tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19764)
Me tyhjensimme aittaa kesälomalla. Hyvä, että ovesta mahtui sisälle. Nyt on melkein tyhjä. Tarpeettoman tavaran myynnistä tuli lähes 200 €. Ensi kesänä rempataan aitta yöpymiskuntoon.
Tämä ketju oli inspiroiva. Yleensä töiden jälkeen on puhti pois. Luin tätä ketjua illalla ja sain motivaatiota käydä siivouspuuhiin. Nyt on yksi parikaappi esijärjestelty. Huomasin, että omalta kohdaltani vaatii ainakin pari kierrosta. Niin tiukassa istuu rakkaus (tarpeettomaan) tavaraan. Vähän kerrallaan siis kohti järjestystä :)
846 jatkaa - tästä järjestelystä saa kivan kokoperheen työn. Pinosin juuri palapelit keittiön pöydälle. Käydään kokoamaan niitä: kokonaiset palapelit säilytetään ja puutteelliset nakkaan roskiin.
Nyt vielä ehtii viikonloppuna raivaamaan! Kaikki mukaan! :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:48"]
Ongelma - en pysty käyttämään kaikkein rakkaimpia vaatteitani aktiivisesti, koska pelkään niiden kuluvan loppuun. Aiheutuu kierre, joka johtaa vaatekaapin paisumiseen. Ostan varavaatteen, joka saattaa taas muodostua säästettäväksi lempivaatteeksi. Siis toki ilman muuta pidän niitäkin vaatteita, mutta esim. vain kerran kuussa. Onko tämä muille tuttua ja miten ollette päässeet tämmöisestä tunteesta yli? Raivausprojekti ei yllä siis vaatteisiini :-/
[/quote]
Mullakin on tavannut olla varsin tunteenomainen suhtautuminen vaatteisiin. Olen ihan ensiksi luopunut kaikista vaatteista, joihin liittyy mitään negatiivisia tunteita. Pois kaikki, jotka kutittavat, kiristävät, eivät sovi väreiltään tai tuovat mieleen ikäviä tilanteita. Sitten kun jäljellä on vain rakkaita vaatteita, käyttöön yksi sisään, yksi ulos -sääntö. Eli uusia hankitaan vain loppuun kuluneiden tilalle, jos silloinkaan.
Vieläkin mulla on paljon vaatteita, varsinkin sellaisia ei-arkisia. Mutta olen hyväksynyt tämän puolen itsestäni ja pakannut pari arkkua "tunnevaatteita" syrjään vintille odottamaan hetkeä, jolloin voin joko käyttää niitä tai luopua niistä.
846 tarvinnee jo oma nimimerkin. Olkoon se nyt vaikka palapeli. Myös tuo ongelmallinen kiintyminen vaatteisiin oli minun kirjoittama juttu.
Palapelit on selvitetty ja kaikki ei-täydelliset on nakattu roskiin. Siinä sivussa tuli esikarsittua lelukaapin sisältö.
Tänään olen käynyt läpi elokuvat ja pannut myyntiin ne, joita ei katsota. Äsken kävin läpi makkarin lipaston ja pelkästään sieltä lähti roskiin aivan käsittämätöntä roinaa. Parittomia villasukkia, vanhoja käyttämättömiä filmirullia, rikkinäisiä silmälasikoteloita yms.
Tällä hetkellä työjärjestys on selkiytynyt. Jotta ylipäätään pääsen siihen pisteeseen, että voin tarkastella eri tavaroiden tarpeellisuutta, minun pitää tehdä jokaisen säilytyskalusteen esikarsinta. Ensin roskat (juu, on niitäkin) ja rikkinäiset tavarat roskiin ja jonkinlainen karkea päältäpäin kuorinta ja sitten toinen kierros, jolloin voin sitten päättää, mitä tehdä ehjille tavaroille.
Ennen tätä syventymistä raivausaiheeseen olisin väittänyt, että minulla ei ole mitään törkyä missään. Ei ehkä päällisin puolin olekaan: meillä on kohtuullisen siistiä eikä tavaroita ajelehdi siellä täällä. No, on sitä törkyä sitten siellä säilytyskalusteiden sisällä. Tiedostan myös sen, että tämä raivaus toimii pelkästään inspiraatiomoottorilla. Voi olla, että motivaatio lopahtaa jossain vaiheessa.
Tuo vaatetilannekin täytyy ratkaista. Lipastoa tyhjentäessä mietin vaatteitani ja keksin ainakin yhden mekon, josta en enää pidä. Se ei ole paljon, mutta on alku.
Pakko pitää huilitauko. Miehen vaatekaappi ja siivouskaappi ovat järjestyksessä. Eilen esikarsittu lipasto on järjestelty uusiksi. Siellä on omat laatikot nyt meidän molempien vöille ja villasukille (molemmilla meillä innokas neulova mummo) sen sijaan, että ne oli suloisessa sekamelskassa keskenään.
Eteisen kaapistot menossa. Mies ennätti siivota vessan kaapin (kamalan paljon palasaippuoita!) Melko hidastahan tämä on ja väsyttävää myös.
Tuossa eteisen kaspistokombossa on neljä vetolaatikkoa, jotka olivat täynnä vanhoja karttoja ajalta ennen navigaattoreita ja ihan jokaikisen hilavitkuttimen käyttöohjeita, mitä meillä on ollut. Plus tietysti "tungetaan vaikka nyt tänne -papereita".
- palapeli, 846
Epävarmat tavarat voi laittaa laatikkoon ja jos niitä ei ole vuoteen käyttänyt mihinkään niin ne joutaa pois.
Melkein jo nolottaa floodata tätä ketjua, mutta se motivoi huilitauon aikana :) siis reaaliaikaista päivitystä tarjolla taas.
Vetolaatikot on nyt käyty läpi. Mies keräsi ja lajitteli kaikki palautuspullot. Ollaan tosi laiskoja viemään niitä. Kokonaissaldona tähän mennessä 4 kassillista pulloja ja 6 kassillista rikkinäisiä/kierrätyskelvottomia tavaroita. Poistoihin kuuluu mm. Toimimattomia jouluvaloja. Miksi ihmeessä olen säästänyt ne! Päivän päätteeksi viedään roskat ja palautetaan ne pullot.
Pikkuhiljaa siirryn kohti vaatekaappiani. Aloitin asusteista, jotka tuntuvat helpommilta lajiteltavilta. Laitoin myyntiin nettikirppikselle kolme käsilaukkua ja kolmet kengät. Sitten tuntui helpolta poistaa hiuskoristeita niiltä ajoilta, kun minulla oli vielä pitkät hiukset. Ne päätyivät myös nettikirppikselle tarjolle. Samoin joitakin sähkölaitteita, joilla ei ole muuta virkaa kuin kaapintäytteenä oleminen. No, tämä oli vasta se pikainen ja helppo esikarsinta.
- palapeli, 846
Sain käytyä tänään läpi yhden paperitavaraa sisältäneen pahvilaatikon. Suurin osa menee roskiin. Seuraavana on vuorossa vaatteet ja niitä mulla on vähän turhan paljon, varsinkin niitä tunnearvollisia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:29"]Minua auttaa ajatusleikki. Kuvittelen kysyväni joltain rikkaalta hienohelmalta, että kannattaisiko tämä säästää (joku edellisen asunnon wc-paperiteline, neulalla puhkottu nukke, kodin kuvalehti vuodelta -98 tms) ja näen sen halveksuvan epäuskoisen ilmeen tämän ihmisen kasvoilla. Helposti lentää tavara roskiin!
Olen myös tehnyt niin, että olen laittanut tavaroita, joita en ole vielä raaskinut hävittää, muovipussiin ja laittanut pussin varastoon. Puolen vuoden päästä olen pussiin katsomatta vienyt sen roskikseen enkä yhtään muistanut mitä siinä pussissa oli! Tuskin mitään tarpeellista.
[/quote]
Kysyitko saman mielessäsi, kun hypistelit 20 vuotta sitten Kinder-munien muovirihkamaa? Nyt niistä leluista voidaan maksaa 50e/kpl
Joskus hamstrarin logiikka on toimiva logiikka.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:29"]Minua auttaa ajatusleikki. Kuvittelen kysyväni joltain rikkaalta hienohelmalta, että kannattaisiko tämä säästää (joku edellisen asunnon wc-paperiteline, neulalla puhkottu nukke, kodin kuvalehti vuodelta -98 tms) ja näen sen halveksuvan epäuskoisen ilmeen tämän ihmisen kasvoilla. Helposti lentää tavara roskiin! Olen myös tehnyt niin, että olen laittanut tavaroita, joita en ole vielä raaskinut hävittää, muovipussiin ja laittanut pussin varastoon. Puolen vuoden päästä olen pussiin katsomatta vienyt sen roskikseen enkä yhtään muistanut mitä siinä pussissa oli! Tuskin mitään tarpeellista. [/quote] Kysyitko saman mielessäsi, kun hypistelit 20 vuotta sitten Kinder-munien muovirihkamaa? Nyt niistä leluista voidaan maksaa 50e/kpl Joskus hamstrarin logiikka on toimiva logiikka.
[/quote]
Olettaen että ne löytää ja myy pois! Vaatii laajat varastotilat säilöä kamoja ihan vain siksi, että joskus parinkymmenen vuoden päästä niistä voi saada rahaa tai tulee ydinsota ja tavaraa tarvitaan silloin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:57"]
Melkein jo nolottaa floodata tätä ketjua, mutta se motivoi huilitauon aikana :) siis reaaliaikaista päivitystä tarjolla taas. Vetolaatikot on nyt käyty läpi. Mies keräsi ja lajitteli kaikki palautuspullot. Ollaan tosi laiskoja viemään niitä. Kokonaissaldona tähän mennessä 4 kassillista pulloja ja 6 kassillista rikkinäisiä/kierrätyskelvottomia tavaroita. Poistoihin kuuluu mm. Toimimattomia jouluvaloja. Miksi ihmeessä olen säästänyt ne! Päivän päätteeksi viedään roskat ja palautetaan ne pullot. Pikkuhiljaa siirryn kohti vaatekaappiani. Aloitin asusteista, jotka tuntuvat helpommilta lajiteltavilta. Laitoin myyntiin nettikirppikselle kolme käsilaukkua ja kolmet kengät. Sitten tuntui helpolta poistaa hiuskoristeita niiltä ajoilta, kun minulla oli vielä pitkät hiukset. Ne päätyivät myös nettikirppikselle tarjolle. Samoin joitakin sähkölaitteita, joilla ei ole muuta virkaa kuin kaapintäytteenä oleminen. No, tämä oli vasta se pikainen ja helppo esikarsinta. - palapeli, 846
[/quote]
Ja ne jouluvalot sitten SER-keräykseen! Eivät ole sekajätettä.
Täältä kanssa lähtee tavaraa kiertoon aina välillä. Meillä ei ole edes paljon tavaraa, silti löytyy aina paljon mitä heittää pois. En ymmärrä :D
Tänään kävin läpi vaatteita, osa menee keräykseen ja osa kaverin lapselle.
Aamupäivävapaan aikana ennätin viedä poistokirjat antikvariaattiin ja mitä eivät huolineet, revin kappaleiksi ja tungin sivut paperikeräykseen ja kannet pahvikeräykseen. Samoin käytetyt paristot on kierrätetty ja ihan ekana aamulla lajittelin lääkekaapin sisällön ja vein samalla kierrätysreissulla vanhentuneet lääkkeet apteekkiin. Palautin myös kirjastokirjat ja Alkoon tyhjät viinipullot yms. sekä kävin ruokaostoksilla. Hikinen kierros, mutta nyt on tehty. Töihin seuraavaksi.
-palapeli, 846
Olimme kesälomalla Amerikassa ja ostin matkan aikana vain muutaman vaatteen ja 5 converset. Ennen lomaa kävin kirppiksellä myymässä ja päätin jokaista 5 myytävää kohti voin ostaa yhden uuden. Myin n 70 tavaraa, joten sain ostaa 14 kpl tilalle. Ostin alle 10, eli ihan hyvin. Ja laukun päällä ei tarvinut lähtöiltana istua.
Tama ketju on kylla todella inspiroiva, vaikka juuri talla hetkella ei itsellani olekaan sen suurempaa tarvetta karsia tavaraa! Todella hyvia vinkkeja ja ideoita! :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:29"]
Olimme kesälomalla Amerikassa ja ostin matkan aikana vain muutaman vaatteen ja 5 converset. Ennen lomaa kävin kirppiksellä myymässä ja päätin jokaista 5 myytävää kohti voin ostaa yhden uuden. Myin n 70 tavaraa, joten sain ostaa 14 kpl tilalle. Ostin alle 10, eli ihan hyvin. Ja laukun päällä ei tarvinut lähtöiltana istua.
[/quote]
Vain viidet samanlaiset kengät?!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:04"]
Mietin, että voisin merkitä jollain tavalla ne vaatteet, joita olen käyttänyt vain vähän. Jos otan ne käyttöön, poistaisin merkin ja sitten jos en parin kk päästä olis käyttänyt vaatetta, voisin hyvillä mielin laittaa sen kiertoon.
[/quote]
Suosittelen iPhonelle saatavaa appsia Style Book http://www.stylebookapp.com/
Itselläni on tuo ja se on todella vaikuttanut siihen, mitä haluan omistaa ja mitä en. Vaatii alussa pientä vaivaa eli kaikki (kyllä, kaikki!) vaatteet ja asusteet kuvataan sinne, merkitään rahallinen arvo jne. Sitten voi merkitä mitä käyttää jne.. ja ajan kuluttua voi katsoa mitä on käyttänyt eniten, mistä käytöstä tulee paras rahallinen arvo jne. Ja myös - mitä ei käytä koskaan..
Jatkoa vielä eli minä säilytin esim 4-6 kutakin vaatekappaletta, esim 6 farkut, 4 neuletta, 4 hametta jne :)