Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19909)

Vierailija
4841/19909 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kuvan siitä lasikulhoon tehdystä kakusta! Voisiko saada? Kuulosti vaivattomalta.

En minäkään oikein hahmota. Paistatko sen jossain uuninkestävässä lasivuoassa?

Googlaa kulhokakku.

Vierailija
4842/19909 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kuvan siitä lasikulhoon tehdystä kakusta! Voisiko saada? Kuulosti vaivattomalta.

En minäkään oikein hahmota. Paistatko sen jossain uuninkestävässä lasivuoassa?

Kääretorttupohjan teen ja siitä silppuan sopivat palat kulhoon. Ei tarvitse säilytellä kaapissa erikseen mitään kakkuvuokiakaan.

Googlehaulla tuli hyviä kuvia. Mä en siis vaan tee läheskään niin hienoja. Kunhan survon vaan jotain sinne kuppiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4843/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilen erilaisten tunnetilojen äärellä tämän tavaranvähennysprojektini kanssa. Aloitin sen jo vuonna 2011 jos nyt enää oikein muistan. On menty ylä ja alamäkeä. Muutaman kerran olen unohtanut koko jutun. Pari vuotta sitten lähti aivan käsistä ja kotiin tulvi tavaraa. Nyt sitten puolisen vuotta tehnyt tehokasta työtä. Asian eteen, mutta rennolla otteella. Ajatuksena ei ole ollut hoitaa asiaa kerralla kuntoon vaan vähintään esine päivässä pois metodilla. Useimpina päivinä on silti lähtenyt yhdestä kymmeneen asiaa. Olen myynyt jonkin verran tavaraa, mutta se on palkkatyön ohella kovaa hommaa. Reilu tonni silti tullut rahaa takaisin näistä myynneistä. Roskikseen on mennyt ehkä 1/4 kaikista poistetuista.

Alkaahan se kotona pikkuhiljaa näkymään, mutta vielä on työtä. Miten muilla menee?

Vierailija
4844/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilen erilaisten tunnetilojen äärellä tämän tavaranvähennysprojektini kanssa. Aloitin sen jo vuonna 2011 jos nyt enää oikein muistan. On menty ylä ja alamäkeä. Muutaman kerran olen unohtanut koko jutun. Pari vuotta sitten lähti aivan käsistä ja kotiin tulvi tavaraa. Nyt sitten puolisen vuotta tehnyt tehokasta työtä. Asian eteen, mutta rennolla otteella. Ajatuksena ei ole ollut hoitaa asiaa kerralla kuntoon vaan vähintään esine päivässä pois metodilla. Useimpina päivinä on silti lähtenyt yhdestä kymmeneen asiaa. Olen myynyt jonkin verran tavaraa, mutta se on palkkatyön ohella kovaa hommaa. Reilu tonni silti tullut rahaa takaisin näistä myynneistä. Roskikseen on mennyt ehkä 1/4 kaikista poistetuista.

Alkaahan se kotona pikkuhiljaa näkymään, mutta vielä on työtä. Miten muilla menee?

Siis aloitit jo vuonna 2011? Mikäli näin (eikä kyseessä ole typo), teit minut todella onnelliseksi, että joku muukin on taitellut tämän asian kanssa jo vuosia!!! Olen ajatellut, että olen itse täysin epäonnistunut surkimus, kun oma "taisteluni" tavarapaljouden kanssa on jatkunut jo about vuodesta 2013 lukien ja loppua ei vain kertakaikkiaan näy...

Oma tarinani on, että vuosien maanisen hamstraamisen jälkeen koin "valaistumisen" noin seitsemän vuotta sitten. Ongelmaksi vain muodostui se, että olin jo ehtinyt haalia kaikenlaista tavaraa ja omaisuutta vuosikymmenien ajan... Tavaraa ja omaisuutta oli (ja on edelleen) aivan käsittämättömät määrät. Tavaroita oli joka paikassa, kotona, varastoissa, autotalleissa, kesämökillä, jne., jne. 

Omien tavaroiden lisäksi olen joutunut kuolinpesän ainoana osakkaana raivaamaan viimeisen kymmenen vuoden aikana kolme kuolinpesää. Rakkaiden omaisten tavaroiden läpikäynti / pois laittaminen on ollut vaikeusasteikollaan aivan omaa tasoaan...

Tähän yhtälöön kun lisätään vielä hamstraava puoliso ja kolme kasvavaa lasta, niin ihan suoraan sanottuna olen välillä todella epätoivoinen tämän ehtymättömän tavarapaljouden kanssa. 

Vuosien aikana olen laittanut tavaraa kiertoon, roskiin ja lahjoittanut useamman kuorma-autollisen verran. Olen vuosia ollut hyvin tarkka kaiken ostamisen kanssa ja esim. lapsilla tavarat kiertävät ja uutta ostetaan vain tarpeeseen heidän kasvaessa. Totuus kuitenkin on, että kun lähtötilanne oli se mikä minulla oli, ei loppua ole vielä edes näkyvissä. Juuri viime viikonloppuna varovaisesti kurkkasin mökillä yhteen noin 20m2  varastotilaan (jota ei ole sen rakentamisen jälkeen 2010 raivattu) ja laitoin oven äkkiä takaisin kiinni...

Tunnetiloja on todellakin ollut / on edelleen joka lähtöön. Lapsia olen jo vuosia yrittänyt opettaa suhtautumaan tavaroiden keräämiseen / omistamiseen kriittisesti. Sillä joka ikinen tavara, jonka omistat, omistaa myös sinut...

Vierailija
4845/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis todellakin aloittelin siinä 2011 paikkeilla eli melkein vuosikymmen sitten. Meillä oli hyviäkin jaksoja tavaramäärän suhteen, tosin valmista ei varsinaisesti koskaan tullut. Muutimmd näiden vuosien aikana 4 kertaa ja nyt kun asumme omassa talossa jossa on myös tilaa enemmän niin tavaraa alkoi taas hetken päästä olemaan enemmän. Tai siis me itse hankimme ne tavarat tänne. Jos en olisi mitään poistanut vuosien mittaan, en uskalla edes ajatella minkälaista meillä olisi. Tiedätte mitä tarkoitan. Joka tapauksessa nyt olen erittäin motivoitunut tämän asian kanssa. Älkää antako periksi!

Vierailija
4846/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 v sisällä mieheni täti kuoli, mun vanhemmat muuttivat omakotitalosta, jossa asuivat yli 50 v, n 3 x pienempään kerrostaloon ja suvun mökki myytiin.

Tavaran karsinta tuskin koskaan loppuu.

Vierailija
4847/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla: välillä tulee tavaraa sisään hallitsemattomia määriä, ja välillä pidän tiukkaa "Älä osta mitään" ja turhat pois. Kun on stressaava elämänjakso, tuntuu ettei jaksa skarpata rojujen takia.

Hyvä että edes välillä pysyy kurissa. 

Ainoa hyvä puoli tässä koronassa on se, ettei huvita pyöriä kaupoilla, enkä vielä ole "opetellut" tilaamaan netistä.

Vierailija
4848/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä rojua teidän mielestänne "tulee"?

Vierailija
4849/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt lomautuksen aikana siitä ei tule mistään.

Ennen ajattelin tämä kynttilälyhty on tarpeellinen. Nyt ajattelen saan myytäessä siitä 5 euroa.

Tarpeellinen tavara muuttuu tarpeettomaksi.

Vierailija
4850/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tavaraa tulee lapsen takia. Esimerkiksi nyt kuukauden sisällä lapsi on saanut postissa synttärilahjan isovanhemmilta, isomummulta, isotädiltä. Yhdeltä mun kaverilta tuli lahja molemmilla kerroilla kun nähtiin (en odottanut että jälkimmäisellä kerralla toisi mitään mukanaan niin en osannut vihjata asiasta etukäteen). Kaupassa meille lykättiin kaksi lastenpeliä (olivat jonkun kampanjan palkintoja ja kampanja oli loppunut niin antoivat niitä kaikille lasten kanssa liikkuville. Kirpputorilta on ostettu lapselle yksi lelubussi sekä viisi vaatekappaletta. Synttärilahja (pyörä) on vielä ostamatta

Tavaraa kertyy kun jotain saa lahjaksi, jotain kaupanpäällisiksi, jotain ostaa itse. Aina sitä ajattelee, ettei tämä yksi ylimääräinen lahja/ilmaistuote/kirppislelu nyt mitään haittaa... Tietenkin oma vika, että ottaa mitään vastaan saati että ostaa itse ja yritän jämäköityä jatkossa. Pitänee harjoitella sitä kuuluisaa ein sanomista. Olkoon se vaikka loppukuun missio.

Vierailija
4851/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sitä on tullut elämäntilanteiden muuttuessa, siis toki itse ostanut mutta tarpeeseen.

Ostin ensimmäisen oman asunnon jota on pitänyt remontoida, joten olen ostanut työkaluja. Isoimmat lainaan, mutta perustavarat on kiva olla itselläkin.

Aloin harrastamaan urheilua, jonka seuraksena ostin vaatteita, sisäpelikengät ja urheilukassin. Sentään järkeä sen verran, että ostan tarvikkeita vasta kun harrastus on kestänyt hyvän aikaa.

Pukeutumistyyli on muuttunut aikuisempaan ja klassisempaan, joten olen uusinut vaatevarastoa.

Kotiin tuli lemmikkieläimiä, jotka tarvitsevat kuljetuskoppaa, leluja ja ruoka-astioita.

Onneksi olen myös karsinut ahkeraan, niin uuttakin voi hankkia tarvittaessa.

Vierailija
4852/19909 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.

Liimataanko nää helmet jotenkin kiinni vai miten ne tarjottimet pysyy siinä, eikö ne heilahda ja irtoa?

Katso tämä video, kohdasta 2:13.

Pakko kommentoida, että Konmari sanoo: "storage experts are hoarders". Olen samaa mieltä. Olen saanut itseni kiinni monta kertaa ajattelemasta, että miten tänne (hylly, kaappi, laatikko) saisi mahtumaan enemmän tavaraa ja ryhtynyt miettimään mitä OSTAISIN, että saisin varastoitua tavarat tehokkaammin. Järjetöntä! Olen tehnyt niin kuin Konmari ehdottaa, ja käyttänyt jo olemassaolevia tavaroita (esm puhelinten tukevia laatikoita) järjestelyssä apuna, enkä ole lähtenyt lisäämään ongelmaa OSTAMALLA hienoja säilytysjärjestelmiä yms. Muutenkin kun tulee mieleen että pitäisikö ostaa sitä tai tätä, tai että tarvittais tämmönen, niin pysäytän ja mietin mitä jo olemassa olevaa tavaraa voisin käyttää tähän. Luovuus kukkii ja vanhasta tulee uutta. Se ajatusmaailma, joka on saanut tämän tavarapaljouden kunkin meistä kotiin, on niin syvällä, että usein sitä tulee ensimmäisenä mieleen mitä voisin ostaa poistaakseni tämän ongelman. Tässäkin ketjussa intoillaan uusista tavaroista?! vaikka todennäköisesti suurimmalla osalla ketjua lukevista on rojua ongelmaksi asti.

Vierailija
4853/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kirpparijakso häämöttää ja hyvin kertyy myytävää tavaraa. Koronatilanne edelleen arveluttaa ja ajattelin käydä ennen pöydän varaamista vähän kurkkimassa että millainen meininki eri kirppareilla tällä hetkellä on eli liikkuuko ihmiset.

Kerään tavaraa saunaan niin kämpän yleisilme pysyy muuten siistinä, normaalisti ahdistun monta viikkoa ennen myyntijaksoa kun koti näyttää siltä että olisin muuttamassa.

Kävin hakemassa varastosta takkeja pesuun ennen myyntiä ja löysin samalla neljät talvikengät jotka olin unohtanut kokonaan. Viime hetkellä kun viimeiset pari viikkoa olen selaillut nettikauppoja ja etsinyt super tarjousta syksyyn sopivista ja nilkkaa tukevista kengistä. Ja sitten niitä löytyy omasta varastosta.

Vierailija
4854/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan minulla rojua vaan ihan tarpeeseen, mutta toki "paljon". 

- koirasta tulee sekä koiran omia tarpeita varten että omia ulkoiluvaatteita joka vuodenajalle ja sadevarusteita jne. 

- harrastuksista tulee

- oma firma tarvitsee myös toimiakseen tietyt tarvikkeet

- ja tietysti itselläkin on tietyt tarpeet 

Vierailija
4855/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on välillä tullut jotain käsityöinspiksiä, hankin yhdessä vaiheessa saumurinkin, kun ajattelin, että alan oikein urakalla tekemään kestohedelmäpusseja. Ja samoihin aikoihin ostin erilaisia lankoja kestorättien virkkaamiseen. Kun tuollaisia villityksiä tulee, niin ihmeesti sitä tavaraa kertyy nopeasti. Myin saumurin puolen vuoden jälkeen, kun tajusin, miten vähän olin käyttänyt sitä ja minkä verran minulla olisi aikaa käyttää sitä tulevaisuudessa

En osaa ommella enkä ole hyvä käsitöissä. Minulla on kuitenkin loputtomasti ideoita kaikista tuunauksista ja vaatteiden muunteluista. Ostin sekä saumurin että ompelukoneen, onneksi sentään vain Lidlistä eli en tuhlannut niin paljon rahaa kuin olisin voinut (ja kokemukseni mukaan Lidlistä saa joskus ihan huippukamaakin halvalla). Molemmat ovat monimutkaisia vempaimia, enkä millään jaksaisi sitä puolaamista ja lankojen pujottelua ja eri vaihtoehtojen opettelua. Päätin keväällä, että nyt otan saumurin käyttöön. Molemmat laitteet ovat siis vain olleet kaapissa vuosia.

Lopputulos: saumuri oli pöydällä koko kesän, enkä saanut edes lankoja pujotettua siihen. Se keräsi pölyä. Sitten innostuin toisesta asiasta ja tarvitsin tilaa, joten kiikutin saumirin kaappiin.

Olen nyt kahden vaiheilla, että pitäisikö minun heivata molemmat laitteet vai vieläkö olisi toivonkipinä että saisin tehtyä niillä jotain. Asia on nolo ja hävettää.

Oli kiva kuulla samankaltaisista mietteistä, olen siis tuo siteeraamasi kirjoittelija :)

Sama tilanne, että en ole mikään varsinainen käsityöihminen, enkä osaa ottaa irti kaikkea hyötyä saumurista ja ompelukoneesta esim. ompelemalla vaatteita.

Mulla käänne tapahtui juuri siinä, kun oston jälkeen saumuri oli ollut pari kuukautta pöydällä, jonka aikana käytin sitä pari kertaa. Pöydällä se alkoi jo pölyyntymään ja vei tilaakin, joten laitoin sen takaisin alkuperäiseen pakettiin jonka olin säästänyt. Sitten meni taas pari kuukautta, kunnes tein sen päätöksen, että saumuri saa lähteä, ja ajattelin että nyt puolen vuoden päästä ostamisesta sillä on vielä jotain myyntiarvoa (takuuta jäjellä) kuin jos myisin vasta 10 vuoden päästä.

Kannustan siis päästämään irti molemmista laitteista, jos et osaa NYT tietää milloin tulet seuraavan kerran tarvitsemaan niitä.

Mua ärsyttää nämä välillä tulevat villitykset, joihin sitten kyllästyn melko pian. Sama ilmiö oli bokashin kanssa. Ostin tarvikkeet, mutta pian aloin pitää sitä banaaninkuorien yms silppuamista niin vaivalloisena, etä myin eteenpäin. Bokashissa ja saumurissa on se, että olen ostanut ne hyvistä tarjouksista,mettä en jäänyt paljoakaan tappiolle lopulta

Vierailija
4856/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitoin saumurin alkuperäiseen pakettiin ja siirsin vaatekaappiin säilöön

Vierailija
4857/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin se, joka kysyi mistä sitä tavaraa "tulee". Tarkoitin sitä, mitä moni kokee hallitsemattomaksi, kertyy vaan tarpeetonta jne. En tarpeellisia koiran, lapsen tai omia tavaroita. Sitä ylimääräistä, mitä ei osteta tarpeeseen vaan sitä "tulee".

Hyvä käyttää hetki siihen miettimiseen. Koska sehän monella on ongelma, ei tavaran karsiminen itsessään, vaan että sieltä toisesta päästä se homma vuotaa.

Vierailija
4858/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks onnellinen? bokashin omistaja, ei oo tullut multatehdasta niin kuin haaveilin. Pitää varmaan laittaa kiertoon. Vinkkinä bokashirouhe vie hajut mökkihuussista ja kompostin neste on tehokas ja luonnonmukainen lannoite kasveille. Ompelukoneesta sen verran, että vaikka en ompele juurikaan vaatteita alusta alkaen, niin se on hyvä olla olemassa korjauksia varten. Itse ompelen myös rikki menneistä lakanoista soveltuvin osin tyynyliinoja. Korjaamalla saa monet vaatteet kestämään tosi pitkään. Kenkiä korjaan käsin ompelemalla.

Vierailija
4859/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikoissa missä on kaaosta, 1 sisään 2 ulos taktiikka auttaa. Tätä voi ottaa käyttöön koko kotiin tai ongelma-alueeseen. Minulla on ihan hirveästi vaatetta, mutta en pysty vaan mihinkään isoon konmariin. Joten aina, jos tuon kotiin yhden uuden vaatteen, laitan kaksi vanhaa pois. Ihan sama jos ostin paidan ja laitan rikkinäiset alusvaatteet pois.

Muuten meillä on tavaramäärä hyvä, niin koko muu koti on 1 sisään, 1 ulos aluetta. Siinä 90% kerroista on sama tuote, ostan uuden lakanan vanhan tilalle. Joskus harvoin ostaa sellaisen jota ei ole entuudestaan tai tarvitsee useamman, silloinkin laitan jotain pois. Tämä saa kaupassa jo miettimään mitä laitan pois, jos otan tämän uuden tavaran.

Ps. Vanhat lakanat leikkelen pesuräteiksi, mutta lasken sen kuitenkin poistoksi, koska ne menee ajassa roskiin.

Vierailija
4860/19909 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin se, joka kysyi mistä sitä tavaraa "tulee". Tarkoitin sitä, mitä moni kokee hallitsemattomaksi, kertyy vaan tarpeetonta jne. En tarpeellisia koiran, lapsen tai omia tavaroita. Sitä ylimääräistä, mitä ei osteta tarpeeseen vaan sitä "tulee".

Hyvä käyttää hetki siihen miettimiseen. Koska sehän monella on ongelma, ei tavaran karsiminen itsessään, vaan että sieltä toisesta päästä se homma vuotaa.

Se tavara ei välttämättä ole tarpeetonta siinä vaiheessa kun se tulee sisään. Koskee varsinkin lasten tavaraa: vaatteet, hoitotarvikkeet, harrastusvälineet, liian lapselliseksi käyneet kirjat ja lelut jne. Jos poistopuoli ei toimi, sitä kertyy nopeasti kaappien täydeltä.

Meillä poistopuoli takkusi ensin, koska valvoimme monta vuotta, ja voimat olivat vähissä. Sitten voimat veivät useamman rakkaan ihmisen sairaudet ja kuolemat. Tänä vuonna taas korona on aiheuttanut haasteita, kun jokakeväiset ja -syksyiset kirpputorit peruttiin kokonaan, ja kunnan ainoa itsepalvelukirppis oli suljettuna monta kuukautta (sieltä tosin varastetaan niin paljon, että en mielelläni käytä sitä). Nettimyyntiin/antamiseen menee hermo, kun ihmiset tekevät ohareita.

Tiedostan siis, että poistopuoli liikkuu meillä liian hitaasti, mutta en esim. voi jättää ostamatta yllättävän paljon pituutta venähtäneelle lapselle uutta talvikampetta vain siksi, että en ole saanut aikaiseksi laittaa pieneksi jääneitä kiertoon.