tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Miten saan kkohteliaasti hävitettyä hirveät kissa-teekupit jotka anoppi antoi joululahjaksi?
Ap nostaa. Saitteko paljon krääsää jouluna? Itse en onneksi saanut. Yksi kirja oli turha, pohdin vielä myynkö sitä vai säästänkö.
Mun suhtautuminen tavaraan on tosiaan muuttunut tämän ketjun ansiosta. Rohkaisuksi ja muistutuksekksi muille laitan muutaman ajatuksen.
- Jos yritän myydä tavaroitani parilla eurolla niin halvemmaksi ja helpommaksi tulee laittaa tavarat pois ja ssäästää muussa asiassa (esim herkut, ravintolakäynnit, turhan ostaminen)
- En edes mene kauppaan nii ssäästän jopa ajatuksissani tavaran lisääntymisen
- Laitan lasten vaatteet heti kiertoon, en ala säästämään niitä mahdollisille toisille lapsille. Mallit yms muuttuvat jonkun verran jo parissa vuodessa. Olen myös kuullut että vaatteet menevät huonoksi säilytyksessä.
- En tuhoa maailmaa vaikka laitankin joskus huonokuntoisen tavaran roskiin.
- Aika on "kallista". Haluanko tosiaan pyöritellä paikasta toiseen tavaroita jotka vievät vain energiaani jaaikaani ?
Tässä joitakin ajatuksiani. Paljon on vielä oppimista eikä pois heittäminen ole itselleni niin helppoa kuin voisi kuvitella ;)
Tsemppiä!
Täällä myös yksi hamsteri, jolla on vaikeutta luopua oikein mistään. Ärtymys nousi vuodenalussa niin paljon, että aloin siivoamaan kaappeja tyhjiksi ilman armoa. Lahjoituskasseja tähän mennessä 5, roskia varmaan saman verran. En ymmärrä miksi olen säilyttänyt melkein kymmenen vuotta vanhoja mausteitakin. Pitkään mietin, heittäisikö roskiin, kun oli viimevuotena menneet vanhaksi. Käyttöä niille ei ole, mutta epäilytti silti heittää roskiin. En tiedä onko kasvatus vaikuttanut tähän vai se, että lapsuuteni oli köyhä ja lähestulkoon mitään ei heitetty menemään.
..taitaa kaapissani olla jotain rikkinäisiä joulupallojakin parinkymmenen vuoden takaa...
Unelmoin siististä ja tilavasta kodista, joten kai se on pakko opetella myös luopumaan. Kesti aikaansa, ennenkuin opin, ettei kaikkea lautasellakaan tarvitse syödä ja ei ole kauhein synti, jos hiemankin ruokaa heittää roskiin. Laihduttaminenkin on onnistunut paremmin, kun syön siihen asti, että olen kylläinen, enkä siihen, että ruoka on lopussa.
Siivous jatkukoon, eiköhän tästä vielä saada siisti, tilava asunto! :)
Täällä ei kai saa olla sitä mieltä, että on viisasta säästää tavaroita esim. Seuraavalle lapselle. Mallit ei minua kiinnosta. Hamstraan etukäteen hyvää tavaraa, jos tielle sattuu. Olen usein kaukaa viisas näissä asioissa. Turhaa tavaraa taas en kerää. Täytyy osata tunnistaa turha ja tarpeellinen. Neliöitäjän on aina liian vähän. Onneksi on häkkivsrasto ja autotalli.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:54"]
Täällä ei kai saa olla sitä mieltä, että on viisasta säästää tavaroita esim. Seuraavalle lapselle. Mallit ei minua kiinnosta. Hamstraan etukäteen hyvää tavaraa, jos tielle sattuu. Olen usein kaukaa viisas näissä asioissa. Turhaa tavaraa taas en kerää. Täytyy osata tunnistaa turha ja tarpeellinen. Neliöitäjän on aina liian vähän. Onneksi on häkkivsrasto ja autotalli.
[/quote]
No kyllä tämä on mun mielestä oikeaa ekologisuutta ja kierrätystä. Tuo mainitsemasi turhan ja tarpeellisen tunnistaminen toisistaan on se juttu, tosin, tulevaisuus on aina tuntematon, mutta jos menee perusoletuksella suunnilleen nykylinja jatkuu, niin aika pitkälle osuus oikeaan.
On järjetöntä hävittää tavaraa vain sen takia, että haluaa tilaa. Jos nopeasti raivaa nurkat, niin helposti lipsuu takaisin täyttämään ne jossain vaiheessa (ajatuksena, että käyn taas vuoden päästä läpi ja laitan turhat pois.) Jos on joka vuosi turhaa pussikaupalla, niin mikä on muka muuttunut?
Jos joutuu käyttämään aikaa ja vaivaa (tavaran muokkaus, kierrätys ym omassa kodissa jne.) niin se jää selkärankaan mieleen miten h******n vaikeaa ja tuskaista oli päästä siitä eroon. Ja kun tätä toteuttaa kaikkiin tavaroihinsa, niin johan alkaa ostotottumukset muuttumaan.
