tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Vierailija kirjoitti:
Heitättekö hehkulamput ja ei-led valonauhat roskiin? Sähkö on toki kallista nyt, mutta kuinkahan kauan... kävin viikonloppuna varastoa läpi ja löytyi laatikollisen verran käyttämättömiä hehkulamppuja ja sitten vielä vanhoja jouluvaloja, joissa ei ole ledejä myöskään. Kuluttavat sähköä noin 4x enemmän kuin ledit. 🤑 en edes halua ajatella, että kuinka kauan nuo on vieneet meillä tilaa ja en tietty kierrätykseenkään laita.
Laitettu roskiin jo aikapäivää sitten. Ledit ollut koko talossa jo ainakin viisi vuotta, jos ei enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitättekö hehkulamput ja ei-led valonauhat roskiin? Sähkö on toki kallista nyt, mutta kuinkahan kauan... kävin viikonloppuna varastoa läpi ja löytyi laatikollisen verran käyttämättömiä hehkulamppuja ja sitten vielä vanhoja jouluvaloja, joissa ei ole ledejä myöskään. Kuluttavat sähköä noin 4x enemmän kuin ledit. 🤑 en edes halua ajatella, että kuinka kauan nuo on vieneet meillä tilaa ja en tietty kierrätykseenkään laita.
Laitettu roskiin jo aikapäivää sitten. Ledit ollut koko talossa jo ainakin viisi vuotta, jos ei enemmän.
Juuh, saman teen nyt itsekin. Vertailin nuita hehkulamppuja meidän led ja energiansäästölamppuihin. Eroa jopa 6x. Harmittaa heittää roskiin ehjää tavaraa, mutta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään siivosin ja järjestelin liinavaatteet ja pyyheliinat.
Poistoja ei tullut, mutta kaapit on nyt pesty ja liinavaatteet sekä pyyhkeet viikattu siististi.2 kynttilälyhtyä sen sijaan konmaritin pois. En polta enää kynttilöitä sisällä.
Itse en nyt heitäkään kynttilöitä pois, kun tuleva talvi saattaa olla välillä hyvinkin sähkötön..
En minäkään heittänyt kynttilöitä pois. Niitä meiltä löytyy vielä muutamia, mutta uusia en ole ostanut. Sähkökatkon aikaan toki voin polttaa kynttilöitä, mutta en muuten.
Meillä on myös patterikäyttöisiä kynttilöitä. Ovat turvallisempi vaihtoehto lapsi- ja lemmikkitaloudessa ja toimivat myös mahdollisen sähkökatkon aikana.
Meillä ollaan myös vaihtamassa kaikki aidot kynttilät paristoilla toimiviin. Ei tarvitse enää sydän kylmänä vartioida, sytyttääkö lemmikit tulipalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttaneet pois ja olemme karsineet tavaraa. Nyt on tullut ongelmaksi että asunnossa kaikuu kolkosti. Onko edessä muutto pienempään vai löysikö ratkaisu tekstiileistä, akustiikkalevyistä tms?
Isot matot lattialle, paksut verhot ja jos ei riitä niin ryijy seinälle.
Yli 10 v sitten asuimme pari v mieheni lapsuudenkodissa. 15 vuotta sitten, tarkemmin.
Olin äitiyslomalla ja mies tuli kotipaikkakunnalle projektitöihin.
Appivanhemmat olivat ostaneet kivan asunnon ja omakotitalo ei mennyt kaupaksi.
Mä sitten tyhjensin talon. Kaikki huonekalut myyntiin. Me asuttiin ruokahuoneessa, omat pari huonekalua.
Varmaan vuoden jälkeen oli yläkerta tyhjä.
Appivanhemmat eivät käyneet ylhäällä, koska portaat. Kävivöt usein kylässä entisessä kodissa.
Asuttiin siellä 2 v, talo meni kaupaksi pari viikkoa ennen, kun mulla alkoi työt. Hyvä ajoitus.
Esim kävin koko kesän kirppiksellä myymässä irtaimistoa. Se on hidasta hommaa
Olen käynyt läpi koko talon yksi huone kerrallaan (110 neliötä, 4mh) tässä viimeaikoina ja vitsi että se tuntuu hyvältä nyt kun aletaan olla loppusuoralla. Toki homma vaatii jatkuvaa ylläpitoa jossain määrin ja lasten kanssa vaatteita/tavaroita tulee ja menee.
Tietenkin meillä on tavaraa vieläkin silleen melko paljon, mutta pöytätasot pysyvät tyhjinä ja laatikoista/kaapeista löytää sen mitä tarvitsee. En ole vienyt hommaa niin äärimmilleen että huushollista löytyisi vain yksi jatkoroikka tai puhelimen laturi tms, vaan niitä on useampia saatavilla siellä missä voi tarvita. Saan kuitenkin kovat kicksit siitä, että jos joku lautanen tai kippo menee rikki ja voin heittää sen pois!
Parhaimpana henkilökohtaisena tekonani oli, kun kävin omat vaatteeni, kenkäni ja laukkuni läpi. Siis voitteko uskoa, että roskiin lähti huonokuntoista/myyntikelvotonta kamaa 3 muovikassillista ja kierrätykseen vein peräti 10 muovikassillista! Ja ne oli siis ihan täpötäysiä muovikasseja. Olen nainen ja tykkään vaatteista, mutta yksinkertaisesti iso osa noista ei enää mahtunut mulle enkä jaksa säästellä niitä mihin "ehkä toivottavasti joskus vielä mahdun" tai sitten säästellä jotain korkokenkiä ja iltalaukkuja, joita ei oikeasti tule koskaan käytettyä..
Lisäksi vaatehamstereille vinkki: sellainen "shop your closet" -haaste on oikeasti toimiva! Tulee kokeiltua eri asukokonaisuuksia ja näin käytettyä samoja vaatteita mutta eri yhdistelminä, sekä lisää rohkeutta pukeutua itselle mieluisasti. Ihan kuin kävisi ostoksilla omalla vaatekaapilla, kun siellä on oikeasti loputon määrä yhdistelmiä ja kivoja vaatteita jos vaan viitsii nähdä sitä peruskaavaa pidemmälle.
Mulla kävi vaatteiden kanssa niin, että raskauksien myötä lihoin/kroppa muuttui lyhyehkössä ajassa niin, että lopulta olen laittanut kaikki "entisen elämän" vaatteet pois paria reilua villapaitaa lukuunottamatta. Sitten käytin muutaman vuoden pelkästään imetys- ja raskausvaatteita vuoronperään, ja nyt sitten niiden jälkeen yhtäkkiä ihmettelenkin tyhjää vaatekaappiani. Kolmet mustat collegehousut, parit mustat legginsit, kolme teepaitaa ja muutama paita/tunika. Ai niin ja yhdet farkut, joita en ole pariin vuoteen pukenut jalkaani, mutta onpahan nyt varalta kun itsellä on vaikea sopivia housuja löytää. Mustia samanlaisia sukkia ehkä 7 paria ja saman verran pikkuhousuja. Kolmet rintsikat. Ja yhdet urheiluvaatteet.
Vaatekaapin pohjalta löytyy kestokassi, joka on noin puolillaan pikkuisen pieniä vaatteita, joihin ehkä on mahis joskus mahtuakin pienellä painonpudotuksella. Ja toinen puolikas kassillinen kesävaatteita.
Jännä tilanne. Toisaalta nautin siitä, että vaatetta on vain vähän ja toisaalta haaveilen kauniista vaatteista. Nyt huonossa rahatilanteessa vaan on aika vaikea löytää kirppiksiltä sopivaa vaatetta nirsolle maulle. Mutta sen verran olen tätä tavaraa viime vuosina puljannut, että mitään "sinne päin" en enää kuvittelekaan ostavani.
Noh, viime aikojen kokemuksen perusteella tuntuu yhdet tai kahdet ihmisten ilmoilla liikkumisvaatteet riittävän ja kotona menen noilla collegeilla ja t-paidoilla 😊
Vaikka olenkin tässä tilanteessa vähän vasten tahtoani jopa, onhan tää silti helppoa. Ulos lähtiessä ei tarvitse miettiä, mitä päälleen laittaa. Pyykki tulee pestyä ajallaan, kun on pakko saada puhdasta päälle. Meillä toki tulee sen verran lapsiltakin vaatetta, että pystyy koneet pyörittämään täysinä vaikka suht tiheään pitääkin pestä.
Onpahan joku yksinkertainen asia tässä hulabalooelämässä 😄
Minusta tämä keskustelu on oikeastaan siitä ihana, että täällä on päällisin puolin tosi positiivisia viestejä ja selkeästi myötäeletään tässä toistemme karsimisprosessisa! Joitakin yksittäisiä negatiivisia trolleja tietysti tulee ja menee, jotka käy täällä haastamassa riitaa, mutta kuten sanottua niin yleisesti ottaen tässä on tosi hyvä meininki. Missä teidän kaltaisiin ihmisiin oikein tutustuu? Jos olette noin kivoja täällä palstalla (missä ei välttämättä aina ole kovin ystävällisiä viestejä) niin olette varmasti sitä livenäkin. :)
Mulla on itsellä nyt karsinnassa ylimääräiset elektroniikkasälät. Ja voin kertoa, että tämä oli ehkä haastavin juttu kaikista! Yhtäkkiä sitä vaan vuosien varrella huomaa, että erilaisia elektroniikkavimpaimia on tullut taloon. Näihin sitten ne erilliset johdot, jotka ei välttämättä ole kiinni laitteissa vaan (noloa myöntää, mutta olen itse epäjärjestelmällisenä tämän aiheuttanut) kaikki ympäriinsä eri paikoissa. Sitten vielä ne kaikki yksityisyyteen liittyvät asiat, eli täytyisi jotenkin tyhjentää vanhat kamerat kuvista ym. laitteiden tiedostot, ennen kuin näitä lähtee mihinkään viemään. Ihan kamalaa. Tämä oli varmaan inhokki "kategoriani" kaikista karsimiseen liittyvistä jutuista. :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä keskustelu on oikeastaan siitä ihana, että täällä on päällisin puolin tosi positiivisia viestejä ja selkeästi myötäeletään tässä toistemme karsimisprosessisa! Joitakin yksittäisiä negatiivisia trolleja tietysti tulee ja menee, jotka käy täällä haastamassa riitaa, mutta kuten sanottua niin yleisesti ottaen tässä on tosi hyvä meininki. Missä teidän kaltaisiin ihmisiin oikein tutustuu? Jos olette noin kivoja täällä palstalla (missä ei välttämättä aina ole kovin ystävällisiä viestejä) niin olette varmasti sitä livenäkin. :)
Mulla on itsellä nyt karsinnassa ylimääräiset elektroniikkasälät. Ja voin kertoa, että tämä oli ehkä haastavin juttu kaikista! Yhtäkkiä sitä vaan vuosien varrella huomaa, että erilaisia elektroniikkavimpaimia on tullut taloon. Näihin sitten ne erilliset johdot, jotka ei välttämättä ole kiinni laitteissa vaan (noloa myöntää, mutta olen itse epäjärjestelmällisenä tämän aiheuttanut) kaikki ympäriinsä eri paikoissa. Sitten vielä ne kaikki yksityisyyteen liittyvät asiat, eli täytyisi jotenkin tyhjentää vanhat kamerat kuvista ym. laitteiden tiedostot, ennen kuin näitä lähtee mihinkään viemään. Ihan kamalaa. Tämä oli varmaan inhokki "kategoriani" kaikista karsimiseen liittyvistä jutuista. :D
Toi elektroniikka on usein miesten heiniä ja kompastuskivi. Elektroniikka on ostettaessa ollut kallista, eikä siitä haluta luopua. Vaikkei tosiasiassa kukaan käytä 10 vuoden takaista älypuhelinta enää edes missään hätätilanteessa.
Elektroniikkaan sopii konmarittaminen oikein hyvin. Kaikki kerralla esille, siis mitä hittoa, tätähän on ihan kamalasti, ja siitä vaan karsimaan selkeästi vanhentunutta ja varakappaletta. Johdoissa tuli ainakin joskus eri maiden johtoja mukana, helpompaa ja halvempaa laittaa kaikille sentin tuotantokuluilla ylimääräinen johto kuin tehdä eri maihin erilaisia paketteja. Eli niissä on paljon karsittavaa, jos kaiken on vaan säästänyt.
Lähteneiden laitteiden johtoja pois. Joitakin yleisjohtoja (esim. (pöytä)tietokoneen virtajohto) voi säästää, kun niitä voi käyttää laitteesta toiseen, mutta vanhalla liittimellä olevat laturit voi pääsääntöisesti poistaa.
Jos nyt jostain syystä haluaa pitää omaa puhelinmuseota, tehdään niille oma laatikko, jossa puhelimet voivat olla. Jos niitä tulee joka kaapinnurkasta vastaan, ärsyttää muuten ihan sikana.
Tavaran hilloaminen kaapissa ei koskaan ole ekologista, mutta erityisesti tämä pätee elektroniikkaan. Kun pistää käyttämättömän, vanhentuneen elektroniikan kiertoon, saadaan niiden sisältämät harvinaiset metallit uusiokäyttöön, eikä niitä tarvitse louhia jostain Afrikasta ympäristö- ja ihmisoikeuksia polkien.
C-kasetit ja videot kannattaa käydä digitoimassa eikä suinkaan säästää videonauhuria sitä ristiäisvideota varten. Ne menevät helposti rikki ja rikkovat samalla sen kasetin. Digikopio ei ainakaan sillä lailla hajoa.
Kuusi kestokassia rompetta lähti tänään täyspalvelukirppikselle.
Miten paljon tätä tavaraa riittääkään, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi kestokassia rompetta lähti tänään täyspalvelukirppikselle.
Miten paljon tätä tavaraa riittääkään, huoh.
Sitä riittää ihan tosi paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään siivosin ja järjestelin liinavaatteet ja pyyheliinat.
Poistoja ei tullut, mutta kaapit on nyt pesty ja liinavaatteet sekä pyyhkeet viikattu siististi.2 kynttilälyhtyä sen sijaan konmaritin pois. En polta enää kynttilöitä sisällä.
Itse en nyt heitäkään kynttilöitä pois, kun tuleva talvi saattaa olla välillä hyvinkin sähkötön..
En minäkään heittänyt kynttilöitä pois. Niitä meiltä löytyy vielä muutamia, mutta uusia en ole ostanut. Sähkökatkon aikaan toki voin polttaa kynttilöitä, mutta en muuten.
Meillä on myös patterikäyttöisiä kynttilöitä. Ovat turvallisempi vaihtoehto lapsi- ja lemmikkitaloudessa ja toimivat myös mahdollisen sähkökatkon aikana.Meillä ollaan myös vaihtamassa kaikki aidot kynttilät paristoilla toimiviin. Ei tarvitse enää sydän kylmänä vartioida, sytyttääkö lemmikit tulipalon.
Samoin ja onhan siinä vielä se, että kynttilän polttaminen sisällä on huono juttu keuhkoille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi vaatteiden kanssa niin, että raskauksien myötä lihoin/kroppa muuttui lyhyehkössä ajassa niin, että lopulta olen laittanut kaikki "entisen elämän" vaatteet pois paria reilua villapaitaa lukuunottamatta. Sitten käytin muutaman vuoden pelkästään imetys- ja raskausvaatteita vuoronperään, ja nyt sitten niiden jälkeen yhtäkkiä ihmettelenkin tyhjää vaatekaappiani. Kolmet mustat collegehousut, parit mustat legginsit, kolme teepaitaa ja muutama paita/tunika. Ai niin ja yhdet farkut, joita en ole pariin vuoteen pukenut jalkaani, mutta onpahan nyt varalta kun itsellä on vaikea sopivia housuja löytää. Mustia samanlaisia sukkia ehkä 7 paria ja saman verran pikkuhousuja. Kolmet rintsikat. Ja yhdet urheiluvaatteet.
Vaatekaapin pohjalta löytyy kestokassi, joka on noin puolillaan pikkuisen pieniä vaatteita, joihin ehkä on mahis joskus mahtuakin pienellä painonpudotuksella. Ja toinen puolikas kassillinen kesävaatteita.Jännä tilanne. Toisaalta nautin siitä, että vaatetta on vain vähän ja toisaalta haaveilen kauniista vaatteista. Nyt huonossa rahatilanteessa vaan on aika vaikea löytää kirppiksiltä sopivaa vaatetta nirsolle maulle. Mutta sen verran olen tätä tavaraa viime vuosina puljannut, että mitään "sinne päin" en enää kuvittelekaan ostavani.
Noh, viime aikojen kokemuksen perusteella tuntuu yhdet tai kahdet ihmisten ilmoilla liikkumisvaatteet riittävän ja kotona menen noilla collegeilla ja t-paidoilla 😊Vaikka olenkin tässä tilanteessa vähän vasten tahtoani jopa, onhan tää silti helppoa. Ulos lähtiessä ei tarvitse miettiä, mitä päälleen laittaa. Pyykki tulee pestyä ajallaan, kun on pakko saada puhdasta päälle. Meillä toki tulee sen verran lapsiltakin vaatetta, että pystyy koneet pyörittämään täysinä vaikka suht tiheään pitääkin pestä.
Onpahan joku yksinkertainen asia tässä hulabalooelämässä 😄
Olen 50+ ja mulla on sama tilanne vaatteiden kanssa. Nyt kun kaapissa on vain muutama vaate niin aina on päällepantavaa. Mullakin vain muutamat siistimmät vaatteet ja hyvin olen pärjännyt. Koira ulkoilutus ja kotivaatteita on sitten enemmän. Sitä mukaa laitan roskiin kun ei voi enää korjata. Jos on jotain ostettava niin se pitää olla just eikä sinnepäin. Ja nyt kaikki käy yhteen niin ei tarvitse sitäkään ajatella. Elämä helpottui huomattavasti.
Lapsi rikkoi vahingossa lautasen, ja se harmitti minua. Sitten tajusin että jee, tätä tunnetta en ole aikoihin kokenut! Aiemmin olen ollut lähinnä helpottunut aina kun yhdestä tavarasta on taas päästy. Eli tämä olikin siis hyvä merkki 😁
Tänään pitäisi vihdoin heittää pois rähjäinen lakana ja Savonian haarukoita ja veitsiä, jotka ovat yksinkertaisesti huonoja, liian pieniä ja kapeita, eivätkä ollenkaan teräviä. Toivottavasti jaksaisin viedä myös paristoja kierrätykseen, mutta ne pitäisi jaksaa myös teipata ensin.
Menoa seuranneena olemme me suomalaiset äärimmäisen varakas yhteiskunta kun meillä on näin paljon liikaa tavaraa. Olen tuossa miettinyt että voisiko se toimia hienona rangaistuksena että mitään ei heitä pois (Paitsi tietenkin selvästi rikkinäisen ja lopullisesti käyttökelvottoman) voisi sitten aina kun tekee mieli ostaa sitä kaikenlaista turhaa törkyä katsella sitä omaa asuntoa ja kirota kuinka paljon sitä törkyä jo on. Voisi toimia paremmin tälläinen asia meillä äärimmäisen varakkailla emännillä.
Olen itse myös toiminut esim vaateostoksissa niin että jos olen ostanut jotain huonolaatuista skeidaa niin olen nimenomaan pitänyt sitä arkena lähes joka päivä päällä ihan vain sen vuoksi että vastaisuudessa älyäisi olla ostamatta halpaa paskaa. Se on kyllä toiminut aika hyvin kun useita vuosia joutui pitämään huonoja kenkiä jalassa. Silloin päätin että ei enää ikinä halpis tavaraa.
luh kirjoitti:
Menoa seuranneena olemme me suomalaiset äärimmäisen varakas yhteiskunta kun meillä on näin paljon liikaa tavaraa. Olen tuossa miettinyt että voisiko se toimia hienona rangaistuksena että mitään ei heitä pois (Paitsi tietenkin selvästi rikkinäisen ja lopullisesti käyttökelvottoman) voisi sitten aina kun tekee mieli ostaa sitä kaikenlaista turhaa törkyä katsella sitä omaa asuntoa ja kirota kuinka paljon sitä törkyä jo on. Voisi toimia paremmin tälläinen asia meillä äärimmäisen varakkailla emännillä.
Olen itse myös toiminut esim vaateostoksissa niin että jos olen ostanut jotain huonolaatuista skeidaa niin olen nimenomaan pitänyt sitä arkena lähes joka päivä päällä ihan vain sen vuoksi että vastaisuudessa älyäisi olla ostamatta halpaa paskaa. Se on kyllä toiminut aika hyvin kun useita vuosia joutui pitämään huonoja kenkiä jalassa. Silloin päätin että ei enää ikinä halpis tavaraa.
Valitettavasti hinta ei takaa laatua. Kalliskin tuote voi olla umpisurkea.
Itselleni ostelu ei ole mikään ongelma, ei uusia tule haalittua kun näissä vanhoissakin rojuissa on jo tarpeeksi. Mun kohdalla tähän tavaramäärään on vaikuttanut eniten muuttuneet elämäntilanteet. Kuusi vuotta sitten talossa oli vauva, nyt eskarilainen. Lapsi kasvaa vauhdilla, on pieneksi jäänyttä vaatetta, kasvunvaravaatetta, vaihtovaatetta. Leluissa on vauvajutut jo saatu pois, mutta siltikin on niitä leluja ja pelejä joita vieläkin käytetään ja isompien lelut tekevät tuloaan. Koko ajan on joku vaihe menossa tai tulossa.
Itse ihmettelen myös sitä, miten minulla nelikymppisellä akalla voi vieläkin olla jotain tavaroita, joita olen saanut tai hankkinut opiskeluaikoina. Eikö ne olisi jo 20 vuodessa hajonneet tai kierrättyneet jonnekin? Näitä elämän sedimenttejä täällä riittää pengottavaksi ihan ilman että hankkii yhtään uutta rättiä tai kuppia.
luh kirjoitti:
En usko tämä on varakkuudesta kiinni.
Tavaraa on ollut liian helposti saatavilla.
Nyt vasta on herätty todellisuuteen.
Aina, kun näen mun vanhemmat, otan repullisen tarpeetonta mukaani. Se on pieni määrä, mutta siitä tulee pari jätesäkillistä vuodessa.
Oma koti alkaa olemaan kondiksessa.
Muu perhe lähtee syyslomalla reissuun.
Silloin käyn kodin läpi. Viikko riittää hyvin ja tuskin tarpeetonta löytyy yhtään
Ja sieltä se taas tuli: stereotypia shoppailevista emännistä, vaikka monesti on jo todettu, että tavarakaaos ei johdu pelkästään shoppailusta ja shoppailu ei ole vain naisten helmasynti (heh).
Siitä olen samaa mieltä, että turhan paskan ostamista kannattaa välttää ja joskus voi itselleen pitää pienen oppitunnin.