Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitteko antaa vihjeen jonnekin lastensuojeluun tällaisin perustein:

Vierailija
14.01.2008 |

Olen vajaa n.4 vuotiaan pojan lastenhoitaja. Olen hoitanut lasta kokopäiväisesti siitä asti, kun lapsi oli 2kk. Lapsella on yh äiti, eikä isä ole millään tavalla kuvioissa. Nykyisin lapsi on tarhassa, josta haen tämän, laitan välipalan ja leikin hänen kanssaan iltaan asti, kunnes oma äiti tulee kotiin.

Välillä lapsella on ollut kasvoissa mustelmia, joihin tämä on sanonut, että " äiti teki.." ja näytti kädellään, kuinka äiti oli lyönyt. Nyt lapselta on löytynyt jotain lievää häiriötä aivotoiminnassa (tutkittu sairaalassa), epilepsiaa tms. Tiedän äidin myös kohdelleen lasta todella kaltoin henkisesti tämän ollessa pieni (jätti yksin itkemään lukittuun huoneeseen ym.). Kynnykseni puuttua tilanteeseen on ollut kuitenkin todella korkea, koska äiti fiksun oloinen, korkeasti koulutettu ja korkeassa asemassa.

Jos jotkut sossun tädit tekisivät kotitarkastuksen, niin varmaan kaikki olisi kunnossa ja siistiä. Nyt minua kalvaa kuitenkin ajatus, että lapsi on saanut noita lieviä aivovaurioita juuri tuosta kaltoinkohtelusta ja lyönneistä. En kuitenkaan tunne lääketiedettä yhtään, että voisin sanoa, onko tuo mahdollista. Tunnen myös syyllisyyttä, koska olen jo kaikki nämä vuodet aavistanut pahoja asioita, mutten ole oikein osannut puuttua niihin, koska poika on ollut kuitenkin melkein koko päivän minun kanssani.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun voi ottaa nimettömänä yhteyttä. Tosin pitää olla pokkaa sit äidin edessä valehdella, et sinä et ole syyllinen. Neuvolaan, sairaalaan tai tarhaan en ottaisi yhteyttä.

Vierailija
2/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka edellyttää nopeaa tilanteen arviointia lastensuojelun työntekijältä. Jatkossa kaikki mustelmat tms. epäilyttävät jäljet kirjaat ylös tai kuvaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut hyvä puuttua tilanteeseen jo huomattavasti aiemmin!

Vierailija
4/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy tältä äidiltä, että poika sanoi äitin lyöneen, että onko totta...

tai teeet suoraan ilmoituksen..

Vierailija
5/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään eniten sitä, että lapsen äiti tajuaa heti minun tehneen ilmoituksen. Kukaan muu ei sellaista voisi tehdä, koska lapsen ollessa pienempi, en saanut tavata muita ihmisiä lapsen kanssa. Olimme siis jatkuvasti kahden ja nykyisinkin äiti puhuu lapseen liittyvistä asioista vain minun kanssani.

Ainoa toivoni on, että sairaalan lääkärit alkaisivat itse epäillä jotain pahoinpitelyyn viittaavaa. Olen jo miettinyt ottavani anonyymisti yhteyttä kyseiseen sairaalaan. En tiedä hoitavan lääkärin nimeä, mutta tiedän millä osastolla lapsi on ollut. Olisiko siinä mitään järkeä?

Vierailija
6/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehdottomasti puutu asiaan. Todella ikävä tilanne sinulla, mutta näköjään olet ainoa ihminen, joka tajuaa tilanteen. Ja koska olet hoitanut lasta noin kauan, varmasti tunnet ja tiedät lapsen (ehkä paremmin kuin äiti).

Vierailija
7/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistä tarhan piikkiin jos äiti alkaa avautumaan siitä sossun otettua yhteyttä.

Vierailija
8/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sinä olet hoitanut 4 vuotta etkä ole puuttunut mitenkään niin ei kai tämä äiti ensimmäiseksi sinun luule ilmoittaneet.

Vierailija
9/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetut äidit kohtelee yhtä kaltoin/hyvin lapsiin kuin kouluttamattomat.

Vierailija
10/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahimmat tilanteet ovat tapahtuneet lapsen ollessa aivan pieni tai n. 2-3 vuotias. Lapsi on myös yleensä puettu kauniisti ja puhtaisiin vaatteisiin.

Vierailija:

pistä tarhan piikkiin jos äiti alkaa avautumaan siitä sossun otettua yhteyttä.

Vierailija
11/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. niistä mustelmista.

Lapsethan puhuvat toisinaan ihan mitä sattuu, mutta ei toki aina. Mieti miten muotoilet sanottavasi.. ettet " paljasta" että lapsi on kertonut mutta ettet myöskään paljasta että epäilet äitiä..

Vierailija
12/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi väitti kaikille kirkkain silmin äidin LYÖNEEN häntä. Eli siis minun. Koskaan en ole lastani lyönyt.

Vierailija
13/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko äiti itse sinulle?

Vierailija
14/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lastensuojeluun nimettömänä asiasta yleisellä tasolla ja keskustele asiasta, uskoisin, että he saavat sinut vakuuttuneeksi, että on tärkeä kertoa kuka on kyseessä! Minusta sinun on aikuisena kyllä otettava vastuu lapsesta, jos lapsen äidillä ei sitä vastuuta satu olemaankaan.

Vierailija
15/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on vain yksi vastaus että ilmoitat sekä sairaalaan ja lastensuojeluilmoitus sosiaalivirastoon.

Jos lapsi on sanonut noin en kävisi sitä epäilemään varsinkin kun on jälkiä ollut.

Vierailija
16/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapsi ole vuoteen siis voinut sanoa sinulle tuota äiti teki, ihmettelen miksi olet vasta nyt soittamassa lastensuojeluun, jos pahoinpitely loppunut jo vuosi sitten, en usko että juttu kantaisi mihinkään,

voihan äiti olla ollut silloin sairas ja hakenut ja saanut apua ja nyt terve koska ei lyö enää.

Vierailija
17/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kaikkia lasten juttuja ei todellakaan kannata ottaa tosissaan. Toki tuo kuulostaa vähän Shaking Baby-syndroomalta, eli vauvalle aiheutettu aivovaurio ravistelulla.

Mutta juttelisin ensin äidin kanssa asiasta, enkä vetäisi heti omia johtopäätöksiä mistään mustelmista. Niitä lapsille, varsinkin vilkkaille pojan viikareille, tulee jatkuvasti.

Vierailija
18/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin neuvoa sosiaaliviranomaisilta tai poliisilta, miten menetellä tilanteessa.

Vierailija
19/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opiskeluun tympiintynyt haluaa keskustella, lähinnä itsekseen.

Jos todella olisi aihetta niin ap olisi jo aikoja sitten ottanut yhteyttä lastenvalvojaan.

Vierailija
20/39 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tahallaan valehtele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän