Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19910)

Vierailija
4901/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla hetki aikaa puhua kengistä? 😁

Montako paria sulla on kenkiä itselläsi? Mikä on sellainen ehdoton minimimäärä, minkä tarvitset? (Joo periaatteessa kahdet riittää, kesä- ja talvikengät, mutta ei tarvitse mennä niin ääripäähän.)

Listasin itse, että nämä mulla on tarpeen:

- Kesätennarit

- Sandaalit

- Korkokengät juhliin

- Juoksulenkkarit

- Salikengät sisäliikuntaan

- Kumisaappaat

- Vaelluskengät

- Siistit nilkkurit

- Talvikengät arkikäyttöön

- Lämpimämmät talvikengät ulkoiluun

- Siistimpi talvikenkä tai vuorattu nilkkuri

Eli 11 paria. Nyt on 28, kun on kaksi paria vaelluskenkiä, korkkareita kolmea eri väriä, kahdet kesätennarit, kolmet nilkkurit, yhdet extralämpimät talvikengät, jne. Eli vaihtelun vuoksi. Kaikki on kuitenkin käytössä, joten en ole luopumassa kuin vasta sitten kun on "käytetty loppuun" ja harkitsen vakavasti tarvitsenko tilalle uutta jos samaan käyttötarkoitukseen on jo hyvä kenkä.

Vierailija
4902/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkäparini:

-vähän huonot välikausinilkkurit

-varsilenkkarit/ulkoilukengät

-talviulkoilukengät

-kumisaappaat

-karvakumpparit (työskentelin pk:ssa ;-) )

-2 kesäkengät

-sandaalit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4903/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maiharit, nilkkurit, kolmet tennarit (yhdet tosin menevät pian roskiin), lenkkarit, sandaalit, vaelluskengät, juhlakengät ja talvisaappaat. Tennareita riittäisi vain yhdet ja nilkkureita ja vaelluskenkiä tulee käytettyä tosi vähän. Pärjäisin siis kuudella parilla oikein hyvin.

Vierailija
4904/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät kestää paremmin jos niitä on kahdet samaan tarkoitukseen ja ne saa levätä ja palautua käyttöjen välillä.

Minulla on 2 x talvikengät, 2 x nahkaiset kävelykengät.

Lisäksi niitä kannattaa putsata ja rasvata.

Vierailija
4905/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengät kestää paremmin jos niitä on kahdet samaan tarkoitukseen ja ne saa levätä ja palautua käyttöjen välillä.

Siis tarkoitatko, että omistat 4 paria kenkiä? Et mitään muuta, kuin talvikengät ja kävelykengät?

Mitä käytät juhlissa, kesähelteellä, eikö ole mitään harrastusta tai edes satunnaista tekemistä, jossa tarvitsisi erilaisia kenkiä? (Marjastus, sienestys, kalastus, lenkkeily, muu ulkoliikunta, sisäliikunta?)

Vierailija
4906/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkä ei tiedä, että onko sitä käytetty viimeksi eilen vai toissapäivänä, jos ei ole kastunut ja vaadi kuivumista.

Toki kengän käyttöaika on ajallisesti pidempi, jos sitä käytetään harvemmin. Yksi pari kenkiä kestää joka päiväisessä käytössä kolme vuotta, joka toinen päivä käytettynä kuusi vuotta. Kyse ei ole siitä, että kuusi vuotta kestävä kenkä olisi ollut jotenkin parempi, paremmin hoidettu tai palautuneempi kenkä.

Vierailija
4907/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko, että omistat 4 paria kenkiä? Et mitään muuta, kuin talvikengät ja kävelykengät?

Mitä käytät juhlissa, kesähelteellä, eikö ole mitään harrastusta tai edes satunnaista tekemistä, jossa tarvitsisi erilaisia kenkiä? (Marjastus, sienestys, kalastus, lenkkeily, muu ulkoliikunta, sisäliikunta?)

Hei, hyvä pointti. Omistan n. 20 paria kenkiä, sisältäen siis ulkoiluk. kesäk. juhlak. jne.

