tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Näistä lahjoitettavista roskista. Mietin mikä on se syy, miksi niitä ei voi vain heittää suoraan roskiin vaan lahjoittaa, ja siirtää se roskiin heittämisen vaiva toiselle.
Voiko selitys olla meidän muutaman sukupolven takaisessa pula-ajassa. Kun kaikki piti käyttää uudelleen että mitään ei menisi hukkaan. 44 syntynyt äitini tarjoaa rikkinäisiä ja tarpeetonta tavaraa ja kyselee että mitähän näistäkin voisi vielä tehdä. Olen yrittänyt saada häntä ymmärtämään, että vaikka niistä tekisikin jotain niin ei niille silti ole tilaa tai käyttöä. Ja että tavaraa on niin paljon, että sillä ei ole enää juuri mitään arvoa. Silti saan häneltä rikkinäisiä astioita, laukkuja ym. Ja hän tietää että ne ovat rikki. Aiemmin säilyttöin niitä jostain syyllisyyden tunteesta, mutta nyt laitan suoraan roskiin jos ei tule käyttöön. Hänenkin pitäisi karsia kovalla kädellä, koska muutto hissilliseen taloon olisi jo ajankohtainen. Olen yrittänyt kannustaa karsimaan ja esittänyt erilaisia näkökulmia sen tueksi.
Aloitin urakan: pesen kaikki vaatteeni. Jos joku vaate tuntuu siltä, että ei ole energian ja veden ja ajan käytön arvoinen, se joutaa mennä. Teen saman myös liinavaatteille, pyyhkeille ja oikeastaan kaikille tekstiileille.
Sama periaate toimii yleisemminkin: Jos jotain omistamaansa ei jaksa huoltaa sen vaatimalla tavalla, sen omistamisesta kannattaa luopua.
Luen näitä kommentteja enkä siltikään jaksa ymmärtää, että miten ihmiset voivat heittää ehjää uudenveroista tavaraa suoraan roskiin vaikka henkiset voimavarat eivät riittäisikään myyntiruljanssiin. Eikö sen tavaran voi laittaa laatikossa hyvällä säällä ulos ja laittaa facebookiin, toriin tms. ilmoituksen että ensimmäiselle noutajalle. Joissain kaupungeissa on kierrätyskeskusten ja vastaavien noutopalveluja, he hakevat hyvää tavaraa kotiovelta. Jos taas asuu jossain maalla mistä kukaan ei tule noutamaan tavaraa, silloinkin parhaimmat tavarat voi kerätä autotalliin, peräkonttiin tai vaikka rappujen alle odottamaan kaupunkireissua jolloin ne voi heittää hyväntekeväisyyskirpparille.
Tietysti kaikki nukkaiset, kuluneet, heikkolaatuiset jne. vaatteet, naarmuuntuneet tai lohkeilleet astiat, ruostuneet kattilat, halvat huterat huonekalut, epäsiistit kengät, likaiset ja rikkinäiset lelut, pelit ja lelut joista puuttuu osia, avattu kosmetiikka, Kiinasta tilattu roina jne kuuluukin roskiin, mutta ei kai kukaan tosissaan ole heittämässä roskiin vaikka kerran jalassa käyneitä kenkiä, ehjää ja naarmuuntumatonta astiastoa tai paitaa jossa on vielä laput kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Luen näitä kommentteja enkä siltikään jaksa ymmärtää, että miten ihmiset voivat heittää ehjää uudenveroista tavaraa suoraan roskiin vaikka henkiset voimavarat eivät riittäisikään myyntiruljanssiin. Eikö sen tavaran voi laittaa laatikossa hyvällä säällä ulos ja laittaa facebookiin, toriin tms. ilmoituksen että ensimmäiselle noutajalle. Joissain kaupungeissa on kierrätyskeskusten ja vastaavien noutopalveluja, he hakevat hyvää tavaraa kotiovelta. Jos taas asuu jossain maalla mistä kukaan ei tule noutamaan tavaraa, silloinkin parhaimmat tavarat voi kerätä autotalliin, peräkonttiin tai vaikka rappujen alle odottamaan kaupunkireissua jolloin ne voi heittää hyväntekeväisyyskirpparille.
Tietysti kaikki nukkaiset, kuluneet, heikkolaatuiset jne. vaatteet, naarmuuntuneet tai lohkeilleet astiat, ruostuneet kattilat, halvat huterat huonekalut, epäsiistit kengät, likaiset ja rikkinäiset lelut, pelit ja lelut joista puuttuu osia, avattu kosmetiikka, Kiinasta tilattu roina jne kuuluukin roskiin, mutta ei kai kukaan tosissaan ole heittämässä roskiin vaikka kerran jalassa käyneitä kenkiä, ehjää ja naarmuuntumatonta astiastoa tai paitaa jossa on vielä laput kiinni?
kierrätyskeskuksella on joo noutopalvelu, mutta se selviää vasta paikan päällä, mitä huolivat mukanaan, hyvällä tsägällä maksat 17-50e siitä että joku tavara lähtee ja sulle jää edelleen sitä tavaraa käsiin. FB-ryhmien suhteen, osalla on syynsä( ja ihan lailliset) olla julkaisematta osoitetietojaan vieraille ihmisille. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, mitä tavaroitensa kanssa tekee, kun kerran on itse sen hommanut. Itse siis kierrätän, mutta ymmärrän että kaikilla ei siihen jaksaminen riitä. Siksi musta on vähän turhaa täällä tavarapaljousketjussa jeesustella. Se että sulla on asiat tip top ja suit sait järjestyksessä ja aikaa vaikka mihin, ei tarkoita että muiden elämä on samanlaista. Eikä jaksamishaasteet tee kenestäkään huonompaa eikä se tarkoita että pitäisi jäädä romujen kesken elämään, kun ei muiden mielestä oikeaoppisesti tavaraa kierrätä antamalla sitä muille. Suomesta ei ihan äkkiä romut lopu. Joillakin saattaa voimavarat riittää just siihen, että poistaa yhden roskapussillisen tavaraa viikossa kotoaan, siis muita kun perusroskia. ps. veikkaan että kierrätyskeskuksissa ja uffeissa tms päätyy sitä tavaraa myös aika mukavasti kaatopaikalle, kun ei käy kaupaksi.
Välillä ihmettelen että kuinka paljon se kierrättäminen lopulta maailmaa pelastaa, kun tavaran määrä koko ajan kuitenkin lisääntyy.
Tavarat pitäisi käyttää itse loppuun ja vasta sitten hankkia uusia.
Mites muut on selvinneet joulusta, paljonko tuli uutta turhaa krääsää kaappeihin?
Meille tuli vain yksi oikeasti turha juttu, uusi kynttilähärpäke anopilta. Muut lahjat oli käyttökelpoista ja kuluvaa tavaraa. Aika vähällä siis päästiin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen että kuinka paljon se kierrättäminen lopulta maailmaa pelastaa, kun tavaran määrä koko ajan kuitenkin lisääntyy.
Öö.. kaikki ostavat kaikki tavarat uutena vs jotkut ostavat jotkut tavarat uutena. Kummassa tuotetaan enemmän tavaroita?
Vierailija kirjoitti:
Mites muut on selvinneet joulusta, paljonko tuli uutta turhaa krääsää kaappeihin?
Meille tuli vain yksi oikeasti turha juttu, uusi kynttilähärpäke anopilta. Muut lahjat oli käyttökelpoista ja kuluvaa tavaraa. Aika vähällä siis päästiin.
Hyvin meni. Syötävää ja juotavaa saatiin.
Samoin yksi turha esine, mutta ei pahimmasta päästä.
Tiukkana oon ollu jo monta vuotta ja näköjään koulutus alkaa mennä perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuntuu että en pysty tähän raivaustyöhön, liikaa tavaraa joka ei mahdu kaappeihin ja joka vain ajelehtii sohvalta keittiönpöydälle. Haaveilen puolityhjistä kaapeista joihin voisi vain nostaa tavaraa ja laittaa takaisin tavaraa ilman että ensin täytyy purkaa puolet hyllyn sisällöstä lattialle.
1 taso tai hylly kerrallaan. Aloita vaikka keittiön pöydästä. Laitat itsellesi työmaan viereen 3 laatikkoa/kestokassia tms. 1 roskiin/sopivaan keräykseen, 1 lahjoitettavaksi/myyntiin, 1 säilytettäväksi. Sälitettävät siirrät takaisin hyllyyn ja roskat/kierrätettävät viet pois. Samoin lahjoitettavat/myytävät osastolle kannattaa tehdä jotakin melko pian.
Mulla on lähellä eteistä kaapissa muovilaatikot aina näille kategorioille, ja laitan sinne sitä mukaa kun lajittelen, lapsille jää pieniksi tai saan ylimääräistä kamaa pois kaapeista. Myös tekstiilijäte eli lumput erikseen koska nykyään niille oma kierrätys. Sitten kun laatikossa on sopiva kassillinen kertynyt, kannan ne pois. Autoa ei ole.
Yksi kategoria on muiden ihmisten tavarat, jotka pitää palauttaa. Esim kaverilta lainattu kirja, äidille kiertoon menevät lehdet, naapurin unohtama kangaskassi ja vuoka. Näin nämä eivät sekoitu omiin tavaroihini. Sieltä sitten katson kun ihmisiä näen, mitä vien tai annan. Tällainen kiertokaappi/hylly loppujen lopuksi helpottaa niin paljon elämää, ettei haittaa uhrata sille tuota pientä tilaansa käytävältä.
Vierailija kirjoitti:
Moni tavara on sellainen että ei sitä ehdi itse käyttää loppuun, kuten monet pienten lasten vaatteet tai harrastustavarat, kun aika ja/tai kiinnostus loppuu.
Jos kierrättäminen ympäristön ja luonnovarojen vuoksi ei kiinnosta, entäpä hyväntekeväisyyden? Moni voi käytettynä saada asioita joihin ei muuten olisi varaa, kuten harrastusvälineet. Jos osan vaatteista tai kodin tavaroista löytää kierrätettynä halvemmalla, muuhun elämiseen ja elämyksiin jää enemmän rahaa. On myös kirppareita jotka keräävät lahjoitustavaroiden kirpparitoiminnalla varoja eläinsuojelutyöhön, jos ihmisten auttaminen ei kiinnosta.
Nyt kertakaikkiaan höpölöpö!
Kirjastosta saa lainata mitä vaan.
"Sanakirja" löytyy kännykästä.
Kotineliöiden täyttäminen kirjoilla on kallis harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarat pitäisi käyttää itse loppuun ja vasta sitten hankkia uusia.Öö.. kaikki ostavat kaikki tavarat uutena vs jotkut ostavat jotkut tavarat uutena. Kummassa tuotetaan enemmän tavaroita?
Jos viet huomenna 10 tavaraa kirpparille, yksikään tehdas ei tuota 10 tavaraa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutossa sen huomasi, että tavaran eteenpäin saaminen( uuden kodin löytäminen, myyminen, lahjoittaminen) on aikamoisen työn takana vaikka kuinka myisit halvalla. Turhia kyselyitä tulee paljon, jonkun 20e tavaran eteen saattaa joutua kirjoittamaan monta viestiä, mittailemaan, puhdistamaan, purkamaan ja sit ostaja vielä pohtii matkallaan, että mahtaako mahtua hänen autoon..eli itselleni saatu rahallinen korvaus on mitätön säätöön nähden..en yhtään ihmettele että osa päätyy suoraan viemään roskiin/kierrättämään. Itse vein aika paljon myös kierrätyskeskukseen( sellaista mikä pieneen autoon mahtuu). Toki muutosta sai kyllä sellaisen tavaraähkyn yliannostuksen että konmaritus jatkuu edelleen, vaikka nykyisistä säilytystiloista 1/3 tyhjänä + verkkokellari lähes tyhjä. Enkä asu yksin neliössä :) enkä edes kolmiossa.
Sama kokemus, vaikka kaikki menisi ns. hyvin, niin ilmoitusten tekemisessä, viesteihin vastailussa, noutoaikojen sopimisessa ja omien aikataulujen sovittamisessa on aika paljon työtä ja vaivaa. Ilmaiseksi antaminen ei auta, se tuntuu houkuttavan ihmisiä jotka säätävät entistä pahemmin, kokemukseni mukaan helpommalla selviää jos pyytää edes muutaman euron rahaa.
Kiitos. Tämä on hyvä vastaus niille, joiden mielestä on tosi helppoa vain laittaa Toriin tai Facebookiin ilmoitus. Osa ei tunnu edes tajuavan, etteivät kaikki ole FB:ssä, eivätkä halua kirjautua sinne vain päästäkseen tavaroistaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiuslakkoja voisi tarjota siis esim. ravintolaan, kuntosalille (vessaan), kampaajakouluun, työpaikalla, kerrostalon kiertätyspisteellä, face-ryhmässä jne. jne. Palapelejä voisi tarjota päuvänoteihin, terveyskeskuksiin, sairaaloihin, sosiaalitoimelle jne.
Tottakai ihmisellä on lupa haluta tavarasta eroon helposti. Mutta olisi aivan välttämättä nyt ymmärrettävä, että ei se sinun tavarasi ole kenenkääm muun vastuulla. Meillä on väistämättä edessä tulevaisuus, jossa on ymmärrettävä, että tavaran hinta on ihmiselle ja luonnolle kallis eikä mikään saa turhaan tai liian aikaisin päätyä vain jätteksi.
Aika erikoista sanoa, ettei tavara ole kenenkään muun vastuulla ja sitten kuitenkin ehdottaa, että käypä kippaamassa tavarasi muille. Se, että antaa kaiken ilmaiseksi ei ole välttämättä mikään puolustuspuheenvuoro tai kunnia-asia.
Hiuslakoista oli jo aiemmin monta kommenttia, ja esim. kampaamoilla (+ kampaamokouluilla) on kyllä ihan omat merkit, eikä mitään jämiä haluta. Kenties muuttotappiokunnan talousvaikeuksissa kärvistelevä kampaaja haluaa kymmenen pulloa erilaista lakkaa, muut eivät.
Ei ole tippaakaan erikoista sano, että sinun tavarasi ei ole muiden vastuulla ja sitten tarjota muille ilmaiseksi. Se on nimenomaan tätä päivää.
Pitää ymmärtää, että kun olet hankkinut jonkin tavaran, olet päättänyt käyttää huomattavan määrän yhteisiä luonnonvaroja ja on siten sinun vastuullasi, että niitä ei ole hukattu täysin turhaan. Sinä siis käytät järkevästi tai myyt/lahjoitat jollekulle muulle, joka käyttää. Roskiin heittäminen ei ole ratkaisu, koska jäte ei mene mihinkään vaan se jää aina rasitteeksi.
Mitään et siis dumppaa toisten vaivoiksi eikä ole minun tehtäväni keksiä toisten hiuslakoille kohteita (älä takerru yhteen esimerkkiin), mutta omieni on ja niin myös todella teen. Siitä siis nämä esimerkit eikä todellakaan kampaajan tarvitse mitään ottaa, mutta jos olisin opiskelija tai tekisin kotona hommia, voisin haluta.
Jos olisin vähävarainen, voisin ottaa vajan pullon hyvin vaikka sossuta ja kun olen ollut lomalla, olen useinkin käyttänyt hiustuotteita sieltä. Ravintolan vessassa tarjolla olevaa lakkaa olen nähnyt usein käytettävän jne.
Avain on se, että tajuan vastuun tavarasta olevan minulla ja sen, että joku ei tosiaan ota, toinen ottaa mielellään, mutta avain on minun vastuuni tässä etsiä se haluava joku eikä heittää jätteeseen käyttökelpoista tavaraa. Tämän jälkeen teen arvion siitä, miksi minun oli pakko tehdä tämä työ ja syy on se, että ostin harkitsematta kunnolla.
Tulevaisuudessa on pakko mennä siihen, että kaikki on kalliimpaa - halvalla ei voi ostaa tavaraa eikä halvalla heittää pois, jotta todella kirkastuu vastuu ja se, että se halpa on oikeasti kallis em. syistä.
Vierailija kirjoitti:
Näistä lahjoitettavista roskista. Mietin mikä on se syy, miksi niitä ei voi vain heittää suoraan roskiin vaan lahjoittaa, ja siirtää se roskiin heittämisen vaiva toiselle.
Voiko selitys olla meidän muutaman sukupolven takaisessa pula-ajassa. Kun kaikki piti käyttää uudelleen että mitään ei menisi hukkaan. 44 syntynyt äitini tarjoaa rikkinäisiä ja tarpeetonta tavaraa ja kyselee että mitähän näistäkin voisi vielä tehdä. Olen yrittänyt saada häntä ymmärtämään, että vaikka niistä tekisikin jotain niin ei niille silti ole tilaa tai käyttöä. Ja että tavaraa on niin paljon, että sillä ei ole enää juuri mitään arvoa. Silti saan häneltä rikkinäisiä astioita, laukkuja ym. Ja hän tietää että ne ovat rikki. Aiemmin säilyttöin niitä jostain syyllisyyden tunteesta, mutta nyt laitan suoraan roskiin jos ei tule käyttöön. Hänenkin pitäisi karsia kovalla kädellä, koska muutto hissilliseen taloon olisi jo ajankohtainen. Olen yrittänyt kannustaa karsimaan ja esittänyt erilaisia näkökulmia sen tueksi.
Sinun äitisi näkökulma on oikea eikä kyse ole liian tavaran hankkimisesta vaan siitä, että kaikki pitää käyttää loppuun. Voit etsiä vaikka mitä näkökulmia ja aina voidaan täällä muös psykologisoida, että jos on paha mieli jne. jne., niin on jotenkin enemmän ok raijata kaikki kaatikselle.
Tämä luontokatastrofi (oletteko huomanneet?) on käsillä, koska on kadotettu ymmärrys siitä, että jos luonnovaroja päädytään käyttämään on ensin vielä kerran harkittava. Sitten niitä on käytettävä, käytettävä, käytettävä.. kunnes ei enää voi ja vasta aivan viimeinen vaihtoehto on jäte. Kyseisen äidin nuoruudessa vielä rikkinäiset vaatteet paikattiin ja niistä tehtiin muuta, kuivahtanut ruoka tehtiin maukkaaksi jollain konstilla jne.
Tästä ajattelusta ei pidä päästä eroon vaan siihen pitää palata. Se, roska mitä nyt on, pitää saada asianmukaisesti käsittelyyn ja käyttökelpoinen käyttöön eri tavoin. Koko ajattelun pitää muuttua eikä oikeuttaa viime vuosikymmeninä opittua tuhoisaa ja ylsilökeskeistä toimintaa milloin milläkin minäkeskeisellä tekosyyllä - jotka vain pahentavat ihmisten ahdinkoa.
Tässä tänään sain yhden hyllyyn siivottua ja tyhjennettyä. Hyllystä löytyi mm. vanhaksi mennyt vartalorasva, vanhaksi mennyt käsidesi ja rähjäiset kengät sekä pinttynyttä pölyä. Nyt on ainakin yksi uusi paikka tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään et siis dumppaa toisten vaivoiksi eikä ole minun tehtäväni keksiä toisten hiuslakoille kohteita (älä takerru yhteen esimerkkiin), mutta omieni on ja niin myös todella teen. Siitä siis nämä esimerkit eikä todellakaan kampaajan tarvitse mitään ottaa, mutta jos olisin opiskelija tai tekisin kotona hommia, voisin haluta.
Jos olisin vähävarainen, voisin ottaa vajan pullon hyvin vaikka sossuta ja kun olen ollut lomalla, olen useinkin käyttänyt hiustuotteita sieltä. Ravintolan vessassa tarjolla olevaa lakkaa olen nähnyt usein käytettävän jne.
Älä takerru yhteen esimerkkiin? Jonka siis itse annoit ja jatkoit siitä puhumista kahden kappaleen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko selitys olla meidän muutaman sukupolven takaisessa pula-ajassa. Kun kaikki piti käyttää uudelleen että mitään ei menisi hukkaan. 44 syntynyt äitini tarjoaa rikkinäisiä ja tarpeetonta tavaraa ja kyselee että mitähän näistäkin voisi vielä tehdä. Olen yrittänyt saada häntä ymmärtämään, että vaikka niistä tekisikin jotain niin ei niille silti ole tilaa tai käyttöä. Ja että tavaraa on niin paljon, että sillä ei ole enää juuri mitään arvoa. Silti saan häneltä rikkinäisiä astioita, laukkuja ym. Ja hän tietää että ne ovat rikki. Aiemmin säilyttöin niitä jostain syyllisyyden tunteesta, mutta nyt laitan suoraan roskiin jos ei tule käyttöön. Hänenkin pitäisi karsia kovalla kädellä, koska muutto hissilliseen taloon olisi jo ajankohtainen. Olen yrittänyt kannustaa karsimaan ja esittänyt erilaisia näkökulmia sen tueksi.Sinun äitisi näkökulma on oikea eikä kyse ole liian tavaran hankkimisesta vaan siitä, että kaikki pitää käyttää loppuun.
---
Kyseisen äidin nuoruudessa vielä rikkinäiset vaatteet paikattiin ja niistä tehtiin muuta, kuivahtanut ruoka tehtiin maukkaaksi jollain konstilla jne.
Kyseisen ap:n äiti voisi itse käyttää kaiken loppuun eikä dumpata niitä lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä takerru yhteen esimerkkiin? Jonka siis itse annoit ja jatkoit siitä puhumista kahden kappaleen verran.
Ei, jos olisit lukenut viestini kunnolla, olisit nähnyt, että ehdotin vaikkapa sille hiuslakalle monta mahdollista kohdetta. Kuitenkin totesin, että a) kenenkään vastuulla ei ole ottaa sinun tai minun tavaraani b) on yksiselitteisesti meidän omalla vastuullamme, että meidän tavaramme ja niihin käytetyt luonnonvarat tulevat hyvin loppuun käytetyiksi. Näinollen minä annan esimerkin, mutta jokainen itse keksii ne kohteet ja tavat, jolla vastaa tavaroistaan.
Näin toimin itse eikä se ole vaikeaa. Jos en käytä/tarvitse jotain, myyn ja jos ei mene kaupaksi (tai ole myyntipotentiaalia), annan sille, joka huolii/tarvitsee jne. Mikä saakeli tässä on niin vaikeaa, että yksinkertainen asia vääntää rautalangasta?
Sanoisin puolisolle suoraan että vuokraa romujaan varten varaston jonka maksaa ihan omista rahoistaan. Tulee muuttokin halvemmaksi kun ei ole turhaa tavaraa muutettavaksi. Lisäksi jos että ole vielä hommanneet asuntoa niin voitte ottaa pienemmän kun osa tavaroista ei lähde mukaan.
Joskus hamstraajalle tulee järki käteen kun lasket sille mitä ne romut tulee vuosien varrella maksamaan. Aikana, rahana, tilana, vuokrina, asunnon neliöinä, mielipahaa. Oisko tämä nyt sellainen ihminen jolle voisi riittää kun ottaisi kuvat kaikista tavaroista ja teettäisi kirjan. Voisiko sitten luopua.
Mulla oli sama ongelma, mutta järkeilin itseni eri perusteluilla luopumaan tavaroista. Nyt ollaan jo hyvässä tilanteessa.