tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19922)
Tänään tavoitteena saada ainakin muutama tavara kirpparisäkkiin ja pikkuisen siivouskaapin järjestely kun nyt sieltä tippuu aina kamaa syliin kun oven aukaisee. Paljon muutakin tavaratehtävää olisi mutta itseni tuntien parempi olla suunnittelematta liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tavoitteena saada ainakin muutama tavara kirpparisäkkiin ja pikkuisen siivouskaapin järjestely kun nyt sieltä tippuu aina kamaa syliin kun oven aukaisee. Paljon muutakin tavaratehtävää olisi mutta itseni tuntien parempi olla suunnittelematta liikoja.
Tsemppiä! Hyvä saada aina edes muutama tavara. Kyllä se siitä, pikkuhiljaa etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Kannattaa ehdottomasti viedä kierrätykseen. Elektroniikkaan tarvittavista raaka-aineista on pulaa joten rikkinäisetkin puhelimet, läppärit yms. menee oikeasti hyötykäyttöön.
Olenkohan ainut, joka tietoturvasyistä on jemmannut vanhat laitteet kaappiin? En luota taitoihini, että osaisin kaikki tiedot poistaa. Onkohan noissa riski että joku voi noita väärinkäyttää?
Mulla just toi sama. Siksi mielummin pitänyt kaapissa.
Hyvää äitienpäivää kanssa-karsijat<3
Mitäs olette saaneet tai antaneet itse äitienpäivälahjaksi tänä vuonna? Minä sain itsetehdyn kortin ja lisäksi yhden muumimukin. Meillä on sen verran vähän mukeja, että on tarve muutamalle jotta saadaan kaikille vieraille muki esimerkiksi synttärijuhlissa. Muuta tavaraa en sitten kerääkään, mutta näitä olisi kiva olla sen verran, ettei tarvitse enää turvautua aina kertakäyttömukeihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää äitienpäivää kanssa-karsijat<3
Mitäs olette saaneet tai antaneet itse äitienpäivälahjaksi tänä vuonna? Minä sain itsetehdyn kortin ja lisäksi yhden muumimukin. Meillä on sen verran vähän mukeja, että on tarve muutamalle jotta saadaan kaikille vieraille muki esimerkiksi synttärijuhlissa. Muuta tavaraa en sitten kerääkään, mutta näitä olisi kiva olla sen verran, ettei tarvitse enää turvautua aina kertakäyttömukeihin.
Hienoa kuulla, käytännöllisyys lahjoissakin on hyvä asia. Turha krääsä ei ole minunkaan mieleeni. Sain kortin ja itsetehdyt (askarrellut) kukkaset. Oiva lahja minulle. Hyvää äitienpäivää sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Kannattaa ehdottomasti viedä kierrätykseen. Elektroniikkaan tarvittavista raaka-aineista on pulaa joten rikkinäisetkin puhelimet, läppärit yms. menee oikeasti hyötykäyttöön.
Olenkohan ainut, joka tietoturvasyistä on jemmannut vanhat laitteet kaappiin? En luota taitoihini, että osaisin kaikki tiedot poistaa. Onkohan noissa riski että joku voi noita väärinkäyttää?
Mulla just toi sama. Siksi mielummin pitänyt kaapissa.
Milä siinä on vaikeaa laittaa tehdasasetukset päälle jolloin kaikki puhelimen tiedot pyyhkiytyy pois, sama tableteissa ym. Sitten laittaa pinkoodin tai sormenjälkitunnistuksen jolloin ei saa auki jos nyt joku vieras yrittäisi.
Minä vien äidille kukan, lakua ja kävelysauvat joita en koskaan käytä. Itse niitä pyysi lahjaksi. Eli ollaan molemmat tyytyväisiä. Saan turhaa nurkista, ei tarvitse ostaa kaupasta uutta ja äiti saa sellaista jota toivoo ja tarvitsee.
Kukat ja lakut ovat kuluvaa myös joten ei tavarapaljous lisäänny !
En saanut mitään lahjaksi. Vain itse tehdyt kortit lapsilta. Arvostan tätä suuresti, sillä toivoinkin etten saa mitään.
Äitini kuoli muutama vuosi sitten ja hän osti aina jotain, vaikka pyysin ettei ostaisi mitään. Itse annoin äidilleni aina jotain kuluvaa, kuten jotain herkkukasseja tms.
Pakko hehkuttaa tänne, koska te ymmärrätte. Päätin, että nyt siivoan loppuun kodinhoitohuoneen. Otan ulos kaiken sinne kuulumattoman ja alan karsia. Yksi laatikko oli siellä selviteltävää ja muutama sinne kuulumaton tavara + vaatesäkki varastoon odottamaan nuorimman kasvua, nämäkin läpikäytiin yhdessä mitä säilytetään.
