tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Rekissä on toki hieman pölyisempää kuin kaapissa, mutta koska vaatteita on vain vähän, ja kaikkia niitä käytetään koko ajan, ne eivät ehdi pölyyntyä.
Vaatteet on siis jo karsittu aika vähiin, mutta pystyn vielä parempaan. Ikea-kassi on täynnä vaatteita, jotka pitäisi myydä tai lahjoittaa. Myynti on vain todella rasittavaa hommaa, sillä kirppareita ei ole lähimaillakaan ja nettimyynnissä pitää kestää idiootteja. Lieneekö niiden eurojen arvoista...
Rahanpaljous:( kirjoitti:
Minulla on ongelma. Rahaa on liikaa. Sitä on monissa pankeissa, sijoituksissa, osakkeissa kiinteistöissä autoissa ym. En enää jaksa tätä rahamäärää. Olen yrittänyt sijoittaa sitä joka puolelle, mutta se ei auta. Sijoitukset vaan tuottavat sitä lisää. Rahaa vaan tulee joka paikasta. Miten tästä selviäisi?
Äläkä sano, että antaisin sinulle. Sinä kuitenkin perustaisit jonkun firman ja rikastuisit ja sitten kiitollisena toisit minulle lisää rahaa. Tai sitten tuhlaisit kaiken. Ostaisit kuitenkin minun yritysteni tuotteita ja taas minä rikastuisin. En kestä enää tätä rahanpaljoutta.
Bill Gatesilla oli sama ongelma, ja hän on löytänyt siihen ratkaisun. Lue ja ota opiksesi.
Vierailija kirjoitti:
Rekissä on toki hieman pölyisempää kuin kaapissa, mutta koska vaatteita on vain vähän, ja kaikkia niitä käytetään koko ajan, ne eivät ehdi pölyyntyä.
Vaatteet on siis jo karsittu aika vähiin, mutta pystyn vielä parempaan. Ikea-kassi on täynnä vaatteita, jotka pitäisi myydä tai lahjoittaa. Myynti on vain todella rasittavaa hommaa, sillä kirppareita ei ole lähimaillakaan ja nettimyynnissä pitää kestää idiootteja. Lieneekö niiden eurojen arvoista...
Ai niin, rekin hyviin puoliin kuuluu myös se, että kaikki vaatteet näkee yhdellä silmäyksellä. Ne eivät ole pinoissa, mytyissä tai muuten vaikeasti löydettävissä vaatekaapin hyllyiltä. Lisäksi rekkiin ei voi sulloa mitään muuta tavaraa katseilta piiloon :D.
Tällä hetkellä siis asun 39m2 1+1 -kämpässä, jossa ei ole häkkivarastoa, eikä siis yhtään kaappia. Sängyn ja vuodesohvan alla ei ole yhtäkään laatikkoa - tästä olen ylpeä! Minulla on kaksi varastolaatikkoa, yksi yöpöytä jossa on kaksi laatikkoa, sekä yksi nurkka jossa on nyt se Ikea-vaatekassi, ylimääräisiä kenkiä ja matkalaukku. Mutta vielä täytyy karsia :).
Jotenkin ajattelisin, että mitä vähemmän tavaroita on, sitä tärkeämpää on että ne ovat just eivätkä melkein. Siksi minua kammoksuttaa ajatus kodista, jossa olisi ikean vaaterekki ainoana sisustuksena. Miksei vaikka kaunis antiikkikaappi, jossa sisällä vaatepuu?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ajattelisin, että mitä vähemmän tavaroita on, sitä tärkeämpää on että ne ovat just eivätkä melkein. Siksi minua kammoksuttaa ajatus kodista, jossa olisi ikean vaaterekki ainoana sisustuksena. Miksei vaikka kaunis antiikkikaappi, jossa sisällä vaatepuu?
Ei mikään estä hankkimasta kaunista kaappia, jos niin haluaa - itse en ole sitä voinut harkita, sillä minulla ei ole välineitä, joilla kiinnittää korkeita huonekaluja seinään (asun ulkomailla eikä kavereihinikaan kuulu käsistään käteviä poraajia, enkä ole kokenut tarpeelliseksi etsiä maksullista remppapalvelua).
