Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20825)

Vierailija
12321/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tätä ketjua monesti, mutta nyt olisi taas tuki ja pika-apu tarpeen! Eli klassinen: muutto tulossa ja paljon (liikaa) tavaraa. Muuttoon on sen verran aikaa, että ehtisin ja jaksaisin karsia tavaraa sitä ennen. Jotenkin olen nyt silti jumissa. Mistä kannattaisi aloittaa?

Huonekalut tulevat luultavasti kaikki mukaan, tosin yksi rikkinäinen tuoli lähtee Sorttiin. Isoimmat tavarat siis ok, mutta kun kaikkea pienempääkin on niin paljon! Astioita, keittiövälineitä, kenkiä, kirjoja, joulukoristeita, verhoja, lakanoita, vaatteita...

Vinkkejä ja tsemppiä aloittamiseen?

(Ja kyllä, se on minusta parhaimmillaan ihan mukavaakin puuhaa, joten voisin hyvinkin tässä jouluna puuhastella myös. Ei ole lapsia niin kenenkään joulurauha ei siitä kärsisi!)

suht äskettäin muuttaneena, kannattaa tehdä ihan kunnon karsintakierros  jo ennen muuttoa,jos ja kun aika/rahkeet riittää. Itselläni kävi lopussa se klassinen "aika loppuu  ja kamat kasaan". Piti ehtiä järjestellä/karsia näitä tässä uudessa. Muutto olikin odotettua uuvuttampi kokemus eli se roina odottaa siinä kaapissa edelleen motivaatiota järjestelyyn. Toki mulla on täällä ylimääräistä säilytystilaa ja se roina on about yhdessä kaapissa, mutta sitä motivaatiota en ole onnistunut moneen kuukauteen kaivamaan esiin..ei vain jaksa. 

Vierailija
12322/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tätä ketjua monesti, mutta nyt olisi taas tuki ja pika-apu tarpeen! Eli klassinen: muutto tulossa ja paljon (liikaa) tavaraa. Muuttoon on sen verran aikaa, että ehtisin ja jaksaisin karsia tavaraa sitä ennen. Jotenkin olen nyt silti jumissa. Mistä kannattaisi aloittaa?

Huonekalut tulevat luultavasti kaikki mukaan, tosin yksi rikkinäinen tuoli lähtee Sorttiin. Isoimmat tavarat siis ok, mutta kun kaikkea pienempääkin on niin paljon! Astioita, keittiövälineitä, kenkiä, kirjoja, joulukoristeita, verhoja, lakanoita, vaatteita...

(Ja kyllä, se on minusta parhaimmillaan ihan mukavaakin puuhaa, joten voisin hyvinkin tässä jouluna puuhastella myös. Ei ole lapsia niin kenenkään joulurauha ei siitä kärsisi!)

ja ne konkreettiset vinkit:

-vuodevaatteet/lakanat? Aikuistaloudessa riittänee 2-3 settiä + 1 varasetti vieraille,mikäli yövieraita käy

-pyyhkeet- riippuu vähän pyykinpesuvälistä mut 2 riittänee 4 kylpypyyhettä ja 8 käsipyyhettä(naama+ käsi), keittiössä pärjännee mx 4 pyyhkeellä.

-verhoja riittää  yhdet per huone.

- keittiövälineet, 1 laatuaan riittänee, ehkä lastoja ja kauhoja voisi olla 2 kutakin. 

-astiat, käykö kuinka usein vieraita, onko minkäläisille oikeasti tarvetta, sillä voi vähän leikitellä jo nyt pakkaamalla osan veks ja jättämään vaikka 6 hengen astiaston käyttöön.

-vaatteet, lempparit mukaan ehkä tapaukset kiertoon

-joulukoristeet, paljonko oikeasti 2 aikuisen taloudessa tarvitaan? Pärjääkö kuusella ja parilla kyntteliköllä ja joku ulkovalosarja jos tarve/tilaa on.

-kirjoista mukaan vain ne, jotka aikoo lukea toistamiseen tai joita käyttää muuten säännöllisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12323/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vuodevaatteet/lakanat? Aikuistaloudessa riittänee 2-3 settiä + 1 varasetti vieraille,mikäli yövieraita käy

-pyyhkeet- riippuu vähän pyykinpesuvälistä mut 2 riittänee 4 kylpypyyhettä ja 8 käsipyyhettä(naama+ käsi), keittiössä pärjännee mx 4 pyyhkeellä.

- keittiövälineet, 1 laatuaan riittänee, ehkä lastoja ja kauhoja voisi olla 2 kutakin. 

-astiat, käykö kuinka usein vieraita, onko minkäläisille oikeasti tarvetta, sillä voi vähän leikitellä jo nyt pakkaamalla osan veks ja jättämään vaikka 6 hengen astiaston käyttöön.

-joulukoristeet, paljonko oikeasti 2 aikuisen taloudessa tarvitaan? Pärjääkö kuusella ja parilla kyntteliköllä ja joku ulkovalosarja jos tarve/tilaa on.

-kirjoista mukaan vain ne, jotka aikoo lukea toistamiseen tai joita käyttää muuten säännöllisesti

Verhot olikin hyvä huomio, uudessa asunnossa on vähemmän ikkunoita kuin nykyisessä ja huonekorkeuskin on erilainen. Heittäisin mielelläni mäkeen vaikka kaikki verhot, en pidä yksistäkään ja ovat sekalaisia, katsotaan mitä puoliso sanoo ehdotukseen...

Onneksi keittiövälineistä ainakin meni jo läpi ehdotukseni, eli saan myydä blenderin pois. Sitä ei ole käytetty ainakaan kahteen vuoteen, kun sauvasekoitin ajaa saman asian ja on helpompi pestäkin.

Vaatteet ja etenkin kengät on minulle se hankala paikka aina vaan! Säilytän liian pieniä farkkuja ja epämukavia kenkiä... Josko vihdoin tämän muuton yhteydessä heittäisin ne kiertoon?

Vierailija
12324/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verhot olikin hyvä huomio, uudessa asunnossa on vähemmän ikkunoita kuin nykyisessä ja huonekorkeuskin on erilainen. Heittäisin mielelläni mäkeen vaikka kaikki verhot, en pidä yksistäkään ja ovat sekalaisia, katsotaan mitä puoliso sanoo ehdotukseen...

Onneksi keittiövälineistä ainakin meni jo läpi ehdotukseni, eli saan myydä blenderin pois. Sitä ei ole käytetty ainakaan kahteen vuoteen, kun sauvasekoitin ajaa saman asian ja on helpompi pestäkin.

Vaatteet ja etenkin kengät on minulle se hankala paikka aina vaan! Säilytän liian pieniä farkkuja ja epämukavia kenkiä... Josko vihdoin tämän muuton yhteydessä heittäisin ne kiertoon?

jos taloustilanne ei ole eurolleen laskettu, suosittelen tilaamaan uuteen kotiin verhot mittatilauksena esim. eurokankaalta, onnistuu myös netissä kunhan mittaa minkäkokoiset verhot tarvitsee. Se tuo kotiin kummasti laadun tuntua eikä tule valmisverhoja hurjan paljon kalliimmaksi. Verhot luo aika paljon yleisilmettä huoneeseen.

Vierailija
12325/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Niitä palapelejä olisi voinut tarjota ilmaiseksi esimerkiksi Facebookissa tai Torissa, se on se pointti. En käsitä ihmisiä, jotka mieluummin laittavat roskiin kuin antavat ilmaiseksi. Toinen juttu on risan ja käyttökelvottoman vieminen Konttiin tai muualle muiden vaivoiksi ja hävitettäväksi, siinä ei ole mitään järkeä.

AMEN. Mikä tässä on niin vaikeaa? Suomessa ainakin isoimmissa kaupungeissa ihmiset todella tulevat hakemaan juuri näitä palapelejä, hieman risoja kirjoja, Aku Ankkoja, you name it vähän kauempaakin. Itse ainakin voin hyvin ottaa hieman kulahtaneet toppahousut lapselle pihaleikkeihin ja kun ne eivät enää kelpaa kenellekään, toimitan tekstiilinkeräykseen. Aikaa minulla ei ole enempää kuin muillakaan, eikä autoakaan ole. Silti kierrätän asianmukaisesti OMAT vanhat tavarani. Jos tässä hieman syyllistän, hyvä. Jokaisen pitäisi ottaa vastuu omasta roinastaan.

Mulla on ainakin ongelma jaksaminen :( Tuntuu ihan hirveältä laittaa hyvää tavaraa roskiin, mutta joskus se on ihan oikeasti ainoa vaihtoehto. Olen yrittänyt antaa netti-ilmoituksilla tavaraa pois, mutta se säädön määrä on aivan jäätävä. Ongelmana uupumus, huonot unet (lapset nukkuu levottomasti), sairastelukierteet jne. 

Vierailija
12326/20825 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos taloustilanne ei ole eurolleen laskettu, suosittelen tilaamaan uuteen kotiin verhot mittatilauksena esim. eurokankaalta, onnistuu myös netissä kunhan mittaa minkäkokoiset verhot tarvitsee. Se tuo kotiin kummasti laadun tuntua eikä tule valmisverhoja hurjan paljon kalliimmaksi. Verhot luo aika paljon yleisilmettä huoneeseen.

Ittellä helpotti muutossa se, kun konmaritin vaatteet ja kengät. Eli siis ihan oikeasti jokaisen kohdalla miettii, sopiiko vielä päälle ja jos ei ole esim 5 vuoteen sopinut, niin pois vaan. Ja sit kans se, et koska on viimeksi jotain vaatetta käyttäny. +5v alkaa olla jo aika pitkä aika olla pitämättä vaatetta tai kenkiä. Ja jos on niin kauan vain lojunut kaapissa, niin ei se tod näk hyppää sieltä päälle pitkään aikaan.

Kaikki reikäiset ja kuluneet voi laittaa roskiin/kierrätykseen tai paidat esim leikata räteiksi muuttosiivousta varten.

Ja tokihan sitä voi vielä säästää niitä ehkä-vaatteita, mut sitten uudessa kämpässä pitää joka tapauksessa käydä kaikki läpi ja miettiä tavaroille paikat. Eli vaikka miettis että nää mahtuu sinne, niin sit esim tankoja ei ole tarpeeksi tai kenkäsäilytys on vaikeaa.

Vierailija
12327/20825 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta tulee nyt spesifi kysymys, mutta käyn läpi kosmetiikkavarastojani. Heittäisittekö 3 vuotta vanhat huulikiillot roskiin? Ripsivärit tulee uusittua vähintään puolivuosittain, mutta huulimeikit kuluvat minulla tosi hitaasti. Osa on varmaan vielä vanhempiakin kuin kolme vuotta.

Eikö niissä lue sitä tietoa kauanko säilyy avattuna? Jos on suoraan huulille lisättäviä, siis niin että koskettaa ihoa, niin heittäisin pois. Onhan niihin silloin pakosta mennyt bakteereja.

No joo mutta kuka heittää MACin huulipunan tai Diorin huulikiillon roskiin 12 kuukautta avaamisesta?

Ihan samalla tavalla niissä mellastaa bakteerit ja virukset, oli sitten halpaa tai kallista tavaraa. Itsekin ennen säilöin mm. Guerlainin kauniita punia vuosikausia, kunnes tulin järkiini. Nykyisin käytän huulikiiltoja ja punia päivittäin, en osta uusia ennen kuin vanhat kuluvat loppuun.

Huulille laitettava tuote on käytännössä suuhun laitettava. En pesisi hampaita 3 vuotta vanhalla harjallakaan.

Luuletko oikeasti, että sun hampaat ovat kunnossa siksi, että ostat vähän väliä uuden harjan? Takaan, että ovat paremmassa kunnossa kuin jos et harjaisi ollenkaan. Takaan myös, että yksikään lohkeama tai tulehdus ei tule vanhan harjan johdosta.

Menee vähän off topic, mutta vastaan silti. Vaihdan sähköhammasharjaan 3 kuukauden välein uuden harjapään. Tämä on se vaihtoväli mitä hammaslääkärit suosittelevat. Käytän myös sähköhammasharjaa ja hammasväliharjaa suositusten ja lopputuloksen takia (reikiintyminen lakkasi, kun aloin huolehtia hammasväleistä ja vaihdoin sähköhammasharjaan).

Suussa on paljon bakteereita ja 3 kuukautta siellä vieraillut harja ei ole enää puhdas. Suositus on myös, että flunssan tai vaikka koronan jälkeen kannattaisi myös vaihtaa uusi harja. Kuka tietää vaikka joku pääsisi toistuvista poskiontelotulehduksista tms sen avulla.

Minä en taas noudata näitä suosituksia, koska ne on yleisesti ottaen laadittu ihmisille, jotka eivät käytä omaa järkeään. Silloin on annettava joku yleispätevä ohje, josta voi hyvin poiketa, kun ymmärtää tämän. Yksi hyvä esimerkki tästä on parasta ennen -päiväys.

Sen sijaan vaihdan hammasharjan pään/harjan, kun se alkaa vaikuttaa rispaantuneelta ja se kestää hyvänä kyllä yli kolme kuukautta. Puhdistan tietysti harjan jokaisen käytön jälkeen ja välillä laitan harjat omiin mukeihinsa ja kaadan päälle kiehuvaa vettä. Sähköhammasharjaan kun kertyy tahnatöhkää sisään, niin näin se puhdistuu - ja tautien jälkeen sama homma. Harjat myös säilytetään meillä erillään ja jokaisella on oma tahnatuubi.

Olen itse 52v. ja minulla on suussa yksi lapsena laitettu paikka. Viimeksi hammaslääkäri kehui hyvin hoidettua suuta.

Vierailija
12328/20825 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sellaisia pieniä sekalaisia tavaroita joille ei tunnu olevan käyttöä, ei hyvää paikkaa mutta vielä ei raaski hankkiutua eroon kun ''jos sittenkin tulee tarve''.

Varmaan lähes kaikilla on näitä ainakin välillä. Hyvän paikan puute varmaan tulee siitä, että eivät ole kovin tarpeellisia tai ns. kuulu oikein minnekään. Moni tällainen säläesine toisaalta on turhauttava ja ehkä jopa hankala hankkia (esim. tullut jonkun muun hankinnan yhteydessä) jos sitä sitten kuitenkin tarvitsee. En osaa sanoa mitään hyvää ideaa näihin. Minulla on pari paikkaa johon näitä "kasaan" ja ehkä kerran tai kaksi vuodessa käyn nämä paikat läpi. Ei mikään täydellinen systeemi mutta menee.

Tuollaiset säläesineet voi laittaa varastotilaan tai yläkaapin perukoille vanhassa pahvilaatikossa, johon voi kirjoittaa "sekalaista sälää". Jos mitään laatikossa olevaa tavaraa ei tarvita tai kaivata pitkään aikaan, on varmaan ihan turvallista luopua laatikossa olevasta sälästä.

Kuka sen sälän ostaa? Ei kukaan ja nyt kun on tullut selväksi, ettei mitään saa heittää roskiin, niin mammat dumppaavat pikkurojut kierrätyskeskusten ja kirppareiden riesaksi. 

Sitten toisessa ketjussa kierrätyskeskus tuomitaan helvetin esikartanoksi, koska se käyttää pitkäaikaistyöttömiä työvoimanaan. 

Kukaan ei ole sanonut että mitään ei saa heittää roskiin. Täällä on vain todettu että ehjän käyttökelpoisen tavaran heittäminen roskiin ei ole hyvä asia. Minä olen esimerkiksi somessa nähnyt kommentteja joissa joku oli viemässä ilmeisen siistejä palapelejä roskiin koska ei saanut niitä myydyksi ja vastikään jossain ketjussa joku sanoi vieneensä ehjät astiat kaatikselle koska ne eivät enää olleet mieluisat.

Jos kukaan ei ostanut niitä palapeleja häneltä, niin miksi ostaisi Kontistakaan? Ihan ok heittää ne roskiin sen jälkeen, kun on yrittänyt löytää niille uuden kodin. Ne palapelit eivät ole kellekkään välttämättömyys. Aika iso prosentti kaikesta, mitä Konttiin ja kierrätyskeskuksiin viedään, kuuluisi roskiin. Paikallisessa Kontissa hyllyt notkuu pientä sisustustavaraa, joissa isossa osassa on jotain vikaa, on lohkeania, halkeamia, värit lähteneet tekokukista jne. Pehmolelussa reikiä ja silmät haljenneet... dvd levyjä valtava määrä, nuhjuiset kannet, pientä jälkeä levyissä. Vaatteet vanhanaikaisia. Jos jotain viimestä huutoa olevaa tulee myyntiin, on se sen hintaista, että kaupasta saa halvemmalla.

Kun luen tätå ketjua jälkijunassa, joku on varmaan vastannutkin. Mutta siis ehdottomasti ei näin.

Suurin osa tavaroista, joita meillä ihmisillä on, on ei välttämättömiä. Kuten tuossa kirppistä pitävä totesi, ihmiset ostavat paljon sälää askarteluun, tuunailuun, korjaamiseen - ja kiertotalouden kautta materiaali päätyy ja sen täytyy päätyä uudelleen käyttöön.

Siksi pihää panostaa siihen, että yhden roska päätyy oikeaan paikkaan, jotta siitä voi tulla toisen aarre ja jotain hyödyllistä jälleen ja tästä kierrosta meidän kaikkien pitää ottaa vastuu. Kun hankit mitä vain, olet käyttänyt yhteisiä luonnonvaroja ja kun haluat päästä siitä eroon, vastuu on sinun. - ja sinun on muistettava ja jaksettava kantaa vastuu loppuun asti. Kerta kaikkiaan.

Usein ihmiset eivät maksa jostain, mutta ottavat kyllä, jos saavat ilmaiseksi. Anna silloin - ja toivottavasti saaja puolestaan antaa, jos ei enää itse tarvitse. Hiuslakkoja voisi tarjota siis esim. ravintolaan, kuntosalille (vessaan), kampaajakouluun, työpaikalla, kerrostalon kiertätyspisteellä, face-ryhmässä jne. jne. Palapelejä voisi tarjota päuvänoteihin, terveyskeskuksiin, sairaaloihin, sosiaalitoimelle jne.

Tottakai ihmisellä on lupa haluta tavarasta eroon helposti. Mutta olisi aivan välttämättä nyt ymmärrettävä, että ei se sinun tavarasi ole kenenkääm muun vastuulla. Meillä on väistämättä edessä tulevaisuus, jossa on ymmärrettävä, että tavaran hinta on ihmiselle ja luonnolle kallis eikä mikään saa turhaan tai liian aikaisin päätyä vain jätteksi.

Vierailija
12329/20825 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiuslakkoja voisi tarjota siis esim. ravintolaan, kuntosalille (vessaan), kampaajakouluun, työpaikalla, kerrostalon kiertätyspisteellä, face-ryhmässä jne. jne. Palapelejä voisi tarjota päuvänoteihin, terveyskeskuksiin, sairaaloihin, sosiaalitoimelle jne.

Tottakai ihmisellä on lupa haluta tavarasta eroon helposti. Mutta olisi aivan välttämättä nyt ymmärrettävä, että ei se sinun tavarasi ole kenenkääm muun vastuulla. Meillä on väistämättä edessä tulevaisuus, jossa on ymmärrettävä, että tavaran hinta on ihmiselle ja luonnolle kallis eikä mikään saa turhaan tai liian aikaisin päätyä vain jätteksi.

Aika erikoista sanoa, ettei tavara ole kenenkään muun vastuulla ja sitten kuitenkin ehdottaa, että käypä kippaamassa tavarasi muille. Se, että antaa kaiken ilmaiseksi ei ole välttämättä mikään puolustuspuheenvuoro tai kunnia-asia. 

Hiuslakoista oli jo aiemmin monta kommenttia, ja esim. kampaamoilla (+ kampaamokouluilla) on kyllä ihan omat merkit, eikä mitään jämiä haluta. Kenties muuttotappiokunnan talousvaikeuksissa kärvistelevä kampaaja haluaa kymmenen pulloa erilaista lakkaa, muut eivät. 

Vierailija
12330/20825 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin tehdä itselleni loppuvuoden muutamalle viimeiselle päivälle haasteen päästä eroon 100 tavarasta, oli ne sitten pieniä tai isompia. 100 tavaraa roskiin, myyntiin, kierrätykseen ja lahjoitukseen. Tänään on lähtenyt vasta 4 lahjoituskassiin ja 1 vanhentunut tuote roskikseen.

Vierailija
12331/20825 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, miten toimia kun edessä, lähitulevaisuudessa, on iso muutto toiseen maahan? Siipalla on paha ocd ja kaikki romu, mitä on säästänyt, on tunnesidonnaista. Eli kaikkeen liittyy jokin muisto niin sen verukkeella ei voi mitään heittää pois.

Esim, yhdessä nurkassa kahdet rikkinäiset stereot.

Varastoon vaan, kuten jo ehdotettiin. 

Lisäksi suosittelen vahvasti valokuvaamista hajonneiden tavaroiden kohdalla. Jos niistä ei koskaan enää toimivaa tule, niin yritä saada hänet ymmärtämään, että muistot pysyvät parhaiten kuvissa, eivät rikkinäisten stereoiden jemmaamisella huoneen nurkassa.  

Tehkää vaikka hieno kuvakirja kyseisistä tavaroista. 

*

Muille muuttajille minulla on sellainen ehdotus, että huonojakin vaatteita, lakanoita ja verhoja voi käyttää pakkausmateriaalina. Jos on televisio, eikä sille alkuperäistä laatikkoa, niin se on hyvä kietoa lakanaan tai vilttiin. 

Minä peitin muuttaessa lähes kaikki laatikot erisorttisilla tekstiileillä 1) suojatakseni tavaroita kolhiintumiselta, ja 2) etteivät muuttomiehet nähneet heti ensisilmäyksellä mitä laatikoissa oli. 

Uudessa kodissa pidin erillistä pahvilaatikkoa, johon heitin kaikki nämä tekstiilit purkaessani laatikoita. Minä säilytin ja pesin ne, mutta jos ei halua säilyttää, niin ainakin niistä muodostuu yksi kasa, jonka voi sitten viedä roskiin tai minne sitten viekään. 

Vierailija
12332/20825 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tuohon ylläolevaan, että muuttaessa saattaa jäädä ne "vaikeimmat" asiat viimeiseksi, esim.  televisio (ne joilla sellainen vielä on) ja taulut tai isommat koriste-esineet, ja sitten huomaakin, ettei ole varannut pakkausmateriaalia niille. Lakanat yms. on just hyviä siinä tilanteessa. Miettikää siis omalta kohdaltanne, kannattaako niitä sittenkään pakata ensimmäiseksi, saati heittää pois ennen muuttoa. 

Myös arvokkaammat huonekalut (lamput, perintöpiirongit yms.) ehkä haluaa suojata muuttomatkan ajaksi. 

Jos pystyy itse kuljettamaan etenkin helpommin rikkoontuvia tavaroita uuteen asuntoon muutaman päivän aikana, se on ihanteellista, mutta jos pitää turvautua maksettuihin muuttomiehiin, niin ainakin itse koen, että pitää pakata ekstrahyvin.  

Vierailija
12333/20825 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se, joka kaateli suihkugeelejä käsisaippuapulloon. Olen muuttamassa ja pyrin pääsemään eroon mahdollisimman paljosta tavarasta. Nyt siitä tuli pakollistakin, sillä seuraavassa asunnossa on erittäin rajalliset säilytystyilat ja keittiön kaapiston lisäksi vain kolme korkeaa yksiovista kaappia :D

Aloitin onneksi karsimisprosessin muutama kuukausi sitten. Ensin kävin läpi sekalaisia kaappeja aina kun jaksoin ja otin selvät roskiskamat/helposti lajiteltavat tai myytävät pois. Sen jälkeen olen katsonut samat laatikot läpi vielä kahdesti ja joka kerta on löytynyt jotain myytävää tai annettavaa.

Pääsin eroon turhan voi vielä tarvita -roinan säästämisestä huomattuani etteivät ne mene halvalla kaupaksi kirppiksellä - se on merkki siitä, että muillakin on niitä liikaa ja niistä voi luopua.

Nyt on murheenkryyninä vielä parvekekalusteet (seuraava asunto on parvekkeeton) ja etenkin painava kuormalavoista koottu sohva. Jollei se mene kaupaksi/ilmaiseksi ensi viikon aikana sohvana tai lavoina, tilaan asianmukaisesti huonekalut lajittelevan kuljetuspalvelun sille ja puretulle vanhalle kirjahyllylle.

Viimeksi heitin vanhat toksisista ihmissuhteista muistuttavat päiväkirjat pois ja olo keveni. Nyt yhden hengen talouteni irtotavara (työkalut, kaapelit, paperit, toimistotarvikkeet, pelit, kirjat) mahtuu väljästi viiteen 15 litran laatikkoon, mikä on itselleni hyvä tilanne. Lisäksi on järkevöitetty määrä harrastusvälineitä, tekstiilejä ja keittiötarvikkeita, jotka käyn vielä toistamiseen läpi ennen pakkaammista.

Ensimmäisinä viikkoina tuntui, että tavaraa vain lähti monta säkillistä eikä se näkynyt missään, mutta nyt parin kuukauden jälkeen alkaa olla kaapeissa tilaa.

- Suihkugeeli

Vierailija
12334/20825 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkugeelin kirjoituksista nousi taas mieleen toive siitä, että myynnissä olisi enemmän pieniä pakkauskokoja juurikin ehostusaineista, mutta oikeastaan ihan kaikesta. Tällä tavoin hävikinkin määrä vähenisi siis siinä mielessä, että syystä tai toisesta huono tuote olisi helpompi saada käytettyä loppuun. Toki erityisesti ehostusaineista jaellaan pieniä ilmaisnäytteitä ja elintarvikkeista on maistiaisia, mutta eihän tämä nyt ihan sama asia ole. Enemmän siis tuollaisia pieniä matkapakkauksia myyntiin ja jos esim. toteaa tuotteen hyväksi voi sitten ostaa isomman pakkauksen tuotetta seuraavaksi. Ruokahävikkikin vähenisi pienimpiä pakkauskokoja tuottamalla. Toki tämä lisää sitten pakkausmateriaalin käyttöä ja määrää ja pienimpien pakkauskokojen kilohinta on isompaa pakkausta suurempi.

Vierailija
12335/20825 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkugeelin kirjoituksista nousi taas mieleen toive siitä, että myynnissä olisi enemmän pieniä pakkauskokoja juurikin ehostusaineista, mutta oikeastaan ihan kaikesta. Tällä tavoin hävikinkin määrä vähenisi siis siinä mielessä, että syystä tai toisesta huono tuote olisi helpompi saada käytettyä loppuun. Toki erityisesti ehostusaineista jaellaan pieniä ilmaisnäytteitä ja elintarvikkeista on maistiaisia, mutta eihän tämä nyt ihan sama asia ole. Enemmän siis tuollaisia pieniä matkapakkauksia myyntiin ja jos esim. toteaa tuotteen hyväksi voi sitten ostaa isomman pakkauksen tuotetta seuraavaksi. Ruokahävikkikin vähenisi pienimpiä pakkauskokoja tuottamalla. Toki tämä lisää sitten pakkausmateriaalin käyttöä ja määrää ja pienimpien pakkauskokojen kilohinta on isompaa pakkausta suurempi.

Tunnustan, että hankin itselleni juuri tästä syystä sellaisen monen mielestä hirveän turhakkeen, kosmetiikkakalenterin. 1-2 kpl kaupasta, jonka tuotteet tunnen, katson tarkasti läpi mitä sisältää ja vilkaisen youtubesta unboxaukset. Silloin tiedän mitä saan. Näissä on usein suurin osa pieniä minikokoisia tuotteita, toki myös täysikokoisia. Tulee tuttuja hyväksi koettuja tuotteita mutta myös uusia mukavia kokeiltavia, seerumeita ja muita mitä en ikinä ostaisi täysikokoisena testaamatta. Nämä riittävät minulle pitkäksi aikaa, käytännössä vuoden ajan käytän niitä pois. Esimerkiksi miniripsarit sopivat minulle, koska meikkaan vähän ja mukana on aina paljon mm. kasvojen puhdistustuotteita, joten niitä ei tarvitse ostaa koko vuonna. Saati kosteusvoiteita.

Tyydytän kokeilun- ja vaihtelunhaluni näillä tuotteilla ja koen, että se ei ole ihan hirveää hamstrausta eikä tuhlausta. Kaikki sellainen mitä ei itse käytä lähtee ilmaiseksi tutuille ja sukulaisille.

Vierailija
12336/20825 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin kylpyhuoneen kaappeja ja pakko kai se on myöntää, että en ole nainen joka osaa tai jaksaa käyttää itseruskettavaa, kynsilakkoja tai laittaa hiuksia. Roskiin meni taas pari kuivahtanutta lakkaa ja monta ensi kokeilun jälkeen käyttämättä jäänyttä mömmöä. Nyt kun muistaisin tämän seuraavan kerran kun tavaratalot mainostavat kauneuspäiviään ja kevätaurinko saa kaipaamaan ilmeen piristystä, ettei vuoden päästä tarvitse taas raivata tursuilevia kaappeja.

Vierailija
12337/20825 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden roskiin viemisestä tuli mieleen vuosia sitten sattunut tilanne kun ystäväni kertoi vihdoinkin raivanneensa tavaraa pursuavat kaappinsa ja vienyt kaiken tarpeettoman roskiin, toki lajitellen, mutta taloyhtiön roskakatokseen kuitenkin.

Ensin hämmästyin (ja hiljaa mielessäni vähän paheksuinkin) miksi ei lahjoittanut käyttökelpoista tavaraa pois. Vaan pian ymmärsin että pitkäaikaissairas pienen lapsen yksinhuoltaja oli todennäköisesti löytänyt itsestään juuri sen verran voimia että sai kaappinsa raivattua. Facebookin roskalavasirkukseen tai tavaran roudaamiseen bussilla lahjoituspaikkoihin ei vaan riittänyt enää voimia, tuskin aikaakaan. Olisin toki itse mielelläni auttanut urakassa, mutta joskus elämässä on tilanteita että avun pyytely, aikataulujen sopiminen ynnä muu organisointikin voi olla liikaa. 

Tässäkin ketjussa toistetaan aina välillä että autottomuus ei ole mikään syy, koska jos on tavaran saanut kotiin kannettua auttottomana, niin sen saa myös ilman autoa kuljetettua pois. En tiedä kenellä asia on näin yksinkertainen, ehkä jollakin, mutta itselläni karsittu tavara on ollut nuorena vuosikymmenen aikana kirppisteltyä jota on kannettu yksi kerrallaan kotiin, ei mitään röykkiötä kerralla. En halua käyttää seuraavaa 10 vuotta elämästäni siihen että hankkiudun romumäärästä eroon. Elämänlaatu itsessään on myös arvokasta. Ja puolta karsitusta tavarasta en ole edes itse kotiini hankkinut, vaan sitä on tutut ja sukulaiset tuoneet vuosien varrella enkä kilttinä nuorena naisena ole osannut kieltäytyä ja pahoittaa toisten mieltä. Nyt aikuisena osaan pitää rajani paremmin eikä ylimääräistä romua enää kerry.

Toki meillä kaikilla on vastuu tavaroistamme, mutta joskus riittää se että hoitaa tavarat asianmukaisesti kierrättäen jätteenkäsittelyyn. 

Vierailija
12338/20825 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutossa sen huomasi, että tavaran eteenpäin saaminen( uuden kodin löytäminen, myyminen, lahjoittaminen) on aikamoisen työn takana vaikka kuinka myisit halvalla. Turhia kyselyitä tulee paljon, jonkun 20e tavaran eteen saattaa joutua kirjoittamaan monta viestiä, mittailemaan, puhdistamaan, purkamaan ja sit ostaja vielä pohtii matkallaan, että mahtaako mahtua hänen autoon..eli itselleni saatu rahallinen korvaus on mitätön säätöön nähden..en yhtään ihmettele että osa päätyy suoraan viemään roskiin/kierrättämään. Itse vein aika paljon myös kierrätyskeskukseen( sellaista mikä pieneen autoon mahtuu).  Toki muutosta sai kyllä sellaisen tavaraähkyn yliannostuksen että konmaritus jatkuu edelleen, vaikka nykyisistä säilytystiloista 1/3 tyhjänä + verkkokellari lähes tyhjä. Enkä asu yksin neliössä :) enkä edes kolmiossa.

Vierailija
12339/20825 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutossa sen huomasi, että tavaran eteenpäin saaminen( uuden kodin löytäminen, myyminen, lahjoittaminen) on aikamoisen työn takana vaikka kuinka myisit halvalla. Turhia kyselyitä tulee paljon, jonkun 20e tavaran eteen saattaa joutua kirjoittamaan monta viestiä, mittailemaan, puhdistamaan, purkamaan ja sit ostaja vielä pohtii matkallaan, että mahtaako mahtua hänen autoon..eli itselleni saatu rahallinen korvaus on mitätön säätöön nähden..en yhtään ihmettele että osa päätyy suoraan viemään roskiin/kierrättämään. Itse vein aika paljon myös kierrätyskeskukseen( sellaista mikä pieneen autoon mahtuu).  Toki muutosta sai kyllä sellaisen tavaraähkyn yliannostuksen että konmaritus jatkuu edelleen, vaikka nykyisistä säilytystiloista 1/3 tyhjänä + verkkokellari lähes tyhjä. Enkä asu yksin neliössä :) enkä edes kolmiossa.

Sama kokemus, vaikka kaikki menisi ns. hyvin, niin ilmoitusten tekemisessä, viesteihin vastailussa, noutoaikojen sopimisessa ja omien aikataulujen sovittamisessa on aika paljon työtä ja vaivaa. Ilmaiseksi antaminen ei auta, se tuntuu houkuttavan ihmisiä jotka säätävät entistä pahemmin, kokemukseni mukaan helpommalla selviää jos pyytää edes muutaman euron rahaa. 

Itse jaksoin tätä kun elmässä oli enemmän ylimääräistä aikaa, mutta nyt kun elämä on aktiivisempaa niin en halua käyttää vähiä lepohetkiä tuollaiseen säätöön. 

Vierailija
12340/20825 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten palstailijoilla meni joulu?

Tuliko paljon tavaraa sisään?

Olen tehnyt jo yhteenvedon tämän vuoden tavaraliikenteestä. 450 tavaraa ulos, 186 sisään. Jos ehdin vielä käymään jonkun laatikon läpi, tavaraa lähtee lisää.

Ensi vuodelle on sovittu ostolakko, ainoastaan vaellushansikkaat täytyy ostaa ja ne ostan työnantajalta saadulla lahjakortilla.

Oli hienoa että vihdoin ollaan tilanteessa että saimme miehen kanssa vain kaksi kirjaa, herkkukorin ja lahjakortin ravintolaan. Eli tavaraa vain kirjat ja sen korin missä syömiset olivat. Sen korin käytän säilytyskorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä