Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19863)

Vierailija
2441/19863 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.specsavers.fi/hyvantekevaisyys/silmalasikerays

Nämä on pelkkää asiakkaiden kalastelua hyväntekeväisyyteen vedoten

Mitä sitten, jos tekevät hyvää?

Vierailija
2442/19863 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja? Minulla on melkein kaikki matot räsyistä kudottu, joko itsetehtyjä tai kirppiksiltä ostettuja. Kaikkein helpoimpia hoitaa ja pestä. Meidän kylällä oli joitakin vuosia sitten työttömien yhdistys ja siellä tietty mammaporukka joka leikkeli kuteita päivät pitkät ja jotkut aina kutoi mattoja myyntiin. Asiakkaat oli sitten sellaisia "hienoja" rouvia että ostivat räsymattoja vain mökille, koska likaisiahan ne ovat jo valmiiksi (vanhoista vaatteista kudotut matot!). Monesti olen miettinyt että olispa tilaa kangaspuille niin kutoisin koko ajan. Varmasti moni mielellään luopuisi pussilakanoista ja verhoista että saisi ne hyötykäyttöön. Meneekö ne nyt kaikki kaatopaikoille nykyään? Tosin tuolla työttömien yhdistyksellä ne matot oli todellakin harrastelijoiden tasoa eli värit mitä sattuu ja laatukin aika heikkoa. Räsyistä saa kyllä kauniita ja kestäviäkin mattoja aikaiseksi, kun osaa oikein niitä käyttää.

Kyllä ostan räsymattoja, edullisesti niitä saa Viron pikkupaikoista (uutena). Olisi kiva kokeilla tehdä itsekin joskus, jos olisi mahdollisuus.

Kangaspuita voi myös vuokrata, niitä ei tietenkään viedä kotiin, vaan käydään paikan päällä paukuttamassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/19863 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan hävitetty kaikki videot ja dvd:t sekä kirjoista säästetty vain merkityksellisimmät joita on vähän. Telkkaria ja digiboksia ei omisteta vaan kaikki viihde katsotaan tietokoneelta tai tableteilta. Meillä ei myöskään ole perinteistä sohva-telkkari-sohvapöytä -asetelmaa olohuoneessa, vaan molemmille on omanlainen mukava nurkka tuoleineen olohuoneessa, jossa rentoutua omien harrastusten parissa.

Meillä taas sohva on olohuoneen keskus; siinä lojutaan läjässä lapset ja aikuiset aina, kun jotain katsotaan. Kun lapset ovat nukkumassa, ollaan miehen kanssa sohvalla ja hierotaan toistemme jalkoja, katsotaan jotain yhdessä isolta ruudulta tai luetaan kumpikin omaa kirjaamme. Ihan mahdotonta kuvitella, että istuttaisiin kumpikin omissa nurkissamme.

Toki ihmiset ovat erilaisia, ja kaikki eivät niin seurasta tai läheisyydestä välitä. Toivon, että teillä nuo järjestelyt ovat syntyneet aidosta tarpeesta viihtyä eikä siitä, että yritätte noudattaa jotain tavaranvähennysihannetta. Tuo, miten kerrot teidän "hävittäneen" tavaraa, kuulostaa pikkuisen jälkimmäiseltä.

Vierailija
2444/19863 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan hävitetty kaikki videot ja dvd:t sekä kirjoista säästetty vain merkityksellisimmät joita on vähän. Telkkaria ja digiboksia ei omisteta vaan kaikki viihde katsotaan tietokoneelta tai tableteilta. Meillä ei myöskään ole perinteistä sohva-telkkari-sohvapöytä -asetelmaa olohuoneessa, vaan molemmille on omanlainen mukava nurkka tuoleineen olohuoneessa, jossa rentoutua omien harrastusten parissa.

Meillä taas sohva on olohuoneen keskus; siinä lojutaan läjässä lapset ja aikuiset aina, kun jotain katsotaan. Kun lapset ovat nukkumassa, ollaan miehen kanssa sohvalla ja hierotaan toistemme jalkoja, katsotaan jotain yhdessä isolta ruudulta tai luetaan kumpikin omaa kirjaamme. Ihan mahdotonta kuvitella, että istuttaisiin kumpikin omissa nurkissamme.

Toki ihmiset ovat erilaisia, ja kaikki eivät niin seurasta tai läheisyydestä välitä. Toivon, että teillä nuo järjestelyt ovat syntyneet aidosta tarpeesta viihtyä eikä siitä, että yritätte noudattaa jotain tavaranvähennysihannetta. Tuo, miten kerrot teidän "hävittäneen" tavaraa, kuulostaa pikkuisen jälkimmäiseltä.

Juurikin on päädytty tähän viihtymisen merkeissä ja lähdetty alunperin perinteisestä sohvaryhmästä käsin etsimään viihtyisämpää ja toimivampaa asuntoa. Ollaan molemmat tekeviä ihmisiä ja viihdytään puuhisamme niin yksin kuin yhdessäkin. Meillä on pieni asunto, jossa halutaan asua väljästi sekä myös harrastaa omia juttujamme. Omat nurkat näin ollen on ehkä turhan jäykkä ilmaisu. Emme myöskään halua maksaa turhista neliöistä säilyttääksemme tavaraa, jota emme tarvitse. Meillä ei ole lapsia. Seurallisuutta ja läheisyyttä järjestelymme on päinvastoin lisännyt. Minusta tuntuu kummalliselta ajatella, että jokin huonekalu tai järjestys määrittää ihmissuhteiden laatua. Jokainen perhe löytäköön toimivimman ratkaisun omiin tarpeisiinsa.

Vierailija
2445/19863 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen että eikö missään enää kukaan kudo räsymattoja, kun tuota tekstiilijätettä tulee niin paljon kaikilla? Eikö kukaan enää osta räsymattoja? Minulla on melkein kaikki matot räsyistä kudottu, joko itsetehtyjä tai kirppiksiltä ostettuja. Kaikkein helpoimpia hoitaa ja pestä. Meidän kylällä oli joitakin vuosia sitten työttömien yhdistys ja siellä tietty mammaporukka joka leikkeli kuteita päivät pitkät ja jotkut aina kutoi mattoja myyntiin. Asiakkaat oli sitten sellaisia "hienoja" rouvia että ostivat räsymattoja vain mökille, koska likaisiahan ne ovat jo valmiiksi (vanhoista vaatteista kudotut matot!). Monesti olen miettinyt että olispa tilaa kangaspuille niin kutoisin koko ajan. Varmasti moni mielellään luopuisi pussilakanoista ja verhoista että saisi ne hyötykäyttöön. Meneekö ne nyt kaikki kaatopaikoille nykyään? Tosin tuolla työttömien yhdistyksellä ne matot oli todellakin harrastelijoiden tasoa eli värit mitä sattuu ja laatukin aika heikkoa. Räsyistä saa kyllä kauniita ja kestäviäkin mattoja aikaiseksi, kun osaa oikein niitä käyttää.

Mun sedän vaimo kutoo räsymattoja ja meillä on häneltä tilattuja mattoja useampi. Ruokailutilassa meillä on vanhanajan laverisohva ja siinä esim. on setäni vaimon tekemä ihana räsymatto. Hän on myös tehnyt matot ruokailutilamme lattialle ja lastenhuoneisiin. Säästän hänelle ja muille kutojilla vanhoja lakanoita, kankaita ja vaatteita. Olen todennut, että kunnon räsymatto kestää vuosikymmeniä, toisin kuin nykyiset muovivalmisteiset/pohjaiset matot. Pikku hiljaa nämä huonolaatuiset saavat siirtyä meiltä pois ja tilalle otetaan kunnolliset räsymatot.

Vierailija
2446/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sedän vaimo kutoo räsymattoja ja meillä on häneltä tilattuja mattoja useampi. Ruokailutilassa meillä on vanhanajan laverisohva ja siinä esim. on setäni vaimon tekemä ihana räsymatto. Hän on myös tehnyt matot ruokailutilamme lattialle ja lastenhuoneisiin. Säästän hänelle ja muille kutojilla vanhoja lakanoita, kankaita ja vaatteita. Olen todennut, että kunnon räsymatto kestää vuosikymmeniä, toisin kuin nykyiset muovivalmisteiset/pohjaiset matot. Pikku hiljaa nämä huonolaatuiset saavat siirtyä meiltä pois ja tilalle otetaan kunnolliset räsymatot.

No nimenomaan räsymatot kestää ja kestää. Itselläni on omatekoinen matto vuodelta 1987. Hapsut kuluneet melkein loppuun mutta muuten ihan loistokunnossa, kun kudoin niin tiukkaan. Täytyis lyhentää että sais uudet hapsut. Melkoinen ekoteko tuo räsymatto. Muovimatot kestää hädin tuskin viittä vuotta kun alkavat murentua pohjasta. Ja räsymatot kestää kunnon pesua painepesurilla ja harjalla jynssäämistä. Saa kierrätettyä kaikki vanhat tekstiilit mattoihin ja kaatopaikkajätettä tulee paljon vähemmän. Kaupasta ostetut räsymatot (uudesta trikookuteesta) päästävät yleensä väriä ja ovat niin löysään kudottuja että sormet menee läpi.

Vierailija
2447/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Vallilan valkoisen räsymaton muutama vuosi sitten, ja huomasin jossain vaiheessa että sitä ei saa pestä 😅😅 Voiko olla naurettavampaa? Laitoin sen silti koneeseen, kun alkoi olla ruskea. No pilallehan se meni, muuttui pinkiksi.

Vierailija
2448/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme jälleen vuosittaisen katsauksen ja karsinnan kaappeihimme. Ilo oli huomata, että ylimääräistä tavaraa oli kertynyt vuoden aikana vain vähän. Oli myös todella helppoa ja nopeaa kollata kaapit ja laatikot läpi. Suurimmaksi osin kiertoon lähti vaatteita, joista luopumista pohdin jo vuosi sitten. Apteekkiin lähti pussillinen vanhentuneita lääkkeitä ja ruokakaapista biojätteisiin joitain vanhentuneita kuivatuotteita. Myös muoviastioita laitoimme ison osan kierrätykseen, kun siirryimme osittain lasisiin säilytysastioihin. Voin vain todeta, että olemme vihdoin oppineet hankkimaan vain sen mitä todella tarvitsemme! Kävin myös läpi kuitteja vuoden ajalta ja löysin yhden hutiostoksen, joka sekin päätyi lahjaksi sitä enemmän tarvitsevalle.

Lähtötilanteessa noin 8 vuotta sitten muutin yhteen mieheni kanssa. Tuolloin tavaraa lahjoitettiin rankalla kädellä, kun kaksi täysikokoista huushollia piti mahduttaa yhteen asuntoon. Lisäksi vuosi vuodelta tavaramäärää on rajattu paremmin ja asunto saatu toimivaksi ja viihtyisäksi. Huomaan, että suhde tavaran omistamiseen on muuttunut. Koen tavaran helpommin taakaksi, jos se ei todella miellytä tai hyödytä minua.

Vierailija
2449/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin miettimällä kotini sisustusta. Kenelle olen sisustanut. Huomasin ajateelleeni vieraita en käytäntöä perheelle. Parvekkeelta lähti heti oleskeluryhmä, niitä oli kaksi plus ruokailuryhmä. Vieraani ei sinne menneet ikinä.  Meillä on valtaisa parveke lasituksella syvennettynä. Sinne laitoin kaapiston toiseen päähän ja ruokailuryhmän tuolien tilalla on istuin laatikot jonne saa paljon tavaraa. Itse huoneistosta heitin kaikki turhat vetimet hushelkkariin. Kodinkoneita olen vuosien varrella saanut monia. Jätin vain yleiskoneen. En juurikaan leivo ja laittele suuritöisiä ruokia. Kaikki helpolla tavalla menettelee. Vaattet kävin läpi ja järjestin hyllyille. Jokaisella on oma hyllynsä tai komero omille vaatteilleen. Suomessa noita kenkiä siunaantuu ihan kauheesti. Saatiin kenkiä varten laatikko istuin mahtumaan huoneistoon. Sinne säilöön ne.  Kellariin en vie mitään, mitä tarvitsen useammin. Olen tarpeettomat tavarat lahjoitanut tuttaville ja myynyt joitain Facebookissa.

Vierailija
2450/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixissä alkaa tiistaina sarja Tidying up with Marie Kondo. Ajattelin katsoa. 

Vierailija
2451/19863 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netflixissä alkaa tiistaina sarja Tidying up with Marie Kondo. Ajattelin katsoa. 

Oi, kuulostaa ihanalta ohjelmalta, vaikka en hänen filosofiaansa jaakaan. Mutta ohjelma, jossa järjestetään sekaisia koteja...Pure ASMR😁

Vierailija
2452/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2453/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siistiä! :D

Vierailija
2454/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion tehdä minimalisti haasteen tammikuussa ja luulen että varmaan jatkan helmikuussakin niin pitkälle kun pystyn. Eli kuun eka päivä yksi tavara pois, toinen päivä kaksi jne.

Vierailija
2455/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rose kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina löytänyt youtubesta vaikka kuinka paljon minimalismi ja tavarapaljous aiheisia audiokirjoja ja podcasteja ja juttuja. Suosittelen, niitä on kiva kuunnella ja saada vinkkejä.

Itse aion ensi vuonna yrittää No shoppingia eli etten osta vaatteita, meikkejä tai mitään turhaa. Vaatteet, meikit ja tuoksut on mun kompastuskiviä.  Kaikki muu on niihin verrattuna helppoa. Voin elää vaikka yhdellä lusikalla verhottomassa asunnossa, kunhan minulla on sata mekkoa ja parfyymeja. Nyt tavoite olisi olla hankkimatta lisää. Kaipaan tsemppiä, en tuomitsemista.

Minäkin voisin tarttua tuohon no shopping -haasteeseen! Olen tottunut ostelemaan ihan liikaa vaatteita ja kosmetiikkaa mielitekojen mukaan. Nyt haluaisin totutella pärjäämään niillä, mitä minulla jo on ja ostamaan uutta vasta kun jokin tuote loppuu tai hajoaa korjauskelvottomaksi. Silloinkin harkintaa käyttäen ja vaatteiden kohdalla kirpparit ensin tarkastaen.

Minä olen jo vuoden tuota toteuttanut ja voin vain suositella! Yllättäen elo ei edes ole mitään kitkuttelua, vaan sitä ikään kuin katsoo uudella silmällä meikkipussiaan ja vaatekaappiaan, ja käyttämättä jääneille kappaleille löytyykin käyttöä. Se, että vaihtoehdot ovat rajatut kasvattaa siis luovuutta!

Vierailija
2456/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rose kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina löytänyt youtubesta vaikka kuinka paljon minimalismi ja tavarapaljous aiheisia audiokirjoja ja podcasteja ja juttuja. Suosittelen, niitä on kiva kuunnella ja saada vinkkejä.

Itse aion ensi vuonna yrittää No shoppingia eli etten osta vaatteita, meikkejä tai mitään turhaa. Vaatteet, meikit ja tuoksut on mun kompastuskiviä.  Kaikki muu on niihin verrattuna helppoa. Voin elää vaikka yhdellä lusikalla verhottomassa asunnossa, kunhan minulla on sata mekkoa ja parfyymeja. Nyt tavoite olisi olla hankkimatta lisää. Kaipaan tsemppiä, en tuomitsemista.

Minäkin voisin tarttua tuohon no shopping -haasteeseen! Olen tottunut ostelemaan ihan liikaa vaatteita ja kosmetiikkaa mielitekojen mukaan. Nyt haluaisin totutella pärjäämään niillä, mitä minulla jo on ja ostamaan uutta vasta kun jokin tuote loppuu tai hajoaa korjauskelvottomaksi. Silloinkin harkintaa käyttäen ja vaatteiden kohdalla kirpparit ensin tarkastaen.

Minä olen jo vuoden tuota toteuttanut ja voin vain suositella! Yllättäen elo ei edes ole mitään kitkuttelua, vaan sitä ikään kuin katsoo uudella silmällä meikkipussiaan ja vaatekaappiaan, ja käyttämättä jääneille kappaleille löytyykin käyttöä. Se, että vaihtoehdot ovat rajatut kasvattaa siis luovuutta!

Meikeistä kannattaa katsoa päiväykset. Varsinkin vanhentunutta silmämeikkiä kannattaa välttää. Minäkin aloin ostaa uusia meikkejä vasta sitten, kun entiset ovat lähes lopussa.

Vierailija
2457/19863 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rose kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikeistä kannattaa katsoa päiväykset. Varsinkin vanhentunutta silmämeikkiä kannattaa välttää. Minäkin aloin ostaa uusia meikkejä vasta sitten, kun entiset ovat lähes lopussa.

VAIN OMALLA VASTUULLA VAIN OMALLA VASTUULLA

No minä teen näin: meikkikynät ja puuterimuotoiset (kuivat) säilyvät todella hyvin, vuosia. Muissa katson, onko koostumus mennyt pilalle. Itse en kyllä vaihda ripsiväriäkään kolmen kuukauden välein.

VAIN OMALLA VASTUULLA VAIN OMALLA VASTUULLA

Vierailija
2458/19863 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku jo katsonut tätä? Kolmen ensimmäisen jakson perusteella ainakin minulle pettymys. Perus sisustusohjelma muiden joukossa. Kuvaus/leikkaustyyli jotenkin levoton, teennäistä kiljumista oviaukossa ja sisältö jää olemattomaksi. Harmi.

Vierailija
2459/19863 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku jo katsonut tätä? Kolmen ensimmäisen jakson perusteella ainakin minulle pettymys. Perus sisustusohjelma muiden joukossa. Kuvaus/leikkaustyyli jotenkin levoton, teennäistä kiljumista oviaukossa ja sisältö jää olemattomaksi. Harmi.

Kiitos muistutuksesta. Pitääpä katsoa.

Suosittelen muuten vaikkapa äänikirjana tätä Robin Zasion kirjaa "The Hoarder in You". Se on kiinnostava näkökulma terapeutin näkökulmasta ja antaa selkeitä vinkkejä etenemiseen, olipa kyse vaikeasta ongelmasta tai vain taipumuksesta.

Vierailija
2460/19863 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok tuo Tidying up, toki se on hieman amerikkalaistyylinen kun perheetkin ovat amerikkalaisia. Onneksi perhetilanteet ja kodit ovat kuitenkin todella erilaisia ja -tasoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi