Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19890)

Vierailija
3681/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minimalisti vaan sopivalisti. Koen että on tärkeää olla sopiva määrä tavaroita jotta tulee toimeen.

Koin oudoksi erään blogistin kertoman ettei omista kuin yhden lakanan ja yökyläilijän tullessa joutuivat lainaamaan lakanaa naapurista. Tuntuu että mennyt vähän överiksi kun lakana kuitenkin jatkuvassa käytössä.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa itse kipaisisin kauppaan ostamaan uuden lakanan ennemmin kuin lainailisin sitä keltään ulkopuoliselta. Lakanat kuitenkin kuluu joskus. Tai sitten pesisin sen ainoan ja antaisin vieraan käyttöön ja olisin itse ilman. Tai tietysti ennen vierailua tiedottaisin että ottakaa omat petivaatteet mukaan. Kuinkas muut?

Meillä on kahdet lakanat/tyynyliinat/pussilakanat jokaiselle perheenjäsenelle ja erikseen vierasvara. Ollaan muut hajusteyliherkkiä, joten säilytän vierasvaran erillään muista petivaatteista. Ennen vieras toi mukanaan omat petivaatteet, mutta ne oli aivan liian hajusteisia, että oli parempi varata meiltä omat. Tälle järjestelylle on tilaa, mutta vaikka ei olisikaan niin tekisin tilaa, koska helpottaa elämää sen verran paljon eikä tarvitse stressata.

Vierailija
3682/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän viidesluokkalainen on käynyt ihan omatoimisesti (ja vähän liiankin reilulla kädellä) aina kesäloman alkaessa kuluneen vuoden koulukamat läpi. Minä olen sieltä kasasta poiminut talteen esimerkiksi kuvistöitä, aapisen ja muutamia muita kivoja juttuja, mutta mitään yleisesti mitään koulukirjoja, kokeita tai lippulappusia ei ole säilössä.

Lapselle on jostain syystä tärkeää, että kesäloman alkaessa koulujuttuja ei pyöri enää joka paikassa ja minä olen tyytyväinen, kun ei tarvitse hävittää tavaroita ilman lupaa tai keksiä niille säilytyspaikkaa.

Lisään vielä, että omat peruskoulu- ja lukioaikaiset kirjat ja paperit jäivät aikoinaan vanhempien vintille. Jossain vaiheessa se mun roinamäärä siellä alkoi hävettää ja ei se loppujen lopuksi ollut iso vaiva roudata ne paperilaatikot sieltä paperinkeräykseen.

Nyt olen luvannut pikkuhiljaa siivota äidin vinttiä muutenkin. Olen jo aloittanut helpoimmista ja vienyt esimerkiksi kurkku- yms purkkeja kassikaupalla lasi- ja metallikeräykseen. Jostain syystä niitäkin on sinne joskus säilötty.

Kaikki paperi- ja mappiröykkiöt siellä vintillä ovatkin vaivalloisempi juttu, ne pitäisi ehkä kaikki ainakin silmäillä läpi, vaikka äiti sanookin, ettei siellä ole mitään tärkeää. Tietääkö joku, tarvitaanko maatilan ja yrityksen vanhoja papereita vielä joskus jossain? Ja jos, niin mitä niistä? Sieltä siis löytyy kaikki mahdollinen ainakin 60-luvulta alkaen. ”Tärkeät” paperit kuitenkin vanhempani ovat ymmärtääkseni säilyttäneet muualla, vintillä eivät varmaan ole edes käyneet yli kymmeneen vuoteen.

Riippuu mitä maatilan papereita siellä on.

Periaatteessa ei muita kuin kauppakirjoja ym sopimuksia tarvi säästää. Verottajalle pitää kuitit olla tallessa muistaakseni sen 6 vuotta.

Meillä on maatilan papereissa 1800 luvulta alkaen kauppakirjoja ja perunkirjoituksia joita olen aarteena säilyttänyt eli poistaisin tarkistaen ettei mene vanhoja papereita hukkaan.

Kauppakirjoja ja perunkirjoja ei nyt muutenkaan kannata hävittää. Me jouduttiin etsimään yhtä 1900-luvun alun perunkirjaa kissojen ja koirien kanssa, onneksi löytyi käräjäoikeuden arkistosta vielä yhden erään metsäpalstan osuuksien selvittämisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3683/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet luova ja sinulla on aikaa, niin tuunaa käytöstä poistettuja muuhun tarkotukseen. Esim vanhoista vaatteista voi ommella jotain. Itse ottaisin vastaan rikkinäisiäkin tekstiilejä kierrätysompeluun, mutta ihmiset heittää mieluummin pois.

Vierailija
3684/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minimalisti vaan sopivalisti. Koen että on tärkeää olla sopiva määrä tavaroita jotta tulee toimeen.

Koin oudoksi erään blogistin kertoman ettei omista kuin yhden lakanan ja yökyläilijän tullessa joutuivat lainaamaan lakanaa naapurista. Tuntuu että mennyt vähän överiksi kun lakana kuitenkin jatkuvassa käytössä.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa itse kipaisisin kauppaan ostamaan uuden lakanan ennemmin kuin lainailisin sitä keltään ulkopuoliselta. Lakanat kuitenkin kuluu joskus. Tai sitten pesisin sen ainoan ja antaisin vieraan käyttöön ja olisin itse ilman. Tai tietysti ennen vierailua tiedottaisin että ottakaa omat petivaatteet mukaan. Kuinkas muut?

Meillä on kahdet lakanat/tyynyliinat/pussilakanat jokaiselle perheenjäsenelle ja erikseen vierasvara. Ollaan muut hajusteyliherkkiä, joten säilytän vierasvaran erillään muista petivaatteista. Ennen vieras toi mukanaan omat petivaatteet, mutta ne oli aivan liian hajusteisia, että oli parempi varata meiltä omat. Tälle järjestelylle on tilaa, mutta vaikka ei olisikaan niin tekisin tilaa, koska helpottaa elämää sen verran paljon eikä tarvitse stressata.

Kyllä itseä hävettäis mennä naapurilta kysymään lakanoita lainaksi :D Johan se pitäisi minua rutiköyhänä tai vähintään luottotiedottomana. Jos joku tulisi minulta kysymään en todellakaan lainaisi, vaan kehottaisin menemään kauppaan. Voihan lakanaksi laittaa vaikka isoja pyyhkeitä tai jonkun peiton hätätilassa. Hiukan on mennyt joillakin överiksi tuo minimalismi. Tervettä järkeä kaiketi saa ja pitää käyttää elämässä. Ja missäkähän arvon leidi itse nukkuu kun sen ainokaisen lakanansa pesee eikä mahdollisesti ehdi kuivua päivän aikana?

Vierailija
3685/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahatilanne ei ole hyvä, mutta myymällä irtotavaraa, saa äkkiä ruokarahat kokoon.

Ilmoituksiin olen myös laittanut Mitä voin ottaa vaihdossa.

Sain tänään laitettua muovikassillisen tyttäreni liian pieniä vaatteita.

Tilalle sain muovipussillisen lankoja.

Saan ainakin 10 villasukat, ellen enemmänkin ja virkkaan sydämiä.

Sormet jo syyhyää.

Vierailija
3686/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahatilanne ei ole hyvä, mutta myymällä irtotavaraa, saa äkkiä ruokarahat kokoon.

Sormet jo syyhyää.

Jatkan vielä, villasukkia myyn 10-25 e pari. Niillä rahoilla tekee vaikka mitä.

Vierailija
3687/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivaus kesken, enkä pääse eteenpäin. Täällä missä asun ei ole oikein mitään kierrätysmahdollisuuksia tavaroille, ei kirppareita eikä fb ryhmiä. Olen yrittänyt myydä netissä postitusta tarjoten, mutta vaatinut rahat etukäteen. Ei mene kaupaksi ei. Nyt en keksi enää mihin näitä veisi, kuitenkin ihan kauniita, siistejä esineitä. Olen itse hyvinkin tarkka käytetyn tavaran suhteen, eli kiertoon en myöskään itse halua laittaa mitään mitä en itse ostaisi. Hinnatkin ovat pieniä, esimerkiksi isosta korulippaasta (täyspuuta, koristeitehelat, muuten siisti maalipinta) pyysin 8€. Ei mennyt kaupaksi. 

Rahat ovat tiukassa, jokainen euro olisi tärkeä.  Vinkkejä? 

Lisäksi alkaa luopumisen tuska olla päällä. Kamalan vaikeaa päästää irti. Tsemppejä muilta?

Tässäpä hyvin kuvattu syy sille, miksei omasta mielestä hyvä tavara mene kaupaksi. Myydään tavaraa (korurasia), jota ei isot massat nykyaikana enää käytä.

Ihan sama miten hyväkuntoinen ja kaunis jokin esine on, jos sille ei ole kysyntää.

Jos tavaraa ei ole hyllyt täynnä kaupoissa, ei sille ole isoa markkinaa käytettynäkään.

Okei, puhun korurasiasta, koska en keksinyt parempaa kuvausta. Puinen arkku, itsellä oli tässä langat tallessa, mutta nyt on villasukkia neulottu parin vuoden tarpeisiin eikä pikkuarkulle ole enää käyttöä. En nyt puhu siis mistään 80/90-luvun korurasioista. Ongelma on lähinnä etten tiedä miten tavoittaa mahdolliset ostajat.

Ilahdutti vinkki etsiä erikoistuneita ryhmiä Facebookista, näin teen!

On varmaan mainittava etten asu Suomessa, eli pitää tutkia paikalliset ryhmät.

Muuta tavaraa on esim uusantiikkinen lamppu ( lähetys olisi kallista), kukkaruukkuja (pestyä, ehjiä, sisä/ulkokäyttöön). Näistä pyysin ~0,5€ kpl tai jos ottaa enemmän kerralla saa lisä-alennuksen. Ei noita kannata lähetellä postissa.

Jos nyt ajatellaan että kellekään ei kelpaa, niin roskiin vain? Ei tunnu kovin oikealta heittää näitä minkään hyväntekeväisyysjärjestönkään niskoille. Kyllä minusta pitää yrittää ensin nähdä vaivaa, ja etsiä mahdollista ostajaa. Jos vaikka nyt unohtaisi sen rahantarpeenkin. Mielummin antaisin ilmaiseksi kuin roskiin. Minusta omaisuuteen kuuluu myös vastuu, roska on tietysti roska, mutta funktioltaan toimiva, ehjä, puhdas ja virheetön tavara ei minusta ensimmäisenä roskapönttöön kuulu.

Suomessa noi kukkaruukut kyllä menisi fb-roskalavalla. Samoin tuo lamppu. Lampun voisi joku ostaakin, eikä lähettäminen Matkahuollolla ole niin kallista.

Mutta joo, jos asut paikassa, jossa tällaista mahdollisuutta ei ole..

Oikeassa olet, ei kuulu roskapönttöön tuollainen tavara.

Kiitos vinkistä ja tuosta roskalava-muistutuksesta, löysin lopulta sopivan ryhmän, nyt on monta tavaraa jo mennyt kaupaksi ja tarjosin hakijoille ” satutko tarvitsemaan myös kukkaruukkuja, olisi ilmaiseksi..” ja moni niistä lähti ostajien mukaan! Pienen vaivannäön jälkeen sain suurimman osan tavarasta pois, ja pikkuisen rahaa samalla. Hyvä mieli!

Vierailija
3688/19890 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormet jo syyhyää.

Ei kyllä kovin äkkiä saa. Ainakin tämä helmikuu on ollut ihan kuollut kuukausi kaikissa myynneissä. Ohareita kyllä on tehty sitten senkin edestä.

Vierailija
3689/19890 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljoako vaikuttaa käytettyjen tavaroiden myyntiin Iltasanomien uutisointi lutikoiden yleistymisestä.

Itseä kyllä alkoi arveluttaa kirppariostokset. Aiemmin olen ostanut lapsille käytettyinä sellaisia vaatteita jotka pestävissä 60 asteessa, mutta monesti niissä on se ”kirpparihaju” josta ei vaan meinaa päästä eroon monessakaan pesussa. Saattaa toki olla jokin yleinen pesu-/huuhteluaine hajusteella mutta yhdistän sen kirppariin.

Vierailija
3690/19890 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itseä hävettäis mennä naapurilta kysymään lakanoita lainaksi :D Johan se pitäisi minua rutiköyhänä tai vähintään luottotiedottomana. Jos joku tulisi minulta kysymään en todellakaan lainaisi, vaan kehottaisin menemään kauppaan. Voihan lakanaksi laittaa vaikka isoja pyyhkeitä tai jonkun peiton hätätilassa. Hiukan on mennyt joillakin överiksi tuo minimalismi. Tervettä järkeä kaiketi saa ja pitää käyttää elämässä. Ja missäkähän arvon leidi itse nukkuu kun sen ainokaisen lakanansa pesee eikä mahdollisesti ehdi kuivua päivän aikana?

Jos on se bloggaaja, jota arvelen, niin hän esim. konmaritti ison kylpypyyhkeen, koska pärjää yhdellä reppuun sopivalla pyyhkeellä. Vanhan kylpypyyhkeen säilytys ei varmaan tuonut iloa vaan aiheuttaa turhaa lisävaivaa jne. Ja lakanat varmaan konmaritti, koska heillä ei koskaan käy vieraita ja on kätevämpää pestä petivaatteet aamulla ja laittaa sitten illalla takaisin sänkyyn. Oksennustaudin tms takia pitäisi sitten hakea kaupasta uudet vaihtolakanat, mukava lähteä sairaana ostoksille...

Ja mihin vanhat lakanat/pyyhkeet edes kelpaa kuin eläinsuojiin tai hyväkuntoisemmat kodittomien asuntolaan tms tai sitten teksiilikeräykseen mikä on vähän turha kierrätyspaikka käyttökelpoiselle tavaralle.

Itsekään en ymmärrä tuota pakonomaista tavaroiden karsimista kuten en sitäkään, että säilytetään ilmiselvät roskat tai viedään ne kirppikselle myyntiin.

Vierailija
3691/19890 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lakanaa ja pussilakanasettiä. Yksi olisi hankala, juuri tuon pesemisen ja kuivaamisen kanssa, eli näppärää heittää lakana pesuun ja ottaa kaapista puhdas tilalle ja sitten sama puhtaana odottava vaihtolakana palvelee tarvittaessa vieraille.

Ja ei jää likapyykkiin makaamaan, vaan tulee pestyä heti jotta on se puhdas vaihto/vieraslakana aina valmiina.

Kun on kaksi lakanaa, vie minimaalisen vähän säilytystilaa ja voi panostaa laatuun vaikka onkin kalliimpaa. (Samalla rahalla saisi ainakin 6 settiä tavallisia lakanoita.)

Vierailija
3692/19890 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hamsteri, tavaraa on järkyttävän paljon. Olen tehnyt sitä että käyn läpi jonkin kaapin tai laatikon ja teen tavaroista kaksi kasaa: lähtevät ja jäävät. Ja laittanut sen säännön että jotta saisin pitää yhden aarteen, on toisesta luovuttava. Eli tavaramäärä puolittuu. Sitten n. 6 kk päästä käyn sen saman laatikon/kaapin läpi samalla periaatteella, jolloin alkutilanteesta tavaramäärä on pudonnut neljännekseen.

Se on ihan kamalaa, voin pahoin, näen painajaisia, saan päänsärkyjä ja nuhia ja muita stressioireita, mutta pakko sitä tehdä aina silloin tällöin. Nytkin vielä liikaa tavaraa, mutta ei enää niin paljoa ettei asunnossa mahtuisi liikkumaan.

Vierailija
3693/19890 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoita 10 settiä, 4- henkinen perhe. Vähempää ei mielestäni voisi olla. Vaihtovara pyykkipäiviksi. Tyttärillä menkat joskus falskaavat jne. Yövieraitakin joskus käy. Pyyhkeitä on aika reilusti, mutta mahtuvat kaappiin ja kuluvat sit vähitellen loppuun.

Astiasto tosin on 50:lle, tykätään pitää juhlia.

Vierailija
3694/19890 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoita 10 settiä, 4- henkinen perhe. Vähempää ei mielestäni voisi olla. Vaihtovara pyykkipäiviksi. Tyttärillä menkat joskus falskaavat jne. Yövieraitakin joskus käy. Pyyhkeitä on aika reilusti, mutta mahtuvat kaappiin ja kuluvat sit vähitellen loppuun.

Kuulostaa isolta määrältä! Pitääkö kaikki pyykätä yhtäaikaa ja että ne vieraatkin tulee just lakanapyykkipäivänä? Tarkoitan että eikö ne vaihtolakanat käy samalla vierasvarana.

Pyyhkeet kuluu todella hitaasti, jos on laadukkaita. Itselläni on säilynyt Finlaysonin pyyhkeet jo yli 10 vuotta hyvänä. Asun yksin ja pyyhkeitä on 3 isoa, 5 pientä, 2 keittiöpyyhettä.

Onko juhlissa oltava 50:lle astiat yhtäaikaa käytössä? Missä mahtuu 50 ihmistä syömään samaan aikaan?

Vierailija
3695/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on se bloggaaja, jota arvelen, niin hän esim. konmaritti ison kylpypyyhkeen, koska pärjää yhdellä reppuun sopivalla pyyhkeellä. Vanhan kylpypyyhkeen säilytys ei varmaan tuonut iloa vaan aiheuttaa turhaa lisävaivaa jne. Ja lakanat varmaan konmaritti, koska heillä ei koskaan käy vieraita ja on kätevämpää pestä petivaatteet aamulla ja laittaa sitten illalla takaisin sänkyyn. Oksennustaudin tms takia pitäisi sitten hakea kaupasta uudet vaihtolakanat, mukava lähteä sairaana ostoksille...

Ja mihin vanhat lakanat/pyyhkeet edes kelpaa kuin eläinsuojiin tai hyväkuntoisemmat kodittomien asuntolaan tms tai sitten teksiilikeräykseen mikä on vähän turha kierrätyspaikka käyttökelpoiselle tavaralle.

Itsekään en ymmärrä tuota pakonomaista tavaroiden karsimista kuten en sitäkään, että säilytetään ilmiselvät roskat tai viedään ne kirppikselle myyntiin.

Oksennustaudin vuoksi tarvitsee enemmän lakanoita? Kommentoimasi kirjoittajahan asui yksin, ei aikuisilla yleensä mitään oksennustauteja ole. Esim itse olen tainnut olla oksennustaudissa viimeksi 90-luvulla. Ja jos lapsiperheeltä tartunnan saisikin, niin eiköhän aikuinen osaa mennä oksentamaan muualle kuin sänkyyn. Aika kaukaa haettu tarve siis.

Vierailija
3696/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormet jo syyhyää.

Ei kyllä kovin äkkiä saa. Ainakin tämä helmikuu on ollut ihan kuollut kuukausi kaikissa myynneissä. Ohareita kyllä on tehty sitten senkin edestä.

Minulla on iso kansio fb.ssä, jonne laitan uutta tavaraa, kun sitä saan.

Siellä on tällä hetkellä toista sataa kuvaa. Kun 1 nostaa kuvan, koko kansio nousee ja tulee muitakin.

Välillä tulee pieni lottovoitto ja tulee 1, joka haluaa monta.

Esim äitini halusi joululahjaksi mariskoolin. Laitoin ilmoitukseen etsitään punaista mariskoolia. Meni alle vrk, kun minulla oli skooli ja monta tarpeetonta tavaraa meni kiertoon.

Vierailija
3697/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa isolta määrältä! Pitääkö kaikki pyykätä yhtäaikaa ja että ne vieraatkin tulee just lakanapyykkipäivänä? Tarkoitan että eikö ne vaihtolakanat käy samalla vierasvarana.

Pyyhkeet kuluu todella hitaasti, jos on laadukkaita. Itselläni on säilynyt Finlaysonin pyyhkeet jo yli 10 vuotta hyvänä. Asun yksin ja pyyhkeitä on 3 isoa, 5 pientä, 2 keittiöpyyhettä.

Onko juhlissa oltava 50:lle astiat yhtäaikaa käytössä? Missä mahtuu 50 ihmistä syömään samaan aikaan?

Jotkut meistä tykkää vaihtelusta. Tänään tälläinen lakana, ensi kuussa keväisempää, syksyllä tummempaa jne.

Vanhat lakanat kestää. Ostin vajaa 5 v sitten h et m.stä lakanoita, kaikki on jo lumppukeräyksessä.

Minun vanhemmilla on 50 hengelle astiasto. On ollut kaikissa kodin juhlissa, samoin nyt veljeni, siskoni ja meidän perheen. Fiksu temppu oli ostaa aikoinaan Teemaa. Iso raha ollaan säästetty, kun on ollut astiat omasta takaa.

Vierailija
3698/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

=========

Synttäreilläni oli n. 80 ihmistä. Kesällä mahtuu isolle pihalle porukkaa. Eli 50 henk. astioita sai keittiöapulaiset tiskata juhlien aikana. Maksaa ne astiat silloinkin, jos ne joka kerta vuokraisi juhliin.

Vierailija
3699/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 x lakanat ei ole kuin pari koneellista pyykkiä.

Vierailija
3700/19890 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut meistä tykkää vaihtelusta. Tänään tälläinen lakana, ensi kuussa keväisempää, syksyllä tummempaa jne.

Vanhat lakanat kestää. Ostin vajaa 5 v sitten h et m.stä lakanoita, kaikki on jo lumppukeräyksessä.

Minun vanhemmilla on 50 hengelle astiasto. On ollut kaikissa kodin juhlissa, samoin nyt veljeni, siskoni ja meidän perheen. Fiksu temppu oli ostaa aikoinaan Teemaa. Iso raha ollaan säästetty, kun on ollut astiat omasta takaa.

Luonto kiittää, kun "vaihtelun vuoksi" ostetaan paskaa laatua jonka saa heittää muutaman käyttökerran jälkeen roskiin... Itsellä ollut pip studion kolme settiä kohta vuosikymmenen, ovat uutta vastaavassa kunnossa yhä varmaan sadan 95 asteen pesun jälkeen kukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä