tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20967)
Ei ole Black friday -paniikkia, mutta pienimuotoinen joululahja-paniikki. Omille lapsille on lahjat onneksi jo hankittu, mutta sukulaisille ei. Puolisoni on sitä mieltä että ei edes sukulaisille osteta, minusta tuntuu että kuuluu ostaa, koska mekin varmasti jotakin heiltä saadaan. Mutta en haluaisi ostaa mitään turhaa tavaraa, eikä ole rahaa ostaa isolle joukolle mitään ravintolalahjakortteja tms.. täytyy varmaan antaa vaan kortit ja jotkut suklaarasiat tai kahvia tms.
Mä kävin tänään Prismassa BF-tarjousten perässä. Ostin tuulikaappiin uuden valaisimen, minkä olisin muutenkin ostanut. Myös remonttimaalia, johon käytin vanhenemassa olevan alekupongin. Olisin muutenkin ostanut. Lisäksi tarttui ruokaa, mutta ei mitään muuta tavaraa. Yllätin itseni positiivisesti. Olisin ostanut uudet legginsit hajonneiden tilalle, mutta niistä ei ollut alea, joten odotan omistajapäiviä.
Yksien hajonneiden housujen tilalle yritän tänään verkkokaupasta löytää toiset. Muutoin taistelen vastaan himoa ostaa led-valonaamio (ihan vaan joululahjaksi itselle), kosmetiikkaa ja vaatteita. Pärjäisin ilmankin mut olis kiva saada jotain uutta.
Laitoin kyllä tänään myös tavaraa toriin myyntiin, että pysyisi tavaramäärä balanssissa.
Edellinen lisää, että sain melkein 3 viikon tauon jälkeen tälle iltaa yhden torikaupan tehtyä. Nyt toiveissa lisää kauppoja, jotta voisin viedä useamman paketin kerralla postiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meinaa iskeä black friday paniikki päälle. Talo täys tavaraa ja karsia pitäis, mutta tekisi mieli ostella nyt kaikkea ihanaa koska ale. Että nyt palkitsen itseäni ja ostan sitä ja tätä vaikka mulla ei ole tilaa säilyttää niitä missään. Vaatteitakin haluaisin niin voisin sit huonompia heittää pois, mutta jotenkin oon musertunut kaikkien vaihtoehtojen alla enkä osaa tehdä järkeviä päätöksiä. Oon kerännyt ostoskoreihin verkkokaupoissa tavaroita mutta en osaa tehdä päätöksiä. Pelkään et kadun jos en osta ja pelkään et kadun jos ostan. Onko muilla samaa nyt?
Mitä kaikkea sun tekisi mieli ostaa? Muuta kuin vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meinaa iskeä black friday paniikki päälle. Talo täys tavaraa ja karsia pitäis, mutta tekisi mieli ostella nyt kaikkea ihanaa koska ale. Että nyt palkitsen itseäni ja ostan sitä ja tätä vaikka mulla ei ole tilaa säilyttää niitä missään. Vaatteitakin haluaisin niin voisin sit huonompia heittää pois, mutta jotenkin oon musertunut kaikkien vaihtoehtojen alla enkä osaa tehdä järkeviä päätöksiä. Oon kerännyt ostoskoreihin verkkokaupoissa tavaroita mutta en osaa tehdä päätöksiä. Pelkään et kadun jos en osta ja pelkään et kadun jos ostan. Onko muilla samaa nyt?
Mitä kaikkea sun tekisi mieli ostaa? Muuta kuin vaatteita?
Kosmetiikkaa, kauneudenhoitovälineitä, imuri, tekstiilipesuri, puhelin, airfryer, kengät. Kaikki sellasta mitä ilman pärjään, mutta tekee vain mieli niin kovasti. Edelleen on ne kaikki ostoskoreissa, en ole vielä edennyt maksuun. Vahvasti näyttää siltä, että ostoskoriin ne jääkin. Tätä mulla käy usein, että kerään koriin ja sitten unohdan sinne eli selkeästi en oikeasti tarvitse vaan on vain mieliteko.
Ja mitään ostoksia en eilen nyt vienyt loppuun asti. Vain lemmikkien ruoat tilasin eilen isolla alennuksella.
Hyvä että sait pidettyä ne vain ostoskorissa. Mieti että säästyit nyt monen tavaran kohdalla uuden säilytyspaikan etsimiseltä, huoltamiselta ja mahdollisesti luopumisesta sitten jos olisikin ollut hukkaostos. Minäkään en ostanut mitään alennuksista. Minulla auttoi se että siivoilin kotona kaappeja alkuviikosta, ei tehnyt sen jälkeen mieli ostaa mitään kun oli taas löytynyt turhaa tavaraa pari muovipussillista.
Olisin niin kovasti halunnut ostaa jonkun hemmottelulahjan itselleni, kun ollut aika rankka vuosi. Jotain ihanaa hömppää, mutta tiedän että todennäköisesti olisi alkanut kaduttaa jos jäisikin käyttämättä. Ostin sitten laboratoriopaketin ja käyn tarkistuttamassa veriarvoni. Ei hemmottelua :D mutta itseensä panostamista kuitenkin. Lisäksi on kasvo- ja jalkahoito varattuna.
Oon vähän jumissa sellaisessa itseni sättimisessä, että kun kovasti yritän karsia tavaraa ja käyttää loppuun, etten oikein raaski panostaa itseeni, varsinkaan tavaralla/vaatteella kun heti alkaa kaduttaa. Että ilmankin olisi pärjännyt. Mutta alkaa olla ulkoasu ja mieli ryytynyt. Yritänyt löytää lempeyttä ja ymmärrystä itseäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin niin kovasti halunnut ostaa jonkun hemmottelulahjan itselleni, kun ollut aika rankka vuosi. Jotain ihanaa hömppää, mutta tiedän että todennäköisesti olisi alkanut kaduttaa jos jäisikin käyttämättä. Ostin sitten laboratoriopaketin ja käyn tarkistuttamassa veriarvoni. Ei hemmottelua :D mutta itseensä panostamista kuitenkin. Lisäksi on kasvo- ja jalkahoito varattuna.
Oon vähän jumissa sellaisessa itseni sättimisessä, että kun kovasti yritän karsia tavaraa ja käyttää loppuun, etten oikein raaski panostaa itseeni, varsinkaan tavaralla/vaatteella kun heti alkaa kaduttaa. Että ilmankin olisi pärjännyt. Mutta alkaa olla ulkoasu ja mieli ryytynyt. Yritänyt löytää lempeyttä ja ymmärrystä itseäni kohtaan.
No mitäs nuo veriarvomittaukset ja puhumattakaan kasvo- ja jalkahoidoista sitten on, jossei nimenomaan itsensä hemmottelua? Taidat olla vain tottunut palkitsemaan itseäsi ihanilla tavaroilla. Mä en ole käynyt ikinä missään kasvo- tai jalkahoidoissa, en edes kampaajalla. Itse olen aina itseni laittanut. Kyllä tuo tuollainen on hemmottelua, jos joku. Avaa silmäsi, äläkä ajattele niitä himoitsemiasi hömppätavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nuo veriarvomittaukset ja puhumattakaan kasvo- ja jalkahoidoista sitten on, jossei nimenomaan itsensä hemmottelua? Taidat olla vain tottunut palkit
Jotain rajaa nyt näihin kommentteihin. Tietysti on hyvä käydä lääkärissä, mutta ei niitä ole syytä ruveta kutsumaan hemmotteluhoidoiksi yhtään enempää kuin syöpähoitojakaan.
Tämän päivän pohdiskeluja siivouksen lomassa, miten paljon olenkaan ostanut kaikenlaista tavaraa ja antanut sen sitten pilaantua joko jättämällä sen säiden armoille tai vanhenemaan kaappiin, tai huolimattomalla säilytyksellä tai pidolla. Oliko ostohetken pieni dopamiinipiikki kaiken kulutetun rahan, tilan ja energian arvoista? Varmaan ainakin puolet kaikesta tavarasta on ollut loppujen lopuksi ihan turhaa. Jostain muistan lukeneeni että käytämme noin 20 % tavaroistamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nuo veriarvomittaukset ja puhumattakaan kasvo- ja jalkahoidoista sitten on, jossei nimenomaan it
Eikö tuo nyt riipu ihmisestä? Moni henkilö on täysin terve ja haluaa vain uteliaisuudesta käydä tarkistuttamassa veriarvot, näitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käynyt ikinä missään kasvo- tai jalkahoidoissa, en edes kampaajalla. Itse olen aina itseni laittanut.
Voihan joo tuollakin leuhkia... Toivot varmaan, että kaikki kampaajat, parturit, kasvohoitajat yms. jäisivät työttömäksi tai menisivät "oikeisiin töihin" kuten puhelinmyyjiksi tai siivoojiksi. Toki siivoojiakaan sinä et kotiisi kutsu, koska itse teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käynyt ikinä missään kasvo- tai jalkahoidoissa, en edes kampaajalla. Itse olen aina itseni
Tottakai arvostan kampaajien ja kasvo- sekä jalkahoitajien työtä, en sanonut etten arvosta. Tarkoitin vain, että luen ne todellakin itsensä hemmotteluksi. Kävisin tottakai itsekin niissä, jos rahaa olisi. Olisi ihan parasta hemmottelua ja vielä aineetonta. Minulla vaan ei ole rahaa käyttää itseeni. Eli olen siis joutunut itse laittamaan aina itseni. Minulla ei ole varaa käydä aina edes lääkärissä, että tuollainen veriarvojen mittauskin kuulostaisi ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käynyt ikinä missään kasvo- tai jalkahoidoissa, en edes kampaajalla. Itse olen aina itseni
No eipä tuo kirjoittaja siinä mitenkään leuhkinut. Totesi vain, että pitää niitä itsensä hemmotteluna. Laittanut itsensä varmasti vain kun ei ole varaa itsensä hemmotteluun. Siitä siis kyse mikä on hemmottelua, ei kampaajien työn väheksynnästä.
Mua alkoi nyt kiinnostaa tuo verikokeen otatus. Siis ihan ilman lääkärin lähetettä, oman mielenkiinnon vuoksi? Tiedän että on firmoja jotka näitä tekee rahaa vastaan mutta kukas ne tulokset sitten tulkitsee? Ei niihin sisälly tietääkseni lääkärin konsultaatiota jos ostaa vaan jonkun labrapaketin. Ei kai ole myöskään maallikoiden tarkoitus alkaa itse diagnosoimaan itseään? Jos joku arvoista ei sitten olekaan normaaliarvojen rajoissa niin mitä teette sitten? Ei terveyskeskukseenkaan pääse sillä että nyt joku random labra-arvo on yläkantissa tms. Itse vähän vierastan näitä tutkimuspaketteja joihin ei sisälly lääkärikäynnit. Ja jos haluaa varata lääkäriajan niin se voi tulla aika kalliiksi useine lisätutkimuksineen ja seurantoineen. Joten näistä paketeista mulle tulee valitettavasti "rahat tietämättömiltä pois"-fiilis. Toivottavasti olen väärässä.
Tänään 2 ostosta Black Friday. Toinen menee joulahjaksi. Rintaliivit ostin itselleni kun olivat Cittarissa -50%. Oli ollut ostoslistalla juurikin tuo väri ja malli. Tuli hyvä mieli hyvästä ja edullisesta hankinnasta.
Tässä taistelen itseni kanssa tilaanko vielä korvakorut joista olen myös kauan haaveillut. Olisi tarjouksessa nekin. Ostan harvoin koruja ja toki pärjäisin mainiosti ilmankin, mutta...
Poistoja ei nyt ole koska Torissa on hiljaista ja myytävää tavaraa mulla ei paljoa enää. Ehkä laitan hyväntekeväisyyteen nyt vähän parempaa tavaraa kuin tavallisesti. Saisi sitten loputkin pois kaapeista.
Joululahjoihin olen tyytyväinen..Kaikki saavat minulta enimmäkseen aineetonta. Nuoriso kosmetiikkaa mikä kai aineettomaksi lasketaan..Meillä arvostetaan kovasti hyvää kahvia ja kävin hamstraamassa Presidenttiä nyt monta pakettia. Hyvä lahja sekin nyt kun kahvi on kallista !
Huomaan että koko ajan tutkin tarjouksia. Lopetin parin verkkokaupan mainoskirjeet koska huomasin että aloin taas miettiä ostamista. Tasapainoilua tämä on.
Todettava se on: on tästä raivauksesta jotain hyötyä, vihdoin. Olen kirjoitellut tänne useamman viestin ja poistanut talosta viime viikkoina useamman ikea-kassillisen tavaraa.
Tilanne on nyt se, että keittiö-eteinen-olohuoneen siistiminen ei vie kuin pari minuuttia. Joudun päivittäin siivoamaan kun tulen kotiin, kun teini ja koira ovat saaneet sotkuja aikaan. Ennen ärsytti aina suunnattomasti, kun piti heti töiden jälkeen alkaa taistella sotkua vastaan (ja kyllä, minä en voi rentoutua ennen kuin on suht siistiä). Nyt hommassa ei mene kuin pari minuuttia, koska kaikelle on tilaa. Ei ole paperikasoja ja epämääräisiä lainehtivia pinoja keittiön pöydällä.
Tavaran vähentymisen myötä olen myös saanut uutta puhtia tiskien laittoon. En ole koskaan jaksanut laittaa astioita heti koneeseen, nyt olen viikon ajan laittanut ne sinne heti. Pikku juttu juu mutta minulle jostain syystä vaikeaa. Myös pyykinpesu on vaivattomampaa, kun puhtaille pyykeille on kaapissa tilaa eikä tarvitse tuskailla jo etukäteen, että minne nämä sulloisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän pohdiskeluja siivouksen lomassa, miten paljon olenkaan ostanut kaikenlaista tavaraa ja antanut sen sitten pilaantua joko jättämällä sen säiden armoille tai vanhenemaan kaappiin, tai huolimattomalla säilytyksellä tai pidolla. Oliko ostohetken pieni dopamiinipiikki kaiken kulutetun rahan, tilan ja energian arvoista? Varmaan ainakin puolet kaikesta tavarasta on ollut loppujen lopuksi ihan turhaa. Jostain muistan lukeneeni että käytämme noin 20 % tavaroistamme?
Mä oon pohtinut viime aikoina paljon samaa ja oon harmitellut ja katunut asioita. Toinen mitä olen harmitellut, on se mietin iso osa tavaroistani on jonkun muun hankkimia ja antamia. Siis että en ole valinnut niitä itse itselleni vaan joku toinen on päättänyt, että tuo ne kotiini joko lahjana tai koska ei halua niitä enää itse ja heidän mielestään ne sopii kotiini. Vaikka olen aikuinen, tuntuu että kotini on sisustanut joku muu ja minulta puuttuu itseltä oma ääni elämässä.
Ostin epassilla vuoden jatkoajan museokorttiin bf-tarjouksesta sekä pojalle ennakkojoululahjaksi playstation premium plus jäsenyyden vuodeksi, kun sain sen nyt 50€ halvemmalla.
Aineettomia ostoksia molemmat.
Tänään ei ole muita tarpeita kuin ruokakaupassa käynti. Joululahjatkin alkaa olla ostettu.