tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21572)
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuoden tavoite on käyttää enemmän rahaa laadukkaaseen ruokaan ja lisäksi poiketa useammin esim. ulkona syömässä ja teatterissa. Hankintoja ja ns roskaruokaa ja turhia menoja haluan vähemmälle. Meillä on tällä hetkellä lähes kaikki mitä tarvitaan ja pitkälle ensi vuoteen, keväällä tytölle lähinnä vk-kengät listalla ja muuten lähinnä harrastusasioihin menee rahaa koska kuluvana vuonna oli pakko päivittää lähes kaikkea.
Haluan myös säästää enemmän rahaa eli pitää myös epävirallisesti tällaisen älä osta mitään-vuoden. Epävirallisesti koska viimeksi kun yritin niin tuli mieleen muka kaikkea tarpeellista mitä sai kuitenkin ostaa. Nyt aidommin tuntuu siltä ettei ole oikein uusia tarpeita. Harrastuksia ja opintoja on, niihin saakin rahaa mennä koska eivät ole oikeasti kalliita ja lisäksi opinnot mahdollistavat lisätulot tulevaisuudessa. Olen kiitollinen työpaikasta, sain uuden sopimuksen kahdeksi vuodeksi vaikka vaikea t
Anteeksi, mutta onko menossa maaninen kausi? Vähän tulee sellainen tunne, kun lukee näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei tykkää meidän astioista joten päätti ostaa Temusta uudet. Samalla ajatteli lupaa kysymättä sisustaa muutenkin keittiön uudelleen samalla teemalla, värikästä muovia ja kultaa ja glitteriä ja osti tätä varten nailonia tms olevat muoviset lautasliinat, pöytäliinat ja keittiöpyyhkeet. Nykyiset astiat on kuulemma ummehtuneita (V&B) ja halusi että viedään ne kaatopaikalle. Veitset ja haarukat olisi pitänyt korvata Temusta ostetuilla "upeilla" kupariaterimilla koska ne kuulemma sopii paremmin kultaglitterin kanssa.
En usko sanaakaan tästä tarinasta.
Mulla tuli kans ajatus, että liioittelee. Purkaa ehkä anoppivihaansa täällä.
On oikeasti olemassa ihmisiä, jotka ostelevat kaikkea harkitsematta ja sitten syytävät turhanpäiväisiä ostoksiaan sukulaiselle tai tuttavalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kuntoutukseen kolmet uudet housut ja kaksi uutta paitaa koska en vain kehdannut lähteä sinne virttyneissä reikäisissämja nyppyisissä vaatteissa kun arvasin että kaikki muut ovat panostaneet. Kengätkin ostin. Toki noita kaikkia tarvin edelleen että turhaa ei ollut mikään, mutta vaikka kotona olen, ja kaupassa piipahdan ties missä rönttösissä niin sen verran katson kyllä etten lähde 5 pv hotellimajoitus kuntoutukseen vieraan kanssa samaan huoneeseen niissä kämäisissä kotivaatteissa.
Ja ostin siis collegehousuja, en megatrikoita jotka soi päällä ja käyttöä on vain liikuntasuorituksen aikana.Silti oli liian vähän paitoja mukana kun tuli hikoiltua, olisi pitänyt olla viidelle päivälle 6 paitaa, tai pestä nyrkkipyykkiä.
Tämä on ehkä tyhmä kommentti, mutta tämän viestin luettuani aloin miettimään, miten hyvä olisikaan, jos tuollaisissa paikoissa, joissa olleen pidemmän aikaa olisikaan asiakkaiden käytössä itsepalvelupesula, johon pääsisi vaikka huoneen avaimella tai vastaanotosta saatavalla koodilla. Käytössä olisi pesukone ja kuivausrumpu ilman lisämaksua. Jossakin vaiheessa noita paikkoja remontoidaankin niin ainakin tuossa vaiheessa olisi hyvä, jos mahdollisuutta tällaiseen edes selvitettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Päteeköhän tää varmasti, että ei tarvitse etukäteen kysellä saako tuoda? Mietin, kelpaakohan myös Vantaalla päiväkotiin ja pitääkö asiasta sopia.
