Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (21572)

Vierailija
21381/21572 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään laitettua Toriin myyntiin omia vanhoja hutiostoksiani. Inhoan muuten Torissa myymistä, mutta tiedän, että näistä kalliimmista hutiostoksista en raaski luopua, jollen saa niistä edes jotain rahaa. Tietysti saan vain murto-osan siitä mitä itse vuosi-pari sitten maksoin, mutta parempi sekin kuin säilöä niitä tavaroita käyttämättöminä kaapissa seuraavat 10-20 vuotta ja heittää ne sitten pois (kuten olen aiemmin valitettavasti tehnyt, kun en ole raaskinut ajoissa luopua!).

Olen tosi ylpeä itsestäni, koska kyllä kirpaisee, kun joutuu myöntämään ostaneensa tavaraa, jolle ei sitten ollutkaan käyttöä. Mutta "cut your losses", eli edes jotain edes takaisin ja kaappeihin tyhjää tilaa. (Jota en aio täyttää ostamalla vaan aion nauttia kun on väljää!) En edes ole mikään ostomaanikko, mutta joskus ei vaan mene ostokset putkeen ja jotain ei tulekaan käytettyä, vaikka kuvitteli, että tulee.

Yksi juttu meni Torissa jo kaupaksikin, jee! 

Vierailija
21382/21572 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ketjuun joskus aiemmin, kun olin saanut kotimme valmiiksi. Käyn silti säännöllisesti lukemassa ketjua, vaikka omaa karsimista ei enää olekaan. 

Parasta on se, kuinka nykyään meillä on automaattisesti aina siistiä, kun ylimääräistä sälää ei ole missään, ja siivoaminenkin on nopeaa. 

Tsemppiä muillekin karsijoille, kyllä onnistuminen palkitsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21383/21572 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin ketjuun joskus aiemmin, kun olin saanut kotimme valmiiksi. Käyn silti säännöllisesti lukemassa ketjua, vaikka omaa karsimista ei enää olekaan. 

Parasta on se, kuinka nykyään meillä on automaattisesti aina siistiä, kun ylimääräistä sälää ei ole missään, ja siivoaminenkin on nopeaa. 

Tsemppiä muillekin karsijoille, kyllä onnistuminen palkitsee. 

Kuulostaa ihanalta! Jos jaksat kertoa, niin olisi mielenkiintoista kuulla, minkä kokoinen koti teillä on, mikä (kuinka paha) oli lähtötilanne, ja kauanko isoon karsimiseen kokonaisuudessaan meni. Voisi toimia inspiraationa meille muille. Ja myös jos on antaa jotain vinkkejä meille omaa urakkaamme vielä suorittaville, niin ne otettaisiin varmasti täällä ilolla vastaan! 

Vierailija
21384/21572 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas mun pitkä viesti jonka lähetin päivällä olikin jonoutettu. No joo, enpä jaksa kirjoittaa uudestaan!

Huonoja sanoja se ei sisältänyt

Vierailija
21385/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin eilen kaikki Kaaoksen kesyttäjä -jaksot. Mietin, että toisaalta olis kiva karsia turhia tuohon tyyliin, että kaikki halliin ja parissa päivässä työ tehtynä. Toisaalta mulla on paljon tunnetavaroita, mitä en haluaisi jonkun painostamana laittaa pois. Välillä tuli fiilis, että ammattijärjestäjä painosti joitain ihmisiä. Varaston kanssa oon tota tehnyt kesäisin, että kannan tavaroita par  hyllyä kerrallaan pihalle, käyn läpi ja palautan järjestykseen tai poistan. 

Nyt tuli sit somessa vastaan tän ohjelman ammattijärjestäjän haaste, että viikon ajan 10 poistoa päivässä. Taidan tarttua haastaeeseen.

Vierailija
21386/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut alkavat loman jälkeen ilmeisesti 7.1.2026. Oma työttömyyteni toki jatkuu, mutta omalla kohdallani tuolloin alkaa herkkujen ostolakko. Herkkujen ja epäterveellisen ruoan sijaan ostan hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia. Ostokieltoon menevät ainakin suklaa, sipsit, vanukkaat ja vastaavat. Suklaan tilalle pieneksi evääksi kotimatkalle ostaa helposti esim. banaanin ja pakastelohkoperunoiden tilalle vaan enemmän kasviksia. Harmi kun pakastelohkoperunoita tai ranskalaisia ei myydä pienemmissä pakkauksissa. Joskus noita oli K-kaupoissa, mutta sitten katosivat.

Vierailija
21387/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jo kotoa karsinut omista ja vähän yhteisistäkin kaiken minkä vaan keksin. Nyt innostui mies ja aloitti karsimaan omistaan. Pienemmän lapsen kanssa karsinkin jo hänen tavaransa, mutta isompi lapsi taitaa innostua hänkin. Neliöiden tarve pienenee kummasti tässä puuhassa. Olemmekin alkaneet katsella, jos löytyisi kaksio parvella jostain lähistöltä. Nykyinen neljä huonetta ja keittiö on pian vapaana jollekin tai sitten jää tyhjäksi, niinkuin kaikki lähistön suuret asunnot. No hullua maksaa korkeaa vastiketta suurista neliöistä, jos ollaan ne tavaroita karsimalla saatu turhiksi.

Vierailija
21388/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut alkavat loman jälkeen ilmeisesti 7.1.2026. Oma työttömyyteni toki jatkuu, mutta omalla kohdallani tuolloin alkaa herkkujen ostolakko. Herkkujen ja epäterveellisen ruoan sijaan ostan hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia. Ostokieltoon menevät ainakin suklaa, sipsit, vanukkaat ja vastaavat. Suklaan tilalle pieneksi evääksi kotimatkalle ostaa helposti esim. banaanin ja pakastelohkoperunoiden tilalle vaan enemmän kasviksia. Harmi kun pakastelohkoperunoita tai ranskalaisia ei myydä pienemmissä pakkauksissa. Joskus noita oli K-kaupoissa, mutta sitten katosivat.

Tavoitteena tässä on siis laihtua ja säästää rahaa. Mikään suurempi tai ylipäätään minkään tavaran hankinta ei tässä ole tavoitteena.

Vierailija
21389/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostiko lopulta se yksi pannulappuja tuunattavaksi halunnut niitä 1 euron pannulappuja Citymarketista? 

Vierailija
21390/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kylmästi laitoin tänään kaikki esineet joista en pidä isoon laatikkoon ja samoin kaikki vaatteet säkkiin. Sitten teippasin laatikon nopeasti kiinni ja sidoin säkin solmuun. Maanantaina ne lähtee kierrätykseen. Pois lähtee nyt ne tavarat ja vaatteet, joista jopa vuosia olen arponut, että säilytänkö vai en. Teippasin niin hyvin laatikon, etten todellakaan edes halua enää avata sitä. Säkinkin vielä laitoin solmun alta narulla tuhannen solmuun. Ihanaa! Nyt ei mulla ole enää mitään mistä haluaisin eroon. 

Vierailija
21391/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kylmästi laitoin tänään kaikki esineet joista en pidä isoon laatikkoon ja samoin kaikki vaatteet säkkiin. Sitten teippasin laatikon nopeasti kiinni ja sidoin säkin solmuun. Maanantaina ne lähtee kierrätykseen. Pois lähtee nyt ne tavarat ja vaatteet, joista jopa vuosia olen arponut, että säilytänkö vai en. Teippasin niin hyvin laatikon, etten todellakaan edes halua enää avata sitä. Säkinkin vielä laitoin solmun alta narulla tuhannen solmuun. Ihanaa! Nyt ei mulla ole enää mitään mistä haluaisin eroon. 

Onnea! Tuo on kyllä parasta, kun saa vihdoin tehtyä päätöksen ja laitettua itselleen turhat jutut kiertoon. 

Vierailija
21392/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette vaatteille jotka ovat ehjiä ja sopivia mutta näyttävät kamalalta päällä ?

Aloitan joogan ja sovitin tänään ainoat jumppatrikooni jotka ostin 2 vuotta ja 5 kiloa sitten. Mahtuvat ja ovat mukavat päällä mutta koska reiteni ja pohkeeni ovat paksuuntuneet entisestään niin näytän kyllä melkoiselta mätisäkiltä niissä ! 

Toisaalta ei huvittaisi kerran viikossa tapahtuvan harrastuksen takia investoida uusiin ja luulen että tämä esteettinen ongelma haittaa vain minua. Muut voivat olla sitten vain tyytyväisiä itseensä kun näyttävät paremmalta !

Toisaalta olisi kyllä kiva ostaa uudet tamineet uuden harrastuksen kunniaksi... Ehkä olisin niissä itsevarmempi myös?

Vierailija
21393/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette vaatteille jotka ovat ehjiä ja sopivia mutta näyttävät kamalalta päällä ?

Aloitan joogan ja sovitin tänään ainoat jumppatrikooni jotka ostin 2 vuotta ja 5 kiloa sitten. Mahtuvat ja ovat mukavat päällä mutta koska reiteni ja pohkeeni ovat paksuuntuneet entisestään niin näytän kyllä melkoiselta mätisäkiltä niissä ! 

Toisaalta ei huvittaisi kerran viikossa tapahtuvan harrastuksen takia investoida uusiin ja luulen että tämä esteettinen ongelma haittaa vain minua. Muut voivat olla sitten vain tyytyväisiä itseensä kun näyttävät paremmalta !

Toisaalta olisi kyllä kiva ostaa uudet tamineet uuden harrastuksen kunniaksi... Ehkä olisin niissä itsevarmempi myös?

Itselläni riippuu omasta rahatilanteesta sekä siitä, ovatko vanhat vielä siinä kunnossa, että ne saa sujuvasti kiertoon. Jos minulla on varaa ostaa uudet ja jos vanhat ovat niin siistit, että tiedän niiden menevän kaupaksi kirppiksellä tai kierrätyskeskuksessa, niin saatan pistää vanhat eteenpäin ja ostaa uudet. Jos taas rahat on tiukassa tai jos vanhat ovat siinä kunnossa, ettei niitä enää kukaan muu huoli vaan päätyisivät luultavasti roskiin, niin yritän käyttää vanhat mahdollisimman loppuun ja ostan uudet vasta sitten.

Ja koska ketjun aihe on tavarapaljous: itselläni on myös sellainen periaate, että jos hankin uudet, niin en vanhoja enää säilö miksikään "varahousuiksi"! Olettaen siis, että tarvitsen vain yhdet. Muuten on äkkiä kaapit täynnä epäsopivia "varahousuja" :-D

Vierailija
21394/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni riippuu omasta rahatilanteesta sekä siitä, ovatko vanhat vielä siinä kunnossa, että ne saa sujuvasti kiertoon. Jos minulla on varaa ostaa uudet ja jo

Entä jos käy niin että ne ainoat housut paskaantuu tai repeää, sitten on lähdettävä kylille pyypyy paljaana.

Vierailija
21395/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi ostaa uudet väljempää mallia olevat, mutta tuohon tarkoitukseen kuitenkin sopivat housut , joissa painon muutos ei näy niin helposti eli sopivat vaikka kiloja tai lihasta saisikin lisää. 

Vierailija
21396/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi sopivat vaatteet, en todellakaan ostaisi uusia. Etenkin jonnekin jumppaan

Vierailija
21397/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin jo kotoa karsinut omista ja vähän yhteisistäkin kaiken minkä vaan keksin. Nyt innostui mies ja aloitti karsimaan omistaan. Pienemmän lapsen kanssa karsinkin jo hänen tavaransa, mutta isompi lapsi taitaa innostua hänkin. Neliöiden tarve pienenee kummasti tässä puuhassa. Olemmekin alkaneet katsella, jos löytyisi kaksio parvella jostain lähistöltä. Nykyinen neljä huonetta ja keittiö on pian vapaana jollekin tai sitten jää tyhjäksi, niinkuin kaikki lähistön suuret asunnot. No hullua maksaa korkeaa vastiketta suurista neliöistä, jos ollaan ne tavaroita karsimalla saatu turhiksi.

Kaksilapsiselle perheelle minimi on kolmio. Siis jos raha riittää. Vai sinäkö miehesi kanssa majoitutte olohuoneeseen ja lapset yhdessä siihen ainoaan makkariin? Vai toisinpäin? Leluvuori olkkarissa, eli lastenhuoneessa?

Vierailija
21398/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostiko lopulta se yksi pannulappuja tuunattavaksi halunnut niitä 1 euron pannulappuja Citymarketista? 

Hei! Se olin minä. En ostanut, niitä ei sieltä löytynyt. Ikävästi kävi takaisin tullessa, ja mursin jalkani liukkaalla, joten nyt on ompelut muutenkin hetken jäissä. Ei sillä ettei pystyisi ompelemaan vaan sillä että jalkaa ei pysty pitää ala asennossa 5min kauempaa tai se tuntuu räjähtävän turvotuksesta. 

Vierailija
21399/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin kuntoutukseen kolmet uudet housut ja kaksi uutta paitaa koska en vain kehdannut lähteä sinne virttyneissä reikäisissämja nyppyisissä vaatteissa kun arvasin että kaikki muut ovat panostaneet. Kengätkin ostin. Toki noita kaikkia tarvin edelleen että turhaa ei ollut mikään, mutta vaikka kotona olen, ja kaupassa piipahdan ties missä rönttösissä niin sen verran katson kyllä etten lähde 5 pv hotellimajoitus kuntoutukseen vieraan kanssa samaan huoneeseen niissä kämäisissä kotivaatteissa.

Ja ostin siis collegehousuja, en megatrikoita jotka soi päällä ja käyttöä on vain liikuntasuorituksen aikana.

Silti oli liian vähän paitoja mukana kun tuli hikoiltua, olisi pitänyt olla viidelle päivälle 6 paitaa, tai pestä nyrkkipyykkiä.

Vierailija
21400/21572 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni aiheuttavat nyt käsityöt päänvaivaa. Saan tuttavaltani säännöllisesti kaikenlaisia käsitöitä lahjaksi, ja ne eivät ole yhtään makuuni. Jos saisinkin vaikka villasukkia, niin se olisi ok, mutta kun saan esim. koristeita, pöytäliinoja ja jotain pieniä tauluja. Siis tavaraa, joka pitäisi laittaa esille, mutta en kyllä aio laittaa, koska tosiaan tyyli on todella kaukana minusta. Tuttava ei ole niin läheinen, että voisin sanoa suoraan, etten halua näitä tavaroita. Varmaan jotkut jutut vien lahjoitukseen, mutta jotkut laitan kai ihan vaan roskiin, sillä en niitä oikein kehtaa edes lahjoittaa minnekään. No toki makuja on monia, mutta joistain tavaroista kyllä näkee jo kauas, että ne eivät uutta kotia löydä. Ärsyttää joutua puljaamaan tavaroiden kanssa, joita en ole kotiini halunnut, mutta vaihtoehtoa ei oikein ole, koska en pysty loukkaamaan tuttavaani.

Voisi kai sitä sanoa nätistija varovaisesti, että yrität vähentää turhaa tavaraa kotoa, kun järjestyksen ylläpito vie voimia.  Jos tuttavasi on itse tehnyt nämä lahjat, niin niitä on vähän vaikea viedä kirppareille. Jos hän sattuu käymään siellä, hän voi tunnistaa ne samoiksi, joita on antanut sinulle. Ihmisten ei pitäisi antaa lahjaksi koriste-esineitä, jos ei tunne saajan makua hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä