Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19865)

Vierailija
2541/19865 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netflixistä voi katsoa ohjelmaa Consumed, jos oma tavarapaljous ahdistaa. Saa inspiraatiota - ja ne kodit on oikeasti järkyttäviä...

Consumed oli parempi sarja kuin nuo muut näkemäni saman aihepiirin sarjat. En omista tavaraa tuollaisia määriä. Ohjelma oli silti hyvä katsoa ja näkee, mitä saattaa tapahtua, jos kaiken säästää.

Makuasioita, minä saan enemmän irti ohjelmista, joissa ei ole järkyttäviä tavaramääriä. Jokainen (katsoja) ymmärtää, että kukaan ei tarvitse autotallillisen verran tupperware-astioita, joten en samaistu ohjelman kohteisiin.

Consumed saa siis oman ongelman näyttämään pieneltä (mikä voi tietenkin helpottaa hommaan ryhtymistä), mutta omaan tilanteeseen sopivampia vinkkejä sain Kondolta.

Vierailija
2542/19865 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Voisitko elää ilman vaatekaappia? Minulla on kaksi vaaterekkiä Ikeasta ja niissä kaikki vaatteet mitä omistan. Rekit eivät pursuile vaan lisääkin vaatteita mahtuisi, mutta en osta :D.

Suomessa on lähes jokaisessa asunnossa ainakin yksi vaatekaappi valmiina. Vähemmän tavaraa siis voi olla sillä ihmisellä, joka laittaa vaatteensa sinne kaappiin, eikä osta rekkiä lattiatilaa viemään :). 

En siis ihan ymmärrä, miksi pitäisi elää ilman kaappia, jos kerran sen tilalle kuitenkin tarvitaan toinen esine säilytystä varten. Mielestäsi vertailusi niiden kesken oli huono. 

No meilläpäin asunnoissa ei ole vaatekaappeja. Se siis pitää ostaa erikseen ja kiinnittää seinään. Siihen verrattuna rekki on pieni ja halpa. Ja edelleen se auttaa pitämään romujen määrän minimissä kun mitään ei saa pieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2543/19865 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Voisitko elää ilman vaatekaappia? Minulla on kaksi vaaterekkiä Ikeasta ja niissä kaikki vaatteet mitä omistan. Rekit eivät pursuile vaan lisääkin vaatteita mahtuisi, mutta en osta :D.

Suomessa on lähes jokaisessa asunnossa ainakin yksi vaatekaappi valmiina. Vähemmän tavaraa siis voi olla sillä ihmisellä, joka laittaa vaatteensa sinne kaappiin, eikä osta rekkiä lattiatilaa viemään :). 

En siis ihan ymmärrä, miksi pitäisi elää ilman kaappia, jos kerran sen tilalle kuitenkin tarvitaan toinen esine säilytystä varten. Mielestäsi vertailusi niiden kesken oli huono. 

No meilläpäin asunnoissa ei ole vaatekaappeja. Se siis pitää ostaa erikseen ja kiinnittää seinään. Siihen verrattuna rekki on pieni ja halpa. Ja edelleen se auttaa pitämään romujen määrän minimissä kun mitään ei saa pieleen.

*piiloon

Vierailija
2544/19865 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras neuvoni; jos et ole yli puoleen vuoteen jotakin tavaraa tai vaatetta käyttänyt, niin lahjoita se muualle. Omissa muutoissa (2 lyhyen ajan sisällä)  lähti yli 30 muovikassillista vaatteita, kodintarvikkeita ja tekstiilejä. Kalleimmat voi yrittää myydä somekirppiksillä tms., mutta jos ei tavara kulje nopeasti, niin sitten vain lahjoitukseen. Ei ole kaduttanut.

Puoleen vuoteen? Missä asut? Et ainakaan Suomessa, tai muussakaan 4 vuodenajan maassa. Esimerkkejä:

Pitkää untuvatakkia tarvitsee joulu-helmikuussa muutamana päivänä.

Naruolkaintoppia tarvitsee heinäkuussa, tai jonakin huonona vuonna ei ollenkaan.

Muut esineet:

Creme bruleeta tulee tehtyä kausiluontoisesti, joskus hurahtaa parikin vuotta ettei ole tarvinnut ”tohotinta” jolla pinta ruskistetaan. Sama koskee sushi-tarvikkeita.

Akkuporakonetta ei välttämättä käytä puoleen vuoteen.

Voisin luetella lisää, mutta pointti varmaan tuli selväksi.

Vaikken puolen vuoden sääntöä kannatakaan, kyllä tuossa silti totuuden hiven on. Voisiko sen parin pakkaspäivän ajan käyttää tavallista talvitakkia, jonka alle laittaa vain paksuimman villapaidan? Voisko naruolkaintoppi olla sellainen, että sitä voi käyttää alustoppina talvellakin? Tohottimien ja akkuporakoneiden kanssa voisi harkita kimppaomistusta sukulaisten kanssa. Me ollaan esimerkiksi lainattu makuupussia vanhemmiltani, veljeni on taas lainannut minun rinkkaani ja telttaani.

Jatkuvasti vastikkeetta lainailevat ihmiset ovat myös aika ärsyttäviä. Itse ostan rojuni itseni käyttöön, en muiden kulutettavaksi ja hukattavaksi.

Minun mielestäni taas vastikkeellisuus toteutuu siinä, että kavereiden kesken lainaillaan eri tavaroita. Toimii tietysti vain läheisten ihmisten kanssa. Olen lainannut esimerkiksi lempikirjaani lähes puoleksi vuodeksi ystävälleni, tiedän, että hän pitää sen kunnossa ja halutessani saan sen takaisin.

Olen lainannut kirjoja kasseittain ja sinne on jääneet palautumatta.

Aikaisemmin vhs kasetit tuppasi jäämään maailmalle ja paljon muutakin eli nyt olen päättänyt etten lainaa mitään.

Ihan oma vika jos ei kehtaa vaatia omaa tavaraansa takaisin.

Vierailija
2545/19865 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimalismi (tai ihan vaan tavaroiden karsiminen) ei ole kilpailu siitä, kenellä on vähiten tavaraa. Tarkoituksena on miettiä, mistä tavaroista voisi itse luopua. Mitä ei tarvitse. Mitä on kertynyt nurkkiin. Mikä sopii itselle parhaiten. Millaisesta kodista tulee paras fiilis itselle.

Sitä tuo alkuperäinen viesti pohti - voisitko elää ilman asiaa X, joka yleisesti ottaen "kuuluu" olla? Ei tietenkään kukaan lähde purkamaan asunnon kiinteitä vaatekaappeja ollakseen parempi minimalisti kuin naapuri. Mutta jos rekki toimii paremmin kuin kaappi tavaran vähentämisessä, niin silloinhan ratkaisu on kyseiselle henkilölle onnistunut.

Itselläni ei ole yleisesti pakollisina pidetyistä huonekaluista/tavaroista sohvaa, sohvapöytää, nojatuolia, mattoja, keittiön pöytää ja tuoleja, astiastoa useammalle kuin 2 syöjälle, telkkaria tai kirjahyllyä. Silti asuntoni on kaunis ja käytännöllinen. 

Vierailija
2546/19865 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimalismi (tai ihan vaan tavaroiden karsiminen) ei ole kilpailu siitä, kenellä on vähiten tavaraa. Tarkoituksena on miettiä, mistä tavaroista voisi itse luopua. Mitä ei tarvitse. Mitä on kertynyt nurkkiin. Mikä sopii itselle parhaiten. Millaisesta kodista tulee paras fiilis itselle.

Sitä tuo alkuperäinen viesti pohti - voisitko elää ilman asiaa X, joka yleisesti ottaen "kuuluu" olla? Ei tietenkään kukaan lähde purkamaan asunnon kiinteitä vaatekaappeja ollakseen parempi minimalisti kuin naapuri. Mutta jos rekki toimii paremmin kuin kaappi tavaran vähentämisessä, niin silloinhan ratkaisu on kyseiselle henkilölle onnistunut.

No juu, mutta mielestäni on hieman itsekorostusta kysyä "voisitko elää ilman asiaa X", jos se asia X yleensä kuitenkin kiinteänä asuntoihin kuuluu? Itsepä hän haluaa keskustella suomalaisella palstalla. Ei kai me voida ottaa täällä huomioon jokaisen ulkomaan erikoispiirteitä? 

Olen kuullut, että joissain maissa (olikohan Saksa?), keittiön kaapit ja kodinkoneet eivät välttämättä kuulu kauppahintaan, vaan jokainen uusi asukas tuo omat entiset tai ostaa uudet. Sellainen on harvinaista Suomessa, jos ei uudisasuntoa tai remppakohdetta hanki. Voisihan sitä siinä tapauksessa kysyä vaikka, että tuletko toimeen ilman keittiötä, kun meillä täällä ulkomailla sellaisia ei valmiina ole. Minä muuten tulisin toimeen ilman, kunhan mikron ja vedenkeittimen saan johonkin pöydänkulmalle. 

Just se, että jos tämä edellinen kommentoija ei lähde purkamaan komeroa, jos sellainen asunnossa jo on, kuvastaa, ettei ole kyse asiasta, jolla oikeasti olisi mitään merkitystä. Sanot, että minimalismissa on kyse siitä, että tekee kotinsa itselleen parhaimmaksi. Eihän hänellä silloin ole parasta mahdollista kotia, jos jättää komeron paikalleen, vaikka rekillä pärjää.

Ehkä hän toisaalta asuu myös sellaisessa maassa, jossa ei ole talvea. Veikkaan, että suurin osa suomalaisista ei halua nähdä talvitakkeja avoimessa rekeissä tai talvisaappaita esillä ympäri vuoden. Tai pölynimuria, jos siis yhden yhtäkään komeroa tai kaappia ei ole. Voihan tällä asialla viisastella loputtomiin. 

Eli pidän kiinni siitä, että minusta ei ole välttämättä kaikkein hedelmällisintä ruveta kyselemään "voisitko tulla toimeen ilman...?" ihan kaikista asioista. 

"Jos rekki toimii paremmin kuin kaappi tavaroiden vähentämisessä..."

Sori, jos tuo kuulostaa lähinnä siltä, että ihminen tarvitsee ulkoista pakkoa tavaroiden vähentämiseen. Se ei siis onnistukaan oikeasti sisältä, omasta itsestä päin. Tekosyy mielestäni.

Vastustan minimalismien omimaa käsitettä kauniista kodista, tai kuten sinä ilmaisit "minimalismissa on kyse siitä, millaisesta kodista tulee paras fiilis itselle". Ikään kuin muissa asioissa näin ei olisi. Suurin osa ihmisten toimista pyrkii siihen, että oma olo olisi paras mahdollinen. Voi ihan yhtä hyvin todeta, että "tavarantäyteisessä kodissa on kyse siitä, mistä tulee paras fiilis". 

Nämä, jotka kehuvat minimalismillaan eivät usein tule ajatelleeksi, että heidän pieni tavaramääränsä tarkoittaa, että muiden on omistettava enemmän. Ihan siitä alkaen, että jos et itse tuota ruokaasi, niin joku muu sen tuottaa. 

Vierailija
2547/19865 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, mutta mielestäni on hieman itsekorostusta kysyä "voisitko elää ilman asiaa X", jos se asia X yleensä kuitenkin kiinteänä asuntoihin kuuluu? Itsepä hän haluaa keskustella suomalaisella palstalla. Ei kai me voida ottaa täällä huomioon jokaisen ulkomaan erikoispiirteitä? 

Olen kuullut, että joissain maissa (olikohan Saksa?), keittiön kaapit ja kodinkoneet eivät välttämättä kuulu kauppahintaan, vaan jokainen uusi asukas tuo omat entiset tai ostaa uudet. Sellainen on harvinaista Suomessa, jos ei uudisasuntoa tai remppakohdetta hanki. Voisihan sitä siinä tapauksessa kysyä vaikka, että tuletko toimeen ilman keittiötä, kun meillä täällä ulkomailla sellaisia ei valmiina ole. Minä muuten tulisin toimeen ilman, kunhan mikron ja vedenkeittimen saan johonkin pöydänkulmalle. 

Just se, että jos tämä edellinen kommentoija ei lähde purkamaan komeroa, jos sellainen asunnossa jo on, kuvastaa, ettei ole kyse asiasta, jolla oikeasti olisi mitään merkitystä. Sanot, että minimalismissa on kyse siitä, että tekee kotinsa itselleen parhaimmaksi. Eihän hänellä silloin ole parasta mahdollista kotia, jos jättää komeron paikalleen, vaikka rekillä pärjää.

Ehkä hän toisaalta asuu myös sellaisessa maassa, jossa ei ole talvea. Veikkaan, että suurin osa suomalaisista ei halua nähdä talvitakkeja avoimessa rekeissä tai talvisaappaita esillä ympäri vuoden. Tai pölynimuria, jos siis yhden yhtäkään komeroa tai kaappia ei ole. Voihan tällä asialla viisastella loputtomiin. 

Eli pidän kiinni siitä, että minusta ei ole välttämättä kaikkein hedelmällisintä ruveta kyselemään "voisitko tulla toimeen ilman...?" ihan kaikista asioista. 

"Jos rekki toimii paremmin kuin kaappi tavaroiden vähentämisessä..."

Sori, jos tuo kuulostaa lähinnä siltä, että ihminen tarvitsee ulkoista pakkoa tavaroiden vähentämiseen. Se ei siis onnistukaan oikeasti sisältä, omasta itsestä päin. Tekosyy mielestäni.

Vastustan minimalismien omimaa käsitettä kauniista kodista, tai kuten sinä ilmaisit "minimalismissa on kyse siitä, millaisesta kodista tulee paras fiilis itselle". Ikään kuin muissa asioissa näin ei olisi. Suurin osa ihmisten toimista pyrkii siihen, että oma olo olisi paras mahdollinen. Voi ihan yhtä hyvin todeta, että "tavarantäyteisessä kodissa on kyse siitä, mistä tulee paras fiilis". 

Nämä, jotka kehuvat minimalismillaan eivät usein tule ajatelleeksi, että heidän pieni tavaramääränsä tarkoittaa, että muiden on omistettava enemmän. Ihan siitä alkaen, että jos et itse tuota ruokaasi, niin joku muu sen tuottaa. 

No johan nyt saatiin yhdestä vaaterekistä herne nenään :D.

Olen siis tuo alkuperäinen rekki-kommentoija - vastasin silloin siis toisen kirjoittajan kommnttiin siitä, mitä ilman voisi elää (esim. hän eli ilman sohvatyynyjä, itse en voisi).

Kyse oli vain ja ainoastaan huomiosta, jonka itse olen (kyllä, täällä ulkomailla asuessani) tehnyt. Että en tarvinnutkaan vaatekaappia, kun sellaista ei asunnossa ollut, vaan pärjään jo 6. vuotta pelkällä rekillä. Tämä on tehnyt asunnosta itselleni mieluisamman ja minimalismiin pyrkimisestäni helpompaa, koska paha tapani Suomessa oli tunkea kaappien hyllyille piiloon tavaraa.

"Sanot, että minimalismissa on kyse siitä, että tekee kotinsa itselleen parhaimmaksi. Eihän hänellä silloin ole parasta mahdollista kotia, jos jättää komeron paikalleen, vaikka rekillä pärjää."

Ei, vaan olisi typerää (ja vuokra-asunnossa luvatonta) purkaa kiinteä vaatekaappi. Mutta olen nyt rekin kanssa onnellisempi, sillä minun on huomattavasti vaikeampaa kerätä epämääräisiä nyssyköitä omiltakin silmiltä piiloon. Jos asunnossani olisi vaatekaappi, minun täytyisi työstää tuota ongelmaa eri tavalla, etten lipsuisi samaan kuin entisessä elämässäni. 

"Ehkä hän toisaalta asuu myös sellaisessa maassa, jossa ei ole talvea. Veikkaan, että suurin osa suomalaisista ei halua nähdä talvitakkeja avoimessa rekeissä tai talvisaappaita esillä ympäri vuoden."

Kyllä täällä on talvi, ja kyllä minulla on yksi talvitakki rekissä ympäri vuoden. Ei haittaa mitään.

"Suurin osa ihmisten toimista pyrkii siihen, että oma olo olisi paras mahdollinen. Voi ihan yhtä hyvin todeta, että "tavarantäyteisessä kodissa on kyse siitä, mistä tulee paras fiilis". "

Kyllä, saa haalia kodin täyteen tavaraa jos se juuri sinua miellyttää. Tämä ketju kuitenkin koskee tavaran vähentämistä. Kuten sanoit on ihan turhaa viisastella - kai joku pärjää majassa ilman seiniäkin. Ja niin edelleen. Vaatekaapissa ei kuitenkaan ole kyse tuollaisesta; se oli vain ja ainoastaan vastaus siihen alkuperäiseen viestiin, eikä kenenkään egon kiillotusta. Voimme siis varmaan jättää aiheen jo rauhaan.

Mukavaa tavaranvähennysviikkoa kaikille! :)

Vierailija
2548/19865 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ongelma - vienkö tavaraa kirpparipöydälle vai laitanko vain keräykseen ja roskiin.. tuntuu, että kirppari ei ole vaivan arvoinen vaikka siitä rahaa saisikin. kauppakaan ei enää käy kun on luteita ja muita ja kulutushysteria ei ole trendikästä.

Vierailija
2549/19865 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien kierrätykseen ja keräykseen, koska olen todennut, ettei maksa vaivaa myydä kirppiksellä, kun ihan lähellä ei ole yhtään.

Vierailija
2550/19865 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ongelma - vienkö tavaraa kirpparipöydälle vai laitanko vain keräykseen ja roskiin.. tuntuu, että kirppari ei ole vaivan arvoinen vaikka siitä rahaa saisikin. kauppakaan ei enää käy kun on luteita ja muita ja kulutushysteria ei ole trendikästä.

Riippuen siitä mitä sinulla myytävää.

Kirpparilla ei aikuisten perusvaatteet liiku oikein ja merkkivaatteetkin edullisella hinnalla.

Lasi ja koriste-esineet liikkuu suht hyvin ja kausi urheiluvälineet.

Helpommalla pääsee jos lahjoittaa hyväntekeväisyyteen suunnatuille kirpputoreille.

Itse en uffille tai kierrätyskeskuksiin vie vaan jollekin paikallisesti toimivalle kirpputorille joka auttaa paikkakunnan vähävaraisia esim

Vierailija
2551/19865 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostatte kirpparilta vaatteen, kannattaa laittaa se suljettuun muovipussiin ja pakastimeen pariksi vuorokaudeksi tai saunottaa kaiken varalta, jos sattuu, että myyjällä oli vaatteessa turkiskuoriaisia tai luteita. Olen ostanut kirpparilta tuotteita enkä ole kärsinyt ötököistä. Pakastan tuotteet ennen käyttöä ja pesua kaiken varalta.

Vierailija
2552/19865 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpahan vain, että jos ihmiset joutuisivat näkemään vaivaa tavaran eteenpäin laittamisessa (roskiin vain sinne oikeasti kuuluvat), saattaisivat he miettiä tarkemmin tavaran kotiinkantamista.

Vierailija
2553/19865 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vain, että jos ihmiset joutuisivat näkemään vaivaa tavaran eteenpäin laittamisessa (roskiin vain sinne oikeasti kuuluvat), saattaisivat he miettiä tarkemmin tavaran kotiinkantamista.

Näin se on. Olen siivonnut vaatekaapeista noin 10 isoa jätesäkillistä tarpeetonta vaatetta. Siinä se vuori odottaa, eikä se katoa ilman pientä työtä.

Vierailija
2555/19865 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hassua että ihmiset alkavat keräämään sitten kenkälaatikoita saadakseen pystyviikkaukset toimimaan:) 

Vierailija
2556/19865 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hassua että ihmiset alkavat keräämään sitten kenkälaatikoita saadakseen pystyviikkaukset toimimaan:) 

Niin, olisihan se toki parempi vaan heittää ne roskiin..

Vierailija
2557/19865 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään uutta sitten helmikuun?

Vierailija
2558/19865 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieno ketju. Yksi asia vain mietityttää. Ketjussa moni on vinkannut, että vanhat vaatteet voi roskiin heittämisen sijaan käyttää rätteinä. Mutta ei kai se tarkoita, että kerran käytetty rätti sitten heitetään roskiin? Jos näin, niin minusta se on vähän "huijaamista". Hyvää materiaalia ei haluta heittää roskiin ja se koetaan luonnonvarojen tuhlaamisena - mutta jos sen saksii palasiksi ja kerran pyyhkäisee sillä pölyt, sitten saman kankaan voi hyvillä mielin heittää kaatopaikalle?

Ja jos ei heitetä, kuka tarvitsee niin valtavia määriä rättejä? Johan yhdestä tai kahdesta t-paidasta saa niin monta rättiä, että hyvin riittää yhteen talouteen, ja kestävät vuosia, jos niitä pesee ja käyttää uudelleen.

Vierailija
2559/19865 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tosi tyytyväinen, kun sain vietyä ison kasan poistotavaraa mökille äidille. Kyse ei siis ole siitä, että vain dumppaisin kamaa pois omasta kodista, vaan siinä oli käyttökelpoista tavaraa, jota en itse tarvitse täällä (esim. aurinkorasvaa, harja ja jotain purkkeja). Vein edelliselläkin käyntikerralla tavaraa ja täytyy kaivella jotain myös seuraavilla kerroilla vietäväksi.

2560/19865 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä karsin juuri vaatteita. Yllättävän hyvin menee kirpparilla, kun hinnoittelee edullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä