tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20826)
Vaatteita tullut jo monta kertaa uudelleen otettua käyttöön vaikka välillä olleet kaksi vuotta käyttämättä. Kannattaa ostaa vain hyvälaatusia vaatteita ja kenkiä. Joitakin kertoja olen ostanut huonompaa ja halvempaa ja sanompa vaan, että joka kerta on todella kaduttanut sellaiset ostokset. Se on kuin olisi heittänyt rahaa hukkaan. Niin paljon lyhyempi käyttöikä niillä oli laadukkaampaan ja kalliimpaan tavaraan verrattuna.
Täälläkin viety tavaraa lahjoituksena kierrätyskeskukseen sekä valituille second gabd-liikkeille. KONTTiin en enää vie koska myyvät ne niin kalliilla pois.
Olen ihmetellyt tätä ketjua lukiessani sitä, miksi jotkut eivät halua lahjoittaa turhia tavaroitaan SPR:n Kontteihin. Itse vien lahjoitukseni mieluiten nimenomaan niihin. Jos Kontti-myymälät myyvät lahjoitettuja tavaroita kalliilla hinnalla saadakseen varoja avustustoimintaan, miksi sen pitäisi häiritä tavaroiden lahjoittajia, kun kuitenkin tavara kiertää eli ostajia löytyy? Voitte katsoa SPR:n ja Konttien nettisivuilta, mihin myyntivarat käytetään.
Olen myös ostanut Kontista tarvitsemiani tavaroita ja voin sanoa, että mielestäni ainakaan niiden minun tarvitsemieni tavaroiden hinnat eivät ole suinkaan olleet kohtuuttomia. Esimerkiksi Fida-myymälöiden hinnat ovat paljon korkeammat.
Minä vien myös kaiken lahjoitettavan Konttiin, tuen näin tukityöllistettyjä sekä toivon, että spr saisi mahdollisimman paljon myyntituottoa avustustointaan. Jos haluan jostain tavarasta itselleni rahaa, pistän sen alueen fb.n tai marketplaceen myytäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä ketjua lukiessani sitä, miksi jotkut eivät halua lahjoittaa turhia tavaroitaan SPR:n Kontteihin. Itse vien lahjoitukseni mieluiten nimenomaan niihin. Jos Kontti-myymälät myyvät lahjoitettuja tavaroita kalliilla hinnalla saadakseen varoja avustustoimintaan, miksi sen pitäisi häiritä tavaroiden lahjoittajia, kun kuitenkin tavara kiertää eli ostajia löytyy? Voitte katsoa SPR:n ja Konttien nettisivuilta, mihin myyntivarat käytetään.
Olen myös ostanut Kontista tarvitsemiani tavaroita ja voin sanoa, että mielestäni ainakaan niiden minun tarvitsemieni tavaroiden hinnat eivät ole suinkaan olleet kohtuuttomia. Esimerkiksi Fida-myymälöiden hinnat ovat paljon korkeammat.
Vaatteet on mun mielestä ne mistä EI kannata ainakaan aloittaa.
Neljä vuodenaikaa vaatii aika paljon vaatteita ja kenkiä,
ja esim. itsellä paino vaihtelee aika paljon, ja joskus on katsellut jotain vaatepinoja jotka surkeen pieniä,
mutta kas kummaa tulikin se päivä kun laihduin paljon ja ne mahtukin päälle.
Vaatteet on lisäksi melko helppo säilytellä ihan kylmävarastossakin, kunhan vain ilma kiertää niin ei mee miksikään pakkasessakaan tai hyvin kylmässä.
Itse vaihdan aina kotiin tullessa, "kotivaatteet", sellaset joita kuluttelen loppuun kotioloissa.
Luin tätä ketjua aamulla ensimmäisenä, ja menin sitten saman tien raivaamaan kylppärin laatikot.
Kolme vajaata hiuslakkaa, kaksi vajaata vanupuikkorasiaa, neljä huulipunaa, joiden väri oli väärä, yksi pariton korvis, vanhoja lääkkeitä jne. Heti aamusta lähti paljon tavaraa roskiin vietäväksi (joo ei ne lääkkeet sekajätteeseen, ennen kuin joku ehtii sanoa)
Vierailija kirjoitti:
Luin tätä ketjua aamulla ensimmäisenä, ja menin sitten saman tien raivaamaan kylppärin laatikot.
Kolme vajaata hiuslakkaa, kaksi vajaata vanupuikkorasiaa, neljä huulipunaa, joiden väri oli väärä, yksi pariton korvis, vanhoja lääkkeitä jne. Heti aamusta lähti paljon tavaraa roskiin vietäväksi (joo ei ne lääkkeet sekajätteeseen, ennen kuin joku ehtii sanoa)
Ne vajaat hiuslakkapullot eivät ole normi roskiskamaa, vaan vaarallista jätettä. Jos olisivat aivan tyhjiä, niin sitten metallinkierrätykseen. Useimmissa jätteenkäsittelylaitoksissa jätteet poltetaan, ja jos niissä on vielä lakkaa jäljellä, niin poksahtelevat siellä. Olkaahan tarkkoja kierrätyksessä! Tai sitten käytätte ne lakat loppuun..
Itselläni meinasi mennä motivaatio karsintaan. Olin pitkään ja perusteellisesti käynyt läpi kaappeja ja alkanut olla jo voiton puolella. Mies ja lapset myös vähän painostettuina olivat osallistuneet omien tavaroidensa osalta, onhan kyse heidänkin elintilastaan.
Mies tarjoutui viemään kasseja kierrätykseen ja ne hävisivätkin silmistäni. Keväällä tuli ulkovaraston vuoro, kun sinne ei meinanneet enää kolat ja pyörät mahtua. Kävi ilmi, että ulkovarastossa oli ihan hävityksen kauhistus ja ne kaikki poislaitetut kassit siellä hujan hajan levinneinä. Älytön työ siivota nyt se ja vielä hankkiutua kaikesta eroon, kun luulin, että tilanne on jo suht ok. Aika lannistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vajaat hiuslakkapullot on ehdottomasti todettava täysin tyhjiksi ennen metallijätteeseen laittamista - tai ne on toimitettava vaarallisen jätteen keräykseen! Hiuslakkapullot voivat räjähtää jätteiden käsittelyssä. Se aiheuttaa vaaratilanteita jätteiden käsittelijöille ja rikkoo laitteita.
Onko muilla outoa tarvetta hamstrata poistokirjoja tai lehtiä kun ne on ilmaisia?
Minulla kertyy jatkuvasti nurkkiin joltain kirjastokäynniltä niitä poistojuttuja kirjastolainojen lisäksi.
Hyvä että saan itseni lukemaan lainakirjat riittävän nopeasti ennen kuin laina-aika päättyy, saati sitten noita poistolöytöjä.
Silti en vaan raaski luopua niistä kun ajattelen että menetän paljon jos en lue niitä. Lehdet on tyyliin terveysasiaa käsitteleviä (toki pari vuotta vanhoja) ja houkuttelevat kyllä lukemaan kunhan löytäisi ajan sille. Kirjat taas, niissä on houkutteleva takakansiteksti, mutta en vaan saa aikaiseksi istua alas ja alkaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin laittamaan kiertoon kaikki vaatteet, joita meillä ei enää käytetä. Mutta neljän lapsen jäljiltä on väkisinkin kertynyt vaatetta, joka ei hyvällä tahdolla eikä edes väkisin enää ole käyttökelpoista. Kengät, vyöt tms sälähän on helppoa, sille oikea osoite on roska-astia tuossa pihalla. Mutta sitten on HYVIN paljon tekstiilijätettä, joka ei oikeasti enää kelpaa vaatekäyttöön, ei kirpputorille, ei pelastusarmeijalle, ei ilmaiseksi torissa, ei edes sukulaisille rönttövaatteiksi.
Nämä käyttökelvottomat tekstiilit ovat minulle suurin ongelma. Osa menee matonkuteiksi (lakanat, pyyheliinat, farkut, ehkä jotkut trikoovaatteet), mutta suurin osa on täysin käyttökelvottomia. Mutta täälläpäin ei ole poistotekstiilien keräystä lainkaan. Lähin keräyspiste on noin 50km päässä paikassa, jonne minulla ei ole ollut mitään asiaa viimeiseen 20 vuoteen (silloinkin kävin siellä työasioissa yhdessä koulutuksessa). Meillä on kyllä takka+kamina, joissa olen polttanut sitten niitä tekstiilejä, jotka eivät kelpaisi edes lumppukeräykseen (alushousut, sukat), mutta muuten olen lumput säilyttänyt jätesäkeissä kuivassa varastotilassa. Tarkistin juuri ennen tämän viestin kirjoittamista, että keräyspisteitä ei ole. H&M ilmeisesti vastaanottaisi joitakin pieniä määriä, mutta hieman nolottaa viedä sinne mitään, kun en sieltä osta mitään, eikä kyseiseen kauppakeskukseenkaan ole asiaa kuin ehkä kerran vuodessa.
Koska puuvillan tuotanto kuluttaa aivan järjettömän määrän makeaa vettä, en haluaisi näitä laittaa polttoonkaan. Siksi olen niitä säästänyt, kuvitellut, että kyllähän tännekin pian lumppukeräys tulee.
EI vain näy tulevan.
Ja kyseessä on siis vaatekäyttöön täysin kelvottomia rääsyjä, joita omatuntoni ei todellakaan anna periksi dumpata UFF:n keräykseen.
Ilmeisesti olen tämän asian kanssa yksin, koska "kukaan muu" ei käytä vaatteitaan loppuun asti, vaan ne ovat kirpputori/UFF-kelpoisia. Meillä vaan esimerkiksi lasten ulkoiluhaalarit eivät neljän lapsen jäljiltä ole todellakaan enää siinä kunnossa, että niitä voisi vaatteina käyttää. Vaatehan on ollut esimerkiksi kahdella talvihaalarina päiväkodissa, sitten yhdellä kotihaalarina tuossa pihassa ja viimeisellä rymyhaalarina metsätöissä tms keväisin/syksyisin, kun eihän siinä enää lämpöeristys toimi. Nyt kun polvet ovat revenneet auki vuorta myöden, takasaumaa ei saa enää viidettä kertaa ommeltua kasaan ja vetoketjua ei voi vaihtaa alkuperäisen konstruktion ollessa tosi hankala, niin pakko toi on poistaa käytöstä.
Vaatteiden käyttö loppuun asti on hyvä. Kuitenkin on pakko vielä toistaa, että kotitalouksissa tulisijaan ei saa laittaa mitään muuta kuin kuivaa puuta.
Tekstiilikäte kuuluu kierrätykseen eli noihin keräyksiin (joihin viedessä ei todella tarvitse ostaa mitään vastineeksi). Ensi vuodesta lähtien tulee velvoite tämä jäte erilliskerätä. Tällä hetlellä sekakätteeseen, jos ei muuta keksi - ei koskaan tulisijaan.
Vaatejäte on minullekin se hankalin kierrätettävä. Käytän vaatteet lähes aina "loppuun asti", jolloin ne pois laitettavat ovat nimenomaan muuta kuin "ehjää, puhdasta ja ajanmukaista", jota vaaditaan. Tekisi mieli leikata matonkuteiksi, mutta kun ei niillekään kuteille oikein paikkaa löydy, enkä tiedä, milloin ehtisin mattoja edes kutomaan. Olen vienyt pussi tai pari kerrallaan H&M:lle, onneksi sentään se mahdollisuus on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkoihin yms. menee aika paljon rahoista. Vapaaehtoisin voimin tuo ei juurikaan pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vajaata hiuslakkaa, kaksi vajaata vanupuikkorasiaa, neljä huulipunaa, joiden väri oli väärä, yksi pariton korvis, vanhoja lääkkeitä jne. Heti aamusta lähti paljon tavaraa roskiin vietäväksi (joo ei ne lääkkeet sekajätteeseen, ennen kuin joku ehtii sanoa)Vajaat hiuslakkapullot on ehdottomasti todettava täysin tyhjiksi ennen metallijätteeseen laittamista - tai ne on toimitettava vaarallisen jätteen keräykseen! Hiuslakkapullot voivat räjähtää jätteiden käsittelyssä. Se aiheuttaa vaaratilanteita jätteiden käsittelijöille ja rikkoo laitteita.
En edes tiedä, mihin tuollaista roskaa sitten veisi kolme pulloa?
Mietin, että miksi joku ei saisi saada tuloa tekstiilijätteen käsittelystä? Tietysti jos se on oikeasti dumpattu Intian jokiin, niin mieluummin sitten polttoon heti täällä, ja lämmittämään taloja kaukolämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meinasi mennä motivaatio karsintaan. Olin pitkään ja perusteellisesti käynyt läpi kaappeja ja alkanut olla jo voiton puolella. Mies ja lapset myös vähän painostettuina olivat osallistuneet omien tavaroidensa osalta, onhan kyse heidänkin elintilastaan.
Mies tarjoutui viemään kasseja kierrätykseen ja ne hävisivätkin silmistäni. Keväällä tuli ulkovaraston vuoro, kun sinne ei meinanneet enää kolat ja pyörät mahtua. Kävi ilmi, että ulkovarastossa oli ihan hävityksen kauhistus ja ne kaikki poislaitetut kassit siellä hujan hajan levinneinä. Älytön työ siivota nyt se ja vielä hankkiutua kaikesta eroon, kun luulin, että tilanne on jo suht ok. Aika lannistavaa.
Ai, teilläkin näin. Luulin, että vain meillä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, teilläkin näin. Luulin, että vain meillä..
Meilläkin mies dumppasi kirpparivaatekassit ulkovarastoon, enkä enää kehdannut laittaa niitä myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vajaata hiuslakkaa, kaksi vajaata vanupuikkorasiaa, neljä huulipunaa, joiden väri oli väärä, yksi pariton korvis, vanhoja lääkkeitä jne. Heti aamusta lähti paljon tavaraa roskiin vietäväksi (joo ei ne lääkkeet sekajätteeseen, ennen kuin joku ehtii sanoa)Vajaat hiuslakkapullot on ehdottomasti todettava täysin tyhjiksi ennen metallijätteeseen laittamista - tai ne on toimitettava vaarallisen jätteen keräykseen! Hiuslakkapullot voivat räjähtää jätteiden käsittelyssä. Se aiheuttaa vaaratilanteita jätteiden käsittelijöille ja rikkoo laitteita.
En edes tiedä, mihin tuollaista roskaa sitten veisi kolme pulloa?
Eikö ne hiuslakkapullot voi vain käyttää itse loppuun käyttämällä hiuslakkaa päivittäin? Tai kysyä naapureilta, ystäviltä tai sukulaisilta, olisiko heillä niille käyttöä? Tyhjät hiuslakkapullot voi laittaa metallijätteeseen.
Hiuslakoista tuli mieleen ne spray-korkilla sumutettavat tekstiilin- ja nahansuoja-aineet hiuslakkapullojen näköisissä pulloissa. Tajusin, millaisia myrkkyjä ne tekstiilinkyllästysaineet ovat vasta silloin, kun pullon sumutemekanismi meni rikki ja sain kemikaalit iholleni. Jouduin käyttämään nekin pullot loppuun voidakseni laittaa ne metallijätteeseen, mutta uusia en osta. En enää suihkuttele tekstiilinkyllästysaineita huonekalujen tekstiiliosiin ja urheilujalkineisiin, ennen kuin löydän jonkin toisenlaisen, paljon ekologisemman suoja-aineen.
Nahkatuotteita suojaan nykyään metallirasioissa olevilla vanhanaikaisilla lankeilla, joiden levittämisessä nahan pintaan käytän rikkinäisiä sukkia... Nahkatakkien ja laukkujen helpoimmin likaantuvat kohdat suojaan värittömällä lankilla, kengät ruskealla tai mustalla lankilla.
SPR tekee hyvää työtä. Palkkoja on maksettava, kaikkea ei voi tehdä vapaaehtoisten avulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla outoa tarvetta hamstrata poistokirjoja tai lehtiä kun ne on ilmaisia?
Minulla kertyy jatkuvasti nurkkiin joltain kirjastokäynniltä niitä poistojuttuja kirjastolainojen lisäksi.
Hyvä että saan itseni lukemaan lainakirjat riittävän nopeasti ennen kuin laina-aika päättyy, saati sitten noita poistolöytöjä.
Silti en vaan raaski luopua niistä kun ajattelen että menetän paljon jos en lue niitä. Lehdet on tyyliin terveysasiaa käsitteleviä (toki pari vuotta vanhoja) ja houkuttelevat kyllä lukemaan kunhan löytäisi ajan sille. Kirjat taas, niissä on houkutteleva takakansiteksti, mutta en vaan saa aikaiseksi istua alas ja alkaa lukea.
Ihan saman asian kanssa kamppailen, ja kirjoitinkin asiasta tähän ketjuun... Vannoin kirjoituksessani, etten enää ota yhtään ilmaista kirjaa vaihtokirjahyllystä, mutta muutama päivä sitten, kun vaihtokirjahylly oli kauppakeskuksen käytävällä ruokakaupan vieressä, mukaani lähti kuusi kirjaa... En ole myöskään alkanut viedä kirjoja pois, vaikka vannoin tekeväni sen viivyttelemättä.
Luin kirja-antikvariaatista, jotka saattaa hakea kirjat kotiovelta, jos se kelpuuttaa ne myyntiin. Tekevätköhän muutkin antikvariaatit niin pyydettäessä? Ei ole autoa, ja kirjat ovat PAINAVIA! Kokonaan toinen juttu on tietysti sitten, kelpaisivatko kirjani antikvariaateille. En tiedä, hakevatko ne paikat, joihin yleensä vien lahjoituksia, kirjalaatikoita.
Lehdistä ja kirjoista on yllättävän vaikea luopua. Jotenkin niitä kuvittelee vielä tarvitsevansa, lukevansa yhä uudestaan ja kaipaavansa jos niistä luopuu... Sama koskee papereita ja valokuvia. Kaikesta muusta tavarapaljoudesta olenkin jo pystynyt luopumaan...
Jään eläkkeelle muutaman vuoden päästä. Työurani on ollut pätkittäinen ja eläkkeeni tulee olemaan surkea. Ainoa hyvä puoli: heräteostokset ovat loppuneet totaalisesti.