Ihme juttua taas. Ei kai täällä voi kukaan puhua kaikkien Suomen päiväkotien puolesta. Jos päiväkoti on naapurissasi tai kauppareissusi matkan varrella, onko nyt niin suuri vaiva käydä kysymässä? Ei sinua kukaan tuomitse, jos siellä ei tavaroitasi huolita.
Minä olen jostain lukenut, että päiväkodit eivät ollenkaan halua ihmisten tuovan askartelutarvikkeita yksityiskotien jämistä. Miten se mahtaa olla? Kertokaa toki palstalla, miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pääkaupunkiseudulla mitään palvelua joka hakisi kaatopaikkakuntoisen rojun kotoa?
HSY:llä (Helsingin seudun ympäristöpalvelu) on pääkaupunkiseudulla toimiva maksullinen Sortti-noutopalvelu huonekaluille yms. isommille tavaroille.
Se tosiaan maksaa. Oli aikamoinen maksu yhden patjan poisviemisestä. Mutta kun ei ole ystäviä eikä lähisukulaista, joka veisi sinne puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Noita kuljetuspalveluita on vaikka kuinka paljon. Jos epäröi tuollaista Torin "mies ja paku" -systeemiä, niin on paljon edullisia firmojakin, jotka tuon tekevät.
Joku voi viedä halvemmalla, mutta silti menee ne jätemaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostiko lopulta se yksi pannulappuja tuunattavaksi halunnut niitä 1 euron pannulappuja Citymarketista?
Hei! Se olin minä. En ostanut, niitä ei sieltä löytynyt. Ikävästi kävi takaisin tullessa, ja mursin jalkani liukkaalla, joten nyt on ompelut muutenkin hetken jäissä. Ei sillä ettei pystyisi ompelemaan vaan sillä että jalkaa ei pysty pitää ala asennossa 5min kauempaa tai se tuntuu räjähtävän turvotuksesta.
Voi ei, onpa ikävä kuulla. Pikaista paranemista! Minullakin on murtunut luita liukastumisten takia, tosin ranteista eikä alaraajoista. Tiedän, kuinka paljon tapaturma pelästyttää. Kivut onneksi helpottavat vähitellen.
Kaivan heti aamulla liukuesteet eteisen yläkaapista ja otan ne käyttöön. En viitsisi koskaan laittaa liukuesteitä talvisaappaiden päälle ja kiskoa niitä pois pois aina kerrostalon tai kauppojen ulko-oven luona, mutta kommenttisi sai minut ottamaan liukastumisvaaran vakavasti. Kiitos muistutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kuljetuspalveluita on vaikka kuinka paljon. Jos epäröi tuollaista Torin "mies ja paku" -systeemiä, niin on paljon edullisia firmojakin, jotka tuon tekevät.
Joku voi viedä halvemmalla, mutta silti menee ne jätemaksut.
Helsingissä joo, ja mm Tampereella ja varmasti monissa muissa paikoissa mutta täällä 40 000 asukkaan kaupungissa missä itse asun, saa yksityiset viedä kamansa ilmaiseksi jätepaikkaan. Ja tämä on hyvä, tosi vähännon luvattomia kaatiksia metsien reunoilla.
Tämä meidän tavaramäärä tuntuu taas välillä aika ylivoimaiselta. Joulu meni kuitenkin ok, lapset saivat hyviä lahjoja ja suht maltillisesti.
Tässä välipäivinä havahduin siihen, ettei enää ollutkaan kauhea kiire joka paikkaan ja voisin tehdä ihan mitä (flunssaisena) huvittaa. Lepäämisen ohella sainkin sitten vihdoin tyhjennettyä kodinhoitohuoneen pöydän, johon oli kertynyt monen kuukauden aikana epämääräinen kasa. Siitä intoutuneena ompelin ison kasan korjausta odottaneita lastenvaatteita ja korjauskelvottomista leikkasin kestokassillisen autotallirättejä. Tänään tein pientä siivoilua ja kävin vähän vahingossa ohimennen lasten kirjakaapin läpi ja keräsin vihdoin pois kasan rikkinäisiä kirjoja, joita en jaksa enää teipata uudestaan (taaperot).
Iso meri tässä edessä on vielä, mutta aina vähän eteenpäin. Ehkä tässä joku päivä käyn vielä pakastimen, keittiön sälälaatikon tai sekalaisten kaapin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Oon tänään todella huonolla tuulella ja väsynyt, kun nukuin jälleen todella huonosti jos ollenkaan. Nousin 3 tuntia sitten jo ylös kun olin jo reilun tunnin vatuloinut työasioita mielessäni, vaikka tänään on vapaapäivä. Tässä kiukustuksissani tajusin, miten tylsää mun elämä tällä hetkellä on. Jos en ole töissä tai vatvo työasioita, pyörittelen tavaroita kotona tai jonkun toisen apuna. Tykkään kyllä tavaratyöstä, mutta tykkään monesta muustakin asiasta. Tajusin, että viimeiset vuodet on loma-ajoille ja vapaapäiville tavoitteet ollut esim kuolinpesän tyhjennyksessä tai kodin siivoamisessa ja karsimisessa. Ei esim lomamatkoissa tai ihmisten näkemisessä. Surullista. Tällekin päivälle tavoitteena on käydä ruokakaupassa ja taas vähän karsia kuolinpesän tavaroita. Yritän tietoisesti sisällyttää päiviini muutakin, mutta silti ajaudun käymään läpi tavaroita.
Olen itsessäni huomannut, että organisoinnista tulee helposti pakkomielle - ikuisuusprojekti, vaikka osa-alueen kerrallaan saisikin järjestykseen. Siis nimenomaan organisointi, ei pelkkä tavaran karsiminen. Jos ei ole mitään järjesteltävää tavaraa, teen esimerkiksi loputtomia listoja ja aikatauluja, yritän saada koko elämääni jotain tolkkua. Jos kaapin saa tyhjäksi tavaroista, alan murehtia vaikka kukkapenkkiä tai pankkitilin sisältöä. Ja sitten alan purkaa sitä murehtimista asioiden - ajatusten - puljaamiseen ja pyörittelyyn.
Sellaista "lopullista" järjestystä ei elämään ikinä tule, ja yritän kovasti hyväksyä tämän, jottei elämä jää sellaiseksi, että "alan toteuttaa unelmia ja tehdä kivoja juttuja sitten, kun ei ole enää mitään järjesteltävää ja murehdittavaa". Mutta tämä loputon järjestyksen kaipuu ja kaaoksen (päänsisäisen kaaoksen myös) kanssa kamppailu taitaa olla kohdallani osa ahdistuneisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostiko lopulta se yksi pannulappuja tuunattavaksi halunnut niitä 1 euron pannulappuja Citymarketista?
Hei! Se olin minä. En ostanut, niitä ei sieltä löytynyt. Ikävästi kävi takaisin tullessa, ja mursin jalkani liukkaalla, joten nyt on ompelut muutenkin hetken jäissä. Ei sillä ettei pystyisi ompelemaan vaan sillä että jalkaa ei pysty pitää ala asennossa 5min kauempaa tai se tuntuu räjähtävän turvotuksesta.
Voi ei, onpa ikävä kuulla. Pikaista paranemista! Minullakin on murtunut luita liukastumisten takia, tosin ranteista eikä alaraajoista. Tiedän, kuinka paljon tapaturma pelästyttää. Kivut onneksi helpottavat vähitellen.
Kaivan heti aamulla liukuesteet eteisen yläkaapista ja otan ne käyttöön. En viitsisi koskaan laittaa liukuesteitä talvisaappa
Kiitos 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin jo kotoa karsinut omista ja vähän yhteisistäkin kaiken minkä vaan keksin. Nyt innostui mies ja aloitti karsimaan omistaan. Pienemmän lapsen kanssa karsinkin jo hänen tavaransa, mutta isompi lapsi taitaa innostua hänkin. Neliöiden tarve pienenee kummasti tässä puuhassa. Olemmekin alkaneet katsella, jos löytyisi kaksio parvella jostain lähistöltä. Nykyinen neljä huonetta ja keittiö on pian vapaana jollekin tai sitten jää tyhjäksi, niinkuin kaikki lähistön suuret asunnot. No hullua maksaa korkeaa vastiketta suurista neliöistä, jos ollaan ne tavaroita karsimalla saatu turhiksi.
Kaksilapsiselle perheelle minimi on kolmio. Siis jos raha riittää. Vai sinäkö miehesi kanssa majoitutte olohuoneeseen ja lapset yhdessä siihen ainoaan makkariin? Vai toisinpäin? Leluvuori olkkarissa, eli lastenhuoneessa?
Minä ja mieheni ajateltiin nukkua parvella olkkarissa ja pojilla olisi makkari. En ymmärrä miten meillä pitäisi olla kolmio. Tämä neliö nyt oli olevinaan aluksi tarpeellinen, kun meillä oli niin paljon huonekaluja ja tavaraa. Nyt kovasti karsien tämä on ihan liian suuri. Kolmiossa lapset saisivat yhä omat huoneet, mutta samassa huoneessa nuo viihtyvät ja yleensä nukkuvatkin. Eli ei omat huoneetkaan ole mitenkään pakolliset. Mulla oli siskon kanssa yhteinen huone, vaikka meillä olikin omat huoneet. Teimme toisesta makkarimme ja toisesta leikkihuoneen. Kyllä me sitä kaksiota nyt vaan etsimme. Huonekorkeuden pitää vaan olla vähän korkeampi, jotta parvi olisi myös käteväkin. Saunaakaan ei tarvitsisi olla. Eihän tuota raaski edes käyttää korkean sähkön hinnan takia. Ellei sitten vaihtaisi pörssisähköön. Tällä alueella jossa asumme on kyllä taloja, joissa korkea olohuone kerrostaloissa. Täytyy katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tänään todella huonolla tuulella ja väsynyt, kun nukuin jälleen todella huonosti jos ollenkaan. Nousin 3 tuntia sitten jo ylös kun olin jo reilun tunnin vatuloinut työasioita mielessäni, vaikka tänään on vapaapäivä. Tässä kiukustuksissani tajusin, miten tylsää mun elämä tällä hetkellä on. Jos en ole töissä tai vatvo työasioita, pyörittelen tavaroita kotona tai jonkun toisen apuna. Tykkään kyllä tavaratyöstä, mutta tykkään monesta muustakin asiasta. Tajusin, että viimeiset vuodet on loma-ajoille ja vapaapäiville tavoitteet ollut esim kuolinpesän tyhjennyksessä tai kodin siivoamisessa ja karsimisessa. Ei esim lomamatkoissa tai ihmisten näkemisessä. Surullista. Tällekin päivälle tavoitteena on käydä ruokakaupassa ja taas vähän karsia kuolinpesän tavaroita. Yritän tietoisesti sisällyttää päiviini muutakin, mutta silti ajaudun käymään läpi tavaroita.
Mä teen musiikkia, siinä lepää pää. Jokaisellä se oma tapa💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että, toivottavasti jalka paranee hyvin! Mietin miten itse tappaisin aikaa kun pitäisi ottaa rauhallisesti ja lepuuttaa jalkaa, niin varmaan keräisin kaikki saamani kortit ja kirjeet keittiön pöydälle ja alkaisin vihdoin käymään läpi, mitä säästän ja mitä en. Mulla on yksi lipaston laatikko täynnä arviolta 15v ajalta kortteja ym ja sitten lämpimässä varastossa ainakin 2 pahvilaatikollista lisää. Todennäköisesti lisää siellä täällä. Haluaisin saada kaikki tärkeimmät siististi kahteen melko pieneen pahvikantiseen laatikkoon. Siinä on mulla urakka mitä oon vältellyt vuosia, mutta taidan ottaa sen tavoitteeksi jollekin päivälle kun ei ole muuta ja voin olla rauhassa kotona, muistella ihmisiä ja hyvin todennäköisesti itkeäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette vaatteille jotka ovat ehjiä ja sopivia mutta näyttävät kamalalta päällä ?
Aloitan joogan ja sovitin tänään ainoat jumppatrikooni jotka ostin 2 vuotta ja 5 kiloa sitten. Mahtuvat ja ovat mukavat päällä mutta koska reiteni ja pohkeeni ovat paksuuntuneet entisestään niin näytän kyllä melkoiselta mätisäkiltä niissä !
Toisaalta ei huvittaisi kerran viikossa tapahtuvan harrastuksen takia investoida uusiin ja luulen että tämä esteettinen ongelma haittaa vain minua. Muut voivat olla sitten vain tyytyväisiä itseensä kun näyttävät paremmalta !
Toisaalta olisi kyllä kiva ostaa uudet tamineet uuden harrastuksen kunniaksi... Ehkä olisin niissä itsevarmempi myös?
Jos ne mahtuu ja tuntuvat mukavilta, en ostaisi uusia vaan mielenkiinnolla seuraisin harrastuksen vaikutusta kehossani ja sitä miten hyvältä ne todennäköisesti näyttävät kauden päättyessä. Ota muistoksi kuva niissä ekana harrastuspäivänä ja sitten kauden lopulla uusi kuva, niin voit hyvin verrata muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pääkaupunkiseudulla mitään palvelua joka hakisi kaatopaikkakuntoisen rojun kotoa?
HSY:llä (Helsingin seudun ympäristöpalvelu) on pääkaupunkiseudulla toimiva maksullinen Sortti-noutopalvelu huonekaluille yms. isommille tavaroille.
Se tosiaan maksaa. Oli aikamoinen maksu yhden patjan poisviemisestä. Mutta kun ei ole ystäviä eikä lähisukulaista, joka veisi sinne puolestani.
Millainen patja on kyseessä? Joustinpatjan voi esimerkiksi pilkkoa palasiksi itse. Samalla saa kerrankin luvan kanssa rikkoa jotain 😀 saksilla tai puukolla leikkaa auki, vanut ja kankaat saa puristettua pieneen tilaan ja vietyä perus roskapusseissa sekajätteeseen. Jos pusseja tulee paljon, vie vaikka pari kerrallaan jonkin aikaa ettei roskis täyty vain niistä. Metalliset jouset sitten metallin keräykseen. Leikkureilla vaikka pienempiin osiin niin helpompi viedä. Tai tarjoa roskalavalla. Osa haluaa niitä metallijousia puutarhaan ja parvekkeelle kasvutuiksi. Muutenkin niitä isoja tavaroita voi tarjota roskalavalla ja kertoa viat, osa haluaa tuunata.
Itse hävitin juuri vanhan 120cm petauspatjan niin, että otin sen päällikankaan ja sisuksen erilleen. Superloonitäytteen taittelin ja narulla niputin niin tiukasti kuin yksin sain. Tuli reilun roskapussin kokoinen. Kankaan viikkasin roskapussiin. Menivät näin kodin roskikseen hyvin enkä joutunut viemään suoraan kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun kirjoitit tämän. Tajusin, että mullakin varmasti liittyy ahdistuneisuushäiriöön. Tavaroiden kontrolloinnilla yritän kontrolloida edes jotain elämässäni kun muutoin olen hukassa. Mulla on aina ollut tota, että sit kun nämä ja nämä on tehty/tapahtunut, voin sitä ja tätä. Opin sen jo kotoa.
Jep, ahdistus voi kanavoitua yhtä lailla tavaroiden ylenmääräisenä hamstrauksena ja säilömisenä kuin niiden jatkuvana karsimisena ja organisointinakin.
minulla meni pyörä nin pahasti rikki että sitä ei enää ole järkeä korjata. Mutta harmittaa kun alle kaksi vuotta vanhat renkaat hyvässä kunnossa. Niihin meni raha hukkaan jos nyt ei enää aja sillä. Mutta en tiedä pystyykö sillä kauan enää sinnittlemään. mutta ei ajaminen ainakaan hääviä ole. kun noita renkaitakaan ei pysty käyttämään yleensä mihinkään kun aina on toisissa pyörissä erikokokoiset renkaat