tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21850)
Apu kelpaa kirjoitti:
Tietäisikö kukaan, mistä voisi saada apua tavara paljouden vähentämiseksi? Ja mitä tällainen apu tulee maksamaan, noin suunnilleen?
Paljon pitäisi viedä muualle, joten kuljetuskin tarvittaisiin. Auttamaan tulevan henkilön olisi kyettävä yhteistyöhön, omin päin ei saisi poistoja tehdä.
Suomen ammattijärjestäjät ry:n sivuilla on tietoa.
Mulla kaksi tavoitetta tämän vuoden loppuun mennessä.
1) digitoida kaikki CD-levyt, ja pitää vain jotkut kaikki tärkeimmät (nimmaroidut ja erikoispainokset, näitä ei ole monta).
2) käydä läpi kirjapaljous ja heittää suurin osa menemään. Sen oon aikaisemmin saanut aikaiseksi, että olen heivannut ne isoihin muovilaatikoihin. Nyt viimeisimmän muuton jälkeen ei ole juurikaan kirjahyllytilaa enää, ja mitä niitä siellä laatikoissa ikuisuuksia säilyttämään...
Muuttojutut vielä kesken (tavarat etsivät vähän paikkojaan vielä), niin en ole ihan heti aloittamassa. Ehkä parin viikon päästä on kämppä jollain tavalla kuosissa, että siihen on tyytyväinen. Sitten!
Vierailija kirjoitti:
Ota mut oletteko huomanneet miten Fiskarsin ja Arabian tuotteiden laadut on mennyt alas kun lehmän häntä? Vasta ostetut lautaset on naarmuilla, samoin Savonia -aterimet. Pikkasen kiukuttaa. Tehdäänkö Suomessa enää mitään astioita/ruokailuvälineitä?
Noissa Savonioissa ei mielestäni pieni naarmuuntuminen niin haittaa. Kuuluu ruostumattoman teräksen ominaisuuksiin, jos ei nyt aivan törkeitä naarmuja ole. Enemmän ärsyttävät Arabian lautasiin tulleet jäljet. Täytyykin katsoa, ovatko enemmän naarmuilla 25 vai 10 vuotta vanhat. Mutta samaa mieltä siitä, että kyllä ns. laadun pitäisi jossakin näkyä. Luvatun ajattomuuden ja pitkäikäisyyden takiahan noita hankitaan.
Ei ole sellaista asiaa kuin liikaa tavaraa. Aika tavaran palkitsee.
Olen alkanut käyttämään vanhoja yläasteella ostettuja pikkareitani, jotta ne kuluisi ja hajoaisi ja pääsisin niistä näin lopulta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota mut oletteko huomanneet miten Fiskarsin ja Arabian tuotteiden laadut on mennyt alas kun lehmän häntä? Vasta ostetut lautaset on naarmuilla, samoin Savonia -aterimet. Pikkasen kiukuttaa. Tehdäänkö Suomessa enää mitään astioita/ruokailuvälineitä?
Noissa Savonioissa ei mielestäni pieni naarmuuntuminen niin haittaa. Kuuluu ruostumattoman teräksen ominaisuuksiin, jos ei nyt aivan törkeitä naarmuja ole. Enemmän ärsyttävät Arabian lautasiin tulleet jäljet. Täytyykin katsoa, ovatko enemmän naarmuilla 25 vai 10 vuotta vanhat. Mutta samaa mieltä siitä, että kyllä ns. laadun pitäisi jossakin näkyä. Luvatun ajattomuuden ja pitkäikäisyyden takiahan noita hankitaan.
Oletko kokeillut noihin naarmuihin savisaippuaa? Sillä lähtee ainakin valkoisista Teemoista ja muista Arabian lautasista kaikki harmaat aterinkulumat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkunaarmut ei haittaa, mutta uusiin Savonia XL lusikoihin on tullut todella syviä naarmuja ihan normaalissa käytössä. Vanhoihin lautasiin tulee sellaisia valoa vasten näkyviä naarmuja mitkä ei normikäytössä näy, mutta näihin uusiin on tullut sellaisia harmaita näkyviä naarmuja. Ja nämä molemmat on ostettu kahden vuoden sisällä ja olleet kahden henkilön käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut noihin naarmuihin savisaippuaa? Sillä lähtee ainakin valkoisista Teemoista ja muista Arabian lautasista kaikki harmaat aterinkulumat pois.
Kiitos täytyy mennä heti kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
1) digitoida kaikki CD-levyt, ja pitää vain jotkut kaikki tärkeimmät (nimmaroidut ja erikoispainokset, näitä ei ole monta).
2) käydä läpi kirjapaljous ja heittää suurin osa menemään. Sen oon aikaisemmin saanut aikaiseksi, että olen heivannut ne isoihin muovilaatikoihin. Nyt viimeisimmän muuton jälkeen ei ole juurikaan kirjahyllytilaa enää, ja mitä niitä siellä laatikoissa ikuisuuksia säilyttämään...
Muuttojutut vielä kesken (tavarat etsivät vähän paikkojaan vielä), niin en ole ihan heti aloittamassa. Ehkä parin viikon päästä on kämppä jollain tavalla kuosissa, että siihen on tyytyväinen. Sitten!
Muutitko pienempään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aika uutisoitiin just tuo "syksyllä hinnat nousevat valtavasti eli nyt kannattaa mennä ostamaan vaatteita". Näin ihan punaista! Nyt kannattaa mennä omaan vaatekaappiin ja shoppailla siellä, sillä vaikka ehkä joillain meistä on siivottu ja toimiva vaatekaappi niin veikkaanpa et enemmistöllä suomalaisista se on kaikkea muuta. Se on just sellainen sekamelska, josta "ei löydä mitään". Ja jos siitä lähtökohdasta lähtee shoppailemaan uutta vaatetta, varsinkin paniikkimielialassa, niin lopputulos on se, että ostaa kaikkea turhaa, vääränlaista ja ihan liikaa.
Jos johonkin pitäisi valmistautua hintojen nousua ajatellen niin sanoisin, että opetellaan tekemään ruokaa itse. Sillä tavalla säästää rahaa. Voi sitten ostaa vaikka ne housut, jos on vain yksi pari kaapissa..
Luin ja mietin samaa. Ei tietysti lehtien agendaan sovi, että kannattaisi opetella toimeen vähemmällä ja huomata, ettei aikuisen ole mikään pakko ostaa luonnonlain määräämänä jokaisen vuoden jokaisena sesonkina hulluna uusimpia trendivaatteita. Ennemmin nyt lomalla aikaa voisi käydä läpi kaappeja ja tehdä lista, jos oikeasti on jotain, mille pitää löytää korvaaja. Talvitakin tms. välttämättömyyshankinnan voi ainakin keskituloinen tehdä ihan hyvin normaalihinnalla päättömän sinne päin -shoppailun sijasta.
Meillä on vielä pitkä tie kestävään tapaan kuluttaa. Kaikki lehdet ja media on valjastettu myymään lisää, joten koko ansaintalogiikka pitäisi keksiä uudelleen, että ei tarvitsisi tuputtaa tavaraa. Lähes kaikkiin sisustusjuttuihin on ujutettua tavaraa, jota siellä ei normisti ole. Perhetuttu sanoi että niillä oli paku täynnä krääsää kun tulivat tekemään juttua niiden kodista. Ne tukkukaupat varmaan maksaa suoraan sen jutun tekemisen ja laittaa vielä mainoksia kun lehteen. Kaikki ei tajua sitä, että ei ne elä sillä mitä me lehdistä maksetaan vaan niillä mainostajien rahoilla. Voi kestää aika pitkään että tälle tavalla löydetään korvaaja, kun pitää löytyä se maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vinkkini tavaran poistoon ja kevyeen pakkaamiseen. Jemmaan aina reikäiset sukat, alushousut, huonot rintsikat ja sen kulahtaneumman pyyhkeen samaan lootaan ja pakkaan sitten mukaan (etelän) reissuille. Surutta sitten kohteessa roskiin kun olen päivän pitänyt. Näin siis olisin tehnyt kotonakin, mutta saivat jatkoaikaa matkalla. Matkalaukkuun tilaa ja huonot pois.
Näitä kertyy vuoden mittaan yllättävän paljon. Ei tarvitse sitten reissussa pikkupyykkiä pestä eikä ainakaan tuoda kotiin.Kiitos tästä vinkistä!