Komennttini koski nahkakenkien hoitoa, mutta kieltämättä ei ollut yksiselitteinen, kun oli niin irrallinen.

Vierailija
4908/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla moni kirjasto on koronan takia luopunut kirjojen kierrätyspisteestä. Ennen se oli kyllä hyvä tapa saada kirjat kiertoon.

Vierailija
4909/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkiä mulla on

- converset (en käytä)

- kahdet juhlakengät (en käytä)

- kuomat

- kumisaappaat

- kahdet nahkaiset talvikengät (en käytä)

- kolmet lenkkarityyppiset (yhdet pitäisi heittää pois)

- sisäjumppakengät (menee ulkokäyttöön kohta kun en harrasta sisäliikuntaa)

- sandaalit

- kahdet ei-perus-crocsit

Oma minimi on siis neljät kengät: kumpparit, talvikengät, lenkkarit ja sandaalit.

Vierailija
4910/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ennen viime vuodenvaihdetta omistin n. 120 paria kenkiä. Iso osa sellaisia joita en koskaan käyttänyt. Tammikuussa alkanut tavara päivässä - poisto on karsinut sitäkin valikoimaa paljon.

Aktiivikäytössä on viidet lenkkarit ja kahdet vaelluskengät. Lisäksi on kahdet kumpparit, toiset niistä teräskärkiset ja toiset kevyemmät. Lisäksi kolmet siistit kesäkengät jos eksyy kaupunkiin ja kahdet siistit syyskengät. Talvikenkiä neljä paria. Yhdet juhlakengät pienellä korolla.

Hyvin on karsiutunut.

Vierailija
4911/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on:

- kesätennarit (käytän paljon, kun hajoavat aion ostaa paljasjalkakengät)

- sandaalit (käytän melko harvoin, mutta pidän tarpeellisina)

- vaelluskengät (käytän vaellusten lisäksi ympäri vuoden sadekeleillä, koska pitävät riittävän hyvin vettä)

- talvisaappaat (käytän paljon)

- korolliset nilkkurit (käytän harvoin, mutta koen hyvänä että on yhdet siistit kengät olemassa)

- lenkkarit (käytän silloin tällöin, kun hajoavat en osta uusia. Fantasiaminäni toki lenkkeilee, minä en niinkään.)

Eli kuusi paria, joista pärjäisin viidellä. Korkokengät jäivät raskauden jälkeen pieniksi. Se harmittaa, koska olivat kauniit ja laadukkaat. Harkitsen uusien ostamista. Viime vuodet olen lainannut äitini kenkiä (hänellä kymmeniä pareja), kun olen tarvinnut korkokengät häihin noin kerran kesässä. Sisäpelikengät jäivät myös pieniksi, mutta niitä en kaipaa.

Vierailija
4912/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen kirjaston kautta Otso Sillanaukeen Zero Waste -kirjaa. Suosittelen kaikille kanssaraivaajille! Olen saanut kirjasta paljon, vaikka nollahukka ei tunnu omaan tilanteeseen realistiselta. Avainsana sen sijaan on omien kulutustottumuksien tarkastelu, johon kirja antaa hyviä vinkkejä.

"Zero Waste jäähyväiset jätteille johdattelee lukijan kohti kestävämpää kuluttamista elämänlaadusta tinkimättä. Se tarjoaa katsauksen jätteettömään elämäntyyliin käytännönläheisten vinkkien ja omakohtaisten kokemusten avulla. Oman jätemäärän pienentäminen kotona, keittiössä ja kaupassa voi olla helppoa ja innostavaa." (Lainaus kustantajan sivuilta)

Vierailija
4913/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä tällaisessa tilanteessa: Olemme vähävarainen perhe. Asumme ahtaasti, eikä säilytystiloja ole. Olen taloudellisen tilanteen takia ottanut kavereilta vastaan esim. lakanoita ja pyyhkeitä. Tilojen ahtauden takia ne eivät tunnu mahtuvan mihinkään, ja liikaakin niitä on eli enemmän kuin 2 per nokka. En raaskisi kiertoonkaan laittaa, koska takaraivossa on ajatus että entä jos tilanne ei vähään aikaan kohene? Pussilakanoita on kallista ostaa. Osa lakanoista on halkaistujakin, olen siis halkaissut lakanan pitkittäin, kääntänyt puolikkaat toisin päin niin että hiutunut keskiosa on reunoilla ja kunnollinen reunakangas tulee keskisaumaksi. Eivät ole vielä puhki menneet, niin en ole pannut pois. Eli tilaa ei olisi, mutta pelkään niukkuutta tulevaisuudessa. Miten päästä ajatusjumista, ja mikä on se oikea suunta uudelle ajatukselle?

Vierailija
4914/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä tällaisessa tilanteessa: Olemme vähävarainen perhe. Asumme ahtaasti, eikä säilytystiloja ole. Olen taloudellisen tilanteen takia ottanut kavereilta vastaan esim. lakanoita ja pyyhkeitä. Tilojen ahtauden takia ne eivät tunnu mahtuvan mihinkään, ja liikaakin niitä on eli enemmän kuin 2 per nokka. En raaskisi kiertoonkaan laittaa, koska takaraivossa on ajatus että entä jos tilanne ei vähään aikaan kohene? Pussilakanoita on kallista ostaa. Osa lakanoista on halkaistujakin, olen siis halkaissut lakanan pitkittäin, kääntänyt puolikkaat toisin päin niin että hiutunut keskiosa on reunoilla ja kunnollinen reunakangas tulee keskisaumaksi. Eivät ole vielä puhki menneet, niin en ole pannut pois. Eli tilaa ei olisi, mutta pelkään niukkuutta tulevaisuudessa. Miten päästä ajatusjumista, ja mikä on se oikea suunta uudelle ajatukselle?

Sanot että tilaa ei ole. Missä pyyhkeet ja lakanat siis nyt ovat? Löytyisikö ratkaisu sängynaluslaatikoista tai mahtuisiko johonkin huoneeseen ylähylly tai yläkaapit?

Lakanat ja pyyhkeet kuitenkin kuluvat, kuten olet huomannutkin. Noi lakanat, jotka olet jo tuunannut jatkokäyttöön, menevät jossain vaiheessa lopullisesti rikki.

Entä jos ottaisit jotkut tietyt lakanat ja pyyhkeet tehokäyttöön, eli käyttäisit näitä "aina". Osa sitten säilytyksessä.  Näin nämä käytössä olevat kuluvat nopeammin, jolloin ne voi jossain vaiheessa poistaa ja siten kokonaismäärä vähenee.

Vierailija
4915/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluslakanan saa halvimmillaan vitosella ja pussilakanan kympillä, jos tällainen ostos muutaman vuoden välein on liian raskas taloudelle, en alkaisi ostamaan ainakaan kalliita kaappeja ja sängynaluslaatikoita. Keskittäisin voimat taloudellisen tilanteen parantamiseen ja vasta sitten karsimiseen.

Vierailija
4916/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkä ei tiedä, että onko sitä käytetty viimeksi eilen vai toissapäivänä, jos ei ole kastunut ja vaadi kuivumista.

Toki kengän käyttöaika on ajallisesti pidempi, jos sitä käytetään harvemmin. Yksi pari kenkiä kestää joka päiväisessä käytössä kolme vuotta, joka toinen päivä käytettynä kuusi vuotta. Kyse ei ole siitä, että kuusi vuotta kestävä kenkä olisi ollut jotenkin parempi, paremmin hoidettu tai palautuneempi kenkä.

Pitääköhän tämä paikkaansa?  On sanottu, että ne kaksi kengäparia vuorotellen käytettynä kestää kauemmin kuin ensin yksien kenkien käytöikä ja sitten toisten. Eli esimerkkisi mukaisesti kaksi yhtäaikaista kenkäparia kestäisi kauemmin kuin kuusi vuotta. 

Vaikkei kenkä varsinaisesti kastuisikaan, se kostuu kuitenkin kun jalka hikoaa. Eikä kuivu hetkessä. Levätessään kenkä kuivuu kunnolla, ja "asettuu".   

Yritin etsiä tälle tieteellistä näyttöä, mutta ainakaan pikaisella hakemisella en löytänyt.  

En kuitenkaan kovin herkästi lähtisi suoranaisesti kenkien määrästä vähentämään, ellei nyt ihan oikeasti ole ihan älytöntä määrää kenkiä, lukuisia kenkiä samaan tarkoitukseen.  

"Kengät tarvitsevat lepoa jo 4 tunnin käytön jälkeen"     https://yle.fi/uutiset/3-10190962

Vierailija
4917/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on:

- kesätennarit (käytän paljon, kun hajoavat aion ostaa paljasjalkakengät)

- sandaalit (käytän melko harvoin, mutta pidän tarpeellisina)

- vaelluskengät (käytän vaellusten lisäksi ympäri vuoden sadekeleillä, koska pitävät riittävän hyvin vettä)

- talvisaappaat (käytän paljon)

- korolliset nilkkurit (käytän harvoin, mutta koen hyvänä että on yhdet siistit kengät olemassa)

- lenkkarit (käytän silloin tällöin, kun hajoavat en osta uusia. Fantasiaminäni toki lenkkeilee, minä en niinkään.)

Eli kuusi paria, joista pärjäisin viidellä. Korkokengät jäivät raskauden jälkeen pieniksi. Se harmittaa, koska olivat kauniit ja laadukkaat. Harkitsen uusien ostamista. Viime vuodet olen lainannut äitini kenkiä (hänellä kymmeniä pareja), kun olen tarvinnut korkokengät häihin noin kerran kesässä. Sisäpelikengät jäivät myös pieniksi, mutta niitä en kaipaa.

Ohis. Ihan kattia kiinnostaa, kun täällä luetellaan teidän kenkäpareja... Ei mitään järkevämpään tekemistä?

Vierailija
4918/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa muiden tavarat! Nuo viestit on aika helppo ohittaa, jos ei itseäsi kiinnosta. Kyllä tänne viestejä mahtuu kunhan pysyvät aiheessa.

Mä sain tällä viikolla myytyä 8 muumimukia fb-kirpparilla hyvällä hinnalla (olivat sesonkimukeja). Vain yksi jäi myymättä. Sen sijaan vaatteet ja kirjat eivät menneet kaupaksi yksikään...

Vierailija
4919/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elin tässä monta vuotta. Sain paljon lahjoituksia läheisiltä ja halusin säilyttää niitä, tulee joskus käyttöön. Olen myös poikkassut kankaita samalla tavalla.

Kuten myös pussilakanoita ratkoin 2 kpl ja laitoin kahteen pussilakanaan ekan ja tokan lakanan.

Suomeksi eri pari pussilakanoista tein parin.

Nämä annoin retroa rakastavalle pariskunnalle häälahjaksi.

Meillä on hyvät säilytystilat ja ne ovat puoliksi tyhjät.

Saan paljon lahjoituksia ja 99% menee kiertoon.

Myyn, en anna.

Jos tavara, mikä täyttää säilytystilat ja haluat säästää, hommaa säilytystilaa. Korkeuta kaappeha, etenkin rulokaappeja saa lahjoituksena.

Uskon meiltä loppuu kirppisrumba viimeistään ensi vuonna.

Itselläni oli parvekeseinää vasten vuosikausia hylly, jossa oli vaikka mitä hölmöä. Sitten vaan tyhjensin ja nyt tila on tyhjä.

Onko sinulla mahdollisuus lisätä säilytystä ? Onko mahdollisuus myydä irtaimistoa ?

Vierailija
4920/19910 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain tällä viikolla myytyä 8 muumimukia fb-kirpparilla hyvällä hinnalla (olivat sesonkimukeja). Vain yksi jäi myymättä. Sen sijaan vaatteet ja kirjat eivät menneet kaupaksi yksikään...

Mun näppituntuma on, että Torissa on helpompi myydä kuin Facessa. Riippuu tietty vähän sijainnista, mutta täällä Turussa on ollut helppo myydä särkyvää tavaraa noudolla eli ei ole edes postituksesta tarvinnut huolehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi