Kun tissit " räjähtää" , liikaa maitoa siis...
Miten ootte yöaikaan saaneet maidon tulon tasaiseksi? Itsellä vauva syö välillä jopa 4x yössä, välillä nukkuu 10 tuntia. Aika inhottavaa herätä keskellä yötä siihen kun liivisuojat, paidat ja kaikki on märkänä ja edelleen tissit on ihan räjähtämäisillä. Vauvankin sitten TODELLA hankala syödä sellaisista. Eikö muu auta kun pumppailla keskellä yötä? =(
Kommentit (10)
toisen lapsen aikana maitoa tuli niin paljon, että tyttömme ei jaksanut edes päiväaikaan syödä tissejä tyhjäksi. Ja yöllä oli ihan pakko pumpata, kun oma olo oli tosi tukala ja tyttö sen kun nukkua posotti.
Meillä maitoa meni pakkaseen vajaa litra joka päivä.
tuo kesti pari ekaa viikkoa. sitten tasoittui.
pinnasänkyyn. Eikun tissiä súuhun kerran tai kaksi yössä, jos tissit sitä vaativat ja vauva on vasta muutaman kuukauden vanha. Siis jos vauva ei muuten söisi, niin voit tarjota silti jos vaikka huolisi. Se ei häiritse vauvan uniakaan, kun ei tarvitse nostella/liikutella enempää.
Muuten liika pumppaaminen vain lisää maidon eritystä. Mene aamulla suihkuun ja vedä ylimääräisiä maitoja käsillä pois.
Sitä pumppaamista olen yrittänyt välttää, että ei enää enempää maitoa tulisi. Ja meneehän siinäkin aikaakin yöllä (mieluummin nukkuisin=)). Likalla on vaan joka yö niiiiiiin erilainen tuon syönnin kannalta... Päivällä ei ole tätä ongelmaa. ap
Mua jäi vaivaamaan se kun kirjotit että vauva nukkuu välillä 10 h. Miten toimit silloin? Pumppaatko rintoja tyhjiksi vai miten?
Oma kokemus on että rintoja kannattaa pumppailla kun lapsi ei ole syönyt hetkeen. Laita vaikka maito jäähtymään jääkaappiin ja pakasta ylimääräsiä eriä.
Rintoja ei auta päästää siihen tilaan että ne on ylitäynnä. Pumppaaminen on silloin parempi kuin että lapsi ei ole käyttänyt rintaa aikoihin ja herää ylinälkäsenä. Rinnoista on tosiaan hankala silloin syödä ja saat vielä tulehduksen.
Minä pumppaisin sinuna rintoja (ei ihan tyhjiksi mutta ylimääräset pois)ja ehkä herättelisin kesken maratooniunien syömään niin lapsi ei ole mahdottoman nälkäinen herätessään.
Maidontuotanto heiluu joskus enempi ja joskus vähempi. Kyllä se tasottuu, mutta ei kannata pelätä pumppaamista. Pumpata kannattaa aina jos olo siltä tuntuu!
" Mua jäi vaivaamaan se kun kirjotit että vauva nukkuu välillä 10 h. Miten toimit silloin? Pumppaatko rintoja tyhjiksi vai miten?"
En ole vielä öisin pumppaillut, tämä ongelma on ollut nyt parisen viikkoa. Herään vasta siihen, kun sänky ja kaikki on maidossa =( Ja huomaan, että kello onkin jo seitsemän ja likka taas nukkua posottanut...
näin pääset itse sitten jonnekin ja vauva ei tarvitse korviketta! Itse olin 2pv risteilyllä kun vauva vajaa 6kk ja omaa maitoa riitti koko reissun (täysimetin 7kk) ja joojoo, ei ollut OIKEAA täysimettämistä kun 2pv sai äidinmaidon pullosta... :)
maidon tulo tasaantuu ja tuo räjähtämisen tunne jää pois sen myötä