tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Onko kenellekään käynyt niin, että olet saanut raivatuksi kodin ja olet tyytyväinen. Muutaman vuoden päästä huomaat, että taas on tavaraa kertynyt ja taas pitäisi aloittaa alusta. Kokemuksia?
Onko vielä vuonna 2019 työpaikkoja, joissa naisia vaaditaan käyttämään hametta ja sukkahousuja? Monella työpaikalla työnantaja hankkii työasut työntekijöilleen. Kannattaisiko harkita jo työpaikan vaihtoa?
[/quote] Minun työpaikkani vaatii naisilta hametta, ja ohuita, ihonvärisiä sukkahousuja. Ne eivät ihan kamalan montaa käyttökertaa kestä, vaikka en osta halvimpia, ja yritän kohdella niitä hellästi. Silti niitä kuluu ihan uskomattomia määriä.[/quote]
Sukkahousupakko vuonna 2019? kirjoitti:
Onko vielä vuonna 2019 työpaikkoja, joissa naisia vaaditaan käyttämään hametta ja sukkahousuja? Monella työpaikalla työnantaja hankkii työasut työntekijöilleen. Kannattaisiko harkita jo työpaikan vaihtoa?
Minun työpaikkani vaatii naisilta hametta, ja ohuita, ihonvärisiä sukkahousuja. Ne eivät ihan kamalan montaa käyttökertaa kestä, vaikka en osta halvimpia, ja yritän kohdella niitä hellästi. Silti niitä kuluu ihan uskomattomia määriä.
Joo, ne on niitä samoja työpaikkoja, joissa miehiltä edellytetään pukua kesät talvet. Heidänkin kannattaisi harkita työpaikan vaihtoa. Vaikka jonnekin raksa-alalle tai varastolle, missä työnantaja saattaa tarjota työasun. Kyllä, näin kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuukauden haaste laittaa joka päivä pois 10 tavaraa = 300. Hyvin mennyt toistaiseksi 😊.
Uteliaisuudesta, millaisia tavaroita on mennyt poistoon? Kiinnostaa tietää millaista tavaraa muilla kertyy nurkkiin.
Itselläni ongelmana enimmäkseen muistotavarat, lahjaksi saadut ja matkamuistot ja sellaiset.
Toistaiseksi olen hävittänyy/kierrättänyt:
- meikkituotteita, avattuja, kokeiltuja, eivät olletkaan hyviä joten miksi säilön laatikossa?
- suihkutuotteita, annoin kavereille ne jotka ei itselle sovi
- vanhat lakanat
- liian pieniä vaatteita
- kirjoja lahjoitin ison kasan
- sekalaista kamaa: hiuskoristeita, parittomia sukkia ja korviksia, tummuneita rihkamakoruja, johtoja, purkkeja, koristeita
- kodinkoneit joita en ikinä käytä
Lisää en siis osta. Tarkoituksena on parin vuoden sisällä mahduttaa omaisuus matkalaukkuun ja lähteä :).
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään käynyt niin, että olet saanut raivatuksi kodin ja olet tyytyväinen. Muutaman vuoden päästä huomaat, että taas on tavaraa kertynyt ja taas pitäisi aloittaa alusta. Kokemuksia?
Eihän sitä tavaraa taivaasta tule.
Minulla on mennyt aivan toisinpäin.
Kun ensiksi kävin kodin läpi, tavaraa lähti kirppikselle aivan älyttömästi. Tämän jälkeen joka kerta paljon.
Nyt vasta on kodin tilanne hyvä. Mm vaatehuoneessa ja komerossa on ylimääräistä, esim lahjaksi saatuja shampoita, vaihdoissa tulleita hopeakoruja ja myynnissä olevia muutamia Iittalan esineitä .
Mutta nämä kaikki ovat poissa silmistä, omissa kohdissaan.
Kirjoitin aikaisemmin käyn aina yhden kohdan kotona läpi per kk. Nyt 2 kk seteissä ei ole ollut yhtään poislaitettavaa. Ensi kuussa käydään lasten huoneet läpi ja kumpikin ovat vakuuttaneet mitään tarpeetonta ei löydy.
Veikkaan korkeintaan muovipussillinen tulee.
Olen saanut ystävältäni heidän lasten pieneksi jääneitä vaatteita ja kun lapsillani koko tulee vastaan, otetaan ne käyttöön. Elokuussa nähdään saldo, luulen määrä on pieni.
Ei kaikki tavara tule ostelun myötä koteihin, eikä silloin auta, että omia ostotottumuksia muuttaa. Hyvää tavaraa saa ilmaiseksi ja sitä tulee helposti kannettua kotiin, etenkin, jos on vähänkin perusturvaton olo tai sitten "tee se itse -tyyppi", joka osaa muokata materiaaleja ompelemalla, nikkaroimalla tms.
Jossain välissä joku kyseli postimerkeistä. Äiti kävi kyselemässä just yhdestä liikkeestä ja siellä sanortiin, että suomalaiset 40-luvun merkit on kysyttyjä ja 90-luvun suomalaisista ikimerkit vihkoina/arkkeina. Ei siis kauheasti toivoa saada rahaa tai edes päästä koko kokoelmasta eroon kerralla. Meilläkin niitä on siis ihan hemmetisti, kun aikanaan tuntui hyvältä idealta kerätä. Täytyy itse tarkistaa omat läpi ja luultavasti lahjoitan ne epämääräiset ulkomaalaiset kokoelmat jollekin askartelijalle tms. eli säästän vaan suomalaiset ja pari pientä teemakokoelmaa.
Nyt oon tosi tyytyväinen, kun sain viimeinkin vietyä sähköromua sorttiasemalle, esim. tyyliin 7 vuotta sitten toimintansa lopettaneet tietokoneen ja kameran. Tätä täytyy kyllä ottaa paremmin arkiohjelmaan, että veisi säännöllisemmin tavaroita roskiin, lahjoitukseen tms. poistoon.
Mun äiti ei osta mitään mutta hamstraa muitten muuttojämiä senkin edestä. Mistään ei suostu luopumaan paitsi minulle antamalla. Ja loukkaantuu kun en suostu ottamaan mitään romua vastaan. Kauhistuttaa jo ajatuskin hänen jäämistönsä siivoamisesta sitten aikanaan
Mitä ihmettä voi tehdä kun on viimein tullut järkiinsä ja haluaa luopua isosta määrästä tavaraa, muuton edellä, mutta ei pysty heittään kaatopaikalle mitään? Kirppiksellä ei kauppa käy, se kannattaa vain kirppisyrittäjälle, vaikka hinnoittelisi 0,50€/kpl kaiken. Kierrätyskeskusta ei paikkakunnalla ole, vähänkäytettyyn olen lähettänyt paljon, ei käy sielläkään kovin hyvin kauppa. Ilmaiseksi olen yrittänyt antaa tavaroita, ei kelpaa. Facebookin ryhmissä olen jotain saanut myytyä, mutta tosi hitaasti ja vähän. Ei ole autoa jolla kuskata isompia jäteasemalle ja taloyhtiön roskakatokseen kun vie niin saa vain huudot ja moitteet (säkeissä vien tietysti joskus jotain pientä). Ihan tuskastunut jo tähän tavaramäärään ja viimein kun haluaisi kaikesta luopua niin ei saa mihinkään menemään. Sinänsä hyvä opetus itsellekin että jospa tämä hävitysvaikeus painuisi sen verran syvälle muistiin että aina kun jatkossa haluaa jotain uutta kotiinsa kantaa, muistaa heti hävittämisen vaikeuden. Jää toivottavasti hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oon tosi tyytyväinen, kun sain viimeinkin vietyä sähköromua sorttiasemalle, esim. tyyliin 7 vuotta sitten toimintansa lopettaneet tietokoneen ja kameran. Tätä täytyy kyllä ottaa paremmin arkiohjelmaan, että veisi säännöllisemmin tavaroita roskiin, lahjoitukseen tms. poistoon.
Minä teen niin, että kaiken, minkä lahjoitan tai pitäisi viedä jonnekin kierrätettäväksi, heitän auton perään ja sieltä ne muistaa paremmin viedä, kun jossain vaiheessa alkaa niin ärsyttämään.
Kävin eilen kellarissa ja nyt ekaa kertaa moneen vuoteen tiedän mitä siellä on. Selkeästi olin vaan tuupannut katsomatta sinne jotain lapsuusaikaisiakin juttuja, joita olin saanut äidin muuttaessa ehkä viisi vuotta sitten. Löytyi heti muutama juttu, jotka menee roskiin. Muutama vaatelaatikko/pussi pitää käydä läpi, vaikutti että sielläkin on lahjoitukseen ja tekstiilikierrätykseen meneviä niin kuin kaapissakin. Aattelin osasta ottaa valokuvat, että luopuminen olisi helpompaa, kun en oikeasti muuten tule toimeen tämän tavaramäärän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä voi tehdä kun on viimein tullut järkiinsä ja haluaa luopua isosta määrästä tavaraa, muuton edellä, mutta ei pysty heittään kaatopaikalle mitään? Kirppiksellä ei kauppa käy, se kannattaa vain kirppisyrittäjälle, vaikka hinnoittelisi 0,50€/kpl kaiken. Kierrätyskeskusta ei paikkakunnalla ole, vähänkäytettyyn olen lähettänyt paljon, ei käy sielläkään kovin hyvin kauppa. Ilmaiseksi olen yrittänyt antaa tavaroita, ei kelpaa. Facebookin ryhmissä olen jotain saanut myytyä, mutta tosi hitaasti ja vähän. Ei ole autoa jolla kuskata isompia jäteasemalle ja taloyhtiön roskakatokseen kun vie niin saa vain huudot ja moitteet (säkeissä vien tietysti joskus jotain pientä). Ihan tuskastunut jo tähän tavaramäärään ja viimein kun haluaisi kaikesta luopua niin ei saa mihinkään menemään. Sinänsä hyvä opetus itsellekin että jospa tämä hävitysvaikeus painuisi sen verran syvälle muistiin että aina kun jatkossa haluaa jotain uutta kotiinsa kantaa, muistaa heti hävittämisen vaikeuden. Jää toivottavasti hankkimatta.
Vuokraa auto+peräkärry/paku tai pyydä autollista kaveria apuun, toki jotain korvausta vastaan. Jos sinulla on autollinen kaveri, niin peräkärryn vuokraus maksaa muutaman kympin, kaatopaikkamaksu on täällä päin Suomea samaa luokkaa ja päälle mitä ikinä nyt lupasitkaan kaverille kiitokseksi. Meneehän siihen vähän rahaa, mutta se on vaan jossain on vaiheessa tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa auto+peräkärry/paku tai pyydä autollista kaveria apuun, toki jotain korvausta vastaan. Jos sinulla on autollinen kaveri, niin peräkärryn vuokraus maksaa muutaman kympin, kaatopaikkamaksu on täällä päin Suomea samaa luokkaa ja päälle mitä ikinä nyt lupasitkaan kaverille kiitokseksi. Meneehän siihen vähän rahaa, mutta se on vaan jossain on vaiheessa tehtävä.
Autolliset kaverit asuu yli 100 km päässä eikä ole vetokoukkua, naapurissa vaan eläkeläisiä ja se suurin ongelma on se että mitään EN RASKI KAATOPAIKALLE viedä sillä tavaraa on tuhansia kappaleita ja euroja saman verran niissä kiinni. Ihan kuin rahaa heittäisi kaatopaikalle. Ei onnistu millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolliset kaverit asuu yli 100 km päässä eikä ole vetokoukkua, naapurissa vaan eläkeläisiä ja se suurin ongelma on se että mitään EN RASKI KAATOPAIKALLE viedä sillä tavaraa on tuhansia kappaleita ja euroja saman verran niissä kiinni. Ihan kuin rahaa heittäisi kaatopaikalle. Ei onnistu millään.
Millainen tavara on nyseessä? Ongelmasi saattaa olla, että luulet tavaroidesi olevan arvokkaampia kuin ne ovat. Jos joku niitä tarvitsee, ja hinta on oikea, tavara kyllä menee kaupaksi.
Laskepa, miten paljon se tavaroiden säilytykseen käytetty tila maksaa vuodessa.
Sain nyt käytyä läpi ne kellarissa olleet vaatteet. Yllättävän paljon siellä oli sellaisia joiden olemassaolon olin unohtanut (=ei tunnearvoa) ja sellaisia joiden oikea osoite on roskis. Lähden heti tämän viestin kirjoittamisen jälkeen viemään kasan tekstiilikierrätykseen, huomenna kuvaan niitä tunnearvollisia ja vien muutaman käyttökelpoisen Fidalle. Ai joo, oli myös hauskaa löytää tuolta seasta mun peruskoulussa tehdyt kaksi paria villasukkia. Jalka näytti olevan samankokoinen eli ne lähtee nyt käyttöön, vaikka kudonkin nykyään hienompia sukkia. :D
Vierailija kirjoitti:
Jossain välissä joku kyseli postimerkeistä. Äiti kävi kyselemässä just yhdestä liikkeestä ja siellä sanortiin, että suomalaiset 40-luvun merkit on kysyttyjä ja 90-luvun suomalaisista ikimerkit vihkoina/arkkeina. Ei siis kauheasti toivoa saada rahaa tai edes päästä koko kokoelmasta eroon kerralla. Meilläkin niitä on siis ihan hemmetisti, kun aikanaan tuntui hyvältä idealta kerätä. Täytyy itse tarkistaa omat läpi ja luultavasti lahjoitan ne epämääräiset ulkomaalaiset kokoelmat jollekin askartelijalle tms. eli säästän vaan suomalaiset ja pari pientä teemakokoelmaa.
Kiitos tiedosta, varmaan itsekin lahjoitan jonnekin sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä ole rahaa kiinni vaan niiden arvo on tällä hetkellä negatiivinen = tavaroiden hävityskustannus. Maailmalla on niin paljon tavaraa liikkeellä, että osa tavarasta on yksi kertaisesti arvotonta. Jos joku kaupittelisi niitä sinulle, ostaisitko itse niistä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
Et ole ainoa, mutta nyt 16 vuotta valmistumisen jälkeen voin sanoa, että ainakaan minä en ole tarvinnut niitä mihinkään. Juuri meni iso nippu roskiin, mutta vielä muutama jäi..
Minun vinkki tavarapaljouteen on se, että käytä lahjalistaa. Esim. Wishsimply on osoittautunut erinomaiseksi lasten kohdalla. Vieraat on yleensä tyytyväisiä, kun saavat katsoa, että mitä halutaan tai tarvitaan, ja meille tulee sitten vähemmän sellaista tavaraa mitä kukaan ei käytä.
En tiedä onko tuo oikeasti niin tehokas tapa, mutta henkisesti se on minusta loistava, koska jokin ei toivottu ylimääräinen tavara tuntuu aina niin pahalta.. jos sen osaisi heittää heti roskiin, niin varmaan pääsisi helpommalla.
Miksi siivoojat, kun itse siivoamalla olisi säästänyt selvää rahaa noin 350€! Miksi tavaraa pitää laittaa säkkikaupalla roskiin? Käyttökelpoiset tavarat myyntiin (Tori.fi, Huuto.net, Facebook-ryhmät, kirpputorit, MLL:n lastentarvikekirppikset, peräkonttikirppikset jne.) ja lahjoitukseen (sukulaiset, ystävät, tuttavat, naapurit, seurakunta, MLL, SPR, Facebook jne.). Puhtaat ja rikkinäiset vaatteet tekstiilikierrätykseen; esimerkiksi Nextiili Tampereella ottaa vastaan rikkinäisiä, puhtaita vaatteita. Rikkinäiset elektroniikkalaitteet ja kodinkoneet maksutta kodinkoneliikkeisiin. Roskiin vain ne tavarat, jotka ovat rikki ja eivät kelpaa kierrätykseen.
Tavarakaaokseen auttaa vain juurisyyn kitkeminen eli turhan ja ylimääräisen tavaran ostamisen lopettaminen. Pakonomainen ostelu on riippuvuus kuten alkoholismi, jatkuva älylaitteilla roikkuminen ja peliriippuvuus. Himohamstraus on sairaus ja pakko-oireinen häiriö:
-
Lopetetaan turha kiertely kauppakeskuksissa ja tavarataloissa. Tehdään ostolakko; uusia vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä yms. hankitaan vain todelliseen tarpeeseen. Käytetylle tavaralle ja ilmaiseksi saataville lahjoituksille sama sääntö. Kun ostetaan, niin suositaan laadukkaita ja kestäviä, kotimaisia tuotteita. Ei osteta kertakäyttöisiä ja huonolaatuisia tuotteita (valmistusmaa Kiina, Intia, Bangladesh yms. kehitysmaa). Lopetetaan turhat lehtitilaukset ja lehtien irtonumeroiden ostelu.
Siivoamalla ja tavaramäärää vähentämällä saadaan tilaa ja järjestystä varastoon, vaatehuoneeseen, kaappeihin, komeroihin ja lipastoihin. Turhat sanomalehtikasat viedään paperinkeräykseen ja pölyä keräävät koriste-esineet myydään tai lahjoitetaan. Siivous helpottuu, kun tavaraa on vähemmän.