tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19911)
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään muuta kuin yksi itsellä käytössä oleva setti lakanoita. Toisaalta lasketaanko tätä, koska kaapissa on kuitenkin yksi (omaan käyttöön vääränkokoinen) kapea pussilakana ja aluslakana jos joku sattuu tulemaan yökylään?
No ei lasketa, että on vaan yksi, jos on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on varmaan tutkimuksiakin (olisiko kenelläkään lähdettä?), miten levollinen kotiympäristö rauhoittaa myös mieltä. Jos katse osuu koko ajan johonkin väärässä paikassa olevaan tavaraan tai koti on kuin yksi to do -lista, niin kai se pakostakin lisää mielen kuormitusta ("pitäisi korjata nuo kengät ja tuokin lehti on vielä lukematta ja tuokin paperiläjä tuossa pitäisi käydä läpi, enkä ole tuotakaan kukkaa lannoittanut pitkään aikaan").
Olen viime aikoina miettinyt paljon sitä, miten erilaisessa ympäristössä elämme kuin mihin aivomme on luotu. Pitkäaikainen stressi on vakava ongelma ja koen, että ärsykkeiden vähentäminen ja olennaiseen keskittyminen (=ihmissuhteet, luonto) on parasta mitä voi hyvinvoinnilleen tehdä. Jatkuvan ostelun lopettaminen on omalla kohdallani ollut tässä ihan avainasemassa. Miten paljon ennen käytinkään aikaa vaikkapa sen vertailuun, mikä suihkusaippua olisi paras tai missä kaupassa olisi saatavilla jotain erityismaustetta johonkin tiettyyn reseptiin. Nyt kun käytän yhtä palasaippuaa hiusten, kasvojen ja vartalon pesuun ja olen tyytynyt siihen, että olen tylsä kokki eli teen yleensä aina samoja ruokia, päätöksiä täytyy tehdä päivittäin paljon vähemmän.
Olen saanut yhden huoneen "täydelliseksi" eli vein sieltä useita huonekaluja pois ja pyrin pitämään siellä olevat tavarat kaapeissa ja laatikoissa. Kyse on makuuhuoneestani. Havahduin luettuani tämän viestisi siihen, että vietän siellä todella paljon enemmän aikaa nyt. Kun haluan miettiä, menen sinne. Kun haluan lukea, menen sinne. Se on levollinen huone, jossa on hyvä olla. Olen varma, että se johtuu juuri siitä huoneen harmoniasta!
Kelpaakohan Fidalle hyvänkuntoiset lastulevyhuonekalut mm. lapsille sopiva IKEA työpöytä vain dumppaanko suoraan kaatikselle?
Meidän vuokrasopimus irtisanotaan. Seuraan ketjua ja haen vinkkejä ja voimaa tähän ruljanssiin. Kylmällä kädellä vaan kiertoon ja roskiin, on mun motto nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaakohan Fidalle hyvänkuntoiset lastulevyhuonekalut mm. lapsille sopiva IKEA työpöytä vain dumppaanko suoraan kaatikselle?
Minulle tulee ensimmäisenä mieleen paikkakunnan fb-roskalava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osta mustat perusvaatteet,
Kuvastaa hyvin tätä ketjua ja av-mammojen tylsyyttä.
Ei näit oo pakko lukee jos tympäsee.
Lue vaikka Aku Ankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään muuta kuin yksi itsellä käytössä oleva setti lakanoita. Toisaalta lasketaanko tätä, koska kaapissa on kuitenkin yksi (omaan käyttöön vääränkokoinen) kapea pussilakana ja aluslakana jos joku sattuu tulemaan yökylään?
No ei lasketa, että on vaan yksi, jos on kaksi.[/quote
Menee OT:ksi, mutta kyse on luokitteluista. Joku voi laskea esim. käsi- ja kylpypyyhkeet yhdeksi kategoriaksi, toinen taas erillisiksi. Lakanaesimerkissä voi ihan hyvin lukea oman perheen käytössä olevat lakanat yhdeksi kategoriaksi ja vieraslakanat toiseksi, jos niitä ei oikeasti käytetä ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa on paljon minimalistien ja muiden declutter ihmisten videoita missä kertovat mitä eivät enää osta! Eli aiemmin ostivat mutta ovat huomanneet turhaksi ja mitä "yleensä ihmiset ostaa". Tosi pitkiä listoja osalla!
Mutta kivoja haasteita tollaset, että herättelee itseäkin miettimään mitä ei tarvitsisi ostaa, pärjäisinkö minäkin ilman jne. 😊
On myös näitä "omistan vain yhden x", eli jokin tuote tai tavara mitä yleensä ihmisillä on useita.
Minä omistan vain yhden kynttilänjalan, se on käännettävä, toiselle puolelle voi laittaa isomman pöytäkynttilän, toiselle puolelle tuikun tai kruunukynttilän. Muita kynttilän/tuikun kippoja tai jalkoja ei ole. Se on mielestäni poikkeuksellista, yleensä "kaikilla" on useampi esine tähän tarkoitukseen. Muita poikkeuksellisia en keksi. Pitää miettiä. En ole varsinaisesti mikään minimalisti mutta olen karsinut pois paljon tavaraa mitä en käytä.
Omistan vain yhden...
- pullonavaajan
- tölkinavaajan
- ison veitsen
- paistinpannun
- tulitikkurasian
En omista ollenkaan...
- pöytäliinaa
- päiväpeittoa
- koristetyynyä
- tuikkukippoa
- kahvikuppi-lautas-paria (vain mukeja, ja isompia lautasia)
- kirjaa
- kehystettya valokuvaa
Nämä siis esineitä, joita useimmilla on monta kappaletta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei lasketa, että on vaan yksi, jos on kaksi.[/quote
Menee OT:ksi, mutta kyse on luokitteluista. Joku voi laskea esim. käsi- ja kylpypyyhkeet yhdeksi kategoriaksi, toinen taas erillisiksi. Lakanaesimerkissä voi ihan hyvin lukea oman perheen käytössä olevat lakanat yhdeksi kategoriaksi ja vieraslakanat toiseksi, jos niitä ei oikeasti käytetä ristiin.
Puhut täysin eri asiasta. Ei ole kyse mistään kategoriasta, vaan tämän lauseen jatkamisesta: "Yleensä ihmisillä on monta, mutta minulla poikkeuksellisesti vain yksi __________."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa on paljon minimalistien ja muiden declutter ihmisten videoita missä kertovat mitä eivät enää osta! Eli aiemmin ostivat mutta ovat huomanneet turhaksi ja mitä "yleensä ihmiset ostaa". Tosi pitkiä listoja osalla!
Mutta kivoja haasteita tollaset, että herättelee itseäkin miettimään mitä ei tarvitsisi ostaa, pärjäisinkö minäkin ilman jne. 😊
On myös näitä "omistan vain yhden x", eli jokin tuote tai tavara mitä yleensä ihmisillä on useita.
Minä omistan vain yhden kynttilänjalan, se on käännettävä, toiselle puolelle voi laittaa isomman pöytäkynttilän, toiselle puolelle tuikun tai kruunukynttilän. Muita kynttilän/tuikun kippoja tai jalkoja ei ole. Se on mielestäni poikkeuksellista, yleensä "kaikilla" on useampi esine tähän tarkoitukseen. Muita poikkeuksellisia en keksi. Pitää miettiä. En ole varsinaisesti mikään minimalisti mutta olen karsinut pois paljon tavaraa mitä en käytä.
Omistan vain yhden...
- pullonavaajan
- tölkinavaajan
- ison veitsen
- paistinpannun
- tulitikkurasianEn omista ollenkaan...
- pöytäliinaa
- päiväpeittoa
- koristetyynyä
- tuikkukippoa
- kirjaa
- kehystettya valokuvaaNämä siis esineitä, joita useimmilla on monta kappaletta
Onko joku luonnetyyppi yliedustettuna näissä anaaliminimalisteissa? Ainakin yksi on tämä asperger- luetteloija, joka rakastaa luetella kaikkea - ikään kuin se olisi jotenkin kiinnostavaa? "Omistan vain yhden tulitikkurasian" Ai, ai -kyllä nyt maailma pelastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan vain yhden...
- pullonavaajan
- tölkinavaajan
- ison veitsen
- paistinpannun
- tulitikkurasianEn omista ollenkaan...
