tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19752)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:32"]
Ap nostaa. Olen tämän keskustelun ansiosta ymmärtänyt että turha roinaa maksaa esim neliöissä paljon. Tavaraa olen karsinut hiljalleen . Silti esim hyväkuntoisia petivaatteita ja pyyhkeitä tuntuu todella typerältä heittää pois. Ne vievät paljon tilaa ja olen itseasiassa siirtänyt ne pahvilaatikkoon... mutta en raaski niitä heittää pois!
[/quote]
Eiköhän se järkeistäminen lähde siitä, että ymmärrät sinulla olevan tarpeeksi pyyhkeitä ja petivaatteita loppuiäksesi. Jos ne ovat hyväkuntoisia, ei niitä tarvitse heittää pois. Siirrät vaikka johonkin erilliseen säilytykseen ja otat käyttöön sitä mukaan, kun käytössä olevat lakanat tulevat tiensä päähän. Kyllähän nekin kuluvat käytössä.
[/quote]
Olennaista tällaisessa omien varastojen hyötykäyttämisessä (tuoteryhmästä riippumatta, jollei tuotteiden säilyvyydessä ole eroja) on aloittaa huonoimmista, kuluneimmista ja vähiten käyttöä kestävistä!
Mä olen tässä puoli vuotta vähentänyt tavaraa avaamalla aina joskus (ehkä kerran viikossa?) jonkun laatikon, siivoamalla sen ja nakkelemalla kaikki turhat kamat roskiin. Roskapussin suu kiinni ja roskikseen ennen kuin alan enempää miettimään. Kivasti on tavaraa jo lähtenyt enkä ole kaivannut mitään pois heittämääni. Tämä kaikki lähti liikkeelle siitä, että ryhdyttiin miettimään uuden asunnon ostamista 2-3 vuoden kuluttua. Todettiin, että lisätilan tarve on tavaroille, ei ihmisille ja se on meidän mielestä tyhmä syy ostaa isompi asunto. Sen sijaan päätettiin vähentää tavaroiden määrää ja olla velattomia 3-4 vuoden päästä.
Yritän vähentää tavaraa, meillä on valtavasti säilytystilaa täynnä turhaa rojua... Yritän pussi kerrallaan viedä uffin laatikkoon ja turhaa tavaraa paikalliselle pikkukirppikselle. Kamalaa asua tavaran keskellä. Meillä on yksi vinttikomerollinen lasten vanhoja leluja.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:30"]
Kesti aikaansa, ennenkuin opin, ettei kaikkea lautasellakaan tarvitse syödä ja ei ole kauhein synti, jos hiemankin ruokaa heittää roskiin. Laihduttaminenkin on onnistunut paremmin, kun syön siihen asti, että olen kylläinen, enkä siihen, että ruoka on lopussa.
[/quote]
Olet opettanut itsesi pahoille tavoille, tuo on turhaa ja tyhmää tuhlausta (eikä sovi edes tähän ketjuun). Opettele ottamaan kerralla vähemmän lautasellesi ja ota lisää jos jää nälkä, jollet osaa arvioida sopivaa ateriakokoa etukäteen. Loput voi säästää seuraavalle päivälle kun niitä ei vielä ole sorkittu lautasella.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:42"] Kamalaa asua tavaran keskellä. Meillä on yksi vinttikomerollinen lasten vanhoja leluja.
[/quote]
Asutko sinä siellä vintillä?
[/quote] Ihme näsäviisastelua. Eiköhän tuo ollut vain esimerkki tavaran määrästä, jos pelkästään vanhoja leluja löytyy kokonainen vinttikomerollinen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 16:15"]
Ap täällä. Mitenkäs teillä raivaus sujuu ja oletteko saaneet vähennettyä tavaraa?
Itselläni nyt hieman hankalampaa tavaran laittaminen pois. Tullut "pihyys"-vaihe enkä "raaski" laittaa tavaroita pois...
En viitsi kirpparipöytääkään toisaalta ostaa, kun ne ovat niin kalliita. Mahdoton yhtälö!
[/quote]
Myy ilmaistapahtumissa tai ilmaisilla nettialustoilla (huuto.net, tori jne).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 16:15"]Ap täällä. Mitenkäs teillä raivaus sujuu ja oletteko saaneet vähennettyä tavaraa?
Itselläni nyt hieman hankalampaa tavaran laittaminen pois. Tullut "pihyys"-vaihe enkä "raaski" laittaa tavaroita pois...
En viitsi kirpparipöytääkään toisaalta ostaa, kun ne ovat niin kalliita. Mahdoton yhtälö!
[/quote]
Joo, hitaasti kylläkin. Olen myös alkanut pitää kirjaa siitä paljonko tavaraa (ei ruokaa, vaan esim vaatteita) meille tulee ja paljonko poistuu. Tähän mennessä suunta ollut vähenevä, mutta tahti hidas.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:41"]
En halua kodistani kolkkoa askeettista. Ihanaa kun on kodikasta, tavaroita ja kirjoja siellä sun täällä.
[/quote]
Tämä tässä lieneekin olennaista, tavaroita olisi kiva olla nimenomaan siellä sun täällä, ei joka puolella =)
Kolmonen täällä moi! Täällä ollaan uudella raikkoomiskierroksella tauon jälkeen. Muutimme raskaana ollessani omakotitaloon. Uuden kodin myötä on tullut valitettavasti vähän pakosta hankittua tavaraa, esim. Lumikola, verhoja ja kattolamppuja on ollut pakko ostaa. Myös vauva on "tuonut mukanaan" valtavan määrän uutta tavaraa. Paljon ollaan saatu käytettyä ja lahjoja, mutta valitettavasti mukana on ollut myös meille turhaa ja epäkäytännöllistä, joita olen sitten laittanut kiertoon (esim. pujotettavat bodyt ihan pienelle). Muuten vauvatavarat on säästetty odottamaan mahdollista toista lasta varten :)
Koska nykyisessä kodissamme on melko vähän säilytystilaa, on tavaroiden tarpeellisuutta joutunut miettimään uudestaan. Tällä viikolla on lähtenyt kiertoon mm. astioita, vaatteita, päiväpeittoja jne. Tavarat olen vienyt konttiin, koska en halua tällä hetkellä käyttää vähäistä aikaani myymällä esim. netissä.
Tänään aion tehdä itselleni pinterestiin tilin, jotta pääsen hakemaan inspiraatiota noista jonkun aiemmin laittamista linkeistä :)
Milli
Täällä on auringonpaiste antanut lisäbuustia raivaamiseen! Kirppispaikka on varattu ja joitain arvokkaampia(?) esineitä ajattelin viedä osto-ja myyntiliikkeeseen, aika vähän nekin maksavat mutta se on niin helppoa eikä tarvitse pelätä että rikkoutuu kirppiksellä. Aion myös olla kovana etten tuo mitään takaisin vaan vien loput hyväntekeväisyyteen.
olen päättänyt luopua osasta maljakoita, meillä on oikeasti todella harvoin leikkokukkia joten pari-kolme riittänee. Muutama kalliimpi lahjaksi saatu astia saa myös lähteä vaikka vähän pahaa tekee, mutta en kyllä ole niitä koskaan halunnutkaan..
olen aloittanut karsimisen n 5vuotta sitten ja olen sinä aikana poistanut varmasti pakettiautollisen tavaraa/huonekaluja/yms, mitään en ole kaivannut :) ihmettelenpä vaan miksi se turha on meillä alunalkaen ollutkaan? okei.. parikymppisenä tykkäsin shoppailla ja kuvittelin että omassa asunnossa kuuluu olla sitä ja tätä ja tuhat kippoa, liinaa, kalustetta :) onneksi olen nyt tullut järkiini ja voin tehdä kodista oman näköisen ilman "näitä kuuluu olla"- tavaroita. Onhan tuo tilanteen korjaaminen vienyt aikaa ja vaivaa, mutta plussaa että siivous on nykyään naurettavan helppoa :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:39"]
olen aloittanut karsimisen n 5vuotta sitten ja olen sinä aikana poistanut varmasti pakettiautollisen tavaraa/huonekaluja/yms, mitään en ole kaivannut :)
[/quote]
Oletko siis vähentänyt tavaraa tuon verran? Vai todellisuudessa vähemmän, jos olet korvannut osan uudella tavaralla?
Jes, yksi matto vähemmän varastossa! Torin annetaan-palsta on mahtava! Tunnin sisällä tuli hakija matolle.
Vauvan tavaroita tulee koko ajan lisää, mutta onneksi sukulaiselle syntyy syksyvauva ja voin tyrkyttää vaatteita&leluja eteenpäin.
Tänään mätin roskikseen kasan turhaa roskaa jota löytyi suursiivouksen jäljiltä. Pari elektroniikkaromua odottaa gigantin reissua ja yksi dvd-soitin menisi myyntiin. Ihanaa päästä turhasta tavarasta eroon!
Vaikka tavaroiden suhteen mennään plusmiinusnollassa vauvan tavaroiden takia, on silti helpottavaa tietää, että meidän aikuisten tavarat vähenee.
Nostellaas tätä kun on niin mielenkiintoinen keskustelu.
