Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19910)

Vierailija
4881/19910 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella tulee keskimäärin 13 kiloa tekstiilijätettä vuosittain!

Tämmöinen tietoisku vaan tähän väliin, just sanottiin Ylellä tekstiilien kierrätystä koskevassa uutisjutussa.

Laitoin jo Ylelle tuosta palautetta, että tuo ei ole totta. Ko tutkimus summasi KAIKEN tekstiilijätteen suomessa, ei vain kuluttajien jätettä. Mukana on siis myös yritysten ja tehtaiden tekstiilijäte. Jokainen suomalainen EI siis missään nimessä tuota noin paljoa jätettä. Miettikää vaikka paljonko yksi hotelli tuottaa jätettä, kun säännöllisesti uusii tekstiilit.

No onhan ne suomalaiset yrityksetkin suomalaista kuluttamista.

Siihen eivät vaan voi yksittäiset kuluttajat paljoa vaikuttaa.

Vierailija
4882/19910 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää säästää just ne. Ja valokuvat todistukset . Sekä muistoesineet . Matkamuistot . Sukukuvat . Lasten piirroksia . Jotkut koriste esineet ja lahjat mitä saanut . Tietysti . Myös jotkut vaatteet voi säilyttää . Rakkaat kengät . Sehän on loukkaavaa jos saat lahjan mutta heität sen pois .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4883/19910 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.

Liimataanko nää helmet jotenkin kiinni vai miten ne tarjottimet pysyy siinä, eikö ne heilahda ja irtoa?

Katso tämä video, kohdasta 2:13.

Pakko kommentoida, että Konmari sanoo: "storage experts are hoarders". Olen samaa mieltä. Olen saanut itseni kiinni monta kertaa ajattelemasta, että miten tänne (hylly, kaappi, laatikko) saisi mahtumaan enemmän tavaraa ja ryhtynyt miettimään mitä OSTAISIN, että saisin varastoitua tavarat tehokkaammin. Järjetöntä! Olen tehnyt niin kuin Konmari ehdottaa, ja käyttänyt jo olemassaolevia tavaroita (esm puhelinten tukevia laatikoita) järjestelyssä apuna, enkä ole lähtenyt lisäämään ongelmaa OSTAMALLA hienoja säilytysjärjestelmiä yms. Muutenkin kun tulee mieleen että pitäisikö ostaa sitä tai tätä, tai että tarvittais tämmönen, niin pysäytän ja mietin mitä jo olemassa olevaa tavaraa voisin käyttää tähän. Luovuus kukkii ja vanhasta tulee uutta. Se ajatusmaailma, joka on saanut tämän tavarapaljouden kunkin meistä kotiin, on niin syvällä, että usein sitä tulee ensimmäisenä mieleen mitä voisin ostaa poistaakseni tämän ongelman. Tässäkin ketjussa intoillaan uusista tavaroista?! vaikka todennäköisesti suurimmalla osalla ketjua lukevista on rojua ongelmaksi asti.

Sori, että annan sinulla alapeukkua, mutta kerron syyn. Mielestäni esim. kyseinen YouTube-persoona (tai moni muukaan samanlaisia videoita tekevä) ei ole hamsteri/hoarderi eikä edes lähellekään. Tiedän kyllä, että tässä ketjussa on ihan hirveästi ihmisiä, joiden mielestä minimalismi on ainoa oikea tapa, ja teikäläisiä tuntuu rasittavan ihan kauheasti kaikki tavara. Mitään ei saisi olla. Siksi en tätä ketjua kovin usein luekaan, koska täällä ei ole ns. tavallista elämää viettäville juuri mitään neuvoja. Suurin osa neuvoista on niille, jotka haluavat karsia kaiken. Ja valitettavasti sellaista itsensä korottamista "siivouskyvyillään" on monella.

En näe mitään ongelmaa siinä, jos ihminen haluaa ruoka- tai vaatekaappiinsa laatikoita, jotta tuotteet pysyvät helpommin saatavilla ja siististi. Mitään ongelmaa ei ole, jos tavarat pysyvät noilla keinoin siellä kaapissa, eivätkä huoneen lattialla. Sinun ja aika monen muun näkökanta tuntuu olevan, että kaapeissa ei saa olla mitään tai yhtäkään laatikkoa ei saa hankkia. Joissakin kodeissa kuitenkin on esim. liian pieni keittiö asukkaiden lukumäärään nähden. On ylimielistä mennä heille sanomaan, että te ratkaisevat ongelman väärin laatikoita ostamalla. 

