tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19909)
"Että mieti kuule ihmisten erilaisia tilanteita omilleen muuttamisissa ennenkuin käyt syyllistämään ihmisiä pinnallisiksi minimalisteiksi, jotka vain kalustavat seesteistä sisustusta."
En minä syyllistä ketään. En tiedä kuinka monta kertaa minun pitää hokea, että kirjoitukseni eivät koske suinkaan kaikkia ketjun kirjoittajia, kun olen jo kaksi kertaa niin sanonut. Kummaa että oletat minun puhuvan juuri sinusta. (Etkä itsekään tiedä minun tilanteestani mitään: omat huonekaluni yms. ovat niinikään muilta perittyä tavaraa. Haarukoita ja veitsiä myöten!)
Melkein tuhatsivuiseen ketjuun mahtuu kaikenlaista tallaajaa. Tekemäni huomiot koskevat vain sitä, mikä on tässä satojen sivujen varrella ollut aika yleinen tapa puhua asioista.
Jos joku osaa näyttää minulle vaikka hiljattain kirjoitetun viestin, jossa kirjoitetaan tyytymisestä niihin tavaroihin mitä on - tai siitä että on keksinyt uutta käyttöä vanhoille tavaroille (mieluiten jotain kestävämpää käyttöä kuin "tein vaatteistani lattiarättejä") - niin vinkatkaa ihmeessä.
Mutta väitän edelleen, että tämän ketjun teema ei ole ikinä ollut mikään ekologinen minimalismi vaan enemmänkin "vanhojen tavaroiden viha".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellekään ei kelpaa kympillä ruskea kahdenistuttava nahkasohva, tais tulla kaatiskeikka, kiva maksaa 50e että pääsee eroon
Kenellekään ei kelvannut iso ok-kuntoinen vaatekaappi ilmaiseksi, jouduin päinvastoin maksamaan 250 euroa, että se kuljetettiin Sorttiin.
Kyllä monelle kelpaisi, mutta ei oo varaa juurikin noihin kuljetuskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Moneen vuoteen en ole ostanut mitään tavaraa ja vaatteistakin vain ihan pakolliset. Nyt sitten on alkanut se eroon pääseminen luonnollisen poistumisen kautta vanhoista. Olen saanut tänä kesänä heittää paljon rikki menneitä asioita pois. Uutta en ole siltikään joutunut ostamaan. Aion tulevaisuudessakin ostaa tilalle vain pakolliset hankinnat. Suorastaan nautin, kun pääsen eroon yhdestä ja toisesta tavarasta tai vaatteesta. Nyt sen näkee jo kaapeissakin.
Oon sun kanssa samoilla linjoilla, vain minimimäärä tavaraa, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus aiemminkin pohtinut tässä ketjussa, että onko jokaisen käyttötavaran ihan pakko olla se tämän hetken ihanuus-rakkaus-aarre, joka pirskahtelee iloa ja on juuri oikean beigen sävyinen ja sopii täydellisen harmonisesti keittiön sisustukseen. Vai voisiko se 20 vuotta vanha ehjä kulho toimia vielä toisetkin 20 vuotta? Ja voisiko se ruutuinen tyynyliina olla vielä käyttökelpoinen, vai onko tänä vuonna muka ihan pakko olla pilkullinen?
Tämähän ei ole varsinaisesti mikään kestävän kehityksen ketju, vaan aika lailla säännöllisesti täällä kirjoittajat ilmoittavat raivanneensa roskiin kaikkea turhaa (mutta ehjää ja toimivaa) ja ostaneensa tilalle jotain ihanan uutta ja raikasta ja minimalistista.
Se, että kotona on hetkellisesti hyvä olla kun on seesteistä ja täydellistä, ei välttämättä tarkoita sitä, että tavarasuhde
Niin, jospa ne olisivatkin OMIA VANHOJA tavaroita, joista haluaa eroon, mutta kun tässä on koti täynnä anopin rahtaamia 80- luvun tavaroita ja huonekaluja. He auttavat meitä niin paljon lastenhoidossa, ettei kehdata sanoa ei näille lahjoituksille. Anopista on niin IHANAA, kun kaikki hänen turhat tavaransa ovat meillä käytössä. No en ole trendien perässä ollenkaan, että sinänsä se ei haittaa, mutta kaikesta turhasta haluaisin kyllä eroon. Aion vielä tänä kesänä viedä kuorman vähin äänin pois.