Olen itse asettanut haasteeksi saada vanhat tavarat vielä jotenkin käyttökelpoiseksi itselleni. Paljon on käytetty vaatteita pesulassa ja ompelijalla, kenkiä suutarilla, virttyneet trikoovaatteet laitettu räteiksi jne. En nyt muista millään mistä seuraavan ajatuksen luin, mutta se jotenkin havahdutti: ihmisten pitäisi ottaa vastuu siitä, että he hyödyntävät uutena ostamansa tavaran mahdollisimman loppuun saakka itse. Liian paljon hankitaan halpaa kertakäyttövaatetta yms. ja lykätään kirpparille/UFFille, kun saumat alkavat kiertää ja kuosi ei enää miellytä. Eri asia laittaa kirpparille esim. hyväkuntoiset ja laadukkaat, mutta pieneksijääneet lastenvaatteet.
Olenkin ottanut tavoitteeksi, että kämppään ei tule yhtään uutta arjen käyttövaatetta, ellen sitoudu käyttämään sitä elinkaarensa loppuun saakka itse. Siinä vaiheessa, kun vaate on liian kulunut käyttöön, ei sitä kukaan muukaan halua -> räteiksi tai tekstiilikierrätykseen.
Mä oon ottanu tavan että naistenlehdet luettuani vien ne työpaikan kahvihuoneeseen. Sieltä lähtevät kyllä aina kiertoon. Samoin olen vienyt kirjoja ja dvd:tä ison ikeakassillisen kiertoon sinne ja suurin osa kelpasi. Tämän tavan opin äidiltäni jolla oli myös töissä kierrätyshylly.
Olen pääasiallisesti vähentänyt, paitsi ulkopöydän ja tuolit olen ostanut lisäksi kun asumismuoto muuttui ja rikkinenneen vaatteen tilalle korvaavaa jos se lasketaan. Olin sellainen "tämä tavara kuuluu olla" -tyyppi joka osti monitoimikonetta, keittiökonetta, kesä/talvi/pääsiäis/jouluverhoja jne jolle tyhjä tila oli täyttämistä varten (etenkin pienet huonekalut nurkkien täytteeksi). Jossain vaiheessa vain tajusin ettei vanhat tottumukset ja muiden, kuten vanhempien, ajatukset kodin tavaroista ole se ainut oikea tapa ja voin itse päättää millainen kotini on. Ehkä olen ollut vähän tyhmä tai nuorena liian helposti ohjailtavissa, kun nyt vasta löysin itseni :) tämä tavaran vähennys ei ole sitä että haluan tilaa uudelle vaan Haluan sen tyhjän tilan takaisin josta luopuminen oli virhe.
Edellinen siis 596 kysyjälle, lainaus ei jostain syystä onnistunut
Vein pari pussia kierrätykseen tänään, sellaista mikä ei ole mennyt kaupaksi vaikka on ollut kauan tarjolla. Tuli kaappiin vähän tilaa (vaikka on meillä tyhjiäkin hyllyjä, mukava vaan saada silti niitä vielä tyhjemmäksi).
No niin kirppispöytä on varattu huhtikuulle. Just hinnoittelin pokkareita ja muita kirjoja.. Niitä oli sellainen kestokassillinen ja vielä en ees oo ihan kaikkea hinnoitellut. Lastenvaatteita on paljon. Tein juuri sellaisen vauvakassin kun vaaka ry taas kerää niitä vietäväksi Karjalaan äideille. Katsokaapa muutkin, vaakan sivuilta löytyy ohje kassiin ja keräyspisteet. Lajittelin nyt hyvin ne vaatteet mitä säästän kuopukselle ja loput jaan joko annettavaksi kummilapsille, myytäväksi tai poistoon. Tällä hetkellä vierashuone pursuaa tavaraa, mutta luotan siihen, että kyllä ne siitä hupenee ja siistiytyy kunhan saan siirrettyä ne tavarat sinne kirppikselle.
Oon myös hillinnyt osteluakin. Vaikka tekis mieli ostaa uutta sisustustavaraa kevään tultua niin en osta. Haluaisin viedä lapset kesällä Legolandiin ja säästyneet ostosrahat ja kirppiksen tuotto (huom! Ajattelen positiivisesti) menee suoraan matkarahastoon.
523
Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi
Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä.
Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan.
Kiva että näitä ketjuja on muillakin palstoilla, ties koska täällä taas tapahtuu jotain outoa. Itse ainakin seuraan useampaa. Joko tämä ellien keskustelu on tuttu:
http://keskustelu.ellit.fi/threads/tavaran-taltuttajat-ja-romun-raivaajat.1659069/