tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21572)
Hyvää uutta vuotta kaikille tavaran karsijoille! Teittekö uuden vuoden lupauksia tai asetitte tavoitteita vuodelle 2026?
Itsellä tavoitteena käydä tänä vuonna läpi kaikki lapsuuden lelut omasta ja lapsuudenkodistani ja vihdoin luopua suurimmasta osasta. Olen aikuinen, mutta kamppailen sen kanssa, ettei äitini anna vieläkään niistä luopua, mutta silti syyllistää niiden vievän tilaa. Hankala tilanne kaikin puolin. Lisäksi itsellä paljon tunnesidettä ja tunnelukkoja niihin liittyen, joten varmasti tulee olemaan vaikeaa mutta toivon karsimisen auttavan elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Heittäisittekö pois ulkovaloketjun jossa pari lamppua ei enää pala? Valot ovat palvelleet nyt jo ainakin 7 vuotta joten ainakaan eivät ole jääneet vähälle käytölle, mutta silti mietityttää onko tuhlausta heittää ne mäkeen jos ne pääosin vielä toimivat.
Heittäisin jos en tarvi valoja ja jos en aio ostaa noiden tilalle uusia.
Viiden vaihde on uudistumisen aikaa. Eilen siivoilin mm keittiön kaappeja. Sain tehtyä kuivaruokakaappeihin tilaa sillä lailla että roskiskaapim viereisestä alakaapista siirsin kertakäyttöastiat ja kynttilät kuivakaappien ylähyllyille. Tuli tilaa tyhjille pulloille ja tölkeille sekä metalli- ja lasiroskille., Tähän saakka ne ovat pyörineet muovipusseissa lattialla.
Yritän entistä enemmän harkita kotiin tulevaa tavaraa. Tässä auttaa kuukausittainen listaus hankinnoista. Helppoa siksikin että asun yksin.
Kosmetiikkaostokset vain tarpeeseen. Olen sellainen joka ei voi ohittaa hyviä tarjouksia mutta pitää nyt muistaa että niitä tulee aina. Esim Sokoksen hiustenhellimispäivät ovat itselleni heikko lenkki. Yritän tiedostaa tämän !
Kynttilöitä ostelin ennen myös surutta mutta nyt joulun aikaan havahduin siihen että nykykynttilöiden laatu on huonontunut ja sammuttamisen yhteydessä savuttavat aika lailla. Ledit ajavat asian ja yksi pöytäkynttilä riittää siihen tunnelmaan jota kaipaan. Poltan siis kynttilävarastoni pois enkä osta uusia. Karsin myös ylimääräiset kynttilänjalat.
Tämmöisiä pieniä juttuja mietin.
Käyn muuten täällä lukemassa viestit monta kertaa viikossa. Olisi ihanaa tavata kasvotusten samoin ajattelevien kanssa. Kaveripiirissä ei kukaan jaksa tavarapaljoudesta keskustella. Mutta onneksi saan iloa ja inspiraatiota tästä viestiketjusta edes
Vierailija kirjoitti:
Hyvää uutta vuotta kaikille tavaran karsijoille! Teittekö uuden vuoden lupauksia tai asetitte tavoitteita vuodelle 2026?
Itsellä tavoitteena käydä tänä vuonna läpi kaikki lapsuuden lelut omasta ja lapsuudenkodistani ja vihdoin luopua suurimmasta osasta. Olen aikuinen, mutta kamppailen sen kanssa, ettei äitini anna vieläkään niistä luopua, mutta silti syyllistää niiden vievän tilaa. Hankala tilanne kaikin puolin. Lisäksi itsellä paljon tunnesidettä ja tunnelukkoja niihin liittyen, joten varmasti tulee olemaan vaikeaa mutta toivon karsimisen auttavan elämässä eteenpäin.
Jos vievät tilaa ja valittaa siitä, niin hae ne omaan varastoon säilytykseen. Tai siis kerrot niin, mutta viet ne kierrätykseen oikeasti. Tuskin äitisi käy varastoasi tarkistamassa että ovat tallella? Pääset eroon ja äiti on tyytyväinen
Vuosi saatu päätökseen. Tavaroita tuli karsittua 402 kappaletta. Oikeasti enemmänkin, mutta laskin kaksi muovikassillista poistettuja vaatteita kahdeksi tuotteeksi. Toinen kassi lähtee jatkokäyttöön ja toinen tekstiilin keräykseen. Olen nyt useamman vuoden listannut poistoja, eiköhän sama meno jatku tänäkin vuonna. Tänään taidan käydä monolaatikon läpi.
Aloitin vuoden ihan vaan siivoamalla vähän ja käymällä läpi paperikasan. Iso määrä vanhoja papereita lähti revittyinä roskiin. Mietin, että kehtaanko pestä pyykkiä, mutta kun kuulin naapurin pesukoneen äänet jo ennen kuin käynnistin omani niin päätin, että ei naapuria häiritse. Vain vessaani nuo naapurin pesukoneen äänet kuuluvat ja naapurin pesukone vaikuttaa olevan omaani parempi mm. lyhyemmät ohjelmat.
Miksi uuden vuoden päivänä ei saisi pestä pyykkiä? Eihän tämä ole pyhäpäivä. Käsittääkseni perinteisistä uskonnollisista syistä vain pyhäpäivinä ''metelöintiä'' ja työntekoa on pyritty välttämään.
Olen se joka mietti ps-kaapille paikkaa. Loppuratkaisu oli että jätin kaapin ulkovarastoon, päättelin että jos menee pilalle siellä, menisi samoin pilalle kasvihuoneesakin tai autotallissa joihin mietin tuon sijoittamista. Keväällä sitten metallinkeräykseen tai jos on säilynyt hyvänä niin autotalliin tai kasvihuoneeseen sen mukaan kummassa enemmän tarve ja johon paremmin mahtuu järkevästi. järkkäilin välipäivinä vaatekaappini kun sain housuhenkareita niin laitoin housut roikkumaan niistä vaatetankoon ja hyllytila väljeni toppahousuille ja sadehousuille, aiemmin oli kaikki housut hyllyssä ja viikattuina niistä oli vaikea hahmottaa mitkä housut oli missäkin kohtaa. muuten olenkin sitten koonnnut taas kassillisen lahjoitukseen menevää, en muista mitä siellä on ja lahjoiksi saadut kynttilät lajoitin jo eteenpäin läheiselle jonka tiedän polttavan kynttilöitä ahkerasti. Kompastuskiveni on askartelutarvikkeet...ja kuten joku ketjussa aiemmin sanoi niin miltei mikä tahansa roska kelpaa askartelutarvikkeeksi ja niitähän mulla piisaa, nytkin esim. säästin tyhjiä suklaarasioita jotka aion päällystää kankaalla.
Olen käynyt kolmesti alennusmyynneissä sillä jalkani on paketissa ja kaipaan tekemistä ja jossain käymistä. En ole ostanut kuin yhden esineen, kultaisen poron vetämään ensi jouluksi rekeä. Maksoi 3€. Turhahan tuo sinänsä oli, mutta edellinen vetojuhta meni roskiin vuosia sitten kun äitini säilytti sitä homeisessa varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Viiden vaihde on uudistumisen aikaa. Eilen siivoilin mm keittiön kaappeja. Sain tehtyä kuivaruokakaappeihin tilaa sillä lailla että roskiskaapim viereisestä alakaapista siirsin kertakäyttöastiat ja kynttilät kuivakaappien ylähyllyille. Tuli tilaa tyhjille pulloille ja tölkeille sekä metalli- ja lasiroskille., Tähän saakka ne ovat pyörineet muovipusseissa lattialla.
Mitä tarkoittaa viiden vaihde?
Vierailija kirjoitti:
Miksi uuden vuoden päivänä ei saisi pestä pyykkiä? Eihän tämä ole pyhäpäivä. Käsittääkseni perinteisistä uskonnollisista syistä vain pyhäpäivinä ''metelöintiä'' ja työntekoa on pyritty välttämään.
Saa pestä pyykkiä, mutta kyllä uudenvuoden päivä on kirkollinen pyhäpäivä.
https://evl.fi/sanasto/uudenvuodenpaiva/
Teemaan liittyen vaihdoin seinäkalenterin uuteen ja vanha lähti heti poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joo tajusin itse, että vuoden vaihde.
Toisaalta pesin pyykkiä ja siivosin vähän jouluaattonakin kun olin ollut tuota edeltävinä päivinä niin väsynyt, että en ollut jaksanut noita tehdä.
Olen tehnyt karsintaa nyt puolisen vuotta, ja huomaan, että kun tavaraa saa ulos, sitä haluaa karsia aina vaan lisää. Olisi pitänyt ottaa ennen-kuvat, koska vaikka kamaa on lähtenyt jo todella paljon, sitä tuntuu aina vaan olevan liikaa.
Mitään minimalismia en tavoittele, mutta olemme asuneet samassa kämpässä kohta 20 vuotta, joten kaikenlaista on siinä ajassa kertynyt...
Mutta ehkä tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt karsintaa nyt puolisen vuotta, ja huomaan, että kun tavaraa saa ulos, sitä haluaa karsia aina vaan lisää. Olisi pitänyt ottaa ennen-kuvat, koska vaikka kamaa on lähtenyt jo todella paljon, sitä tuntuu aina vaan olevan liikaa.
Mitään minimalismia en tavoittele, mutta olemme asuneet samassa kämpässä kohta 20 vuotta, joten kaikenlaista on siinä ajassa kertynyt...
Mutta ehkä tämä tästä.
Täällä myös vähän harmittaa, etten ottanut kuvaa kasasta, joka lähti kierrätykseen, mutta pääasia, että ollaan edistytty. Nyt pitäisi olla vilkuilematta liikaa alennusmyyntejä. Joku kiva paita alerekistä ei ole nyt välttämätön hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ehkä tämä tästä.
Allekirjoitan tämän. Kun aloitin karsimalla karsimisen ja sain myynneillä maksettua sähkölaskun, olin aivan täpinöossään.
Olen syksyn aikana saanut n 300 muuttolaatikollista tavaraa kollegaltani, vielä n 20 laatikkoa on työpaikalla komerossa odottamassa, lisää kuulemma tulee vielä vähän tässä kk, sitten esikoisen puolison isoäiti kuoli. Sieltä on tullut jo monta autollista, aattona tuli 1 ja toinen pari pv myöhemmin.
Olen koti motivoitunut käymään laatikoita läpi, viemääm nämä kirppikselle ja jotain laitan vintediin. Etenkin, kun tuli tätä isoa satsia, jätin jopa aamulla liikunnan läpi, jotta sain käytyä enemmän. Miesystäväni matkustaa 1-2 krt kk ja kun olin yksin, pystyin yömyöhään asti käymään läpi. Pari krt sain naapurilta kyydin ja se helpotus, kun työpaikan varasto on tyhjä, tai autollinen on viety kirppikselle, se fiilis on mahtava.
Ollaan tehty vaihtokauppoja saldolla ja saatiin 10 x 100 e rekotilausta. Kirppiksen pitäjän ystävä on reko ringissä ja he kokoavat meille 100 eurolla syötävää päivän lopuksi, mikä ei ole mennyt kaupaksi. Aamulla tein brussia ja paistoin mm munakasta saaduista kananmunista, tuntuu älyttömän hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joo tajusin itse, että vuoden vaihde.
Mulla on lukihäiriö itselläni ja toivoisin että kysymyksiini, kuten tällainen voisi olla, ei vastattaisi alapeukuilla tai vidduilemalla. Kysyn siksi koska lause menettää kontekstinsa aivoissani täysin, ei ilkeilläkseni tai tyhmyyttäni.
Eri
Kaikkee roskaa tullu hävitettyä. Vanhoja kortteja, työturvallisuus, kirjasto, lindex, hemtex.. vanhoja valokuvia exkavereiden lapsista, käytöstä poistettuja pelimerkkejä, vanhoja avaimia joista ei tiedä mihin käy. Takuukuitteja, hiuslenksuja, vanhoja papereita hävitykseen jne. Ei paljoa mutta nimen omaan sitä sälää joka nurkissa pyörii.
Hyvää Uutta vuotta 2026 kaikille ketjua seuraaville!