Minusta on kummallista moittia ihmisiä pinnallisiksi, ethän tiedä heidän asioistaan yhtään mitään. Sinä itse ehkä olet ostanut kaikki tyynynpäällisesi ja kipposi itse, mutta jotkut muut eivät. Eihän heidän vastuulla ole kuluttaa toisten heille dumppaamia tavaroita loppuun? Tai voinhan minä tuoda kuorman näitä sinulle, kuluttele niitä siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
"Että mieti kuule ihmisten erilaisia tilanteita omilleen muuttamisissa ennenkuin käyt syyllistämään ihmisiä pinnallisiksi minimalisteiksi, jotka vain kalustavat seesteistä sisustusta."
En minä syyllistä ketään. En tiedä kuinka monta kertaa minun pitää hokea, että kirjoitukseni eivät koske suinkaan kaikkia ketjun kirjoittajia, kun olen jo kaksi kertaa niin sanonut. Kummaa että oletat minun puhuvan juuri sinusta. (Etkä itsekään tiedä minun tilanteestani mitään: omat huonekaluni yms. ovat niinikään muilta perittyä tavaraa. Haarukoita ja veitsiä myöten!)
Melkein tuhatsivuiseen ketjuun mahtuu kaikenlaista tallaajaa. Tekemäni huomiot koskevat vain sitä, mikä on tässä satojen sivujen varrella ollut aika yleinen tapa puhua asioista.
Jos joku osaa näyttää minulle vaikka hiljattain kirjoitetun viestin, jossa kirjoitetaan tyytymisestä niihin tavaroihin mitä on - tai siitä että on keksinyt uutta käyttöä vanhoille tavaroill
Mun mielestäni myös ketjussa nimenomaan halutaan eroon toisten lahjoittamista turhista roinista, mutta omatunto pistää siinäkin vastaan. En näe tätä minään pinnallisena uuden sisustuksen perässä juoksijoiden ketjuna. Ehkä olet perinyt huonekaluja ja haarukoita, mutta siinä on iso ero tilanteeseen, jossa jonkun koti on täynnä vain epämiellyttäviä lahjoitustavaroita. Tietysti voi aina kieltää, mutta kaikilta se ei vain luonnistu tai kaikki eivät sitä usko tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku osaa näyttää minulle vaikka hiljattain kirjoitetun viestin, jossa kirjoitetaan tyytymisestä niihin tavaroihin mitä on - tai siitä että on keksinyt uutta käyttöä vanhoille tavaroill
No kuule lopeta hokeminen ja annappas nyt muiden kirjoitella ja laitella kotejaan ihan niinkuin itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku osaa näyttää minulle vaikka hiljattain kirjoitetun viestin, jossa kirjoitetaan tyytymisestä niihin tavaroihin mitä on - tai siitä et
"No kuule lopeta hokeminen ja annappas nyt muiden kirjoitella ja laitella kotejaan ihan niinkuin itse haluavat."
Ihan vapaasti! Minullakin on tietääkseni lupa kirjoitella tänne mitä haluan - ja olla myös sitä mieltä, että ketjussa ei yleensä näy kovin paljon ekologista ajattelutapaa, vaikka niin on väitettykin.
Alkuperäinen viestini koski keskustelua kierrätyksestä ja siitä, ettei kukaan halua "epätrendikästä" tavaraa. Sinä olit täällä ilmeisesti keskustelemassa jostain ihan muusta aiheesta, mutta onneksi täällä on meille kaikille tilaa :) Jatka sinä omaa keskusteluasi, ja minä omaani.
"Minusta on kummallista moittia ihmisiä pinnallisiksi, ethän tiedä heidän asioistaan yhtään mitään."
Mitä ihmettä? Minä en ole sanonut ketään pinnalliseksi, eikä kenenkään pinnallisuus edes minua kiinnostakaan.
Aiemmilla sivuilla keskusteltiin kierrätyksestä, kierrätyskeskuksista ja "epätrendikkään" tavaran kelpaamattomuudesta. Minä lisäsin oman ajatukseni siihen keskusteluun: eli sen, että sama ajattelutapa heijastuu tässäkin ketjussa. Aniharva kirjoittaa siitä, että vanha tavara voikin olla ihan kelpo tavaraa ja siihenkin voi tyytyä, vaan vanha tavara on ketjussa lähtökohtaisesti romua.
Olen edelleen sitä mieltä, että tämä EI ole mikään kestävän kehityksen ketju. Harvaa täällä ekologisuus kiinnostaa.
Se, että sinun kotiasi pidetään vasten tahtoasi hamstraaja-anopin varastohallina, on ihan eri asia kuin se, mistä minä puhuin.
En ihan ymmärrä näitä hieman syyllistäviä kommentteja siitä, että tässä ketjussa keskitytään vanhojen tavaroiden vihaan eikä ekologiseen minimalismiin. Ketjun tarkoitus on ymmärtääkseni tavarapaljouden selättäminen ihan syistä riippumatta, ja siihen liittyy kiinteästi vanhasta luopuminen ja uuden ostamisen lopettaminen tai vähintään vähentäminen. Aina se on ekologisempaa kuin monien vanhat tavat, eli että ostetaan surutta vaan uutta koko ajan, eikä edes muisteta mitä omistetaan.
Kaikkein ekoin ei heittäisi varmaan mitään pois - kaiken materiaalinhan voisi ehkä käyttää jotenkin hyödyksi. Se ei varmasti ole tämän ketjun idea, osalle se järjetön tavarapaljous on kertynyt juuri tuon säästämisen takia.
Myönnän olevani sekä tavaran vihaaja että ekologinen minimalisti. En ole ostanut vuosiin uutta tavaraa, vaan olen pikkuhiljaa esimerkiksi tehnyt hyödyllisiä kivoja tavaroita omista (ja muidenkin) vanhoista vihaamistani tavaroista. Olen tehnyt myös siivousrättejä täysin kuluneista ja riekaleisista vaatteista (esim. hihapaloista ja hupuista, isommat ehjät palat olen säästänyt muuhun), vaikka ilmeisesti sekään ei ole kestävää käyttöä. Omasta mielestäni on, sillä olen tarvinnut useampia rättejä, jotta ei tarvitsisi pyykätä niin usein, ja vanhoista tekemällä olen välttänyt ostamasta uusia, jotka on sitä paitsi kaupassa yleensä aina mikromuovia sisältäviä. Toki nyt alkaa olla tarpeeksi rättejä, joten en tee enempää, koska ne eivät ole mitään kertakäyttötavaroita.
Mielestäni täällä on pääosin melko kulutuskriittinen ja ekologinen ilmapiiri, toki muutamia melko äänekkäitäkin poikkeuksia on. Moni on kertonut, ettei enää himoitse tavaraa. Harva toisaalta lakkaa himoitsemasta tavaraa nappia painamalla, vaan sen tajuaa pikkuhiljaa omia tavaroita puljatessa. Väitän, että suurin osa meistä karsijoista tai tavaran vihaajista ostelee selvästi keskivertoa vähemmän uutta, ja se on varmaan tärkeintä.
Täydellisten tavaroiden tavoittelemisen ongelman tunnistan myös. En syyllistäisi siitäkään ketään. Sekin on mielestä askel kohti kulutuksen vähentämistä. Itsekin aiemmin etsin (en tosin löytänyt joten en ostanut) täydellisiä tavaroita omistamieni huonojen tilalle, mutta nyt olen oppinut arvostamaan tietynlaista epätäydellisyyttä enkä enää edes halua etsiä täydellistä. En juuri välitä tavaroista eikä ne tuo iloa, mutta tarpeellisen ja hyödyllisen tavaran kelpuutan.