Kannattaa kokeilla eikä vain huijata itseään ainaisella raivauksella.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:54"]
[/quote]
Olen samaa mieltä siinä tapauksessa jos tavarat tosiaan pääsevät käyttöön. Mutta neliöitä ei ole aina liian vähän. Kyllä se on useimmiten omasta tahdosta ja kurinalaisuudesta kiinni riittävätkö neliöt. Varsinkin jos lukuun otetaan häkkivarasto ja autotallikin.
Milläs mallilla kodinraivaus nyt on?
En jaksa selata blogilistaa. Missä blogeissa on järjestelyjuttuja?
Mitä tavaroita te siellä varastossa säilytätte? Ei voi tarvita mitään niin paljon, ettei sisälle sovi. Varastoon kuuluu vain auton renkaat ja urheiluvälineet kuten sukset
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:34"]
Mitä tavaroita te siellä varastossa säilytätte? Ei voi tarvita mitään niin paljon, ettei sisälle sovi. Varastoon kuuluu vain auton renkaat ja urheiluvälineet kuten sukset
[/quote]
Mun asunnossa on 4 komeroa. Niihin on mahduttava kaikki tavarat; vaatteet, kengät, lelut, kirjat, peitot, pyyhkeet, lääkkeet, siivoustarvikkeet, papiljotit, tietokonetarvikkeet, mapit, karamellit, valokuvat, matot, vieraspatjat, wc-paperit, mannaryynit, kahvikupit ym. Luettelo sillisalaatti, jotta ymmärtäisit, miten vähästäkin tavarasta tulee paljon, kun säilytystilaa on väjhän.
Häkkivarastoon kuuluu kausituotteet kuten joulukoristeet, talvitakit, luistimet, autonrenkaat, makuupussit, teltta. Meillä on häkkivarastossa ihan kiinteät tangotkin vaatteille ja puulaatikot tavaroille.
Kamalaa. Tulisin hulluksi 553.
http://kaunisjayksinkertainen.blogspot.fi/
http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/
http://vapaallakadellasisustaen.blogspot.fi/
Nämä löytyi blogilistalta, ja ovat edellleen päivittyviä. En vielä ehtinyt katsoa ovatko hyviä, okv ainoa tuttu.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 00:07"]
Muuten hyvällä, mutta kirjoista ja lehdistä pitäisi karsia, vievät yhden kokonaisen huoneen (50 metriä hyllytilaa), ja sehän on järjetöntä. Periaatteessa mahtuvat huoneeseen ja huone on siisti, mutta voisi siinä huoneessa toki muutakin tehdä, kuin säilöä kirjoja.
[/quote]
Kirjoista luovun nihkeästi, kun useat ovat minulle tärkeitä ja osa historiaani. Mutta lehdet, ne ovat turhaakin turhempaa! Ennen säilöin mm. vanhoja naistenlehtiä, nyt kaikki pois. Enkä tilaa enää edes uusia, koska niistä saamani huvi ja hyöty ei ole niiden hinnan väärti.
Kirjoja saa kirjastosta. Ärsyttävää saada niitä lahjaksi.
Muuten hyvällä, mutta kirjoista ja lehdistä pitäisi karsia, vievät yhden kokonaisen huoneen (50 metriä hyllytilaa), ja sehän on järjetöntä. Periaatteessa mahtuvat huoneeseen ja huone on siisti, mutta voisi siinä huoneessa toki muutakin tehdä, kuin säilöä kirjoja.
Luen kaikki noita blogeja, ja ovat minusta hyviä. Okv on uuden tavaran ostelua koko ajan mutta muissa ei
Ihanaa olen jaksanut jaksanut laittaa nettikirpparille tavaraa myyntiin ja kotoa on tultu hakemaan kaikki! Kaikki ei siis ole tosiaan myyty, mutta yhtään tavaraa ei ole tarvinnut itse viedä kotiovesta ulos. Osa ihmisistä on jäänyt penkomaan mitä muuta ostettavaa löytyy ja käteistä olen tienannyt yli 150€ :)
Jes! Turhia tavaroita saatu pois huushollista!
Vanhat, turhat kirjat sekä parit elokuvat; rikkinäinen taulunkehys, vanhoja tekstiilejä (h&m:lle), paperiroskaa, neuvolasta saatuja esitteitä (miksi ihmeessä oon ess säilyttänyt näitä??), rikkinäinen juomapullo jne jne...
Äitiysvaatteet laitetu myyntiin ja kaveri tulee pläräämään vanhojen/turhien/käyttämättä jäävien vaatteiden pinon. Loput sitten kirpparille tai turvakotiin (jonne vois laittaa yös vauvan hyväkuntoiset 50 cm-60 cm vaatteet).
Kyllä tää tästä! Vapautunut olo kun pääsee rikkinäisestä eroon!
Älä käy enään Tarjoustalossa.