***~ Pikku-enskat vko3 ~***
Uusi pino uudelle viikolle.
Tässä alkuvuoden jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=12084939&p=2&tmo…
Kommentit (36)
Mä olen miettinyt ihan samaa kuin Heltsy ja Hermione, eli että tuleeko yöllä syötettyä liian herkästi kun lapsi herää. Kun tosiaan on nähty, että se pärjää pitempiäkin aikoja ilman ruokaa, niin miksi sitten pitäisi syöttää joka kolmen tunnin välein jos se sattuu heräämään. Meidän yösyötöt on tosiaan aika lyhyitä, noin 10 minuuttia, eikä tyttö mitenkään supernälkäiseltä vaikuta. Ainakin tuosta ennen puoltayötä tapahtuvasta syötöstä on päästävä eroon! Toistaiseksi olen syöttänyt lähinnä mukavuussyistä, kun tiedän että saan tytön kymmenessä minuutissa takaisin nukkumaan sen sijaan, että huudattaisin sitä, mutta tällä tavalla tietysti opetan sitä haluamaan ruokaa aina kun sattuu heräämään¿ Ei pitäisi opettaa mitään tapaa, josta pitää kohta opettaa pois, sen olen tässä lyhyessä äitiydessä oppinut (kantapään kautta).
Mä syötän yöllä sohvalla istuen, joten en nukahtele, mutta aamulla kun haen tytön mun kainaloon ja se syö niin olen pari kertaa torkahtanut. Kiva herätä tuntia myöhemmin ja tytöllä on edelleen rinta suussa (ja se nukkuu¿).
Hermionelle vastailen, että en aio ihan vielä aloittaa kiinteitä, vaikka joskus sanoinkin niin tekeväni. Syynä on se, että Sienna kasvaa enemmän kuin hyvin rintamaidolla, on tosi pulleassa kunnossa tällä hetkellä, joten en koe lisäravintoa tarpeelliseksi. Lisäksi syöttöjen määrä on aika lailla kohtuullinen (vaikka noista yösyötöistä purnaankin), joten senkään takia ei ole vielä kiirettä kiinteiden kanssa. Meillä on 4kk neuvola viikon päästä torstaina, katsotaan sitten sen jälkeen kun olen ensin jutellut siellä asiasta. Niin, ja kiitokset onnitteluista päivänsankarille :)
Meidän ipana vetelee toisia päikkäreitä ja kohta tulee 2h täyteen, eipä ole aikoihin nukkunut näin pitkään. Taisi aktiivinen aamupäivä väsyttää tyttöä.
Tipu & Sienna 4kk
Heippa kaikille
Tulin vähän kurkkimaan jo tälle puolelle, vaikka ihan vielä ei taida aika riittää täysin aktiiviseen kirjoittamiseen.. Mutta pikku hiljaa :) Täällä onkin tuttuja tuolta enskapinosta paljon :)
Meillä siis syntyi tyttönen 31.12., eli ikää piiperöllä on nyt 2,5 viikkoa. Hyvin on alku lähtenyt käyntiin, mitä nyt ilmavaivoja taitaa pienellä olla jonkin verran. Oletteko te käyttäneet lapsillanne Cuplatonia tai Disflatylia ja onko noissa mitä eroja? Pitäisikö alkaa vaikutus heti? Entä käytättekö samalla Rela-tippoja?
Mitään rytmejä meillä ei oikeastaan vielä ole.. Missä vaiheessa teille tuli säännöllisemmät rytmit elämiseen, ja muodostuivatko ne automaattisesti, vai pitikö tehdä " töitä" sen eteen?
Mutta tämmöisiä omanapaisia kysmyksiä heti kärkeen, palailen paremmalla ajalla linjoille ja kommentoimaan enempi muidenkin juttuja, kunhan jossain vaiheessa aika antaa myöten... Piiperö jo tuolla huuteleekin nälkäänsä...
Vilkutuksia kaikille!
Gaiole ja piiperö 2,5 vkoa
Gaiolelle tulin vastailemaan...