Kyse onkin siitä, mikä on itselle tärkeää. Minulle näitä asioita ovat mm. kaunis sänky ja hyvät lakanat. Upeat verhot, jotka tuottavat iloa päivittäin vielä kolmen vuoden jälkeenkin. Pieni työpöytä kotitoimistopäiviin. Vuodesohva, jolla vieraat majoittuvat mukavasti. Muutama kaunis asia kuten tuikkukippo, viherkasveja, sisustustyynyjä.
Ja kauniit vaatteet rekissä sopivat tähän tyyliin erinomaisesti. Vaatekaappi ei siis ole ollut tärkeä eikä käytännöllinen hankinta toistaiseksi. Ja kuten mainitsin, henkilökohtaisesti itselleni rekki on ollut hyvä ratkaisu myös siksi, että se pakottaa pitämään vaatteet täydellisessä järjestyksessä.
Rahanpaljous:( kirjoitti:
Minulla on ongelma. Rahaa on liikaa. Sitä on monissa pankeissa, sijoituksissa, osakkeissa kiinteistöissä autoissa ym. En enää jaksa tätä rahamäärää. Olen yrittänyt sijoittaa sitä joka puolelle, mutta se ei auta. Sijoitukset vaan tuottavat sitä lisää. Rahaa vaan tulee joka paikasta. Miten tästä selviäisi?
Äläkä sano, että antaisin sinulle. Sinä kuitenkin perustaisit jonkun firman ja rikastuisit ja sitten kiitollisena toisit minulle lisää rahaa. Tai sitten tuhlaisit kaiken. Ostaisit kuitenkin minun yritysteni tuotteita ja taas minä rikastuisin. En kestä enää tätä rahanpaljoutta.
lämmitä takkaa niillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto isäsi oma ?
Asuin ex poikaystävän kanssa hänen isoäitinsä kodissa. Kun mummo asui hoitokodissa.
Maksoin vukrana yhtiövastikkeen.Myin koko omaisuuden, irtaimiston siis ja rahoilla maksettiin uusi keittiö putkiremontissa , mummo asui muutaman vuoden hoivakodissa, olisiko ollut 4 v.
Me ex.n kanssa myytiin tarpeeton, ylimääräinen kiertoon ja hankittiin moderni keittiö ja sain asua halvalla.
Vuosien aikana löysin vaikka mitä aarteita, seteleitä oli kirjojen välissä, patjan välissä, koruja vaatteiden keskellä ylähyllyssä. Nyt kaikki löytyi. Aikaa meni, mutta aikaa oli.
Myit toisen ihmisen omaisuutta ja käytit rahat omaan keittiöön?!?!?!
mumo sai keittiön ja asunnon arvo nousi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estä hankkimasta kaunista kaappia, jos niin haluaa - itse en ole sitä voinut harkita, sillä minulla ei ole välineitä, joilla kiinnittää korkeita huonekaluja seinään (asun ulkomailla eikä kavereihinikaan kuulu käsistään käteviä poraajia, enkä ole kokenut tarpeelliseksi etsiä maksullista remppapalvelua).
Kyse onkin siitä, mikä on itselle tärkeää. Minulle näitä asioita ovat mm. kaunis sänky ja hyvät lakanat. Upeat verhot, jotka tuottavat iloa päivittäin vielä kolmen vuoden jälkeenkin. Pieni työpöytä kotitoimistopäiviin. Vuodesohva, jolla vieraat majoittuvat mukavasti. Muutama kaunis asia kuten tuikkukippo, viherkasveja, sisustustyynyjä.
Ja kauniit vaatteet rekissä sopivat tähän tyyliin erinomaisesti. Vaatekaappi ei siis ole ollut tärkeä eikä käytännöllinen hankinta toistaiseksi. Ja kuten mainitsin, henkilökohtaisesti itselleni rekki on ollut hyvä ratkaisu myös siksi, että se pakottaa pitämään vaatteet täydellisessä järjestyksessä.
Jokainen totta kai tavallaan. Edelleen minusta ei voi olla esteettisesti kamalampaa asiaa kuin Ikean vaaterekki nurkassa (ellei sitten se Ikean kassi, johon heittelet tarpeettomia tavaroita).
Oikeasti hyvää kokopuista kaappia ei muuten tarvitse kiinnittää seinään, ellei siinä kiipeile lapsia.
Muuten pidätkö kalsaritkin siinä rekissä?
Sellainen vinkki kaikille, että jos teillä on lähipiirissä hamstraamiseen taipuvainen henkilö niin älkää kysykö häneltä, että tarvitsisiko hän tavaraa x tai y. Hän tarvitsee aina. Hänellä voi olla puoliso tai perhe, joka ei haluaisi yhtään lisää, mutta taas tulee.
Joku voi olla myös niin kohtelias, ettei pysty sanomaan "ei kiitos" vaan ottaa tavarasi vastaan. Vanhemmissa ihmisissä on paljon tällaisia kilttejä ja kohteliaita. Jätä kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen totta kai tavallaan. Edelleen minusta ei voi olla esteettisesti kamalampaa asiaa kuin Ikean vaaterekki nurkassa (ellei sitten se Ikean kassi, johon heittelet tarpeettomia tavaroita).
Oikeasti hyvää kokopuista kaappia ei muuten tarvitse kiinnittää seinään, ellei siinä kiipeile lapsia.
Muuten pidätkö kalsaritkin siinä rekissä?
No, kyseinen rekki ei mielestäni ole ruma. Siinä on pyörät joten siivous on helppoa, ja vaatteeni ovat kauniita. Joten sopii minulle oikein hyvin - eikä se ole edes nurkassa vaan ihan reilusti näkyvillä :). Ja se Ikea-kassi on poistumassa, eli turhaan solvaat.
Kalsarit on yöpöydän laatikossa, samoin kuin sukat.
Netflixistä voi katsoa ohjelmaa Consumed, jos oma tavarapaljous ahdistaa. Saa inspiraatiota - ja ne kodit on oikeasti järkyttäviä...
Ei ole Netflixiä koska vastustan turhaa kuluttamista.
Minäkin liityn ketjuun. On muuten ihanan positiivinen ketju muutoin kärkkäiden kommenttien täyttämälle palstalle! :)
Olen hamstraajaluonne jo (ainakin) kolmannessa polvessa. Olen ikäni ollut materialisti, kerännyt tavaraa, muistoja ja laittanut paljon tunnearvoa erilaisille tavaroille. OIen ostellut alennuksesta sitä sun tätä, koristeita, kosmettiikkaa ym säästöön kun on halvalla saanut. Mitään en olisi halunnut heittää pois. Olen iältäni jo lähempänä neljääkymppiä, joten tavaraa on ehtinyt kertyä järjetön määrä. Varastossani on edelleen noin 10 laatikkoa tavaraa, jotka ovat kulkeneet 2-3 muutossa ilman että niille on ollut käyttöä. Niiden karsiminen on minun Everestini, jonka joku päivä vielä valloitan :)
Ahaa-elämys tuli joitakin vuosia sitten kun palasin reppureissulta kotiin. Olin selvinnyt viikkoja aivan mainiosti rinkkaan mahtuvalla tavaramäärällä enkä montaa tavaraa ikävöinyt. Reissulta palattuani istuin sohvalle, katsoin olohuonetta ja ajattelin että onpa täällä aivan järjetön määrä tavaraa. Siitä alkoi karsiminen ja ostelun vähentäminen, joka on jatkunut tähän päivään asti. Hamstraaminen on minulla niin perusluonteessa, että on ollut pitkä prosessi muuttaa itseään ja totuttuja tapoja. Onneksi se alkaa pikkuhiljaa jo purra oikein hyvin!.Viime aikoinan suurin motivaatio tavaran karsimiseen on tullut haaveestani muuttaa ulkomaille. Ja sehän ei onnistu järkyttävän tavaramäärän kanssa, ainakaan ilman mahdollisuutta maksaa useiden tuhansien eurojen muuttokuorma ulkomaille ja sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Tämän haaveen voimin laitan tavaraa pois ja kieltäydyn ostamasta uutta silloin kun kovasti haluttaisi. Asun nyt yksin 60 neliön asunnossa, joten tilaa hamstraamiselle olisi aivan liian houkuttelevan paljon.
