tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19761)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:08"]
Minun mies on tällainen hamsteri ja elämä yhtä tuskaa tuon takia. Siinä, missä itse vien surutta tavaraa roskiin/ kierrätykseen, kehittelee mies mitä ihmeellisimpiä syitä säilyttää tavaroita kaapin perukoilla. Tyypillisiä perusteluja: - Olen tämän itse tehnyt - Sain sen lahjaksi - Tästä vois tuunata jotakin hyödyllistä (ei kuitenkaan koskaan tuunaa mitään) - Tämä voi olla 10 vuoden päästä arvokas Jne. Jne. Asumme kaksiossa, meille on vauva tulossa ja säilytystila jo nyt aivan tukossa. Ajattelin alkaa heittämään rojua tavara kerrallaan pois, tuskinpa tuo edes huomaisi mitään. :D
[/quote]
Älä nyt ole idiootti ja kajoa toisen omaisuuteen luvatta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:57"]
Oli muuten harvinaisen ylihypetetty dokumentti, olin aivan tajuttoman pettynyt sen nähtyäni. Päähenkilöllä ei ollut minkäänlaista karismaa ja muutenkin täysin turhanpäiväinen ja huono dokumentiksi, hyvää oli vain se mediakohu mikä nousi aiheen (eikä nimenomaisen dokkarin) ympärille.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Puolisonikin oli, vaikka yleensä tykkäämisasiamme menevät pahasti ristiin.
Se oli lähinnä dokkari siitä, mitä ööeneesmuista mikä sen tyypin nimi oli, tekee kavereidensa kanssa, ja kuink löytää itselleen tyttöystävän. Ne tavarat olivat ihan sivuseikka.
Voi ei, mä sorruin. Hemmetin legoale! :)
Jos on kamaa kaverille X ja itse autoton yh, kutsutaan tietysti kaveri X kylään. Saa itse seuraa ja lähtiessään kaveri X nappaa tavaransa mukaan.
Mä liputan edelleen Toria ja erityisesti annetaan-palstaa. Muutamassa minuutissa menee tavara kuin tavara, ainakin pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:15"]
[/quote]
Onko sulla joku erityinen syy mikset voi niitä turhia tavaroita antaa hyväntekeävisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen, jos et itse jaksa myydä? Miksi roskiin?
[/quote]
Kirjoitin että roskikseen tai annan ilmaiseksi pois.
[/quote]
Niin, lastenvaatteet kavereille. Luinhan minä sen mutta mietin että entä ne muut tavarat? No turha saivarrella, kannattaisi vaan kirjoittaa jo ekalla kerralla oikein, eivät muut osaa lukea ajatuksiasi =)
[/quote]Jestas näitä kyyliä jotka yrittävät rivien välistä pilkkua viilaamalla löytää mahdollisuuksia av-inkvisitioon. Ei sinun huono kykysi ymmärtää luettua ja suuri kykysi ja halusi tulkita asioita niin että saat hyveellisyysorgasmin ole tuon ihmisparan ongelma jolla ei luultavasti ollut sinunlaisesi ihmiset mielessään kun hän kertoin tavaranraivauksestaan.
KonMari toimii! Kerralla sileeksi vaan, elämä muuttuu täysin sen myötä.
Suosittelen hamstereille ROSKIIN laittamista. Ihan kylmästi vaan ROSKIIN. Ei kirpparille tai "ehkä joku haluu" nyssäköihin. Joko ROSKIIN tai lahjoituslaatikkoon. Kaikki.
Heti helpottaa.
Onko muita osittais-Konmariraivareita? Mulla nimittäin toimii se, että teen päätökset tunteella, mutta ei se, että haalisin kämpän kaikki samanlaatuiset tavarat yhteen. Tai joo, joidenkin asioiden kohdalla toimii, mutta ei kaikkien. Joitain asioita tai paikkoja siivoan edelleen sijantiperusteisesti. Silti olen saanut paljon tavaraa ulos kämpästä. Olenko tehnyt kaiken väärin ja takapakki vain osottaa saapumistaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:42"]
Suosittelen hamstereille ROSKIIN laittamista. Ihan kylmästi vaan ROSKIIN. Ei kirpparille tai "ehkä joku haluu" nyssäköihin. Joko ROSKIIN tai lahjoituslaatikkoon. Kaikki.
Heti helpottaa.
[/quote]
Oon tästä samaa mieltä - se ajattelu, että joku jossain tarvitsee ehkä tätä joskus, on petollista. Tavaraa se vain on, roskiin se joskus menee. En kannata tuhlausta missään nimessä mutta vielä vähemmän järjetöntä hamstrausta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:15"]
Onko sulla joku erityinen syy mikset voi niitä turhia tavaroita antaa hyväntekeävisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen, jos et itse jaksa myydä? Miksi roskiin?
[/quote]
Kirjoitin että roskikseen tai annan ilmaiseksi pois.
[/quote]
Niin, lastenvaatteet kavereille. Luinhan minä sen mutta mietin että entä ne muut tavarat? No turha saivarrella, kannattaisi vaan kirjoittaa jo ekalla kerralla oikein, eivät muut osaa lukea ajatuksiasi =)
[/quote]
Jestas näitä kyyliä jotka yrittävät rivien välistä pilkkua viilaamalla löytää mahdollisuuksia av-inkvisitioon. Ei sinun huono kykysi ymmärtää luettua ja suuri kykysi ja halusi tulkita asioita niin että saat hyveellisyysorgasmin ole tuon ihmisparan ongelma jolla ei luultavasti ollut sinunlaisesi ihmiset mielessään kun hän kertoin tavaranraivauksestaan.
[/quote]
Ohhoh, vika kommentoija on tainnut unohtaa lääkkensä tänään? Tuohan oli ihan asiallinen tarkentava kysymys.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:42"]
Heti helpottaa.
[/quote]
Oon tästä samaa mieltä - se ajattelu, että joku jossain tarvitsee ehkä tätä joskus, on petollista. Tavaraa se vain on, roskiin se joskus menee. En kannata tuhlausta missään nimessä mutta vielä vähemmän järjetöntä hamstrausta.
[/quote]
Meneehän se ehkä roskiin jossain vaiheessa mutta käyttökelpoista tavaraa roskiin laittavat ovat kyllä aika typeriä. Sitä tavaraa kun voisi vielä joku muu käyttää ja siten vähentää uuden roska(laatuise)n tavaran tuottamista. Toivottavasti kosahtaa omaan nilkkaan tuollainen kerskakulutus.
Minusta KonMari ei kyllä mitenkään erityisesti määrää heittämään roskiin tavaroita, vaikka tuomitseekin sen, että rojut dumpataan jonkun muun harmiksi. Kyllä KonMarikin tunnistaa kategorian "pois annettavat".
Elinikänsä tavaroita säilöneeltä fiksulta ihmiseltä lähtee väkisinkin paljon tavaraa suoraan roskiin. Onhan tietysti niitäkin, jotka pistävät vahingon kiertämään ja pistävät epäkurantit lumput kierrätysorganisaatioiden ja tuttavien harmiksi. Minä laitan kiertoon vain erittäin hyväkuntoiset ja sellaiset, jotka itsellenikin laadullisesti kelpaisivat. Kenenkään ei kannata katsella nyssäkkävuorta lattialla kovinkaan kauaa. Jos suunniteltu kierrätys ei näytä toteutuvan, roskiin vaan!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 14:59"]
Minä olen tehnyt tiukan siivouksen, eikä ole enää turhaa tavaraa. Koti on kivannäköinen ja pysyy siistinä.
[/quote]
milla on se haaveena. Kateeks käy. Hienoa, että joku osaa. Ehkä mäkin joku päivä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:37"]
Meillä ainakin on niin paljon tavaraa siellä sun täällä, että KonMari ei siinä mielessä toimi, etten edes suoraan tiedä missä kaikkialla jotain on. Esim. lautapelejä on nyt haalittu neljästä eri paikasta ja yhtä niistä en edes muistanut, vaikka sen paikan sisältämät pelit muistin kyllä. Nyt kun tässä on huone kerrallaan tullut raivattua, olen siirtänyt tavaroita oikeaan paikkaansa sitä mukaa kun niitä olen kohdannut, ja luonut asioille yhtenäisiä säilytyspaikkoja.
Täytyy vaan ymmärtää, että tätä hommaa ei saa kerralla valmiiksi, vaan myöhemmin täytyy tehdä uusi järjestyskierros. Se on sitten toki helpompaa, kun tavaraa on vähemmän ja ne ovat valmiiksi jo oikeassa paikassa.
[/quote]KonMari muistaakseni sanoo että raivaus kestää kuusi kuukautta. Minulle homma on muuttunut helpommaksi eri tavoilla: kun tavara vähenee koti alkaa hahmottua eri tavalla ja tavarat on lopulta saattaneet vaihtaa ihan kokonaan paikkaa lopulta. Toinen syy esim. on se, että ajattelu ja suhtautuminen tavaroihin selkeytyy ja kehittyy ihan huimasti.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:55"]
Ihan oikeasti, lastenvaatteet nyt vielä voivat mennäkin käyttöön, mutta kenen luulet oikeasti ostavan 11 vuotta sitten ostamaasi juhlavaa paitaa, jota itsekin käytit viimeksi reilut 10 vuotta sitten.
Roskiin vaan. Roskiin!!!
[/quote]
Eipä se siellä kaapissa kauheasti ole tainnut kulua? Ei hyväkuntoisista klassisista vaatteista tule roskia sillä ettei niitä ole käytetty 10 vuoteen. Toki jos olet ostanut jotain "jo uutena lumppua" niin pahoitteluni sinulle.
Meillä ainakin on niin paljon tavaraa siellä sun täällä, että KonMari ei siinä mielessä toimi, etten edes suoraan tiedä missä kaikkialla jotain on. Esim. lautapelejä on nyt haalittu neljästä eri paikasta ja yhtä niistä en edes muistanut, vaikka sen paikan sisältämät pelit muistin kyllä. Nyt kun tässä on huone kerrallaan tullut raivattua, olen siirtänyt tavaroita oikeaan paikkaansa sitä mukaa kun niitä olen kohdannut, ja luonut asioille yhtenäisiä säilytyspaikkoja.
Täytyy vaan ymmärtää, että tätä hommaa ei saa kerralla valmiiksi, vaan myöhemmin täytyy tehdä uusi järjestyskierros. Se on sitten toki helpompaa, kun tavaraa on vähemmän ja ne ovat valmiiksi jo oikeassa paikassa.
Ap täällä. Mukavaa että keskustelu on taas herännyt!
Itse olen raivaillut paikkoja, 5 ikea-kassillista taas tavaraa poistumassa. Olen huomannut että kun saan edelliset kassilliset poistettua niin on mukavampaa taas alkaa kerätä uutta tavaraa pois.
Edelleen paheeni on selailla nettikirppareita... en kyllä useinkaan mitään ostele.
Ap
Tunnen monta, jotka tekevät "työkseen" kirpparimyyjänä.
niin paljon on ihmisiä saanut kenkää yt-neuvotteluissa, aikaa on ja lisäansioita tarvitaan .
minulla on ollut jo vuosia homma hanskassa. Eteisen yksi kaappi on ns kirppiskaappi.
koti on jaettu 6 osaan, n 80 neliötä ja aina kerran kuussa käyn sen kuun osan läpi.
esim kun on keittiön vuoro, otan kaikki astiat pois, pyyhin pölyt ja laitan jokaisen takaisin miettien tarvitsenko.
Nyt, kun läpikäyminen on tehty jo niin usein, ei esim keittiöstä tullut enää muuta kuin pari vanhaa pannulappua meni lumppukeräykseen .
saan kivasti lahjoituksia ystäviltä. Kirppistavarat haetaan 2 x vuodessa, hakijalla on kirpputori.
hän hinnoittelee ja myy, tilittää 50% ja tiputtaa hinnat, vikat myydään 0.10 e kpl ja sitten annetaan ilmaiseksi.
kun tavarat haetaan, niitä en enää koskaan näe.
Työkaverini tyttö oli töissä vuoden verran, joku tukipalkkaus, kirpparilla. Jos teki ylimääräisiä vuoroja, sai palkaksi ilmaisia vuokraviikkoja. En tiedä mitä otti provikkaa, mutta hyvin moni työkaveri häntä käytti . Teki myös niin että hinnoitteli, piti pöydän siistinä ja tilitti.
Serkkuni tapasi leikkipuistossa yhden äidin, joka on jo vuosia tehnyt samaa, käyttäen huutista ja toria.
Entinen työkaveri laittoi fb.ssä seinälle viestin, hän on Hietsussa tietyn viikon, ota yhteyttä jos on tavaroita mistä haluat päästä eroon.
kannattaa kysyä jos joku tietäisi jonkun. Tietenkin voisin saada enemmän rahaa, jos hoitaisin kaiken itse mutta on tämä niin paljon helpompaa.
Mulla kirpparimyyjä tulee pk-seudulle 2 x vuodessa pakettiautolla ja minulla on siellä 10 banaanilaatikon kiintiö. Laittaa aina sähköpostia hyvissä ajoin ja kysyy käytänkö kiintiöni ja samalla voi ilmoittaa paljonko tulee yli jos mahtuu.
Keväällä olin siivoamassa työkaverin kodin Yo-juhlia varten ja palkkana sain tarpeettomat tavarat. Iso omakotitalo ja 5 henkinen perhe. Sain koko pakettiautollisen verran tavaraa karsittua. 4 päivää siivottiin ja talo koki melkoisen muutoksen.
minulla oli kylmävarasto tyhjä, joten roudattiin laatikot sinne ja kirppiksen pitäjä tuli pk-seudulle Yo-juhliin ja haki tavarat pois.
Juhannuksena tilitti 500 euroa.
vaihtoehtoja on aina. Mulla kävi tuuri. Toivottavasti saan vuosia nauttia hakupalvelusta. Aina on tullut tämä 20 laatikkoa vuodessa. Ei ongelmaakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:56"]
Mieti asiaa tältä kannalta.Mitä tarviit tullakses toimeen.Listaa vaikka ne asiat ja rakkaimmat esinees yms ja loput vaan kylmän viileesti kedolle. Kattiloita ei tarte 20kappaletta vaan 5 riittää. Koriste esineitä riittää muutama ja niistä ne tärkeimmät. Laps ei tarte puolta asunnollista leluja ja niistä köyttöön kerralla vaan muutama. Pienet lasten vaatteet pois.Muutaman voi säilyttää. Omat vanhat köyttämättömät pois ilman armoo. Liina vaatteita vaan sen verran kun tarvihtoo.Tsemppiä raivaukseen!:)
[/quote]
Meillä on yksi kattila ja yksi kasari. Itse asiassa kattila on ostettu vasta tänä vuonna, monia vuosia mentiin pelkällä kasarilla. Paistinpannujakin on (edelleen) vain yksi.
Täällä on tänään vähän tehottomampi raivaus meneillään... Kävin läpi koriste-esineitä miehen kanssa ja näköjään päädyimme siihen että yhdestäkään kaapissa odottelevasta koriste-esineestä ei luovuta. Nyt meillä on lisäksi muutama tähän asti tyhjänä ollut taso täytetty koriste-esineillä.
Ennen raivauksen aloittamista kotonamme oli paljon itämaisia koriste-esineitä (jokaisella pöytätasolla ja ikkunalaudalla), mutta muutettuamme karsin koristeet minimiin ja asettelin esille muutamia huolella valittuja tavaroita. Koti on paljon selkeämpi ja myös siistimmän näköinen kun tavaroita ei ole enää joka tasolla, vaan on myös tyhjää tilaa. Esineet erottuvat myös paremmin kun niitä on vähemmän. Ja siivoaminen/pölyjen pyyhkiminen on huomattavasti nopeampaa kun ei tarvitse nostella tavaroita tieltä... Olin ajatellut karsia muutamia kaapeissa olevia sisustusesineitä, koska niitä on edelleen niin paljon ja läheskään kaikki eivät edes ole minusta kovin hienoja. Sen sijaan jatkan eloa noiden samojen tavaroiden kanssa. Puuh.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:53"]
Minäkin keräsin niitä kirpparinyssäköitä vuosia, ja jokaisen kaapin raivaus aiheutti vain lisää kaaosta, kun niitä pusseja oli kaikki nurkat täynnä. Kunnes tajusin, että se raha minkä niistä tavaroista saisi, ei ole sen arvoista, että haluan pitää kotini kaatopaikkana, joten aloin heittää tavarat joko roskikseen, tai sitten esimerkiksi lastenvaatteet vien kavereille ihan ilmaiseksi.
Nykyään kun siivoan kaappeja, niin mietin paljonko niistä saisi kirpparilla ja olisiko se summa riittävä maksu niiden roinien säilömisestä kirpparia odotellessa. Ei ole.
[/quote]