Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20529)

Vierailija
2401/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan siskon kanssa renssattu isän asuntoa.Isä suurpolttaja jotenka kaikki textiilit kaatopaikalle.Onko teillä jotain hyvää tipsii millä sais sen hirveen tupakanhajun pois asunnosta?Poltto sisällä.

Ollaan tehty light renssaus mutta kuitenkin saannut jo viedä 12 mustaa iso säkkiä kaatopaikalle.Asunto pidetään vielä jonku aikaa ennen päätöstä mitä tehdä sillä.Isä asuu siis hoivakodissa.

Ymmärrän että isälläni kävi näin koska on muistisairas.Siis että roinaa kerty. Mutta te 70+ jotka mielestänne olette terveitä fyysisesti ja psyykkisesti, renssatkaa ja hävittäkää turhat roinanne ettei lapsillenne jää hirveä urakka tästä.Tässä pitäs keretä kämppää renssata, siivota pinttyneestä liasta, käydä hoivakodissa,käydä töissä,tehdä ylitöitä, olla perheen kanssa,lapsia auttaa eri asioissa.jne.Sen oman ajan saa täysin unohtaa.

Asiaa puhut, ikäihmisten tosiaan kannattaisi itse tyhjätä ylimääräistä tavaraa pois, kun on vielä voimissaan.

Terv. kokemusta on.

Vierailija
2402/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan siskon kanssa renssattu isän asuntoa.Isä suurpolttaja jotenka kaikki textiilit kaatopaikalle.Onko teillä jotain hyvää tipsii millä sais sen hirveen tupakanhajun pois asunnosta?Poltto sisällä.

Ollaan tehty light renssaus mutta kuitenkin saannut jo viedä 12 mustaa iso säkkiä kaatopaikalle.Asunto pidetään vielä jonku aikaa ennen päätöstä mitä tehdä sillä.Isä asuu siis hoivakodissa.

Ymmärrän että isälläni kävi näin koska on muistisairas.Siis että roinaa kerty. Mutta te 70+ jotka mielestänne olette terveitä fyysisesti ja psyykkisesti, renssatkaa ja hävittäkää turhat roinanne ettei lapsillenne jää hirveä urakka tästä.Tässä pitäs keretä kämppää renssata, siivota pinttyneestä liasta, käydä hoivakodissa,käydä töissä,tehdä ylitöitä, olla perheen kanssa,lapsia auttaa eri asioissa.jne.Sen oman ajan saa täysin unohtaa.

Ionisaattoria kannattaa kokeilla eli kysele vuokraamista.

Jotain hajun peittävää maalia on myös olemassa eli seinistä saa hajun vähemmäksi sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunto isäsi oma ?

Asuin ex poikaystävän kanssa hänen isoäitinsä kodissa. Kun mummo asui hoitokodissa.

Maksoin vukrana yhtiövastikkeen.

Myin koko omaisuuden, irtaimiston siis ja rahoilla maksettiin uusi keittiö putkiremontissa , mummo asui muutaman vuoden hoivakodissa, olisiko ollut 4 v.

Me ex.n kanssa myytiin tarpeeton, ylimääräinen kiertoon ja hankittiin moderni keittiö ja sain asua halvalla.

Vuosien aikana löysin vaikka mitä aarteita, seteleitä oli kirjojen välissä, patjan välissä, koruja vaatteiden keskellä ylähyllyssä. Nyt kaikki löytyi. Aikaa meni, mutta aikaa oli.

Vierailija
2404/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tupakanhajuun tepsii ehkä parhaiten otsonointi, ja tietysti ensin tapetit ja kaikki irtoava pois, mitkä ovat sitä tupakanhajua imeneet. Eli siis remontti ja otsonointi.

Vierailija
2405/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsonointi auttaa tupakanhajuun. Ensin otatte pois kaikki tavarat, vanhat tapetit yms mikä vaan lähtee irti, sitten otsonointi ja vasta sitten uudet pintamateriaalit ja maalit.

Vierailija
2406/20529 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile KonMari-kirjaa avuksi. Osa jutuista on hassuja, koska harvalle on luontevaa kiittää sukkia päivän jälkeen hyvästä palvelusta :D mutta kirjan idea on loistava. Aluksi lähti kamaa hieman varovaisemmin, mutta kun tulpan sai auki, homma helpottui. Itse tuli hävitettyä sen avulla paljon turhaa tavaraa ja minkään perään ei ole ollut ikävä.

Vierailija
2407/20529 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asunto isäsi oma ?

Asuin ex poikaystävän kanssa hänen isoäitinsä kodissa. Kun mummo asui hoitokodissa.

Myin koko omaisuuden, irtaimiston siis ja rahoilla maksettiin uusi keittiö putkiremontissa , mummo asui muutaman vuoden hoivakodissa, olisiko ollut 4 v.

Me ex.n kanssa myytiin tarpeeton, ylimääräinen kiertoon ja hankittiin moderni keittiö ja sain asua halvalla.

Vuosien aikana löysin vaikka mitä aarteita, seteleitä oli kirjojen välissä, patjan välissä, koruja vaatteiden keskellä ylähyllyssä. Nyt kaikki löytyi. Aikaa meni, mutta aikaa oli.

Myit toisen ihmisen omaisuutta ja käytit rahat omaan keittiöön?!?!?!

Vierailija
2408/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi ihan yksinkertainen tukkimiehen kirjanpito, jolla merkkasin kaikki poistot. Uskonpuutteen iskiessä katsoin listaa, että olen sentään jonkin verran edennyt. Urakka on pitkä ja hidas, mutta maali on jossain tuolla. :-) 

Vierailija
2409/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin veit korut omistajalleen ja käytit rahat hänen hyväkseen kuten rehellinen ja kunnon kansalainen ainakin? 

Vierailija
2410/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko asunto isäsi oma ?

Myit toisen ihmisen omaisuutta ja käytit rahat omaan keittiöön?!?!?!

Kyllä. Myin toisen omaisuutta yhdessä hänen lapsenlapsen kanssa ja rahat laitettiin kodin kunnostukseen, jokainen kolikko.

Asunto oli kolmio. Tyhjennettiin ensiksi tarpeeton toiseen makkariin ja myytiin se tyhjäksi.

Ainoastaan ostettiin uusi sänky.

Kaikki huonekalut myytiin, taulut jne. Tehtiin pintaremontti ja kun putkiremontti oli loppu, asunto myytiin. Tässä vaiheessa mummoa ei enää ollut.

Vierailija
2411/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaakohan joku optikkoliike juuri nyt vanhoja silmälaseja vastaan? Aiemmin syksyllä oli näitä "lahjoita vanhat lasit Afrikkaan" kampanjoita, mutta olivat jo loppuneet kun katsoin. Minulla nurkissa pyörii noin viidet vanhat rillit, jotka haluan lahjoittaa enkä heittää pois. Kuitenkin aikanaan olleet kalliita.

Muutin juuri ja siinä lähti jonkun verran tavaraa kierrätykseen. Nyt käyn läpi tällaisia pieniä asioita.

Osan kauan käyttämättä olleita tavaroita otan myös käyttöön ja esille. Esimerkiksi olen soittanut vanhoja kasetteja ja mankkaa. Olin unohtanut miten paljon pidän analogisesta musiikista. Minulla ei siis aina päde se sääntö, että jos en ole käyttänyt vuosiin, niin ei ole tavarasta enää iloa. Mutta tämäkin vaati sen että testaan kasetit, mikä edelleen kunnossa äänen puolesta, ja roskiin ne jotka ei ole. Aika hubaa kuunnella jotain euroviisukasettia 80 luvulta. Se lähti kierrätykseen, kai näitäkin joku keräilee. Mutta esimerkiksi Prince alkuperäiskasetti jäi hyllyyn. Uskomatonta miten hyvältä joku kasetti voi kuulostaa vaikka ollut käyttämättä 20 vuotta...

Vierailija
2412/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoitellut aktiivisemmin tämän ketjun alkupuolella, tarkoituksemme on muuttaa parin-kolmen vuoden sisään pienempään asuntoon, ja olen sitä silmällä pitäen käynyt tavaroita läpi.  Paljon olen jo myynyt ja vienyt kierrätykseen, ja siten järkeistänyt meillä olevaa tavaramäärää. En ole itse edes mitenkään kova shoppailemaan, joten tavaramäärä on pysynyt hyvin aisoissa.

Nyt sitten siskoni kuoli. Olen ainoa omainen, ja minulla on kohta edessäni 100-neliöisen asunnon tyhjentäminen. Siskoni oli kova ostamaan (vaikkei mikään hamsteri kuitenkaan, onneksi) ja hänellä on paljon hyvää tavaraa; hyvää vaatetta, astioita, sisustustavaraa ja myös uudehkot tai jopa uusia huonekaluja. 

Huokaus. Nyt sitten pohdin, mitä teen kunhan perunkirjoitus on saatu pidettyä. Nuoret aikuiset lapseni ehkä ottavat jotain, mutta tuskin kovin paljoa. Itselle ehkä joku taulu, pari, mutta siinäpä se. 

Mietin, kysynkö tarjouksia kuolinpesiä kokonaisina ostavilta yrityksiltä vai jaksanko/jaksaisiko jompikumpi lapsistani myydä tavaroita Facebookissa, Torissa ja kirppiksillä.  

Liinavaatteet vien ehkä Hesyyn.  Vaatteet, laukut ja kengät - näitä on tosi paljon. 

Kuitenkin asunto täytyy laittaa myyntiin, ja jossain vaiheessa sen on sitten oltava tyhjäkin. 

Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistys myös tarvitsee tavaraa kirppikselleen myytäväksi. Rahat tietenkin eläimille. Hiukan parempaa toimintaa kuin Hesyssä, joka omistaa 5 miljoonan edestä kiinteistöjä, mutta ei ole varaa leikkauttaa eläimiä.

Kiitos tästä vinkistä!

T. Siskon kuolinpesää tyhjentävä

Vierailija
2413/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kirppareita, jotka ottavat tavaraa myyntitilille.

Meidän ylimääräiset on myyty yhdessä jo vuosia sitten ja meillä on myös vuosia ollut paikka, jossa tarpeettomia säilytetään.

Tavaran arvo tippuu joka päivä. Ja tarpeeton vke turhaa tilaa.

Pidän tänään pikkujoulut. Valmistuminen vei puolisen tuntia.

Vierailija
2414/20529 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa tarkoittaa "renssata" 😑?! Mistä näitä ihmisiä tulee, jotka keksivät omia sanoja, eivätkä edes ymmärrä että muilla ei ole aavistustakaan mistä he puhuvat...

Renssaus, suurpolttaja.. huh. En tajua.

Vierailija
2415/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2416/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa tarkoittaa "renssata" 😑?! Mistä näitä ihmisiä tulee, jotka keksivät omia sanoja, eivätkä edes ymmärrä että muilla ei ole aavistustakaan mistä he puhuvat...

Ihme kitinää taas. Renssata on ihan normaali murresana, tulee ruotsin sanasta rensa. Katso sanakirjasta, jos et pysty asiayhteydestä päättelemään.

Vierailija
2417/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että tavaroiden määrä olisi nykyisin vain vähentynyt, ainakin fyysisesti. Ennen nurkissa lojuneet musiikkilevyt, leffaboxit yms. viihde on nyt ihmisillä pääsääntöisesti tietokoneella. Sitten pidettiin järeitä tietosanakirjoja ja valokuvakansioita myös hyllyt väärällään, mutta nettissä ja koneella nekin nykyisin. Joskus oli mankeli ja kuivausrumpukin jossain, nykyisin ei kukaan tervejärkinen mankeloi mitään ja pesukone/kuivausrumpu on yksi ja sama kone. Televisiokin (tai näyttö) mahtuu taulun paikalle seinälle, kun se vanha kuvaputkitelkkari vei ainakin neliön asunnnon pinta-alasta. Kamera, tietokone, mp3-soitin, laskin, puhelin ja viedokamera myös yksi ja sama laite, ennen kun pelkkä puhelin tarvitsi oman pöydän eteiseen ja puhelinluettelon kylkeen. 

Aineetonta kamaahan sitten onkin jo niin, ettei elämä riitä läheskään kaiken katsomiseen, kuuntelemiseen tai seuraamiseen. 

Vierailija
2418/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina löytänyt youtubesta vaikka kuinka paljon minimalismi ja tavarapaljous aiheisia audiokirjoja ja podcasteja ja juttuja. Suosittelen, niitä on kiva kuunnella ja saada vinkkejä.

Itse aion ensi vuonna yrittää No shoppingia eli etten osta vaatteita, meikkejä tai mitään turhaa. Vaatteet, meikit ja tuoksut on mun kompastuskiviä.  Kaikki muu on niihin verrattuna helppoa. Voin elää vaikka yhdellä lusikalla verhottomassa asunnossa, kunhan minulla on sata mekkoa ja parfyymeja. Nyt tavoite olisi olla hankkimatta lisää. Kaipaan tsemppiä, en tuomitsemista.

Vierailija
2419/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamera, tietokone, mp3-soitin, laskin, puhelin ja viedokamera myös yksi ja sama laite, ennen kun pelkkä puhelin tarvitsi oman pöydän eteiseen ja puhelinluettelon kylkeen. 

Ja kun se yksi laite hukkuu/varastetaan, niin samalla menettää paljon tietoa ja paljon omasta itsestään joutuu toisen käsiin. Minä en ikinä siirry käyttämään vain yhtä laitetta. 

Vierailija
2420/20529 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että tavaroiden määrä olisi nykyisin vain vähentynyt, ainakin fyysisesti. Ennen nurkissa lojuneet musiikkilevyt, leffaboxit yms. viihde on nyt ihmisillä pääsääntöisesti tietokoneella. Sitten pidettiin järeitä tietosanakirjoja ja valokuvakansioita myös hyllyt väärällään, mutta nettissä ja koneella nekin nykyisin. Joskus oli mankeli ja kuivausrumpukin jossain, nykyisin ei kukaan tervejärkinen mankeloi mitään ja pesukone/kuivausrumpu on yksi ja sama kone. Televisiokin (tai näyttö) mahtuu taulun paikalle seinälle, kun se vanha kuvaputkitelkkari vei ainakin neliön asunnnon pinta-alasta. Kamera, tietokone, mp3-soitin, laskin, puhelin ja viedokamera myös yksi ja sama laite, ennen kun pelkkä puhelin tarvitsi oman pöydän eteiseen ja puhelinluettelon kylkeen. 

Aineetonta kamaahan sitten onkin jo niin, ettei elämä riitä läheskään kaiken katsomiseen, kuuntelemiseen tai seuraamiseen. 

Kyllä mulla on edelleen lp-levyjä, cd-levyjä, kirjoja, elokuvia, valokuvia ja järjestelmäkamerakin, eivätkä nämä ole niitä asioita, joista suunnittelisin luopuvani. Jokainen, joka ajattelee vähän pidemmälle, ymmärtää että kaikkea taidetta tai viihdettä ei voi korvata biteillä. Kun taas se porukka, joka entisaikaan kutsui itseään "kaikkiruokaisiksi" ja kuunteli sitä musiikkia, mitä Radio Suomi kulloinkin sattui soittamaan, pärjää nykyään kokonaan ilman levyjä.

Kuivausrumpu löytyy myös, kodinkoneista paras, eikä vie tilaa miltään muulta pesukoneen päällä.

Minimalismia harjoitan sitten muilla elämän alueilla. Lakanoiden mankeloimisesta olen ihan samaa mieltä kanssasi. Itsetuntemusta on se, että löytää ne itselle oikeasti tärkeät asiat ja luopuu turhista.