Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19756)

Vierailija
321/19756 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 01:15"]

Mitäs seuraavaksi heitetään pois? Vaikka olen paljon saanut pois, tilallekin on tullut kaikenlaista. Miten saatte vähennettyä kirjoja ja (harraste)lehtiä? Ne eivät näytä vähenevän täällä yhtään, vaan heti kun saan jotain pois, lisää tulee tilalle. Miten raaskia luopua esim. klassikkokirjoista, joita ei kuitenkaan tule koskaan lukemaan? 

[/quote]

No, tuossahan se aloittelijan virhe onkin. Ensin pitää estää uusien tavaroiden sisään pääseminen, vasta sitten vanhojen tavaroiden uloskantamisesta on oikeasti hyötyä! Toki jos tarkoituksena on vain kiihdyttää tavaravirran kiertonopeutta niin sitten tuokin on yksi taktiikka. Mutta jos tarkoituksena on siis tavaroiden vähentäminen, kuten tässä ketjussa muilla...

Vierailija
322/19756 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aiemminkin kirjoitellut tähän ketjuun, muttenmuista millä numerolla ja mitä olen kirjoitellut. Meillä muutto edessä, ja aloin vuoden alussa seuraamaan tavaraliikennettä pitämällä listaa poistuvista ja saapuvista tavaroista. Nyt on kohta muutto ja tavarasaldo kivasti miinuksella, on sitä monta kassillista tullutkin kannettua keräyksiin ja osa sitten roskiinkin. Paljon on lähtenyt lehtiä, vaatteita ja leluja, ja ikuisuusprojektini "kosmetiikan purkkivuori pienemmäksi" alkaa sekin pikkuhiljaa tuottaa tulosta.

Siivoussipulille sellainen vastaus etten ole roskien kantamista hävennyt :) Ihmisille tuppaa kertymään sitä kamaa, joten jos joku naapuri sattuu tulemaan roskienvientireissulla vastaan niin hyvin voisin sanoa että on raivausprojekti menossa. Paitoja voisin säilyttää muutaman, eihän pari paitaa hirveästi tilaa vie. Voithan ottaa vaikka yhden laatikon (ei mitään jättikokoista muutolaatikkoa kuitenkaan ;) tai pussin johon valitset tuontapaiset pidempiaikaiset säivarastoitavat tavarat ja laitat vaikka kaapin ylähyllylle pois tieltä. Jos tila on rajattu ei varasto kasva turhan suureksi, jos taas tuntuu että sille tilalle olisi parempaa käyttöä on se helppo raivata.

-listaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/19756 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt urakkana raivata vaatekaapit ja komerot kuntoon. Luin juuri Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi. Suosittelen.

Olen todennut että käytössä minulla on juuri tuo 33  vaatetta mutta vaatekaapit pursuavat mitä erilaisempia vaatteita. Siellä on ns. varavaatteita (jos kaikki muut on pesussa), vaatteita, jotka ihan hyviä, jos laihdun sen 5 kiloa, ihan hyvä vaate kunhan hiukan sitä tuunaan (väärä väri, liian leveä, hassu kaulus jne. Nyt ne lähtee kaikki.

Astiakaappiin tein myös tehoiskun. Kun lapset oli pieniä arkiastioina oli kaikenlaisia sekalaisia mukeja ja kippoja, että jos lapset rikkoo niin ei haittaa. Paremmat astiat olivat kaapissa odottamassa vieraita. Nyt lapset ovat jo isoja, joten kaikki epämääräiset mukit  ja kipot lähti ja otin arkikäyttöön paremmat astiat. Mitä niitä komerossa säästää. Nyt on arkikin juhlaa kun on mieluisat astiat käytössä.

Vierailija
324/19756 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on auttanut se, että uuden seurustelusuhteen aloitettuani aloin raivata kaappeja ajatuksella "kehtaisinko tavata miehen näissä vaatteissa /näillä reikäisillä sukilla" tai "jos muutettaisiin yhteen, raahaisinko kaikki nämä kirjat/vanhat pyyhkeet ja lakanat / puolityhjät pesuainepullot uuteen kämppäämme?

Vierailija
325/19756 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 11:24"]

-Meillä on nurkissa liikaa projekteja. Itseään voi haastaa hoitamaan ne loppuun tietyssä ajassa. Parhaimmillaan saa käyttöön jotain hyödyllistä, joka on ennen ollut vain viemässä tilaa.

[/quote]

Ja pahimmillaankin saa sen projektin pois mielestä, tilaa viemästä ja "to do"-listalta. Ei tietenkään ole mitään järkeä puolihuolimattomasti räpeltää jotain valmiiksi vain sen valmistumisen tähden, jos lopputulos ei kuitenkaan tule kelpaamaan. Mutta se fiilis mikä keskeneräisten juttujen valmiiksi saamisesta onnistuneesti on kyllä todella hyvä.

Vierailija
326/19756 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyyskamppikset ovat parhaita. Karjala keräyksiä, nyt ystävän tuttu menetti kaiken tulipalossa. Meiltä löytyi lakanoita, astioita, vaikka mitä. Toiset kyyneleet silmissä olivat kiitollisia lahjoituksista, me oltiin kiitollisia kun saatiin vanha sohva käyttöön kätevästi.

pienellä vaivalla tulee nopeasti tyhjää tilaa.

Vierailija
327/19756 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

VANHA KETJU
.
Miksi vanhija nostellaan

Vierailija
328/19756 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aina ajankohtainen

Vierailija
329/19756 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:08"]VANHA KETJU
.
Miksi vanhija nostellaan
[/quote]
Siksi, että tämä aihe on AINA ajankohtainen.
Taas sain tsemppiä oman tavarapaljouteni pienentämiseen.

Vierailija
330/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:39"]

Hanki varasto, siirrä kaikki tavara sinne, vie tyhjään kotiisi vain se mitä jaksat kantaa kerralla. Toista muutaman päivän välein, kunnes et enää jaksa / näe tarpeelliseksi. Vuoden päästä anna jollekin tehtäväksi tyhjentää/hävittää/myydä/kierrättää varasto.

[/quote]

Ilmeisesti kellään ei tarvitsisi olla huonekaluja? Eikä käynyt mielessä että varastoa ei ehkä saisi ihan kodin läheltä, kuka lähtee roudaamaan selässään kamaa jostain kymmenen kilometrin päästä?

Ja vielä huonoksi lopuksi dumppaisit varaston tyhjentämisen jonkun muun harteille...

Vähän voisi ajatella ennen kuin laittaa näppiksen laulamaan ;)

Vierailija
331/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia KonMari tekniikasta? ostin kirjan (e-krijana) ja luen sitä parhaillaan.. tuntuu virkistävän erilaiselta verrattuna aiemmin lukemiini amerikkalaisiin

Vierailija
332/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:39"]

Hanki varasto, siirrä kaikki tavara sinne, vie tyhjään kotiisi vain se mitä jaksat kantaa kerralla. Toista muutaman päivän välein, kunnes et enää jaksa / näe tarpeelliseksi. Vuoden päästä anna jollekin tehtäväksi tyhjentää/hävittää/myydä/kierrättää varasto.

[/quote]

Ilmeisesti kellään ei tarvitsisi olla huonekaluja? Eikä käynyt mielessä että varastoa ei ehkä saisi ihan kodin läheltä, kuka lähtee roudaamaan selässään kamaa jostain kymmenen kilometrin päästä?

Ja vielä huonoksi lopuksi dumppaisit varaston tyhjentämisen jonkun muun harteille...

Vähän voisi ajatella ennen kuin laittaa näppiksen laulamaan ;)

[/quote]

No tuo ideahan on Tavarataivas-dokumentista..

Vierailija
333/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:52"]Kiitos tästä ihanasta ketjusta. Tämän inspiroimana olen itsekin yrittänyt hallita meillä vallinnutta kaaosta ja eilen järjestelin papereita kirjahyllyistä ja tänään tyhjensin laatikoita lastenvaatteista ja raivasin kaksi vaatehuoneen hyllyä tyhjäksi omille vaatteilleni, jotka ovat olleet jo vuoden säilössä makuuhuoneessa.

Meillä on nyt parisenkymmentä muovikassia, joista yhden ajattelin viedä kirpparille ja loput UFFin laatikkoon. Ostaako kukaan vanhoja lastenvaatteita? Esim. farkkuja, joita 1v n käyttänyt muutamia kertoja? Ovat siis hyväkuntoisia mutta 4-7 vuotta vanhoja. Samoin löytyy hyväkuntoinen kantoliina ja ohjeet cd:llä, mutta ikää on jo 5 vuotta. Kannattaako lasten leluja viedä kirpparille? Ostaako kukaan? Entä lastenkirjat?

Minulla on myös kaksi kassillista lasten ulkovaatteita (haalareita, takkeja ja housuja), mutta ikää näilläkin 2-7 vuotta, osa vähän kuluneitakin jo, osa taas ihan priimakunnossa. OStaako kukaan? Näistä muovipusseista pitäisi nimittäin päästä eroon.
[/quote]
Ostan hyväkuntoisia, jos hintaa ei ole liikaa. Vähän kuluneita vaatteita yleensä en, reikäisiä ja tahraisia (näitäkin näkee ikävä kyllä) en koskaan. Leluja ja kirjoja ostan, jos ovat siistissä kunnossa ja ennen kaikkea halpoja. Kantoliinaa en ole käyttänyt niin en siitä osaa sanoa.

Vierailija
334/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 13:41"]

Toki menetin myös itselleni tärkeitä tavaroita, kun äitini päätti, ettei niitä tarvita enää. Vaikeahan sitä on jotain 14-vuotiaana perustella, että miksi ihmeessä tarvitsen enää vanhoja legojani ja Aku Ankan taskukirjojani (taisi joku muukin tässä ketjussa kaivata vanhoja taskareitaan :D). Mutta ne olivat minulle tärkeitä kuitenkin.

Kun nyt katson tätä tämänhetkistä kämppäämme, niitä tavalla tai toisella tärkeitä muistoesineitä on oikeasti aika vähän verrattuna kaikkeen muuhun. Mutta tietysti noista muistoesineistä olisi karsimispuuskassa helppo aloittaa, koska ne ovat käytännöllisesti katsoen täysin hyödyttömiä. Kuitenkin silmäni löytävät jo pelkästään tästä keittiön pöydältä useamman ns. "uuden ja käytännöllisen" tavaran, josta voisi ihan hyvin aloittaa karsimisen. (En kuitenkaan voi, koska ne eivät ole minun omiani...)

[/quote]

Niinpä, kuinka turhia muiden tavarat ovatkaan ja kuinka helposti kotiin tulisikaan lisätilaa niitä poistamalla... Useimmilla kuitenkin sitä omaakin romua riittäisi vähennettäväksi aika pitkään ennen muiden tavaroihin kajoamista. =)

Vierailija
335/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt lukenut raivaustuskissani koko ketjun. Kiitos, ihanat <3

Oon saanut ravatta vaatekaapeista kolme Ikea-kassillista erilaisua vaatteita. Nyt mietin, pääsisikö niistä esim. Huutiksessa tai Torissa eroon. Kyseessä on siis ihan tavallisia vaatteita (Ellosta, Lindexiä jne) ja ne ovat isokokoisia (XXL). En usko, että kukaan niitä yksittäin ostaisi (enkä jaksaisi ruveta kuvaamaan erikseen ja mittaammaan). Meniskö ne pakettina kaupaksi? Ostaisitko ite siis pakettina vaatteita?

Vierailija
336/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että raivaus on niin trendikästä, että se ydin unohtuu. Eli uutta tavaraa ostetaan sitä mukaa kun vanha saadaan kiertoon. Se taas on ainakin luonnonvarojen kannalta pahempi juttu kuin niitten tavaroiden hamstraus omassa varastossa...

Itse olen vähentänyt henkilökohtaiset tavarani aika lailla minimiin. En osta mitään, ei juuri olisi varaakaan. Mies sen sijaan hamstraa, mutta kuten todettua, muiden tavaroista on helpompi luopua kuin omistaan. Mies näkee minulla vielä vaikka mitä karsittavaa, vaikka itse haluaa pitää kiinni kynsin hampain ties mistä (minun mielestäni) rojusta. Ongelma tästä on tullut siinä vaiheessa kun itse saan johonkin tyhjää tilaa ja mies hankkii jotain, jolla täyttää sen tilan. Ei olla vielä keksitty kompromissia tähän, ja välillä haaveilen tosissani omasta kämpästä, jossa olisi vain ne tavarat, joita tarvitsen, käytän ja arvostan.

Muilla hamstraava puoliso?

Vierailija
337/19756 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan hamsterointia.
Kuitenkin tasaisin väliajoin iskee ahdistus,
jos mietin vaikka tilannetta jossa joutuisin muuttamaan huomenna ja pakkaamaan kaiken omistamani roinan.
Hoidan ja lievitän tätä kuukausittain tapahtuvalla karsinnalla.

Kun ostan uusia tekstiilejä, tarkistan vanhojen kunnon ja sellaiset, jotka eivät miellytä tai joita ei tarvitse - lähtee heti uffille.
Samoin kosmetiikka, vaatteet yms.
Ja kerran kuukaudessa käyn myös ikean kallax hyllystön sisällön läpi.
Se on survottu täyteen laatikoita, joihin olisi kovin helppo piilottaa jos jonkinmoista sälää.

Pidän kaiken järjestyksessä, heitän pois kaiken turhan ja kuluneen.
Välillä yritän myös hillitä ostohimoja, ja jos minulta löytyy jo käyttökelpoinen - en osta turhaan.

Vierailija
338/19756 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:25"]

Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)

[/quote]

"Hei anoppi! Meillä ei vaan näytä olevan tuolle kahvinkeittimelle käyttöä, vaikka se hieno olisikin. Nyt tarvitaan kaappitilaa muuhun käyttöön, joten haluaisitko keittimen itsellesi vai laitanko sen kierrätykseen/kaverille/kirpparille? Voidaan tuoda se sulle ensi sunnuntaina kun tullaan käymään jos haluat :)"

Eihän tuosta VOI suuttua, ja jos on niin mielenvikainen että suuttuu, niin se on sitten vain suuttujan murhe. Parempi kun luovut siitä ihan avoimesti, niin ensinnäkin et saa uutta tilalle (kun jos vaikka valehtelisit että se meni rikki) eikä anoppi voi loukkaantua jos piilottelisit keittimestä luopumista.

[/quote]

Mua vaan kummastuttaa, että millaisessa kyläpaikassa ei vieraille kahvia tarjota?? Eiköhän tuo anopin lahjakin viittaa siihen, että on vähän epävieraanvaraista jättää vieraat kahvittamatta...

[/quote]

Jos kahvinjuojia käy kylässä vain muutaman kerran vuodessa, niin heille voi keittää vaikka pikakahvia tai pannukahvia. Olisi järjetöntä säilöä kahvinkeitintä (joka on aika iso rohjo vaikka olisi pienikin keitin) vain muutaman vuosittaisen käyttökerran takia. Siinä ei ole mitään epävieraanvaraista. Harvalla ei-teen-juojalla on myöskään kunnollista haudutuspannua, vaan kyllä silloinkin tarjotaan vuosia vanhaa "pikateetä" (pussiteetä kupissa) jos edes sitäkään löytyy.

Tavaroiden raivauksen ideakin taitaa olla siinä, että ei säilötä turhaa tavaraa joka vie käyttöönsä nähden suhteettomasti tilaa. Jos olet eri mieltä, niin olet väärässä ketjussa ;).

Vierailija
339/19756 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:06"]

Mulla ei ole ongelmana se, ettenkö voisi luopua tavarasta, mutta se pois vienti on työlästä. Tyhmää heittää roskikseen tavaroita tai vaatteita jotka on ihan ok, ja kirpparin vuokrauskin on vähän sellaista, että niistä pitäisi hiukkasen sitten saada katettakin eikä ihan persnetolla myydä, kun pöytävuokrakin maksaa, ja se jatkuva ramppaaminen pöydän siistimishommissa....

[/quote]

Vie jonnekin hyväntekeväisyyskirpparille ilmaiseksi. Niitä on joka kylässä. Itse teen niin pari kertaa vuodessa joten vaatemäärä ei koskaan kasva liian isoksi. Tavaraa en edes osta. Vaatteiden hamstrausta pitäisi vähentää. On ihan turha ostaa liikaa vuodessa, sillä vaikka vaatteet olisivat hyvälaatuisia ja kestäisivät vuosia, itse ainakin kyllästyn. Jatkossa ostan ennemmin harvemmin, mutta edelleen sitä laadukasta jonka voi sitten panna kiertoon. 

Vierailija
340/19756 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt suurella mielenkiinnolla raivannut mutta mies venkoilee :D ollaan saatu hänen vanhemmiltaan aivan hirveitä koriste-esineitä ja muuta tavaraa jotka eivät sovi sisustukseemme tai joita ei tule käytettyä, mutta miehen mielestä lahjoja ei saisi pistää eteenpäin.. huoh :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan