Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni sf-mitta

15.11.2008 |

Moi kaikki,

onko kellään kokemusta siitä, kun sf-mitta kulkee alakäyrän alapuolella? Onko vauva ollut syntyessään hirveän pieni? Voiko asialle tehdä jotain?

Viikkoja on itselläni nyt 34+0, ja olen ensi viikolla menossa toista kertaa äitipolille pienen sf-mitan takia, viime neuvolakäynnillä se oli 25 cm. Viimeksi äitipolilla ultrattiin ja mittailtiin ja kaikki oli OK, vauva tosin vähän pieni mutta kuitenkin mitoiltaan normaalin rajoissa ja odotettavissa kuulemma oli noin kolmekiloinen, jos laskettuna aikana syntyy. Esikoinen syntyi pari viikkoa etuajassa ja painoi reilut 2,5 kiloa, mutta silloin mitta oli käyrien sisäpuolella.

Vähän huolestuttaa, mutta olen toisaalta itse tosi hoikka ja pieni, lähtöpainoltani alipainoinen eikä painoa ole tullut tämän raskauden aikana kuin 8 kiloa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla sf-mitta oli lähes koko raskauden kaikkien käyrien alapuolella, viikolla 33+jotain 26 cm. Vauva oli myös ultrassa viikolla 35+4 painoarvion mukaan ihan alakäyrän alarajalla, arvio tuolloin 2,1 kg.

Mulla ottivat sitten ultran jälkeen ktg-käyrää ja totesivat, että vauva ei voi hyvin, käyrä on nuivaa. Ottivat osastolle tarkkailuun ja parin päivän arpomisen jälkeen tekivät kiireellisen sektion, lapsi syntyi viikolla 35+6, painoi 1915 g, oli 42 cm pitkä ja sai diagnoosin sikiöaikainen kasvuhäiriö.

Tästä on tänään kuus viikkoa, vauva kotiutui parin viikon sairaalassa olon jälkeen (lähinnä keskosuuden vuoksi oli sairaalassa, ei jaksanut vielä itse syödä, hengittänyt on alusta asti omin voimin) ja kasvaa nyt hyvää tahtia kotosalla, viikolla neuvolassa painoi jo yli 2,5 kg (mikä on tosi hyvin kun huomioi vielä synnytyksen jälkeisen painon laskun, pienimmillään hän oli 1710 g...). Kasvuhäiriölle ei ole löytynyt mitään selitystä, ottivat kromosomikokeet ja testasivat toksoplasmoosi- ja sytomegalovirukset, kaikki ok, istukka oli normaali ja napaveren happipitoisuus normaali.

Mutta siis meidän tapauksessa ultrassa näkyi selvästi, että vauva on pienenpieni, ja lisäksi ktg-käyrä osoitti, että hänellä ei ole asiat hyvin. Mun kohdalla lääkärit siis ainakin tiesivät mitä tehdä ja koska kannattaa huolestua. Ottavat kyllä sitten vauvan ulos kasvamaan "paremmissa oloissa", jos joku on pahasti vinossa.

Mulla siis raskauden aikana painoa tuli lisää sellaiset 4 kg, lähtötilanne oli normaalipaino, ja maha oli silmin nähden tosi pieni koko raskauden ajan. Itsekin olin syntyessäni pieni, 2,8 kg vaikka olin vähän yliaikainenkin, mutta normikäyrillä olin kuitenkin toisin kuin tämä meidän sintti rimpula..

Onnea loppuraskauteen!

zel & viuhti 6vko

Vierailija
2/5 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sf-mitta on kanssa ollut koko ajan niiden rajojen alapuolella, eikä enää viime aikoinakaan ole noussut... Viikkoja on nyt jo 38, mutta mitta on pysynyt viimeisen kuukauden 27-28 paikkeilla (mittaajasta ja vauvan asennosta riippuen). Olin myös ultrassa asian takia ja tietenkin siinä kohtaa hirveän huolissani, onko vauva kasvanut ollenkaan, mikä on vialla jne... mutta ultarauksessa (joita tuli itseasiassa toisen syyn takia 2 kpl) vauva todettiin ihan normaalikokoiseksi. Ensin 2,5 - 2,8 kg ja viimeisessä synnytystapa-arvioultrassa 3,3 kiloiseksi...eli mun tapauksessa, sf-mitta ei kerro totuutta. Vauva on jotenkin tuolla vatsan pohjalla ja aina kun menen selälleni maate niin vatsa jotenkin häviää paljon pienemmäksi. Toki saan jatkuvasti kuulla vatsani pienuudesta muutenkin, mutta olen kyllä suht pitkä 171 cm ja hoikkarakenteinen. Paniikkivaiheessa aloin syödä entistä enemmän, olen ottanut löysemmin ja syön oikeastaan kaikkea sallittua myös herkkuja ja omia leivonnaisiani aikas lailla, mutta ei sitäkään määrättömästi pysty, raja tulee vastaan, eikä se silti edes ole auttanut... Painoa on tullut yhteensä noin 9 kiloa, joten siihen toki on nyt tullut pari kiloa lisää, mutta erikoista tosiaan että sf-mitta ei muutu. Ei siis kannata huolestua liikaa. Pääset tarvittaessa tutkimuksiin ja sieltä sitten saat rauhoittavaa tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla takana kaksi raskautta, kolmas vasta aika alussa. Ekassa raskaudessa sf-mitta kulki aikalailla keskikäyrää, välillä vähän sen alapuolella. Lapsi syntyi muutamaa päivää ennen LA:ta ja painoi 2,5kg. Toisessa raskaudessa vatsa kasvoi alkuun nopeampaa, mutta kasvu alkoi jossain vaiheessa hidastua ja sf-mitta kulki alle keskikäyrän, ei kuitenkaan ihan alakäyrällä, mutta lähellä sitä. Vauva syntyi viikko LA:n jälkeen ja painoi 3,2kg. Itselleni tuli toisessa raskaudessa painoa kaksi kiloa vähemmän kuin ensimmäisessä, kaiken kaikkiaan noin 10 kiloa. Olen pienikokoinen ja normaalipainoinen.

Ekassa raskaudessa vauvan pieni koko tuli yllätyksenä, toisella kertaa kävin ä-polilla kontrolliultrassa kun nla-lääkäri (ei sama kuin yleensä) säikähti pientä sf-mittaa. Säikähdin sitä itsekin, mutta polilla kaiken todettiin olevan kunnossa, vauva ihan sopivan kokoinen, napanuoran virtaukset (vaimitkänenytoli) hyvät jne. Ja kuten sanottu, loppu hyvin kaikki hyvin. Eli sf-mitta ei kyllä ainakaan minulla suoraan korreloi vauvan syntymäpainoon. Hyvä silti, että olet menossa asian tiimoilta tutkittavaksi, varmasti tietävät siellä mikä on homman nimi, onko sinulla vain tapana kasvattaa pieni vauvamaha ja onko vauvalla kaikesta huolimatta kaikki ok.

Tsemppiä silti, ymmärrän niin hyvin huolesi, minutkin ehdittiin säikäyttää ihan kunnolla.

Vierailija
4/5 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vkoilla 32-37 on aina tullut iso notkahdus alas, tiedä sitten miksi.

Tutkittiin usein ja kauhisteltiin, mutta eräs vanhempi kätilö sanoi että ei kaikkien tartte tehdä 4kg:n pojanjölliköitä.

Esikoinen oli 2,9kg:a, kuopus 11pvää yliaikaisena 3,4kg:a eli ihan normeja kait :)

T:Neiti, rv 14

Vierailija
5/5 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mitta mennyt aina alakäyrillä. Eka syntyi rv 36+5 ja oli viikkoihin nähden pieni 2400 g, toka syntyi rv 38 ja oli noin 3200 g. Nyt kolmatta odotellaan rv 30+ ja sf-mitta nippa nappa 25 cm. Neuvolantäti taas huolestui vaikka sanoin että katsoppas ne aikaisemmat mitat. Eli suht pienikokoiset lapsetkin on olleet, niin kuin masukin. Mutta lapset siis siitä kasvaneet ja ihan normaalikokoisia ovat.

Tuossa rv 32-37 tapahtuva notkahdus johtuu varmaan siitä vauvan laskeutumisesta.

T.Jaffa