Alkuun tervetuloa tälle puolelle :)
Meillä oli kanssa koviakin ilmavaivoja alkuun. Eka vaihdoin devitolit jekovitiin kun se ei kuulemma niin paljoa aiheuta ilmavaivoja. Sit otin siihen lisäs rela tipat kun halusin eka testata että pärjätäänkö pelkästään niiden avulla. Meille ainakin riitti ne ja niitä syödään vieläkin. Vaúvan jumppauttaminen kans kannattaa ja masulla ollessa taputtelu. Toivottavasti masuvaivat helpottaa.
Rytmiä alko meillä pikku hiljaa muodostua itsekseen, tosin se muuttuu aina välillä. Ei sitä mun mielestä viä noin pienelle kannata alkaa pakolla muodostamaan.
T:Buuffa ja Neea 4kk+
Täytyy heti hehkuttaa että Eetu nukahti eilen ihan itsekseen omaan sänkyyn!!!! Mahtava juttu! toivottavasti ei tuo huonoa onnea jos täällä kehun... Laitoin pojan sänkyyn klo21 ja oli puol kymmenen jo unten mailla, siis kokonaan ilman mun silittelyjä tms. Nyt on siis todistettu että poika osaa nukahtaa itsekseen omassa sängyssä, vaikka oliskin jo tänään edessä huonompi ilta.
Gaiole, tervetuloa vaan tänne juttelemaan ja onnittelut vielä tytöstä!!
Me aloitettiin Cuplaton varmaan vajaan 3vko iässä ja ollaan sitä kyllä säännöllisesti käytetty, muistaaksei vaikutus alkoi 3vrk päästä. Meillä toimii! Disflatylissä on ainakin erilainen annostelu, ne pitää antaa ruokailun jälkeen! Meillä ainakin nukahdettiin aina ruokailun jälkeen joten olis ollut tosi vaivalloista antaa tipat sillon, ja annostelu on enempi tippoja harvemmin kuin taas Cuplaton annataan joka ruokailulla 4tippaa. Mä oon tiputtanut suoraan suuhun ja nopeasti siihen rutiiniin tottuu et ennen ruokailua cuplis suuhun. Rela-tippoja kokeiltiin kahteen eri kertaan mutta niistä tuli vain kitinää, ilmeisesti masuvaivoja. Niitä muistaakseni pitää käyttää viikko että vaikutus alkaa kunnolla, tää on siis mun muistitietoa vaan, ei varmuutta. Me kokeiltiin molemmilla kerroilla reilu viikko. Mut se mikä sopii toiselle, ei käy toiselle. Kokeilemalla selviää. Ja meillä käytetään myös Jekovit-tippoja, niistä ei mitään oireita.
hermione ja Eetu kohta 4kk
Gaiole, tosta rytmistä vielä. Oon samaa mieltä ku Buuffa ettei noin pienelle voi oikein opettaa rytmiä (siitäkin voi olla monet eri mieltä). Vauva syö ja nukkuu niinku itse haluaa. Meillä meni ainakin eka kuukausi ihan vauvan ehdoilla, mä nukuin kans millon se nukku (päivälläkin). Syönti oli aina 1-2,5h välein. Pikkuhiljaa tais tulla niin et ne vuorokauden pisimmät unet oli illalla ennen puoltayötä. Nyt kun alan miettimään niin en ihan oikeesti edes muista mitä kaikkea tapahtui ja missä vaiheessa??Suosittelen kyllä nukkumaan aina sillon kuin voit. Eka kuukausi ja pitempäänkin voi hyvinkin mennä ihan ilman minkäänlaista rytmiä mutta kyllä se sieltä pikkuhiljaa tulee, usko pois. Sitten kun vauva alkaa olla enempi hereillä kannattaa noita rutiineja alkaa muodostamaan, iltapesut suht samaan aikaan, illalla valoja himmeemmälle, yöllä ei jutella vaan päivällä enempi seurustelua jne. Sen kyllä muistan että meidän poitsu oli jossain vaiheessa virkeimmillään aina keskellä yötä, sillon kyllä taisin itsekin päivät olla pyjamassa ja peti petaamatta(valmiina nukkumaan).
Mutta muista kuitenkin että sä olet vauvasi paras tuntija joten luota vaan itseesi kaikessa mitä teet!! =) Täältä kyllä saat neuvoja ja muiden kokemuksia mutta sä olet se joka hoidat vauvaasi ja teet päätökset. Tsemppiä!
Nopeeta muutama rivi näpytteleen. Ollaan tänään oltu jo perhekerhossa ja Kiian unien jälkeen lähetään mummolle joten nyt tarttis äitin saada tavarat pakattua ja syötyä.
Meillä viime yö meni vaihteeks vähemmillä syönneillä (1.30, 4.15 ja 7.45 josta jo melkein noustiinkin). Tosin otin Kiian viereen nukkuun viiden aikaan kun pyöri ja kähisi sängyssään.
Hermionen Eetupa oli ollut reipas poika! Hienoa! Meillä ei vielä olla ihan itse nukahdettu mutta melkein aina jo ilman itkua pienellä silittelyllä. Ehkäpä jossain vaiheessa.
Gaiolelle onnittelut tytön johdosta ja tervetuloa tänne puolelle. Nauti pikkuvauva-ajasta, kohta huomaat että ollaan keväässä ja vauva ei olekaan enää ihan pieni.
Muillekin heilutukset. Nyt syömään.
heltsy ja kiia 3,5kk
Jee, Eetu! Hienosti tehty kun itse nukahti! Kyllä se siitä lähtee.
Gaiole: tervetuloa tälle puolelle! Meillä käytettiin muutama ensimmäinen kuukausi Cuplatonta ja Rela-tippoja, mutta lopetin ne jossain 3kk tienoilla. Rela-tippojahan voisi hyvin käyttää vieläkin, niistä voisi olla hyötyä itse kullekin, mutta en vaan muista antaa niitä. D-vitamiinina meillä on myös Jekovit, aina kun muistan sitä antaa.
Pienellä Siennalla oli tänään taas iso päivä. Oltiin leffassa ja sen jälkeen kaverin kanssa syömässä ja vähän shoppailemassa (en kyllä ostanut mitään). Hienosti jaksoi tyttö olla liikenteessä. Päiväunet jäi torkkumiseksi, mutta kotiin tultua tyttö onneksi jatkoi unia vaunukopassa, joten eiköhän sille tullut riittävästi unta.
Pienet on piirit täällä pääkaupunkiseudullakin: törmättiin leffateatterissa Iida-Linneaan (vilkutus, jos käyt lukemassa!) ja kolmeen äippään, jotka olin tavannut eilen perhekahvilassa¿
Tipu & Sienna 4kk
Olipas mukava kun huhuilit mun perään leffateatterissa! Ja tosiaan, Sienna oli kovasti muuttunut isomman tytön oloiseksi. Meidän neiti oli niin tyylikkäästi leffassa. Halusi istua töröttää omalla penkillä ison osan elokuvasta. Naureskeli ja kiljahteli eikä juurikaan hermostunut. Oli kai niiiin paljon mielenkiintoista ja uutta katsottavaa. Tultiin kauhealla kiireellä kotiin, purettiin kaupunkikamat repusta ja tilalle uimakamppeet ja eikun junalla uimaan. Iskä tuli suoraan töistä. Ja voi sitä riemua kun altaaseen neiti pääsi! Ihmekös siis kun uni tuli heti klo 20 tämmöisen päivän jälkeen.
Täytynee käydä isojen enskojen pinoonkin jokunen sana laittamassa ettei ihan häviä monen sivun päähän...
Voikaa hyvin pikkuenskat ja äiskät!
t. iida-linnea ja tyttönen zzzzzzz
taas on viikko pulkassa ja viikonloppu edessä. Tänään pitäis jaksaa vähän siivoilla et viikonloppuna saa vaan olla. Kummasti aina aamulla ensimmäisenä pitää tulla tsekkaamaan enska-pinon kuulumiset, ihanan aktiivista porukkaa on ollut tällä viikolla. Mukavaa lueskella muiden kuulumisia, olette mulle ainakin jo hyviä kavareita, vaik ei ihan henk.koht. tunnetakaan.
Tipulle ja heltsylle kiitokset kehuista =) Eetu nukahti eilenkin omaan sänkyyn itsekseen, kylläkin vähän pitemmän kaavan mukaan ja äippä ehti nukahtaa ensin. Tuttiakaan ei tarvinnut =)
Ompas tosiaan Helsingissä pienet kuviot, iida-linnealle ja tyttöselle vilkutukset!!
hermione ja Eetu
Taas on monta päivää vierähtänyt siitä kun edellisen kerran kirjoitin. Nyt syynä on - yllätys yllätys - unirytmin muutos. Eli meillä on iltapäiväpäikkärirytmi muuttunut ihan kokonaan jostain syystä. Kalle ei siis enää nuku yhteen menoon 12-16, vaan herää jo 14.30 aikoihin, ja nukkuu sitten toiset pidemmät päikkärit vähän myöhemmin. Niin sopeutunut jo olin näihin pitkiin uniin että menin itse ihan sekaisin enkä oo saanut enää mitään iltapäivisin tehtyä tällä viikolla :) Tai alkuviikosta yritin tehdä sitä, että kävisin vielä heijjaamassa vaunuja silloin puoli 3 aikoihin, mutta eihän siitä tullut kuin iso huuto kun pojalla on silmät lautasen kokoisina kärryssä ja hermostuu siihen kun typerä äiti ei otakaan sisälle kun hän on jo ihan hereillä.
Samaan otteeseen sitten iltanukkumaanmenot taas ovat venähtäneet myöhemmäksi *syvä huokaus* Juuri kun luulin että huhtomisesta päästiin eroon niin taas poikaa viihdyttää puoleenyöhön saakka. Eli Kalle nukahtaa nätisti muka-yöunilleen puoli 9 aikoihin, herää siitä noin 45 minuutin päästä ja huhtoo sitten puoleen yöhön pinniksessään. Siellä tietty tympii kun makkarissa on hämärää eikä ole oikein mitään katseltavaa, joten kitisee, eikä tuttikaan kelpaa vaan ainoastaan seuranpito. Sit kun lopulta nukahtaa, nukkuu nätisti loppuyön, noin 8 saakka syöden kertaalleen välillä. Onneksi kuitenkin nukahtaa itsekseen sitten kun tutti lopulta kelpaa, eli sit kun saan sen suuhun, voin itse alkaa unille. No, täytyy vaan sopeutua, jossain vaiheessa nuo huhtomiset varmaan jää taas pois. En jaksa enää stressata, mä sitten lueskelen sängyssä sen aikaa, kun kuitenkin onneksi aamulla saan nukkua aika pitkään niin saa kuitenkin kunnon unet. Ja mobilen aion ripustaa sängyn yläpuolelle, eilen illalla mun käsi toimi Kallen mobilena...
Iltarutiineista: Tehdäänköhän me tyhmästi, kun yöppärin vaihtamisen jälkeen tuodaan poika vielä olkkariin puuhaamaan matollensa kunnes alkaa pilkkiä ihan tosissaan ja tutti jo kelpaa? Pitäisikö se jättää mieluummin omaan sänkyyn nukkumaan, että oppisi yöppärin vaihtamisen tarkoittavan yöunille menemistä? Siellä vaan saisi sitten olla itse paikalla korjaamassa tuttia ja viihdyttämässä tyyppiä ihan kokoajan, ja kun meillä makkari on kanssa eri kerroksessa olkkarin kanssa, ei haluttaisi rampata poikaa viihdyttämässä jatkuvasti.
Voi kuinka paljon teillä kaikilla on harrastuksia, uintia, jumppaa ja leffoja! Hauskalta kuulosti tuo Hermionen jumppa, ja uinnistakin moni enskavauva tuntuu tykkäävän! Me käytiin maanantaina muskarissa katsomassa menoa, mutta en ihan päässyt juonesta kiinni. Mun mielestä se rytmi oli liian nopea, eli lauluja vedettiin yksi toisensa jälkeen hirveällä tahdilla, enkä ehtinyt kunnolla ottaa Kalleen laisinkaan kontaktia kun siirryttiin jo seuraavaan juttuun. Tietty se, että moni lauluista oli vieraita vaikutti siihen, mutta kotona Kalle ainakin tykkää siitä että laulan monta kertaa peräkkäin saman laulun ja teen saman leikin, jolloin jaksaa muistaa ja odottaa että on tulossa taas joku sama juttu. No, en ajatellut vielä luovuttaa, käydään uudelleen katsomassa josko laulujen tullessa tutummaksi helpottaisi!
Gaiolelle tervetuloa juttelemaan, ja vielä onnea pienestä tytöstä! Me ollaan pärjätty ilman varsinaisia masuvaivoja ja siten ilman Cuplatonia, mutta relatipat aloitettiin suunnilleen 1,5 kk ikäisenä, ja ne vähensi ihan selkeästi paukuttelua, mikä oli siihen saakka aikamoista. d-vitamiinina meillä on ollut koko ajan Jekovit, ja siitä ei tosiaan muita oireita kuin karmea irvistys aina kun niitä antaa =) Mä oon antanut Jekovitit ja relatipt ensilusikasta, eli tiputan koko pinon lusikkaan ja lykkään suuhun - hyvin on toiminut. Rytmeistä: kuten huomaat viestin alkutilityksestä, ei meillä ole vieläkään oikein säännöllistä rytmiä, vaan vaihtuu aina kun luulen että sellainen on muodostunut...
Tipu, Heltsy ja Hermione: teidän kanssa oon samoissa mietteissä tuosta yöllä syöttämisestä ja siitä että onko se helppo tapa " vaientaa" lapsi kun alkaa ähinä pinniksessä. Tässä muutama päivä takaperin meillä oli yö että syötin 3 kertaa, kun normaalisti pärjätään yhdellä kerralla - oikeasti luulen että oli kyse vaan siitä että poika sattui heräilemään ja alkoi puuhata, jolloin rytiinilla otin sen aina viereen syömään kun siihen kerran rauhoittuu. Mä syötän siis sängyssä maaten, ja yleensä nukahdan aina parissa minuutissa siitä kun poika löytää rinnan. Sit herään tunnin-puolentoista päästä ja nostan kaverin omaan sänkyynsä. Omat unet ei siis enää juurikaan häiriinny yösyötöistä.
Noniin, tulikin pitkät tarinat. Kohta Kalle varmaan heräilee vaunussaan. Oikein hyvää viikonloppua kaikille - meille tulee lauantaina vieraita ja sunnuntaina ajateltiin ehkä uskaltautua matkamessujen tungokseen jos ei mukavuudenhalu voita...
Bianco ja Kalle ihan kohta 3 kk
Joo, kyllä mä taidan olla liian lepsu ton tissin suhteen yöllä. Viime yö alkoi ihan lupaavasti, eka syöttöväli viis tuntia jota ei ole ollut pitkään aikaan. Mutta sitten heräs jo 1,5h jälkeen taas pyörimään. Tutilla rauhoittui tunniksi ja sitten taas sama juttu. Nyt yritin melkein puoli tuntia tarjota tuttia ja silittelyä mutta ei auttanut, ei edes viereen nostaminen, joten toisen kerran syötiin klo 4.45 josta sitten nukuttiin hienosti sylikkäin loppuyö.
Päikkäreillä sama juttu, nukkuu melko levottomasti, tuttia saa olla nostamassa moneen kertaan. No, jospa tää on tällanen vaihe taas. Oon jostain lukenut et vauvat nukkuu levottomammin silloin kun he alkavat liikkumaan ja oppimaan motorisia taitoja. En tiedä liittykö siihen mutta täällä ainakin kovasti yritetään lattialla punnertaa kyljeltä kyljelle ja pyöritään akselin ympäri paljon.
Bianco: eiköhän se Kallen rytmi ala sieltä pikkuhiljaa vakiintuun ja löytyyn. Meilläkin on noi ulkopäikkärit, ainoat pisimmät, enää sellaset 2-3h mittaisia yleensä lähempänä tuota kahta tuntia, kun vielä kuukausi sitten nukuttiin usein neljäkin tuntia. Tuosta yökkärin pukemisesta ja siihen liittyvistä rutiineista kyselit. Meillä tehdään niin että kylvyn, yövaipan ja yökkärin jälkeen mennään jo makkariin jossa on rauhallista ja hämärää. Ei enää seurustella vaan sylitellään ja syödään. Sitten kun Kiia itse näyttää olevansa unille valmis niin laitan sänkyyn. Tähän ei useinkaan mene kauaa.
Mites muuten ootteko suunnittelemassa jotain matkaa vai muutenko vaan menette viihtymään messuille?
Hermione on siivoillut. Niin täälläkin olisi pitänyt mutta enpä ehtinyt kuin kakun leipoa miehen huomista synttäriä varten. Ehkä illalla.
Tipulle heilutukset kanssa. Mitäs leffa olitte kattomassa?
heltsy ja kiia 3,5kk
Biancolle nopeesti vastailen että eiköhän se Kalle pikkuhiljaa ne teidän rutiinit opi. Jos teette joka ilta niin että iltapesujen jälkeen vielä olkkariin ja sit vasta nukkumaan niin onhan se iltaruniini sekin. Jokaisella perheellä on ne omansa ja kyllä lapsi ne oppii =) Uskoisin ainakin, enhän mä mikään asiantuntija ole! Meillä tehdään niinku heltsyllä että iltapesujen jälkeen makkariin eikä sieltä enää alas olkkariin. Toivottavasti teillä nukkumaan meno aikaistuisi ettei Kalle ala pysyvästi iltakukkujaksi.
Heltsylle ja perheelle toivottelen mukavia synttäreitä. Enkä mä eilen jaksanut siivota, tänään siivottiin miehen kans kahdestaan.
Jees, eilen Eetu ei nukkunut lyhyitä iltatirsojaan vaan saatiin hänet sänkyyn yöunille jo klo20.30, oli unessa vartin päästä =) Eetu tais tehdä uuden vuoden lupauksen koska vuoden vaihteen jälkeen yörytmi on ollut aina sama. Puolen tunnin tarkkuudella hän herää syömään klo2 ja klo5 ja herää 8.30. Hyvä rytmi on.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
hermione ja Eetu
Ei tartte pohtia vaunulenkille lähtöä tämmöisellä myrskyllä!
Kiitos kaikille kommenteistanne kysymyksiini!
Tosiaan ei meillä vielä toiveissa olekaan kunnon rytmin mukaan eläminen, ajattelin vaan kysyä, että tuliko sellainen jossain vaiheessa ihan automaattisesti :) Näköjään rytmejä tulee ja menee, mitä olen juttujanne lukenut. Rauhoittavaa tietää jo etukäteen, osaa ehkä valmistautua sitten tulevaan.
Ihanan aktiivisia olette, leffakäyntejä ja shoppailuja :) Täällä ollaan kotihiirinä vielä aivan, pari kauppareissua ollaan yhdessä tytön kanssa tehty sekä tietty ulkona vaunuiltu, mutta muuten ei vielä suurempia reissuja. Neuvolatäti varoitteli siihen malliin rs-virusepidemiastakin, että taitaa jäädä kauppakeskusten koluamiset suosiolla myöhemmäksi. Onhan tässä aikaa keväämmälläkin!
Aloitimme Jekovit d-vitamiinit, niistä ei ole kyllä huutoja tullut. Huudot, mitä oli, alkoivat jo ennen d-vitamiinia. Cuplatonia kokeillaan kanssa, ja pikkujalkoja ollaan jumpattu ja pumpattu vaikka kuinka. Katsotaan miten tilanne kehittyy.
Nyt ruokaa napaan, että jaksaa taas imettää...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Gaiole ja piiperö
Täällä on uinnit taas tältä lauantailta uitu. Mukavasti meni ja tyttö nautti vedestä jo selvästi rentoutuneena. Heti uinnin jälkeen tuli taas uni:)
Hermionelta piti kysyä tuosta Eetun itsekseen nukahtamisesta. Miten te käytännössä opetetitte/toteutitte sen? Meillä Kiia ei vielä osaa itse sänkyyn nukahtaa, muutamia kertoja on ollut jo melko lähellä mutta sitten selvästi tuskastuu kun uni ei heti tulekaan ja tarvitaan äiti pitämään kädestä kiinni.
Gaiole: mekään ei uskallettu vaunulenkille tuonne myrskyyn, pikkasen oli kitinää Kiialla kun joutui päikkäreitä nukkumaan sisälle, pieni kun tottunut että ulos pääsee. Tosin harhautusta jouduttiin käyttämään lopulta kun ei muuten uni meinannut tulla, eli makuupussiin ja vaunuihin niin ei mennyt minuuttiakaan kun jo oli unessa. Hih.
Meillä muuten Kiia oppi eilen ensimmäistä kertaa kunnolla jokeltamaan. Jotain ääntelyä on ollut aikaisemminkin, joinakin päivinä enemmän kuin toisina taas ei juuri mitään, mutta eilen selkeästi hoksasi sen jutun. Ja tänään ollaan jatkettu siitä mihin jutut eilen jäi. Ihanaa ääntelyä, jo sitä odoteltiinkin.
Viikonlopun jatkoja kaikille enskaäideille ja vauvoille!
heltsy ja kiia
Paul on iskän kanssa päiväunille, joten on aikaa hetki kirjoitella ;)
Viime yö nukuttiin tosi hyvin. 21.30-02.00 ja sitten syötiin...nukuttiin taas 03-06 ja taas syömisen jälkeen ysiin saakka. Olispa kaikki yöt tuollaisia. Selvästi olen kuitenkin jotain rytmiä huomaavinani. Toisinaan vaan ne välit valvotaan enemmän ja vähemmän.
Ihanaa kun sai tänä aamuna vielä torkkua kun mies oli vauvan kanssa olkkarissa peuhaamassa.
Jotain piti kommentoida, mutta en enää muista kuin, että Kiia oli oppinut jokeltamaan. Hienoa! Se on niin ihanaa kuunneltavaa. Sitä täälläkin odotellaan. Toivottavasti ei enää kauan mene. Jotain pieniä äännähdyksiä välillä tulee.
Meille kävi vauvauinnin kanssa hassusti. Ilmoittautuminen oli jo tammikuun alussa ja heti oli tullut kaikki paikat täyteen. En mä ollut mitään ilmoituksia lehdessä nähnyt tai sitten on jäänyt juuri se lehti lukematta. Voi kurja....nyt pitäis kysyä toiselta paikkakunnalta jos mahtuis. Sitten vaan pitää lähteä kauemmaksi ajelemaan, mut mitäpä sitä ei tekis vauvansa eteen :)
Täällä on monilla kauheasti harrastuksia. Me ei olla käyty kuin kyläilemässä tutuilla ja mummolassa. Ei vielä edes missään kaupoissa. Tuntuu, että mitenkä sitä pärjää...ihan hölmöä, sillä miksei pärjäis....ehkä se vaan vaatii totuttelua.
Jaahas...päikkärit on nukuttu. Kohta onkin jo nälkä....
Hyvää viikonloppua enskoille!!
Jees, jumppa meni oikein mainiosti. Meitä tais olla 9äippää vauvoineen, Eetu oli vanhin vauvoista. Sellaiselle jumppamatolle laitettiin vauva pätköttään ja aloiteltiin ihan käsiä ja jalkoja liikuttamalla ylös, alas ja ristiin. Aika rytmikkäästi se ohjaaja toisti niitä ohjeita. Sit pidettiin vauvoja hetki masullaan jumppapallon päällä ja sitä palloa liikuteltiin eri suuntiin. Musiikin tahtiin mentiin pari sellaista leikkiä missä vauvat oli äitien sylissä ja käveltiin ympriinsä, heijattiin sylissä, noustiin varpaisilleen ja välillä vähän kyykkyyn.Sit siinä patjan päällä sellaisen pienemmän pehmeän pallon avulla hierottiin vauva vartaloa kevyesti. Yks leikki oli sellainen " silmä-silmä-nenä-suu" , kaikki varmaan osaa sen ainakin jonkun version.
Lopuksi oli sellainen rauhallinen liikesarja jossa siveltiin omin käsin vauvan vartaloa.Kaikkia en kyllä muista mitä tehtiin mut tollaisia kevyitä ja yksinkertaisia juttuja ne oli. Nopeasti meni 45min.
Ohjaaja sano et vauvat yleensä reagoi joko niin et ne on tosi väsyneitä jumpan jälkeen tai sitten päinvastoin; ovat ylienergisiä jonkin aikaa. Eetu ainakin simahti täysin.
Jännä oli huomata miten erilailla Eetu käyttäyty täysin vieraassa ympäristössä, se vaan katseli ja oli ihan ku mykistynyt. Viereistä vauvaa ja äitiä se tuijotti melkein kokoajan. Ei jutellut eikä oikein hymyillytkään, tais olla aika jännä juttu sille. Kotiin ku päästiin niin johan juttua irtos, siis siihen asti ku nukahti. Nukku kyllä kotimatkalla jo autossa.
Heltsy, mä oon ainakin nukahtanut imettäessä, perhepetissä kun nukuttiin ekat 3kk. En kyllä enää muutamaan viikkoon ku ollaan ahkerasti opettu poikaa omaan sänkyyn. Eetun yösyönnit kestää yleensä aika lyhyen aikaa joten en enää ole nukahtanut mut useasti sitä tapahtu vielä joulukuun puolella. Sillon Eetu kyllä saatto syödä 4krt yössä. Mä kans mietin sillon et olikohan kaikki syönnit tarpeellisia? siis et annoinko turhan herkästi tissiä? mitäpä sitä muutakaan tekis, ja aina kelpas. Kai mä ajattelin että ihan sama tarjota evästä kun kerran hereillä ollaan. Toiveissa oli aina et jospa seuraava herätys olis myöhemmin jos nyt syötän.
Tipulla on ollut aktiivipäivä, töissäkin olit päässyt käymään. Harmi toi rikkonainen yö, toivotaan että ens yönä saatte nukuttua hyvin. Ja onnittelut tasan 4kk ikäiselle Siennalle, joko meinaat tänään antaa pottua? =) eikös tossa 4kk iässä voi jo aloitella kiinteiden maistelut. Mä varmaan lykkään sitä aloitusta vähän myöhemmäks vaikka alunperin aioin aloittaa 4kk iässä. Niin ja ota sinne jumppaan mukaan joku pyyhe tms niin saat laittaa sen Siennan alle ettei tarvii laittaa suoraan siihen jumppamatolle. Ne on kuitenki kaikkien kaytössä ja varmaan aika pölyisiä. Mulla sattu oleen mukana sopiva vaate ja meidän ohjaaja sanoikin et ens kerraksi olis hyva olla kaikilla mukana joku oma kangasalusta.
Sanlen pojalla on hienot mitat! Ja kouluunkin olet jo kerennyt, voi kun olet ahkera! Eetulla tuli tosta rota-rokotteesta tavallista löysempää kakkaa varmaan viikon ajan. Kakkaa tuli joka pierun mukana eli vaippoja kulu ja pyllynpesua riitti.
Buuffan Neea on alkanut nukahtamaan hienosti, hyvä juttu! Vois Eetu ottaa mallia näistä enska-kavereistaan. Ihan hyviltähän noi 3-4h syöttövälit kuulostaa, eiköhän ne tässä ajan kanssa pitene itse kullakin.
Palataan taas!!