tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19894)
Ai että, aina kun tätä ketjua lukee, tulee niin syyhy heittäytyä siivoamaan ja järjestämään! :D Tekee hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, miten erilailla ihmiset suhtautuu tavaraan ja määrittää, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Mä oon viemässä tavaraa kaatopaikalle ja kirpparille ja kysyin veljeltä, onko tällä jotain, josta haluaisi luopua. Sanoi, että ei kyllä tule mitään mieleen. Itse näin vaan veljen huoneen tavaraa pursuavat hyllyt ja kaapit, joissa puolet on lapsuuden aikaisia leluja tai vanhentunutta elekroniikkaa. En tarkoita, että toinen näkökulma olisi oikea, vaan että toisia ei vaan täydet kaapit haittaa tippaakaan. Itse olen jossain raivaushumussa ja tekisi mieli alkaa järjestellä muidenkin tavaroita (huom! teen tätä vain pääni sisällä ajatysleikkinä tyyliin "jos asuisin tässä talossa, niin vähentäisin tavaroita niin, että tämän lipaston, joka tukkii käytävää voisi myydä").
Jossain raivausoppaassa, en valitettavasti muista missä niistä, esiteltiin kiinnostava koe. Esille laitettiin kaksi laatikkoa, johon toiseen sai laittaa myyntiin soveltuvaa käytettävää tavaraa ja toiseen kaatopaikalle menevää. Koejakson lopuksi laatikot analysoitiin ja laatikkojen sisällöt eivät juurikaan eronneet toisistaan. Eli ihmiset arvioivat tavaran kunnon todella erilailla. Toisen roska on toisen aarre ja toisin päin.
Liian yksinkertaistettu koe.
Laatikoita tarvitaan enemmän.
1. Tavarat, joita tarvitsee (käyttötavarat)
2. Tavarat, joita ei varsinaisesti tarvitse, mutta ne on kiva omistaa (liittyen esim viihteeseen tai vaikka keräilyharrastukseen)
3. Tavarat, joita ei tarvitse ja jotka voi myydä (esim kirppiksellä)
4. Tavarat, joita ei voi myydä, mutta voi hyödyntää itse (varaosat, materiaalit tms)
5. Tavarat, joita kukaan ei osta, mutta voisi huolia ilmaiseksi (kierrätys)
6. Tavarat, jotka ei kelpaa kellekään (materiaalikierrätys)
7. Tavarat, jotka eivät kelpaa edes materiaalikierrätykseen (roskat)
Taisin selittää epäselvästi. Noi laatikot oli siis jossain julkisessa tilassa (olikohan ostoskeskus tai vastaava), missä siis normaalisti olisi vaikkapa hyväntekeväisyyskirpparin keräyspiste. Nyt siihen laitettiin vierekkäin kaksi, joihin toiseen sai ihmiset tuoda myyntiinkelpaavaa ja toiseen myyntiinkelpaamatonta. Mutta näiden sisältö ei eronnut toisistaan. Selittänee osaltaan, miksi hyväntekeväisyysjärjestöt saavat lahjoituksena myös roskiskamaa. Ihmiset siis arvioivat omistavansa tavaran kunnon hyvin erilailla. Toinen laittaa kirpparille takin, jossa on vetskari rikki, koska "jokuhan voi sen korjata" ja toinen heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin vkonloppuna mökillä. Sain yllättäen kyydin.
Ja isä kysyi saako lapset itselleen vkonlopuksi.Olin varautunut järeämmillä kantovälineillä.
Sain yhden rakennuksen käytetyimmän osan käytyä läpi. Myytävää tuli iso kasa, roskaa vielä enemmän. Innostuin vielä pesemään lattiat ja ikkunat
Vielä pari kk sitten ko huone oli vajaassa käytössä, nyt sitä voisi jopa vuokrata ulkopuolisille.Nyt pitäisi se parin euron tavara muuttaa rahaksi.
Aion käydä mökillä vielä tänä vuonna 2 x ja sitten saa tältä vuodelta jäädä.
Miksi mökeille kerääntyy roskaa ja rojua ?
Mökille kertyy roskaa ja rojua, koska aina, kun kaupunkiasuntoon ostetaan jonkun vanhan tavaran tilalle uusi, sitä vanhaa ei raskita heittää pois, vaan ajatellaan, että sitähän voi käyttää mökillä.
Onko tuolla ajattelutavalla sitten ihme, että mökiltä lopulta löytyy esim. viisi ”vähän” vuotavaa kahvinkeitintä, pari-kolme televisiota (ei digivirittimiä) ja lajitelma NMT-matkapuhelimia, joihin ei ole akkuja, mutta ei toisaalta latureitakaan. Ja tämä kaikki roina mökillä vain sitä varten, että ”ensi vuonna” sinne aivan varmasti vedetään sähköt (kunnes muistetaan taas, paljonko se maksaa).
Nyt kesän jälkeen on kämppä täynnä juurtuneita pistokkaita! Ihan liikaa huonekasveja! Mitä niille kannattaisi tehdä, kun ei roskiin raaski eläviä olentoja heittää? Kukaan ei ole halunnut ottaa vastaankaan, koska varmaan muillakin sama ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kesän jälkeen on kämppä täynnä juurtuneita pistokkaita! Ihan liikaa huonekasveja! Mitä niille kannattaisi tehdä, kun ei roskiin raaski eläviä olentoja heittää? Kukaan ei ole halunnut ottaa vastaankaan, koska varmaan muillakin sama ongelma.
Oletko kokeillut FB:n kirppisryhmiä? Minä ainakin ottaisin pari! Jotkut myyvät myös kirpparilla, mutta pelkästään pistokkaiden takia ei sinne kannata mennä.
Lomalla tuli raakattua kaappeja kylmällä kädellä läpi. Vaatteissa nyt aikvosin keräykseen ne mistä edellisellä kerralla mietin, ettei tätä raaski pois laittaa kun voihan tätä käyttää. Pari vuotta myöhemmin totesin, etten ole koskenutkaan. Kassikaupalla meni omia ja lapsien vaatteita keräykseen sekä petivaatteitakin jokunen. Muutama laatikko tuli siivottua sekalaisesta sälästä. Näyttää jo hyvältä, mutta vielä on jokunen kaappi ja laatikko siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, miten erilailla ihmiset suhtautuu tavaraan ja määrittää, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Mä oon viemässä tavaraa kaatopaikalle ja kirpparille ja kysyin veljeltä, onko tällä jotain, josta haluaisi luopua. Sanoi, että ei kyllä tule mitään mieleen. Itse näin vaan veljen huoneen tavaraa pursuavat hyllyt ja kaapit, joissa puolet on lapsuuden aikaisia leluja tai vanhentunutta elekroniikkaa. En tarkoita, että toinen näkökulma olisi oikea, vaan että toisia ei vaan täydet kaapit haittaa tippaakaan. Itse olen jossain raivaushumussa ja tekisi mieli alkaa järjestellä muidenkin tavaroita (huom! teen tätä vain pääni sisällä ajatysleikkinä tyyliin "jos asuisin tässä talossa, niin vähentäisin tavaroita niin, että tämän lipaston, joka tukkii käytävää voisi myydä").
Jossain raivausoppaassa, en valitettavasti muista missä niistä, esiteltiin kiinnostava koe. Esille laitettiin kaksi laatikkoa, johon toiseen sai laittaa myyntiin soveltuvaa käytettävää tavaraa ja toiseen kaatopaikalle menevää. Koejakson lopuksi laatikot analysoitiin ja laatikkojen sisällöt eivät juurikaan eronneet toisistaan. Eli ihmiset arvioivat tavaran kunnon todella erilailla. Toisen roska on toisen aarre ja toisin päin.
Liian yksinkertaistettu koe.
Laatikoita tarvitaan enemmän.
1. Tavarat, joita tarvitsee (käyttötavarat)
2. Tavarat, joita ei varsinaisesti tarvitse, mutta ne on kiva omistaa (liittyen esim viihteeseen tai vaikka keräilyharrastukseen)
3. Tavarat, joita ei tarvitse ja jotka voi myydä (esim kirppiksellä)
4. Tavarat, joita ei voi myydä, mutta voi hyödyntää itse (varaosat, materiaalit tms)
5. Tavarat, joita kukaan ei osta, mutta voisi huolia ilmaiseksi (kierrätys)
6. Tavarat, jotka ei kelpaa kellekään (materiaalikierrätys)
7. Tavarat, jotka eivät kelpaa edes materiaalikierrätykseen (roskat)Taisin selittää epäselvästi. Noi laatikot oli siis jossain julkisessa tilassa (olikohan ostoskeskus tai vastaava), missä siis normaalisti olisi vaikkapa hyväntekeväisyyskirpparin keräyspiste. Nyt siihen laitettiin vierekkäin kaksi, joihin toiseen sai ihmiset tuoda myyntiinkelpaavaa ja toiseen myyntiinkelpaamatonta. Mutta näiden sisältö ei eronnut toisistaan. Selittänee osaltaan, miksi hyväntekeväisyysjärjestöt saavat lahjoituksena myös roskiskamaa. Ihmiset siis arvioivat omistavansa tavaran kunnon hyvin erilailla. Toinen laittaa kirpparille takin, jossa on vetskari rikki, koska "jokuhan voi sen korjata" ja toinen heittää roskiin.
Edelleen liian yksinkertaistettu koe. Sama asia, kun suoritetaan kansanäänestys asiasta, jota kansa ei ymmärrä. Kyllä- ja Ei-äänet jakautuvat noin 50/50 eli aivan kuin jokainen äänestäjä olisi heittänyt kruunaa ja klaavaa valitessaan kumpaa vaihtoehtoa äänestää.
Itse olen vähentänyt tavaramäärää ostamalla kerralla mahdollisimman laadukasta tavaraa, joka kestää mahdollisimman pitkään. Eli ostan vaikka mieluummin yhden silkkipaidan, kuin monta hm polyesteripaitaa. Olen huomannut, että jos ostan halpisvaatteita niiden kulahtaessa muutaman kuukauden päästä haluaisin jo ostaa uuden enkä ikinä raaski heittää vanhoja pois. Sama kosmetiikassa, muutama hyvä monikäyttöinen tuote monien tuotteiden sijaan. Sisustushärpäkkeitä en osta. Silti tavaroita kertyy. Muuttaessa esimerkiksi huomasin, että omistan 5 mittanauharullaa, kun olin aiemmissa muutoissa ostanut aina uuden.
Mä sain koronakevään aikana käytettyä pois monta sellaista "ihan hyvää kotivaatetta", jotka on pyörineet kaapeissa vaikka kuinka kauan, kun ei ne vapaapäivien käytöllä kuluneet millään. Etätyössä ja kotona lomaillessa niille tuli enemmän käyttökertoja (kukaan ei nähnyt virttyneitä legginsejäni zoomissa, kotipihalla pystyi käyttämään vähän venähtäneitäkin t-paitoja joita en olisi pakannut reissuun mukaan), ja ahkeramman pesun ja käytön myötä moni vaate tuli tiensä päähän.
Nyt vaatekaapissani alkaa olla tilanne, että siellä on vain oikeasti kivoja vaatteita, joilla voin mennä ihmisten ilmoillekin. Toki niistäkin varmaan osa jossain vaiheessa päätyy enemmän kotivaate-osastolle, mutta nautin nyt tästä tilanteesa niin kauan kuin voin!
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä jysäys ja yksinkertaisuus! Miksi pitää ottaa niitä pistokkaita, jos kokee että ne ovat liikaa? Ja ihan turha puhua ääni väristen elävistä olennoista, kun koko oma elämäntapa on yhtä kertakäyttökulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä annan sovittaa rappukäytävässä. Hississä on peili missä näkee. Ei ole koskaan ollut ongelma. Asuntooni en päästä ketään, sovin kaupat aina rapun oven eteen.
Juuri tästä syystä vältän näitä tori.fi-kauppoja. Maksan mieluummin vähän enemmän second hand -kaupoille, joissa vältyn noloilemasta kenenkään rappukäytävässä.
Ihan up to you miten teet. Itse en näe mitään syytä miksi pitäisi päästää ketään kotiini. En minä noita ostajia varkaiksi epäile mutta kotona asuu muitakin ja on helpompi jos ei tarvitse miettiä asiaa sen enempää, siivota, järkätä tilaa sovitukselle yms.
Tosin olen myynyt lähinnä helposti sovitettavia vaatteita, vaikka takkeja. Eihän rapussa nyt riisutua sentään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikkakunnallasiRoskavala-ryhmää, siis Facebookissa? Niissä pistokkaat suorastaan viedään käsistä.
Roskalavaryhmän lisäksi voi koettaa Huonekasvi-ryhmää. Varsinkin jos sattuu asumaan isohkolla paikkakunnalla, ilmaisilla pistokkailla luulisi olevan kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain koronakevään aikana käytettyä pois monta sellaista "ihan hyvää kotivaatetta", jotka on pyörineet kaapeissa vaikka kuinka kauan, kun ei ne vapaapäivien käytöllä kuluneet millään. Etätyössä ja kotona lomaillessa niille tuli enemmän käyttökertoja (kukaan ei nähnyt virttyneitä legginsejäni zoomissa, kotipihalla pystyi käyttämään vähän venähtäneitäkin t-paitoja joita en olisi pakannut reissuun mukaan), ja ahkeramman pesun ja käytön myötä moni vaate tuli tiensä päähän.
Nyt vaatekaapissani alkaa olla tilanne, että siellä on vain oikeasti kivoja vaatteita, joilla voin mennä ihmisten ilmoillekin. Toki niistäkin varmaan osa jossain vaiheessa päätyy enemmän kotivaate-osastolle, mutta nautin nyt tästä tilanteesa niin kauan kuin voin!
Miten huonolaatuisia vaatteiden pitää olla, jos ne muutaman kuukauden käytöllä tulevat tiensä päähän? Varsinkin, jos niitä on monta, eikä siis käytä jatkuvasti päivittäin esim samaa paitaa, jonka siis pistäisi illalla pesuun ja aamulla taas kuivana päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huonolaatuisia vaatteiden pitää olla, jos ne muutaman kuukauden käytöllä tulevat tiensä päähän? Varsinkin, jos niitä on monta, eikä siis käytä jatkuvasti päivittäin esim samaa paitaa, jonka siis pistäisi illalla pesuun ja aamulla taas kuivana päälle.
Nämä "ihan hyvät kotivaatteet" olivat siis niitä aiemmassa käytössä nyppyyntyneitä, kulahtaneita, venähtäneitä ja ehkä jostain kohtaa pienesti reikiintyneitäkin, joita ei voi käyttää kuin kotioloissa. Mökkivaatteiksikin niitä varmaan moni sanoisi. Alunperin ihan laadukkaita vaatteita. Tiensä päähän tuli ainakin parit legginsit, yhdet colleget, kolme t-paitaa, parit valuvat pikkarit ja useampi sukkapari. Mulle tämä on jo monta vaatetta.
Nämä vaatteet eivät siis olleet priimaa alkuvuodestakaan, vaan juuri niitä, joita "ei voi vielä heittää pois kun niissä voi olla kotona". Käytännössä käyttöä ei normiarjessa kuitenkaan ollut kuin joitain tunteja viikossa, kun yleensä päivät olin töissä, illat ja viikonloput harrastuksissa tai muissa menoissa. Niitä rönttävaatteita oli siis tarpeeseen nähden liikaa. Keväällä ja kesällä niille olikin sitten käyttömahdollisuuksia useammin, ja käytin niitä juurikin kuvailemaasi tapaan jatkuvasti, ajatuksena nimenomaan käyttää nämä rytkyt loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä jysäys ja yksinkertaisuus! Miksi pitää ottaa niitä pistokkaita, jos kokee että ne ovat liikaa? Ja ihan turha puhua ääni väristen elävistä olennoista, kun koko oma elämäntapa on yhtä kertakäyttökulttuuria.
Onhan niitä voinut aikaisemmin kulkeutua esim. sukulaisille ja tuttaville, mutta koronan takia vierailut vähentyneet. Miksi olla noin tyly?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin keväällä H&M neuletakin joka oli jo ensimmäisen (ohjeen mukaisen) pesun jälkeen nyppyinen ja kulahtanut. Uskomatonta että tällainen kertakäyttökulttuuri on edes laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin keväällä H&M neuletakin joka oli jo ensimmäisen (ohjeen mukaisen) pesun jälkeen nyppyinen ja kulahtanut. Uskomatonta että tällainen kertakäyttökulttuuri on edes laillista.
Toivottavasti reklamoit vaatteesta. Kyllähän vaatteen pitää kestää vähintään vuoden käyttöä. Poislukien syötävät alusvaatteet.
Kun saa vähän aloitettua, kannattaa visualisoida omaan kotiin toimiva uloskierto: mihin kerätään siististi kirppikselle ja kavereille annettavat, missä pidetään ongelmajäte, palautuspullot, muovinkeruu, pahvi, lasi, metalli, palautuspullot jne.
Jos elää normaalia, aktiivista elämää, niin erilaista tavaraa ja raaka-ainemateriaalia (= kierrätettävä "jäte") tulee ja menee koko ajan. Se on vähän niin kuin kodin aineenvaihdunta.
Sille pitää olla tilaa ja toimiva systeemi.