Ja jatkan heti perään koska tekstin pituus oli liian pitkä :D
Muuttamia niksejä ja käytäntöjä mitä olen oppinut muun muassa tästä ketjusta:
1) Käyn tavaraa läpi kategoria kerrallaan (olikohan tämä Kondon ohje alunperin? en ole lukenut). Edellisessä kierroksessa järjestin ja karsin kosmetiikka- ja hygieniatarpeet. Paljon vanhoja aurinkorasvoja ja vanhoja hiuskoruja ja muuta järjetöntä säilöttävää meni suoraan roskiin. Loput järjestin kylpyhuoneen laatikostoon jossa jokainen laatikko on merkitty kategorian mukaan, jatkossa löydän tavarat helpommin. Parhaillaan vuorossa on tärkeät paperit, jotka järjestän siististi kansioihin ja tuhoan vanhat laskut ynnä muut mitä en tule enää tarvitsemaan. Joskus tulevaisuudessa skannaan kaikki tietokoneelle, jotta voin todistuksia ja vastaavia lukuunottamatta heittää kaikki pois. Iso operaatio, mutta paljon helpompi kun paperit ovat jo järjestyksessä. Seuraavaksi järjestän varmaan erään sekalaisen kaapin - jokaiselle tavaralle on löydyttävä looginen paikka ja käyttötarkoitus, tai tavara lähtee ulos. Nimenomaan tämä sekalainen tavara on kaikista raskainta, hankalaa järjestettävää ja sillä on taipumus paisua keräämällä puoleensa lisää sekalaista tavaraa.
2) Kirjaan exceliin jokaisen ostoni. Ihan kaikki, ruoasta lähtien. Olen määritellyt kuukausibudjetin jossa pysymistä seuraan koko ajan. Tämä vähentää ostelua huomattavasti ja tuo hyvää mieltä kun taulukko näyttää että olen pysynyt budjetissa ja haaveeni toteuttamiseen jää ylimääräisiä säästöjä. Hyvä mieli muistuu helposti myös seuraavalla kerralla kun haluttaisi ostaa jotain turhaa ja on helpompi väistää houkutukset. Tämän seurauksena olen huomannut myös että kaiken turhan kivan pienen ostelu vie yllättävän paljon rahaa! Kaikille tarkka kirjaaminen ei sovi, mutta itse koen sen mukavana. Suosittelen kuitenkin kaikkia turhan ostelun kanssa kamppailevia etsimään tilalle jonkin muun hyvää mieltä tuovan asian, jolla voi hillitä ostelua. Tapojen muuttamisee toimii positiiviset keinot tutkitustkin paremmin kuin tiukat kiellot. Kokeile mikä on itselle sopivin tapa.
3) Yritän järjestää tavarat järkevästi, kategorioittain. Yhdessä kaapissa on lasit ja lautaset, tietyllä hyllyllä on meikit, toisella hiustenlaittovälineet, siivouskaapissa on vain siivoustavaroita eikä siellä säilötä muuta. Tämä auttaa siihen että huonomuistinenkin löytää tavarat helposti ja vähentää ns. clutteria, eli sekalaista tavaraa jolla on taipumus kerätä vain lisää sekalaista tavaraa ympärilleen. Koska olen välillä kiireinen huithapeli, minulla on myös yksi sekalainen romulaatikko mihin saan laittaa tavaroita mille en juuri silloin keksi paikkaa. Näin sekalainen tavara pysyy yhdessä paikassa ja se on helppo järjestää ja karsia esim. kerran kuussa ajatuksen kanssa.
4) Vaatehuoneessa on aina kaksi laatikkoa, toisessa myytävät ja toisessa pois annettavat. Näihin on helppo laittaa turhia tavaroita kun niitä tulee jostain kaapin perältä vastaan. Myytäviä laitan välillä FB-kirpparille myytiin tai annan ystäville jos joku sattuu tarvitsemaan, pois annettavia (1-5e arvoisia) saatan viedä esim. asuintaloni aulan penkille "saa ottaa" lapun kanssa ja kantaa siitä roskiin muutaman päivän kuluttua jos ei kukaan tarvitse.
Tulipa pitkä juttu, toivottavasti joku jaksaa lukea ja saa ehkä inspiraatiota. Ja kiitos kaikille jotka olette jakaneet kokemuksianne ja niksejänne tähän ketjuun, on ollut ilo lukea ja kokemuksistanne on saanut paljon konkreettistakin apua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mieleen tuosta mökin siivouskommentista, että voin mainiosti elää ilman tyynnyjä. Tiedän, että moni taas ei voi. Mitä jos listattaisiin asioita, joita ei tarvitse ollenkaan ja jokainen yrittää miettiä kohdallaan, olisiko sama mahdollista hänelle. Aloitan:
- tyynnyt, myös sängyssä. Nukun siis ilman tyynnyä. En voi ymmärtää miksi koristetyynnyjä pitäisi olla.
- sohvapöytä. Siihen kertyy vain kamaa, tai joku pitää siinä jalkojaan
- päiväpeitto. Vedän aamulla täkit jalkopäähän ja annan sängyn tuulettua koko päivän. Kun petivaatteet ovat puhtaat ja silmää miellyttävät, peittoa ei tarvita. Jos olisi pakko peittää sänky niin siihen voi heittää ison untuvatäkin tai pellavalakanan päälle
- hiusten suoristaja, kihartaja, fööni. Annan hiusten kuivua itsekseen enkä jaksa muotoilla
Mielenkiintoisia pointteja. Itse en voi olla ilman tyynyjä sillä sekä (kovaselkäinen vuode)sohva että sänky olisivat käyttökelvottomia ilman niitä. Sohvapöytää ei sen sijaan ole, tai päiväpeittoa. Hiustuotteita kyllä käytän sillä luonnollisesti kuivuminen ei sovi hiuksilleni, tulee aivan hirveät.
Haastan omalta osaltani pohtimaan seuraavia:
- Voisitko elää ilman ruokapöytää ja tuoleja? Minulla ei ole niitä. On yksi pieni 100cm kirjoituspöytä ja siinä yksi tuoli.
- Voisitko elää ilman vaatekaappia? Minulla on kaksi vaaterekkiä Ikeasta ja niissä kaikki vaatteet mitä omistan. Rekit eivät pursuile vaan lisääkin vaatteita mahtuisi, mutta en osta :D.
- Voisitko elää ilman mattoja? Olen ollut vuoden ilman yhtään mattoa lattialla, enkä huomaa asiassa mitään negatiivista. Siivoaminen sen sijaan on paljon helpompaa :).
Hmm, pitää sanoa, että meille kaikki nuo mainitsemasi ovat tarpeellisia. Toki, voisihan sitä syödä vaikka lattialla istuen, mutta en halua.
Keittiönpöytä ja tuolit ovat mielestäni tarpeelliset, koska niiden ääressä syödään. En halua, että pikkulapset kuljettavat ruokiaan ympäri kämppää, tai lähmivät ruokaa sohvaan. Ennen lapsia olimme jossain vaiheessa ilman keittiönpöytää.
Sohvapöytä taas on ollut kätevä, koska sillä pelataan lautapelejä, kootaan palapelejä, askarrellaan, kahvitellaan vieraiden kanssa jne. Keittiömme on ahdas ja pimeä, sekä hankalan muotoinen, ja sinne mahtuu vain hyvin pieni pöytä, johon nippa nappa mahtuu kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta.
Ilman vaatekaappia voisin elää, jos olisi kunnon vaatehuone. Ei ole. En halua vaatteita avoimiin rekkeihin, koska ensinnäkin neljän ihmisen vaatteet vievät rekeissä turhan paljon tilaa, ja avoimet rekit keräävät kamalasti pölyä. Paha juttu allergiaperheessä. Lasten pitäminen poissa niistä olisi myös hankalaa.
Ilman mattoja olemme olleet nyt pari vuotta. Homma alkoi kun vanhempaa lasta opetettiin kuivaksi, ja pissavahinkoja sattui. Nyt on toisella lapsella menossa sama vaihe. Odotan sitä aikaa, että saan taas matot lattioille. Laminaatti on kylmää.
Oikeasti ihminen kyllä pärjää ilman vaikka mitä, mutta elämä on paljon mukavampaa kun ei liikaa köyhäile.
Ei kai ilman pärjäämisessä ollut kyse köyhäilystä, vaan todellisesta tarpeesta... Ei oo mitään järkeä säilöä tarpeettomia tavaroita ihan vaan periaatteesta. Joillakin on isot määrät tarpeellisia juttuja ja joillakin taas vähän mutta kalliimpia. Itselläni on tavoite päästä vähempään tavaramäärään siivouksen ja muun helppouden takia, jolloin kyse on juuri siitä mainitusta mukavuudesta eikä köyhäilystä.
Katso Netflixistä Marie Kondon sarja tai Youtubesta himohamstraajia
Vierailija kirjoitti:
Netflixistä voi katsoa ohjelmaa Consumed, jos oma tavarapaljous ahdistaa. Saa inspiraatiota - ja ne kodit on oikeasti järkyttäviä...
Consumed oli parempi sarja kuin nuo muut näkemäni saman aihepiirin sarjat. En omista tavaraa tuollaisia määriä. Ohjelma oli silti hyvä katsoa ja näkee, mitä saattaa tapahtua, jos kaiken säästää.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo marittaneet hampaat ja hiukset? Tuntuu että ihan turhaan noin monta sataa hiusta, En tarvitse niitä kaikkia? Hampaistakin voisin luopua vaikka alahampaista. Olisi lisää tilaa hengittää vapaammin.
Siitä vaan vapaasti, jos siltä tuntuu. Itse satun tykkäämään omistani. Konmarituksen ideahan on luopua siitä, mikä itselle ei tunnu hyvältä. Ei suinkaan kaikesta mahdollisesta. Itsekin olen karsinut paljon ja nauttinut siitä ja lisääntyvästä siisteydestä - mutta ei ole mitään aikomusta luopua esim. rakkaista kirjoista, vaikka niitä on hyllymetreittäin. Eikä konmaritus minua millään tavalla yritä velvoittaa siihen!
Vierailija kirjoitti:
Vähänkäytetty.fi. Pääset kerralla eroon koko kassillisesta, eikä itse tarvitse olla ostajien kanssa missään yhteyksissä. Miinusta on se, että kaiken kaupaksi meneminen ei ole taattua, ja jos haluat loput omasi takaisin, joudut maksamaan postikuluja. Mutta tässä ketjussa olevat eivät varmaan haluakaan :)
Voisin elää ilman ruokapöytää ja tuoleja. Meitä on vain 2 aikuista ja käytännössä emme koskaan syö ruokapöydässä. Ymmärrän pöydän tarpeen, jos on lapsia tai hyvin sosiaalinen elämä ja kylässä käydään puolin ja toisin. Itse haluaisin luopua siitä, mies ei vielä.
En voisi tällä hetkellä elää ilman vaateHUONETTA ja -kaappeja, koska vaatteita on niin paljon. Tämä on alue, jossa teen yhä töitä. Jos minulla olisi vähän vaatteita, haluaisin silti ne kaappiin, pois silmistä ja "pölyä keräämästä".
Meillä ei ole mattoja. Pissavaivainen kissa (kyllä, käytettiin ell:llä ja sai hoitoa) sai aikaan matottomuuden ja olen tajunnut miten helppoa on olla ilman. Lapsuuden kodissa joka huoneessa oli matto/mattoja ja siivoukseen kuului aina mattojen tamppausta ja imurointia. On paljon helpompaa olla ilman.