tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19756)
Tänään lähti taas metrin verran ammattikirjallisuutta, -lehtiä ja artikkeleita roskiin. Osan olen vienyt töihin. Onneksi naapurissa on kirkon pitämä kirppis. Sinne olen antanut myyntikelpoista tavaraa.
Mistähän seuraavaksi hankkiutuisi eroon - uskaltaisikohan käydä vaatehuoneen kimppuun? Siellä on puolet vaatteista sellaisia, mitä ei tule koskaan käytettyä. Voipi olla, että ne vaatteet jotka olivat tyylillisesti itselle sopivia 90-luvulla, eivät ole sitä enää...
Iso muovipussillinen roskaa (rikkinäistä,likaista jne tavaraa lens roskiin. Yksi kassillinen vaatteita (jäi pieneksi synnytyksen jälkeen) sai uuden kodin ja pian lähtee pieneksi jääneet vauvan vaatteet kiertoon. Mieskin vihdoin innostui karsimaan omia rojujaan ja luopui rikkinäisistä nauhattomista talvikengistä (yhdet rikkinäiset vielä odottavat rohkaistumista). Vauvan tavaroita viedään mökille kesää odottamaan (ollaan saatu tuplakappaleita). Hurraa! Pienistä puroista se lähtee!
Käyn vielä askartelujutut läpi ja vien päiväkotiin ylimääräiset. Mahtava fiilis!
Tuota KonMaria näkyy löytyvän e-kirjanakin, jos ei halua kirjahyllylleen mitään ylimääräistä:
https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika
(tuo oli ensimmäinen linkki joka tuli vastaan, varmaan myydään muuallakin kuin Elisalla)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:35"]
Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä. Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan.
[/quote]
Mihin tarvitset nimen ja sähköpostiosoitteen? Onko tämä sivusto kokonaan ilmainen, vai onko kyseessä koukuttaa ihmiset johonkin kun houkutellaan ilmaiseksi mukaan, mutta sitten muuttuukin maksulliseksi?
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mistä oli kyse, mutta en halua antaa yhteystietojani ennen kuin mitään varmuutta sivustosta.
[/quote]
Olen ton viestin kirjoittaja mutta en kyseisen sivun perustaja tai ylläpitäjä. Annoin sinne oman osoitteeni (siis @-posti) ja sieltä tulee joka päivä 30 päivän ajan tsemppausviesti. Viestit voi halutessaan lopettaa milloin vain. En ymmärrä miksi viestini sai niin paljon alapeukkuja. Tässä ketjussa muut on tsempannu toisiaan mutta kun minä yritin tulla mukaan niin saan pelkkiä alapeukkuja. :(
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:35"] Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä. Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan. [/quote] Mihin tarvitset nimen ja sähköpostiosoitteen? Onko tämä sivusto kokonaan ilmainen, vai onko kyseessä koukuttaa ihmiset johonkin kun houkutellaan ilmaiseksi mukaan, mutta sitten muuttuukin maksulliseksi? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mistä oli kyse, mutta en halua antaa yhteystietojani ennen kuin mitään varmuutta sivustosta. [/quote] Olen ton viestin kirjoittaja mutta en kyseisen sivun perustaja tai ylläpitäjä. Annoin sinne oman osoitteeni (siis @-posti) ja sieltä tulee joka päivä 30 päivän ajan tsemppausviesti. Viestit voi halutessaan lopettaa milloin vain. En ymmärrä miksi viestini sai niin paljon alapeukkuja. Tässä ketjussa muut on tsempannu toisiaan mutta kun minä yritin tulla mukaan niin saan pelkkiä alapeukkuja. :(
[/quote]
Älä ota sitä henkilökohtaisesti - ihmiset luulivat, että promoat omaa sivuasi, ja sellaista yleensä katsotaan täällä kieroon...
Vähensin laihdutusvaatteita! Jospa nyt tulisi oikeasti laihdutettua..;)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:16"]
Minulla on arviolta kaksi miljoonaa ammattiin liittyvää artikkelia jemmassa. Haluaisin saada ne joku päivä digitaaliseen muotoon eli skannattua pilvipalveluun. Sieltä voisi halutessaan tulostaa tarvitsemansa.
Ikävä kyllä en toistaiseksi osaisi tuollaista toteuttaa, mutta aion "vielä joskus" perehtyä asiaan. Jos aiheeseen liittyen on vinkkejä tai linkkejä, niin luen mielelläni. :)
[/quote
Eikö niitä ole jossain jo valmiina digimuodossa? Kaikki pienetkin lehdet on viime vuosina skannanneet vanhoja numeroitaan sähköiseen muotoon.
Ei vitsi, tuo KonMari oikeasti toimii. Tai ainakin vaikuttaa siltä. Ostin kirjan englanninkielisenä e-kirjana Amazonilta (tuli halvemmaksi) ja lukaisin eilen siitä puolet. En siis ole vielä edes lukenut kirjaa loppuun, mutta se muutti nyt jo ajatteluani, aloitin karsimisprojektin ennennäkemättömällä innolla, ja olen saanut jo nyt - yhdessä päivässä!!! - vaatekaappini uskomattoman hyvään järjestykseen. Tuskin uskon silmiäni! Ihan totta, en ymmärrä miten tämä onnistui.
On kirjassa paljon sellaistakin, mistä en pidä - välillä aika erikoinen suhtautuminen tavaroiden "rakastamiseen" jne., enkä tykkää jatkuvista kehoituksista heittää käyttämättömiäkin tavaroita roskiin. Mutta tästä huolimatta kirja on tällaista kirjaa tarvitseville todella, todella hyvä. Siitä suorastaan huokuu vastustamaton halu saada asiat järjestykseen ja pitää ne järjestyksessä. Suosittelen lämpimästi.
Hei mammat nyt tarvitaan apua! Olen nyt reissussa saanut jonkinlaisen asennemutosvimman ja päättänyt että kun pääsen kotiin, alan (taas) karsimaan tavaraa. Koti on joko liian pieni tai liian täynnä tavaraa (oikea vastaus on viimeinen) ja kotona ahdistaa tavarameren keskellä. Osaan päästää irti tavaroista joita emme tarvitse ja etsiä niille uuden kodin tai kierrättää ne oikein. Mutta, mutta... yksi esine tuottaa harmaita hiuksia. Kahvinkeitin. Emme juo miehen kanssa kahvia ja kahvinjuojia meillä käy vieraana muutaman kerran vuodessa. Aiemmin vietiin kahvinkeitin kierrätykseen kun se lasipannu hajosi eikä haluttu ostaa uutta, kun minulla on jo ihana 60 vuotta vanha pannu jolla keitän hellalla teet ja kahvit. Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)
Onpa kiva kuulla miten muiden siivoamiset ja raivaamiset sujuvat!
631: En osaa sanoa kuinka paljon noista kahvikupeista voisi pyytää, mutta kannattaa kurkata Huutonetistä ja Torista hintoja ja hinnoitella omat suunnilleen sen mukaan :)
Täällä on muuttohommat meneillään kun luovutan opiskelukämppänä toimineen "kakkoskodin" pois kesän ajaksi. Kaiken järjen mukaan kamaa ei pitäisi olla paljoa enempää kuin syksyllä tänne tullessa, mutta pahalta tämä kyllä näyttää... Tässä pakkaillessa olen heittänyt turhempia papereita ja muuta roskaa menemään ja haaveilen siitä että saisin kaiken turhan pois kaapeista pyörimästä. Onneksi kirppispöytä on jo varattu toukokuulle!
Laittakaa muutkin kuulumisia, näitä on niin inspiroivaa lukea!
- Sivustaseuraaja
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:00"]
Mihin lahjoittaa vaatteita Jyväskylän alueella? Lisäksi mietin, että kun minulla on yksi laukku jossa on pari värjäytymistäplää, niin keräykseenkö vai suosiolla roskiin?
[/quote]
Sinuna kokeilisin Tori.fi:tä. Itsekin asun Jyväskylässä ja keräsin n. kuukausi sitten ison paketin tiettyä kokoa olevia naistenvaatteita, osa hyväkuntoisia ja osa enemmän käytettyjä. Laitoin hinnan todella alhaiseksi ja paketti meni nopeasti kaupaksi. En juurikaan netonnut rahallisesti, mutta pääsin todella helposti eroon isosta läjästä turhia vaatteita.
Myös tuolle laukulle saattaisi löytyä ottaja torin kautta, jos hinta on tarpeeksi alhainen.
[/quote]
Olen kokeillut myydä tori.fissä, suurin osa hintaan 1-4 €, mutta ei vain millään mene kaupaksi. :( En tosin ole vielä kokeillut myydä pakettina, kiitos vinkistä.
Kirjojen kanssa on hankalaa :( haluisin omistaa max 10 kirjaa ja lainailla sitten kirjastosta. Luen paljon mut ei täs nykyises kirjamääräs ole mitään tolkkua kun kuitenkin suuntaan aina kirjastoon enkä omalle hyllylle.
Ihana ketju! Minussakin on "vähän" hamsteriluonnetta! Sain tässä toukokuun alussa lastenvaatteidenjärjestelyvimman (oho mikä sana!), lapset ovat 4 ja 2, enkä ole heittänyt oikein mitään vaatteita vielä pois....
Laitoin pari vauvakassia Vaaka ryn vauvakassikeräykseen (on kyllä loppunut jo nyt), ja yhden pakkauksen äidiltä toiselle -äitiyspakkauskeräykseen tansaniaan. Vein myös pari jätesäkillistä vaatteita kirpparille, ja tienasinkin vähän :) ja siivouspäivänä pistin pöydän pystyyn, ja myin myös vähän lastenvaatteita, mahtava juttu sekin kun ei tarvitse maksaa pöytäpaikasta. Nyt mietin, pitäisikä nuo loput vain suosiolla viedä johonkin keräykseen, vai yritänkö vielä tori.fitä tai huutonetiä...
seuraavaksi voisi siirtyä omien ja miehen vaatteiden kimppuun, jos tuon ukonkin saisi innostettua talkoisiin..:) pikkuhiljaa tämä etenee!
Hui 660, kuulostaa jo aika pahalta. Onko tavarat edes järjestyksessä vai alkaako jo näyttää kaatopaikalta?
Minäkin ilmoittaudun mukaan tauon jälkeen. Jotain olen kyllä joka kuukausi Torissa myynyt, vanhan tietokoneen, vanhan läppärin, jonkun korun, jne., mutta muuten vähän jumittaa.
Vaatekaappeihin pitäisi tarttua tiukemmalla otteella. Vaikka jotain olen vienytkin Pelastusarmeijalle, on kaapeissa silti paljon vaatteita, joita en käytä, mutta joista luopuminen syystä tai toiseta tökkii. Ne on niin kivoja, ehkä kuvittelen niitä vielä joskus käyttäväni?
Lisäksi on paljon sellaista kamaa, joita en saa viedyksi kierrätykseen, kun kuvittelen niistä kirpputorilla saavani jotain. Toisaalta ne ovat niin halpoja, että ei kannata Toriin laittaa myyntiin. Pidän itselläni n. 15-20 euroa rajana, mitä myyn Torissa, sitä halvempien kanssa ei mielestäni kannata kuvaaminen, viestittely ja hakemisten sopiminen, ainakaan näin työssäkäyvällä.
Viime sunnuntaina olin kyllä jo ilmaisella puistokirppiksellä, ja kyllähän siellä jotain meni. Kaikki se on pois nurkista:) Mutta siellä oli niin kylmä tuuli, että lähdin sitten vähän kesken pois. Eli toivotaan kauniita sunnuntaipäiviä!
178, tuo on hyvä idea tuo sinun listasi kunakin kautena myyntiin laitettavista tavaroista! Kun ne muuten helposti unohtuvat sitten kun se aika on.
Olen varausjonossa Konmari-kirjalle, ollut jo jonkin aikaa, mutta en ole saanut sitä vielä käsiini.
660: kuulostaa pahalta tilanteenne. Häiritseekö se sinua, ilmeisesti, kun tähän keskusteluun osallistut?
t. Raivaajatar
Meillä on muutto edessä todennäköisesti pienempään lähitulevaisuudessa. Olen lukenut nyt koko ketjun läpi viimeisen viikon aikana ja inspiroituneena samalla siivonnut kaappeja. Kotona on vallinnut koko projektin ajan melkoinen kaaos kun roskapusseja ja lahjoitettavia vaatteita on kertynyt niin kovaan tahtiin. Onneksi on saatu jo paljon kiikutettua asunnosta uloskin. ;) Nyt on enää lähinnä makuuhuoneessa kaaos kun kaikki myytäväksi menevä on keskellä lattiiaa.
Möin keväällä itsepalvelukirpparilla jonkin verran tavaraa ja vaikka tuotto ei ollut hirmuinen, tuli siitä kuitenkin hyvä mieli kun sai omasta roinastaan vielä vähän rahaakin. Olin yllättynyt, että meikit menivät kaupaksi kirpputorilla. Niitä oli minulla pienessä korissa, jossa luki meikit 1€, ja kaikki meni. Olin saanut lahjaksi paljon käytettyjä kynsilakkoja ja huulipunia, joita ei vaan tule käytettyä ja olin aika iloinen, että menivät eteenpäin. Vieläkin pitäisi käydä kosmetiikkavarastoja läpi, josko löytyisi lisää poisannettavaa.
Alkutilanne ei meillä ole onneksi ollut edes kovin paha, mutta järjestyksen puute kaapeissa on aiheuttanut sen, ettei mitään ikinä löydä, ja kaikki on ollut vain helppo heittää kaapissa kasvavan kasan päälle. Nyt olen saanut melkein kaikki kaapit järjestykseen, vaikka muutama "helpompi" pikkukaappi onkin vielä kokonaan läpikäymättä.
Tämä ketju on auttanut etenkin luopumaan joistain aivan järjettömistä jutuista, joita olin tunnehuuruissani pantannut. Esimerkkeinä epätyylikkäät, liian pienet itsetekemät kaulaliinat, kulahtaneet 10 vuotta vanhat alustopit ja t-paidat, lähes puhkikuluneet varvassandaalit ja monet muut joita en enää edes muista!
En osta usein vaatteita ja käytän ne yleensä loppuun. Jotenkin on siis välillä tosi vaikea luopua vaikka seitsemän vuotta sitten ostetusta neulehupparista, johon jo liittyy niin paljon muistoja, ja jota vieläkin silloin tällöin pidän kotipaitana, vaikka se jo ihan karhea ja epämukava nykyään onkin.. Päätin kuitenkin, että kaikkea ei voi säilyttää, joten pidän vain muutaman vaatteen muistona. Varasin yhden pöytänä toimivan puisen arkun "museoksi", ja siihen pitää mahtua kaikki sentimentaalinen sun muu.
Yksi parhaista vinkeistä, jonka olen täältä saaanut on keittiön tasojen tyhjentäminen. Tätä oli oikeasti hieman vaikea totella, koska tykkään kaikesta kauniista ja kodikkaasta, joka sopii keittiön ikkunalaudalle, mutta nyt on vaan niiiiiin paljon helpompi siivota ja ruokaa mahtuu jopa tekemäänkin, joten muutos kannatti. Koriste-esineet ja korit päätyivät kaapin ylähyllylle, ja odottavat nyt vaan karsimista niihin tärkeimpiin. Ei niitäkään siis ihan mitään tuhotonta määrää ole, ja varmasti pidän osan, mutta tällä hetkellä ei niille ole paikkaa oikein missään.
Nyt vielä muutama kysymys:
Onko järkeä säilyttäää lahjaksi saatuja paitoja raskauspaidoiksi? Olen saanut muutaman kivan paidan, jotka vaan ovat ihan raskauspaitoja muotonsa puolesta, eikä niitä tule muuten käytetyksi. Lapsi on toiveissa, mutta toistaiseksi ei sitä ole kuulunut. Todennäköisesti en halua ostaa mitään raskausvaatetta, kun sen aika koittaa, joten onko parempi vaan pitää ne paidat?
Sitten kysymys muille kaappien siivoojille: Hävettääkö teitä roudata kauheita määriä kasseja roskikseen koko ajan? Meillä on roskis ihan talon edessä, ja inhottaa ajatus, että naapurit kyttää kuinka taas kannetaan sinne neljää pussia. Siksi välillä jääkin ne pussit nurkkiin muutamaksi päiväksi, kun ajattelen, että vastahan vein, en nyt vielä kehtaa.. Olenko ainoa, jolla on tämmöinen "ongelma"?
Toivottavasti tähän ketjuun löytyy lisää innostuneita raivaajia! Nyt kannattaa alottaa, kun ei ne helteet vielä ahdista! :)
T. Siivoussipuli
Minullakin on jemmassa tavaton määrä ammattikirjallisuutta ja artikkeleita jne. Mutta nyt vihdoin tajusin, että jos en ole niitä tähänkään mennessä ehtinyt lukea, niin tuoko tulevaisuus yhtään enempää aikaa niiden lukemiseen? Maailmahan on täynnä tietoa, kirjoja, lehtiä - vain pienen osan mitä haluaisi lukea ehtii lukea tämän yhden elämän aikana. Nyt kun alkoi elämän jälkipuolisko, niin nyt voi rauhassa karsia kirjahyllyä yms. koska ei kannata enää haaveilla kuin ihan niiden superkiinnostavien huippukirjojen lukemisesta, mitä tahansa keskinkertaista ei kannata hillota turhaan. Mä en halua loppuelämää tuskailla liian tavaran vuoksi - olen siis nyt nelikymppinen.