tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
En kyllä aio äänestää konmareita. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on siis jo karsittu aika vähiin, mutta pystyn vielä parempaan. Ikea-kassi on täynnä vaatteita, jotka pitäisi myydä tai lahjoittaa. Myynti on vain todella rasittavaa hommaa, sillä kirppareita ei ole lähimaillakaan ja nettimyynnissä pitää kestää idiootteja. Lieneekö niiden eurojen arvoista...
Vähänkäytetty.fi. Pääset kerralla eroon koko kassillisesta, eikä itse tarvitse olla ostajien kanssa missään yhteyksissä. Miinusta on se, että kaiken kaupaksi meneminen ei ole taattua, ja jos haluat loput omasi takaisin, joudut maksamaan postikuluja. Mutta tässä ketjussa olevat eivät varmaan haluakaan :)
Valitettavasti en asu Suomessa eli ei varmaan ole vaihtoehto. Ehkä pidän vaan kutsut kavereille - saavat tulla penkomaan tavarat ja halutessaan laittaa anonyymisti lahjoituksen possuun jos jotain kivaa löytyisi :D.
Vähänkäytetty toimii myös useassa Euroopan maassa nimellä Netflea.com. Ja vastaavia on varmasti useissa maissa, tietääkseni Jenkeissä ainakin.
Mutta nuo kutsutkin kuulostavat kivoilta!
Onpa kiva, että tämä ketju elää, ja viime aikoina on elävöitynyt kovastikin!
Minä olen ollut tässä ketjussa hyvin kauan ja vähentänyt tavaraakin kauan. Paras vinkki mitä minulla on, on että rahat on menettänyt jo sillä hetkellä kun on ostanut turhan tavaran.
Samoin kannattaa miettiä niitä työtunteja, joita menee tavaran myymiseen tai myymisen yrittämiseen esimerkiksi netin kautta.
Eli minä ehdotan tarpeettoman hyväkuntoisen tavaran lahjoittamista hyväntekeväisyyteen. Tavaravuori kevenee nopeasti. SPR:n Kontti on suosikkini.
Hamstraaja ..älä osta yhtään esinettä tai vaatetta joka maksaa alle 50 eur
proplem solved:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet on siis jo karsittu aika vähiin, mutta pystyn vielä parempaan. Ikea-kassi on täynnä vaatteita, jotka pitäisi myydä tai lahjoittaa. Myynti on vain todella rasittavaa hommaa, sillä kirppareita ei ole lähimaillakaan ja nettimyynnissä pitää kestää idiootteja. Lieneekö niiden eurojen arvoista...
Vähänkäytetty.fi. Pääset kerralla eroon koko kassillisesta, eikä itse tarvitse olla ostajien kanssa missään yhteyksissä. Miinusta on se, että kaiken kaupaksi meneminen ei ole taattua, ja jos haluat loput omasi takaisin, joudut maksamaan postikuluja. Mutta tässä ketjussa olevat eivät varmaan haluakaan :)
Valitettavasti en asu Suomessa eli ei varmaan ole vaihtoehto. Ehkä pidän vaan kutsut kavereille - saavat tulla penkomaan tavarat ja halutessaan laittaa anonyymisti lahjoituksen possuun jos jotain kivaa löytyisi :D.
Vähänkäytetty toimii myös useassa Euroopan maassa nimellä Netflea.com. Ja vastaavia on varmasti useissa maissa, tietääkseni Jenkeissä ainakin.
Mutta nuo kutsutkin kuulostavat kivoilta!
Kiitos vinkistä, en tiennytkään tätä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi tahtoisin antaa suoraan tarvitseville; hyviä vaatteita, kenkiä, astioita, kodin tekstiilejä ym."
Esim. Seurakuntien diakoniatyö ehkä ottaisi vastaan tarvitseville.
Sitten pitää myös ottaa ne vaaleanpunaiset lasit pois päästä ja katsoa sitä tavaraa kriittisesti. Onko se oikeasti hyvää vai kuvittelenko vain niin? Miksi et itse käytä esim. vaatteita tai kenkiä? Ne kuluvat, joten käyttämällä ja lopulta pois heittämällä ne joskus loppuvat. Raivauspiireissä on nykyään sanonta: "oma roska on toisenkin roska". Toivottoman vanhanaikaiset vaatteet tai ikivanhat naarmuuntuneet halpisastiat ovat tiensä päänsä ja kuuluvat roskiin. Hyväntekeväisyyskirppiksetkin hukkuvat tällä hetkellä roinaan. Erityisesti vanhemmalla väellä on täysin epärealistisia käsityksiä tavaran hyvyydestä ja toisaalta arvosta.
Hola! Vaan kun ei ole niitä hempeitä silmälaseja!
Saatan keski-ikäisenä 50-vuotiaana olla hyvinkin iäkäs. Etenkin täällä nuorten äitien palstalla. Mummokin olen ollut jo 6 vuotta.
Eli vanha mikä vanha.On vaan kertynyt tavaraa, joita en itse tarvitse.
Esim. uusia merkkivaatteita olen ostellut ulkomaan matkoilta, joita en sitten ole käyttänyt kertaakaan. Useimmiten olen ostanut pikaisesti sovittamatta. Kenkiä ja laukkuja on kertynyt myös. Uusia kaikki.
Huomaan, että on omat suosikit joita tykkään käyttää. Uutuudet jää suurimmaksi osaksi vain tilaa viemään.Astioistakaan en ikinä tarjoaisi käytettyjä. Mietin vaan täysin ehjiä Arabian ruoka- ja kahvikalustoja ja kannuja, Iittalan laseja, maljakoita, kynttilänjalkoja ja paljon paljon muuta, jotka ovat olleet ylimääräisinä kaapeissa vuosikymmeniä. Mitä niiden kanssa tekisin?
Lapset sanovat, etteivät he tarvitse MITÄÄN!
Myymään en ehdi.
Että tällainen tilanne on meillä.PS. Luin juuri KonMari-kirjan, siitä oli ehkä apuakin, paitsi etten heittäisi uutta hyvää tavaraa kaatopaikalle.
Minä voin ottaa vastaan Arabian ja Iittalan astiat, maljakot sun muut! ;)
Mistä Marie Kondo saa niin paljon kenkälaatikoita?
Kierrätyskeskukset on pahoja... Sieltä tarttuu aina jotain ylimääräistä mukaan, mitä ei tullut hakemaan. Esim vaatetta, astioita tms.
Lähiverkkossa mä olen ehdottomasti paras kirppistelijä.
Sekä veljeni että äitini toivat kumpikin meille jouluna paljon kirppistavaroita. Heti vuoden vaiheessa, kun töissä oli ihan kuollutta, toin kirppistavarat töihin, hinnoittelin ja vein kirppikselle. Eilen alkoi viikko 2 ja nyt kaikki on myynnissä, myyntiä n 500 e ja to laitan kaikki -50% lapun.
Tätä pitää tehdä jatkuvasti. Vähintään 2 krt vuodessa ja kotona on tietty kohta, minne vien kirppistavarat, kun niitä tulee vastaan. Lasten vaatteet käydään läpi 2 x vuodessa.
Turha ostaminen ollaan lopetettu jo vuosia silti , mutta silti uutta tavaraa tulee. Lahjaksi tai virheostoksia tulee aina tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein paras neuvoni; jos et ole yli puoleen vuoteen jotakin tavaraa tai vaatetta käyttänyt, niin lahjoita se muualle. Omissa muutoissa (2 lyhyen ajan sisällä) lähti yli 30 muovikassillista vaatteita, kodintarvikkeita ja tekstiilejä. Kalleimmat voi yrittää myydä somekirppiksillä tms., mutta jos ei tavara kulje nopeasti, niin sitten vain lahjoitukseen. Ei ole kaduttanut.
Puoleen vuoteen? Missä asut? Et ainakaan Suomessa, tai muussakaan 4 vuodenajan maassa. Esimerkkejä:
Pitkää untuvatakkia tarvitsee joulu-helmikuussa muutamana päivänä.
Naruolkaintoppia tarvitsee heinäkuussa, tai jonakin huonona vuonna ei ollenkaan.
Muut esineet:
Creme bruleeta tulee tehtyä kausiluontoisesti, joskus hurahtaa parikin vuotta ettei ole tarvinnut ”tohotinta” jolla pinta ruskistetaan. Sama koskee sushi-tarvikkeita.Akkuporakonetta ei välttämättä käytä puoleen vuoteen.
Voisin luetella lisää, mutta pointti varmaan tuli selväksi.
Vaikken puolen vuoden sääntöä kannatakaan, kyllä tuossa silti totuuden hiven on. Voisiko sen parin pakkaspäivän ajan käyttää tavallista talvitakkia, jonka alle laittaa vain paksuimman villapaidan? Voisko naruolkaintoppi olla sellainen, että sitä voi käyttää alustoppina talvellakin? Tohottimien ja akkuporakoneiden kanssa voisi harkita kimppaomistusta sukulaisten kanssa. Me ollaan esimerkiksi lainattu makuupussia vanhemmiltani, veljeni on taas lainannut minun rinkkaani ja telttaani.
Jatkuvasti vastikkeetta lainailevat ihmiset ovat myös aika ärsyttäviä. Itse ostan rojuni itseni käyttöön, en muiden kulutettavaksi ja hukattavaksi.
Auttakaa, vertaistukea? Tekee mieli tilata vaatteita, asusteita ja kosmetiikkaa..
Pistää semmonen kotikirppis pystyyn, lähtee varmasti tavaraa heh :D
Vierailija kirjoitti:
Pistää semmonen kotikirppis pystyyn, lähtee varmasti tavaraa heh :D
Meiltä on yli 20 km kaupunkiin, niin tuskin asiakasvirtaa olisi.
Olen kyllä kirpparille vienyt reilusti tavaraa myyntiin ja lahjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Niitä saa kenkäkaupoista kysymällä. Ovat muuten tosi käteviä monessa paikassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein paras neuvoni; jos et ole yli puoleen vuoteen jotakin tavaraa tai vaatetta käyttänyt, niin lahjoita se muualle. Omissa muutoissa (2 lyhyen ajan sisällä) lähti yli 30 muovikassillista vaatteita, kodintarvikkeita ja tekstiilejä. Kalleimmat voi yrittää myydä somekirppiksillä tms., mutta jos ei tavara kulje nopeasti, niin sitten vain lahjoitukseen. Ei ole kaduttanut.
Puoleen vuoteen? Missä asut? Et ainakaan Suomessa, tai muussakaan 4 vuodenajan maassa. Esimerkkejä:
Naruolkaintoppia tarvitsee heinäkuussa, tai jonakin huonona vuonna ei ollenkaan.
Muut esineet:
Creme bruleeta tulee tehtyä kausiluontoisesti, joskus hurahtaa parikin vuotta ettei ole tarvinnut ”tohotinta” jolla pinta ruskistetaan. Sama koskee sushi-tarvikkeita.Akkuporakonetta ei välttämättä käytä puoleen vuoteen.
Vaikken puolen vuoden sääntöä kannatakaan, kyllä tuossa silti totuuden hiven on. Voisiko sen parin pakkaspäivän ajan käyttää tavallista talvitakkia, jonka alle laittaa vain paksuimman villapaidan? Voisko naruolkaintoppi olla sellainen, että sitä voi käyttää alustoppina talvellakin? Tohottimien ja akkuporakoneiden kanssa voisi harkita kimppaomistusta sukulaisten kanssa. Me ollaan esimerkiksi lainattu makuupussia vanhemmiltani, veljeni on taas lainannut minun rinkkaani ja telttaani.
Jatkuvasti vastikkeetta lainailevat ihmiset ovat myös aika ärsyttäviä. Itse ostan rojuni itseni käyttöön, en muiden kulutettavaksi ja hukattavaksi.
Minun mielestäni taas vastikkeellisuus toteutuu siinä, että kavereiden kesken lainaillaan eri tavaroita. Toimii tietysti vain läheisten ihmisten kanssa. Olen lainannut esimerkiksi lempikirjaani lähes puoleksi vuodeksi ystävälleni, tiedän, että hän pitää sen kunnossa ja halutessani saan sen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut esineet:
Minun mielestäni taas vastikkeellisuus toteutuu siinä, että kavereiden kesken lainaillaan eri tavaroita. Toimii tietysti vain läheisten ihmisten kanssa. Olen lainannut esimerkiksi lempikirjaani lähes puoleksi vuodeksi ystävälleni, tiedän, että hän pitää sen kunnossa ja halutessani saan sen takaisin.
Olen lainannut kirjoja kasseittain ja sinne on jääneet palautumatta.
Aikaisemmin vhs kasetit tuppasi jäämään maailmalle ja paljon muutakin eli nyt olen päättänyt etten lainaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
- Voisitko elää ilman vaatekaappia? Minulla on kaksi vaaterekkiä Ikeasta ja niissä kaikki vaatteet mitä omistan. Rekit eivät pursuile vaan lisääkin vaatteita mahtuisi, mutta en osta :D.
Suomessa on lähes jokaisessa asunnossa ainakin yksi vaatekaappi valmiina. Vähemmän tavaraa siis voi olla sillä ihmisellä, joka laittaa vaatteensa sinne kaappiin, eikä osta rekkiä lattiatilaa viemään :).
En siis ihan ymmärrä, miksi pitäisi elää ilman kaappia, jos kerran sen tilalle kuitenkin tarvitaan toinen esine säilytystä varten. Mielestäsi vertailusi niiden kesken oli huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä saa kenkäkaupoista kysymällä. Ovat muuten tosi käteviä monessa paikassa!
Ihan myös marketteihin kaikki esillä olevat kengät tulevat kenkälaatikoissa, laatikot kyllä nakataan prässiin heti purkamisen jälkeen, mutta jos tuntee kaupan henkilökuntaa/ on vakkariasiakas, voi pyytää jemmaamaan laatikoita.
Lastenkengät varsinkin tulevat kivoissa laatikoissa (Ryhmä hau/Frozen/ Spiderman-kuvioinnilla), itse pakkasin niihin lapsille menevät synttärilahjatkin.