Ihmisille voi kertyä eri tavalla tavaraa, ei tarvitse olla mikään ostelija/keräilijä. Mulla esim. molemmat vanhemmat kuolivat ennen kuin täytin 40 v. Vaikka kuinka laitoin pois heidän tavaroitaan silti niitä tuli myös kotiini. Lahjoina olen saanut myös vaikka mitä. Kun on kaksi lasta myös heidän tavaroitaan. Inhoan, kun mies tuo jotain randomia, ehkä tarvii. Koko ajan olen karsinut, silti sitä edelleen on. Lisäksi perheenjäsenten tavaroita ei voi kysymättä poistaa. Itse olen ostanut jo vuosia vain todella tarpeeseen, mietin huolellisesti ostoksiani.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä näitä hieman syyllistäviä kommentteja siitä, että tässä ketjussa keskitytään vanhojen tavaroiden vihaan eikä ekologiseen minimalismiin. Ketjun tarkoitus on ymmärtääkseni tavarapaljouden selättäminen ihan syistä riippumatta, ja siihen liittyy kiinteästi vanhasta luopuminen ja uuden ostamisen lopettaminen tai vähintään vähentäminen. Aina se on ekologisempaa kuin monien vanhat tavat, eli että ostetaan surutta vaan uutta koko ajan, eikä edes muisteta mitä omistetaan.
Kaikkein ekoin ei heittäisi varmaan mitään pois - kaiken materiaalinhan voisi ehkä käyttää jotenkin hyödyksi. Se ei varmasti ole tämän ketjun idea, osalle se järjetön tavarapaljous on kertynyt juuri tuon säästämisen takia.
Myönnän olevani sekä tavaran vihaaja että ekologinen minimalisti. En ole ostanut vuosiin uutta tavaraa, vaan olen pikkuhiljaa esimerkiksi tehnyt hyödyllisiä kivoja tavaroita omista (ja muidenkin) vanhoista vihaamist
"En ole ostanut vuosiin uutta tavaraa, vaan olen pikkuhiljaa esimerkiksi tehnyt hyödyllisiä kivoja tavaroita omista (ja muidenkin) vanhoista vihaamistani tavaroista. Olen tehnyt myös siivousrättejä täysin kuluneista ja riekaleisista vaatteista (esim. hihapaloista ja hupuista, isommat ehjät palat olen säästänyt muuhun), vaikka ilmeisesti sekään ei ole kestävää käyttöä. Omasta mielestäni on, sillä olen tarvinnut useampia rättejä, jotta ei tarvitsisi pyykätä niin usein, ja vanhoista tekemällä olen välttänyt ostamasta uusia, jotka on sitä paitsi kaupassa yleensä aina mikromuovia sisältäviä."
Onhan se kestävää käyttöä, jos peset niitä riepuja ja käytät uudelleen! Valtaosa taitaa kuitenkin tehdä vanhoista vaatteista kertakäyttöisiä rättejä, tai näin on ainakin tässäkin ketjussa kerrottu.
Sinun kuvailemasi elämäntapa on ainakin minun mielestäni niin lähellä täydellistä kuin tavallisella ihmisellä voi olla. Etenkin tuo kohta kuulostaa ihailtavalta: "olen pikkuhiljaa esimerkiksi tehnyt hyödyllisiä kivoja tavaroita omista (ja muidenkin) vanhoista vihaamistani tavaroista". Itsekin yritän päästä tällaiseen tilanteeseen. Olen opetellut tyytymään epätäydelliseen, tuunaamaan, yhdistelemään ja katsomaan uusin silmin niin että rumastakin voi tulla kaunista ja epäkäytännöllisestä käytännöllistä. Aina en toki onnistu, enkä ole käsitöissä taitava.
