Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitteko antaa vihjeen jonnekin lastensuojeluun tällaisin perustein:

Vierailija
14.01.2008 |

Olen vajaa n.4 vuotiaan pojan lastenhoitaja. Olen hoitanut lasta kokopäiväisesti siitä asti, kun lapsi oli 2kk. Lapsella on yh äiti, eikä isä ole millään tavalla kuvioissa. Nykyisin lapsi on tarhassa, josta haen tämän, laitan välipalan ja leikin hänen kanssaan iltaan asti, kunnes oma äiti tulee kotiin.

Välillä lapsella on ollut kasvoissa mustelmia, joihin tämä on sanonut, että " äiti teki.." ja näytti kädellään, kuinka äiti oli lyönyt. Nyt lapselta on löytynyt jotain lievää häiriötä aivotoiminnassa (tutkittu sairaalassa), epilepsiaa tms. Tiedän äidin myös kohdelleen lasta todella kaltoin henkisesti tämän ollessa pieni (jätti yksin itkemään lukittuun huoneeseen ym.). Kynnykseni puuttua tilanteeseen on ollut kuitenkin todella korkea, koska äiti fiksun oloinen, korkeasti koulutettu ja korkeassa asemassa.

Jos jotkut sossun tädit tekisivät kotitarkastuksen, niin varmaan kaikki olisi kunnossa ja siistiä. Nyt minua kalvaa kuitenkin ajatus, että lapsi on saanut noita lieviä aivovaurioita juuri tuosta kaltoinkohtelusta ja lyönneistä. En kuitenkaan tunne lääketiedettä yhtään, että voisin sanoa, onko tuo mahdollista. Tunnen myös syyllisyyttä, koska olen jo kaikki nämä vuodet aavistanut pahoja asioita, mutten ole oikein osannut puuttua niihin, koska poika on ollut kuitenkin melkein koko päivän minun kanssani.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostaa sitten lapselle. On pian pieni hengettömänä.

Vierailija
22/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei tunnu kiinnostavan lapsen tuntemusket yhtään. Hän haluaa kuulla vain mitä poika on oppinut tai tehnyt päivän aikana. En yleensä viitsi myöskään pitkän päivän päätteeksi kertoa mitään negatiivisia asioita, koska äiti ryhtyy muuten heti poikansa kuulleen torumaan tätä (ilmeisesti vain mielistelläkseen minua). Yritän aina kaikin puolin saada äidin tuntemaan edes vähän ylpeyttä pojastaan ja sanomaan tälle jotain kivaa tai kehuvaa minunkin kuullen.

Olen kyllä aina kysynyt heti, mistä joku mustelma on tullut, jos olen huomannut sellaisen, mutta äiti on aina kuitannut asian napakasti ja sanavalmiisti. Poika ei uskalla vastata mitään, jos äitinsä on läsnä ja pienempänä hän oppi hyvin hitaasti puhumaan.

Vierailija:

esim. niistä mustelmista.

Lapsethan puhuvat toisinaan ihan mitä sattuu, mutta ei toki aina. Mieti miten muotoilet sanottavasi.. ettet " paljasta" että lapsi on kertonut mutta ettet myöskään paljasta että epäilet äitiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden lastensuojelulain mukaan ilmoittaa epäilyksesi viipymättä lastensuojeluun. Ota selvää. Jos myöhemmin käy ilmi, että olet tiennyt, olet tehnyt " virkavirheen" lastenhoitajana. Mun neuvo: soita ja kysy neuvoa. Äiti tulee kostamaan sulle ja pahasti, eroa sitä ennen.

Vierailija
24/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei todellakaan ole noin mustavalkoinen kuin annat ymmärtää. Minulla on ollut paljon omia epäilyjä, mutta mitään konkreettista en voisi vieläkään todistaa. Kuten jo mainitsin, niin lapsen äiti on hyvin pätevä ja sanavalmis ihminen, joka osaisi heposti teilata minutkin vain turhasta lässyttäväksi lastenhoitajaksi.

Vierailija:

Joku opiskeluun tympiintynyt haluaa keskustella, lähinnä itsekseen.

Jos todella olisi aihetta niin ap olisi jo aikoja sitten ottanut yhteyttä lastenvalvojaan.

Vierailija
25/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:n jutussa on pointti, mutta se herättää myös ajatuksen, että entäpä jos joku muu tekeekin ilmoituksen, niin sitten vasta varmaan on alkuperäinen epäilyksen kohteena... Mä ilmoittaisin ihan suoraan kyllä ja viipymättä sosiaaliviranomaisille ja kysyisin, että miten asia voidaan käsitellä mahdollisimman hienotunteisesti. Niille alan ammattilaisina ei ole varmasti ensimmäinen tämmöinen tapaus!

Vierailija
26/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

21

Vierailija
27/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut epilepsia vauvana. hän on kehityksestä rajusti jäljessä. Aivoissa myös jotain nestettä. Voisiko olla ravistelun tulosta tuo kaikki? Tutkimuksia on lapselle tehty pilvin pimein ja mitään syytä ei ole löydetty!

Vauvana itki kauheasti ja voisi olla hyvinkin mahdollista että on ravisteltu...mutta eikö lääkärit pysty tutkimaan tällaista?

Vierailija
28/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tapahtuu pojalle!? Olen hoitanut poikaa melkein vastasyntyneestä asti (2kk:n iästä alkaen!) ja kiintynyt häneen todella. Poika on arka ja vetäytyvä muiden ihmisten seurassa, joka mielestäni johtuu niukasta kanssakäymisestä muiden ihmisten kanssa. Minun kanssani hän uskaltaa myös kiukutella, raivota ja huutaa. Koiranikin on ottanut pojan kuin omaksi pennukseen. Pelkään, ettei poika ymmärtäisi ollenkaan, miksi hylkäisin hänet. En siis haluaisi hylätä häntä, mutta jos teen ilmoituksen, niin työsuhteeni on loppu siltä sekunnilta.

Vierailija
29/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

21

Vierailija
30/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sillä ollut tarhapaikka?

Kyllä jotain outoa on, jos tarhapaikka ei lapselle riitä, vaan pitää vielä lisäksi palkata joku hoitaja. Ei taida lapsi kovin korkealla äidin tärkeyslistalla olla!

Vierailija
31/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitä miksi lapsi on ensin tarhassa ja sitten illat sinun kanssa, millaista työtä siis tekee kun ei ehdi lapsen kanssa koskaan olemaan. ihmettelen myö suuresti jos viimeaikoina ei mitään ole tapahtunut ja nyt kuitenkin mietit ilmoituksen tekemistä.

Vierailija
32/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliviranomaiset selvittävät ja miettivät näitä asioita työkseen, jätä asia heidän hoidettavakseen.

Vierailija
33/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle, tee ilmoitus, viipymättä.

Ps. Lapsi voi olla arka ja syrjäänvetäytyvä ilman ongelmia, voi olla nimittäin LUONTEENPIIRRE.

Th

Vierailija
34/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka hoitaa lasta vielä tarhapäivän jälkeenkin? Ja eikö näin julkinen keskusteluareena kuin vauvapalsta ole liian arka paikka tämän asian esille tuontiin, jos kerran pelkäät yli kaiken paljastuvasi? Yksityiskohdat on kerrottu niin selvästi, että varmasti lapsen äiti tai hänen tuttunsa osaavat yhdistää. Puskaradio vie tiedon, jos äiti ei itse huomaa näitä keskusteluja.

Vierailija
35/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varaudu siihen että, välttämättä ei mitään ihmeitä tapahdu. Mä olen seurannut vierestä kun tuttavaperheestä tehtiin ilmoitus sossuun. Mitä siitä seurasi? ei oikeastaan mitään. Äiti ja isä puhuivat lastiksen eukot pyörryksiin. No, kävi ne kerran jututtamassa kotona lapsia, ja kerran vanhemmat joutuivat käymään heidän luonaan. Siinä se. Ja sama meno jatkuu tuttavieni kotona.

Mä en oikeesti ymmärrä miten edes lastensuojeluviranomisten yhteenotto ei herätä joitain ihmisiä!

Vierailija
36/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llä on oikeasti huoli jostakin lapsesta, mutta hän on varmaan muutellut kaikkia tietoja niin, että todellinen tapaus jää tunnistamatta.

Mutta ap - jos huoli on herännyt, niin selvitä asia. Se on sinun vastuusi.

Vierailija
37/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten joka sana on totta. Tuo mustelma kasvoissa on vain pieni esimerkki, mutta muista huomioistani en kirjoittaisi edes täällä palstalla. Ja olen täysin varma, ettei lapsen äidillä olisi aikaa (eikä kiinnostusta) palstailla täällä.

Vierailija:

Kuka muka hoitaa lasta vielä tarhapäivän jälkeenkin? Ja eikö näin julkinen keskusteluareena kuin vauvapalsta ole liian arka paikka tämän asian esille tuontiin, jos kerran pelkäät yli kaiken paljastuvasi? Yksityiskohdat on kerrottu niin selvästi, että varmasti lapsen äiti tai hänen tuttunsa osaavat yhdistää. Puskaradio vie tiedon, jos äiti ei itse huomaa näitä keskusteluja.

Vierailija
38/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh

Vierailija
39/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n alkuperäiseen viestiin sanoisin että ei välttämättä ole tarvista tehdä ilmoitusta. Puhu ennemmin asiasta ensin äidin kanssa.

Itselläni kaksi 4v. lasta(tyttö ja poika kaksoset) ja täytyy sanoa että mitä ihmeellisempiä juttuja kuulee kyllä tuon ikäisten suusta. Äitini tuli yksi päivä sanomaan minulle että poika oli hänelle kivenkovaa väittänyt että hänen kaulassaan oleva jälki tuli siitä että minä kuristin poikaa kuulema kaulaliinalla!? Mahdotonta tietenkin ja jälki oli tullut siitä kun tyttö oli purrut poikaa kaulasta. Tyttö väittää aina mustelmien tulleen siitä että äiti läpsii, ikimaailmassa en ole lapsiini kajonnut. Millään tavalla. Päiväkodissa kaksoset useinkin puhuu siitä miten minä suljen lapset komeroon!? Enpä ole tuotakaan koskaan tehnyt.

Mustelmilla lapset on koko ajan. Tönivät toisiaan ja nyt on tullu tuo pureminen mukaan kuvioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi