tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19766)
905 - vaatteista ei tehdä pinoja, vaan jonoja. Ne viikataan siis pystyyn. Jonot eivät pysy pystyssä ilman tukea, mutta minun kaapissani on vetolaatikoita ja muutamalle perushyllylle nostin tarpeettomina lojuneita lankakoreja. Alusvaatteet ja sukkahousut viikkasin pahvilaatikoihin. YouTubesta voi katsoa konmari method -videoita, joissa tämä viikkaus havainnollistetaan. T. Palapeli
Mä oon saanut nyt kaiken turhan karsittua! Enää pitäis saada vaan pois noi lahjoitettavat ja myytävät tavarat :P Niitä on nyt sauna täynnä..
920 jatkaa... Sain vielä illalla käytyä läpi vaatekaappia, ja mm. muutaman pipon ja huivin kirppistä odottamaan. Myös yhdet liian pienet bikinit lensivät roskiin, kuten myös kasa nyppyisiä sukkahousuja. Sukkahousuja jäi vielä jäljelle ihan kiitettävästi vaikka en niitä juuri koskaan käytäkkään. Pitää siis katsoa talven jälkeen kuinka monia tulee käytettyä ja laittaa turhat pois. Hyvä idea muuten tuo excel taulukointi, pitää kokeilla joskus itsekin! Ensi viikolla ajattelin käydä vielä lehtiä läpi ja lajitella ja heittää pois koulupapereita. Olisiko kellään muuten hyviä vinkkejä mitä cd levyille kannattaisi tehdä? Muutama on kirppiksellä mennyt halvalla kaupaksi, mutta vielä on kohtuullisen kokoinen pino jäljellä. Ostaako/voiko jonnekkin viedä niitä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:07"]
Sama ongelma. Mulla 48 neliötä josta sauna vie 4, aika iso parveke (10 neliötä). Tavaraa on eron jälkeen PALJON. Olen jättänyt niitä ilmaiseksi roskakatokseen "löydettäviksi", antanut vanhemmille mitä ovat huolineet, heittänyt roskiin... Eilen meni kaksi jätesäkillistä, olkoonkin ettei olleet tiiviitä mutta esim. yhden huonomman sängynvierusmaton laitoin roskiin jota en enää varmaan käyttäisi itse (oli liukas eikä oikein tasoittunut lattialla kunnolla). Sinänsä sääli heittää roskiin hyviä tavaroita mutta kaappiin tuli taas lisää tilaa. Olen päättänyt etten halua pöydillä ajelehtivan tavaroita, eikä sängyn alus saa olla yleinen piilo kaikelle eli sen verran karsin että mahtuvat.
Yksi puute asunnossa on. Ei ole siivouskaappia! Imuri ja tikkaat ovat aina esillä. :(
[/quote]
Todellakin kun kierrätyskeskuksiakin sun muita on olemassa!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:40"]
Perheenjäseneni asui isolla tilalla, jonne on säilönyt omia ja suvun tavaroita koko talon, aitat, autotallit, navetat, saunat täyteen. Nyt pitäisi siivota kaikki, sillä tila menee myyntiin. Minulla on raskas huoli perheenjäseneni voinnista ja samalla minun pitää perata suvun tavarat. Siellä on sukuaarteita 1900 luvun alusta lähtien, joita ei kuulema saa kierrättää, esim. isovanhempieni tekemiä käsitöitä. Myös henkilökohtaisia asiakirjoja on paljon, siksi en voi käyttää kuolinpesäntyhjentäjää. Kirjoja on tuhansia, sukulaiseni olivat tiedemiehiä ja taiteilijoita.
Minne minä nämä laitan? Apua. Osaa olen nyt myynyt kirpputoreilla kuukauden ajan. Tuotto on ollut n. 60 euroa viikko, minusta tämä on kohtuutonta työmäärään nähden, olen paiskinut raivaamisessa hommia koko loman ajan, 4 viikkoa. Minusta tuntuu kuin olisin menettänyt koko elämäni tälle roinalle. En ehdi tehdä mitään muuta.
[/quote]
Se jonka mielestä sälää ei saa kierrättää on hyvä ja ottaa ne sälät omiin hoteisiinsa. Jos kyseessä on niin vanha ja raihnainen ihminen ettei hän niitä voi ottaa itselleen (esim. palvelutaloon) ei ole oletettavaa että hän niitä myöhemminkään mihinkään tarvitsisi.
Jos kuolinpesän tyhjentäjä voisi tulla jos asiakirjoja ei olisi, mikset yksinkertaisesti kerää vain niitä pois ja kutsu tyhjentäjää sitten?
60 euroa viikon työstä on niin vähän että itse ainakin ennemmin veisin suurimman osan vaikka hyväntekeväisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen. Parhaat voi seuloa siitä erilleen itse myytäväksi.
Älkää säilökö niitä romuja. Aika vähällä "arvokkaalla" oikeasti on mitään arvoa. Olen huomannut että usein ihmiset olettavat että jollain tavaralla on hirveä rahallinen arvo ja loukkaantuvat sitten jos kukaan ei siitä maksakaan mitään kun tavara on vihdoin uskallettu laittaa myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:40"]Minusta tuntuu että olen katkeamispisteessä. Perheenjäseneni asui isolla tilalla, jonne on säilönyt omia ja suvun tavaroita koko talon, aitat, autotallit, navetat, saunat täyteen. Nyt pitäisi siivota kaikki, sillä tila menee myyntiin. Minulla on raskas huoli perheenjäseneni voinnista ja samalla minun pitää perata suvun tavarat. Siellä on sukuaarteita 1900 luvun alusta lähtien, joita ei kuulema saa kierrättää, esim. isovanhempieni tekemiä käsitöitä. Myös henkilökohtaisia asiakirjoja on paljon, siksi en voi käyttää kuolinpesäntyhjentäjää. Kirjoja on tuhansia, sukulaiseni olivat tiedemiehiä ja taiteilijoita.
Minne minä nämä laitan?[/quote]
Kukaan ei voi odottaa, että sä säilöt kotiisi suvun sadan vuoden aikana keräämät tavarat. Mielestäni ainoa vaihtoehto on, että kutsut tilalle kaikki, jotka tavaroiden myymistä/hävittämistä/kierrättämistä vastustavat ja pyydät viemään mukanaan tavarat, jotka haluavat säilyttää. Jos heilläkään ei ole tilaa, vuokratkoon omilla rahoillaan varaston. Siitä mitä jää jäljelle, hankkiudut(te) eroon.
Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, kieltäydy siivoamasta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"]
Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon.
[/quote]
Jos vaate on kiva, sitä tulee yleensä käytettyä edes satunnaisesti. Jos vaate jää kokonaan käyttämättä, sille on yleensä syynsä (ei ole yhteensopivaa alaosaa, väri tuntuu päällä väärältä tai pääntie turhan avaralta jne.), ja sitten kun lempivaatteet on kuluttanut loppuun, tulee ostettua tilalle uusi lempivaate sen sijaan että ottaisi käyttöön jonkin "ihan kivan" vaatteen kaapin perukoilta.
Vaatteet tietty kuluu aina, ja niitä voi olla varalla, mutta kannattaa miettiä, onko tuleeko jotain säilytettyä varavaatteksi vain koska ei raaski heittää pois, vai haluaako sitä ihan oikeasti käyttää.
Ostan minäkin joskus toppeja/sukkahousuja tmv. useamman kappaleen paketissa enkä ota kaikkia heti käyttöön, vaan käytän ne järjestyksessä loppuun. Varakappaleet eivät ole silloin varsinaisesti käyttämättä jääneitä tai unohtuneita vaatteita, vaan säästetty tietoisesti, koska en tarvitse kaikkia käytössä samaan aikaan, mutta tiedän, että ensimmäisen kappaleen nuhjaantuessa haluan tilalle uuden samanlaisen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"]
Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon.
[/quote]
Jos vaate on kiva, sitä tulee yleensä käytettyä edes satunnaisesti. Jos vaate jää kokonaan käyttämättä, sille on yleensä syynsä (ei ole yhteensopivaa alaosaa, väri tuntuu päällä väärältä tai pääntie turhan avaralta jne.), ja sitten kun lempivaatteet on kuluttanut loppuun, tulee ostettua tilalle uusi lempivaate sen sijaan että ottaisi käyttöön jonkin "ihan kivan" vaatteen kaapin perukoilta.
Vaatteet tietty kuluu aina, ja niitä voi olla varalla, mutta kannattaa miettiä, onko tuleeko jotain säilytettyä varavaatteksi vain koska ei raaski heittää pois, vai haluaako sitä ihan oikeasti käyttää.