- pöytäliinaa
- päiväpeittoa
- koristetyynyä
- tuikkukippoa
- kirjaa
- kehystettya valokuvaaNämä siis esineitä, joita useimmilla on monta kappaletta
Onko joku luonnetyyppi yliedustettuna näissä anaaliminimalisteissa? Ainakin yksi on tämä asperger- luetteloija, joka rakastaa luetella kaikkea - ikään kuin se olisi jotenkin kiinnostavaa? "Omistan vain yhden tulitikkurasian" Ai, ai -kyllä nyt maailma pelastuu!
Ja tällaiset kommentoijat lukeutuvat "mulkku" tyyppiin 🙂.
Pyyhkeet tosiaan kestää yllättävän kauan käytössä. Oon syntynyt 70-luvun puolivälissä, ja mulla on yksi lapsuudenaikainen pyyhe vielä tallella ja käytössäkin välillä. Lisäksi vanhempani antoivat mulle edesmenneltä sukulaiselta (s. vuonna 1902) perittyjä pellavaisia keittöpyyhkeitä, jotka ovat yhä erinomaisessa kunnossa.
Pussilakanasettejä mulla on nykyään 7, ja se on sopiva määrä koska mulla on kesätäkki ja talvitäkki ja ne on hiukan erikokoiset joten tarvitsen myös erilaisia pussilakanoita. Aiemmin niitä oli 10 ja tuskailin kun ne tursuili kaapissa ja sitten älysin luopua kolmesta. Nyt kaikki lakanat mahtuu kaappiin täydellisesti.
Mä olen yrittänyt myydä alle kouluikäisten lasten tavallisia merkettivaatteita, ei mene kaupaksi, vaikka hinta on ollut edullinen. Sitten olen yrittänyt antaa niitä pois. Kukaan ei ole kiinnostunut. Selvitin innoissani kuinka Hope ry:lle lahjoitetaan tavaraa, niin eipä tarvitse sinnekään viedä. Joku lehtiartikkeli löytyi ja siinä Hopen työntekijä pöyristyneenä sanoi, että jotkut kehtaavat tuoda jopa VUOSIA vanhoja vaatteita sinne lahjoituksena. Pitääkö ne hyväkuntoiset, käyttökelpoiset, ehjät vaatteet oikeasti laittaa roskikseen vain sen takia, että ne ovat vanhoja? Vauvan body, taaperon kolitsipuku ja Reiman toppahaalari on ihan varmasti samanlaisia tänä päivänä kuin 5 vuotta sitten. Miksi ne ei hopellekaan kelpaa, jos ovat ehjiä ja puhtaita?
Nyt ne vaatepussit pyörii nurkissa kun mietin, että ehkä mä vielä tässä kohta löydän jonkun jolle ne kelpaa.
Toinen ongelma on jotkut halpahallin salaattikulhot ja tarjoiluvadit. Haluaako niitäkään kukaan. Tuskin, kun en ole itsekkään käyttänyt kymmeneen vuoteen :(
Jos olisin esim muuttamassa, niin nakkasin roskiin, mutta nyt kun ei ole kiire, niin säilön niitä, jos joku vaan haluaisi tai tarvitsisi.
Aikuisten vaatteet löytää hyvin uuden käyttäjän. Kaikki koot viedään käsistä kirppiksellä. Paitsi naisten xs on vaikea saada eteenpäin.
Olen myynyt kirppiksellä varmaan lähemmäs 1000 asiaa, mutta vielä ei näy oikein missään. Kaapit on toki väljemmät, mutta vielä olis työmaata.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yrittänyt myydä alle kouluikäisten lasten tavallisia merkettivaatteita, ei mene kaupaksi, vaikka hinta on ollut edullinen. Sitten olen yrittänyt antaa niitä pois. Kukaan ei ole kiinnostunut. Selvitin innoissani kuinka Hope ry:lle lahjoitetaan tavaraa, niin eipä tarvitse sinnekään viedä. Joku lehtiartikkeli löytyi ja siinä Hopen työntekijä pöyristyneenä sanoi, että jotkut kehtaavat tuoda jopa VUOSIA vanhoja vaatteita sinne lahjoituksena. Pitääkö ne hyväkuntoiset, käyttökelpoiset, ehjät vaatteet oikeasti laittaa roskikseen vain sen takia, että ne ovat vanhoja? Vauvan body, taaperon kolitsipuku ja Reiman toppahaalari on ihan varmasti samanlaisia tänä päivänä kuin 5 vuotta sitten. Miksi ne ei hopellekaan kelpaa, jos ovat ehjiä ja puhtaita?
Nyt ne vaatepussit pyörii nurkissa kun mietin, että ehkä mä vielä tässä kohta löydän jonkun jolle ne kelpaa.
Toinen ongelma on jotkut halpahallin salaattikulhot ja tarjoiluvadit. Haluaako niitäkään kukaan. Tuskin, kun en ole itsekkään käyttänyt kymmeneen vuoteen :(
Jos olisin esim muuttamassa, niin nakkasin roskiin, mutta nyt kun ei ole kiire, niin säilön niitä, jos joku vaan haluaisi tai tarvitsisi.
Aikuisten vaatteet löytää hyvin uuden käyttäjän. Kaikki koot viedään käsistä kirppiksellä. Paitsi naisten xs on vaikea saada eteenpäin.
Olen myynyt kirppiksellä varmaan lähemmäs 1000 asiaa, mutta vielä ei näy oikein missään. Kaapit on toki väljemmät, mutta vielä olis työmaata.
Vie Hopelle vaan, nakkaat pussin sinne, etkä ala voivottelemaan, että tässä on vaan viisi vuotta vanhoja, kelpaako? Sinne vaan. Tai vie Konttiin, Punaiselle Ristille.
Jos ne vaatteet on ehjiä, puhtaita ja nykyaikaisia, niin Hopelle vaan. Ei ne kysele minä vuonna on ostettu, vaan tuolla "vuosia vanhoja" on varmaan tarkoitettu siis jo ihan eri aikakauden vaatteita, tai joissa näkyy jo se vuosikausien käyttö. Jos edelleen voisit pukea siihen vaatteeseen oman lapsen, niin sitten sen voi lahjoittaa eteenpäin.
Okei, mä kuvittelin että haluavat viimeistä huutoa olevia muotivaatteita. Ilmeisesti koululaisten, varsinkin yläasteikästen, vaatteiden toivottaisiin kuitenkin olevan juuri tämän päivän muotia.
Ehkäpä sitten uskaltaudun ne johonkin keräykseen viemään.
Hopen rajoituksissa on ideana se, että lahjoitusvaatteita käyttävä nuori tai lapsi ei vaatteiltaan erottuisi muista. Perheen taloudelliset ongelmat aiheuttavat muutenkin niin paljon mielipahaa, että ei ole kiva leimautua vertaisten silmissä. Monet perusvaatteet kuitenkin pysyvät ajanmukaisina pitkäänkin eli ehdottomasti kannattaa tarjota vaatetta Hopelle!
Alle kouluikäisten lasten perusvaatteiden luulisi kelpaavan hyväntekeväisyyskirpputoreille. Tuo uudempien vaatteiden vaatimus koskee enemminkin vanhempien lasten ja aikuisten vaatteita. Sehän on ihan ymmärrettävää, en itsekään osta kirpputorilta selvästi vuosikausia vanhoja vaatteita (vintage on eri asia). Ei niille ole samallalailla menekkiä kuin uudemmille. Kannattaa siis lahjoittaa ajoissa tai sitten käyttää itse loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Okei, mä kuvittelin että haluavat viimeistä huutoa olevia muotivaatteita. Ilmeisesti koululaisten, varsinkin yläasteikästen, vaatteiden toivottaisiin kuitenkin olevan juuri tämän päivän muotia.
Ehkäpä sitten uskaltaudun ne johonkin keräykseen viemään.
Hopella on käsittääkseni ajatuksena ettei nuoret joutuisi kärsimään siitä että perheen taloudellinen ahdinko näkyisi heidän vaatteistaan. Teinille kun on niin tärkeää kuulua joukkoon myös ulkoisesti ja vanhan muodin mukaisia vaatteita käyttävät ovat helposti silmätikkuna. Ja toki monelle aikuisellekin siisti ulkoinen olemus on tärkeää. Mitään kalliita merkkivaatteita ei sielläkään odoteta, vaan ihan tavallisia ajanmukaisia nuorisovaatteita.