tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21571)
Meitä on 4 ihmistä ja vähän alle 100 neliön talo eli noin 25 neliötä per ihminen. On ihan sopivasti. Aiotaan tässä asua koko loppuikä myös lasten poismuuton jälkeen ja sitten varmaan tilaa on vähän liikaakin, mutta ollaan niin kiintyneitä meidän taloon ja pihaan etten voi kuvitellakaan asuvani muualla. Sitten vaan täytyy olla tarkkana mitä tyhjiksi jäävillä huoneilla tehdään.
Nyt olis tarkoitus vähän pakkailla joulukoristeita varastoon ja laittaa yks ylimääräinen nojatuoli ja TV-taso toriin myyntiin. Kaks kaappia sain tässä jo joulun jäljiltä myytyä. Tuntuu että on taas paljon intoa laittaa ylimäääräistä tavaraa eteenpäin yks kerrallaan.
Sain tänään luistimet myytyä ja niille löytyi just sopiva laatikkoa kotoa postitusta varten. Taas vapautui kaapista tilaa. Toiveikkaana laitoin nyt muutakin talviurheilukampetta toriin, josko nyt menisi.
Näin vuoden alussa huomaan että tekee mieli hankkia kaappi, senkki tai lipasto mutta järkeilen että parempi olisi jos en hanki. Sillä nuo ovat säilytyskalusteita ! Miksi käyttäisin rahaa sellaisen säilyttämiseen jota en tarvitse? No helpommin sanottu..Huomaan kuitenkin tutkivani huonekaluja.
Tänään järjestän tavaraa uudelleen. Mulla on paljon verhoja, mattoja, tyynyjä. Tulisi tilaa jos saisin luovuttua jostain mutta kun en ehjää ja ajatonta haluaisi poistaa. Kodissani on myös tavaraa poikani opiskelijakämpän ajoilta (verhot, kylppärin matto, suihkuverho) Niitä ei tarvita hänen nykyiseen vuokra-asuntoon mutta en henno heittää pois jos tulevaisuudessa asuukin niin että taas tarvetta on..Tämmöinen hyvä käyttötavara minulla se isoin ongelma. Koristetavara ym rihkama on helppoa kierrättää
Yritän vähentää paperien määrää, mutta se on hidasta, koska jokainen paperi pitää käydä läpi yksitellen, ja niitä on paljon.
Viime päivinä olen huomannut taas kerran, että minun on vaikea tehdä päätöstä siitä, mitä papereita heitän pois ja mitä säilytän. Tuntuu, että jumitun. Äsken kaivoin esiin sellaisia papereita, joista päätin eilen luopua säilytettyäni niitä vuosikausia. Mikä avuksi tähän soutamiseen ja huopaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Yritän vähentää paperien määrää, mutta se on hidasta, koska jokainen paperi pitää käydä läpi yksitellen, ja niitä on paljon.
Viime päivinä olen huomannut taas kerran, että minun on vaikea tehdä päätöstä siitä, mitä papereita heitän pois ja mitä säilytän. Tuntuu, että jumitun. Äsken kaivoin esiin sellaisia papereita, joista päätin eilen luopua säilytettyäni niitä vuosikausia. Mikä avuksi tähän soutamiseen ja huopaamiseen?
Jos epäilyttää niin skannaa nuo paperit sähköiseen muotoon ennen kun heität ne pois.
Mulla taas ei kirppiskaupat etene. Hupikyselijöitä riittää "onko vielä saatavilla, milloin voisi hakea", mutta kun vastaan, en saa enää vastausta tai vastaus on vain tyyliin "en kyllä millään kerkee hakea". Harmittaa. Käykö muilla kauppa?
Vierailija kirjoitti:
Näin vuoden alussa huomaan että tekee mieli hankkia kaappi, senkki tai lipasto mutta järkeilen että parempi olisi jos en hanki. Sillä nuo ovat säilytyskalusteita ! Miksi käyttäisin rahaa sellaisen säilyttämiseen jota en tarvitse? No helpommin sanottu..Huomaan kuitenkin tutkivani huonekaluja.
Tänään järjestän tavaraa uudelleen. Mulla on paljon verhoja, mattoja, tyynyjä. Tulisi tilaa jos saisin luovuttua jostain mutta kun en ehjää ja ajatonta haluaisi poistaa. Kodissani on myös tavaraa poikani opiskelijakämpän ajoilta (verhot, kylppärin matto, suihkuverho) Niitä ei tarvita hänen nykyiseen vuokra-asuntoon mutta en henno heittää pois jos tulevaisuudessa asuukin niin että taas tarvetta on..Tämmöinen hyvä käyttötavara minulla se isoin ongelma. Koristetavara ym rihkama on helppoa kierrättää
Mä sain itseni kiinni samasta hommasta 😀 huonekalut, sisustus, tekstiilit ym kiinnostaa ja Ikean sivuilla tulee pyörittyä. Sit yritän palauttaa mieleen mun tavoitteen karsia eikä kerätä tavaraa.
Kävin läpi vanhoja valokuvia ja roskiin meni iso nippu mm. tärähtäneitä, tylsiä maisemakuvia, epäimartelevia kuvia ja kuvia ihmisistä joita ei edes muista.
Mitä olette tehneet vanhoille päiväkirjoille? Säästäneet vai polttaneet? Myötähäpeä ja nauru tuli, kun luin niitä tekstejä. Taidan pakata ainakin osan mukaan mökille ja sivu kerrallaan syötän saunan pesään, eihän niitä kehtaa jälkipolville jättää :D
Oletteko muuten ajatelleet että mitä jos menehtyisitte yllättäen niin kuka kävisi kaiken irtaimistosi läpi? Hävettääkö jo etukäteen mikä urakka läheisille jää? Tämä ajatus ainakin itsellä toimii hyvänä motivaattorina, kun tavaroista luopuminen jumittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilyttää niin skannaa nuo paperit sähköiseen muotoon ennen kun heität ne pois.
Minulla ei ole skanneria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Myös puhelimen kameralla voi "skannata", jos papereita ei ole hirveää määrää. Tähän löytyy erillisiä äppejäkin, googlaamalla voi selvitellä vaihtoehtoja.
"Kodissani on myös tavaraa poikani opiskelijakämpän ajoilta (verhot, kylppärin matto, suihkuverho) Niitä ei tarvita hänen nykyiseen vuokra-asuntoon mutta en henno heittää pois jos tulevaisuudessa asuukin niin että taas tarvetta on..Tämmöinen hyvä käyttötavara minulla se isoin ongelma. Koristetavara ym rihkama on helppoa kierrättää "
Toisaalta tuollaista käyttötavaraa löytää aika helposti ja edullisesti Torista tai Kierrätyskeskuksista tai vastaavista. Siksi itse ajattelen, että sellaista ei välttämättä tarvitse säilöä, jos tuleva tarve ei ole tiedossa tai kovin varma. Itse saatan tosin helpommin säilyttää, jos on jotain tosi kivaa tavaraa, tyyliin erikoisen nätti matto tai suihkuverho, mutta jos on jotain geneerisempää perustavaraa, niin sitä löytää kyllä helposti käytettynä, jos sellaista alkaa yhtäkkiä kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Myös puhelimen kameralla voi "skannata", jos papereita ei ole hirveää määrää. Tähän löytyy erillisiä äppejäkin, googlaamalla voi selvitellä vaihtoehtoja.
Kiitos paljon vinkistä, en tiennyt sovelluksista.
Mitä mieltä olette siitä usein lukemastani ajatuksesta, että jos jotain tavaraa ei ole tarvinnut yli vuoteen sitä ei tule tarvitsemaan jatkossakaan ja siitä voi luopua? En ole ihan vakuuttunut siitä, että asia on niin yksinkertainen. Jos kuitenkin lähtee siitä olettamuksesta, että kyseinen perussääntö pitää paikkansa, koskeeko se ihan kaikkia tavaroita, siis myös papereita?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä usein lukemastani ajatuksesta, että jos jotain tavaraa ei ole tarvinnut yli vuoteen sitä ei tule tarvitsemaan jatkossakaan ja siitä voi luopua? En ole ihan vakuuttunut siitä, että asia on niin yksinkertainen. Jos kuitenkin lähtee siitä olettamuksesta, että kyseinen perussääntö pitää paikkansa, koskeeko se ihan kaikkia tavaroita, siis myös papereita?
En usko, että tuo ohje on aina toimiva mutta suurelta osin ehkä. Itselläni on paljon perittyä tavaraa ja peritty iso omakotitalo talo ollut parikymppisestä lähtien. Kaikkea on ja koti onkin jonkin sortin tavaratalo. Menee vuosia, etten käytä jotain tavaraa ja sitten löydän sen uudestaan jostain jemmasta ja totean, että sehän tulee käyttöön. Viimeksi tuli käyttöön Iittalan astioita, jotka ovat olleet vuosia jemmassa odottamassa jotakin parempaa hetkeä. Samoin löysin varastoista silppurin, jolla olen nyt innostunut silppuamaan sipulia (rakastan sipulia) ja t-paidan, joka aikaisemmin on ollut väärää kokoa. Elämäntilanteet muuttuvat, oma maku kehittyy vuosien saatossa ja yhtäkkiä sitä huomaa, että vuosia sitten jemmatut tavarat ovatkin mieluisia, käyttökelpoisia ja omaan elämäntilanteeseen taas sopivia.
Eilen kävin pitkästä aikaa kyselemässä naapureiden kuulumisia, miten heillä on tavaroiden karsiminen sujunut kun laittoivat talon myyntiin. Olivat katsoneet valmiiksi tavaroita, mitä voisin kuvata ja laittaa myyntiin heidän puolestaan, kun ovat itse jo iäkkäitä. Laitettiin sitten yhdessä 8 ilmoitusta ja niistä 3 on jo myyty. Neliö saatiin jo varastoon tilaa.
Mitä ihme papereita teillä (joillain) on tallessa? Ok, ymmärrän tutkintotodistukset ja työtodistukset, mutta ei näistä paljoa tule.
Vierailija kirjoitti:
En usko tähän vuoden sääntöön. Suomessa jo vaihtuvat vuodenajat tekevät sen.
En saanut joululomalla yhtään raivausta suoritettua!!
Loma tuli kyllä tarpeeseen. Nyt vaan seisoo ne ennen joulua ostetut tavaralaatikot käytävässä tyhjinä ja syyttävän näköisinä.
Pitäisi tsempata ja yrittää viikonloppuna käydä läpi lasten vanhoja tavaroita, laittaa niitä kiertoon. Mulla on myös kaapissa valokuvia ja albumeita sekalainen kasa, ne pitäisi saada järjestykseen.
Päälle laatikoittain jotain sata vuotta vanhoja miehen vaelluskarttoja ym roinaa jonka voisi heittää menemään (jos mies raaskii luopua).
Eteisen ylähyllyillä on tilaa mutta sinne saa vain matalia laatikoita enkä oikein tiedä mitä siellä säilyttää. Sieltä saa vain jakkaran avulla tavaran käyttöön eli jotain mitä ei tarvitse ikinä?
On vähän turhautunut olo. Pitäisi vaan juoda kannu kahvia ja alkaa.
"Oma kokemus on se että isommassa asunnossa tavara ei ole samalla tavalla edessä kuin pienessä vaikka sitä saman verran olisikin. Lisäksi isomman asunnon siivoaminen on paljon helpompaa kuin pieni. Pieni asunto pitää imuroida tai pyyhkijä lattia päivittäin järjestellä kamat aina heti paikoilleen. Isommassa asunnossa on elämisen vapautta jota itse kyllä arvostan."
Tämä on totta, mutta ongelmaksi voi joskus tulla se, että isommassa asunnossa mahtuu myös säilyttämään enemmän tavaraa. Voi haalia vuosien mittaan kotiinsa lisää vaatteita, harrastusvälineitä, käsityötarvikkeita, työkaluja, kodin elektoniikkaa, suvun perintökaluja, tai mitä nyt kukakin haaliikaan, ilman että on pakko pitkään aikaan karsia mitään. Ison omakotitalon varastoineenkin saa lopulta helposti täyteen tavaraa, ja siinä onkin sitten urakkaa kerrakseen, kun tätä joutuu lopulta - ehkä pakon edessä - perkaamaan.
Minustakin tila on kivaa, mutta olipa kodissa kuinka paljon neliöitä vaan, niin tarkkana joutuu olemaan, etteivät neliöt vuosien mittaan täyty liioista tavaroista.