Luulin, että olisi ollut vielä kaksi banaanilaatikollista selviteltävää tavaraa, mutta ne olivatkin tyhjiä! Ihana ylläri. Nyt sekin huone on sitten tyhjä ja mahtuu laittamaan pyykit koneeseen ilman ainaista tyhjentämistä ensin. Pikku juttu, mutta tekee iloiseksi, että vihdoin se karsinta näkyy jossain!
Haluaisin ehkä eroon suurimmasta osasta ruokalautasistani mutta en ole varma. Taustaksi että asun yksin ja minulla ei käy ketään lähes koskaan, viimeisten neljän vuoden aikana täällä on ollut kerran yksi vieras jolle piti tarjota ruokaa. En näe että tilanne olisi muuttumassa. Lautaset ovat tavalliset isot Teema-lautaset jotka olen aikoinaan saanut lahjaksi, siksi kai niistä luopuminen on vaikeampaa. Tuntuu turhalta pitää kaapissa kuutta kappaletta isoja ja painavia lautasia mutta ne ovat klassiset ja kestävät ja mitä jos tarvitsenkin niitä jos jostain ihmeen syystä kaikki pienemmät enemmän käyttämäni lautaset hajoavatkin tai minulle tuleekin iso joukko illallisvieraita ja ja ja. Huoh, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ehkä eroon suurimmasta osasta ruokalautasistani mutta en ole varma. Taustaksi että asun yksin ja minulla ei käy ketään lähes koskaan, viimeisten neljän vuoden aikana täällä on ollut kerran yksi vieras jolle piti tarjota ruokaa. En näe että tilanne olisi muuttumassa. Lautaset ovat tavalliset isot Teema-lautaset jotka olen aikoinaan saanut lahjaksi, siksi kai niistä luopuminen on vaikeampaa. Tuntuu turhalta pitää kaapissa kuutta kappaletta isoja ja painavia lautasia mutta ne ovat klassiset ja kestävät ja mitä jos tarvitsenkin niitä jos jostain ihmeen syystä kaikki pienemmät enemmän käyttämäni lautaset hajoavatkin tai minulle tuleekin iso joukko illallisvieraita ja ja ja. Huoh, en tiedä.
Jätä lautaset. Nehän voi pinota. Asun myös yksin mutta minulla on lapsi ja joskus harvoin käy ruokavieraita. Tästä syystä mulla tosi oaljon lautasia ja laseja. Teemaa myös ja Arabian Arcticaa. Vaihtelen välillä kumpi käytössä. Jälkiruokamaljat olivat sellaisia joihin ihan havahduin että en tee niillä mitään. Poistin puolet. Teeman "keittolautanen" toimii tässäkin. Olen yrittänyt nyt olla ostamatta astioita lisää. Pahus kun Marimekko kutkuttaa mutta ostin vain pari isoa vuokaa. Iloinen kuitenkin kun tajusin että perinteiset jälkiruokakulhot ovat mulla turhia. Samoin poistin viinilaseja. Jätin vain 4 kpl kaikkia (likööri, punaviini, valkoviini). Ne joskus jopa käytössä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aivan päinvastainen tilanne. Iso perhe pienissä neliöissä. Tavarapaljous syntyy ihan päivittäisessä käytössä olevista tavaroista: astiat, vaatteet, lelut ym. Arkena, kun kaikki perheenjäsenet tulee ja menee, saadaan aikamoinen epäjärjestys aikaan. Tämän takia yritän luopua kaikesta turhasta heti ja tehdä luopumista ainakin viikoittain. Eli siis ihan niiden käytössä olevienkin tavaroiden mahduttaminen näihin neliöihin on tietynlainen haaste.
Sain juuri lapsen lelut järkättyä siten, että hän ei enää pysty levittämään kaikkea kerralla, vaan kuten päiväkodissakin: valitaan leikki ja keskitytään siihen. Sitten taas astiat: ainut konsti on pyrkiä pitämään keittiö perussiistinä koko ajan. Ei todellakaan onnistu kiireisessä arjessa aina, mutta yritetään. Sitten vaatteet: tiedostan yliostavani kirpparilta ja Vintedistä vaatteita sekä itselleni, että lapselle. Yritän nyt pitää taukoa ja kuluttaa pois jo ostamiani. Tarvetta uusille vaatteille ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aivan päinvastainen tilanne. Iso perhe pienissä neliöissä. Tavarapaljous syntyy ihan päivittäisessä käytössä olevista tavaroista: astiat, vaatteet, lelut ym. Arkena, kun
Onko sulla hyviä vinkkejä pienissä neliöissä asumiseen? Tai miten saa kompaktisti tavarat laittamaan?
Ei varmaan mitään uutta ja ihmeellistä vinkkiä.
Me ei voida varastoida mitään, koska ei ole edes vaatekaappia. Päätökset luopumisesta pitää tehdä melko nopeasti. Monilla on kodissaan vintti tms. tila johon voi säilöä tavaroita ja miettiä niistä luopumista vaikka vuosienkin päästä uudelleen. Meillä ei säilötä myöskään sänkyjen alla mitään, koska kodin pitää olla helposti siivottava. Tavaroiden poistaminen on rutiini samaan tapaan kuin siivoaminenkin. Ei ole tarvetta isolle raivaukselle, mutta ainakin viikoittain jotain lähtee. Ja jos huomaan, että jokin tavararyhmä aiheuttaa epäjärjestystä, otan sen nopeasti työn alle. Kuten esim. lasten lelut, omat vaatteet ym.
Kiitos. Ehkä meillä on ongelmana juurikin se tavaroiden varastointi ja ajattelu, että ehkä vielä tarvitsemme. Toki nuorimmalle säästän suurimman osan isompien vaatteista, sillä ollaan säästetty pitkä penni, mutta eipä ne varastossa leipääkään pyydä.
Sisällä tulee kyllä ongelmia kaikesta säästetyistä tavaroista ja käsityötarvikkeista yms yms. No ehkä vihdoin raaskisin tuhota lankoja ja neuloa vaikka hyväntekeväisyyteen sukkia, meilläkään ei niitä määräänsä enempää tarvitse. Kankaista ommellaankin tilkkupeittoja eläimille. No totean saman kuin muutkin täällä, kyllä se varmasti vielä näkyy paremminkin. Kaikesta muusta jo osaankin hyvin luopua, mutta nuo ovat sellaisia kompastuskiviä. Tuntuu oikein ihanalta kun saa vain heittää pois turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Ehkä meillä on ongelmana juurikin se tavaroiden varastointi ja ajattelu, että ehkä vielä tarvitsemme. Toki nuorimmalle säästän suurimman osan isompien vaatteista, sillä ollaan säästetty pitkä penni, mutta eipä ne varastossa leipääkään pyydä.
Sisällä tulee kyllä ongelmia kaikesta säästetyistä tavaroista ja käsityötarvikkeista yms yms. No ehkä vihdoin raaskisin tuhota lankoja ja neuloa vaikka hyväntekeväisyyteen sukkia, meilläkään ei niitä määräänsä enempää tarvitse. Kankaista ommellaankin tilkkupeittoja eläimille. No totean saman kuin muutkin täällä, kyllä se varmasti vielä näkyy paremminkin. Kaikesta muusta jo osaankin hyvin luopua, mutta nuo ovat sellaisia kompastuskiviä. Tuntuu oikein ihanalta kun saa vain heittää pois turhaa.
Ihana tuo tilkkupeitot eläimille!
Meillä mieskin nyt innostunut muutaman vuoden sivusta seuraamisen jälkeen käymään omia tavaroitaan läpi, jee! Nyt hän oikein intoilee miten aikoo käydä kaikki omat laatikkonsa läpi ja yhdessä kesällä autotalli ja varasto. Ihanaa!! Tänään lähti itsellä muutama ylimääräinen tavara taas pois ja siivosin meidän yläkerran yhdessä miehen kanssa tavallista tarkemmin. Ihanaa kun hänkin innostunut näistä hommista ja voidaan yhdessä puuhailla!
On tämä jatkuvaa tasapainoilua ! 3 Tori-kauppaa mutta sitten taas verkkokauppatilaus jossa tosin vain kosmetiikkaa mutta en välttämättä olisi niitä tarvinnut. Tulee ne toki käytettyä mutta kaappiin joutuvat ensin entisten joukkoon.
Olen hidas vähentäjä. Myyn ja lahjoitan mutta hitaasti ja harkiten. Ikä (55) auttaa jo luopumisessa esim ne tavoite- ja bilevaatteet. Olen myös oppinut arvostamaan sitä mitä on ja ainakin kovasti yritän olla ostamatta lisää esim tekstiilejä joita riittää minun elämäni ajaksi kyllä.
Mutta niin hyvä mieli kun saan kaappeihin tilaa, jopa tyhjiä hyllyjä !
Oon ite nyt fiksannut vaatekaappia, pistänyt talviset vaatteet pois ja hakenut kesävaatteet varastosta ja mulla on VAATEÄHKY. Tein lupauksen etten osta kesän aikana yhtään vaatetta, mutta miten pysyä tässä kannassa... Onko vinkkejä? Miten taotte päähänne kaupassa/kirppiksellä ettei uutta tarvi koska oikeasti kaikki tarpeellinen jo löytyy
Jännä kyllä kun kevät sai itselläkin tämän raivauksen vauhtiin. Ehkä se on lisääntynyt valo tai jokin, en tiedä.