Perintövero, kuka määrää arvon?
Minulle on tulossa perintönä vanha talo, joka on purkukuntoinen. Tontti on pensittynyt, mutta upealla paikalla joen rannassa. Haluaisin rakentaa paikalle talon, mutta ensin tietenkin pitää vanha purkaa.
Miten vero määräytyy tässä tapauksessa, otetaanko huomioon arvossa se, että minulle aiheutuu valtavat kustannukset purkamisesta, talo on aivan asumiskelvoton??? Tietääkö joku?
Kommentit (22)
Meillä meinasi talokaupassa tulla ensin iso vero metsälämpäreestä, joka oli papereiden mukaan merkitty kovinkin arvokkaaksi vaikkei se olekaan. Me sitä aikamme vaadittiin järkeistettäväksi ja niin se lopulta saatiin. Varmasti voit tehdä saman perintösi kanssa.
, ainakaan 20 vuoteen ja se on ollut kylmillään koko tämän ajan, eikä kukaan ole edes käynyt siellä?
Pitääkö mun nämä asiat itse sinne jotenkin ilmoittaa ja missä vaiheessa?
Miksi purkaminen niin kamalasti maksaa?
puuta jne...
Kyllähän se purkaminen maksaa, siihen pitänee varmaan olla luvatkin. Sitäpaitsi, se jäte pitää jonnekin saada ja sekin maksaa. Ja koneet jotka sen tekee, ovat kalliita.
Vierailija:
Miksi purkaminen niin kamalasti maksaa?
on vuokrattava koneet ja palkattava niille kuskit ja hävitettävä se jote johonkin. Suurin osa rakennusjätteestä on lajiteltunakin sekajätettä. Kallista on.
Kai sitä purkamista voi halvemmallakin tehdä? Miten ne talot ennen purettiin kun ei ollut koneita?
Vierailija:
Kai sitä purkamista voi halvemmallakin tehdä? Miten ne talot ennen purettiin kun ei ollut koneita?
Tai siis me tehtiin kerran itse. Purettiin yksi talo, lajiteltiin jäte käsin lavoille jne. Mutta ei se tullut sen halvemmaksi, sen sijaan siihen kului koko helvetin kesä. Koska jätemaksut ovat niin suuria kuin ne ovat ja esim jätelavoijen vuokra ja kuljetus maksaa joka tapauksessa (pikkuauton peräkärryllä se tulee kokonaisuudessaa vielä kalliimmaksi eikähän sitä kestä kenenkään hermotkaan) on ehdottomasti kannattavinta myydä purku urkakkana jollekin alan yrittäjälle.
ja toki, kyllä rakentaminen maksaa huomattavasti enemmän. Vanhan talon purkukustannukset ovat noin 10% uuden rakentamisen kustannuksista. Mutta kuten huomatte silti aivan helvetisti. Lisäksi purku ja purkusiivoustyö on vastenmielistä ja inhottavaa verrattuna siihen, että uusista ja puhtaista aineista alkaa rakentaa uutta.
(nimimerkillä olemme purkaneet 3 taloa ja rakentaneet neljä)
Monethan hyödyntää niitä rakennustarpeiden säilyttämiseen yms.
Eli se hinta, mitä kiinteistöstä todennäköisesti saisit, jos myisit sen ulkopuoliselle, on sen käypä arvo. Tapauksessasi hinta tulee todennäköisesti määräytymään tontin perusteella, mutta voi olla että asunnollekin lasketaan joku arvo. Tontin hinta määräytyy muiden samalta alueelta vapailla markkinoilla myytyjen tonttien neliöhinnan perusteella. Voihan olla, että talo ei kaikkien mielestä olisi purkukuntoinen, vai onko niin, ettei kukaan koskaan missään olosuhteissa voisi remontoida taloa itselleen asumiskelpoiseksi?
No mutta kysymyksesi siitä, että huomioidaanko purkukustannukset, niin ei tietenkään huomioida. Yhtä lailla voisit kysyä, vaikuttavatko pihasuunnitelman teko, ruohon leikkaus, tai vaikkapa uuden talon rakentamiskustannukset hintaan. Nämä ovat asioita, jotka sinä itse päätät kiinteistölläsi tehdä. Verotuksessa määritetään vain se arvo, mikä kiinteistöllä on sellaisenaan kuin se on kuolinhetkellä ollut.
Ja se joka sanoi, että kolme välittäjää arvioi, ei todellakaan! Kuka nämä välittäjät maksaisi, verottajako? Eli verottaja määrittää hinnan ihan hintatilastojen perusteella. Jos sitten itse olet tyytymätön verottajan määrittämään hintaan, voit pyytää välittäjältä kirjallisen (maksullisen) lausunnon arvosta ja sen perusteella hakea arvoon muutosta. Ja ihan yksi välittäjä riittää, jos on ns. iso luotettava välitysfirma. Kaverin antama lausunto ei tietenkään ole luotettava. Voithan jo valmiiksi pyytää välittäjän lausunnon mutta yleensä ei kannata, koska verottaja arvostaa kiinteistöt kuitenkin aika alakanttiin.
Heittäkääpä vaikka googleen. Ei ehkä yleinen sana mutta kuitenkin. Vrt. metsittynyt.
mutta sillä nyt on kovin vähän väliä itse kysymyksen kannalta.
Eli juu, purku on kallista, mutta ei verottaja sitä silti huomioi.
Eli perunkirjoituksessa uskotut miehet arvioivat omaisuuden käyvän arvon. Tällöin perukirjaan merkitään tämä arvo ja tässä yhteydessä tietysti voi tuoda esiin arviointiin vaikuttaneet seikat. Muista, että kyse ei ole kiinteistön verotusarvosta, vaan nimeomaan käyvästä arvosta.
Vai miten tiedät, että talo tulee juuri sinulle?
google ei ole mikään mittari. Höhlä. Nettiin voi kuka vain kirjoittaa mitä vain. Vaikka tämä ap. Ei se silti sillä suomeksi muutu!
Ainakaan jos ei ole taajamassa, niin saattaisivat ottaa harjoituskohteeksi. Tietääkö kukaan?
Mutta jos googlen kautta löytää virallisyhteyksissä olevia dokkareita, se voi jo olla osoitus siitä, että sanaa käytetään tietyllä alalla erityisterminä. Silloinhan se on suomea, vai miten? Soita kielitoimistoon ja kysy!
-17-
Tapanani ei ole puhua asioista, joista en tiedä:)
t: 15
Anteeksi hoono soomi ;)
Ja olen ainoa perillinen, joten tiedän, että se jää minulle. Kyseessä äitini omistuksessa oleva " hörskä" .
Emme ole sitä myymässä, mutta paikka on niin hieno, että haluamme sinne oman talon.
käyvän hinnan mukaan, toki perunkirjoitukseen määritellystä ehdotuksesta.
Ts purkukustannuksia ei yleensä huomioida, mutta varmaankaan asumiskelvottomalle talolle ei juuri lasketa arvoa eli maksat vain tontista..