Ostan minäkin joskus toppeja/sukkahousuja tmv. useamman kappaleen paketissa enkä ota kaikkia heti käyttöön, vaan käytän ne järjestyksessä loppuun. Varakappaleet eivät ole silloin varsinaisesti käyttämättä jääneitä tai unohtuneita vaatteita, vaan säästetty tietoisesti, koska en tarvitse kaikkia käytössä samaan aikaan, mutta tiedän, että ensimmäisen kappaleen nuhjaantuessa haluan tilalle uuden samanlaisen.
[/quote] Juurikin näin :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:37"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää? [/quote] Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa. [/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista? [/quote] Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon. [/quote] Ei ala. Se ei muutu yhtään sen houkuttelevammaksi sittenkään.
[/quote]
Houkutteleko sinua enemmän kävellä alasti, jos satut vaikka olemaan reissussa ja tuo vaate on ainoa puhdas jäljellä?
- Houkutteleko sinua enemmän kävellä alasti, jos satut vaikka olemaan reissussa ja tuo vaate on ainoa puhdas jäljellä? - En hankkiudu tällaiseen tilanteeseen :D Ja tässä paita-casessa oletettavasti kaappi pursuilee paitoja jo ennestäänkin..
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
Jos väri on väärä tai pääntie liian avara, niin silloinhan vaatteessa on jotain vikaa.
Ehkä tämä on typerää semantiikkaa, mutta mielestäni näitä kannattaa miettiä. Nimittäin jos nämä asiat ovat selviä jo ostovaiheessa, ei tarvitse siivoilla kaapista vaatteita, joissa ei ole mitään vikaa ja käyttää taas rahaa uusiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:12"]
- Houkutteleko sinua enemmän kävellä alasti, jos satut vaikka olemaan reissussa ja tuo vaate on ainoa puhdas jäljellä? - En hankkiudu tällaiseen tilanteeseen :D Ja tässä paita-casessa oletettavasti kaappi pursuilee paitoja jo ennestäänkin..
[/quote]
Mutta paidat kuitenkin ovat kulutustavaraa, nykypäivänä ketjuvaatteet eritoten. Jotenkin käy yhä selvemmäksi, että ainakin vaatekaapin osalta useilla näyttää raivaamisen päämääränä olevan se, että kaapin saa täyttää pirtsakoilla uusilla vaatteilla. Ja mikäpäs siinä, jos sen suoraan myöntää.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:37"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:47"]No mitä se kenenkään pyllyreikää kutittaa mitä toisilla on säästetty? Ihan kuin mitään ei saisi pitää ja kaikki pitäisi hävittää. [/quote] Tartuin tähän kohtaan: paita, jossa ei ole mitään oikeaa vikaa, se ei vaan valikoidu koskaan päälle. Miksi se pitäisi säästää? [/quote] Aika monesta minimalismiblogista olen lukenut, että kun vaatteita on vähän, ne kuluvat yllättävän nopeasti. Joten olisiko maailman ja oman rahankäytön kannalta järkevää pitää kaapissa se vaate, jossa ei mitään vikaa ole, jos tavaroiden vähentäminen kumpuaa ihan vain terveestä järjestä eikä pakkomielteestä. Osan vaatteista voi vaikka pakata syrjään, jos kaappi pursuaa. [/quote] Mutta kun sitä vaatetta ei ikinä käytetä niin miten ihmeessä se vähentää muiden vaatteiden kulumista? [/quote] Ehkä sitä vaatetta alkaa kummasti käyttää, kun on käyttänyt muutaman vastaavanlaisen loppuun/mökkikuntoon. [/quote] Ei ala. Se ei muutu yhtään sen houkuttelevammaksi sittenkään.
[/quote]
Siis vaate ei houkuttelisi yhtään sen enempää vaikka olisi vihoviimeinen laatuaan kaapissasi? Ilmeisesti sulla oli ase ohimolla kun sen valitsit ja maksoit.
Lopetetaan, jooko, jankkaaminen. Tämä on ollut kiva ketju. Sovitaan, että ne jotka haluavat, saavat pitää kaikki ne paidat ja vaatteet kaapissa, jotka halutaan säilyttää. Siinä ei ole mitään väärää tai rikollista. Tälle ketjulle on oma kohderyhmänsä - annetaan tilaa heille ja keskitytään aiheeseen.
Itse olen viimeisen vuoden aikana sekä vähentänyt tavaraa kotoa, että erityisesti kiinnittänyt huomiota ostamiini tavaroihin. Ostan vain, jos koen oikeasti tarvitsevani sitä.
Moni vaate ja muukin tavara on jäänyt kauppaan.
Mä odotan kauhulla joulua ja sitä krääsän määrää, jonka lapset saavat mummolassa lahjaksi. Eikä auta puhe. Niihin käytetyllä rahalla sais jo jonkun tosi hyvän yhden tai kaksi lahjaa. Hukutaan tohon rojuun. Mihin niitä vois laittaa? Huoliiko mikään taho leluja? McDonalds ja kinder -lelut lähti suoraan roskiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:47"]
Lopetetaan, jooko, jankkaaminen. Tämä on ollut kiva ketju. Sovitaan, että ne jotka haluavat, saavat pitää kaikki ne paidat ja vaatteet kaapissa, jotka halutaan säilyttää. Siinä ei ole mitään väärää tai rikollista. Tälle ketjulle on oma kohderyhmänsä - annetaan tilaa heille ja keskitytään aiheeseen.
[/quote]
Lopetetaan ilman muuta jankkaaminen, anteeksi. Tämä on ollut minustakin hieno ketju. Jotenkin pääsin innostumaan liikaa, kun muutamat olivat sitä mieltä että kaikki vain pois (joku mainitsi r-sanankin) jos ei ole tullut vaatetta vuoteen käyttäneeksi tai joku toinen vaate on mieluisampi.
Itse voin nimittäin kokemuksesta kertoa, kuinka pistin kahdesta ulkoilutakista sen vähemmän mieluisan kiertoon. Ei mennyt kuin pari viikkoa, ja siitä mieluisammasta hajosi vetoketju. Onneksi kierrätykseen menossa oleva pussi oli sillä kertaa vielä autotallissa, ja sain ongittua sieltä "ihan kivan takin", jonka yllättäen halusinkin pukea päälleni. Eli ihan minimiinkään ei kannata vaatevarastoa vetää.
Tietysti jos on viisi ulkoilutakkia, on jo ihan tilankäytöllisesti järkevää miettiä kannattaako kaikkia säilöä. Jokaiselle löytyy varmasti se optimimäärä niin vaatteista kuin tavaroistakin.
Täällä on keskustelu käynyt kuumana minun t-paita pohdinnoistani,täytyy ilmeisesti ottaa nyt nimimerkki käyttöön, pysyvät ainakin useammin ketjussa käyvät kartalla. Selityksenä kuitenkin sen verran, että minulla on jo aika vähän tavaraa ja karsinut olen paljon, kyse ei siis ole kyvyttömyydestä hävittää tavaraa.
Pelkoni noiden kyseisten vaatteiden kanssa oli juuri se, että jodunko kohta ostamaan ne samat kaupasta takaisin jos nyt hävitän. Vaatteita ei ole vieläkään mitään tolkutonta määrää, esimerkiksi niitä esimekissä käytettyjä t-paitoja on yhteensäkin alle 10. Nuo paidat kun jaetaan urheilu paitoihin, yöpaitoihin ja siistimpiin, ei yhteen käyttötarkoitukseen olekaan montaa paitaa ja ne myös kiertävät logiikalla siististä yöpaidaksi, jonka jälkeen räteiksi. En tahdo päätyä tilanteeseen jossa puolen vuoden sisään ostelen nyt hävittämiäni asioita koska en ole ottanut lainkaan huomioon niiden kulumista.
Yleisesti ottaen pitkäjänteinen, lähes vuoden kestänyt raivausprojekti alkaa tuottaa toivottua tulosta. Kaapeissani on tyhjiä hyllyjä, esimerkiksi aiemmin mainitsemani hankalat ylähyllyt eivät ole nyt käytössä lainkaan. muiden hyllyjen sisällön näkee heti oven avattuaan, toivonkin kovasti tästä eteenpäin säästyväni turhilta "ai mulla oli jo tämmöinen" ja "täälläkö tämä oli"- tyyppisiltä tilanteilta.
- excel taulukko
Oli muutto just. Ja vihdoin otin tavaraa eräästä laatikosta pois, siellä oli ollut vuosia yks lelu eli parkkitalo.
Otin sen esille ja aion myydä/ antaa sen jollekin.
Pidän ehkä kotikirppiksen.
Ja tänään menen kirppikselle myymään ( ilmainen).