Se, että sinä puhut hoardereista tuon YouTube-linkin takia, vaikka mitään sellaista ei ole näkyvillä, vääristää käsitystä ihmisistä, joilla oikeasti on ongelmia tavaroittensa kanssa. Olen kyllä huomannut, että täällä puhutaan tavarapaljoudesta, vaikka minkään sotkua ei ole näköpiirissäkään. Osa porukasta kauhistelee ja pyytää apua, kun kaapissa on yksi tuikkukippo liikaa. On niiiiin kamalan sotkuista sen yhden tuikkukipon takia. Karsiminenkin voi mennä yli, jos ei osaa nauttia olosta kodissaan ilman, että jatkuvasti miettii tavaroiden karsimista, ja jäljellä on suunnilleen yksi tuoli ja sänky. 

Osa porukasta haluaa istua tyhjässä kodissaan, korkeintaan lukemassa e-kirjaa puhelimellaan. Toiset haluavat harrastaa kotonaan, joten tavaraa totta kai tulee eri tavalla sisään. 

Missä kohden sanoin olevani minimalisti? Totesin vain, että jos ihmiset keskittyvät siihen miten tavaramäärä pakataan jo olemassa oleviin säilytystiloihin OSTAMALLA uutta tavaraa ongelman ratkaisemiseksi sen sijaan, että keskityttäisiin sen turhan tavaran vähentämiseen, niin ollaan jo hakoteillä. Eikö ketjun ole aloittanut henkilö, jota ahdistaa tavaran MÄÄRÄ? En ole tuomitsemassa ketään, vaan haluaisin säästää edes yhden ihmisen hukkaamasta rahojaan turhaan tavaraan. Hankin itse näitä säilytyslaatikoita, ja huomasin pian, että se vain siirsi ongelmaa ja hajoitti keskittymistäni. Nyt tyhjään laatikoita ja yritän myydä niitä eteenpäin. Arvaa harmittaako? 

Vierailija
4884/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajuu jotka hamstraa tavaraa.

Anoppini tuollainen lisäyksenä että lykkää väkisin hamstrauksiaan muille kielloista huolimatta

Mun ex anoppi nimenomaan tuo mulle kirppistavaraa. Nyt, kun teen töitä kotoa käsin, joskus ohimennessä tiputtavat laatikollisen.

Vaatehuoneessa on kirppiskasa pakattuna.

Ensi kuussa tulee taas niiden noutaja.

Kätevää !

Kesällä sain uuden tv tason. Ennestään oli hylly.

Laitoin neulekoneen kulmaan ja laitoin kiertoon hyllyn ja tv hyllyn.

Heti näytti paremmalta. Kun langat joskus loppuu, menee neulekonekin jemmaan.

Langat ovat samassa vaatekomerossa siistinä järjestyksessä, väreittäin ja langan paksuuden mukaan.

Käyn poimimassa lankoja ja teen, kunnes loppuu ja sitten lisää.

Iltaisin imurilla alue läpi.

Vierailija
4885/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talteen kaikki kirjoitti:

Pitää säästää just ne. Ja valokuvat todistukset . Sekä muistoesineet . Matkamuistot . Sukukuvat . Lasten piirroksia . Jotkut koriste esineet ja lahjat mitä saanut . Tietysti . Myös jotkut vaatteet voi säilyttää . Rakkaat kengät . Sehän on loukkaavaa jos saat lahjan mutta heität sen pois .

Lasten piirustuksia ja käsitöitä on säilytetty äitiyspakkauksen verran.

Vanhat valokuvat ovat kansioissa, uudet pyrin pari krt vuodessa laittamaan kansioihin.

Koriste-esineet ovat esillä, jos ei ajankohtaista esim joulu, omassa laatikossa ja kaapissa. Muutama kynttelikkö on, mistä en ole valmis luopumaan, nämä keittiön kaapissa.

Todistukset säilytetään kansioissa.

Kummallakin lapsella on oma kansio ja siellä on muovitaskuja.

A4 olen kirjoittanut esim

7 luokka kevät ja laitan sinne, kahden A4 väliin muovitaskuun.

Myös muita kivoja on, esim diplomeita tai vst, jos ei halua seinälle.

Säilytettäviå papereita tulee vuodessa max 5.

Kenkiä ei taida olla yhtään, mutta vaatteita on muutama.

Vierailija
4886/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräisiä tavaroita myydessä on nyt tullut vastaan että kirjat ei mene kaupaksi. Kyse on uusista, kerran luetuista kirjoista. Edes eurolla ei mene. Onko muilla samoja kokemuksia?

Vierailija
4887/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisiä tavaroita myydessä on nyt tullut vastaan että kirjat ei mene kaupaksi. Kyse on uusista, kerran luetuista kirjoista. Edes eurolla ei mene. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kirjat eivät liiku juuri ollenkaan. Jotkut kirjastot ottavat vastaan uutuuksia, mutta esim. pokkarit ja vuotta - paria vanhemmat eivät välttämättä kelpaa kenellekään edes ilmaiseksi.

Vierailija
4888/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja ei kannata ostaa, helppo lainata kirjastosta.

Jäävät vain nurkkiin pölyttymään.

Vierailija
4889/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella tulee keskimäärin 13 kiloa tekstiilijätettä vuosittain!

Tämmöinen tietoisku vaan tähän väliin, just sanottiin Ylellä tekstiilien kierrätystä koskevassa uutisjutussa.

Laitoin jo Ylelle tuosta palautetta, että tuo ei ole totta. Ko tutkimus summasi KAIKEN tekstiilijätteen suomessa, ei vain kuluttajien jätettä. Mukana on siis myös yritysten ja tehtaiden tekstiilijäte. Jokainen suomalainen EI siis missään nimessä tuota noin paljoa jätettä. Miettikää vaikka paljonko yksi hotelli tuottaa jätettä, kun säännöllisesti uusii tekstiilit.

Vaikka tämä on ohi aiheen, niin asia on tärkeä. Kiva, että laitoit palautetta. Uutisilla ei ole mitään arvoa, jos ne sekoittavat asioita.

Jokaista suomalaista kohden on eri asia kuin jokainen suomalainen. Auton päällyset ja turvavyötkin on tekstiilijätettä.

Meillä tulee melko paljon tekstiilijätettä, koska ostamme paljon käytettynä vaatteita lapsille. Vikan käytön häkkien ei voi enää kierrättää vaatteena.

Vierailija
4890/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei liiku kirjat ei.

Vierailija
4891/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoista tuli mieleen, että esim. Kampissahan on bussiterminaalin lähellä sellainen hylly kirjoille. Varmaan muistakin pitkän matkan liikenteen paikoista löytyy. Jos siis itselle sopii, ettei niistä kirjoista saa rahaa.

Vierailija
4892/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini tuollainen lisäyksenä että lykkää väkisin hamstrauksiaan muille kielloista huolimatta[/quote]

====

Jos minulla olisi tuollainen anoppi niin lykkäisin väkisin hänen tuomansa hamstraukset roskiin, kielloista huolimatta. ;)

Vierailija
4893/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monessa kirjastossa on kierrätyshylly. Sieltä tuntuu liikkuvan hyvin, tosin en tiedä mitkä hamstraajat niitä vievät...

Mutta uskon, että osa ainakin menee ihan oikein luettaviksi ja sitten taas edelleen kiertoon. Itsekin teen joskus näin, jos kierrätyshyllyssä on kiinnostava kirja, lainaan sen sieltä ja palautan taas. 

Vierailija
4894/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyshyllyjä on nykyisin mm. kauppakeskuksissa ja yliopistoilla.

Vierailija
4895/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyshyllyihin olen saanut menemään kymmeniä kirjoja. Kun olen tarkistanut päivän tai parin päästä, viemäni kirjat ovat hyllystä kadonneet. Kovin montaa kirjaa en kehtaisi kerralla viedä, mutta koska kirjasto on ihan duunipaikan naapurissa, siitä tulee usein mentyä ohi.

Vierailija
4896/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää heittää. Lasten muistolaatikoita sääntö ei koske. 

Vierailija
4897/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa pitää olla niin vähän, että muuttaminen onnistuu henkilöautolla tai pikkupakulla yhdellä keikalla.

Vierailija
4898/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama kokemus, että kierrätyshyllyissä kirjat liikkuvat hyvin. Olen vienyt niihin vanhempiakin kirjoja ja aina on viikon päästä kirjat kadonneet. Itsekään en enää maksaisi kirjoista, kun niitä saa helposti ilmaiseksi tai äänikirjapalvelusta.

Vierailija
4899/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei toi on niiiin totta, että mitä tavaraa jää kaipaamaan! En minäkään oikein edes muista mistä kaikesta olen luopunut, en kaipaa mitään!

Minä taas muistelen jatkuvasti vanhoja asioita. Muistan kaikki kadotetut lelut, vaatteet jne. Kaikki. Siksi en haluakaan luopua mistään, minkä nyt omistan. 

Jos sinulla olisi nyt ne kaikki vanhat tavarat, niin mitä niillä tekisit? Missä niitä kaikkia säilyttäisi? Tarvitsisitko niitä oikeasti? Vaikka joku tavara on joskus ollut arvokas ja tärkeä, ei se ole sitä aina. Sellaisia ikuisesti tärkeitä tavaroita on jokaisella ihmisellä vain muutama. Siksi tavaroista pitää pystyä luopumaan.

Vierailija
4900/19910 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaraa pitää olla niin vähän, että muuttaminen onnistuu henkilöautolla tai pikkupakulla yhdellä keikalla.

Minulla ei ole tällaisia sääntöjä tai periaatteita, mutta kieltämättä tulee hyvä olo, kun tiedän, että tarvittaessa muutto olisi nyt helpompi kuin koskaan aiemmin. Tavaraa on vähän, se on helposti käden ulottuvilla eikä epämääräisiä yllätysjemmoja ole. Yksi laatikko per neliömetri tuntuu tosi ylimitoitetulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi