Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19865)

Vierailija
2661/19865 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä voisi tehdä tavaralle joka on ehjää ja hyväkuntoista, mutta sellaista mitä kukaan ei halua? Itsellä on muun muassa iso laatikollinen posliinikoristeita ja muuta vastaavaa. Ei noita kukaan kirpparilta osta, mutta tekee pahaa heittää ihan vaan roskiin. Tuttuja lapsiakaan ei ole jotka haluaisi leikkeihinsä. Ideoita?

Ne on jo valmistettu aikaa sitten, joten luonnonvarat on jo käytetty. Ne tulevat joutumaan hävitettäväksi viimeistään kuolemasi jälkeen. Itse voit päättää elätkö siihen asti niiden kanssa vai et, mitään eroa ei ympäristövaikutuksissa ole mitä tahansa päätätkin.

Hyvin ajateltu, kiitos tästä. Todellisuus on että hilloan näitä loppuelämäni varaston pohjalla ja joku heittää ne kuitenkin roskiin kun minusta aika jättää. Ei eroa mitenkään siitä että kannan ne nyt roskiin.

Kirpparin saa ottaa -hyllyä voisi tietysti yrittää myös, pitääkö sieltä itse siivota tavarat pois joskus jos ei kenellekään kelpaa?

Vierailija
2662/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisi vanhalle postimerkkikokoelmalle? Mitään hirveän arvokkaita tuossa tuskin on, mutta jos voisi muutaman kympin saada niin mielummin myisin. Paikkakunnalla ei ole postimerkkiliikettä mihin viedä näytille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn jonkinlaista elämän kriisiä ja olen huomannut, että nyt on helpompi käydä tavaroita läpi.

Mieitn, että jos nyt muuttaisin, mitä tavaroita ottaisin mukaani. Mitkä muistot tahtoisin muistolaatikkoon ja miten vähällä tavaralla sitä oikeasti pärjäisikään.

Koti olisi niin paljon helpommin siivottavissa, jos pääsisin tästä turhasta tavarasta eroon.

Joten tartuin toimeen. Suvun mökille tarvitaan uusia periaatteita joten pääsen yhdestä kassillisesta eroon.

Uskon, että kesän lopulla omaisuus on vähentynyt ainakin 1/3 ja elämänkriisikin on tullut käsiteltyä tavaroita siivotessa. Tässä kun ei ole muuta kuin aikaa ajatella siivotessa...

Vierailija
2664/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista posliiniesineistä: uskoisin että jos ne laittaa saa ottaa -hyllylle, joku kyllä niistä vielä ilahtuu ja laittaa ne myös koristeeksi, jolloin ne palvelevat edelleen.

Vierailija
2665/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista posliiniesineistä: uskoisin että jos ne laittaa saa ottaa -hyllylle, joku kyllä niistä vielä ilahtuu ja laittaa ne myös koristeeksi, jolloin ne palvelevat edelleen.

Kiitos! Selvitän missä kirppiksillä täällä olisi tuollainen hylly ja käyn viemässä. Mukavampi mieli ainakin itselle kun ei tarvitse heittää roskiin, toivottavasti tulee hyvä mieli jollekin muullekin :)

Vierailija
2666/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Selvitän missä kirppiksillä täällä olisi tuollainen hylly ja käyn viemässä. Mukavampi mieli ainakin itselle kun ei tarvitse heittää roskiin, toivottavasti tulee hyvä mieli jollekin muullekin :)

Kokeile nettimyyntiä, ihmiset kerää monenlaisia juttuja ja joillekin ne voi olla aarteita, sinun koriste-esineesi. Annetaan-ilmoituksena voit laittaa myös. Facebookissa on paljon eri keräilijöiden ryhmiä. Jotku kerää kana-aiheista tavaraa, toiset kissa-aiheista jne. Postimerkkeilijät ja postikorttikeräilijät on myös erikseen. Sinne vain tarjoamaan. Isoja rahoja et saa mutta eipähän mene kaatopaikalle.

Vierailija
2667/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ilmoitus nettiin, että annatte ilmaiseksi, niin aivan varmasti pääsette turhasta tavarasta irti.

Ei kannata olla ahne. Jos on lähellä kierrätyskeskus tai jokin muu paikka mihin viedä ilmaista tavaraa niin sinne sitten vaan.

Pitäkää vaikka omassa pihassa kirppis, kerros-/rivitalossakin voi pitää. Kierrättäkää, älkää ostako mitään ainakaan viiteen vuoteen, niin eiköhän tavara ole jo silloin vähentynyt.

Miksi pitää ostaa jatkuvasti jotain, eikö vanhat vaatteet/astiat/huonekalut riitä.

Vanha sanonta kuuluu, rumat vaatteilla koreilee.

Nyt ei sitten seli seli,,,,, mutku mutku,,,, sitku sitku,,,,,

Vierailija
2668/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seuraan Youtubessa  Crazy lamp lady-vlogia ja siellä näkee kyllä sen järjettömän turhan tavaramäärän mitä maailmassa on vaikka hän kuvaakin vain Amerikan Goodwill-kierrätyskeskuksia, kirppiksiä ja joitain antiikkiliikkeitä.  Toinen vlogi mitä seuraan on StevenSteph Resale Killers, he ovat dyykkareita jotka elättävät itsensä dyykattujen tavaroiden myymisellä. Amerikassa ei näytä olevan minkäänlaista jätelajittelua joten kauppojen roskiksista löytyy ihan mitä tahansa. Täysin käyttökelpoista tavaraa ja arvokastakin molemmat löytävät.

Vierailija
2669/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös myyn lähes kaiken, mutta lisäksi vaihdan.

Minulla on meidän alueen fb.ssä vaihtokansio ja siellä on lähes 500 tavaraa.

Etusivulla on lista, mitä olen vailla.

Vähintään kerran viikossa teen jonkun kanssa vaihdot.

Nyt tarvitsen mm tyynyliinoja, aluslakanoita, askartelumateriaalia, raparperia, servettejä, hopeakoruja.

Tavarat saan ystävältäni. Käyn katsomassa heidän lapsia joka toinen viikko ja olen siellä illan. Saan aina 20 e ja muovipussillisen tavaraa.

Lapset menevät nukkumaan viim klo 21, tämän jälkeen kuvaan tavarat ja ne ovat kansiossa ennen kuin olen kotona.

Ystävän kodin olen tarpeettomista jo tyhjentänyt, mutta nyt tavarat tulevat hänen vanhemmiltaan ja sisaruksiltaan. Tässä tavassa kaikki voittaa.

2 krt vuodessa minulta lähtee 10 banaanilaatikon kasa kirppikselle, jolloin kansio tyhjenee.

Ennen rahaa tuli paljon, nyt huomattavasti vähemmän. Mutta rahat ovat aina tervetulleita.

Ja kierrätys tässäkin on päivän sana.

Vierailija
2670/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ostaa jatkuvasti jotain, eikö vanhat vaatteet/astiat/huonekalut riitä.

Ei mikään seli vaan fakta, että ihmisellä on monen vuodenajan maassa helposti vähintään 100 vaatekappaletta, ml kengät, huivit, hanskat, urheiluvaatteet jne, pl alusvaatteet ja sukat. Vaikka yhtä vaatetta käyttäisi keskimäärin 5v, tulee joka vuosi ostettavaksi 20 vaatekappaletta. Päälle sukat, sukkahousut sekä alusvaatteet jotka yleensä kestävät vähemmän aikaa.

Realistisesti arvioiden joka kk joutuu siis ostamaan ainakin 2 tai 3 vaatekappaletta, vaikka käyttäisit kaikkea sen keskimäärin viisi vuotta.

Vierailija
2671/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisi vanhalle postimerkkikokoelmalle? Mitään hirveän arvokkaita tuossa tuskin on, mutta jos voisi muutaman kympin saada niin mielummin myisin. Paikkakunnalla ei ole postimerkkiliikettä mihin viedä näytille. 

Myy netissä. Kerralla tai pienemmissä erissä. Uusia keräilijöitä "syntyy" joka vuosi.

2672/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivausvinkkejä haravoidessani törmäsin tähän vapaasti suomennettuna miten-siivota-mahdoton-asunto kolmen minuutin videoon

Tätä nyt toteutan kolmatta viikkoa. Ei huono.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, alkuperäinen ongelmahan oli liikaa tavaraa, ei kaaoskoti. Mulla nämä kulkee käsi kädessä.

Vierailija
2673/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään seli vaan fakta, että ihmisellä on monen vuodenajan maassa helposti vähintään 100 vaatekappaletta, ml kengät, huivit, hanskat, urheiluvaatteet jne, pl alusvaatteet ja sukat. Vaikka yhtä vaatetta käyttäisi keskimäärin 5v, tulee joka vuosi ostettavaksi 20 vaatekappaletta. Päälle sukat, sukkahousut sekä alusvaatteet jotka yleensä kestävät vähemmän aikaa.

Realistisesti arvioiden joka kk joutuu siis ostamaan ainakin 2 tai 3 vaatekappaletta, vaikka käyttäisit kaikkea sen keskimäärin viisi vuotta.

Realistisesti arvioiden lähes jokaisella meistä on kuitenkin valmiiksi sen verran vaatekappaleita, että pärjäämme niillä melko pitkään. Aika harva nainen esimerkiksi saa kaulahuivejaan kulutettua loppuun elämänsä aikana.

Viisi vuotta kuulostaa muutenkin aika lyhyeltä elinkaarelta vaikka juhlapuvulle, sadetakille tai vaelluskengille. Esimerkiksi monot menevät kokemukseni mukaan aikuiselle niin kauan kuin tämän kengännumero ja suksien sidemalli pysyvät samana.

Vierailija
2674/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kolmas samanhenkinen ihminen, mieluiten myisi kaiken pois eikä heittäisi kaatopaikalle tai lahjottaisi ilmaiseksi. Tänä vuonna olen tällä tarpeettomalla tavaralla tienannut jo yli 1000 euroa ja aion jatkaa kunnes kaiken myyntikelpoisen olen myynyt. Kyllä pienituloisella on käyttöä parillekin eurolle. Moni kehuskelee ettei viitsi edes satasen vuoksi nähdä myymisen vaivaa. Minä näen vaivaa jopa 0,20€ vuoksi. Laskeskelin mielessäni että jos saisin jokaisesta tarpeettomasta tavarasta vaikka vain euron, "tienaisin" kaikella tuhansia euroja.

Oletko äskettäin köyhtynyt, vai miksi sinulla on pienituloisena niin paljon arvokasta tavaraa, että saisit sen myynnillä tuhansia euroja. Jos ajatellaan, että yleensä myydessä saa vähemmän kuin mitä itse maksoi, niin sinulla lienee ollut kymmeniä tuhansia euroja käytössä turhan tavaran osteluun. 

Vierailija
2675/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistisesti arvioiden lähes jokaisella meistä on kuitenkin valmiiksi sen verran vaatekappaleita, että pärjäämme niillä melko pitkään. Aika harva nainen esimerkiksi saa kaulahuivejaan kulutettua loppuun elämänsä aikana.

Viisi vuotta kuulostaa muutenkin aika lyhyeltä elinkaarelta vaikka juhlapuvulle, sadetakille tai vaelluskengille. Esimerkiksi monot menevät kokemukseni mukaan aikuiselle niin kauan kuin tämän kengännumero ja suksien sidemalli pysyvät samana.

Huoh, pitää siis selittää mitä tarkoittaa keskimäärin 🤦‍♀️. Kestääkö sulla myös t-paita, lenkkarit tai hanskat viisi vuotta? Tai kävelykengät, housut, rintaliivit, sukkahousut? Mulla ei, vaikka ostan ihan laadukkaita vaatteita. Ja mitä vähemmän niitä vaatteita määrällisesti on, sitä nopeammin ne kuluvat. On mullakin 10v vanha kesätakki, mutta just heitin myös roskiin kolmet parit reilusti alle 5v nahkahanskoja jotka olivat kuluneet ruman näköisiksi ja sisus alkoi mennä rikki.

Tätä tarkoittaa KESKIMÄÄRIN, joku vaate kestää 10 vuotta, toinen vuoden. Ja ne kaapissa jo olevat vaatteet on myös vaihtelevan ikäisiä, ei ne kellään kaikki uusia ole. Lisäksi sata vaatekappaletta on hyvin alakanttiin arvioitu, siinä jää vain 33 kpl per sesonki, josta jo kengät ja urheiluvaatteet vie helposti 10. Laske päälle paidat, housut, takit, muulle kuin kesäajalle päähineet, hanskat, huivit, työvaatteet, juhlavaatteet, yöasut, kotivaatteet... Ei siinä loppujen lopuksi paljoa ole.

Vierailija
2676/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut vuosikausiin noin paljon vaatteita, siis vuodessa 24-36 kpl. En edes keksisi, mitä ihmettä ostaisin noin paljon ja usein. 

Vierailija
2677/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen murskaus masiina olis siisti kotona:

Loppuis tavarat äkkiä kun innostuis vähän kokeilee...

Vierailija
2678/19865 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut vuosikausiin noin paljon vaatteita, siis vuodessa 24-36 kpl. En edes keksisi, mitä ihmettä ostaisin noin paljon ja usein. 

Minun työpaikkani vaatii naisilta hametta, ja ohuita, ihonvärisiä sukkahousuja. Ne eivät ihan kamalan montaa käyttökertaa kestä, vaikka en osta halvimpia, ja yritän kohdella niitä hellästi. Silti niitä kuluu ihan uskomattomia määriä.

Vierailija
2679/19865 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä. Tässä esim mitä itse olen viimeisen vuoden mittaan joutunut ostamaan, noin suunnilleen muistin varassa.

10 kpl sukkahousuja (korvaten rikkoontuneet, noin 1v vanhat)

3 pari sukkia (2-3v)

5 alushousut (2v, mulla on vain noin 10 paria eli samalle tulee paljon käyttöä)

Pitkä talvitakki (6v, kolmen pesun jälkeen ei ollut enää lämmin)

Lyhyt talvitakki (12v, meni rikki eli puhki)

2 urheilupaitaa (5-10v)

Kävelykengät (2v, kävelty luokkaa 500km ja ei ollut enää hyvä kävellä)

Lenkkarit (1v, jousto alkoi mennä)

2 mekkoa uuteen työhön jossa virallisempi pukeutuminen kuin entisessä

2 kengät, ks syy yllä

2 liivit, toinen sportti (4 ja 8v)

Pitkä neulepaita kun olin reissussa ja ilma oli oletetta kylmempi

2 hanskat (aiemmat noin 3v, kuluivat rikki sekä sisältä että ulkoa)

1 paksu pipo (3v, käytetty enimmäkseen urheillessa joten useat pesut kuluttivat ja venyttivät).

1 leggingsit (3v, alkoi kulua haaroista)

Jo tästä tulee 35 ja varmaan unohdan vielä jotakin. Kaikki työvaatteita ja -kenkiä lukuun ottamatta on ostettu korvaamaan vanhoja kuluneita, ei "huvikseen". Mulla ei ole edes paljoa vaatteita joten käytän samoja usein, siksi ne myös kuluvat suht nopeasti. Esim kävelykengät harvoin kestää yli vuotta, koska saatan kävellä 50 km viikossa.

Vierailija
2680/19865 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä maalaisjärkeä! Unohda KonMarit ja muut hömpät. Katso televisiosta ohjelmaa Himohamstraajat ja Marja Hintikan Lapsiperheläävät:

- https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-laheta-kuva-omastasi

Mistä sitä tavaraa Teille tulee? Osteletko itse turhaa tavaraa (vaatteita, kenkiä, laukkuja, koriste-esineitä, meikkejä, harrastusvälineitä jne.) kaupoista, verkkokaupoista ja kirpputoreilta, Torista, Huuto.netistä jne.? Pakonomainen ostelu ja ostovimma on riippuvuus. Pakonomainen ostosvimma ja hamstraaminen kertovat tuhlaavaisesta rahankäytöstä, yksinäisyydestä, masennuksesta, kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai jostain muusta ongelmasta.

Tee Excel-taulukko, johon kirjaat ylös kaikki perheen tulot ja menot (kaikki menot) kuukauden ajalta. Tulosta valmis taulukko jääkaapin oveen, niin näet, mihin rahat on kulutettu. Tee ostolakko. Tuovatko sukulaiset (äiti, isä, sisarukset, anoppi, appiukko, naapurit, sukulaiset, tuttavat jne.,) Teille pyytämättä vaatteita, liinavaatteita, huonekaluja, elektroniikkaa, kodintavaraa? Kiellä heitä tuomasta mitään tavaraa. Sano, että et ota mitään tavaraa vastaan.

Vähennä tavaraa. Tee ensin tilaa varastoon, vaatehuoneeseen ja kaappeihin. Kerää kasaan ehjät ja käyttökelpoiset tavarat, mitä ette tarvitse. Myy ne Torissa ja/tai lahjoita eri kohteisiin ja kierrätykseen. Kerää muut tavarat uusiokäyttöön. Vie rikkinäiset kodinkoneet ja muut elektroniikkalaitteet kodinkoneliikkeisiin maksutta. Vie puhtaat ja rikkinäiset vaatteet maksutta tekstiilikierrätykseen. Vie ongelmajätteet kierrätyskeskukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan