Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19766)

Vierailija
381/19766 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainoa mikä voi tehdä tästä elämäntavan projektin sijaan on se, että huolii ja haalii aina uutta tavaraa niiden poistettujen tilalle. Silloin kyse ei taidakaan olla enää raivaamisesta vaan tavaroiden uusimisesta."

Siis sehän on juuri elämäntapa, että opettelee siihen, ettei enää osta tavaraa. Ja kun tavaraa tulee jostain, sille on joku paikka, tai se annetaan eteenpäin. Tavaraa tulee AINA jostain. Paitsi jos et tunne yhtäkään ihmistä. Harvalla on sellainen tilanne alle eläkeikäisenä.

Siinähän kohtaa sitä aina epäonnistutaan. Kun kuvitellaan että nyt oon raivannut, nyt paluu arkeen. Eipäs! Se raivaaminen ihan oikeasti jatkuu hautaan saakka.

Vierailija
382/19766 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:43"]

"Ainoa mikä voi tehdä tästä elämäntavan projektin sijaan on se, että huolii ja haalii aina uutta tavaraa niiden poistettujen tilalle. Silloin kyse ei taidakaan olla enää raivaamisesta vaan tavaroiden uusimisesta."

Siis sehän on juuri elämäntapa, että opettelee siihen, ettei enää osta tavaraa. Ja kun tavaraa tulee jostain, sille on joku paikka, tai se annetaan eteenpäin. Tavaraa tulee AINA jostain. Paitsi jos et tunne yhtäkään ihmistä. Harvalla on sellainen tilanne alle eläkeikäisenä.

Siinähän kohtaa sitä aina epäonnistutaan. Kun kuvitellaan että nyt oon raivannut, nyt paluu arkeen. Eipäs! Se raivaaminen ihan oikeasti jatkuu hautaan saakka.

[/quote]

Olen eri mieltä. Kun raivaamisprojektin on saanut valmiiksi ja tottuu siihen ettei kerää lisää tavaraa ei jatkossa tarvitse enää raivata. Ylläpitää siisteyttä toki, siirtää roskat pois jne mutta ei varsinaisesti raivata. Tai sitten tarkoitamme jotain aivan täysin eri asioita raivaamisella, lasketko sinä sellaiseksi esimerkiksi sen että siirtää käytöstä poistuvan virttyneen paidan energiajakeeseen uuden tieltä? Minusta se on osa aivan normaalia kodinhoitoa. En minä ainakaan raivaa roskiin vaikkapa kirjekuorta jossa on tullut postia...

Täytyy olla äärettömän hidas oppimaan jos joutuu tekemään siitä pelkästä opettelusta elämäntavan =)

Tavaraa ei vain salaperäisesti tule jostain vaikka tuntisi sata ihmistä, kyllä ne tavarat ihminen aivan itse hyväksyy elämäänsä ja kotiinsa (tai joku muu henkilö jonka kanssa jakaa asuntoa, mutta se onkin jo toinen asia).

Sitten taas se tilanne, että on vaikka pieniä lapsia tai oma tyyli vasta selkiytymässä, on nimenomaan sitä projektin aikaa. Eikä mikään sano etteikö siihen projektiin voisi joutua joskus uudelleenkin, vaikkapa asuinpaikan tai vartalon muuttuessa rajusti. Mutta projekti se on silti, ja sille on mahdollista (ja suositeltavaa!) saada valmistuminen ja lopetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/19766 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että tavaran ostamattomuus voi ilman muuta olla elämäntapa. Mutta ostamattomuus ja raivaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
384/19766 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:43"]

Minä ajattelen asian niin, että asuinneliöt ovat arvokkaita, eikä niitä kannata tuhlata tavaran säilyttämiseen yhtään enempää kuin on välttämättä tarpeen. Jos mulla on kasa roinaa, joiden säilyttämiseen tarvitaan lipasto, joka vie reilun ½ neliömetriä, se olisi sama kuin että maksaisin säilytyksestä 2500 euroa ja vastike kuukausittain siihen päälle.

[/quote]

Tätä yllättävän usein sanotaan, mutta ehkä se koskee vain todella mittavia tavaramääriä tai suuria asuntoja? 20 neliön yksiössäkin asuneena voin kyllä kertoa että tavaran vähäisyydestä huolimatta se tilan pienuus on ahdistavaa. Ei ole tilaa hengittää eikä katseen vaeltaa mihinkään muualle kuin ulos ikkunasta. Paria huonekalua lukuunottamatta meillä ei nyt yli tuplasti suuremmassa asunnossa ole enempää tavaraa, mutta koen avaramman tilan itsessään riittävänä syynä suuremmalle asunnolle. (Hauskaa on toki myös se että asumiskulut eivät juurikaan nousseet tämän muuton myötä, pienissä asunnoissa on niin tajuttomat neliövuokrat...)

Vierailija
385/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]

Olen eri mieltä. Kun raivaamisprojektin on saanut valmiiksi ja tottuu siihen ettei kerää lisää tavaraa ei jatkossa tarvitse enää raivata. Ylläpitää siisteyttä toki, siirtää roskat pois jne mutta ei varsinaisesti raivata. [/quote]

Miten sitten määritellään se valmistuminen. Sitä voi ensimmäisen karsintakierroksen jälkeen ajatella, että nyt on kaikki turha siirretty pois. Kun puoli vuotta myöhemmin katsoo uusin silmin kaappeja, saattaakin huomata "enpä tarvitse tätäkään tavaraa enkä tätä enkä tätä, vaikka luulin jo karsineeni kaiken turhan".

Itse en jaksa olla niin tarkka, että esim. virallisissa papereissa heittäisin vanhan vastaavan pois saman tien kun uusi tulee, vaan tungen kaikki säilyttämisen arvoiset laatikkoon ja käyn ne ehkä kerran vuodessa läpi, eli raivaan. Sitten viskon yli 5 vuotta vanhat veropaperit, jo loppuneet Kela-tukipäätökset, vanhat vakuutuspaperit jne. kerralla pois. Onneksi valtaosa tulee jo sähköisesti.

Vierailija
386/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuluneen viikon aikana kantanut varmaan seitsemän jätesäkillistä tavaraa roskiin, neljä kierrätyskeskukseen ja olkkari on puolillaan kirpparille lähtevää tavaraa. Ja minä olen sentään aina raivannut kaapit vähintään kerran vuodessa, omasta mielestäni kovalla kädellä...mistä tätä oikein voi tulla?

Iso ongelma on lastentarvikkeet, sille ei vaan voi mitään että niitä tulee ja menee jatkuvasti. Käytöstä jää turvaistuimia, puolirisoja leluja ja kirjoja, kaikenlaisia kalusteita, kolmipyöräisiä, apupyöriä, kulahtaneita vaatteita, patjoja ja vaikka mitä. Suurin osa kolmen lapsen jäljiltä siinä kunnossa, ettei niitä enää kukaan huoli. Kaatikselle vieminen maksaa aika paljon, mutta pakko se vaan on aina maksaa.

Vierailija
387/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]

Olen eri mieltä. Kun raivaamisprojektin on saanut valmiiksi ja tottuu siihen ettei kerää lisää tavaraa ei jatkossa tarvitse enää raivata. Ylläpitää siisteyttä toki, siirtää roskat pois jne mutta ei varsinaisesti raivata. [/quote]

Miten sitten määritellään se valmistuminen. Sitä voi ensimmäisen karsintakierroksen jälkeen ajatella, että nyt on kaikki turha siirretty pois. Kun puoli vuotta myöhemmin katsoo uusin silmin kaappeja, saattaakin huomata "enpä tarvitse tätäkään tavaraa enkä tätä enkä tätä, vaikka luulin jo karsineeni kaiken turhan".

Itse en jaksa olla niin tarkka, että esim. virallisissa papereissa heittäisin vanhan vastaavan pois saman tien kun uusi tulee, vaan tungen kaikki säilyttämisen arvoiset laatikkoon ja käyn ne ehkä kerran vuodessa läpi, eli raivaan. Sitten viskon yli 5 vuotta vanhat veropaperit, jo loppuneet Kela-tukipäätökset, vanhat vakuutuspaperit jne. kerralla pois. Onneksi valtaosa tulee jo sähköisesti.

[/quote]

Jos koet olevasi raivaamisessa valmis, olet valmis. Se on sitten uusi projekti kun alat taas selata kaappeja läpi. Ja papereiden läpikäymisestä haluat näemmä myös tehdä projektin sellaisen tasaisen ylläpidon sijaan, eikä siinä mitään vikaa ole. Kukin tavallaan.

Vierailija
388/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:33"]

Miten pääsette eroon esim. vanhoista patjoista tai huonekaluista jotka on niin huonossa kunnossa ettei kelpaa kierrätykseen? Mulla seisoo tällaista "ongelmajätettä" täällä jopa vuosikaudet, kun en keksi keinoa :(

[/quote]

Ne pitää viedä kaatopaikalle tai pääkaupunkiseudulla sortti-asemalle. Jos ei itse saa kulkemaan, HSY:n pojat tulevat hakemaan kotoa maksua vastaan. Kyllä jokaisessa kunnassa on oltava mahdollisuus hävittää jätettä luvallisesti.

[/quote]

Kiitos! Minulla ei tosiaan ole mahdollisuutta itse kuljettaa, niin siksi tämä asia ei ole edennyt. Täytyy keräillä kaikki mahdollinen samaan kuormaan nyt sitten ja tilata kuljetus :)

t. 805
[/quote]

Voi myös yhtiökokouksessa tms kysyä, olisiko taloyhtiössä muita kiinnostuneita siihen, että tilaisi roskalavan tällaista kamaa varten.

Vierailija
389/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]

[/quote]

Periaatteessa noiden esim. verotukseen liittyvien kuittien säilytysaika on 6 vuotta.

Vierailija
390/19766 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

819: Etkö voi mieltää tuotakin hommaa (virallisten papereiden hävittämistä) normaalina ylläpitona, joka hoidetaan, kun tietty määrä vuosia on kasassa? Kuulostaa, että määrittelemällä tavallisia asioita "raivaamiseksi" teet elämästäsi hankalampaa kuin sen tarvitsee olla. Onko sinulla mennyt jo vähän yli?

Vierailija
391/19766 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkelin tuossa juuri laatikollisen kirjoja pois hyllystä. Eikä edes ollut vaikeaa. Paljon jäi vielä, mutta hyvä alku tämäkin...

Laatikoista puheen ollen: tässä on yksi kiva raivausblogi, joka tosin valitettavasti ei enää päivity kuin yhden postauksen verran. Siitä voi kuitenkin saada ideoita ja käsitystä siitä, kuinka paljon turhaa tavaraa useimmilla meistä kaapeissaan on. En ole itse ko. blogin kirjoittaja.

http://muuttolaatikkoleikki.blogspot.fi/

Vierailija
392/19766 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 19:22"]

raivaus käynnissä. Mitä olette tehneet vanhoille hymypatsaille? Av-raati antakoot tuomion!

[/quote]

Kierrätyskeskukseen. Sieltä joku voi haluta sen nostalgiapuuskassaan tai se voi päästä vaikka reksiviitaksi johonkin ajan kuvaukseen =)

Vierailija
393/19766 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hymypatsaita vieläkin jaetaan!

Se voi mennä kaupaksi jopa kirpparilla.

Vierailija
394/19766 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai hymypatsaat säilytetään, miten joku voi sen antaa pois??

Vierailija
395/19766 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:49"]

tottakai hymypatsaat säilytetään, miten joku voi sen antaa pois??

[/quote]

Pitääkö mun säästää ikuisesti se kaksikymppinen, jonka lapsi sai hymypatsaan sijasta?

Vierailija
396/19766 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä hymypatsaalla tekee?

Vierailija
397/19766 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää koristeena ja muistona?

Vierailija
398/19766 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

823: Kyllä ihmisillä vaan on sitä tavaraa paljon ..jotkut raivaa ensimmäistä kertaa jolloin sitä on todella paljon, jotkut tyhjentää kuolinpesää, osa ei ehkä halua erossa mitään vaan pistää kaikki eteenpäin. Näissä tapauksissa on kyse vuosikymmenten tavarakertymistä. Toiset taas yksinkertaisesti ostavat paljon ja pistävät hutiostokset ja hetken mielijohteesta tehdyt hankinnat kylmästi kiertoon jos se ei enää kiinnosta. Kaikki eivät kuluta harkitusti, mutta haluavat silti pitää tavaramäärän pienenä ja siitähän se tappiokauppa tulee. Suurin osa vain ei välitä tappiosta, ehkä heidän taloudellinen tilanne on hyvä. En minäkään aina jaksa välittää, ostan harkitusti ja/tai kirppiksiltä mutta joitain hutiostoksia on joskus tullut ja niiden myyminen kirpaisee. Enemmän kuitenkin haluan ettei tavara muistuta harmituksesta olemassaolollaan ja arvostan tyhjää tilaa joten teen luopumispäätöksen. Meidän talouteen tulee melko paljon tavaraa myös "ulkopuolisten" toimesta, lahjoina tai muuten tuputtamalla. Olen aika huono jankkaamaan minimalistisesta tyylistämme jos se ei ensimmäisillä kerroilla mene perille, enkä kehtaa kieltäytyä lahjoista. Kohteliaista toivomuksista huolimatta meitä halutaan siis muistaa materialla ja joistakin joutuu ajoittain hankkiutumaan eroon, ei-toivottujen tavaroiden kohdalla en mieti tappiota ostohintaan nähden.

Vierailija
399/19766 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pitkästä aikaa kirpparilla ja siellä tuli oikein suru puseroon. Että kaikkea turhaa roinaa ihmiset säilöökin! Ja yrittää myydä. Silkkaa roskaa.

Vierailija
400/19766 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden kohdalla yksinkertainen sääntö ja pääset turhasta eroon: Kysy jokaisen kohdalla "Onko tämä tarpeellinen?" Jos on, säilytä. Jos ei ole, saat sen säilyttää AINOASTAAN jos se on kaunis. Tällä periaatteella lähti meiltä 2/3 kaikesta tavaramäärästä ja hyvä niin! :D Ja tosiaan: Aloita yhdestä huoneesta, yhdestä kaapista, yhdestä hyllystä. Ja hei, vaatekaappia kun käyt läpi, laita KAIKKI vaatteet pinoittain esim yhteen farkut, toiseen t-paidat, kolmanteen hameet jne. Sitten ihan lasket montako paitaa ja monetko farkut. Miehen vaatteille kun tehtiin tämä eivät meinanneet mahtua parisängylle ja se näky järkytti hänet hänen tullessaan töistä! Ei siis ollut tajunnut miten monet farkut omisti, oli vaan tuskaillut kun kaappi oli aina niin täynnä ettei sieltä mitään löytänyt.. Ja siis 7:mät farkut häneltä lähti, osa siksi että oli pieniä, jotkut ei istuneet jne. Huippua! Tsemppiä!!