tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19909)
Olihan niitä aikansa mutta nyt muistot mahtuu yhteen mappiin opinnoista.
Hylly ja kaappi kerrallaan karsintaa. Ei kannata yrittää liikaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilen erilaisten tunnetilojen äärellä tämän tavaranvähennysprojektini kanssa. Aloitin sen jo vuonna 2011 jos nyt enää oikein muistan. On menty ylä ja alamäkeä. Muutaman kerran olen unohtanut koko jutun. Pari vuotta sitten lähti aivan käsistä ja kotiin tulvi tavaraa. Nyt sitten puolisen vuotta tehnyt tehokasta työtä. Asian eteen, mutta rennolla otteella. Ajatuksena ei ole ollut hoitaa asiaa kerralla kuntoon vaan vähintään esine päivässä pois metodilla. Useimpina päivinä on silti lähtenyt yhdestä kymmeneen asiaa. Olen myynyt jonkin verran tavaraa, mutta se on palkkatyön ohella kovaa hommaa. Reilu tonni silti tullut rahaa takaisin näistä myynneistä. Roskikseen on mennyt ehkä 1/4 kaikista poistetuista.
Alkaahan se kotona pikkuhiljaa näkymään, mutta vielä on työtä. Miten muilla menee?
Siis aloitit jo vuonna 2011? Mikäli näin (eikä kyseessä ole typo), teit minut todella onnelliseksi, että joku muukin on taitellut tämän asian kanssa jo vuosia!!! Olen ajatellut, että olen itse täysin epäonnistunut surkimus, kun oma "taisteluni" tavarapaljouden kanssa on jatkunut jo about vuodesta 2013 lukien ja loppua ei vain kertakaikkiaan näy...
Oma tarinani on, että vuosien maanisen hamstraamisen jälkeen koin "valaistumisen" noin seitsemän vuotta sitten. Ongelmaksi vain muodostui se, että olin jo ehtinyt haalia kaikenlaista tavaraa ja omaisuutta vuosikymmenien ajan... Tavaraa ja omaisuutta oli (ja on edelleen) aivan käsittämättömät määrät. Tavaroita oli joka paikassa, kotona, varastoissa, autotalleissa, kesämökillä, jne., jne.
Omien tavaroiden lisäksi olen joutunut kuolinpesän ainoana osakkaana raivaamaan viimeisen kymmenen vuoden aikana kolme kuolinpesää. Rakkaiden omaisten tavaroiden läpikäynti / pois laittaminen on ollut vaikeusasteikollaan aivan omaa tasoaan...
Tähän yhtälöön kun lisätään vielä hamstraava puoliso ja kolme kasvavaa lasta, niin ihan suoraan sanottuna olen välillä todella epätoivoinen tämän ehtymättömän tavarapaljouden kanssa.
Vuosien aikana olen laittanut tavaraa kiertoon, roskiin ja lahjoittanut useamman kuorma-autollisen verran. Olen vuosia ollut hyvin tarkka kaiken ostamisen kanssa ja esim. lapsilla tavarat kiertävät ja uutta ostetaan vain tarpeeseen heidän kasvaessa. Totuus kuitenkin on, että kun lähtötilanne oli se mikä minulla oli, ei loppua ole vielä edes näkyvissä. Juuri viime viikonloppuna varovaisesti kurkkasin mökillä yhteen noin 20m2 varastotilaan (jota ei ole sen rakentamisen jälkeen 2010 raivattu) ja laitoin oven äkkiä takaisin kiinni...
Tunnetiloja on todellakin ollut / on edelleen joka lähtöön. Lapsia olen jo vuosia yrittänyt opettaa suhtautumaan tavaroiden keräämiseen / omistamiseen kriittisesti. Sillä joka ikinen tavara, jonka omistat, omistaa myös sinut...
Tuo kuolinpesien raivaus on oma lukunsa! Itsellä on kokemusta vain omien edesmenneiden vanhempien talon ja mökin siivouksesta. Tosin meitä oli kolme siinä jakamassa ja työ ei ollut ylivoimainen. On varmaankin paras mennä huone ja varasto kerrallaan. Tärkeintähän on se, että täysin välttämättömät esim.talon paperit, terveystiedot jne. on aina tallessa ja ihmisten vaatteet, astiat, harrastusvälineet jne. Muu on sitä ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilen erilaisten tunnetilojen äärellä tämän tavaranvähennysprojektini kanssa. Aloitin
Tuo kuolinpesien raivaus on oma lukunsa! Itsellä on kokemusta vain omien edesmenneiden vanhempien talon ja mökin siivouksesta. Tosin meitä oli kolme siinä jakamassa ja työ ei ollut ylivoimainen. On varmaankin paras mennä huone ja varasto kerrallaan. Tärkeintähän on se, että täysin välttämättömät esim.talon paperit, terveystiedot jne. on aina tallessa ja ihmisten vaatteet, astiat, harrastusvälineet jne. Muu on sitä ylimääräistä.Mitä tarkoitat? Kuolinpesäm vaatteita, astioita ja harrastusvälineitä ei enää tarvita. Eikä vainajan terveystietojakaan.
Vai tarkoitatko omia? Näistäkin terveystiedot säilyy nykyään pääosin nettipalveluissa.
Jos suinkin mahdollista, älkää päästäkö niitä kuolinpesän tavaroita omaan kotiinne. Tai jos päästätte aikomuksena myydä ne, niin tehkää se, nopeasti. Muuten nekin tavarat jää kotiinne pyörimään.
Olen jäänyt koukkuun karsimiseen, siitä on tullut kiva projekti. On ihana nähdä miten hyllyt ja kaapit tyhjenee ja jäljelle jäävää tavaraa ja järjestettyä kauniisti ja siististi. Kovin loppusuoralla ollaan, tosin projekti on kestänyt jo vuosia. Ja luulen ettei täysin lopu koskaan, koska elämä ja tarpeet muuttuu ja olen luonteeltaani sen verran huithapeli, että tavaraa varmasti hautautuu aina kaappien perälle jonkin verran. Mutta annan sen anteeksi itselleni, nyt ainakin tiedän että karsiminen on minulle mahdollista ja mukavaa, niin saan tilanteen pidettyä kurissa.
Olin ennen "tätä voi tarvita vielä joskus" -ihminen ja säästin kaiken mahdollisen. Mietin taannoin olenko kaivannut mitään poislaittamaani tavaraa? Tulee mieleen vain yksi neuletakki, jonka annoin pois vuosia sitten. Nyt ostin mekon, jonka kanssa sitä olisi ollit kiva käyttää. Aika hyvin, kun tämä on ainoa mikä harmittaa, ja tavaroita on karsittu satoja, jos ei tuhansia.
Minäkin olen niin innostunut karsimisesta! Tyhjenevät hyllyt ja tarpeettomiksi käyvät kalusteet tuovat hyvää mieltä. Saan iloa kun näen siistit kaapit ja tiedän kaikkien tavaroideni paikan. Koko ajan myös selkiytyy se, mitä ihan oikeasti tarvitsen ja haluan eikä jonkin säilyttämisen syyksi riitä enää se, että sille on tilaa.
Hei toi on niiiin totta, että mitä tavaraa jää kaipaamaan! En minäkään oikein edes muista mistä kaikesta olen luopunut, en kaipaa mitään! 💪🏼
Yks juttu vaan tulee mieleen, myin arvokkaan tavaran aika edullisesti pois, meni muutama kk ja sisarukseni kertoi että aikoo ostaa sellaisen. Harmitti että olin ehtinyt myydä, olisin antanut sen omani hänelle.
Mä olen myös jäänyt koukkuun karsimiseen.
Harmi, kun koti on jo käyty läpi moneen kertaan.
Mun vanhemmat asuivat lapsuudenkodissa vielä muutama vuosi. He olivat myös karsineet kivasti, mutta huonekaluja oli paljon.
Laitoin niitä myyntiin ja lopulta 2 huonetta oli lähes tyhjä. Huoneissa oli meidän vanhat sängyt, koulupöydät jne.
Toisessa huoneessa äiti pyöritti hulahulavannetta ja toisessa he lukivat.
Taloyhtiöön tulee jossain vaiheessa remontteja ja summat tulevat olemaan suuria.
Äiti oli kyselleet naapureilta olisiko joku kiinnostunut vaihtamaan asuntoa. Ja vapaaehtoisia löytyi.
Vanhemmat muuttivat 2 h ja keittiöasuntoon, täällä asunut perhe muutti 3 h ja keittiö ja sieltä perhe muutti 4 h ja keittiö. Vanhempien koti oli vajaa 100 neliötä , muuttivat 40 neliöön.
Saivat vielä sen verran käteistä, että seuraavaan remonttiin varten rahat ovat tilillä.
Vanhemmat olivat pakanneet kaikki hyvissä ajoin tyhjään huoneeseen, muutossa ei mennyt kauaa aikaan. Mutta silti äiti sanoi, kun oli pakannut, tavaraa meni roskiin ja myös, kun purkivat laatikot. Valtaosa tavaroista olivat laatikoissa pari kk.
Muuttaminen auttaa tajuamaan kuinka paljon tavaraa on, tai vähän.
Sain äidiltäni pari laatikollista hänen vanhoja mekkoja. Olivat oikeita vintagea.
Osan pidän itselläni ja loput myin. Ne olivat kotimaisia ja hyvin säilytettyjä. Sain keskimäärin 100 e per mekko ja olin todella tyytyväinen.
Kun tarpeetonta on vähän, säilyy irtaimisto hyvänä ja myös on helppo myydä ja jopa saada hyvä hinta.
Itse aion muuttaa kerrostaloon reilu 5 v päästä ja sinne en aio viedä nykyisiä huonekaluja. Kaikki ovat vanhoja ja kuluneita. Mutta nykyiseen en osta mitään, nämä riittää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Jos suinkin mahdollista, älkää päästäkö niitä kuolinpesän tavaroita omaan kotiinne. Tai jos päästätte aikomuksena myydä ne, niin tehkää se, nopeasti. Muuten nekin tavarat jää kotiinne pyörimään.
Tämä on hyvä vinkki. Me vuokrattiin varasto kuolinpesän kamoille ja sinne vietiin vain ne jotka oli joko tarkoitus säästää tai myydä. Loput meni Konttiin, kierrätykseen tai kaatikselle. Varasto antoi lisäaikaa hinnoitteluun ja tavaroiden jakamiseen eivätkä ne olleet sotkemassa kenenkään kotia. Moni tavara meni suvulle jatkokäyttöön, mutta oli mukavaa kun oli rauhassa aikaa mittailla että mikä huonekalu sopii kenenkin kotiin yms. Toki se maksoi jotain, mutta pelkästään myydyllä Arabioilla tehtiin jo voittoa varastovuokrasta huolimatta eikä kenenkään koti joutunut toimimaan säilytystilana.
Mulla oli joskus ompelukone ja välillä olen haikaillut sitä, mut toisaalta muistan senkin miten sille ei ollut sopivaa paikkaa ja se pyöri komeron lattialla kun ei mahtunut hyllyjen väliin. Eikä sitä viitsinyt ottaa käyttöön heti jolloin oli jo iso kasa korjattavaa kun kaivoin sen esiin eikä se taas innostanut yhtään.
Mulla oli kyl joskus myös stepperi jota kuvittelin käyttäväni telkkaria katsoessani... pariin kertaan sekin innostus jäi. Näistä olen aikoinaan hankkiutunut eroon. Nyt pähkäilen mitä vauvatarvikkeita säästää, onko itkuhälyttimelle tarvetta enää, mitä tehdä vauvan ammeelle, jne.
Sauvakävelysauvat otin käyttöön noin vuosikymmenen tauon jälkeen. Ne ei onneksi vieneet paljoa tilaa varastossa, tosin oli pitkän aikaa kaksijakoinen fiilis että noitakin pitäisi käyttää tai heittää pois, en vaan saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei toi on niiiin totta, että mitä tavaraa jää kaipaamaan! En minäkään oikein edes muista mistä kaikesta olen luopunut, en kaipaa mitään!
Minä taas muistelen jatkuvasti vanhoja asioita. Muistan kaikki kadotetut lelut, vaatteet jne. Kaikki. Siksi en haluakaan luopua mistään, minkä nyt omistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.
Liimataanko nää helmet jotenkin kiinni vai miten ne tarjottimet pysyy siinä, eikö ne heilahda ja irtoa?
Katso tämä video, kohdasta 2:13.
Pakko kommentoida, että Konmari sanoo: "storage experts are hoarders". Olen samaa mieltä. Olen saanut itseni kiinni monta kertaa ajattelemasta, että miten tänne (hylly, kaappi, laatikko) saisi mahtumaan enemmän tavaraa ja ryhtynyt miettimään mitä OSTAISIN, että saisin varastoitua tavarat tehokkaammin. Järjetöntä! Olen tehnyt niin kuin Konmari ehdottaa, ja käyttänyt jo olemassaolevia tavaroita (esm puhelinten tukevia laatikoita) järjestelyssä apuna, enkä ole lähtenyt lisäämään ongelmaa OSTAMALLA hienoja säilytysjärjestelmiä yms. Muutenkin kun tulee mieleen että pitäisikö ostaa sitä tai tätä, tai että tarvittais tämmönen, niin pysäytän ja mietin mitä jo olemassa olevaa tavaraa voisin käyttää tähän. Luovuus kukkii ja vanhasta tulee uutta. Se ajatusmaailma, joka on saanut tämän tavarapaljouden kunkin meistä kotiin, on niin syvällä, että usein sitä tulee ensimmäisenä mieleen mitä voisin ostaa poistaakseni tämän ongelman. Tässäkin ketjussa intoillaan uusista tavaroista?! vaikka todennäköisesti suurimmalla osalla ketjua lukevista on rojua ongelmaksi asti.
Sori, että annan sinulla alapeukkua, mutta kerron syyn. Mielestäni esim. kyseinen YouTube-persoona (tai moni muukaan samanlaisia videoita tekevä) ei ole hamsteri/hoarderi eikä edes lähellekään. Tiedän kyllä, että tässä ketjussa on ihan hirveästi ihmisiä, joiden mielestä minimalismi on ainoa oikea tapa, ja teikäläisiä tuntuu rasittavan ihan kauheasti kaikki tavara. Mitään ei saisi olla. Siksi en tätä ketjua kovin usein luekaan, koska täällä ei ole ns. tavallista elämää viettäville juuri mitään neuvoja. Suurin osa neuvoista on niille, jotka haluavat karsia kaiken. Ja valitettavasti sellaista itsensä korottamista "siivouskyvyillään" on monella.
En näe mitään ongelmaa siinä, jos ihminen haluaa ruoka- tai vaatekaappiinsa laatikoita, jotta tuotteet pysyvät helpommin saatavilla ja siististi. Mitään ongelmaa ei ole, jos tavarat pysyvät noilla keinoin siellä kaapissa, eivätkä huoneen lattialla. Sinun ja aika monen muun näkökanta tuntuu olevan, että kaapeissa ei saa olla mitään tai yhtäkään laatikkoa ei saa hankkia. Joissakin kodeissa kuitenkin on esim. liian pieni keittiö asukkaiden lukumäärään nähden. On ylimielistä mennä heille sanomaan, että te ratkaisevat ongelman väärin laatikoita ostamalla.
Se, että sinä puhut hoardereista tuon YouTube-linkin takia, vaikka mitään sellaista ei ole näkyvillä, vääristää käsitystä ihmisistä, joilla oikeasti on ongelmia tavaroittensa kanssa. Olen kyllä huomannut, että täällä puhutaan tavarapaljoudesta, vaikka minkään sotkua ei ole näköpiirissäkään. Osa porukasta kauhistelee ja pyytää apua, kun kaapissa on yksi tuikkukippo liikaa. On niiiiin kamalan sotkuista sen yhden tuikkukipon takia. Karsiminenkin voi mennä yli, jos ei osaa nauttia olosta kodissaan ilman, että jatkuvasti miettii tavaroiden karsimista, ja jäljellä on suunnilleen yksi tuoli ja sänky.
Osa porukasta haluaa istua tyhjässä kodissaan, korkeintaan lukemassa e-kirjaa puhelimellaan. Toiset haluavat harrastaa kotonaan, joten tavaraa totta kai tulee eri tavalla sisään.
Suomalaisella tulee keskimäärin 13 kiloa tekstiilijätettä vuosittain!
Tämmöinen tietoisku vaan tähän väliin, just sanottiin Ylellä tekstiilien kierrätystä koskevassa uutisjutussa.
Vierailija kirjoitti:
En tajuu jotka hamstraa tavaraa.
Anoppini tuollainen lisäyksenä että lykkää väkisin hamstrauksiaan muille kielloista huolimatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.
Liimataanko nää helmet jotenkin kiinni vai miten ne tarjottimet pysyy siinä, eikö ne heilahda ja irtoa?
Pakko kommentoida, että Konmari sanoo: "storage experts are hoarders". Olen samaa mieltä. Olen saanut itseni kiinni monta kertaa ajattelemasta, että miten tänne (hylly, kaappi, laatikko) saisi mahtumaan enemmän tavaraa ja ryhtynyt miettimään mitä OSTAISIN, että saisin varastoitua tavarat tehokkaammin. Järjetöntä! Olen tehnyt niin kuin Konmari ehdottaa, ja käyttänyt jo olemassaolevia tavaroita (esm puhelinten tukevia laatikoita) järjestelyssä apuna, enkä ole lähtenyt lisäämään ongelmaa OSTAMALLA hienoja säilytysjärjestelmiä yms. Muutenkin kun tulee mieleen että pitäisikö ostaa sitä tai tätä, tai että tarvittais tämmönen, niin pysäytän ja mietin mitä jo olemassa olevaa tavaraa voisin käyttää tähän. Luovuus kukkii ja vanhasta tulee uutta. Se ajatusmaailma, joka on saanut tämän tavarapaljouden kunkin meistä kotiin, on niin syvällä, että usein sitä tulee ensimmäisenä mieleen mitä voisin ostaa poistaakseni tämän ongelman. Tässäkin ketjussa intoillaan uusista tavaroista?! vaikka todennäköisesti suurimmalla osalla ketjua lukevista on rojua ongelmaksi asti.
Sori, että annan sinulla alapeukkua, mutta kerron syyn. Mielestäni esim. kyseinen YouTube-persoona (tai moni muukaan samanlaisia videoita tekevä) ei ole hamsteri/hoarderi eikä edes lähellekään. Tiedän kyllä, että tässä ketjussa on ihan hirveästi ihmisiä, joiden mielestä minimalismi on ainoa oikea tapa, ja teikäläisiä tuntuu rasittavan ihan kauheasti kaikki tavara. Mitään ei saisi olla. Siksi en tätä ketjua kovin usein luekaan, koska täällä ei ole ns. tavallista elämää viettäville juuri mitään neuvoja. Suurin osa neuvoista on niille, jotka haluavat karsia kaiken. Ja valitettavasti sellaista itsensä korottamista "siivouskyvyillään" on monella.
En näe mitään ongelmaa siinä, jos ihminen haluaa ruoka- tai vaatekaappiinsa laatikoita, jotta tuotteet pysyvät helpommin saatavilla ja siististi. Mitään ongelmaa ei ole, jos tavarat pysyvät noilla keinoin siellä kaapissa, eivätkä huoneen lattialla. Sinun ja aika monen muun näkökanta tuntuu olevan, että kaapeissa ei saa olla mitään tai yhtäkään laatikkoa ei saa hankkia. Joissakin kodeissa kuitenkin on esim. liian pieni keittiö asukkaiden lukumäärään nähden. On ylimielistä mennä heille sanomaan, että te ratkaisevat ongelman väärin laatikoita ostamalla.
Se, että sinä puhut hoardereista tuon YouTube-linkin takia, vaikka mitään sellaista ei ole näkyvillä, vääristää käsitystä ihmisistä, joilla oikeasti on ongelmia tavaroittensa kanssa. Olen kyllä huomannut, että täällä puhutaan tavarapaljoudesta, vaikka minkään sotkua ei ole näköpiirissäkään. Osa porukasta kauhistelee ja pyytää apua, kun kaapissa on yksi tuikkukippo liikaa. On niiiiin kamalan sotkuista sen yhden tuikkukipon takia. Karsiminenkin voi mennä yli, jos ei osaa nauttia olosta kodissaan ilman, että jatkuvasti miettii tavaroiden karsimista, ja jäljellä on suunnilleen yksi tuoli ja sänky.
Osa porukasta haluaa istua tyhjässä kodissaan, korkeintaan lukemassa e-kirjaa puhelimellaan. Toiset haluavat harrastaa kotonaan, joten tavaraa totta kai tulee eri tavalla sisään.
Jos olisit oikeasti lukenut tätä ketjua, tietäisit että valtaosa kirjoittajista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat tavallisen, toimivan kodin. Itsekin olen sellainen ja olen saanut ketjusta ihan valtavasti vinkkiä ja tukea.
Laatikko-asiasta olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, hankin vaatekaappiin ja komeroon siistit, samanlaiset säilytyskorit joihin sain vaatteet ja tavarat laitettua järkevästi ja heitin vanhat kenkälaatikkoviritelmät roskiin. Kaappi on pysynyt nyt huomattavasti siistimpänä ja tavarat löytyvät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit oikeasti lukenut tätä ketjua, tietäisit että valtaosa kirjoittajista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat tavallisen, toimivan kodin. Itsekin olen sellainen ja olen saanut ketjusta ihan valtavasti vinkkiä ja tukea.
Laatikko-asiasta olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, hankin vaatekaappiin ja komeroon siistit, samanlaiset säilytyskorit joihin sain vaatteet ja tavarat laitettua järkevästi ja heitin vanhat kenkälaatikkoviritelmät roskiin. Kaappi on pysynyt nyt huomattavasti siistimpänä ja tavarat löytyvät helposti.
Jep. Pointti on siinä että sisäistää karsimisen ja järjestelemisen eron. Jos tavaraa on liikaa, siihen ei pidemmän päälle auta uusien ja kätevien säilytyslaatikoiden hankkiminen. Tavarapaljous on edelleen tavarapaljous vaikka se olisikin nätissä järjestyksessä. Rahan ja vaivan säästämiseksi kannattaakin aloittaa karsimisesta ja sitten vasta miettiä, miten jäljelle jäävä tavara on käytännöllisintä säilyttää.
Varsinkin yhdysvaltaisilla youtubevideoilla näkee paljon sitä, että tavaraa on ihan hillittömiä määriä ja niille käydään Targetista tai Containerstoresta hakemassa yhteensopivat ja ah niin kätevät säilyttimet. Vähän ajan kuluttua käydään hakemassa lisää tai sitten muutaman kuukauden välein pitää järjestellä uudestaan koska systeemi ei vaan toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen tietoisku vaan tähän väliin, just sanottiin Ylellä tekstiilien kierrätystä koskevassa uutisjutussa.
Laitoin jo Ylelle tuosta palautetta, että tuo ei ole totta. Ko tutkimus summasi KAIKEN tekstiilijätteen suomessa, ei vain kuluttajien jätettä. Mukana on siis myös yritysten ja tehtaiden tekstiilijäte. Jokainen suomalainen EI siis missään nimessä tuota noin paljoa jätettä. Miettikää vaikka paljonko yksi hotelli tuottaa jätettä, kun säännöllisesti uusii tekstiilit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin jo Ylelle tuosta palautetta, että tuo ei ole totta. Ko tutkimus summasi KAIKEN tekstiilijätteen suomessa, ei vain kuluttajien jätettä. Mukana on siis myös yritysten ja tehtaiden tekstiilijäte. Jokainen suomalainen EI siis missään nimessä tuota noin paljoa jätettä. Miettikää vaikka paljonko yksi hotelli tuottaa jätettä, kun säännöllisesti uusii tekstiilit.
No onhan ne suomalaiset yrityksetkin suomalaista kuluttamista.
En tajuu jotka hamstraa tavaraa.