tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut, että mitä enemmän karsii niin sitä helpommaksi se menee. Sitä alkaa katsoa tavaroita ja vaatteita ihan eri tavalla. Mulla on nykyään väljää, suorastaan tyhjää. Ja miksi en vain luopunut turhista tavaroista aiemmin.. no en vain ollut vielä kypsä siihen. Sitä kypsyy vähitellen karsinnan edetessä. Nyt on ihaninta se, kun ei ole kiinni missään tavarassa, vaan voi luopua helposti. Nyt kun tavaraa on vähemmän, siitä ei enää pidä kynsin hampain kiinni hallitakseen isoa määrää jotenkin. Helppo olla ja vapaa fiilis! Jatka vain, päivä päivältä kotisi on avarampi ja myös ajatuksesi, nimittäin huomaan olevani seesteisempi ja rauhallisempi, onnellinen. Omistaminen ei tee onnelliseksi.
Just tuota tavoittelen. Nykysin tuntuu vain että tavarat hallitsevat minua.
Mulla oli sama vielä puoli vuotta sitten. Olin juuri päässyt vauhtiin ja saanut itseni siihen tilaan, että tavarat eivät enää hallitse. Sain poistettua paljon vailla tunnontuskia ja tunnesidettä mihinkään. Sitten läheiseni kuoli yllättäen ja kaikki otti takapakkia. Olin järkyttynyt ja haalin hänen tavaroitaan ihan järkyttävät määrät. Osan myin heti, osan jätin. Nyt 1,5v tapahtuneesta ja taas puolen vuoden ajan olen pystynyt jo luopumaan melkein kaikesta. Toki osa tarpeellisista tavaroista jää, mutta suurin osa lähtee, enkä kaipaa yhtään niitä. On taas helpompi hengittää kun saa tilaa ja tavarat pyörimästä.
Tajusin juuri, että tänä kesänä ei tarvitse edes vielä varastoon talvikamppeita. Mahtuvat tyhjiin yläkaappeihin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen se lihava housuja etsivä. Vastauksena kun joku aikaisemmin kysyi niin etsin ihan tavallisia mustia väljää mallia olevia joustavia farkkumaisia housuja, joissa on lantion kohdalla taskut. Toki voin paremman puutteessa kovat farkutkin ostaa, mutta mielellään housuissa olisi kuitenkin mukana myös joustavaa materiaalia. Mitään hienoja siistejä mustia housuja en ole etsimässä, vaan sellaisia jokapäiväiseen arkikäyttöön tarkoitettuja. Toivon, että edes koko XXL mahtuisi. Edelliset housut ovat kokoa 48, mutta ovat toki pahasti kärsineet ja venyneet, enkä muista enää, olivatko alunperin kireät. En nyt mitään 100 euroa halua yksistä housuista maksaa, jos alle 50 eurolla löytyy niin hyvä.
Tsekkaa tämä, HM on usein mainettaan parempi. Minä tilasin ja tykkään, arkikäyttöön just hyvät. Kokoja on 4XL asti ja on taskut. https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1091186001.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se lihava housuja etsivä. Vastauksena kun joku aikaisemmin kysyi niin etsin ihan tavallisia mustia väljää mallia olevia joustavia farkkumaisia housuja, joissa on lantion kohdalla taskut. Toki voin paremman puutteessa kovat farkutkin ostaa, mutta mielellään housuissa olisi kuitenkin mukana myös joustavaa materiaalia. Mitään hienoja siistejä mustia housuja en ole etsimässä, vaan sellaisia jokapäiväiseen arkikäyttöön tarkoitettuja. Toivon, että edes koko XXL mahtuisi. Edelliset housut ovat kokoa 48, mutta ovat toki pahasti kärsineet ja venyneet, enkä muista enää, olivatko alunperin kireät. En nyt mitään 100 euroa halua yksistä housuista maksaa, jos alle 50 eurolla löytyy niin hyvä.
Tsekkaa tämä, HM on usein mainettaan parempi. Minä tilasin ja tykkään, arkikäyttöön just hyvät. Kokoja on 4XL asti ja on taskut. https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1091186001.h
Mulla on lyhyet jalat (tai paksu vartalo suhteessa jalkoihin), niin nämä on hyvät. Ei tarvitse lyhentää. https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.0971104005.html
Hohhoijaa. Olen näköjään mainoksen uhri. Sain sähköpostiin erään kotimaisen muotoilijan mainoskirjeen. Pidän hänen töistään kovasti joten innostuin selaamaan..ja tilaamaan. Alle 10 minuuttia niin ostoskorissa oli leikkuulauta ja juomapullo. Kumpaakaan en välttämättä olisi tarvinnut mutta ostin surutta koska alennus oli hyvä, tänään on tilipäivä, tykkään taiteilija-muotoilijasta ja esineet ovat käyttöesineitä.
Mutta silti. En olisi tarvinnut. En kumpaakaan.
En kadu mutta kummastelen. Olen hyvässä vauhdissa karsimisen suhteen ja ostan vain tarpeeseen...Mutta näköjään minulla on heikko kohtani.
No, nyt ainakin huono vanha juomapullo saa mennä muovin keräykseen uuden ja kauniin tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Olen näköjään mainoksen uhri. Sain sähköpostiin erään kotimaisen muotoilijan mainoskirjeen. Pidän hänen töistään kovasti joten innostuin selaamaan..ja tilaamaan. Alle 10 minuuttia niin ostoskorissa oli leikkuulauta ja juomapullo. Kumpaakaan en välttämättä olisi tarvinnut mutta ostin surutta koska alennus oli hyvä, tänään on tilipäivä, tykkään taiteilija-muotoilijasta ja esineet ovat käyttöesineitä.
En kadu mutta kummastelen. Olen hyvässä vauhdissa karsimisen suhteen ja ostan vain tarpeeseen...Mutta näköjään minulla on heikko kohtani.
No, nyt ainakin huono vanha juomapullo saa mennä muovin keräykseen uuden ja kauniin tieltä.
On ihan hyvä olla inhimillinen eikä jäykästi kiinni missään moodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä olla inhimillinen eikä jäykästi kiinni missään moodissa.
Kiitos tästä. Tottahan tuo on. Ja tosiaan tavaramäärä säilyi entisellään kun hävitin nyt vanhat muoviset juomapullon ja leikkuulaudan. Eivät varmasti olleet enää kovin turvallisia käyttääkään kun vanhoja ja muovia. Tuli myös hyvä mieli ostaa tuotteita juuri tältä taiteilijalta ja näin osoittaa arvostusta hänen tuotannolleen.
Haluatko mainostaa tätä taiteilijaa ihan nimeltä? Heräsi kiinnostus.
Menee taas jutut täysin aiheen vierestä. Yhdelle etsitään pöksyjä jne. Omat ketjut näille, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Menee taas jutut täysin aiheen vierestä. Yhdelle etsitään pöksyjä jne. Omat ketjut näille, kiitos.
Olisit toki voinut itsekin kommentissasi tuoda keskusteluun jotain aiheeseen liittyvää. Pelkkä negatiivinen palaute ilman mitään positiivista ei myöskään oikein vie keskustelua eteenpäin. Joten jatkan tästä itse.
Tykkään älyttömästi aina käydä talvi(tai kesä) kauden vaatteita läpi ja laittaa varastoon, pestä ja heittää sitten aina jotain poiskin. Jännä huomata miten nytkin lähti pois yksi huivi ja yksi pipo, vaikka en niistä vielä aiemmin halunnut luopua. Joskus aika tekee sen, että seuraavan kerran tavaroita läpi käydessä onkin helppo laitta poistoon joku jota aiemmin mietti. Yksi takki oli myös niin huonossa kunnossa ja rikki eikä järkeä tai kunnon mahdollisuutta korjata että se meni ihan roskiin. Vaikkei isoa määrää talvivaatteista lähtenytkään pois niin on kiva huomata, miten poistoja kuitenkin tulee yksi sieltä, toinen täältä.
Yhtenä päivänä olin tyhjentämässä roskista ja samalla keräsinkin vielä yhdestä huoneesta roskapussin täytteeksi muutamat roskat, ja kyllä se vaan niin on että kaikenlaista pientä ihan suoranaista roskaa vaan löytyy, varsinkin kun on monta asukasta isossa talossa.
Harkitsen, että hakisin työpaikkaa toisesta kaupungista. Se tarkottaisi muuttoa ja koska matkaa on 3h suuntaansa, niin pitäisi karsia entistä kovemmin. En todellakaan ottaisi tätä kaikkea mukaani ja ajaisi montaa kertaa tätä väliä. Meillä on ollut muutto suunnitteilla vielä kauemmas vasta vuoden päästä, mutta tämä työpaikka laittoi miettimään uusiksi. Asiaa mutkistaa myös se, että joudumme muuttamaan pienempiin neliöihin, sillä vuokrat ovat todella paljon kalliimpia uudella paikkakunnalla. Nyt on lapsilla omat huoneet, mutta uudessa kahden pitäisi jakaa huone, heille tämä on ok.
Ehkä alan vain karsimaan lisää nopeasti ihan varuilta vaikken työtä saisikaan. Tilannetta helpottaa parin vuoden ostolakko ja sinä aikana jo karsittu paljon, mutta ei mitenkään super tehokkaasti.
Kevät on täällä ja me ollaan keskitytty pihan kevätpuuhiin sekä pakastimen tyhjentämiseen seuraavaa säilöntäkautta silmällä pitäen.
Kirpparilla on tullut käytyä ajanvietteenä ja sieltä vaatteita ja leluja kannettua kotiin jokunen. Kiva kuitenkin, että lapsi on ollut innoissaan uusista leluista ja leikkinyt paljon. Uutena en malta leluja ostella. Ovat ensinnäkin kalliita enkä halua muutenkaan tukea jatkuvan uuden tavaran tuupaamista tehtaista kaupan hyllyille ja sieltä ihmisten koteihin. Tavaran määrä on loputon jos miettii, esim. Toria, Vintediä tai suuria kirppishalleja. Kaikki ne tavarat ovat jonkun joskus ostamia ja sitten tarpeettomiksi tulleita.
Meidän kodin haaste ei ole enää niinkään tavarapaljous vaan melko ahtaasti asuminen. Siis reilusti alle niiden neliöiden joissa suomalaiset keskimäärin asuu. Neljä lasta, kaksi aikuista ja yksi koira kun jakaa pienen omakotitalon niin ihan vaan ne päivittäisessä käytössä olevat tavarat hujan hajan saavat kaaoksen aikaan. Lohdullista kuitenkin on se, että saadaan nopeasti siistiäkin, kun tavaroilla on omat paikkansa ja on aikaa ja energiaa siivota. Joka päivä yritän tehdä jotain. Esimerkiksi tänään olen pessyt 3 koneellista pyykkiä ja tiskikone pyörii toista kertaa. Pesin myös vessat, joten huomenna on taas kiva aloitella arki ja työt.
Jee!
Sain yhden käsivoidetuubin käytettyä täysin loppuun kun leikkasin sen auki niin, että sain kaikki rasvat hyödynnettyä :D Eli yksi poisto tänään :)
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen, että hakisin työpaikkaa toisesta kaupungista. Se tarkottaisi muuttoa ja koska matkaa on 3h suuntaansa, niin pitäisi karsia entistä kovemmin. En todellakaan ottaisi tätä kaikkea mukaani ja ajaisi montaa kertaa tätä väliä. Meillä on ollut muutto suunnitteilla vielä kauemmas vasta vuoden päästä, mutta tämä työpaikka laittoi miettimään uusiksi. Asiaa mutkistaa myös se, että joudumme muuttamaan pienempiin neliöihin, sillä vuokrat ovat todella paljon kalliimpia uudella paikkakunnalla. Nyt on lapsilla omat huoneet, mutta uudessa kahden pitäisi jakaa huone, heille tämä on ok.
Ehkä alan vain karsimaan lisää nopeasti ihan varuilta vaikken työtä saisikaan. Tilannetta helpottaa parin vuoden ostolakko ja sinä aikana jo karsittu paljon, mutta ei mitenkään super tehokkaasti.
Me ei olla muuttamassa, mutta joskus leikittelen ajatuksella, että kaikki nämä karsimani tavarat olisivat pois muuttokuormasta jos nyt muutettaisiin. Tai joskus motivoin itseäni pikasiivoamaan kuvitellen, että 15min kuluttua saan yllätysvieraan.
Ainakin itseni pitäisi yrittää tässä selvittää ns. pään tavarapaljoutta ja miettiä, mitä pitääkään tässä hoitaa ja mitä kaikkea pitää tehdä. Huonosti tämä pilkattu ja irvailtu metatyökin hoituu. Voisin myös tehdä ihan ostoslistan niin en vaan päätyisi kauppaan harhailemaan ja sitten ihmettelemään, että mihin ihmeeseen rahat ovat taas kuluneet. Oikeasti tarvitsemaani en tietenkään ole saanut hankittua, enkä erittäin likaista talvitakkia pestyä. Tosin nyt tuota on oikeasti vielä tarvinnut ulkona. Tällä viikolla on tosin jo toukokuu ja silloin lopetan talvitakin käytön oli kuinka kylmä tahansa ja pesen tuon takin. En ole laiskuuttani jaksanut myöskään lähteä kauppakeskukseen ostamaan housuja tai pestä käsin jo pinttyneen hikisiä rintaliivejä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itseni pitäisi yrittää tässä selvittää ns. pään tavarapaljoutta ja miettiä, mitä pitääkään tässä hoitaa ja mitä kaikkea pitää tehdä. Huonosti tämä pilkattu ja irvailtu metatyökin hoituu. Voisin myös tehdä ihan ostoslistan niin en vaan päätyisi kauppaan harhailemaan ja sitten ihmettelemään, että mihin ihmeeseen rahat ovat taas kuluneet. Oikeasti tarvitsemaani en tietenkään ole saanut hankittua, enkä erittäin likaista talvitakkia pestyä. Tosin nyt tuota on oikeasti vielä tarvinnut ulkona. Tällä viikolla on tosin jo toukokuu ja silloin lopetan talvitakin käytön oli kuinka kylmä tahansa ja pesen tuon takin. En ole laiskuuttani jaksanut myöskään lähteä kauppakeskukseen ostamaan housuja tai pestä käsin jo pinttyneen hikisiä rintaliivejä.
No yäks.. ihan noin laiska ei sais olla
Ihanaa kun on saanut tavaraa karsittua. Tänään siivostin varaston. Taas poisheitettävää. Nyt on kaikki käyty läpi. Kaikki turha on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla muuttamassa, mutta joskus leikittelen ajatuksella, että kaikki nämä karsimani t
Tätä olen myös joskus harrastanut. Kun leikittelee muuttoajatuksella, niin saa karsittua yllättävän paljon.
Huomasin juuri, että meiltä löytyy pölyhuiska, se sellainen karvanen värikäs, mattopiiska ja jotain muuta yhtä hyödyllistä, jota ei ole käytetty yli vuoteen. Nuokin tulleet meille, en ole itse edes ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin juuri, että meiltä löytyy pölyhuiska, se sellainen karvanen värikäs, mattopiiska ja jotain muuta yhtä hyödyllistä, jota ei ole käytetty yli vuoteen. Nuokin tulleet meille, en ole itse edes ostanut.
Mitäs teet niille? Itse ajattelin juuri luopua pölyhuiskasta. Sen kun joutuu pöllytellä tomuista parvekkeella ja sitten on aina naamaa myöten ihan pölyssä. Meilläkin on mattopiiska, jota käytetään oikeastaan vain eteisen kuramattoon. Muita mattoja meillä ei melkeimpä olekaan.
Saatiin huima summa säästöön kun ei neljään vuoteen ostettu kuin pakolliset ruoat, pesuaineet ja hygieniatarvikkeet. Oli niin paljon että en valehtele että pienen talon olisi niillä rahoilla voinut ostaa. Ja olemme keskituloisia, joskin velattomia.