tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Apua, mun tuli niin toivoton olo Hesarin jutusta "2000-luvun sukupolvelle tuhlaaminen on hyve".
Kertokaa mulle taas, että merkkituotteiden kuluttaminen EI ole luksuselämää.
Mä en jaksa enää edes selittää, miksi minun kokemukseni mukaan on päinvastoin. Mä yritän päästä eroon niistä tavaroista!
Kuuleeko kukaan 2000-luvulla syntynyt? Edes 1990-luvulla syntynyt?
nimimerkki 1970-luvulla syntynyt; Out of Time
Kirjoja voi lahjoittaa ainakin meillä kirjaston kierrätys-hyllyyn.
Ai siksi mun on niin vaikea luopua pieniksi käyneistä lastenvaatteista. Kun on pitänyt lapsia sylissä niin paljon niin vaatekin tulee jotenkin rakkaaksi. Tai siis muistuttaa siitä kosketuksesta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 20:33"]En ole lukenut koko ketjua, joten sama vinkki on ehkä tullut jo. Kaveri selitti, miten ihmisellä syntyy tunneside tavaraan kosketuksen kautta, joten vaikka vaatekaappia raivatessa kannattaisi katsomalla päättää mikä lähtee kiertoon ja sitten vaan kerätä ne kasaan kun päätös on jo tehty. Tätä kosketuksen voimaa käytetään hyväksi markkinoinnissa, esimerkiksi maistiaisten tarjoaminen perustuu osin tähän.
[/quote]
Nostelempa taas hyvää ketjua.
Täällä tavaran vähentäminen oli vähän hitaampaa heinäkuun helteillä (ostajia ei liikkunut Facebookissa tai Torissa ja itsekin vietin aikaa muualla kuin kotikoneella), mutta nyt on ollut pakko havahtua siihen, että muuttomme on jo todella pian käsillä ja tavaraa on vieläkin nurkissa. Hassusti tavaroiden läpikäymisen ja myymisen aloittaminen oli vähän jähmeää tauon jälkeen, mutta nyt sujuu taas paremmin. Muuttolaatikoita täyttäessä olen löytänyt lisää myytäväksi / annettavaksi menevää tavaraa kuten vanhat kännykät (säästin yhden puhelimen varapuhelimeksi) ja laskimen, jolla en tee enää mitään.
Olettehan kuulleet Siivouspäivästä? Syksyn siivouspäivä järjestetään 30.8. lauantaina ja silloin kuka tahansa voi pistää ilmaiseksi kirpparin pystyyn esimerkiksi puistoon. Täältä löytyy lisäinfoa: www.siivouspäivä.com
Osallistuin Siivouspäivään ensimmäisen kerran viime keväänä ja silloin kaupungin keskeisillä paikoilla oli todella paljon myyjiä ja ostajia liikkeellä. Aion mennä myös tämänkertaiseen Siivouspäivään myymään viimeisiä tavaroitamme. Sen jälkeen laitan kyllä suosiolla myymättä jääneet tavarat Kontin keräyslaatikkoon... Muutamme heti Siivouspäivän jälkeisenä päivänä ja olen päättänyt, että ylimääräiset roinat eivät lähde enää uuteen asuntoomme.
Ihanaa kun täällä ketjussa on vertaistukea saatavilla! Olen intoutunut lukemaan minimalismiblogeja, mutta niiden lisäksi tämä ketju on ainoa kanava, jossa pääsen toteuttamaan projektiani.
- 178
, koska kallein "tavarani" on oma aika.
[/quote]
Tästä huoneentaulu, kiitos!
Oisko jollain vinkkiä siihen, kun ei raaski heittää uutta hyvää tavaraa pois, mutta sitä on niin paljon että vie tilaa liikaa?
Olen siis pienituloinen ja joskus esim. Elloksen alesta tilannut kenkiä, joita en tällä hetkellä tarvi kun on eri kengät käytössä, mutta jotka otan käyttöön kun nykyiset menee rikki.
Onko tällaisia tavaroita järkevää säästää kuitenkin? Jälleenmyyntiarvoa niillä ei ole.
Ap kirjoittelee. Olen ollut lomalla, nyt taas arki on alkanut.
Lomalla karsiminen ei onnistunut, mutta se olikin tietoinen päätös. Lomalla kiertelin kirpputoreja ja täytyy sanoa, että ne kyllä houkuttelevat shoppaamaan...
Vaatekaappia minunkin pitäisi karsia paljon. Olen tullut siihen tulokseen että mielummin omistaa hyvälaatuisia vaatteita vähän kuin huonolaatuisia paljon :-)
Eipä minulla oikein muuta. Mutta siis täällä ollaan, vaikkakin tavarapaljous edelleen vallitsee kodissamme!
ap.
Karsimisprojekti käynnissä täälläkin. Viimeksi kirpputorilla meni kaupaksi 397 erillistä tuotetta, joukossa ihan pieniä juttuja ja isojakin, koruista lämpöpatteriin. Ihana ajatella että talossa on miltei 400 tavaraa vähemmän viemässä tilaa! Sain lisää intoa käydä läpi kaappeja, taas olisi monta kassillista uutta myytävää :)
Edellinen tavarankarsija vielä lisää: kirpputoripöytä tuotti viidessä viikossa n. 900 euroa eli tavaroiden keskihinnaksi tuli noin pari euroa. Mukana oli yli kympin tuotteita ja sitten tyyliin 20 sentin pikkutilpehööriä. Ihan kiva summa jäi käteen, toki tuosta summasta meni pöytävuokra eli n. 25e/vko.
Viikonlopun kaappien siivoamisen tuloksena tuli neljä pahvilaatikollista tavaraa kirpputoria odottamaan. Palkitsevaa, kun kaapeista jopa löytää jotain ja on väljää :) Miten muilla edistyy?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:36"]
6. Käy liinavaatekaappi läpi. Sinkulle riittää kahdet lakanasetit (yhdet pesussa, toiset vierasvara/käytössä), pariskunnalla myöskin kahdet setit per henkilö. Lapsiperheellä lakanasettejä n. 3-4 per henkilö (oksennustautien ynnä muiden tosi kivojen juttujen varalta). ET TARVITSE KYMMENTÄ LAKANASETTIÄ!!!! Valitse lakanoista lempparisi.
----> vanhat voit viedä alueesi eläinsuojeluyhdistykselle. Ottavat yleensä kaiken vastaan.
7. Käy läpi pyyhkeet. Katso kohta 6.
8. Käy läpi muovipussit ja allaskaappi. Tarvitsetko ihan oikeasti kolmeakymmentä muovikassia? Tai niitä apteekin miniminipusseja joilla ei tee yhtikäs mitään? Ota muovikassit käyttöön tavaroiden vähennysprojektiin ja käytä kauppakasseina kangaskasseja.
[/quote] Kyllähän ne kahdet lakanat ja pyyhkeet voi riittää, jos ei koskaan majoita ketään vieraita. Tai sinkku vaan yhden ja pariskunta maksimissaan kaksi vierasta. Kyllä meillä vaan ainakin useasti on enemmän yövieraita, jos nyt joku ylipäätään majoittuu, vaikka kaksiossa asutaankin.
Ja muovipussit voi käyttää myös roskapusseina, ei mitään järkeä heittää niitä roskiin ja ostaa erillisiä roskapusseja. Niiden kasautumista voi toki vähentää sillä kangaskassilla, mutta aina joskus sekin voi olla kotosalla, juuri kun sitä tarvittaisiin.
Ap täällä.
kävin korujani läpi ja laitoin osan niistä pois ja voi miten hyvä olo tulikin!
kuuntelin eräs päivä radiota, jossa oli vieraana henkilö, joka muutti ulkomaille. Hän sanoi mielestäni hienosti: "pitää osata luopua asioista, että voi tulla uusia tilalle" (hänen piti tietty luopua monista kodin tarvikkeista koska niitä ei kannata viedä mukanaan)... Tuo motto oli minusta mahtava ja olen sitä pitänyt mielessäni siivouksen lomassa. Eniten odotan siis kai sellaista ns.vapauden tunnetta siitä, kun on avaraa ja väljää ja pärjää pienemmällä...
Miettiessäni tavaroitani ja rojujani, haluaisin niistä irti. Haluaisin näyttää itselleni,että pienemmälläkin tavaramäärällä olen onnellinen. Kuitenkin raivaus vaatii tietyn mielentilan ainakin minulla.. Yleensä nuo mielentilat tulevat kuitenkin väärissä kohdissa, esim yöllä tai kun on lähdössä jonnekin
Mitenkäs muilla edistyy? Täällä on tullut käytyä läpi varastoja. Aika paljon siellä itselle turhaa rojua on viemässä tilaa.
Itse aloitan varastokopin siivouksen tänä viikonloppuna, kiitos teidän innostavien kommenttien. Muuton yhteydessä tuli kannettua turhia pussukoita, laatikoita ja nyssäköitä asunnosta toiseen ja osan olisi voinut heittää vaikka roskiin! Eli varastokoppi siistiksi ja järjestykseen!
Olen sitä mieltä, että jos ei ole käyttänyt joitakin vaatteita yli 2 vuoteen, niin tuskinpa niitä tulisi enää edes käytettyä. Harmi sinänsä, mutta turhaa säilyttää.
Nostan, itsellä kirpparipöytä parhaillaan, ekana viikkona tuli jo 250 euroa ja myynti jatkuu hyvänä :) Ihana kun ei tarvitse niitäkään tavaroita enää vatvoa kaapeissa!
Meillä on paljon tavaraa. 4 aikuista ja 2 lasta (7v ja 4v). Leluja on on ihan valtavasti ja tilaa ainoastaan 82 neliötä. Asunnon yleisilme näyttää siistiltä, mutta kun avaa minkä tahansa kaapin, niin kaaos on valtava ja tavarat tipahtaa päälle.
Säilytättekö lasten piirustukset, käsityöt, askartelut?
Tuntuu pahalta laittaa esim. kalliita leluja kiertoon, koska hetken päästä lapset kuitenkin kyselevät jonkun hävitetyn tavaran perään (näin on käynyt useita kertoja).
Jos voisimme muuttaa ja olisi mahdollista hankkia tarvittaessa kaipaamaansa tavaraa, niin voisin huolettaa laittaa ainakin 60% tavaroistani pois. Yksi syy säilömiseen on se, että on hyvä pitää varalla yhtä sun toista kamaa varmuuden vuoksi, eipä sitten ainakaan vähäiset rahat mene johonkin pikkujuttuun, joka nyt jo löytyisi kaapista.
Mitään kiintymyssuhdetta romuihin ei ole.
487 korjaa: SIIS meilä on 2 aikuista ja kaksi lasta :)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 10:00"]Meillä on paljon tavaraa. 4 aikuista ja 2 lasta (7v ja 4v). Leluja on on ihan valtavasti ja tilaa ainoastaan 82 neliötä. Asunnon yleisilme näyttää siistiltä, mutta kun avaa minkä tahansa kaapin, niin kaaos on valtava ja tavarat tipahtaa päälle.
Säilytättekö lasten piirustukset, käsityöt, askartelut?
Tuntuu pahalta laittaa esim. kalliita leluja kiertoon, koska hetken päästä lapset kuitenkin kyselevät jonkun hävitetyn tavaran perään (näin on käynyt useita kertoja).
Jos voisimme muuttaa ja olisi mahdollista hankkia tarvittaessa kaipaamaansa tavaraa, niin voisin huolettaa laittaa ainakin 60% tavaroistani pois. Yksi syy säilömiseen on se, että on hyvä pitää varalla yhtä sun toista kamaa varmuuden vuoksi, eipä sitten ainakaan vähäiset rahat mene johonkin pikkujuttuun, joka nyt jo löytyisi kaapista.
Mitään kiintymyssuhdetta romuihin ei ole.
[/quote]
En myisi/hävittöisi leluja, joita käytetään tai vanhempien lasten leluja, joita tulllaan käyttämään myöhemmin. Pakkaisin joitakin pois ja ottaisin esille, kun niitä kysellään tai kaivataan uusia. On silkkaa säästöä, kun ei tarvitse ostaa kaupasya tao kirppiksiltä. Mrillä myydään kirpparilla vain ne lelut, kirjat ja muut lasten tavarat, joita ei enää todellakaan tarvita. Vauvalelut lähtivät vasta ennen kouluikää ja siitä on sitten yhdessä lasten kanssa jatkettu vähennysprojektia.
Hyvä vinkki oli tämän ketjun uumenissa jaettu info kirjanvaihtopisteistä. Meidänkin kirjastosta sellainen löytyi ja sinne lähti tusinan verran kerran luettuja Arto Paasilinnoja ja peri Hannu Salamaa. Vihaan sovinistista kirjallisuutta, mutta en ole kyennyt irrottamaan otettani -ovathan ne kuitenkin kirjoja. Mutta tuonne vein, mielihyvin ja mukaan tarttui yksi, sellainen jonka ostamista olen harkinnut jo kauan. Nyt on tilaa laittaa siellä täällä kuljeksivat kirjat kultaakiin kalliimpaan tyhjään hyllytilaan.
Vaatteita olen raivannut tämän ketjun innoittamana myös, mun metodi on spontaanius ja intuitio. Kun käteen osuu riepu, punnitsen sen tarpeellisuuden ja hyvin usein se riepu on päässyt suoraan energiajakeeseen. Uutta on ostettu vain vähän, tarpeellista ja laadukasta.