Ymmärrän, että ketjun pointti on nimenomaan tavarapaljouden selättäminen, ja monille se tarkoittaa ihan vain ehjien tavaroiden dumppaamista jätelavalle, koska niitä on yksinkertaisesti liikaa. Innostuin vain itse kommentoimaan tuota kierrätystä ja epätrendikkäitä tavaroita koskevaa juonnetta keskustelussa, missä sanottiin, että se epätrendikäs romu ei ole kenenkään aarre.
Ehkä olen vain kasvanut tästä ketjusta yli, koska tavoitteeni ei ole enää niinkään lopettaa turhan shoppailua ja hillitä tavarakaaosta, vaan oppia pitämään niistä tavaroista joita minulla vielä on, vaikka ne eivät olekaan mitään unelmien tavaroita.
Tavaroista voi oppia pitämään uudelleen. Esimerkkinä meillä on terassikalusto, josta en jossain vaiheessa pitänyt lainkaan (olisi pitänyt olla valkoinen) Mies ei kuitenkaan ollut uuden oston kannalla ja niinpä kalusto on pysynyt samana jo pitkälti yli 10 vuotta. Meillä lasitettu terassi, joten pysyy säältäkin suojassa ja siksi hyvässä kunnossa.Pidän kalustosta nykyään paljon enkä todellakaan mieti sen vaihtamista uuteen.
Meillä on kuitenkin myös sellaista tavaraa, jotka tukkivat kaapit eikä kukaan niitä käytä. Tällaisista tavaroista luovun mielelläni ja saan vaihdossa tilavan ja toimivan kodin.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroista voi oppia pitämään uudelleen. Esimerkkinä meillä on terassikalusto, josta en jossain vaiheessa pitänyt lainkaan (olisi pitänyt olla valkoinen) Mies ei kuitenkaan ollut uuden oston kannalla ja niinpä kalusto on pysynyt samana jo pitkälti yli 10 vuotta. Meillä lasitettu terassi, joten pysyy säältäkin suojassa ja siksi hyvässä kunnossa.Pidän kalustosta nykyään paljon enkä todellakaan mieti sen vaihtamista uuteen.
Meillä on kuitenkin myös sellaista tavaraa, jotka tukkivat kaapit eikä kukaan niitä käytä. Tällaisista tavaroista luovun mielelläni ja saan vaihdossa tilavan ja toimivan kodin.
Just näin. Meilläkin on paljon turhaa tavaraa, joista luovun helpostija mielelläni. Syynä ei ole se, että kuosi ei olisi enää muotia. On vaan meille nykyarjessa muuten turha.
Mulla oli muutes myös sama tilanne puutarhakalusteiden suhteen. En tykännyt yhtään meidän puun värisistä, vaan olisin halunnut valkoiset. Siltikään en olisi lähtenyt sentään uusia ostamaan hyväkuntoisten tilallekaan. Jostain syystä valkoiset olisivat olleet vain jotenkin kauniimmat. Nyt nykyään tykkään näistä vanhoista ja ruukutkin ovat kauniita puisten kalusteiden vieressä.
Meillä tavarapaljoutta on, koska haluan käyttää itse loppuun kaikki. Tämän vuoksi on pyyhettä, lakanaa, keittiöliinaa jne. Myös äitini kuollessa otin kaiken häneltä. Näistä kyllä lahjoitin käyttämättömät sellaisille, joilla ei ollut yhtään.
Kankaistakin olen säästänyt kaiken tilkuista lähtien. Nyt ompelen pieniä housuja lahjoitukseen.
Tavarapaljoutta myös tuo lasten vanhat tavarat. Niitä on paljon. Ennen ostelimme ihan surutta lapsille kaikkea. Pariin vuoteen emme ole ostelleet enää kuin synttäreina ja jouluna lahjat. Säästyy rahaa älyttömästi. Mutta näitä ei toki voida käyttää itse loppuun vaan ne menevät kiertoon.
En itse halua eroon vanhasta tavarasta ja tilalle uutta. En näe siinä järkeä. Vanhat kelpaa hyvin, mutta ne liiat haluan kuluvan loppuun ja pois. Esim ruukut, en enää halunnut parvekkeelle kukkia. Myin pois, mutta en myöskään osta uutta. Sisälle tarvitsin pikkukaktukselle uuden ruukun, otin kahvasta rikkinäisen mukin tilalle, en ostanut ruukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus aiemminkin pohtinut tässä ketjussa, että onko jokaisen käyttötavaran ihan pakko olla se tämän hetken ihanuus-rakkaus-aarre, joka pirskahtelee iloa ja on juuri oikean beigen sävyinen ja sopii täydellisen harmonisesti keittiön sisustukseen. Vai voisiko se 20 vuotta vanha ehjä kulho toimia vielä toisetkin 20 vuotta? Ja voisiko se ruutuinen tyynyliina olla vielä käyttökelpoinen, vai onko tänä vuonna muka ihan pakko olla pilkullinen?
Tämähän ei ole varsinaisesti mikään kestävän kehityksen ketju, vaan aika lailla säännöllisesti täällä kirjoittajat ilmoittavat raivanneensa roskiin kaikkea turhaa (mutta ehjää ja toimivaa) ja ostaneensa tilalle jotain ihanan uutta ja raikasta ja minimalistista.
Se, että kotona on hetkellisesti hyvä olla kun on seesteistä ja täydellistä, ei välttämättä tarkoita sitä, että tavarasuhde
Minä en hävitä tavaroita koska joskus kymmeniä vuosia sitten hävitin joitain ehyitä tavaroita ja ja niistä useampia olisin tarvinnut myöhemmin. ottaa niin pannuun kun olin tyhmä että en ole hankkinut uusia tilalle ja joudun selviämään joko ilman niitä tai jollain huonommalla esineellä mitkä alkuperäiset olivat. Luullin että ikinä en tarvitse mutta tilanteet muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kotona on hetkellisesti hyvä olla kun on seesteistä ja täydellistä,
Toisaalta ei ne tavarat kyllä kestä vuosikymmenten säilytystäkään, ainakaan useimmat, ainakaan muoviset.
Tarkoitin tuon kommentin tuolle, joka katui pois laittamiaan ehjiä tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä aina silloin tällöin on kirjoituksia tavaran uudelleen käytöstä. Olen itsekin tehnyt vanhoista pussilalakanoista tyynyliinoja. Pussilakanaksi ne eivät enää käyneet, osa kankaasta oli rikki tai pussilakana oli lasten kokoa, joten niitä ei tarvittu siinä käytössä. Toisaalta meillä oli pulaa tyynyliinoista.
Olen korjannut esim. pyyhkeitä nätillä kangaspalalla ja ne ovat saaneet näin jatkoaikaa. Ja ovat nättejä ja mieluisia.
Ostotyynyt, siis ns. sisustustyynyt, ovat huonoja littanoita, joten olen taitellut lasten pieneksi menneen peitteen sisustustyynyksi kankaan sisälle.
Olen tehnyt myös joitakin kauppakasseja ja ajan saatossa myös korjannut niitä esim. vanhoilla farkuilla jne.
Osaan nykyisin myös paremmin luopua siitä, mitä en tarvitse. Jokin aika sitten vein peräti kaksi kassillista vaatteita poistotekstiileihin. Kuulostaa paljolta, mutta yhteen kassiin mahtui vain kaksi takkia ja housut. Näistä kaikista luovuin ihan hyvillä mielin. Ne olivat aikansa eläneet, eivätkä enää käyneet mielestäni muuhun kuin poistotekstiileiksi.
Muovikassillinen turhaa roinaa lähti pois. Yritin ensin myydä peräkonttikirppiksellä, mutta kauppa kävi huonosti. En ala niitä enempää säilömään.
No en kyllä tarkoittanut, että haluaisin muuttaa johonkin 30 neliön yksiöön. Tarkoitin, että tavaraa alkaa olla niin vähän, että iso kaksioni alkaa olla jo liiankin avaran oloinen. Mutta niinkuin sinäkin, aion pysyä omassani ja nauttia helposta siivoamisesta ja avoimesta tilasta.