästellä. En halunnut marista, mutta olen hyvin pienituloinen, ja haluaisin oppia kunnolla ompelemaan. Materiaalia olisi vaikka kuinka. Aikaa vaan ei ole niin paljon, että voisin viettää kolme viikkoa ommellen putkeen, että saisin kaiken uusiokäytettyä.
Minulla ei myöskään ole paljonkaan vaatteita, ei esimerkiksi yksiäkään housuja (parit lökäpöksyt vain), joten mietin, josko vaateläjästä saisi muokattua jotkut käyttöön. Käytän legginssejä ja hameita, jos joku miettii.
Lisäksi pienikin raha kelpaisi. En osta oikeastaan koskaan mitään, paitsi hajonneen tilalle ehjän, ja senkin käytettynä. Pakostakin tulen laskeneeksi, että jos nuo kauniit hameet saisin kympillä myytyä...
No, kyllä varmasti "tulen järkiini". Mutta annan itselleni aikaa. Eikä sitä tiedä, jos olisi kiva pyykkikori ensi vuonna ruman muovisen tilalla. Tilaa meillä.on valtavasti, mutta haluaisin joskus koko talon käyttöön ja kauniiksi.
Ymmärrän tuon ajatuksen, että vaatteita voi ajatella myös tulevien ompelutöiden materiaalina. Säilöin itse myös pitkään sillä perusteella vaatekasoja. Sitte valkkasin vain parhaat päältä ja vein loput Konttiin. Täällä on myös sellainen kierrätyskauppa joka myy vaatteita kilohintaan jolloin esm. trikoisen tpaidan hinta on noin 50 senttiä. Ajattelen, että tämä kauppa voi säilöä näitä materiaaleja, ja jos tarvitsen jotain ompeluja varten, niin hinta on sopivan pieni.
Saanko kysyä, että jos rahat ovat tiukilla, niin miksi iso koti? Yleensä pienemmissä on pienemmät kulut.
Elämme tässä säästäväisesti, paljon pienemmät kustannukset kuin monessa pienemmässä omakotitalossa. On monta lasta, tila on meille tärkeää. Olemme asuneet myös pienissä neliöissä, ja sain senkin toimimaan, mutta tämä on meille sopivampi.
Olen nyt päässyt tavarakasan suhteen rauhaan, ja todennut, että annan vähän liikaa muiden ihmisten mielipiteiden vaikuttaa itseeni. Ihan kiva sitä on ollut setviä. Pääasia, että kaapit ovat järjestyksessä ja tavara varastoituna siististi, laitan sitä sitten vähitellen pois. Paljon on vielä karsittavaakin, kuten 3 (!) vanhaa vauvanistuinta, jotka eivät varmaan enää täytä nykyisiä turvallisuusvaatimuksiakaan. Lojuvat nyt vintillä, kuljetan pois, jahka ehdin.
Vanha fonduesetti menee miehelle kuparitöihin, Toria vilkaistessani huomasin niitä olevan kymmenittäin myynnissä. :D
Hulavannetta olin ensin myymässä, mutta hammasta purren päätin ottaa sen käyttöön. Huomasin niistäkin olevan torilla ylitarjontaa, tuskin kukaan ostaisi omaani, siinä on hampaanjälkiäkin. Pari päivää hulailtuani sujuukin jo paremmin, taisin luovuttaa liian helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotitalouskäytössä olleet kynsilakat ja hiuslakkapullot menevät sekajätteeseen. Isoja eriä yrityksistä kerätään erikseen, ja nekään eivät ole ongelmajätettä. Nykyään puhutaan vaarallisesta jätteestä, ja sitä ne eivät ole.
Tyhjät kynsilakkapullot sekajätteeseen, ne joissa on vielä lakkaa jäljellä ovat ongelmajätettä. Hiuslakkapullot tyhjänä metallijätteeksi, jos on vielä ainetta sisällä niin se on ongelmajätettä.