Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vilpittömästi ymmärrä miten ihmiset voivat asua pk-seudun ulkopuolella?

Vierailija
15.01.2008 |

Olen asunut koko ikäni Helsingissä ja useita vuosia (6 v.) ulkomailla opiskellessani. Jotenkin mua jaksaa hämmästyttää se, kuinka ihmiset viihtyvät jossain pk-seudun ulkopuolella... Aina kun siellä joutuu jossain käymään, tulee tosi masentunut ja ahdistunut olo siitä ankeudesta mitä etenkin Helsingin ja Espoon ulkopuolella näkee... Anteeksi jos tämä loukkkaa, mutta tätä mieltä olen ihan vilpittömästi.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin helsinkiläiskaksio ja ostettiin samalla rahalla uudehko 160 neliön omakotitalo järvenrannalta. Rantasauna ja kahden auton talli löytyy. Kymmenessä minuutissa pääsee asfaltoitua ja valaistua tietä pitkin 80 000 asukkaan kaupunkiin, mistä löytyy kaikki palvelut ja viihdykkeet. Omalta " kylältä" , kävelymatkan päästä löytyy kerhot ja kaverit lapsille. Lähikauppa erinomaisine palveluineen on kivenheiton päässä. Nyt harmittaa kun vietettiin niin monta vuotta elämästä siellä betonitalossa kuin sillit purkissa. Nyt ei ole naapureistakaan vaivaa, vaikka sijaistevatkin vain 150 metrin päässä. Siis haluaisinko asua kehä kolmosen sisäpuolella kun voin asua paratiisissakin? Tyhmähän olisin. Ja voi ihanuus tätä elämisen helppoutta täällä. Työmatkoihinkin menee vain kymmenesosa siitä mitä Helsingissä. Rahaakin jää huomattavasti enemmän käteen, vaikka palkka on melkein sama. Mutta valitettavan monella ei tietoa tästä mahdollisuudesta, kuten vaikkapa AP:lla. Tietenkin jos on pakko vaikkapa töiden takia asua huonosti niin ei kai sille mitään voi.

Vierailija
142/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voin valita menenkö jätti-Prismaan, vai lähi-Siwaan, vai siltä väliltä oleviin Smarreen, tai K-kauppaan.

Voin valita, menenkö Itikseen, Jumboon, Omppuun, vai Selloon (ostoskeskuksia).

Kaupat ovat auki myöhään iltaisin ja myös viikonloppuisin.

Voin valita niin itselleni, kuin lapsillenkin harrastuksen, kuin harrastuksen ja juuri sieltä, mistä haluan.

Pihalla on aina seuraa. Ei tarvitse lähteä jollekin hiekkatielle väistelemään hurjasti ajavia autoja. Saatikaan, että kävelisi siellä pimeässä yksin.

Kun lähden juhlimaan, niin pääsen muuallekin, kuin lähikuppilaan ja vieläpä julkisilla.

Kuinka pitkän listan haluat...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitäpä ei nykyään netin kautta saisi ostettua, vaikka Argentiinasta Lapin jänkhälle? Siis jos kulttuuritapahtumat ja erikoisliikkeet ovat ne mikä saa ihmiset pysymään RUUHKA-Suomessa niin en ymmärrä, en. Olen pikkukaupunkilainen ja olin kuukausi sitten Nightwishin konsertissa täällä omassa kaupungissani, kaukana kehäkolmosesta.

Vierailija
144/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen ammatti, jota voi harjoittaa kahdessa firmassa suomessa. Mun miehen ammattia voi harjoittaa 50 firmassa. Ja tietysti kaikki Helsingissä.

Mä en haluais edes mihinkään tavisammattiin, jota voi harjoittaa Utsjoelta Hankoon.

Olen luovalla alalla asiantuntijana. Kunnanvirastossa pikkupomona hyppäisin ikkunasta.

Vierailija
145/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kirjoitettu joko provona tai lähtöisin jonku hemmetin paskanhajuisen landelaislähtöisen " hesalaisen" näppiksestä. Itse olen muuttanut pohjoisesta pikku pikku tuppukylästä pääkaupunkiseudulle muutama vuosi takaperin. Parhaiten minuun ovat suhtautuneet juuri aidot oikeat useamman sukupolven takaiset pääkaupunkiseutulaiset ja ennenkaikkea stadilaiset.

Vierailija:

Parempi meille ap että juntit pysyvät siellä pöndellä poissa meidän silmistä.

Vierailija
146/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy täältäkin Prismoja, jopa kaksikin. Lähi-Siwoja melkein kolmekymmentä! Löytyy ostoskeskuksia. Hiekkateitä ei tosin löydy, katuvalot on kaikkialla. Metsän vieressä asutaan, koska en halua nähdä ikkunastani toista taloa. Kaupat ovat myös täällä auki iltaisin ja viikonloppuisin, lain sallimissa rajoissa, niin kuin sielläkin ;-) Sanopas se, että jos lapsesi haluaakin harrastaa laskettelua,lumilautailua, vesihiihtoa, kalastusta, retkeilyä jne. Mihin viet hänet? Harrastuksia löytyy täältäkin joka lähtöön ja vielä nuo kaikki päälle. Lähikuppilaa ei löydy vaan kaikki samat Sedulat yms. kuin sielläkin. Ja julkisilla pääsee! Rivitalossamme asuu kymmenen alle 10-v lasta. Kavereita siis löytyy, puistoista vielä lisää.

Et siis listannut yhtään sellaista asiaa mitä siellä on, mitä taas täällä ei ole! Yritäpäs kovemmin! :-)

Vierailija:

Voin valita menenkö jätti-Prismaan, vai lähi-Siwaan, vai siltä väliltä oleviin Smarreen, tai K-kauppaan.

Voin valita, menenkö Itikseen, Jumboon, Omppuun, vai Selloon (ostoskeskuksia).

Kaupat ovat auki myöhään iltaisin ja myös viikonloppuisin.

Voin valita niin itselleni, kuin lapsillenkin harrastuksen, kuin harrastuksen ja juuri sieltä, mistä haluan.

Pihalla on aina seuraa. Ei tarvitse lähteä jollekin hiekkatielle väistelemään hurjasti ajavia autoja. Saatikaan, että kävelisi siellä pimeässä yksin.

Kun lähden juhlimaan, niin pääsen muuallekin, kuin lähikuppilaan ja vieläpä julkisilla.

Kuinka pitkän listan haluat...?

Vierailija
147/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasta, kallista, likaista.

Vierailija
148/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voikin olla sellaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä muusta Suomesta mitään?

Vierailija
149/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin liikkeeseen lenkille? Liikenteeseen, ei liikkeeseen!

Vierailija
150/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö lenkkeilyn tarkoitus ole virkistää ja tuoda hyvää mieltä ja pitää terveenä? Miten liikenteen seassa lenkkeily tekee em. asioita? Siis onko pakokaasujen hengittäminen terveellistä? Voi hyvät hyssykät tätä maailmanmenoa. Ei voi muuta kuin ihmetellä!

Vierailija
151/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten myös vesihiihto ja kalastuskin (kuka haluaa kalastaa, kysyn vaan!) onnistuisi. Laskettelua en harrasta, mutta onhan noita rinteitä (vaikkakin pieniä) täälläkin.

Esim. Tampereella liikkeet menevät aikaisemmin kiinni, kuin täällä. Pari poikkeusta löytyy, mutta eipä ole paljoa valinnan varaa.

Hangossa oli pahimpaan turistiaikaan liikkeet kiinni lauantaisin.

Mutta onneksi olkoon - sinä asut jossain, missä valinnan varaa on, mutta näinhän useimmiten ei ole!

Vierailija
152/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten keskustelun taso todella surkeaa! Onkohan tässä parinsadan viestin ketjussa yhtäkään viestiä, jossa EI olisi mollattu toista osapuolta täysin maanrakoon? Tai että olisi edes yritetty miettiä asioita puolueettomasti ilman huutamista?

No, tuskin minäkään ihan puolueettomuuteen yllän, mutta yritän edes vähän nostaa keskustelun tasoa.

Itse olemme asuneet aina pk-seudulla lyhyttä ulkomaan keikkaa lukuun ottamatta. Tämä on varmasti yksi tärkeä seikka siihen, että meille pk-seutu on ainoa vaihtoehto - jo siksikin, että suku ja kaverit asuvat täällä. Sama syy on tärkeä toisin päin tietenkin maalaisille.

Huvittavaa keskustelussa on se, että moni maalainen kokee pk-seudun isoksi ja ahdistavaksi. Heh, meidän mielestä pk-seutu taas on juuri sopivan pieni, siis verrattuna oikeasti isoihin ja ruuhkaisiin kaupunkeihin. Täällä on kaikki suht lähellä, mutta sitten on oikeasti tuulahdus suuremman kaupungin tuntua, jota ei muualla Suomessa ole. Tähän liittyy juuri se, että Hgin asema maan isoimpana kaupunkina ja pääkaupunkina näkyy monessa asiassa--> kulttuuritarjonta (konsertit, teatterit jne.), urheilutapahtumat, ostosmahdollisuudet moninkertaiset vs. mikään muu kaupunki Suomessa jne. Toki Treelta ja Turusta löytyy ihan kivasti näitä asioita, vaikkakin pienemmässä mittakaavassa, pikkupaikkakunnat ovat sitten erikseen.

Yksi tärkeä seikka tietenkin on työmahdollisuudet. Usealla alalla pk-seutu on käytännössä ainoa paikka, josta etenkin pariskunnan molemmat puoliskot löytävät mielekkäitä töitä. 90% maan merkittävävimmistä firmoista pitää majaansa täällä. Se on tavallaan kurjaakin, kun niin moni maalainen, joka ei haluaisi muuttaa kotiseudultaan, " joutuu" muuttamaan mielekkään työn perässä.

Vierailija
153/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

autojen ja ihmisten vilskeessä. Ja HUOM! en nyt siis asu ytimessä, joten en suinkaan lenkkeile missään ihmisruuhkassa.

Voin lähteä kotoa suoraan meren rannalle kävelylle, luonnonsuojelualueelle (eli metsään), tai joen rannalle. Nämä kaikki löytyvät meidän välittömästä läheisyydestä.

On kerrostaloa, on idyllinen puutaloalue. Tunnin lenkillä ehdin halutessani kokea nämä kaikki.

Vierailija
154/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen aina miettinyt mitä ihmettä Helsinkiläiset nuoret/lapset tekevät koulun jälkeen? Itse en uskaltaisi päästää lapsiani pihalle keskenään leikkimään. Saatika sitten yksin käymään kaverin luona.

maaseudulla joutuu oikeasti olemaan ITSENSÄ kanssa, joutuu oppimaan tuntemaan itsensä ihmisenä. Muotivaatteilla ja suurilla taloilla ja tilinauhoilla nyt voi leveillä sekä maalla että kaupungissa, jokainen kai tämän tajuaa. Mutta maaseudun hiljaisuus pakottaa kohtaamaan itsensä ja tietysti myös ne läheiset ihmiset eri tavalla.

Jos ihminen on lapsesta lähtien sosiaalistunut kaupunkilaiseksi, hänen voi olla vaikeaa sosiaalistua uudelleen maalla asuvaksi. Sama pätee toisin päin, mutta ehkä maalta syntyisin olevien on luonnollisempaa sosiaalistua kaupunkilaisiksi (joko omasta tahdostaan, kun tuntee olevansa kotonaan kaupungissa, tai esim. vastahakoisesti työn perässä muuttaessaan).

Minusta te kaikki, jotka täällä toitotatte sitä, ettette YMMÄRRÄ toisten mielihaluja tai elämänarvoja, olette jääneet jostakin kasvukokemuksesta paitsi. On ihan oikeasti avartavaa huomata, että ihmiset tuntevat, rakastavat ja ajattelevat eri tavalla tai viihtyvät erilaisissa elinympäristöissä olematta silti sen huonompia kuin muut, ainakin jos ihmisyyttä ajatellaan. Fiksuja, oppineita, taitavia, menestyneitä, onnellisia, varakkaita ja taas sitten näitten vastakohtia tai välimuotoja löytyy maailman joka kolkasta ja sekä kaupungista että maalta. On jopa tavallista, että sama ihminen on eri elämänvaiheissa hyvinkin erilaisissa asemissa näillä kriteereillä tarkasteltuna.

