Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20826)

Vierailija
11961/20826 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani maustepurkit kaapissa lajiteltuna aakkosittain ja aakkosten sisällä päivämäärän mukaan.

Mulla laatikon pohjalla sekamelskana. Kumpikin vaihtoehto toimii.

Vierailija
11962/20826 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa tuohon kirjahylly-asiaan, että kirjahyllyni on kotini tärkein asia. Vaikka siinä on satoja kirjoja, niin luen sitä jatkuvasti läpi (kirjaston ohella), ja päivitän joka lukukerralla tilannetta sen mukaan, haluanko yhä säilyttää ja uudelleenlukea tämän kirjan. Saan suurta iloa siitä, että kun haluan lukea rakkaasta kirjasta jonkin tietyn kohdan, se onnistuu vain nappaamalla kirjan hyllystä. Useimmiten luen uutuuskirjat ensin kirjastosta ja ostan niistä sitten omaan hyllyyn ne, jotka tahdon uudelleenlukea. Ja samalla kierrätän eteenpäin niitä, jotka eivät enää puhuttele.

En minäkään toki näe siinä järkeä, että säilyttelee kirjoja (tai muutakaan tavaraa), jota ei tarvitse eikä aio lukea / käyttää. Halusin vain tuoda esiin sen näkökulman, ettei suurikaan kirjahylly tarkoita, että se olisi jokin statussymboli tai muita kuin itseä varten. Kaikki tavara ei ole turhaa. (Ja tosiaan niitä turhia itsekin karsin mielelläni.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11963/20826 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ärsyttää, kun täällä Kontti on ainoa vaihtoehto minne viedä lahjoitustavaraa. Siellä on hinnat nousseet niin hullusti, että en halua tukea sitä paikkaa enää. Vaatteet on jo kalliimpia kuin uudet siis jos vertaa kauppojen aleihin. Joulukoristeet on samaa hintaa kuin Prismassa ja Tokmannilla. Astiat kuluneita ja kalliita. Yöh.

Oletko varma, ettet käytä tuota tekosyynä olla karsimatta? Jos oikeasti haluaa tavarasta eroon, niin kyllä se onnistuu. 

Olen varma. Laitan kierrätettävät tavarat toriin ja ne mitä ei haeta ilmaiseksi viikossa, menevät roskiin. Enkä muutenkaan ostele turhia juttuja enää. Vaatteita osti viimeksi vuosi sitten ja käytän omat loppuun ennen kuin ostan uusia...

Vierailija
11964/20826 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ärsyttää, kun täällä Kontti on ainoa vaihtoehto minne viedä lahjoitustavaraa. Siellä on hinnat nousseet niin hullusti, että en halua tukea sitä paikkaa enää. Vaatteet on jo kalliimpia kuin uudet siis jos vertaa kauppojen aleihin. Joulukoristeet on samaa hintaa kuin Prismassa ja Tokmannilla. Astiat kuluneita ja kalliita. Yöh.

Ilmeisesti on kuitenkin menekkiä, kun ovat nostaneet hintoja. Voithan aina lohduttautua sillä, että rahat menevät hyvään tarkoitukseen.

Voi olla, mutta mun rahoja ja tavararoita he eivät saa. Toivottavasti menee hyvään tarkoitukseen, mutta miten voi luottaa, että apu menee tarvitseville? Jos siellä olisi edullista, niin se palvelisi myös alueen köyhiä ja pienituloisia. Tai no ei edullista, mutta ainakin edullisempaa kuin kaupassa.

Viimeksi kun kävin niin esim. olkipukki 5e, teddytakki 28e, farkut noin kympin. Matot oli omituisen kalliita nekin. Juu ei kiitos. Annan torissa pois ne turhat mitä on ja ostan ihan uutena vaatteet, koska tuota samaa hintaa ovat alessa.

Vierailija
11965/20826 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskollani maustepurkit kaapissa lajiteltuna aakkosittain ja aakkosten sisällä päivämäärän mukaan.

Pitää paikkansa, mutta mikään ei tuo yhtä suurta mielihyvää kuin maustepurkkien ja -pussien laittaminen aakkosjärjestykseen ja vanhentuneiden mausteiden hävittäminen! Se on helpoin ja nopein tapa saada jonkinlaista elämänhallinnan tunnetta ja uskoa siihen, että kaikki muukin kotoa löytyvä on mahdollista saada järjestykseen edes joskus tulevaisuudessa...

Vierailija
11966/20826 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan käynyt mausteita läpi niin suosittelen. Siellä saattaa olla vanhentuneita ja sellaisia mitä ei tule käytettyä, tai kuten minulla helposti, useampi purkki ja pussi samaa tavaraa.

Tykkään isoista maustepurkeista, sellaisista mistä voi ottaa pari kourallista helposti eikä seuraavana päivänä tarvitse mennä kauppaan.

Vierailija
11967/20826 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona ns kuollut kulma, kaapin perällä.

Laitan aina sinne, kun huomaan joku on tarpeeton.

Ehkä kerran vuodessa, max 2 järjestän tavarat.

Nyt naapurirappuun joku muutti ja lahjoitti muuttolaatikoita.

Kävin hakemassa 5. Eivät riittäneet.

Varasin samantien kirppikselle ns täyspalvelun.

Vien heti itsenäisyyspäivän jälkeen.

Vierailija
11968/20826 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa, mutta mikään ei tuo yhtä suurta mielihyvää kuin maustepurkkien ja -pussien laittaminen aakkosjärjestykseen ja vanhentuneiden mausteiden hävittäminen! Se on helpoin ja nopein tapa saada jonkinlaista elämänhallinnan tunnetta ja uskoa siihen, että kaikki muukin kotoa löytyvä on mahdollista saada järjestykseen edes joskus tulevaisuudessa...

Hmmmm. Oikeastiko ihmiset käyttävät niin vähän mausteita, että niitä jää käyttämättä?

Vierailija
11969/20826 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin laittamaan kiertoon kaikki vaatteet, joita meillä ei enää käytetä. Mutta neljän lapsen jäljiltä on väkisinkin kertynyt vaatetta, joka ei hyvällä tahdolla eikä edes väkisin enää ole käyttökelpoista. Kengät, vyöt tms sälähän on helppoa, sille oikea osoite on roska-astia tuossa pihalla. Mutta sitten on HYVIN paljon tekstiilijätettä, joka ei oikeasti enää kelpaa vaatekäyttöön, ei kirpputorille, ei pelastusarmeijalle, ei ilmaiseksi torissa, ei edes sukulaisille rönttövaatteiksi.

Nämä käyttökelvottomat tekstiilit ovat minulle suurin ongelma. Osa menee matonkuteiksi (lakanat, pyyheliinat, farkut, ehkä jotkut trikoovaatteet), mutta suurin osa on täysin käyttökelvottomia. Mutta täälläpäin ei ole poistotekstiilien keräystä lainkaan. Lähin keräyspiste on noin 50km päässä paikassa, jonne minulla ei ole ollut mitään asiaa viimeiseen 20 vuoteen (silloinkin kävin siellä työasioissa yhdessä koulutuksessa). Meillä on kyllä takka+kamina, joissa olen polttanut sitten niitä tekstiilejä, jotka eivät kelpaisi edes lumppukeräykseen (alushousut, sukat), mutta muuten olen lumput säilyttänyt jätesäkeissä kuivassa varastotilassa. Tarkistin juuri ennen tämän viestin kirjoittamista, että keräyspisteitä ei ole. H&M ilmeisesti vastaanottaisi joitakin pieniä määriä, mutta hieman nolottaa viedä sinne mitään, kun en sieltä osta mitään, eikä kyseiseen kauppakeskukseenkaan ole asiaa kuin ehkä kerran vuodessa.

Koska puuvillan tuotanto kuluttaa aivan järjettömän määrän makeaa vettä, en haluaisi näitä laittaa polttoonkaan. Siksi olen niitä säästänyt, kuvitellut, että kyllähän tännekin pian lumppukeräys tulee.

EI vain näy tulevan.

Ja kyseessä on siis vaatekäyttöön täysin kelvottomia rääsyjä, joita omatuntoni ei todellakaan anna periksi dumpata UFF:n keräykseen.

Ilmeisesti olen tämän asian kanssa yksin, koska "kukaan muu" ei käytä vaatteitaan loppuun asti, vaan ne ovat kirpputori/UFF-kelpoisia. Meillä vaan esimerkiksi lasten ulkoiluhaalarit eivät neljän lapsen jäljiltä ole todellakaan enää siinä kunnossa, että niitä voisi vaatteina käyttää. Vaatehan on ollut esimerkiksi kahdella talvihaalarina päiväkodissa, sitten yhdellä kotihaalarina tuossa pihassa ja viimeisellä rymyhaalarina metsätöissä tms  keväisin/syksyisin, kun eihän siinä enää lämpöeristys toimi. Nyt kun polvet ovat revenneet auki vuorta myöden, takasaumaa ei saa enää viidettä kertaa ommeltua kasaan ja vetoketjua ei voi vaihtaa alkuperäisen konstruktion ollessa tosi hankala, niin pakko toi on poistaa käytöstä.

Vierailija
11970/20826 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kerännyt rikkinäiset mutta puhtaat tekstiilit pariin isoon kassiin odottamaan ensi vuotta, jolloin tekstiilien kierrätys otetaan käyttöön. Toivottavasti silloin keräyspisteitä saadaan kaikkialle, jotta tekstiilit eivät enää joutuisi sekajätteeseen.

Vierailija
11971/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en ole kahteen vuoteen tarvinnut, en tarvi jatkossakaan, kierrätykseen vaan.

Heräteostoja vältettävä, päätyy kaappien täytteeksi.

Ihminen pärjää yllättävän vähällä, siitä voi tehdä ihan taidetta.

Totta, jos ei töihin tarvitsisi siistejä vaatteita niin olisi mennyt pari vuotta jo vanhoilla vaatteilla. Kotivaatteina käytän ihan riekaleiksi asti.

Vierailija
11972/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kerännyt rikkinäiset mutta puhtaat tekstiilit pariin isoon kassiin odottamaan ensi vuotta, jolloin tekstiilien kierrätys otetaan käyttöön. Toivottavasti silloin keräyspisteitä saadaan kaikkialle, jotta tekstiilit eivät enää joutuisi sekajätteeseen.

Pakkohan niitä on tulla kun se on laki. On tosi mielenkiintoista nähdä miten ne kaikki aiotaan kierrättää.

Vierailija
11973/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sain myytyä tarpeetonta ja samalla tyhjeni keittiön taso. Heti on siistimmän ja rauhallisemman näköistä.

Vierailija
11974/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudun henkisesti käsityö- ja askartelutavaroiden karsinta kierrokseen. Toisaalta tekisi mieli laittaa kaikki kiertoon, mutta en tiedä onnistuuko se kerralla. Ompelukamoja, kankaita, huovutustavaroita, viinipullon korkkeja, paperiaskartelujuttuja, näihin liittyviä kirjoja jne.

Vierailija
11975/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa tuohon kirjahylly-asiaan, että kirjahyllyni on kotini tärkein asia. Vaikka siinä on satoja kirjoja, niin luen sitä jatkuvasti läpi (kirjaston ohella), ja päivitän joka lukukerralla tilannetta sen mukaan, haluanko yhä säilyttää ja uudelleenlukea tämän kirjan. Saan suurta iloa siitä, että kun haluan lukea rakkaasta kirjasta jonkin tietyn kohdan, se onnistuu vain nappaamalla kirjan hyllystä. Useimmiten luen uutuuskirjat ensin kirjastosta ja ostan niistä sitten omaan hyllyyn ne, jotka tahdon uudelleenlukea. Ja samalla kierrätän eteenpäin niitä, jotka eivät enää puhuttele.

En minäkään toki näe siinä järkeä, että säilyttelee kirjoja (tai muutakaan tavaraa), jota ei tarvitse eikä aio lukea / käyttää. Halusin vain tuoda esiin sen näkökulman, ettei suurikaan kirjahylly tarkoita, että se olisi jokin statussymboli tai muita kuin itseä varten. Kaikki tavara ei ole turhaa. (Ja tosiaan niitä turhia itsekin karsin mielelläni.)

===

Samoin: kirjat ovat ystäviäni. Ynnä nuotit ja äänilevyt.

Vierailija
11976/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm. Oikeastiko ihmiset käyttävät niin vähän mausteita, että niitä jää käyttämättä?

Joo, ainakin jos on jotain eksoottisia mausteita. Olen saanut joskus tuliaisiksi enkä ole tiennyt mihin niitä voisi käyttää.

Vierailija
11977/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

===

Samoin: kirjat ovat ystäviäni. Ynnä nuotit ja äänilevyt.

Tässäpä hyvä vertailukohta konmaritukselle, onko tämä yhtä rakas minulle kuin kirjani. Jos ei, niin kiertoon.

Vierailija
11978/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin laittamaan kiertoon kaikki vaatteet, joita meillä ei enää käytetä. Mutta neljän lapsen jäljiltä on väkisinkin kertynyt vaatetta, joka ei hyvällä tahdolla eikä edes väkisin enää ole käyttökelpoista. Kengät, vyöt tms sälähän on helppoa, sille oikea osoite on roska-astia tuossa pihalla. Mutta sitten on HYVIN paljon tekstiilijätettä, joka ei oikeasti enää kelpaa vaatekäyttöön, ei kirpputorille, ei pelastusarmeijalle, ei ilmaiseksi torissa, ei edes sukulaisille rönttövaatteiksi.

Nämä käyttökelvottomat tekstiilit ovat minulle suurin ongelma. Osa menee matonkuteiksi (lakanat, pyyheliinat, farkut, ehkä jotkut trikoovaatteet), mutta suurin osa on täysin käyttökelvottomia. Mutta täälläpäin ei ole poistotekstiilien keräystä lainkaan. Lähin keräyspiste on noin 50km päässä paikassa, jonne minulla ei ole ollut mitään asiaa viimeiseen 20 vuoteen (silloinkin kävin siellä työasioissa yhdessä koulutuksessa). Meillä on kyllä takka+kamina, joissa olen polttanut sitten niitä tekstiilejä, jotka eivät kelpaisi edes lumppukeräykseen (alushousut, sukat), mutta muuten olen lumput säilyttänyt jätesäkeissä kuivassa varastotilassa. Tarkistin juuri ennen tämän viestin kirjoittamista, että keräyspisteitä ei ole. H&M ilmeisesti vastaanottaisi joitakin pieniä määriä, mutta hieman nolottaa viedä sinne mitään, kun en sieltä osta mitään, eikä kyseiseen kauppakeskukseenkaan ole asiaa kuin ehkä kerran vuodessa.

Koska puuvillan tuotanto kuluttaa aivan järjettömän määrän makeaa vettä, en haluaisi näitä laittaa polttoonkaan. Siksi olen niitä säästänyt, kuvitellut, että kyllähän tännekin pian lumppukeräys tulee.

EI vain näy tulevan.

Ja kyseessä on siis vaatekäyttöön täysin kelvottomia rääsyjä, joita omatuntoni ei todellakaan anna periksi dumpata UFF:n keräykseen.

Ilmeisesti olen tämän asian kanssa yksin, koska "kukaan muu" ei käytä vaatteitaan loppuun asti, vaan ne ovat kirpputori/UFF-kelpoisia. Meillä vaan esimerkiksi lasten ulkoiluhaalarit eivät neljän lapsen jäljiltä ole todellakaan enää siinä kunnossa, että niitä voisi vaatteina käyttää. Vaatehan on ollut esimerkiksi kahdella talvihaalarina päiväkodissa, sitten yhdellä kotihaalarina tuossa pihassa ja viimeisellä rymyhaalarina metsätöissä tms  keväisin/syksyisin, kun eihän siinä enää lämpöeristys toimi. Nyt kun polvet ovat revenneet auki vuorta myöden, takasaumaa ei saa enää viidettä kertaa ommeltua kasaan ja vetoketjua ei voi vaihtaa alkuperäisen konstruktion ollessa tosi hankala, niin pakko toi on poistaa käytöstä.

Kymppi plus sulle tästä vaatteiden loppuun asti käyttämisestä!

Vierailija
11979/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä olen pyöritellyt niitä mukeja kaapin takanurkassa ja ne tulee otettua käyttöön vasta jos kaikki muut mukit on pesussa. Sekin jo kertoo että ei ne oikein nappaa meillä muitakaan kun ei niitä tule otettua kun viimeisessä hädässä.[/quote]

==

Mites työpaikan kahvihuone? Ite oon dumpannu sinne jotain kippoja, joista en pidä.

Vierailija
11980/20826 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans käytetään vaatteita loppuun, parsitaan useampaan kertaan jopa trikoosukat jne. Mut sitten kun kulumaa on enemmän kuin ehjää, leikkelen kaikki trikoot ja vastaavat neliöiksi, joilla pyyhitään keittiön lattiaa/tiskiallasta ja kaikkea enemmän likaista, jonka jälkeen rätti joutaa roskiin. Ja kun poltettava jäte poltetaan polttolaitoksessa, palaminen on paljon puhtaampaa kuin koskaan kodin tulisijoissa, joten koskaan ei pidä itse polttaa tekstiileitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän