Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19894)

Vierailija
3881/19894 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun innoittamana tartun vihdoin härkää sarvista ja siivoan vinttikomeron. Olen kaverin kanssa varaamassa kirpparipöydän ensi kuulle, joten siitä saa hyvän aikarajan varastojen ja kaappien tyhjäämiseen. Täältä sisältä tulee enemmän myytävää, mutta tuo pahuksen komero on hiertänyt ajatuksissa jo niin kauan, että se on pakko saada selvitettyä aluksi.

Mitä tulee muutaman kirjoittajan pilkkaan ja vihjailuihin ristiriitaisesta käytöksestä, tavarasta luopuminen eli lahjoittaminen ja myyminen ja vasta viimeisenä vaihtoehtona roskiin laittaminen on selkeästi vähentänyt sisään tulevan tavaran määrää. Kun olen huomannut kantavani tarpeetonta tavaraa asunnosta toiseen ja suurella vaivalla hankkiutunut tarpeettomasta eroon, harkitsen todella tarkkaan, mitä hankin ja miksi. Kaikesta tavarasta on aina vaivaa: se pitää valita, tuoda kotiin, etsiä sille paikka, pitää siitä huolta ja lopuksi miettiä, miten siitä pääsee vastuullisesti eroon. Tätä ei huvita tehdä yhtään ylimääräistä.

Olin varannut kolme tuntia vinttikomeron raivaukseen, mutta siinä menikin alle tunti! Siellä on paljon tavaraa, jonka vien joko kirpparipöytään, laitan muualle myyntiin tai annetaan-palstalle, kaveri käy hakemassa pari juttua ja vanhat maalit pitää viedä jäteasemalle, mutta nyt tiedän tarkkaan mitä siellä on ja missä. Suoraan roskiin menevää oli yllättävän vähän, vain yksi muovipussillinen. Nyt on tosi hyvä mieli! Löysin myös pari isoa muovilaatikkoa, joihin on hyvä alkaa laittaa kirpparikamaa täällä sisällä.

Vierailija
3882/19894 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vissiin solmu ajattelussa kun en vaan saa aikaiseksi edes lyhyesti järjestää mitään kaappeja. Tai siis onhan päivittäin ja jopa monta kertaa päivässä siirtelen kasoja tai pöydälle kertyneitä tavaroita paikoilleen.. mutta mihinkään ylimääräiseen toimeen ei riitä jaksamista.

Oikeastaan huomaan tekeväni välillä väärässä järjestyksessä ”järjestelyt” että oon saanut jonkin kohdan raivattua ja sitten seuraavassa hetkessä sinne kohtaan siirtyykin uutta sotkua kun siirryn tyhjentämään toista kohtaa.

Ei siis kuitenkaan pidä luulla että kaikkialla on hävityksen kauhistus... tai no ehkä hieman mut ei himohamstraajien tavoin. Joissakin jutuissa en huomaa kun se onkin muuttunut roskaksi. Esim. sanomalehti pyörii tasoilla aikansa koska aion tehdä siitä sudokun. Pähkinäpussi lojuu pöydällä enkä tajua heti kun se onkin tyhjä ja se pussi onkin roska. Tällaista on paljon. Onko muilla tällaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3883/19894 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tavara-ahdistus täälläkin. Paljon on kaappeja tullut raivattua. Sit tuli ongelma kun katoin jotain minimalismidokkaria ja siellä oli tyyppejä jotka eli ilman sohvaa, osa jopa ilman sänkyä (nukkuivat lattialla rullattavan joogamaton kanssa). Sängystä en ole valmis luopumaan mutta rupesin haaveilemaan että hankkiutuisin eroon sohvasta ja televisiosta. Telkkaria en ole avannut varmaan puoleen vuoteen ja yleensä istun lattialla tyynyjen kanssa sohvan edessä. Ainoa mikä mietitytttää on että vieraat pitää mua hulluna jos kämpässä ei ole sohvaa. 

Tämä onkin monelle ongelma - oma koti sisustetaan MUILLE, eikä itselle. Mietitään, mitä ne vieraat ajattelevat. Itse tajusin kerran, että olen introvertti ja minulla käy hyvin harvoin vieraita. Ja jos päästän jonkun kotiini, niin oikeastaan en välitä onko se heistä "täydellinen", kunhan se vaan on minulle miellyttävä ja iloa tuottava. Tee kodistasi oma linnasi, juuri omanlaisesi.

Vierailija
3884/19894 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jo saanut kodin tavarapaljoutta taltutettua mut nyt on takapakkia tullut. Jostain vaan talouteen tulee lisää tavaraa lähes huomaamatta.

Ei vaan jaksa olla aina ilonpilaaja ja kieltää kaikkia ex tempore hankintoja joita mies tai lapset keksii. Esim. helteiden takia tuli tarvetta hellevaatteille ja rantakamppeille.

Oisko vertaistukea? :)

Olitko siis heittänyt aiempien vuosien rantakamppeet pois? Vaatteita kasvaville lapsille väkisinkin tulee, pieneksi jääneistä vaan samantien eroon, tai järkevästi varastoon odottamaan nuoremmalle lapselle kasvamista.

Pääasia on käytössä olevan tavaran järkevä säilytys, ei niitä kesäkamppeita kannata talveksi hävittää tai kesällä heittää pois luistimia ja suksia.

En ole heittänyt vanhoja rantakamoja pois, ainoastaan rikkinäiset vaan. Mutta aina tulee myös uutta ”muotiin”. Ennen oli ok nemo uimarengas, nyt oltava ryhmä hau. Ja eihän se halpa kiinalainen uimarengas kauaa kestä kunnossa.

Sen huomasin että olin jemmannut kesävaatteeni niin hyvin etten heti helteiden tultua löytänyt niitä ja kuvittelin ettei niitä enää olekaan. Siksi ostin uuden topin ja katkoin kuluneimmat farkut sortseiksi.

Sitten löytyikin kesäkätkö jossa ihan liikaa hellevaatteita ja nyt oonkin tilanteessa että pitkälahkeisia housuja on liian vähän! Ehkä pengottava talvikätkö josko siellä ois sopivia housuja kun helteet meni ohi.

En nyt ota kantaa tuohon "muovisten kesäkamojen muotiin", mutta jos jemmaat vaatteita niin hyvin, ettei niitä enää löydy ja kesävaatteet ovat "kätkössä" niin sanoisin, että sulla on joko liikaa tavaraa yhä tai sitten ne ovat hyvin epäloogisessa järjestyksessä.

Vierailija
3885/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän molemmat. Epälooginen järjestys sekä liikaa tavaraa.

Kun tulee laitettua kausivaatteita pois silmistä talviteloille niin olen siinä valitettavasti hosunut (viimeksi oli juhlat tulossa niin piti heivata eteisestä ylimääräistä äkkiä piiloon muualle) niin että menneet samaan laatikkoon/kestokassiin niin lasten kuin omat kausivaatteet sen mukaan mistä olen ne kerännyt. Esim. Eteisen pursuavasta kaapista, tai sitten puhtaiden pyykkien korista. Ei oo ollut jokaisen vaatteille omaa säilytyspaikkaa.

Ja ”talviteloille siirto” voi merkitä häkkivarastoa, vaatekomeroa tai makkarin ylähyllyjä. Eli mulla ei ole järjestystä säilytyksessä. Vaatteita on vähän joka paikassa mihin mahtuu. Tiedä sitten mistä alkaa korjausliike kun tila vähissä eikä aikaakaan alkaa kaikkia olkkariin mättämään järjestelyä varten.

Vierailija
3886/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä et tarvitse puoleen vuoteen, niin mäkeen.

Vierailija
3887/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi uudet sukset?

Vierailija
3888/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi uudet sukset?

Hehe! Puolen vuoden kuluttua käytät niitä taas,  sinä sujuttelija.

Muuta näsäviisutta?

Vierailija
3889/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi uudet sukset?

Muuta näsäviisutta?

Mullakin menee auto seitsemäksi kuukaudeksi seisontaan. Tuon edellisen mielestä ilmeisesti tarkoitit sen joutavan kaatopaikalle. Kyseessä museoauto.

Vierailija
3890/19894 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei toimi tämä.

-> Juhlavaatteet, juhlalaukku sekä juhlakengät plus tuohon koru, joita käytän kerran kesässä tai joka toinen kesä. Samalla asukokonaisuudella mennään aina. Inhoan juhlavaateostosten tekoa, mieluummin pysyn samoissa mitoissa ja satsasin kerralla kalliiseen ja laadukkaaseen juhla-asuun.

Vierailija
3891/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi uudet sukset?

Muuta näsäviisutta?

No toki kiinnostaa tietää, missä on niin hyvät hiihtokelit, että suksille ei tule edes puolta vuotta kesätaukoa.

Vierailija
3892/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi uudet sukset?

Muuta näsäviisutta?

Mullakin menee auto seitsemäksi kuukaudeksi seisontaan. Tuon edellisen mielestä ilmeisesti tarkoitit sen joutavan kaatopaikalle. Kyseessä museoauto.

Hän kirjoitti tarkalleen, että mäkeen. Museoautosta siis tulee mäkiauto.

Vierailija
3893/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisohjeena tuo onko tavaraa käyttänyt puolen vuoden sisällä tai käyttääkö seuraavan puolen vuoden aikana? on aika hyvä. Sitten voi tehdä raivatessa laatikon, jossa on tavaroita joita ei ole käyttänyt, mutta ajattelee tarvitsevansa. Sitten kun alkaa yksi laatikko täyttyä näistä tavaroista, niin kannattaa miettiä uudelleen. Jos tuntee tarvitsevansa jotain ja sille on paikka, eikä jokainen kaappi kotona tursua tavaraa, ihan hyvin voi säilyttää, vaikka ei olekaan käyttänyt. Meillä kaikilla kuitenkin on ylähyllyjä ja useimmilla kellari/ullakko tila, jossa harvemmin käytettyjä tavaroita voi säilyttää. Näitä voi taas seuraavan järjestelyn yhteydessä pohtia.

Toinen hyvä kysymys on maksaako tämä alle 20€ ja voiko alle 20min hankkia uuden?

Pahin virhe on aina siivouksen yhteydessä vaan tunkea tavarat johonkin. Se kostautuu joka kerta. Kyllä mä sitten talvivaatteita etsiessä muistan, että laitoin osan tänne ja osan työnsin kaikki samaan säkkiin, enkä edes laittanut mittaan lappua, säkkeihin tai laatikoihin. Tuo onkin muistin hyötykäyttöä, kun muistelee mitä on minnekin tunkenut. Organisoinnin voi aloittaa yksi hylly kerrallaan, ei kaikkea tarvitse tehdä yhdellä kertaa. Siivoa sen, merkkaa nimilapun mitä tuolla hyllyllä on "paitoja". Jos on useaa eri tavaraa niin jakajia, pieniä laatikoita joissa laput "leivonta", "mausteet". Sitten kun seuraavalta hyllyltä löytyy lisää samoja, niin tietää mihin laittaa ne. Ne tavarat mitka ei kuulu siihen hyllyyn, niin surutta nakkaa vaan sinne suuntaan mihin ajatteli niiden kuuluvan, hoitaa sitten kun pääsee sinne. Tavaroiden paikkoja kannattaa ajatella kunnolla. Se on sinun koti, vaikka normaalisti ei tiettyä tavaraa säilytetä jossain, mutta jos se sinulla on aina siellä, säilytä siellä. Minulla on muut kauneudenhoitotuotteet kylppärissä, mutta hiusharja ja hoitosuihke olohuoneen lipastossa, koska harjaan tukan aina sohvalla. Ja vartalovoide makkarissa, koska rasvaan illalla siellä.

Vierailija
3894/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3883 jatkaa. Viikonloppuna aloin siivota sisätiloja ja aika kivasti täältäkin löytyy kirpparitavaraa! Muutama juttu on jo mennyt paikallisessa roskalavaryhmässä ja FB-kirpputorilla.

Ns. suurena oivalluksena tajusin, että pitää siirtää yläkaappien säilytettävät asiat pienempiin laatikoihin: isoa laatikkoa on tosi hankala liikutella yli kahden metrin korkeudessa, vaikka saisi kuinka kätevästi paljon tavaraa yhteen laatikkoon.  Muutenkin nuo katon rajassa olevat kaapit ovat hankalia ja täytyy tarkkaan miettiä, mitä niihin kannattaa laittaa.

Yritän myös malttaa mieleni että en säntää ostamaan uusia laatikoita ja muita säilyttimiä ennen kuin olen ihan oikeasti mennyt kierroksen loppuun ja tiedän mitä säilytettävää on. 

Vierailija
3895/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkeiden kaappien ylähyllyllä vain laatikko jossa muistoesineitä. Laatikko jossa on tavaraa mitä ei ikinä tarvitse, mutta ei voi heittää pois, kuten ilmastointilaitteen varaosia, kaukosäätimiä käytössä oleviin laitteisiin, jotain putkitarvikkeita ja muuta outoa. Laatikko talvitakeille ja kengille, talvisin siellä on kesäjuttuja. Varapeitot ja tyynyt. Pieni laatikko kukkaruukkuja ja maljakoita. Muuten on tyhjää täynnä.

Keittiössä on myös lasiovilla kaappeja, niin siellä on ylimmillä hyllyillä mummojen vanhoja astioita koristeena. Hyllyille joille ylettyy on käyttöesineet. Suljetuissa kaapeissa on ylähyllyillä varastoruokia, jos ei mahdu niille, joissa kuivatavara on. Nyt esim 6 pakettia kahvia tarjouksesta. Niiden takana herkut piilossa.

Vierailija
3896/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vissiin solmu ajattelussa kun en vaan saa aikaiseksi edes lyhyesti järjestää mitään kaappeja. Tai siis onhan päivittäin ja jopa monta kertaa päivässä siirtelen kasoja tai pöydälle kertyneitä tavaroita paikoilleen.. mutta mihinkään ylimääräiseen toimeen ei riitä jaksamista.

Oikeastaan huomaan tekeväni välillä väärässä järjestyksessä ”järjestelyt” että oon saanut jonkin kohdan raivattua ja sitten seuraavassa hetkessä sinne kohtaan siirtyykin uutta sotkua kun siirryn tyhjentämään toista kohtaa.

Ei siis kuitenkaan pidä luulla että kaikkialla on hävityksen kauhistus... tai no ehkä hieman mut ei himohamstraajien tavoin. Joissakin jutuissa en huomaa kun se onkin muuttunut roskaksi. Esim. sanomalehti pyörii tasoilla aikansa koska aion tehdä siitä sudokun. Pähkinäpussi lojuu pöydällä enkä tajua heti kun se onkin tyhjä ja se pussi onkin roska. Tällaista on paljon. Onko muilla tällaista?

Jospa sinulla pitäisi olla erilaiset säilytysjärjestelmät? Jos ne tavalliset kaapit ei ole hyviä, ja pitäisikin olla avohyllyssä? Ehkä joku verho, että saa vieraita varten piiloon, jos ei halua kaikkea paljastaa. Moni luulee olevansa laiska ja huono järjestäjä, mutta kaipaakin tavaroita enemmän näkyviin ja joko isompia tai pienempiä lajitteluita. Minulla on ystävä, jolla oli kaikki vaatteet aina kasoissa lattialla. Sitten otti komerosta ovet pois ja laittoi verhon tilalle. Verho on kiinni vain jos hänellä on juhlat. Sen jälkeen ei ole kasoja ollut. Hänen aivot vaan toimii, niin, että tavarat pitää nähdä. Muutenkin hänellä on avohyllyä, vitriiniä ja lasikaappiakäytössä.

Vierailija
3897/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen 3899 jatkaa vielä, tällä ystävällä on myös aina jotain projekteja menossa, niin niille on omia koreja ympäri kotia. Mutta samalla helppo siivota, projekti koriin, korit niille tarkoitettuun avohyllyyn, niin heti on siistiä. Erilaiset kasat olisivat paljon vaikeampi järjestää paikoilleen, varsinkin kun niissä olevat tavarat kuuluisi eri paikkoihin.

Vierailija
3898/19894 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa puolen vuoden/vuoden sisään käyttämisessä jokainen voi varmasti käyttää omaa järkeään. Eli jos haluaa vetää tiukkaa linjaa ja laittaa kaiken sellaisen kiertämään, mitä ei ole käyttänyt puoleen vuoteen, osaa varmasti erotella joukosta sesonkitarvikkeet.

Esim. joulukoristeet voi olla hyvä säilyttää, vaikka niitä ei viimeiseen puoleen vuoteen olisikaan käyttänyt, samoin laskettelutakki ja luistimet (jos nämä siis ovat sopivat, hyvässä kunnossa ja tulevat edes silloin tällöin käyttöön). Jos taas perusfarkut tai paita jää toistuvasti kaapin pohjalle ja niitä ei ole käytetty puoleen vuoteen, voi miettiä että niitä tuskin tulee käytettyäkään.

Vierailija
3899/19894 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydetty vanhempieni omakotitalosta:

- Servettejä 17 pakettia, eri värejä ja kokoja. (Eivät käytä kuin juhlissa, edellisistä kotona pidetyistä juhlista 6 vuotta aikaa).

- Vanhoja koruja, jotka rikki: 6 kpl. Ne voi kuulemma joskus korjata. Eivät ole arvokkaita.

- Pehmoleluja jätesäkillinen varastossa.

- Isän luistimet vuodelta 75. Olivat kovalla käytöllä silloin ja sen on näköisetkin. Myös sekalainen valikoima monoja ja lenkkareita vuosikymmeniltä 80-90.

- Kehyksiä laatikollinen, eri kokoja ja värejä. Osa rikki mutta niitähän voi korjata.

- Lautapelejä yksi kaappi täynnä. En muista että edes lapsena oltaisi pelattu niitä kaikkia. Noin 6-8 niistä on sellaisia mitä edelleen edes satunnaisesti pelataan.

- Iso pino ristikkolehtiä. Uusia ostetaan kaupasta koko ajan, mutta näissä vanhoissakin on muutamia vielä tekemättä niin ne siksi odottaa siinä pinossa eikä saa vielä heittää pois.

- Avattuja ja avaamattomia voiteita, tuoksuja, hiustuotteita, saippuoita, yms koko kylppärin kaappi täynnä. Vilkaisin päiväyksiä niin osa mennyt vanhaksi 2000-luvun alussa. Ei saa heittää pois kun niitä voi vielä käyttää.

- Lisäksi koko yksi varasto on täynnä tavaraa jota "voi vielä joskus johonkin tarvita".

Vierailija
3900/19894 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten vielä isot pinot äidin vaatteita ajalta jolloin oli 30kg painavampi.