Toisekseen se, että omaa valintaa pitää niin ärhäkästi täällä perustella, osoittaa ehkä sen, että se valinta ei ole ollut luonnollinen, vaan että se on pitänyt perustella (" myydä" ) myös itselleen. Ne, jotka ovat löytäneet itselleen luonnollisimma vaihtoehdon, eivät todennäköisesti tarvitse lähteä tällaiseen nahisteluun mukaan.

t: maalla asuva, joka tietää halutessaan pääsevänsä kaupunkiin joko pysyvästi tai vain käymään, ja on hyvin onnellinen tästä elämän tarjoamasta monimuotoisuudesta

Vierailija
155/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella mukava kuulla, että pääkaupunkiseudulla asuvat viihtyvät siellä. Olishan se kurjaa jos he eivät tykkäisi liikenteen melusta, saasteista, ihmisvilinästä, pitkistä välimatkoista yms. ja kaiikk käyvät oopperassa, Ateneumissa, seuraavat lehtereiltä eduskunnan toimintaa. Hienoa

'

Vierailija
156/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLEN AINA TÄHÄN ASTI ASUNUT ESPOOSSA JA KAUNIAISISSA JA VAJAA VUOSI SITTEN MUUTETTIIN HALVEMPIEN ASUNTOJEN HINTOJEN PERÄSSÄ VIHTIIN.. EN VAIN MILLÄÄN TÄNNE SOPEUDU KUN ESPOOSSA AINA ASUNUT. JOTENKIN LIIAN OPIENI PAIKKA JA SISÄÄNPÄIN LÄMPIÄVÄÄ PORUKKAA..EI KAIKKI TIETENKÄÄN MUTTA NOIN YLEISESTI. HETI KUN KAKSI VUOTTA TÄSSÄ ASUMISTA TÄYNNÄ MUUTETAAN TAKAISIN ESPOOSEEN!

ESPOOSSAKAAN EI SINÄLLÄÄN MITÄÄN IHMEELLISTÄ OLE, MUTTA KUN SIELLÄ VIIHTYNYT JA TOTTUNUT OLEMAAN NIIN VAIKEA OLLA POISKAAN. SAMA TAITAA PÄTEÄ KAIKKIIN PAIKKAKUNTIIN. HELSINKIIN JA VANTAALLE EN MUUTTAISI JA ESPOOSSAKIN VAIN TIETYT ALUEET MIHIN MINUT SAISI... ESPOOSKESKUS, MATINBKYLÄ YM. ON SELLAISIA JONNE EN MUUTTAISI MISTÄÄN HINNASTA!

JOKAINEN SIIS TYYLILLÄÄN..MINÄ EN TÄÄLLÄ OLE VIIHTYNYT VAIKKA NIIN LUULIN

Vierailija
157/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ahdistaa ajatus suuressa kaupungissa elämisestä. On tullut oleiltua paljon Tukholmassa kiva kaupunki,mutten muuttaisi sinne. Hesassa vähän,en ikinä muuttaisi sinne. Turussa suurimman osan elämää ja sieltä muutin Raisoon, joka on osoittautunut sopivan kokoiseksi.

Vierailija
158/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ikänsä asunut kaupungissa, niin onhan se selvää, että monelle muutto pikkupaikkakunnalle on liian iso muutos. Ja se on ihan ymmärrettävää. Sama toimii tietenkin toisin päin. Kotiseutu ja siellä olevat asiat ovat useimmille meistä tärkeitä.

Vierailija
159/168 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan asiallinen viesti, mutta tuo " itsensä kanssa olemisasia" oli kyllä mielestäni aivan täyttä puutaheinää! Täh, Stadissako ei " joudu olemaan itsensä kanssa" tai " ei opi tuntemaan itseään" ?? Ei , ei nyt olet ihan pihalla. Kyllä sitä ihminen on niin maalla kuin kaupungissakin ensisijaisesti itsensä ja aivan lähimmäistensä kanssa. Sen jälkeen tulevat sitten sosiaaliset ympyrät ynnä muut, jotka tietenkin vaihtelevat paikoittain. Ja ei, ei todellakaan " maaseudun hiljaisuus pakota kohtaamaan läheisiä eri tavalla" . Tämähän on täysin päätön ajatus ja väite. Meinaatko, että maalla neljän seinän sisällä kohdataan läheiset eri lailla kuin kaupunkiasunnoissa?

Ja viestisi alusta huomaa myös, ettet ihan kartalla kuitenkaan näissä asioissa ole, kun mietit (ilmeisesti ihan tosissaan??), että mitä helsinkiläiset lapset/nuoret tekevät koulun jälkeen. No, jatka miettimistä.....

Viestisi on ristiriitainen: Kerrot, ettet ymmärrä viestejä, joissa ihmiset sanovat, etteivät ymmärrät toistenajatusmaailmaa - ja sitten olet itse juuri kirjoittanut aivan omituisia asioita helsinkiläisyydestä, josta et selvästikään itse ymmärrä tuon taivaallista. Outoa.

Vierailija:

Vierailija:

Itse olen aina miettinyt mitä ihmettä Helsinkiläiset nuoret/lapset tekevät koulun jälkeen? Itse en uskaltaisi päästää lapsiani pihalle keskenään leikkimään. Saatika sitten yksin käymään kaverin luona.

maaseudulla joutuu oikeasti olemaan ITSENSÄ kanssa, joutuu oppimaan tuntemaan itsensä ihmisenä. Muotivaatteilla ja suurilla taloilla ja tilinauhoilla nyt voi leveillä sekä maalla että kaupungissa, jokainen kai tämän tajuaa. Mutta maaseudun hiljaisuus pakottaa kohtaamaan itsensä ja tietysti myös ne läheiset ihmiset eri tavalla.

Jos ihminen on lapsesta lähtien sosiaalistunut kaupunkilaiseksi, hänen voi olla vaikeaa sosiaalistua uudelleen maalla asuvaksi. Sama pätee toisin päin, mutta ehkä maalta syntyisin olevien on luonnollisempaa sosiaalistua kaupunkilaisiksi (joko omasta tahdostaan, kun tuntee olevansa kotonaan kaupungissa, tai esim. vastahakoisesti työn perässä muuttaessaan).

Minusta te kaikki, jotka täällä toitotatte sitä, ettette YMMÄRRÄ toisten mielihaluja tai elämänarvoja, olette jääneet jostakin kasvukokemuksesta paitsi. On ihan oikeasti avartavaa huomata, että ihmiset tuntevat, rakastavat ja ajattelevat eri tavalla tai viihtyvät erilaisissa elinympäristöissä olematta silti sen huonompia kuin muut, ainakin jos ihmisyyttä ajatellaan. Fiksuja, oppineita, taitavia, menestyneitä, onnellisia, varakkaita ja taas sitten näitten vastakohtia tai välimuotoja löytyy maailman joka kolkasta ja sekä kaupungista että maalta. On jopa tavallista, että sama ihminen on eri elämänvaiheissa hyvinkin erilaisissa asemissa näillä kriteereillä tarkasteltuna.

Toisekseen se, että omaa valintaa pitää niin ärhäkästi täällä perustella, osoittaa ehkä sen, että se valinta ei ole ollut luonnollinen, vaan että se on pitänyt perustella (" myydä" ) myös itselleen. Ne, jotka ovat löytäneet itselleen luonnollisimma vaihtoehdon, eivät todennäköisesti tarvitse lähteä tällaiseen nahisteluun mukaan.

t: maalla asuva, joka tietää halutessaan pääsevänsä kaupunkiin joko pysyvästi tai vain käymään, ja on hyvin onnellinen tästä elämän tarjoamasta monimuotoisuudesta

Vierailija
160/168 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lähin naapurikin saattaa olla kilometrejen päässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi