tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19863)
Meillä ei niin paljoa tavaraa, mutta ikää karttuessa oon kyllä todennut etten mitään osta mitä käytän kerran tai kaksi tavaraa tai vaatetta sekä mietin kaksi kertaa tarviinko todella. Laitan rahan säästöön ja käyttää sen siihen mitä todella tarvii tai vaikka matkaan.
Me ollaan hävitetty kaikki videot ja dvd:t sekä kirjoista säästetty vain merkityksellisimmät joita on vähän. Telkkaria ja digiboksia ei omisteta vaan kaikki viihde katsotaan tietokoneelta tai tableteilta. Meillä ei myöskään ole perinteistä sohva-telkkari-sohvapöytä -asetelmaa olohuoneessa, vaan molemmille on omanlainen mukava nurkka tuoleineen olohuoneessa, jossa rentoutua omien harrastusten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan hävitetty kaikki videot ja dvd:t sekä kirjoista säästetty vain merkityksellisimmät joita on vähän. Telkkaria ja digiboksia ei omisteta vaan kaikki viihde katsotaan tietokoneelta tai tableteilta. Meillä ei myöskään ole perinteistä sohva-telkkari-sohvapöytä -asetelmaa olohuoneessa, vaan molemmille on omanlainen mukava nurkka tuoleineen olohuoneessa, jossa rentoutua omien harrastusten parissa.
Onpa ankeata.
Onneksi meillä on tilaa elää mukavasti. Ei tarvitse yrittää tehdä välttämättömyydestä hyvettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ankeata.
Onneksi meillä on tilaa elää mukavasti. Ei tarvitse yrittää tehdä välttämättömyydestä hyvettä.
Onpa ankea tapa kommentoida ja tässä ketjussa on ollut mukavaa ettei arvostella toisten tapoja turhaan.
Jokainen asuu omassa kodissaan kuten haluaa tai haluaisi asua.
Itse haluaisin tavaramäärää vähentää rajusti, mutta en vaan saa tehtyä asian eteen paljoakaan ja tilanne masentaa kovasti.
Urakka on liian suuri ison talon takia, mutta tiedän sen sujuvan jos huone kerrallaan aloitan.
Todella paljon on viety kirpputorille ja poltettu ym mutta silti on järkyttävä määrä jäljellä.
Tätä ketjua lukemalla on tsempannut itseäni
Vierailija kirjoitti:
Tavaran vähentämisestä on tullut uskonnon kaltainen kultti naisille, joilla ei ole oikeaa sisältöä elämässä. Ottakaa rennosti, niin ei tarvitse tuskailla miten tavaraa vähentää.
Minä taas olen sitä mieltä, että on vuosia ostettu liikaa ja nyt on kyllästymiseen asti liikaa kaikkea.
Siivous olisi helpompaa ilman turhia tavaroita
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja? Minulla on melkein kaikki matot räsyistä kudottu, joko itsetehtyjä tai kirppiksiltä ostettuja. Kaikkein helpoimpia hoitaa ja pestä. Meidän kylällä oli joitakin vuosia sitten työttömien yhdistys ja siellä tietty mammaporukka joka leikkeli kuteita päivät pitkät ja jotkut aina kutoi mattoja myyntiin. Asiakkaat oli sitten sellaisia "hienoja" rouvia että ostivat räsymattoja vain mökille, koska likaisiahan ne ovat jo valmiiksi (vanhoista vaatteista kudotut matot!). Monesti olen miettinyt että olispa tilaa kangaspuille niin kutoisin koko ajan. Varmasti moni mielellään luopuisi pussilakanoista ja verhoista että saisi ne hyötykäyttöön. Meneekö ne nyt kaikki kaatopaikoille nykyään? Tosin tuolla työttömien yhdistyksellä ne matot oli todellakin harrastelijoiden tasoa eli värit mitä sattuu ja laatukin aika heikkoa. Räsyistä saa kyllä kauniita ja kestäviäkin mattoja aikaiseksi, kun osaa oikein niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ankeata.
Meistä se ei ole ankeaa, vaan vapaata ja mukavaa sekä kaikki tarvittava on käden ulottuvilla siitä huolimatta . On helppo keskittyä olennaiseen, eikä aikaa tuhraudu tavaroiden siivoamiseen ja järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja?
Räsymatot kuuluu siihen aikakauteen kun naiset oli kotona ja heillä oli aikaa viedä mattoja ulos puisteltavaksi ja tampattavaksi. Nykyään siivous hoidetaan imuroimalla, ja räsymattoja vaan on tosi ikävä imuroida. Musta räsymatot on nättejä, mutta en halua niitä omaan kotiini, koska imurointi olisi niin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa tarkoittaa "renssata" 😑?! Mistä näitä ihmisiä tulee, jotka keksivät omia sanoja, eivätkä edes ymmärrä että muilla ei ole aavistustakaan mistä he puhuvat...
Ihme kitinää taas. Renssata on ihan normaali murresana, tulee ruotsin sanasta rensa. Katso sanakirjasta, jos et pysty asiayhteydestä päättelemään.
En ole eläissäni kuullut sanaa renssata. Olen 45 v ja asunut ympäri suomea. Jos haluaa osallistua keskusteluun, niin kannattaa ottaa huomioon, ettei kaikki ymmärrä murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja?
Räsymatot kuuluu siihen aikakauteen kun naiset oli kotona ja heillä oli aikaa viedä mattoja ulos puisteltavaksi ja tampattavaksi. Nykyään siivous hoidetaan imuroimalla, ja räsymattoja vaan on tosi ikävä imuroida. Musta räsymatot on nättejä, mutta en halua niitä omaan kotiini, koska imurointi olisi niin ikävää.
Miten se nyt on sen vaikeampaa se imurointi kuin minkään muunkaan maton? Itselläni ainakin kaikki räsymatot on kudottu niin tiukkaan ja tasaisesti että imurin suulake rullaa pinnalla oikein nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa tarkoittaa "renssata" 😑?! Mistä näitä ihmisiä tulee, jotka keksivät omia sanoja, eivätkä edes ymmärrä että muilla ei ole aavistustakaan mistä he puhuvat...
Ihme kitinää taas. Renssata on ihan normaali murresana, tulee ruotsin sanasta rensa. Katso sanakirjasta, jos et pysty asiayhteydestä päättelemään.
En ole eläissäni kuullut sanaa renssata. Olen 45 v ja asunut ympäri suomea. Jos haluaa osallistua keskusteluun, niin kannattaa ottaa huomioon, ettei kaikki ymmärrä murretta.
Yleensä kontekstin perusteella voi päätellä, jos on normaalijärkinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja? Minulla on melkein kaikki matot räsyistä kudottu, joko itsetehtyjä tai kirppiksiltä ostettuja. Kaikkein helpoimpia hoitaa ja pestä. Meidän kylällä oli joitakin vuosia sitten työttömien yhdistys ja siellä tietty mammaporukka joka leikkeli kuteita päivät pitkät ja jotkut aina kutoi mattoja myyntiin. Asiakkaat oli sitten sellaisia "hienoja" rouvia että ostivat räsymattoja vain mökille, koska likaisiahan ne ovat jo valmiiksi (vanhoista vaatteista kudotut matot!). Monesti olen miettinyt että olispa tilaa kangaspuille niin kutoisin koko ajan. Varmasti moni mielellään luopuisi pussilakanoista ja verhoista että saisi ne hyötykäyttöön. Meneekö ne nyt kaikki kaatopaikoille nykyään? Tosin tuolla työttömien yhdistyksellä ne matot oli todellakin harrastelijoiden tasoa eli värit mitä sattuu ja laatukin aika heikkoa. Räsyistä saa kyllä kauniita ja kestäviäkin mattoja aikaiseksi, kun osaa oikein niitä käyttää.
Ihan vasta oli täällä pohjoisessa Suomessa juttu naisesta joka harrasti tätä kutomishommaa. Oli hankkinut omat puutkin ja juurikin saksi talteen t-paitoja ja muita saadakseen materiaalia. Se on hieno harrastus ja räsymatot ovat ihania! Niitähän voi pitää seinälläkin tai taiteilla vaikka minkätyylisiä keksii. Ongelma lienee monella se että niitä kangaspuita ei monella ole (onko ne kalliitakin?), ja vaikka muuten voisi ostaa niin vievät paljon tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamera, tietokone, mp3-soitin, laskin, puhelin ja viedokamera myös yksi ja sama laite, ennen kun pelkkä puhelin tarvitsi oman pöydän eteiseen ja puhelinluettelon kylkeen.
Ja kun se yksi laite hukkuu/varastetaan, niin samalla menettää paljon tietoa ja paljon omasta itsestään joutuu toisen käsiin. Minä en ikinä siirry käyttämään vain yhtä laitetta.
Jos mun laite katoaa, rikkoontuu tai varastetaan, kaikki on tallessa pilvessä sekä tietokoneen ulkoisella kovalevyllä. Saan etänä pyyhittyä tai jopa löydettyä kadonneen laitteen. Kaikki tärkein on monen suojauksen takana ja ketä kiinnostaa matti meikäläisen hauskat kotivideot jos jotain vähemmän tärkeää tihkuukin käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Ottaakohan joku optikkoliike juuri nyt vanhoja silmälaseja vastaan? Aiemmin syksyllä oli näitä "lahjoita vanhat lasit Afrikkaan" kampanjoita, mutta olivat jo loppuneet kun katsoin. Minulla nurkissa pyörii noin viidet vanhat rillit, jotka haluan lahjoittaa enkä heittää pois. Kuitenkin aikanaan olleet kalliita.
Muutin juuri ja siinä lähti jonkun verran tavaraa kierrätykseen. Nyt käyn läpi tällaisia pieniä asioita.
Osan kauan käyttämättä olleita tavaroita otan myös käyttöön ja esille. Esimerkiksi olen soittanut vanhoja kasetteja ja mankkaa. Olin unohtanut miten paljon pidän analogisesta musiikista. Minulla ei siis aina päde se sääntö, että jos en ole käyttänyt vuosiin, niin ei ole tavarasta enää iloa. Mutta tämäkin vaati sen että testaan kasetit, mikä edelleen kunnossa äänen puolesta, ja roskiin ne jotka ei ole. Aika hubaa kuunnella jotain euroviisukasettia 80 luvulta. Se lähti kierrätykseen, kai näitäkin joku keräilee. Mutta esimerkiksi Prince alkuperäiskasetti jäi hyllyyn. Uskomatonta miten hyvältä joku kasetti voi kuulostaa vaikka ollut käyttämättä 20 vuotta...
Tapasin sen optikon, joka vuosia sitten keräsi ja vei vanhoja silmälaseja Afrikkaan, erääseen sairaalaan maaseudulle. Työskentelin itse myös siellä jonkun aikaa. Optikko kertoi että keräys saavutti valtavan suosion, ihmiset olivat säilöneet rillejään vuosikymmenten ajan, niitä tuli vyörymällä. Valitettavasti 95% rilleistä jouti suoraan roskiin: sangat olivat rikkinäisiä, linssit naarmuisia. Keräys lopetettiin mutta edelleen siitä kysellään.
Tuon kuultuani ymmärsin, että vanhoilla rilleillä ei ole mitään arvoa kellekään, ja heitin omani surutta roskiin. Jos esine on roska, se on roska, vaikka maksoikin uutena paljon.
Eikös Pupulandian Jenni aika hiljattain ollut Tansaniassa silmälasikeräyksen merkeissä, vai muistanko väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli täällä pohjoisessa Suomessa juttu naisesta joka harrasti tätä kutomishommaa. Oli hankkinut omat puutkin ja juurikin saksi talteen t-paitoja ja muita saadakseen materiaalia. Se on hieno harrastus ja räsymatot ovat ihania! Niitähän voi pitää seinälläkin tai taiteilla vaikka minkätyylisiä keksii. Ongelma lienee monella se että niitä kangaspuita ei monella ole (onko ne kalliitakin?), ja vaikka muuten voisi ostaa niin vievät paljon tilaa.
Niitä saa vaikka ilmaiseksi, jos ei uusia kaipaa.
Pieneen tilaan sopii parhaiten ns. pystypuut.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on pelkkää asiakkaiden kalastelua hyväntekeväisyyteen vedoten
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ostan räsymattoja, edullisesti niitä saa Viron pikkupaikoista (uutena). Olisi kiva kokeilla tehdä itsekin joskus, jos olisi mahdollisuus.
Minäkin voisin tarttua tuohon no shopping -haasteeseen! Olen tottunut ostelemaan ihan liikaa vaatteita ja kosmetiikkaa mielitekojen mukaan. Nyt haluaisin totutella pärjäämään niillä, mitä minulla jo on ja ostamaan uutta vasta kun jokin tuote loppuu tai hajoaa korjauskelvottomaksi. Silloinkin harkintaa käyttäen ja vaatteiden kohdalla kirpparit ensin tarkastaen.