Pakkasin tämän ohjeen mukaisesti meidän perheen matkatavarat. Lopputulos oli, että lähtiessä kasseja oli neljä ja tullessa vain puolitoista. Oli muuten ihana tulla kotiin ilman pyykkivuorta!
Ja kaikille matkakohteen jätehuollon tilasta huolestuneille voinen iloisena kertoa, että kohteessa oli kadunkulmassa erilliset kierrätyslaatikot eri jätteille, joihin jätteemme uskollisesti kierrätin. ;)
Olimme vuosia sitten budjettimatkalla Islannissa. Ostettiin 1 laukku ruumaan ja kaikilla oli käsimatkatavarat.
Lisävuoteena oli ilmapatja, lakana, peitto, tyyny.
Patja tuotiin kotiin, muut jätin roskikseen. Olivat tiensä päähän tulleita. Ruuat syötiin kaikki, oltiin suunniteltu hyvin. Paluussa pärjättiin kaikki käsimatkatavaroilla.
Matkalla kierrettiin maa ympäri ja siellähän ei ole joka kylässä edes ruokakauppaa. Ihmettelijöille tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin viemässä tavaraa kierrätyskeskukseen, sain tavaran vastaanottajilta kupongin, jolla saa max 5 euron arvoisen tuotteen ilmaiseksi heidän valikoimistaan.
"Vie mennessäs, tuo tullessas" :D
Me vietiin myös, mä kannoin ensin pari kassia autosta jättöpisteelle, sain kupongin. Mies tuli perässä yhden laatikon kanssa ja olisi saanut toisen kupongin. Kieltäytyi siitä, sanoi että vaimo sai jo eikä me tarvita enempää. Ei oltaisi oikeasti tarvittu sitä yhtäkään, mutta postikortin kokoinen paperilappu oli helppo pistää paperinkeräykseen kuitenkin.
Ja jos jotain uutta tarvitsisi, niin fiksumpaahan se olisi kierrätettynä hankkia. Sitä vartenhan mekin tavaraa sinne kannettiin, että joku toinen voi niitä vielä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos täytyy mennä heti kokeilemaan!
Kidesooda (elintarvikepuhdas tuote, löytyy maaliosastosta) on parempi puhdistaja. Ja lasitekerrokselle myös hellävaraisempi tuote kuin naarmutusvaikutukseen perustuva savisaippua tai teräsvilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat digitoida jo valmiiksi digitaalisessa muodossa olevaa musiikkia, kuten CD-levyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten karsin kirjoja, ja on kyllä harmittanut toistuvasti sen jälkeen.
Vaatteita en sure, enkä astioita.Minä taas en ole yhtäkään luopumaani kirjaa kaivannut. Lukemattomia kirjojakin hyllyssä on lukemattomia.
Sama juttu. En käsitä miksi niitä olin aikanaan alkanut hamstrata, kun meillä on kuitenkin kirjastot.
Kun kirjastot menivät yllättäen kiinni kuukausiksi keväällä 2020, olin kiitollinen kirjahyllyssäni olevista sadoista kirjoista, jotka olin ajatellut myydä ja lahjoittaa pois. Kirjoja ei olisi saanut edes kierrätyskeskusten tai hyväntekeväisyyskirpputorien myymälöistä, koska nekin olivat kiinni koko kevään, eikä minulla olisi ollut varaa ostaa kaikkia lukemiani kirjoja uusina kirjakaupoista. Nyt en tiedä, uskallanko luottaa siihen, että yhteiskunta pysyy auki ja voin luopua omistamistani kirjoista. Olin ajatellut myös myydä ja lahjoittaa kaikki kuntoiluvälineeni pois, mutta kun kaikki kuntosalit ja muut sisäliikuntapaikat olivat kiinni, oli kieltämättä hyvä, että kotona oli kuntoiluvälineitä. Nyt vielä sodan uhkakin pelottaa. Haluaisin karsia vielä lisää tavaroita ja pyrkiä konmarituksen innoittamana mahdollisimman pieneen tavaramäärään, mutta olen nähtävästi menettänyt ainakin vähäksi aikaa sen turvallisuuden tunteen, joka tekisi kodin tavaroiden karsimisen mahdolliseksi. Ymmärrän nyt paremmin, miksi sotavuodet kokeneet suomalaiset eivät uskaltaneet heittää mitään pois sotien jälkeen. Ymmärrättekö te muut epäröintini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten karsin kirjoja, ja on kyllä harmittanut toistuvasti sen jälkeen.
Vaatteita en sure, enkä astioita.Minä taas en ole yhtäkään luopumaani kirjaa kaivannut. Lukemattomia kirjojakin hyllyssä on lukemattomia.
Sama juttu. En käsitä miksi niitä olin aikanaan alkanut hamstrata, kun meillä on kuitenkin kirjastot.
Kun kirjastot menivät yllättäen kiinni kuukausiksi keväällä 2020, olin kiitollinen kirjahyllyssäni olevista sadoista kirjoista, jotka olin ajatellut myydä ja lahjoittaa pois. Kirjoja ei olisi saanut edes kierrätyskeskusten tai hyväntekeväisyyskirpputorien myymälöistä, koska nekin olivat kiinni koko kevään, eikä minulla olisi ollut varaa ostaa kaikkia lukemiani kirjoja uusina kirjakaupoista. Nyt en tiedä, uskallanko luottaa siihen, että yhteiskunta pysyy auki ja voin luopua omistamistani kirjoista. Olin ajatellut myös myydä ja lahjoittaa kaikki kuntoiluvälineeni pois, mutta kun kaikki kuntosalit ja muut sisäliikuntapaikat olivat kiinni, oli kieltämättä hyvä, että kotona oli kuntoiluvälineitä. Nyt vielä sodan uhkakin pelottaa. Haluaisin karsia vielä lisää tavaroita ja pyrkiä konmarituksen innoittamana mahdollisimman pieneen tavaramäärään, mutta olen nähtävästi menettänyt ainakin vähäksi aikaa sen turvallisuuden tunteen, joka tekisi kodin tavaroiden karsimisen mahdolliseksi. Ymmärrän nyt paremmin, miksi sotavuodet kokeneet suomalaiset eivät uskaltaneet heittää mitään pois sotien jälkeen. Ymmärrättekö te muut epäröintini?
Ymmärrän, vaikka en ajattele samoin. Edelleen olen sitä mieltä, että sodan sattuessa menettää suuri osa tavaroista kaiken merkityksensä. Siinä vaiheessa tarvitaan vain lämpimiä vaatteita, ruokaa ja lääkkeitä, patteriradio yms. Itse yritän säilyttää kirjoistakin vain parhaat. Ei niitä muita lukisi pandemiankaan aikana uudestaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Myös tämä hintojen nousu tarkoittaa, etten voikaan vain ostaa takaisin jotain, josta olen luopunut. Sen uusi hankintahinta menee yli varojeni. Joudun harkitsemaan paljon tarkemmin, mistä luovun.
Ja asiat, mitä ajattelin voivani ulkoistaa, tarvitseekin tehdä itse. Esimerkiksi en voikaan tilata pyöreiden vuosien juhlia pitopalvelusta, joten joudun selviämään omalla työllä ja omilla tavaroilla ja kalusteilla. Tietysti lainatavarat tutuilta ovat edelleen ok, mutta usein vain heillä on juuri itsellä silloin myös juhlat, tai ovat lainanneet muille.
Samoin en uskalla laittaa pois nukkaista talvitakkia, koska ehkä ei ole varaa ostaa uutta, ja myös se toimii varatakkina, jos varsinaisesta hajoaa vetoketju. Tällaista pohdintaa.
Kyllä niukkuus laittaa harkitsemaan enemmän.
Minä olen iloinen reiluista säilytystiloistamme ja mielellään säilytän mahdollisesti tarvittavia tavaroita ihan taloudellisistakin syistä. Läpikäyn kyllä tavaroita säännöllisesti, jotta tiedän mitä omistan. Mahtavaa löytää omista varastoista tarvitsemansa tavara tai vaate, kauppaan vain pakon edessä.
Tietäisikö kukaan, mistä voisi saada apua tavara paljouden vähentämiseksi? Ja mitä tällainen apu tulee maksamaan, noin suunnilleen?
Paljon pitäisi viedä muualle, joten kuljetuskin tarvittaisiin. Auttamaan tulevan henkilön olisi kyettävä yhteistyöhön, omin päin ei saisi poistoja tehdä.